Imetyksen salat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sme
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla loppu maidontulo pari päivää sitten kans kun seinään. Tää tapahtu heti sen jälkeen kun poika lopetti tiheänimun jakson. Pari päivää siis maitoo tuli tosi nihkeesti, usein poika sai imee tyhjää nahkaa.. Hermohan siinä meinas mennä kun edellisenä päivänä maitoo tuli oikeen tursuamalla. Tajusin sit et toi tihee imeminen on kuivattanu mun kehoo ja rasittanu sitä muutenkin tavallista enemmän. Otin sit pari päivää lunkisti ja join hurjasti -johan taas maitoo riittää ihan kivasti. Voisko olla syynä teilläki?

Joo minäkin oon sitä mieltä että Emiliat ja muut kellä ongelmia imetyksen kanssa nii älkää luovuttako. Antakaa vauvan imeä vaikka sitä tyhjää rintaa joka päivä vähän niin jospa se maito alkais sieltä uudestaan tulemaan.
JA tosiaan, muistakaan juoda ja syödä hyvin! [:D]

Uudempi pumppu taitaa olla hieman nänniystävällisempi kuin edellinen...Ei hankaannu nännin ympärysiho niin pahoin kuin siinä vanhassa pumpussa...Ei taida kokonaan hävitä noi hankaumajäljet ennenkuin pumppaus loppuu, mut bepanthenilla pysyy kurissa...Onhan tuo vähän ilkeän näköinen ärtyneen punaisena ja sit jos erehdyn raapimaan irtoihoa pois ennen pumppausta, on maidon seassa verta...

Mutta...Ei anna sisu myöten lopettaa...Ja onhan se sit vähän säälikin kun kumminkin maitoo tulee niin helposti...Harmi vaan et luovutus ei onnistu välimatkan takia...Onmeinaan pakkanen melko täysi maitoo...Kohta tarvii uusi pakkanen pelkästään maidolle...[8D]

Sme, sulla tosiaan tulee ihan hyvin tota maitoo! Mä saan nykyään enää hädin tuskin pumpattua molemmista yhteensä 60 ml ja max. kolme kertaa päivässä. Enkä tiiä kauanko jaksan pumpata, ku on aika turhauttavaa hommaa noin pienen pienen määrän takia[:@]

Mä saan maitoo lypsettyä paremmin käsin ku pumpulla. Ihan alussa onnistu pumpulla mut nykysin en saa irtoomaan pumpun kanssa juuri mitään toisin kuin käsin.
Käsin lypsäminen on kyllä vähän raskaampaa. Mutta kannattaa kokeilöla et josko niin irtois enemmän..

RINTATULEHDUS!! Ei kiva. Toinen tissi on tosi kipee, onneks oon hieronnalla ja pojan imulla saanu suurimmat pahkurat liikkeelle, mutta kovin on kosketusarka vielä. Lisäks tietty on tosi kova kuume, joka on nyt onneks jo lääkkeiden avulla tippunu.

Jännä juttu muuten, tuntu et toinen tissi alko antamaan maitoo heti paljon paremmin kun toiseen tuli tulehdus. Ehkä luonto hoitaa tässäkin asiassa hommansa.

Mäki oon yrittäny muistaa suojata rintoja kylmältä ettei näin kävis, mutta ilmeisesti pitää olla jatkossa vielä tarkempi rintojen suhteen.

Tsemppiä Dessa. Ei kiva tollanen tauti. Mut onneksi jo vissiin voiton puolella.

Täällä onneski se yhden päivän huono maidon tulo jäi siihen yhteen päivään. Maissivelliä menee nykyisin iltaisin 80- 100ml. Tosin en mitään huimaa eroa vielä ainakaan öissä huomaa.

Paljon voimia kanssa täältä Dessa!!

Tää on varmaan monille ihan jo tiedossa, mutta varmuudeksi ja muistutukseksi laitan vielä, tuo tulehdus on IHAN KAUHEETA!!

Eli,  rintatulehdusta aiheuttaa myös esim liian tiukat liivit, tai siis jos joku sauma/kaarituki yms painaa,
tai jos ei tyhjenny rinta tasaisesti, eli vauva syö aina samassa asennossa. Rinta tyhjentyy aina parhaiten
vauvan leuan puolelta.

Sellaista kyselisin et miten saatte vauvan syömään tuttipullosta vai vaatiiko se vain paljon harjoittelua? Onko 3,5 kuukauden iässä enää turha yrittää opettaakaan?

Meillä menty täysimetyksellä ja tähän asti hoidossaolojaksot on ollu niin lyhyitä (alle 2h) ettei niitä mun pumppaamia maitoa oo ees tarvinnu. Viime viikolla ekan kerran anoppi yritti syöttää niin ei onnistunu. Ja hyvä ettei tissistä lähteny pala irti ku annoin muksulle maitoa kun tultiin takas, niin ahneesti se imi. (3 tuntia olin poissa) Ite oon pari kertaa koittanu ja yhen kerran sain 25milliä syötettyä ennen ku hokas että siinä olis tissiki vieres. Oon vaan ollu niin laiska etten oo jaksanu pumpata ja syöttää ku on niin helppoa vaan nostaa paita ylös.

mä oon sitä mieltä et pulloa tarjoomalla oppii syömään myös pullosta..mä oon joskus tiheän imun kausina yrittäny pulloa tarjota kun on ensin syönyt molemmat puolet moneen kertaan ja silti vaikuttanut nälkäiseltä, mut 20ml on mullakin max.määrä minkä on suostunu syömään..sillon poika ei huolinut kunnolla myöskään tuttia..nyt tutti kelpaa ja yleensä nukahtaa parhaiten tutti suussa..eilen illalla hällä oli hikka ja tarjosin sitte vettä pullosta et sais helpotuksen kun alkoi jo menettää hermojaan hikotteluun ja yllättäen suostuikin juomaan ja hikka hävisi [:)]

Me haluttas miehen kans lähtee kahtomaan Vesku Loirin joulukonserttia kun se tulee tänne Kuopioon, mut oon vähän kahen vaiheilla kun se konsertti alkaa vasta 19.00 ja kestää kuitenkin pari kolme tuntia, et jos anoppi vahtii poikaa ni saako se syötettyä pullosta ja saako se pojan nukkumaan illalla...meille kun on ehtiny jo muodostua tietty tapa miten laitan Veetin nukkumaan, mut sitä on aika vaikea neuvoa toiselle...

Mä olen koettanut tarjota pulloa muutamana päivänä (nyt ollut pidempi tauko etten ole tarjonnut), mutta erittäin huonolla menestyksellä.. Saa sellaiset kilarit, että edellinen huuto on ollut hyvin pientä. Eli meillä ei tuo "kumitissi" kelpaa. Olen kokeillut erimallisia tuttipullon tuttejakin. Sama meno. Ei kelepaa. Vaikka sieltä heruu ihan tissimaitoa (jota en kyllä meinaa saada millään lypsettyä). Joten mä olen alistunut kohtaloono (joka ei kyllä edes kurja ole [:D]): en mene yli 2 tunniksi vielä mihinkään. [;)]

Meilläkään ei pullo kelpaa, olen kokeillut Aventin ja Ainun... Meillä tyttö alkoi vielä hylkimään rintaakin ja oli päivän syömättäkin ja huusi nälkäänsä, olin pari päivää aiemmin aloittanut minipillereiden syönnin, en tiedä johtuiko siitä, mutta kun lopetin pillerit rinta alkoi taas kelpaamaan. Siinä oli kyllä jo hätä suuri kun ei saanut ruokittua lastansa ja koin jo huonoa omatuntoa että olen imettänyt enkä opettanut juomaan pullosta.

Meilläkin se pullosta syöminen ollut huonoa. Nyt kun olen alottanut sen vellin iltaisin niin ekat päivät meni itkun kanssa osittain alas ja alkuun vaihtelevasti tökki kielellä tutin pois suusta. Mut nyt kaks vikaa päivää onki syöny jo ihan mukisematta 120ml velliä pullosta. Eli joo opettamalla ne oppii.

Tääl oli itteni lisäks joku muukin ku ihmetteli et onko maito loppumassa ku rinnat on niin tyhjän tuntuiset. löysin tällaisen jutun äsken. Eli ei huolta maidon loppumisesta, onneksi [:)]

Rinnat muuttuvat tyhjän tuntuisiksi Kun nainen synnyttää, hänen elimistönsä on valmistautunut imettämään jopa kaksosia. Maitoa tulee yli yhden vauvan tarpeen. Rintojen ensimmäinen pingottuminen ns. maidon nouseminen ei johdu niinkään maidosta vaan kudosnesteistä ja rintakudoksessa lisääntyneestä verenkierrosta. Tämä ensimmäinen pingottuminen helpottaa suht nopeasti, varsinkin jos lapsi käy usein rinnalla. Seuraava rintojen ”tyhjenemisvaihe” osuu tyypillisesti vauvan n. 3kk ikään, jolloin saattaa yhtäaikaa olla vauvan tiheän imun kausi ja rintojen lopulliselta tuntuvat pehmeneminen. Se, että rinnat lakkaavat pingottumasta ennen pitkää, on ihan luonnollista. Kun sitten tosiaan lapselle tyypillinen tiheän imun kausi (osuvat klassisesti n. 3 ja 6 viikon ikään sekä 3 ja 6kk ikään) osuu tähän pingottumattomuuteen, niin moni äiti ja moni neuvolan terveydenhoitaja tulkitsee pehmeät rinnat tyhjiksi rinnoiksi. Tyhjiä rinnat eivät ole. Maidontulo ei voi yhdessä yössä loppua kuin seinään. Rintojen pingottuneisuus on epänormaali olotila ja pehmeät rinnat ovat se luonnollinen olotila. Luonto pyrkii luonnollisuuteen. Jos äidistä tuntuu, että maitoa ei enää suihkua alkuaikojen malliin, niin jos ylempänä kerrotut merkit maidon riittävyydestä täyttyvät, niin maitoa tulee juuri hyvin vauvan tilauksen mukaan. Luonto on vielä hoitanut homman niin, että mitä tyhjemmän tuntuinen rinta, sitä rasvaisempaa maitoa sieltä tulee. Siksi juuri iltaisin monet lapset viihtyvät maratoonarimaisesti rinnalla imien sieltä hyvää ja rasvaista äidinmaitoa yötä vasten.

Aika mielenkiintoinen toi necun laittama teksti.

Onko muilla samaa, kun rupeette imettämään ja vauva on imeny 10-20sekunttia niin rintoja alkaa pakottamaan n. 5sekunnin ajaksi jolloin maitoa tulee suihkuamalla, myös siitä rinnasta mistö vauva ei ime? Mulla ei muuten maitoa oikeastaan heru mutta sillon imetyksen alussa kun tulee tuo pakotuksen tunne niin sillon tulee. Se ei tunnu pahalta ollenkaan, aika jännältä oikeestaan. Ja sillon pojankaan ei tarvii imee juuri ollenkaan et saa täyden suullisen maitoa. [:D]

Kuulostaa esikoinen tutulta.. nykyään se tissi josta ei just sillä hetkellä imetä tuntuu heruvan maitoa aika paljonkin, liivinsuoja aina ihan litimärkä! Pitäsköhän hommata maidonkerääjät...

Juu vaikka pumppaankin niin kun aloitan pumppaamaan niin toisesta rinnasta tuntuu sellainen kihelmöinti...Sit jos pumppaamisen väli on yli 8 h niin sit tuntuu kihelmöinti molemmissa rinnoissa...Onneksi ei kestä kauaa toi tuntu...

Maitoa menee vaihtelevasti päivässä 490 ml-700 ml...Jotenkin tuntuu pineltä noi määrät välillä, mutta vaippoja kastuu useampi vuorokaudessa ja neuvolan mukaan on kasvanut hyvin, joten en ota hirveesti paniikkia...Vähän vain...[;)] Ensi viikolla on neuvola joten sit taas näkee miten on poika kasvanut...Jos sit muistaisi kysyä niistä käyristä...

Niin ja syönti väli on nyt 4h-6 h välillä päivällä + 1 yösyöttö...Joten syöttöjä ei välillä tuu kuin 3 päivään...Eikä silti oo kertaakaan syönyt kerralla yli 160 ml vielä...Nykyisin lämmitän just ton 160 ml menee se tai ei...Välillä meneekin...

On kyllä jännä noi syöttövälien vaihtelut kun meillä edelleen syödään 2-3 tunnin välein. Yöllä voi joskus olla 4 tunnin väli mutta se on harvinaista. Eipä se oikeastaan mua haittaa, tää nyt sattuu olemaan sellainen että syö usein ja vähän. Kai vähän niin kuin äitinsäkin!

Muuten, onko kellään ongelmana paino? Mulla meinaa paino päästä laskemaan liikaa, nyt painan jo vähemmän kuin ennen raskautta. Kai tää imetys sitten vie niin paljon energiaa enkä osaa syödä niin paljon. Välillä tuntuu kun katsoo peiliin, että voishan sitä poskissa olla enemmänkin pyöreyttä.

Meillä syöttövälit samanlaiset kuin SADUTAR. Öisin kerran pari ollu 4-5 tuntia. yleensä 2,5-3h. Sit lisäks viel asennon vaihtoja muutaman kerran yössä. 

Takaisin