Imetyksen salat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sme
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Esikoinen, mulle sanottu että jos "liian nopeasti" maitoa tulee niin aiheuttaa kyllä mahavaivoja,
ja sitä ilmaa tulee mahaan helpommin... Mulla kanssa ihen kunnon suihku, monta kertaa imetyksen aikana
jos ei ole päässyt/ehtinyt/muistanut pumpata alkuun vähän liikoja pois. Aina ei muista/ehdi kun
tyttö huutaa kun syötävä eikä tuon koliikki-itkun lisäksi oikeen jaksa vielä nälkä itkua kuunnella, tai jos on
liikenteessä kaupungilla, ei tietty pumppua mukana... Tänään juuri tuli neljä hurjaa maito-suihkua tytölle
kun syötin kaupungilla ja tietty hirvee raivo tytölle kun ruokaa ei tullut tarpeeksi nopeasti, tai siis, liian
nopeasti mutta ei suuhun vaan tukkaan.... [:D]
Olipa sekava sepustus....

Jeh, nyt sai sitten tyytö silmään suoran osuman mun maito tykistä......  [8|]
Ja arvata saattaa mikä huuto seurasi!!
Oon miettinyt että pitäisi ruveta mittaamaan kuinka pitkälle saa suihkittua,
lentää meinaan tosi pitkälle välillä!!! [;)]

JJ Repesin!!!

Mut joo mullakin kun pumppaan niin kuuluu sellainen suihkaus ja plumppaus aika pitkään ennenkuin kuuluu pelkkä plumps pullonpohjasta/maidon pinnasta...

Nyt on pojalla maitomäärät pienentynyt niin arvatkaa alkaako pakkanen olemaan täynnä maitoa...Täytyy vissiin kohta alkaa lahjoittamaan maitoa pois...Tai jos myisi niin saisin omaa rahaa vähän lisää...T: tyhjätasku [8D]

Haniliini Ei ainakan mull vaikuta...Mulla on välillä ollut useamman kerran 6h väli pumppauskessa, eikä oo vaikuttanut kummoisestikaan...Muina päivinä kun tilausta kumminkin on normisti...

No nyt on meilläkin menny rytmit ihan päälaelleen, eilen meni puol päivää ihan normisti, sit tää rupes natisee ruokaa 2 tunnin välein.
Illalla pitkästä aikaa sitten 100 ml lisäksi kun rinnat oli syöty.[:-]

Juur ku aattelin että ihan hyvin rupes pyörii tää juttu....[8|]

Noh ei muuta kun tissiä ensin taas ja lisämaitoa sitten[;)]

Mitähän mie tekisin tuon imetyksen kans? Alkaa ahdistamaan ihan älyttömästi kun toinen huutaa siinä vieressä kun ei onnistu imetys juuri ollenkaan. Ehkä kerran päivässä saa hyvän otteen rinnasta (rintakumin kanssa ja välillä ilman) Tuntuu ettei saa tarpeeksi syötävää kun molempia ahdistaa. Kannattaisko vaan pumpata maito pulloon ja syöttää siitä nii kumpikin on iloisempia ja tyytyväisiä? Ajattelin kyllä raskausaikana et imetys olisi helppoa, mutta sitä se ei todellakaan ole. Rintakumi ei pysy paikallaan ku huitoo käsillään ja ehkä hetken aikaa jaksaa imeä, päästää irti ja alkaa huutamaan kun ei maitoa tule. Yrittää siinä sitte itse olla rauhallinen mut tulee aina itselläkin itku kun ei onnistu ollenkaan [:(]

Grenie, varmaan kannattaa ainakin pari syöttöä tehdä pullosta. Näin vauva saa mahan täyteen ettekä molemmat oo jatkuvasti kärttyisiä. Kannattaa vaikka pullon jälkeen testata josko jaksais hetken keskittyä tissiin ja löytäis oikeen imuotteen, kunhan ei maha tuu liian täyteen et nukahtaa heti. Mä joudun vaihtamaan tissiä usein syöttöjen aikana, sillä alkuun pojalla on niin nälkä et heti hermostuu jos maitoo ei tuu kunnolla. Oon sit alkanu tekee sillei et eka annan molemmista tisseistä etumaidon, joka siis tulee vauhdilla, ja sit annan molemmista takamaidon. Näin saan pojan imemään tissit tyhjiksi hyvässä hengessä. Raukoilla kun syöminen kuitenki on se ykkösjuttu elämässään, ruokaa pitää saada heti ja välittömästi.

Ymmärrän tuskasi, itellä oli samat huolet ja ongelmat alussa... Meillä vaan lähti sit kaikki toimimaan (paitsi nyt  tuntuu et maitomäärä ei riitä pojalle[:@]) itsestään hieman myöhemmin -toivotaan et teillä molemmilla riittää kärsivällisyys yrittää ja imetys lähtee onnistumaan. Mutta muista myös se, ettei se tee susta yhtään sen huonompaa äitiä vaikka et pysty imettämään. Kuten oot huomannu, tosi moni tälläki palstalla syöttää pullosta ainaki joki verran, osa kokonaan. Voimia!

Ginessa: Meillä ihan sama juttu. Nyt ehkä pari viikkoa menty silleen et tyttö syö vain yhden tissin kerrallaan ja maito tosiaan sit riittää ku sitä ehtii kertymään. Eikä ole epäselvää kumpi rinta on syöttövuorossa[:D]. Mut eilen aamuyöstä hän sen alotti. Eli yks tissi ei riittänykkään vaikka täyttö aamuyöstä on vieläpä enimmillään ja koko päivä mentiin niin et piti ottaa molemmista tisseistä ja illalla vähän lisää ja vielä yölläkin. Höh. Just kans ku ajattelin täähän menee nyt hyvin. Ehkä se alkoi se maidon lisäys kausi meillä samaan aikaan. Nii ja sama juttu tuos syöttövälin kanssa. Just ku pääsin sanomasta et nyt menee aika hyvin siihen kolmeen tuntiin ja unien takia sit vähän pidenpäänkin niin eilen oli saatava ruokaa pari kertaa kahden tunnin välein.

Grenie: olen lukenut noita juttujasi kun sinua niin ahdistaa tuo imetys ja se et se ei oikein suju. Anna itsellesi anteeksi ja tee niinkuin helpoimmalta tuntuu. Mielestäni ihan turhaa ressaat ja yritätä ja yrität. Senkun pumppaat tai annat korviketta. Ymmärrän kyllä oikein hyvin, että olisit halunnut imettää mutta jos se ei nyt onnistu niin se ei onnistu. Ei se tee susta huonoa äitiä. Kasvaa se vauva muutenkin ja niinkuin itsekkin sanoit olisitte molemmat onnellisenpia ja ressittömämpiä jos vain uskallat antaa itsellesi periksi. Turhaa käytät aikaasi ja voimiasi itkemiseen kun voisit myös nauttia tästä vauva-ajasta.

grenie Ei onnistunut meilläkään imetys, joten aloin pumppaamaan ja annan maidon pullosta...Enkäkoe olevani huono äiti...Pääasia ettö vauva saa jotain ruokaa oli se omaa maitoa tai korviketta...

Kokeile antaa vähän pullosta pahimpaan nälkään ja sit imettää...Tapasin yhen keskosen äidin joka oli opetellut vauvann ollessa 2 kk uudelleen imettämään (oli pumpannut siihen asti) ja onnistui siinä eli vauva oppi uudelleen rinnalle...Meni kuulemma aikaa ja pinnaa molemmilla...

Joo Eemi, näin se on mentävä sitten taasen.
Aamulla Unna vänisi tissiä taas tossa 2,5 tunnin päästä annoin sille sitten ja ei se sit halunnut imeä niitä loppuun -
vaan pumppasin sitten kun se simahti hetkeksi, 85 milliä ja syötin sen sille sitten..noh pulautti sitten yökkärinsä likaseksi.
Mä kyllä oon antanu aina molemmat rinnat ja tyytyväinen on ollut.Välillä on 4-5 h syöttöväli..ei ihme jos vaan niillä kieppein on tarpeeksi maitoa, ei aiemmin..
Eli nyt sitten nälkäisempi kasvukausi meidän tytöillä meneillään.[;)]

Ginessa: mäkin aiemmin syötin aina molemmat tissit. Mut sit ku se syöttöväli harveni niin tissi ainakin tuntui aina tosi täydeltä ja vaikka tarjosin toista nii tyttö ei ottanut enempää. Mut pääasiassa se 3 tunnin syöttöväli on päiväs aikaan. Paitsi silloin ku nukkuu iltapäivän pidenpiä päikkäreitä. Sit on se 4-5 tuntia yleensä ja yöllä yksi- kaksi väliä saman verran. Ehkä Siina on tottunut pienempään määrään ruokaa eikä masu vedä enempää kerralla ja sit syöttövälikin on lyhyenpi. En tiiä mut toi 4-5 tuntia syöttöväli normaalisti olis kyllä niin luksusta[:D]. Ja ne 7-8 tuntia mistä kerroit aiemmin yöllä!! Aikas hyvät on välit ku ajattelee et Unnakin on vielä niin pieni. Tänään aamukasilta kun söi niin otti ns. puoltoista tissiä ja samoin klo 11. Tai oikeastaan se ei toisesta ottanu ku vähä janojuomaa ja rupes sit vaan maiskuttaan, virnuileen ja hymyileen mulle[:D]. Nyt se klo 11 syöttö on viimenen. Käytiin kaupas ja vielä jatkaa partsilla uniaan.

Grenie, täälläkin itkua väännetty, kun ei imetys meinaa onnistua maidon määrän osalta. Pikkuhiljaa rupeen oleen sinut asian kans, enkä itke asiaa joka päivä[:)] Kyllähän sen järjellä tietää, että sama mistä se vauva ruokansa saa, mutta tunteet on sit eria asia! Ainakin mulla meni niin, että itteeki ärsytti, kun vollotin asiaa, joka on ihan ok järjellä ajateltuna.
Mä kokeilin kans tota pumppausta, mut saan max. 20ml yhteensä tissestä, joten se on jääny...

Neuvolantäti sano tänään, et mun maito määrällä (vauva saa nyt 1/3 päivän maidoista tissistä) imetystä kannattaa jatkaa 2-3kk ikään asti ja sit sen voi jo melkein unohtaa, koska se mun maidon osuus vähenee koko määrästä. Ittee jotenki helpotti tuo tieto, vaikka en oo viel kokenu erityisen raskaaks tätä tissi+pullo-yhdistelmää. Mutta, että on ns. joku aika johon tietää jaksavansa ja sit jaksaa pidempään jos jaksaa, mutta sit vastustuskykyhommat on jo hyvällä mallilla.

Ei mua se pumppaaminen haittaa ollenkaan, en saa sillä kovin paljoa, mut laitan sitte korviketta sekaan et tulisi edes vähän niitä hyötyjä itsestäni vauvalle. Kun syötän pullosta, olemme molemmat hyvällä tuulella ja vauva ei nukahda saman tien ellei ole todella väsynyt vaan jaksaa hetken aikaa seurustella.

On kyllä ihanaa katsoa pienen ihmisen ilmeitä kun juttelee ja silittelee samalla kun syöttää [:)] Tuo tyttö on vienyt minun sydämeni täysin. Miten voikaan omaa lastaan rakastaa niin paljon? Tärkeintä on pysyä lapsensa lähellä ja turvana. Vauvahan vaistoaa myös millä tuulella hoitaja on. Jos on kauhean itkuinen itsekki nii eihän se ole kummallekkaan reilua.

Yritän edes kerran päivässä imettää. Mut eipä se kauaa jaksa edes imeä. Hetken aikaa pitää rintakumia suussaan, sitte lopettaa.. Voisikohan olla myös niin et multa tulee liikaa maitoa kerralla. Ja sitte ku maidon tulo vähän rauhottuu nii ei tuo jaksa imeäkkään enää.. En tiedä mitä pienen päässä liikkuu kun ei näe mitä rinnoissa tapahtuu..

Mut ei saa stressata [:)] Kiitos että saan jakaa täällä ajatuksia.

Kylläpäs tämä imetyksen sujuminen vaihetelee! Näköjään muillakin. Eilen vauva söi koko päivän, illalla tuntui jo, että tyhjää lutkuttaa. Koitin sitten antaa pullosta korviketta, meni n. 20ml, mikä ei vissiin ole kovin paljon. Tänään taas söi niin harvoin, että maito suihkusi..paita märkänä syötön jäljiltä sitten [8|]

Grenie:Onko sulla rintakumissa maitoa kun vauva lopettaa syömisen? Jos on niin maitoa tosissaan tulee hyvin vielä sillonkin kun tuo lopettaa. Rintakumin kanssa pystyy aika hyvin seuraamaan maidontuloa. Onkos pikkuinen sitten imetyksen jälkeen tyytyväinen, jos on niin on sitä maitoa tullu riitävästi. Jos ei niin heruuko maito helposti? Aattelin van et jos vauva ei jaksa odottaa niin kauan et alkaa herumaan. Sit vois koittaa sitä et lypsää vaikkaa käsin sen verran et alkaa tulee ja sitten tissi vauvalle.

omaa napaa.. meillä poika imee hyvin ja maitoa tulee. ongelma on siinä ettei meinaa kivuilta pystyä imettää. Toisesta rinnasta ei onnistu ees rintakumin kans toinen nänni ei kipeydy niin paljoo ku käyttää rinta kumia. toisesta rinnasta siis joudun pumppaa maidon, tänään sain yhellä pumppauksel 120milliä. Niin onko jollain jotain poppakonstia et millee noi nännit sais kestää imetyksen? oon lasinohilla rasvaillu aina imetyksen jälkeen, ei vaan paljoo tunnu auttavan.

Kävin lainaamassa terveyskeskuksesta kunnon rintalypsykoneen. Jos tällä nyt sais vihdoin rinnat tyhjemmaksi

Eilen illalla taas puolinukuksissa itsekin annoin hölmönä vauvan pitää huvituttina nukkumaan mennessä. Havahduin jossain vaiheessa, että eihän se edes syö vaan sen kun lutkuttaa ja irrotin otteen, mutta too late [&:] On ihan sairaan kipeä nänni nyt ja siinä on alareunassa ihan musta alue, jota on varmaan ikenillään jyystänyt. Oon laittanut sitä villarasvaa koko päivän jne, mutta vieläkin sattuu. Varsinkin kun aloittaa imettämään niin sattuu sikana ja sitten imetyksen jälkeen kans.

Imuote on oikea silloin kun vauva oikeasti syö, mutta kun ei enää halua maitoa vaan lutkutella niin silloin jyystää miten sattuu ja sehän sattuu - ei heti, mutta jonkun ajan päästä. [:@] Välillä vaan vaikea tietää, milloin lopettaa imetys, kun joskus saattaa jonkun aikaa vauveli levätä ja lutkutella ja sitten taas jatkaa kunnolla syömistä [8|]

Huh, on tää kyllä melkoista vuoristorataa tää imetys! Luulin että tissi vaan suuhun ja that's it [8|] Yleensä menee ihan ok ja alkuun meni tosi sujuvasti, mutta nyt välillä ihan miten sattuu. En kyllä pullosirkustakaan haluaisi - oon niin lusmu tiskaamaan käsin ja pullon osat on mulla koneessa aina väärin päin [&o] Laiskuuden huippu!

Mä olin tossa viikonloppuna vähän rentoutumassa ekaa kertaa synnytyksen jälkeen. No sehän kostautu sit sillä tavalla et nyt maito ei riitä pojan nälän viemiseen enää ollenkaan. [:(] Ennen siis riitti yhdellä syöttökerralla yks tissi ja toinen toisella mut nyt kun oli yli vuorokauden tauko syöttämisestä niin nyt poika syö molemmat rinnat ja vielä 50-100ml korviketta päälle! EN OIS LÄHTENY JOS OISIN TÄMÄN TIENNY! [:@] Toivottavasti maidon tulo palaa ennalleen jossain vaiheessa. En sillon yöllä sitten pumpannut kun tuntu että maitoo ei ollu rinnoissa niin paljoo niin aamulla sit olivat ihan kovat ja vuotaneet sänkyyn ja sit en kärsinyt enää pumpata pumpulla vaan käsin pumppasin sen verran et helpotti se kipu niissä. Oisko toi tehny sen et maidon tulo hiipunut. [&o]

Mä olen vissiin sen verran vanha et ei ole käyny edes mieles et lähtis johonkin "rentoutumaan".

Mut voihan se olla esikoinen et sillä poissa ololla ei ollut mitään vaikutusta. Jos vauva lakas vaan just lisäämään maidon määrää. Se just silloin tuntuu siltä et maito ei riitä mihinkään.

Mullakaan ei oo käyny vielä mielessäkään et lähtisin jossain käymään. Saunasiideriäkään en oo vielä juonu, senkin asian kanssa taistelen omassa päässäni[&:]. Tätä ei kyllä kukaan olis ennen raskautta uskonu, ennen en nimittäin sylkeny kuppiin laisinkaan[:D].

Mun täytyy nyt ihan juhlia kun viime yö meni pojan nuhan kanssa loistavasti, mutta että illalla poika ei tarvinnu korviketta ollenkaan ja syötin pojan silti vaan kaks kertaa yön aikana (kolmelta ja puol kuus)[:D][:D][:D]. Toivon et sama jatkuis pojan parannuttuaki eikä tää johtunu vaan älyttömästä väsymyksestä. Olis kiva et ei tarttis sitä korviketta antaa, vaan oma maito riittäis pojalle. Pidetään peukkuja pystyssä et tää ei ollu ainoo kerta kun näin kivasti kävi![:)]

Takaisin