Imetyksen salat

Sme

Puuhakas puhuja
juu...
Eli tänne voi sitten keskustella imetyksestä...Sen ihanuudesta ja kamaluudesta...

Mulla nyt menoillaan sen kamaluus...Eli sairaalassa maito nousi hyvin, ehkä liiankin hyvin...Sain pumpattua yhdellä kertaa 160 ml maitoa molemmista rinnoista 7 päivää leikkauksesta...Meillähän poitsun kanssa on ongelmia imetyksessä kun pojan suu on samankokoinen kuin mun nänni ja ei saa otetta siitä...siihen kun tungen vielä rintakumin niin en saa pojan kieltä sen alapuolella lainkaan...Kieli jemmautuu aina kitalakeen...Osastolla ollessa en saanut pumpata maitoa pois, vaan yritettiin nysvätä sen perhanan kumin kanssa...Enkä saanut pojan suuta kertaakaan oikeaan asentoon ilman hoitajien apua...Oli imetysasento mikä tahansa...Tein 3 h töitä ja sain syöttäpainoksi 5 g...Eli noin 5 ml maitoa mahaan.. Sain meinaan maitotiehyet tukkeen toisesta rinnasta pumppauskiellon takia...Sain sitten vinkiksi käyttää nännin päällä tuttipullon tuttiosaa apuna ja homma alkoikin pelittää...Kunnes nyt pojan imuvoimat on niin kovat että tutti on koko ajan lytyssä ja joutuessaan "ilmaamaan" sen suussaan saa samalla tolkuttomasti ilmaa mahaansa...Eikä suostu röyhtimään niitä pois.-->tolkuton kitinä mahapuruista ja piereskely joka jatkuu 2-4 h...

Nyt oon siis pumpannut rintapumpulla maitoa tuttipulloon ja oon antanut siitä sitten. Nyt en vaan saa pumpattua enää kuin 20- 40 ml/rinta ja poika vetää 60 ml annoksia...Ja meillähän on syöttöväli 3 h välein, joten pumpata saa yölläkin ja sitten samantien saa pestä pumpun osat valmiiksi seuraavaa kertaa varten...-->liian vähän unta on sitten seuraus...viime yönä kokeilin 6 h välein pumppausta ja nyt sitten tuntuu rinnat tosi tyhjilta, heruu kumminkin aina 3 h syötön tullessa...Nyt päivällä oon pumpannut 3 h välein ja tuntuu että tuotanto on vähenemään päin...ei tuu kuin se 20-40 ml/rinta...

Eilen kyllä join liian vähän ja söin liian vähän...Tänään oon yrittänyt tankata vettä ja syödä enemmän...Helpottaishan se kun ei stressais maidon riittävyydestä, mutta...

Huomenna ois neuvola, täytyy kysellä siellä vielä muita keinoja jotta maidontuotanto pysyisi yllä...Kun ei imetys onnistu vielä...Ehkä sitten kun poika kasvaa hieman isommaksi niin suu yltää rintakumin ympärille hyvin ja kielikin osuu oikeaan kohtaan...[;)]
 
Juominen ja syöminen auttaa varmasti Sme mutta voisin antaa ohjeeksi ottaa saman tyylin mitä vauva tekee ainakin meillä. Välillä on vaan nälkä jo heti tunnin päästä. on sellasia niinku tehoimupäiviä, mistä noissa kirjoissaikin puhutaan. Et tunnin- puolentoista välein tissillä niin saa maidon määrää nostettua. Ei sitä tartte koko päivää tehä mut ehkä ainakin neljä kertaa peräkkäin. Sit se kolme tuntia väliin ja taas muutama tiheästi. Aika nopeasti se maidon määrä sitten lisääntyy.

Eihän se pumppaaminen ole tietysti sama asia. Ja sit tämä vauveli ainakin vielä ja nyt kun on hitusen keltainen niin väsyy nopsaan ja imeminen aika hidasta. Saattaa mennä lähes joka kerta melkein puoli tuntia yhellä tissillä. Herätellä saa vähä väliä. Tissien välillä vaihdetaan vaippa. Mut tälleen ärsytystä tulee paljon ja maidon määrä nousee. Kyllä se syöttö siitä sitten lyhenee jatkossa.

Mulla kans isot nännit. Mut onneksi eilen huomasin et nyt on raskaushormonit sen verran vähentyneet et niiden koko on pikkuhiljaa mennyt alaspäin. ovat edelleen isot mut mahtuvat vähä paremmin suuhun.
 
ei oikein imetys siis onnistu, vaikka kuinka yritetään...Nyt siis pumppaan maitoa pulloon ja annetaan siitä...rinnat tuntuu ja näyttää tyhjiltä nahkarukkasilta, mutta silti niistä saa tiristettyä sen 60 ml-70 ml, mitä nyt poitsu imaisee kertaistumalta...No viimeiset 20 ml vetää puolnukuksissa...Eilen valvoi poitsu yhteensä 5 h ja imaisi puolen tunnin välein 20 ml lisää maitoa...torkahti aina hetkeksi ja sit taas imaisi maitoa...Ja vaippa vaihdettiin joka välissä kun täynnä kakkaa ja pissaa...Nyt viime yönä ei ollut kyllä kakkaa tullut kuin pienet nokareet aamulla...

Jotenkin sitä ei osaa olla stressaamatta maidon riittävyydestä, vaikka tietää et mies on valmis hakemaan abc:ltä korviketta vaikka keskellä yötä jos on tarves...[;)]
Jotenkin vain se ajatus että mun maito ei riitä toiselle riipaisee syvältä...Tietäähän sen järjellä et korvikkeellakin kasvaa, mutta...Sydän ei vaan halua "luovuttaa"...Rankkaahan toi pumppaus on yms...Ja jatkuva pullojen ja pumpun osien tiskaus ja keitto päivittäin...Nyt on vasta mennyt 2 viikkoa ja tuntuu et saa stressata jatkuvasti onko nyt riittäväsäti maitoa vai ei...Poitsu ei meinaan mukahda ennenkuin on maha varmasti täynnä maitoa...Suu napsuu pojalla samantien jollei maha oo täynnä...[:D]

silti sitä tekee kaikkensa pojan eteen...On se niin rakas tuhisko...[:D]
 
Kävin tällä viikolla ostamassa neljä Nania kaappiin varmuuden vuoksi - pumppu on vielä hankkimatta, mutta ajattelin senkin ostaa ajoissa. Pullot on vielä paketissa, pitää sitten lähempänä laskettua aikaa pestä ne käyttövalmiiksi.
 
Mulla on yks MAMin tuttipullo valmiina ja kaks korviketta. Pitääköhän tuttipulloja käydä hakeen toinen erilainen???
Ja oliks se niin, että pullot pitäs keittää kerran päiväs ja muuten pestä? Vai keittää joka välissä?
Joo, oon ihan pihalla...
 
Mullon kanssa kaks korvikepurkkia kaapissa oottassa, että JOS tulee tarvis.. Lisäksi mä hankin kanssa pumpun: myyn sen jossen tarvi, mut "lohduttaa" tieto, että son saatavilla jos tarvii. Mä ihan pikkuisen stressaan tuosta imettämisestä: oon kuullut, että se on aluksi yhtä h****ttiä.. sattuu, vuotaa verta jne... onko kukaan hieronut etukäteen nännejä karhealla froteella ihoa kovettaakseen? Sain neuvolasta vinkin ja oon eilen illalla aloittanut operaation.. [:D] Joskin taitaa jäädä kertaan per päivä.
 
Mie keitän pullot kerran päivässä + pumpun osat...Johan siinä menis hermo jos niitä sais olla keittämässä 3 h välein...[:@] Mulla on Ainun pullot käytössä...

Mun kaverille neuvottiin venyttämään nännejä jo etukäteen, jotta niistä vauva saa paremman otteen...

Tuntuu et poitsulla on nyt tiheän syömisen kausi, koska joka tunti imaisee n. 50 ml lisää maitoa ja 3 kertaa saa vaihtaa vaipan samalla syöttökerralla...
 
nuuka kun oon niin ostin vaan 4 pulloa...Yks on aina jääkaapissa täytettynä maidolla...Muutoin tiskailen 6 h välein...Yx lisäx aina puhtaana, jotta saa sen pumppuun kiinni...Ja ainun 200 ml pullot siis...Aattelin koska poitsu vetää nyt 60 ml-70 ml/kerta niin annoskoot kasvaa aika nopeesti, niin en raatsi ostaa pieniä pulloja kun ne jää pieneksi nopeesti...

Tosiaan muutoin huuhtelen pullot yms. osat kylmällä vedellä ja jätän likoamaan kylmään veteen, jollen jaksa tiskata samantien niitä...kuumalla ei saa huuhdella jottei maitoproteiini jäämät jää kiinni pulloihin yms...
 
Miu mistä pongasit niin hyvän tarjouksen? tahtoo kans lisää aventin pulloja[:)] Ne olis parhaita kun sopivat suoraan tohon mun lypsykoneeseen [;)] ( rintapumppuun)
 
Miu no voi helkutti, ehdin jo innostua[8D]
noi on tosiaan aika arvokkaita pulloja,[8D] mulla on pari ja muutaman taidan raskia hankkia lisää[:)] kaapissa on kyllä kymmenkunta perus pulloa, mut joo ne ei tietty käy suoraan tohon lypsylaitteeseen[:-]
 
Miu: mulla on tota lampaanrasvaa.. mut neukkutäti sanoi, että se frotee jotenkin "paksuunnuttais" sitä nänni-ihoa... Ehkä mä teen molempia. [:D]
 
Huutelen vieraisiin pöytiin... :)
Meillä ainakin synnäriltä (PHKS) sai näytteen tuosta lanoliinista ja itsellä se ei auttanut, ehkä jopa päinvastoin. Näin yhden lapsen imetyskokemuksella perus Bepanthen on rikkinäisiin rinnanpäihin paaaaaljon parempaa. Mutta jokainen tekee tietysti niinkuin itse haluaa :) Kaalinlehdet on toinen ihan paras juttu kun rinnat pakkautuu. Jääkaappi kylmiä kaalinlehtiä joita vähän pistelee haarukalla ja laittaa tissiliiveihin. Tuntuu aivan törkeen hyvälle!

Onnea synnytykseen!
 
Mullakin on kaapissa molemmat. Meillä oli yks tuore äiti puhumassa valmennuksessa ja hän "vannoi" tuon lampaanrasvan nimeen: Bepanthen oli kuulemma tehnyt lisähallaa hälle.. joten siks mäkin omaan ne molemmat. "just in case"..

Nii ja kiitos tsempityksestä! [;)]
 
Mä sain kans näytteen siitä Lanoliinistä kun näytteet loppuivat lähetin miehen apteekkiin. Mulle se  on ainakin ollut hyvä. Alkuun nännit oli tosi arat mut nyt jo alkavat tottumaan. Mä en tehny mitään niille etukäteen. viimeksikin nännit kesti hyvin imetyksen niin nytkin näyttäis menevän. (koputtaa puuta). Mä olen tosiaan lanoliinin kannalla, täällä toimii ja tuntuu hyvältä.

Kannattaa kokeilla mikä kenellekkin sopii.

Mä en ole joka päivä keittänyt pulloja. Yhen pääivn käytän samaa mut huuhtelen tosiaan kylmällä vedellä aina käytön jälkeen. Pesen välillä tiskikoneessa. Mä olen lukenut et tiskari kuumentais senverran et ei tartte koko ajan keittää. Mut siis meillä menee pullosta vähän lisämaitoa kerran- neljä kertaa päivässä. Max sellaset 60ml kerralla. siis tämä aina tissin päälle.
 
Nyt oon saanut tänään pumpattua hyvin maitoa...100-130 ml/pumppauskerta ja molemmat rinnat kerralla...Poitsu vetää nyt välillä 70 ml annoksia...Taidan kuitenkin saada hieman pakkaseenkin...Stressi on vähän hellittänyt kun näyttää ainakin toistaiseksi että maitoa tuleekin vaikka rinnat tuntuu nahkarukkaisilta...oon aina pumpannut nyt hieman yli eli kunnes ei tuu kuin tippa jos sitäkään...Katsotaan nyt kuinka kauan jaksaa tätä souvia jatkaa...Onhan se väsyttävää kun en oo raattinut ostaa nuita pulloja kuin 4 kappaletta niin saa olla tiskaamassa vähän väliä...Ehkä ois helpompaa kun ois vielä muutama lisää niin...

Nää mun jutut ei kyllä varsinaisesti imetykseen liity, mutta annettakoon anteeksi...rintoihin ja maitoon kuitenkin...[;)]
 
Sme; noi sun jutut liittyy just imetykseen. Sun laiseen imetykseen. Pääasia taitaa olla vauvan ruokinta. Eihän tänne nyt varmaan erikseen tartte laittaa otsikkoa mis puhutaan pulloruokinnasta. Eiköhän se mene ihan tässä samassa[:)].

Musta kans tänää tuntuu et tissit ihan tyhjät. Kaippa tuo on niistä jotain kuitenkin saanu ku nukkui melkein 4 tunnin päikkärit tuossa. Nyt onki ollu hereillä tähän asti siitä neljästä ku heräs. Me oltiin vaan just alettu syömään ku se heräs. Mies nopeampana syöjänä otti sit vauvelin mun sylistä vähäks aikaa. Mut sain sit hotkia loput ku neiti otti kunnon pultit ku ruokaa ei alkanu heti tuleen[:D]. Sen neljän jälkeen on ollu rinnalla vissiin neljä kertaa. Eli molemmat kahteen kertaan. Kyllä se nieleskelee ku imee ja alussa tuntuu et jotain lähtee tulemaan mut ihan tyhjiltä tuntuvat muuten. Ei ole yhtään pahkuroitakaan hierottavaksi. Lisämaitoakaan en ole antanu tänään vielä ollenkaan[:)]. Sitä aina miettii et saako se tarpeeksi ku ei näe sitä määrää mitä se syö[:-].
 
Eemi, ootko siis sitä mieltä, et on turhaa ostaa se ainun "halpa" käsin käytettävä rintapumppu, vai että se ei vaan toimi sulla?
Ku tänään just mietin, et kantsiiko siihen panostaa edes sitä 23 euroo...
 
Se ei todennäkösesti ole vaan toiminu mulla. Viimeksi muistaakseni sain sen toimimaan aina silloin tällöin. Mut se kaveri keneltä pumppu oli silloin lainassa sai sen toimimaan itellään ihan ongelmitta. Ja viimeksi se toimi aina joskus.

Nyt en ole kokeillut pariin päivään. Mut olen ajatellu viel kokeilla ku tosiaan muistan et muutaman kerran sillä viimeksi onnistuin pumppaamaan. Mut kovista rinnoista ei mulla ainakaan heru.
 
Nyt on alkanut oikea nänni tulla kipeeksi pumppaamisesta...Aina kun pumppaa niin sattuu ja vihloo...Täytyy vissiin pitää pieni huilitauko tänään sen pumppaamisessa...ongelma on vaan siinä, et siitä tulee enemmän maitoa kuin toisesta rinnasta...Vasemmasta tulee 30 ml ja oikeasta 80 ml...Eli nyt oon saanut pakkaseen reippaasti maitoa varalle...[8D]

eli heti kun lisäsin veden juontia niin alkoi maitoa tulla enemmän...+ yritän muistaa syödä...[:D]
 
Takaisin
Top