Imetyksen salat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sme
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Miu, mikä sammas??? Joskus kuullu, mut siihen se tieto sit jääkin...

Mulla ei varsinaisesti nännejä arista vaan sielt niinku sisältä... Vaikee selittää...

Sme, ei ainakaan sinistä bepanthenia tarvi pestä pois. Onks punases sit eri juttu???

Mirde, en oo lampaanrasvaa kokeillu, mut lansinohia löytyy. Onks se vähän niinku sama? Mut tosiaan kipu ei nänneissä, eikä ne oo rikki tms. Et en sit tiiä auttaako rasvaaminen juurikaan tähän ongelmaan. Täytynee ehkä kuitenkin kokeilla.

En usko, et olis tulehtunu, ku ei oo mitään kuumetta tms. Tosin kävin viikonloppuna ulkona niin rupes tissejä sillain vihloon. En sit tiiä kävikö niihin kylmä vai mikä. Meil avattiin tohon lähelle uus lankakauppa, ajattelin käydä kysymäs, et mistä langasta kantsis tehä jotkut tissinlämmittimet. Pitäis olla ohutta lankaa, ei sais kutittaa, pitäs olla lämpöset jne.

Muoks. Mirde, ai siis ennen syöttöä sitä lampaanrasvaa??? Mä oon rasvaillu aina vast jälkeen...???

Kuulostaapaa kovin tutulta. Meilläkin raivotaan tissillä illalla, pää heiluu puolelta toiselle ja jalat käy ja tissi suussa murisee [:D]  Olen illalla yleensä antanut sitten korviketta kun olen tulkinnut ettei saa imuteltua rintamaitoa. Yleensä vetää 60-80ml korviketta 4-5 tunnin tissittelyn päälle..

Polttava kipu oli täälläkin vieraana, luulin kanssa että onkohan sammasta (hiivatulehdus, joka voi tulla vauvalle suuhun ja sitä myöten äidille rintoihin), mutta kivut helpotti kun en ole imettänyt istualtaan ollenkaan (ei ole oikein hallussa taidot siihen) ja ilmeisesti imuote makuultaan on parempi kun nyt ei enää tunnu. Lauantaina kipu oli niin kova, että otin siihen Panadolia.

Meillä on ihan sama iltaraivous tissillä. Tosin se vaihtelee aina sen mukaan kuinka väsyny poika on syömään. Jos on tosi sippi, raivous on tosi kova. Sit on vaan pakko antaa pullosta joko omaa pumpattua (maitoo en kyllä pumppaamalla saa irti juuri mitään [:(], vaikka muuten maitoo tuntuu tulevan hyvin) tai korviketta.

Joinaki iltoina sit päätän et nyt en anna korviketta vaan pitää pärjätä mun maidolla tissistä. Sillon mies ottaa pojan pois tissiltä aina kun alkaa riehumaan. Vähän aikaa kävelevät ja sit poika takas rinnalle. Tuollon poika on rauhottunu ja jaksaa keskittyy imuun. Ottaa tissin suuhun oikein tosi kovalla imulla. Näin mä oon saanu helpotusta tohon raivoon. Mut se ei auta et ite nostan pojan olalle ja lähden kävelemään, on meijerin tuoksu liian lähellä nenää[:D]. Kannattaa kokeilla tota.

Dessa: meillä on IHAN sama tekniikka. [:D] Mies hakee Huldan hetkeksi kävelylle ja sit neiti palaa rauhottuneena takas. Joskus tosin alottaa huudon heti, kun pää osuu patjalle mun viereen.. mutta normisti toimii. Mä en millään haluis antaa korviketta, joten siks mä en sitä kikkaa vielä koita.. ehkä mä voisin kokeilla lypsää vielä.. jos rinnat antais myöten.. mutta meillä ongelma oli myös se, että pullosta tuli extraraivarit.. [:'(][:(]

Miu, ei mulla ihan selässä asti tunnu, mut toi koko tissi on niinku arkana. Mistä sellasen sammaksen sit tunnistaa??? Kysy neuvolassa ja tuu kertoon tänne mullekin mitä ne siellä sano! Itellä neuvola vasta viikon päästä ke, enkä jaksais soitella sinne vielä...

Haniliini, ku ajattelin, et tulehduksessa olis sitä kuumettakin!?! Ja rintakumit on tuttuja. Pariin viikkoon en tosin oo käyttäny. Mies just sano, et jos niitä kokeilis. Varmaan pitäis, mut en tiiä, ku kipu tosiaan ei oo nännis...

mulle muuten sanottiin kans että maku kysymys haluuko kylmällä vai lämpimällä hoitaa kipeitä tissejään. kuulema ajaa saman asian

tyhmä kysymys teille viisaammille:

Voiko mun maito olla jotenkin "laihaa"? Poika on nyt kolmena yönä peräkkäin heränny syömään 1,5h välein ja päivälläkin on samanlainen rytmi. Ensimmäisenä viikkonaan poika nukkui lähes poikkeuksetta 3h putkeen, jonka jälkeen heräs syömään, viime viikolla nukkui vielä 2h putkeen ja nyt enää 1,5h. Onko muilla ollu tälläistä vai mistä toi vois johtua? Olis ihan mukava kun sais rytmin takas siihen 3h syöttöväleihin, varsinkin yöllä. Ja tosiaan kaiken lisäks Veeti puklaa tosi paljon syönnin jälkeen. On sillä kuitenkin paino noussut 700g kahessa viikossa meidän oman vaakan mukaan...

Voisko olla vaan joku tiheemmän syömisen jakso? Niitähän tulee aina välillä: lataa maidontuotannon vastaamaan uutta kysyntää. [:)] Ja kai tuo puklailukin voi siihen vaikuttaa? Minen siitä tiedä..

Tuota kymysys että kuinka paljon teitin vaavit syö/on syöny viikon ikäisenä? Kun meidän neiti vetää välillä 80ml ennen ku on tyytyväinen... on ollu pakko antaa lisämaitoo ku ainakaa pumppaamalla ei tule ku 20ml yhteensä [>:] Mut eikai ton ikänen liikaa voi syödä? ku ei hän kuitenkaa pahemmin edes puklaa...

Riitu87, mä oon jostain kuullu et maito voi olla laihaa. Siks pitäis muistaa ja yrittää syödä mahd. useesti ja normaali määrä pitäis olla ruoassakin rasvaa että se menee myös maidon mukana vauvaan. Siks ei siis suositella mitään laihdutusruokavaliota imetysaikana.
En tiiä huomasinko nyt ite saman et maito on ollu laihaa mullakin, poika meillä nukkunu tosi huonosti muutamat yöt, heräili 1h välein ja pitkään oli tissillä eikä meinannu millään rauhottua nukkumaan. No eilen illalla söin oikeassa voissa paistettuja muikkuja niin poika nukkui 4h putkeen seuraavan syötön jälkeen, et voisko olla jotain perää tuolla "laihalla maidolla". [:D]

Riitu meilläkin meni alussa pari viikkoa melkein syöttöjen välissä 3h, eilen tuntu siltä, että syötän koko ajan! Nännit arkana jatkuasta syömisestä. Eilen illalla söi varmaan 2h putkeen! Tai välillä nukahti hetkeksi ja kun laitoin omaan sänkyyn niin heräsi syömään taas! Nukahti joskus kahden jälkeen ja söi kyllä seuraavan kerran vasta kuuden jälkeen, sitten taas kahden tunnin välein. Päivällä söi eilen melkein tunnin välein! Ihan jatkuvasti tissi suussa ja söi vielä kauan välillä. Välillä taas söi hetken ja nukahti taas. En tiedä oliko joku maidonnostatuspäivä. Pesin ja keitin tutit, että kokeilen tänään välillä laittaa tutin suuhun jos oliskin vain lohtua hakemassa. Illalla koitin niin maitoa tuli ihan hyvin, että ei olisi pitänyt siitä olla kiinni.

Oon syöttänyt aina yhdestä rinnasta kerrallaan, ja jos edellinen syöttö on ollut lyhyt, niin olen jatkanut samasta, että vauva saisi sitä "takamaitoa" myös. Mutta en sitten tiedä kannattaisko aina vaihtaa kuitenkin jos vauva pyrkii maidon määrän lisäämiseen, silloin kai kannattais syöttää usein molemmista... Mutta ainakin toistaiseksi maitoa on riittänyt kun olen kokeillut välillä kun on alkanut epäilyttämään. Vauva on kyllä ollut ihan tyytyväinen.

Kuinka usein olette keitelleet huvitutteja? En ole itse antanut kauheasti tuttia kun en jaksais olla jatkuvasti keittämässä niitä. Riittääköhän jos tutin päivän päätteeksi illalla keittää? [8|] Plääh, tiedän, että siinä vaiheessa kun vauva lähtee liikenteeseen niin se syö mitä sattuu ja silloin varmaan tuttejakin turha niin usein keitellä, mutta tuota pienoista tahtoisi varjella turhilta pöpöiltä ja sairastamiselta.'

Muoks. Esikoinen oliskohan sitä itelläkin maito välillä laihaa, oon kyllä syönyt välillä tosi vaihtelevasti. Tuo rasvaisen syöminen ei ole mikään ongelma [:D] Pitää lähteä käymään Arnoldissa retkellä :) Ei vaan, pitäis syödä varmaan useammin!

Meillä poitsu söi eilen puol kasin aikaan illalla seuraavan kerran herätin sen klo 5 aamulla ku heräsin ite ja totesin et eipä oo heränny syömään tuo vauva. Pikkasen pitkän pätkän koisas. Tosin tuo valvokin eilen päivällä pitkän pätkän mut luulis et olis nälkä tullu välil.. [8|] yleensä nukkuu kolmise tuntii syöttöjen välis.

Mulle neuvolan täti sano tosta maidosta kun epäili ettei pojan paino nouse että muista juoda paljon ja syödä hyvin että maito on oikeen vahvaa. Eli kai se voi laihaa olla jos ruoka jää vähäksi tai yksipuoliseksi..

Mä oon tuttia keittäny aika harvakseltaan, pesen kyllä aina ku tippuu lattial mut jotenkaan en oo jaksanu mitenkää usein keitel. Ehkä kerran viikos tai kaks.

mä oon kyllä kieltämättä ollu vähän huonolla syönnillä nyt kun mies ei ole kotona poikaa viihdyttämässä mun syönnin ajan. Sillon kun poika nukkuu ei muista syödä ja kun tulee nälkä on poika hereillä eikä sitten viihdy missään muualla kuin sylissä [:-] täytyy nyt rueta jotain pientä edes syömään aina kun vaan on mahdollista..mulla on painokin tippunu lähtöpainosta jo -5kg kun ei muista/ehdi syödä kunnolla...

Riitu, mulle neuvottiin kanssa että täytyy muistaa syödä kunnolla, kun tuo maito on alkuun paksua
ensimaitoa ekat päivät, sen jälkeen maito on juuri sitä mitä äiti syö.... Eli laihaksi jää jos ei kunnolla syö.
Tätä neuvottiin kun etsin meille koliikkiin helpotusta, eli jos maito laihaa, ei vauvalle tule kylläisyyden tunnetta--->
ei uskalla nukahtaa---> itkee kun tuntuu että nälkä koko ajan--->syö liian täyteen mahaan lisää-->
pulauttelee liiat maidot ulos ja vatsan väänteitä--->itkee.............

Tän neuvon jälkeen olen pakottanut itteni syömään joka välissä kuin mahdollista, ja varannut kotiin
kaikkea suht helppoa naposteltavaa, kun ei tosiaan aina saa noita käsiä käytettyä, ja yleensä vain yhtä kerrallaan,
esim banaaneita (opin avaamaan yhdellä kädellä!!!) mysliptukoita, viinirypäleitä, kaurakeksejä ......yms.
ettei sen takia tule kokonaan oltua syömättä silloin kun mies töissä, kun ei ehdi valmistaa ruokaa, edes voikkaria...

Tulipa taas tekstiä .. [:)]

kiitti J.J..täytyypä alkaa tankata, jospa se maitokin siitä paksuuntuisi ja poika alkas nukkumaan pidempiä pätkiä..eihän se päivällä mitään haittaa vaikka oliskin rinnalla tunnin välein mut yöllä sitä ei oikein jaksais [;)]

tsemppiä ja voimia teille koliikin kestämiseen! En voi edes kuvitella miten raskasta on kun vauva itkee koko ajan. Mun sympatiat on kaikkien teidän luona, ketkä joudutte kestämään koliikkia tai muuten vain paljon itkeviä!!! Tulipas jotekin tökerösti sanottua [>:], mutta toivottavasti ymmärsitte mitä tarkoitin[:)]

Kysympä nyt viisaammilta:
Voiko vauvalle tulla masuvaivoja siitä kun multa tulee maitoa suihkuamalla ja pojan ei aina tarvitse edes imeä kun joutuu nielemään maidon? Tai yhden kerran kun imasee niin sen jälkeen hirvee kulaus kuuluu.. Voiko se maito jotenkin mennä vaahdoksi kun sitä noin paljo tulee ja jos se kerryttää ilmaa ja tekee kakan semmoseks joka on vaikee pienen saada ulos?

Joskus tosiaan kun poika sylkäsee tissin suusta välillä, jää maito suihkuamaan pikkusen naamalle jolloiin alkaa kauhea itku. [:(] Mitähän asialle vois tehdä? Joudunko pumppaamaan maidon pulloon ja rueta antamaan sitä kautta pojalle maidon vai onko se ihan normaalia et noin paljon tulee maitoa?

J.J., mulla on alkanu tulee maitoo huomattavasti runsaammin ja rinnat täyttyy nyt nopeemmin ku oon alkanu syömään kunnolla. Unet on myös rauhottunu pojalla[:D].

Laihdutetaan sit ku en enää imetä, nyt syön hyvin mielin runsaasti![;)]

Esikoinen, mun yks kaveri sano, et joutu pumppaamaan ennen imetystä, ku vauva olis muuten "tukehtunu" maitoon, ku sitä suihkus niin paljon.
En sitte tiedä olisko tosta helpotusta sun tilanteeseen???

Mitenköhän nopeesti toi äidin syöminen vaikuttaa siihen maidon laihuuteen tai paksuuteen? siis jos nyt vaik nyt söisin, niin tuleeko "parempaa" maitoa esim. tunnin päästä? Tai kuinka nopeesti se maito laihenee. Siis, että jos syö kunnon lounaan, niin kuin kauan sillä saa "hyvää" maitoa tulemaan...

Esikoinen mä oon kans muutaman kerran joutunu pumppaamaan sitä etumaitoa pois kun muuten meinaa poika tukehtua maitoon, mulla kans tulee ihan suihkuamalla varsinkin jos istualtani syötän..muutaman kerran olen huomannut et poika ei jaksa syödä rintaa tyhjäksi asti silloin kun ehtii rinnat täyttymään ihan pinkeäksi, joten silloin oon kans pumpannu parikymmentä milliä etumaitoa pois, jotta poika sais sen täyttävän takamaidon syötyä...

Takaisin