Imetyksen salat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sme
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulle sanottiin sairaalassa hyvin tiukkaan sävyyn, että "vauva nukutetaan AINA niin kauan kyljellään, kunnes osaa itse kääntyä selälleen".. Mä onneton kun menin laittamaan kätilön nähden selälleni "tietämättömyyksissäni"... [8|]

http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=165&Itemid=100

tossa on sivusto josta kävin lueskelemassa [:)]

mä olen nyt sitten nukuttanut tuon ipanan aina selälleen kun niin osastolla käskettiin mutta kyllä tuo aina vänkää itsensä kylelleen nukkumaan. aika jännä kuinka toisaalla sanotaan että ehdottomasti selällään ja toisaalla että kylellään pitää nukuttaa.[:-]
Varmaan siis ihan sama kummin lapsi nukkuu....

Kuinka työ toiset mammat röyhtäytätte lapsokaisen? minä oon joka syötön jälkeen yrittänyt mutta ei tuo röyhtäse. toisaalta eipä tuo kyllä puklauttale niin onko se röyhtäyttäminen sit ees pakollista???
T:tietämätön [&:]

lemppi; mulle sanottiin röyhtäyttämisestä, ettei ole pakko jos lapsi ei pulauttele ja ei ole vatsanpuruja. Meilläkään ei röyhätäistä kuin ihan satunnaisesti.. (kopkop)

Meille sairaalassa yksi hoitaja jutteli, että nykyään taas suositellaan selällään nukuttamista, että jokunen vuosi sitten sitä ei suositeltu. Sanoi, että hänen mielestään paras on nukuttaa kyljellään, että jos pulauttaa/oksentaa, niin ne valuvat suusta ulos.
Näköjään noi on mielipide asioita...
Kyllähän joskus muinoin nukutettiin mahallaankin, mikä on nyt ihan kiellettyä.

Me aina asetellaan vauva kyljelleen, mutta kyllä se joskus vänkää itsensä selälleen...

lemppi Meillä röyhtäisee parhaiten pystyasennossa sylissä...Maha mahaa vasten...Pojan pää on mun tissien kohdalla ja pää sivuun käännettynä, kääntää kyllä itse...Siitä on kiva tiirailla äippää ja maailmaa ja samalla äiti saa taputettua pyllylle ja selkään röyhtäisyä helpottamaan...Välillä röyhty tulee helpommin kun kävelee portaita ylös ja alas(asutaan omakotitalossa jossa yläkerta)-->siitä aiheutuva heijaus saa aikaan röyhtäisyn...nyt vaan niskaa nostelee niin paljon et toisella kädellä joutuu pitelemään pästä kiinni ettei nyrjähä niskat...toinen käsi kannattelee pepusta...

Silloin alussa kun imetin niin silloin tuli kanssa röyhtäistyä...Ainakin niitten rintakumien yms. jäljiltä menee helpommin ilmaa mahaan...

Meillä nukutetaan kyljellään, josta poika kääntyy ite selälleen jossain vaiheessa...

Sartza, täällä aivan sama tilanne alkaa olla..oma maito ei riitä, ei sitten millään..valtaosa ukkelin syömisistä on nyt korvikkeita. Tissillä oon yrittäny vauvaa pitää, mutta ei se jaksa edelleenkään imeä kunnolla..jonkun aikaa jaksaa ja sitten lopettaa (tai nukahtaa).

Imetyksen jälkeen äskenkin pumppasin yht 50 ml, mikä on aika paljon jos vertaa viime päiviin..illalla irtoaa vähemmän. Ja korvikkeita vauva syö imetyksen päälle nyt 80-125 ml/ateria, eli ei tosiaan tissistä saa tarpeeks.

Meillä tulee ainakin välillä ihan kamalia raivareita rinnalla, mutta oon ajatellut, että ne johtuu varmaan mahavaivoista. Ei kai siinä ole kiva syödä, jos mahaan sattuu. Usein rauhoittuu ainakin hetkeksi taas tissille jos röyhtäyttää välillä. Mutta inhottavia nuo raivarit on[&:]

Tosta vauvan nukuttamisesta. Minullekin, kuten lempille on neuvottu aina joka lapsen kanssa nukuttamaan vauvan selälleen. Nyt löysi nlinkin kätkykuolemista, jossa kerrotaan että: "Suomessa ja muuallakin suositellaan vauvoja nukutettavaksi selällään tai enintään kyljellään." http://www.healthcarebusiness.fi/portal/fi/uutiset/hyvinvointipalvelu-uutiset/kaikki_uutiset/?id=15089&area=32

Meiän neiti on ruvennu vetää hyviä tirsoja mahalleen.Mites muilla?
kovasti nitisee ja natisee nykyään kyljellään....

Mahtaisko kellään olla hyviä vinkkejä siihen, miten lisätä maidon tuloa? Lähinnä ongelma on iltaisin, kun maitoa ei tunnu tulevan. Oon antanut pojan imeä niin paljon kuin vaan jaksaa, mutta nyt viime päivinä se on saanut iltaisin "tissiraivareita" eli ilmeisesti maitoa ei tule tarpeeksi/riittävän nopeasti, joten venkoilee vaan siinä tissillä ja välillä yrittää kiukulla[:@] vähän imeä.

Korvikkeita en haluais ainakaan vielä antaa... Onneksi oon joinakin päivinä saanut pumpattua 30 ml pakkaseen, joten siinä on ollut illan pelastus. Tuon lisämaitoannoksen jälkeen on hyvät unet maittaneet. Toi pumppaaminen on sit kans aivan tuskaista hommaa... mitään ei meinaa saada irti. Mitäköhän nää mun tissit mahtaa sisältää kun ei ne nyt ihan pienetkään enää ole? [;)]

Hannakoo: oliskohan ollu imetystuki- sivuilla lista tuosta miten saisi maidontuloa lisättyä, muistaakseni siinä oli kaikkea että imettää mahd. usein ja molemmista rinnoista ja jotain...

Mulla tullut ihan hirveet kivut tisseihin. Tai varsinkin toiseen. Sellasta, että oikein vedet tulee silmään, ku alan siltä puolelta imettämään. Imuote ei oo vauvalla muuttunu, eli se asia kondiksessa ja tsekattu miljoonaan kertaan. En vaan enää keksi mistä johtuu. Muutenki rintoja ruvennu aristaan tosi paljon. Suihkusta tullessa pyhkeellä hipasukin jo sattuu[:(] Muilla samaa ongelmaa tai vinkkejä???

Nännit kanssa hellät välillä...Oon laittanut suihkun jälkeen punaista bepanthenia nänneihin reilusti ja liivinsuojat päälle...Sit jokaisen syötön jälkeen lansinohia niin nännit pysyy paremmassa kunnossa...Ei oo niin tuskaista pumpata...Bepanthen joutuu pesemään pois ennen syöttöä, on kyllä miinuspuoli asiassa, mutta...

Neuvolassa jaksavat ihmetellä miten jaksan vieläkin pumppausta...Onhan se vähän uuvuttavaa, kun joutuu pulloja tiskaamaan sekä pumppaamaan, mutta..Ajallisesti ei kestä kuin 15 minsaa-30 minsaa pumpata saalis...Nyt on kyllä vähän heikommin tullut maitoa, mutta en oo kyllä juonut riittävästi+ pumpannut liian harvoin...Korviketta on annettu 2 kk aikana 2 litraa yhteensä, eli 10 niitä 2 dl törppiä...Pakkasesta on otettu omaa maitoa lisäksi...Korviketta on annettu kun ollaan oltu reissussa pitempään kuin yks syöttöväli...

Meillä nuo illat - se viimeinen tankkaus- on ihan järkkyä huutamista ja huitomista, potkimista.. eilen kesti yli kaks hoo!! Onko kellään muulla samaa? Päivät menee ookoosti, mutta tää on nimenomaan tuon vipan iltasyömisen juttu, pääsääntösesti.. [:(]

mulla oli se rintatulehus, niin silloin toinen rinta oli ihan pirun kipee,kosketusarka oikeestaan...ja sit sen päälle miltei 39asteen kuume...
tulehus ei kumminkaan ollut vielä paha niin hoitokeinoks neuvolatäti sanoi: särkylääke, kuumat hauteet, hieronta ja pumppaus. vaikka koski ihan pirusti joihinkin kohtiin niin niistä piti just hieroo... helpotti ihme kyllä jo parissa päivässä, eikä onneks tarvinnu mitään antibiootteja napsia.

Mirde kuulostaa tutulta, meillä tuohon yhdistetään vielä jatkuva tissin suusta sylkeminen ja sen retuuttaminen niillä pienen pienillä terävillä kynsillä.

Tosin meillä nyt on huudettu illalla muutenkin. Mutta johtuu sitten niistä maitohapoista tai ihan sama mistä, meillä on nukuttu nyt kolmena yönä peräkkäin YÖLLÄ. Ihan uskomatonta miten sitä on kun uus ihminen kun saa nukkua. Mä aloin olla aika loppu viime viikolla kun typy vaan huusi ja huusi.

Kerran mä mietin jo keskellä yötä kun oli huudettu sellainen nelisen tuntia, että jos sen laittaisi parvekkeelle vaunuihin ja oven kiinni, niin kuuluisiko se huuto silti.. Siinä vaiheessa vaihtui sitten hyssytysvuoro, alkoi mennä hiukan yli oma väsymys..

Takaisin