Imetyksen salat

Niinhän se on et meiläkin poitsu nukahtaa välillä pullolle ja ei meinaa herää millään...Sit kun viet nukkuman niin max 10 minsan päästä alkaa kitinä sängyssä ja sit kun kokeilee sormella suuhun niin armoton imukoneisto on käynnissä...Eilen imaisi pullosta 2 h aikana 120 ml maitoa!!!Normiannos on ollut 70 ml/3 hvälein...Eikä nukkunut missään välissä...Tänään äsken piti imaista 80 ml ja sit vielä 10 ml unimaitoa ennenkuin suostui nukkumaan...nyt sit vetää zetaa ja mamma ei saa unta...Taidan syödä aamupalaa...

Eilen jäi taas juominen (siis veden) vähemmälle, niin heti on yöllä ja tänään tullut vähemmän maitoa...2 litraa juotava vähintään nestettä jotta maitoa virtaisi riittävästi...
 
Mä pelkäsin kovasti tuota imetystä, ettei tule onnistumaan, mutta nyt kanssa ei huolta. Toisesta tissistä valuu heti, kun toisesta imettää, eikä meillä vielä olekaan maidonkerääjää.

Mä luotan siihen, että vauva saa tarpeeksi ruokaa, jos on kokonaisuudessaan tyytyväisen oloinen. Tokihan sitä tissiä saa antaa ihan jatkuvasti, ja vielä toistaiseksi on kyllä sen verran kipeät nännit, että itsestä se ei erityisen hyvältä tunnu, mutta onneksi toinen rinta on jo selkeästi parempi. Hänkin kyllä välillä nukahtaa ja haluaa sitten jatkaa, mutta en automaattisesti tarjoa, jos ei ala itkeä.

Mä olen miettinyt, että paljonko maitoa pitää vauvalle antaa, jos ja kun isukki jää vauvelin kanssa joksikin aikaa. Osaisiko joku sanoa jotain ihan yksinkertaista määrää? Lisäksi sanotaan, ettei vielä kannattaisi antaa tuttipullosta, ettei vauva innostu siitä, niin ilmeisesti sitten kupista vaan heruttamalla??
 
No jopas Haniliini sulla tulee tosiaan paljon tuota "ylivuotoa". Toi kannattaa jo kerätä talteenkin.

Kiva kuulla illi et teilläkin on syöpöttely lähtenyt hyvin käyntiin. Siihen ei varmaan oikein selkeää märää ole kenelläkään antaa et kui paljon vauva syö. Ovat aika lailla yksilöllisiä senkin suhteen. Se pitää oikeastaan vain kokeilla. Laittaa pulloon tarpeeksi maitoa ja antaa niin kauan kun vauva ottaa. Kyllä se sitten lopettaa syömisen kun on kylläinen. Onneksi se nännien arkuus helpottaa ajan myötä. Ja syöttöhetki on äidillekkin ihan mukava. Meillä ainakin tyttö on nyt jo lyhentänyt selvästi aikaa jonka viettää rinnalla ja saa sen tyhjättyä kuitenkin.

Huoh[&o] meillä meni jostain syystä viime yö siihen et vauva oli niin väsynyt että ei jaksanut kuin juuri ja juuri syödä aina yhden rinnan. ja sitäkään mielestäni kunnolla tyhjäksi. Se paksuin ja rasvaisin maito jäi rintaan. Nukahti tissille aina, eikä millään saanut hereille. No sithän sillä oli nälkä jo aina kahen tunnin päästä ja taas sama juttu. Näin mentiin koko yö ja siihen väliin vielä se yks melkein kahen tunnin valvomispätkä ku masua kipristi luultavasti.

Nyt meni päikkäreille hetki sitten ja mä aion liittyä nyt seuraan.
 
Viime yönä max. 2 h unet kerrallaan ennenkuin ilmoitti että nälkä on ja kova...[X(] Jäipä äitinkin unet vähiin...Varsinkin kun pitää pumpata joka välissä maitoa...Nyt ei vaan oikein taas yhen tissin maito riitä näin tiheään syömiseen...

illi Meillä vajaa 3 viikkoinen poika vetää 70 ml kerta-annoksia pullosta...Viikon vanhana meni about 30-40 ml annoksia...BTW mikäli sun nimen lopussa oleva vuosi on oikea ollaan samana vuonna syntyneitä...[8D]
 
pikakirjoitus nukkuma-aikaan enne ruokaa:

Annatteko vauvan nukahtaa rinta suuhun ja jos herää esim puolen tunnin kuluttua syömisestä, niin tarjoatteko uudelleen? sekoa.. mjutta meillä tilanne se, että maito on noussut hyvin; heruu kävellessä jne. Vauvan imuote hyvä ja syö vaihtelevilla väleillä; n3h- 15min väliä.. normia? Mulle sanottiin, että pitää mua huvituttina; voiko pitää paikkaansa? Ja onko siitä mitään haittaa? [:D] Meinaan nimittäin antaa tissiä aina, kun haluaa... hullua? Miten pitkiä syöttövälkejä annatte tulla? Herätättekö syömään?

Pääsiskö näillä kyssillä alkuun...[;)]
 
Mirde - noin pienen vauvan, kuin mitä sulla on, antaisin olla tissillä aina kun haluaa. Ja sitähän se alku yleensä on: tissinä 24/7 [;)] Mutta mitä isompi(useamman kuukauden) vauva, niin en istuis huvituttina. Jos vauvalla ei ole mitään lääketieteellistä syytä, niin en herättäis syömään, paitsi jos syöttövälit alkais mennä yli 5-6 tunnin(jos välillä vetää tuollaisia unia, niin nauttisin vain, ilman herättämistä[:)]), sitten on jo vaarana maidon tyrehtyminen. 
 
Oikean tissin nänni on tosi kipeä jo pumppaamisesta...AAARGH!!!Ensin vain vähän vihlaisee ja sit alkaa sattua kun pumppausta jatkaa...Äsken kun katoin niin siihen on tullut pieni rakkula joka aukeaa aina kun pumppaa, ei siitä kyl verta tuu, mut...Oon rasvannut lansinohilla sitä ja antanut ilmakylpyjä...Katsotaan jos ne nyt auttaisi...Oma maito ei riitä rasvaamiseen kun nänni ui siinä maidossa kun pumppaa...Muulloin ei satu, mut sit ku pumppaa...[:@]
 
Kannattaa kokeilla Bebanthenia, sitä punaista. Ei tarvii pestä pois ennen imetystä ja joillekin auttaa paremmin kuin Lansinoh. [:)]
 
Mirde mulla on ihan sama juttu tuon syöttövälin kanssa. Vauva vaan tahtoo vieläkin vaikka tulee kohta 4vk niin nukahtaa tissille ennen kuin saa itsensä täyteen. Ei auta herättelyt tai muut. Sit havahtuu kohta ja on selvästi närkästynyt ku ei olekkaan saanut tarpeeksi ruokaa. Välillä tosiaan jopa 3 tuntia väli välillä se 5-10 minuuttia riippuen siitä kuinka syvään uneen on nukahtanut.

Tänään olin saattamassa poikaa kouluun ku mies ja vauveli jäivät nukkumaan. Tiesin et ennen ysiä aamulla on mennyt jo kolem tuntia siitä ku viimeksi syönyt. Mut en herättäny syömään. Jätin vain miehelle lapun mun tyynylle et anna vaan pullosta jos huutaa. Mä tulen kyllä takasin nopsaan vähän yli ysin. No oli heränny 15 vaille ku me lähettiin 20 vaille[:D]. Oli ottanut 120 ml pullosta ja sillä oli tyytyväinen melkein kolme tuntia. Ja mä pääsin koittamaan saanko tällä kertaa sen ainun käsipumpun toimimaan. Ja sain[:D][:D]. Toinen tissi oli jo aikas täynnä siinä kymmenen jälkeen niin päätin sen pumpata ja katsoa et paljonko tulee. Sainkin omasta mielestä ni pumpattua nyt niin hyvin et tissi tosiaan tuli tyhjäksi. Ja saaliiksi tuli jopa 70ml! Yhestä tissistä. Mut siis tissi oli tosi täynnä ennen pumppausta. Tästä laskeskelin näitä määriä. Et just ja just riittää oma maito ku ottaa vauva molemmista rinnoista. Siis jos ovat molemmat myös täynnä. Ja sitähän ne ylensä eivät ole ku sitä syöttöväliä ei ole kuin vain hyvin harvoin sen kolme tuntia. Ja iltasella ovat selvästi tyhjemmät niin ei ihme et vauva on sitä mieltä et maito riitä.

Onko sulla muuten Sme eroa siinä kuinka paljon saat pumpattua aamulla tai illalla? Ja voi inha et olet saanut jonkin rakkulan rintaas. Mitenkähän tonkin saa pois ku kuitenkin joutuu koko ajan sen aiheuttajaa käyttämään?
 
Eemi Ei oo oikeastaan eroa aamulla tai illalla...Välillä ei tuu kuin 40 ml per rinta ja välillä 110 ml per rinta...Oikeastaan ainoa joka näkyy niin jollen ole juonut riittävästi niin sit heti tulee paljon vähemmän...sit jos on pumppausväli alle 3 h niin silloin ei tuu niin paljoa et riittäisi syötölle...Eli jos esim. poitsu herää 1 h päästä nälkään niin syötön jälkeen kun pumppaan nii ei tuu kuin 20-40 ml per rinta...Nyt on mennyt 60-120 ml annoksia vaihtelevasti...Jos unet ovat 2h maitoa menee 60 ml jos unet venyy yli 3 h esim.4 h niin maitoa menee toi 120 ml...

Tänään aamulla saatiin uusi uniennätys...4 h 45 minsaa..Mutta viimeinen tunti siitä vähän väliä ääntä/ähinää, joten äippä ei saanut nukuttua kuin sen 3 h...YES!!!![8D]
 
Tänään sitten pumpatessa tuli oikeasta rinnasta verta siis nännistä..[:@].Ja siis siitä nännin uloimmasta osasta..Siitä on iho halki, eli ihan siitä kun nänni nöpöttää niin sen tyvestä...Ton pumpun kanssahan nänni venyy about 2 cm mittaiseksi...Nyt en voi sit pumppaa siitä kun verta tulee ja sattuu...Täytyy soittaa huomenna neuvolaan, mitä teen kun vasemmasta rinnasta pystyy pumppaamaan...Miten sit jos jätän pariksi päiväksi pumppaamatta oikean kunnes se paranee?Loppuuko maidontuotanto siitä kokonaan vai tuleeko rintatulehdus?Tänään on iltaviideltä viimeeksi tyhjentänyt oikean rinnan...Täytyy katsoa jos saisin vaikka pumpattua tolla herutusteholla sen jotta tuotanto pysyisi yllä...

Voi pe....se tää vielä sit tästä puuttuu...

Oisko muuten parempi olla niin että nänni on kuiva vai siten et se on märkä lansinoh-rasvasta?kumpa auttaisi paranemisessa?...Rasva imeytyy aika nopeaan mun nänniin..
 
Oon saanut nyt pumpattua tolla herutusvauhdilla rintaa tyhjäksi...Sitä maitoa voi kuulemma antaa normisti mut ei saa säilöä...Jos on siis vähänkin verta...Ei oo nännissä näkynyt enää verta, mutta auki se on...Je kosketusarka...Pumppaamiseen menee nyt aikaa tunti...Kivaa...Oon saanut nyt pumpattua sen 120 ml siitä, ja jollei poika syö kaikkea täytyy loppu kaataa viemäriin...Lämmitän siis vähän kerrassaan maitoa...uudelleen lämmitettyä kun ei voi enää laittaa jääkaappiin...Onneksi toinen rinta ok,(koputtaa maalaamatonta puuta)...kävin ostamassa bepantenia ja nyt sit sitä laittaa nänniin...Se pitää vaan pestä pois ennen pumppausta...Sit ennen rasvan laittoa pitää nänni putsata septidinillä, kun on auki niin ei tulehdus pääse pesimään...
jollei oo sit parissa päivässä hellittänyt/parantunut yhtään, niin mennä toiseen neuvolaan näyttämään torstaina tai perjantaina...Jos tarvitsee lääkäriä...

Nyt jää sit vaan ensi yönä unet vähän vähemmälle..Pumppaamiseen menee sen verran sitten aikaa...Toinen rinta tyhjenee about 5 minsaa, mut tää kipee menee melkein tunti, eikä ilman tuskanirvistystä...[:@]

No kestetään tääkin...positiivista on se et nyt loppui Klexane piikit...ei tartte enää pistää päivittäin...YES!!!Mahakin voi alkaa toipua mustelmista ja lääkepalluroista...[:D]
 
Hei Sme: kokeile sitä lampaanrasvaa JOKA välissä. Ihan joka välissä. Ja sit liivinsuojus päälle. Mulla on auttanut ihan sikana tuo rasva: Bebanthenista ei ollut mihinkään... [&:] Mä oon uskollisesti käyttänyt sitä lampaanrasvaa jo parin tuubin verran (reilussa viikossa.. [:D]) ja ohjeessa on, että sitä joka syötön jälkeen ja sit liivinsuojus: EI ilmakylpyjä; nännit ei saa kuivua.

Peukutetaan, että paranee pian!!!
 
Kuinka nopeasti teillä nousi maito? siis siinä määrin että tarvitsee liivinsuojuksia? Mulla nyt neljäs vuorokausi synnytyksestä, käsin lypsämällä saa tippoja rinnanpäähän, mutta ei sieltä itekseen mitään valu.
 
Joudun antaan korviketta lisämaitona kun vauvan paino oli laskenut melkein 10% eiliseen mennessä, mutta tänään neuvolaterkan kotikäynnillä oli jo nousussa, niin saan vähän vähentää lisämaitoja. Ongelma on että vauva saattaa helposti olla rinnalla tunnin tai enemmänkin ja sen jälkeen on niin väsynyt ettei jaksa lisämaitoja juoda. Kuitenkin haluaisin ensin aina tarjota rintamaitoa..
 
mulla poika roikkui pe-la yön tissillä, syntyi siis torstai iltana. Varmaan lypsi tuotantoa käyntiin koskapa siitä lähtien on maitoa tullut, eilen pidin maidonkerääjää liiveissä kun tuntui että suojat kastuu koko ajan. Sit ku poika oli syöny yhden tissin ja vaihdettiin vaippa ja tarjosin toista, ni ei jaksanu syödä sitä loppuun asti ja tuntui jo paukamia niin kokeilin pumpata, noh sain 20ml molemmista rinnosta yhteensä [:D] mutta sen pumppaamisen jälkeen on nännit ollu tosi aristavat ja oikein pitää irvistää kun poika alkaa imemään, tuska tosin hieman helpottaa kun maito alkaa herumaan..kävin tänään ostamassa apteekista tuota lampaanrasvaa ja hieman se alkaa jo helpottaa vaikken ole ehtinyt sitä kun muutaman kerran laittaa...Tulin sitten siihen tulokseen et jos poika syö edes osittain rinnan tyhjäksi ni en pumppaa, paljon vähemmän sattuu tuo imeminen ku pumppaaminen...

Näin meillä [;)]
 
Mulla menee hermot tähän maidon määrään! syötön jälkeenkin pitää pumpata ettei ole heti vaatteet märät...ei poika jaksa syödä niin paljoa että sais tissit tyhjäks! liivinsuojuksia menee aivan älyttömästi. ja en voi olla hetkeäkään ilman liivejä! pumpatut maidot pitää heittää lavuaarista alas kun meillä ei ole pakastinta jos haluis säilyttää, turhauttavaa. Mutta siis onnellinen olen, että tuota maitoa riittää, mutta joku raja tässäkin. huhuh.
 
Lemppi:

Lypsetty rintamaito säilyy
  • huoneenlämmössä 19–22 asteessa enintään 10 tuntia
  • jääkaapissa 0-4 asteessa enintään 8 päivää
  • jääkaapin pakastelokerossa (-6 astetta)enintään kaksi viikkoa
  • erillisessä pakastimessa (-18 astetta) enintään puoli vuotta
Rintamaitoa ei tule lämmittää mikrossa, sillä se saattaa tuhota maidon antibakteerisia ominaisuuksia ja lisätä maidossa olevien bakteerien määrää. Pakasta maito tuoreena ja sulata joko jääkaapissa tai huoneenlämmössä.


http://www.vau.fi/Teemat/Teemakategoriat/imetys-ja-ravinto/Imetys--kuinka-usein-on-tarpeeksi/
 
Meillä on ollu alusta asti ongelmia imetyksessä..poika oli ekat päivänsä teholla, eikä jaksanu tissillä imeä. Hän tottui siihen, että pullosta saman aineen saa nopeemmin[&:]. Miulla vielä tissit sen malliset, tai nännit lähinnä, ettei sälli saa kunnon otetta. Osastolla vierihoidon aikana kokeiltiin rintakumia, mikä auttoikin vähän, mutta ei puhettakaan että sälli jaksais/haluais imeä tissiä tyhjäksi.  Kutittelut ei paljon auta, ukkeli nukahtaa aina tissille ja herää 5 minsan päästä huutamaan nälkäänsä. Tai sitten se turhautuu tissillä, kun virtausnopeus ei oo ihan tuttipullon luokkaa, ja raivoaa sit miulle.

Oon joutunu siis alusta asti pumppailemaan maitoa (käsikäyttönen Emma-pumppu)..Pumpaten saan irti vähän päivästä riippuen, 150-200 ml/päivä (pumppaan pari kertaa päivässä, muuten sälliä pyrin pitämään tissillä mahollisimman paljon jotta se sais edes vähän itse irti..)..ja kerääjään saan saalistettua jonkun verran. Ollaan jouduttu antamaan korvikkeita jo [:(]. Nauvolan täti ei oo käyny vielä kotikäynnillä..ja tässä kunnassa en ihmettelis vaikka sattuis unohtumaan. Pakko huomenna soittaa itse neuvolaan, haluan nimittäin tietää ollaanko menty päin metsää muutenkin kuin imetyksen suhteen.

Haaveilin raskausaikana siitä, miten ihanaa on sit imettää omaa vauvaa..Mutta en ois uskonu että se on niin vaikeeta [:(]..Mutta pääasia lienee kuitenkin se, että sälli saa sapuskaa, tulipa se sit itse imien tissistä, pumpattuna tai purkista.
 
Hei HP: se on oikeesti just noin: tärkeintä on, että ruokaa saa ja lapsi on tyytyväinen. Mä uskon, että on ihan hirveen huono fiilis siitä, ettei imetys suju niin kuin toivoi, mutta silti: sä pumppaat maitoa ja vauva saa osan sitä: sekin on jotain!! Toivottavasti se teidän neuvolantäti osaa antaa lisävinkkejä! Ja meille muuten sanottiin, että imetystuki-ihmisille (onko teilläpäin niitä?) voi, saa ja pitää soittaa, jos tulee jotakin.

tsemppiä!!!! *halii*
 
Mirde Tarviiko se lampaanrassva pestä pois ja mistä sitä saa ostettua?[:D]

HP Ei onnistunut meilläkään imetys...Joten nyt pumppaan omaa maitoa pulloon ja annan siitä...Ei kaikilla se imetys vaan onnistu...
 
Takaisin
Top