Imetyksen salat

Mistä te olette löytäneet pumppuja n. 23e? Cittarissa oli muistaakseni käsikäyttöiset jotain 50-60e. Ajattelin itse ostaa Aventin käsikäyttöisen, jospa sitten sopisi aventin pullot siihen.

Mulla on vasta yksi vastasyntyneen pullo! Miu:lla taitaa olla hyvät varastot :) Ja yksi pullo +1kk eteenpäin. (siis niitä tuttiosia voi sitten ilmeisesti ostella vauvan kasvaessa, mutta en löytänyt vastasyntyneen tutteja irtomyynnistä vaan pitää ostaa koko pullo). Jep, taidanpa käydä hankkimassa pari pulloa lisää - tosin toivon, ettei tulisi tarvista vastasyntyneen pulloille! Nehän on niin pieniäkin, että ajattelin etten turhaan osta yhtään ylimääräistä, ostaa sitten isompia kunhan vauva kasvaa ja tulee jätettyä sitä isälleen enemmän hoitoon.

Millaisia ohjeita olette saaneet synnäriltä/neuvolasta pullojen pesemisestä/keittämisestä? Et kuinka usein vastasyntyneen? Isompien lasten pullot olen aina käytön jälkeen huuhdellut ja pessyt joka päivä, mutta ihan pienten pulloruokinnasta ei ole kovin kokemusta [:D]
 
mulle annettiin neuvolasta ohje, että riittää kun heti käytön jälkeen huuhtelee kylmällä vedellä ja sitte pesee pulloharjan kanssa ja pesuaineella. Riittää kuulemma että keittäis kerran pari viikossa, niin ja tietty sillon ku pullon eka kertaa ottaa käyttöön. Tärkeintä kuitenkin on se, että se maito ei ehdi kuivua sinne pullonpohjalle, tai että sinne ei yleensäkään jää mitään jämiä -ovat hyvä kasvualusta bakteereille (listeria esim.) Oon noita ohjeistuksia kyllä kuullut jos jonkinnäkösiä, mutta eiköhän tossa asiassakin päde se sama, että järjen käyttö sallittua. Ite en ainakaan ala jatkuvasti keitellä pulloja..
 
O-ou.. mulla ei oo pulloharjaa ollenkaan.. [&o]
Pitääkin huomenna muistaa kun kaupassa käyn sellanen hankkia...

Sitä mun piti jo teiltä synnyttäneiltä kysyä, että liikkuko teillä vauva vähemmän muutamana viimisenä päivänä ennen synnytystä?
Monissa netistä lukemistani synnytystarinoissa mainitaan aina, että vauva olisi liikkunut vähemmän ennen synnytystä..
 
Essi83, mulla on liikkeet vähentyneet aiemmissa raskauksissa oleellisesti syntymäpäivänä. En tiedä muista mutta omalla kohdallani on ainakin mennyt noin.
 
Lidia, mä näin sellasen ainun 23euron pumpun prismassa. Sama sokoksella tais maksaa 29e tms.
 
Mulla olis sellanen imetykseen liittyvä kysymys, että ootteko te vähentänyt suklaan syöntiä muutamaa viikkoa ennen synnytystä ja imetyksen alkaessa? Luin joskus jostain, että suklaan syönti saattaa aiheuttaa vauvalle vatsanpuruja ja mietin, että pitäiskö sitä vähentää. Nyt on vaan ollut jo pari viikkoa aivan älytön suklaanhimo niin saa nähdä miten onnistuis[:D]

Onko muuten muitakin ruoka-aineita joita pitäisi välttää?
 
Siellä vauvan tarvike puoleltakin löytyy niitä pulloharjoja. Ja sellaisia et on siinä kyljessä tuttiharja samassa. Mä taas pähkäilen ku en ole nähny yksistään sitä tuttiharjaa ja kun on just uus pulloharja et viittiikö ostaa toista.

Pitu: tuolla systeemillä minkä ohjeen olet saanu neuvolasta mä olen toiminu viimeksi ja niin toimin nytkin. Siis noiden pullojen pesun ja keittelyn kanssa. Huuhtelu kylmällä vedellä, tiskari/ pulloharjapesu ja keittäminen kerta pari viikossa. Mut siis enintään yhen vuorokauden on käytössä pullo pelkällä huuhtelulla. Siinä tulee annettua yhen tai kaks kertaa lisämaitoa tällä hetkellä.
 
VINKKI!!!
Meidän prinsessa kun on nyt tyksissä, niin pumppaan maitoa pulloihin ja kuskaan sit aina sairaalaan. Sain kaveritla AINUn käsikäyttöisen pumpun ja hihkuin onnea...mut jaksoin sillä pumpata tasan päivän, kun käsi jo väsyi. Tänään kävin lastentarvikkeesta vuokraamassa sähkökäyttöisen rintapumpun (vuokra on 2,2euroa/päivä). Siihen käy se AINUn käsikäyttöinen pumppu, MUTTA siihen tarvii kuitenki ostaa se setti, koska ton käsikäyttöisen mukana ei tietenkään ole sitä letkua. JOS siis ostatte käsipumpun ja mietitte, että jakatteko pumpata, niin ostakaa sieltä lasten tarvikkeesta suoraan se Medelan-setti. Saatte siitä sen käsipumpun ja jos se ei riitä, niin sit vaan vuokraa sen laitteen siihen.

Nyt vaan nautiskelen tosta pumppaksen helppoudesta :)
 
Ja mun kaveri sano just, et oli ostanu sen ainun perus käsikäyttösen pumpun ja oli sitä mieltä, että kannattaa tässä asiassa satsata laatuun ja maksaa vähän enemmän. Siis toi ainun peruspumppu on sellanen missä tarvii käyttää kahta kättä, mut esim. aventin pumpulla tarvii käyttää vaan toista kättä.
Se aventin maksaa joku 49e, ku nettikaupoista kattelin.
 
Miten siinä Aventin -käsikäyttösessä voi yhdellä kädellä pumpata? Pitäähän siinä pitää toisella kädellä kiinni ja toisella sit tehdä se pumppaus liike?!
Ilma muuta sit kannattaa ostaa sellanen. Toi mun vinkki oli vaan tapauksiin, joissa joku pähkäilee, että riittääkö käsivoimat. Ensin voi koittaa ja jos ei jaksa, niin ei muuta kun hankkimaan lisävoimaa vuokraamalla.
 
Tossa näkyy kyva siitä aventista, jossa "kahva" http://www.babyshop.fi/product_details.php?p=105
Ja tässä sit se ainun malli mistä puhuin http://www.pikkupiia.fi/tuote/54/162/ainu-kasikayttoinen-rintapumppu

Itellä tosiaan ei kummastakaan kokemusta luonnollisesti oo, että en nyt sen tarkemmin osaa sanoa miten eroaa. Kuulemiani asioita täällä vaan huutelen[:)]
Itsestäni kyl ehkä kans näyttää, että ei kumpaakaan pysty yhdellä kädellä varmaan täysin käyttämään, mut pumppaustaktiikka vois olla tos aventissa kädelle mukavampi... Tiedä sitten...

Muoks. Kummipoika ei enää suostu tissistä syömään, joten äitinsä pumppaa maidon pulloon. Menee kuulemma hitosti aikaa, hermot, kädet kipeytyy jne. just tolla ainun käsikäyttösellä. Mut varmaan nääkin on sellasia, et toinen sopii toiselle ja toinen toiselle.
 
Tämmöisellä vehkeellä meikä pumppaa...On tosiaan lainassa neuvolasta ja toimii todella hyvin...Maito heruu tosi nopeesti hiljaisella teholla ja pumppausteholla tulee hyvin...



 
No ei sellasella käsikäyttösellä jaksa pumpata jos jatkuvasti pitää pumpata. Mulla oli kuitenkin tarkotus pumpata vain tarvittaessa ja max kerran päivässä nii kyllä sen kerran jaksais pumpata. Nyt en ole pumpannu ollenkaan ku en silloin alkuun saanu sitä pumppua toimimaan. Tai siis pumppu toimi mut mun tissi ei suostunu yhteispeliin sen kanssa.

Ja nyt toi tytsy on sellanen et se nukahtaa aina tissille. Ja sit ku sen ottaa siitä pois se herää pian ja on taas nälkä ku ei syö kunnolla loppuun. Koko ajan sais olla tissillä. Siis ihan koko ajan. Ja sit se taas nukahtaa siihen ku on hetken syöny vaikka kui tökkis hierois ja herättelis eri tavoin. Alkaa pikkuhiljaa rasittamaan ku koko päivä menee siinä et saa olla jatkuvasti syöttämäs eikä se taho seurustella ollenkaan ku aina on vaan nälkä. Ja vaikka olis kui virkee ku alotetaan syömään nii silti nukahtaa. Pullostakin saa sit lisää välillä ja se antaa vähän pidemmän unen. Välillä onneksi ottaa niitä 3-4 tunnin unia. Mut ne väliajat meneekin melkein sit tissi suussa.

Huomenna on tulossa lastenneuvolan täti kotikäynnille. Pitää siltä vähä konsultoida miten pitäs jatkaa vai odottaakko vaan et toinen vähä kasvaa ja jaksaa syödä tissillisen loppuun. Ja ku siellä tissin lopussa olis se paksu rasvainen maito mikä pitää nälän niin en ole ollenkaan varma saako se syötyä sitä kunnolla. Ei ainakaan ihan loppuun. Välillä tulee jo mieleen et ku antais vaan pullosta niin sen tulis syötyä nopeammin ja kerralla enemmän ja mahdollisesti olis sit syötöilläkin kunnon välit. Mut enhän mä nyt siihen tietenkään lähde vaan koitan vaan jaksaa istua tissi suussa koko ajan.[8|]
 
ei oo kyllä nyt ollut meilläkään kunnon syöttöväliä 2-3 päivään...1-2 h kerrallaan nukkuu ja siinäkin välissä ääntelee ja huutaa välillä ja rauhoittuu hetkeksi uneen...Kunnes taas alkaa meteli...Et ei se pullokaan aina oo se pelastus...[;)]
Meillä onnistuu nukahtamaan pullollekin ja sit ei meinaa saada enää röyhtäisemään millään...

VINKKI!!! JOs annatte pullosta maitoa ja tiskaatte niitä käsin, hommatkaa kumihanskat...Mulla kuivasi kädet ihan tolkuttomasti ennekuin aloin käyttämään tiskatessa hanskoja...[;)]
 
Mistä tietää, et se vauva syö tarpeeks? Ku siis puhutaan noist milleistä, mut mistä mä tiiän paljonko se on tissistä maitoa saanu???? Kuulostaa niin kovin vaikealta[:o] Tuskin sitä oikeesti on, mut nyt tuntuu siltä, et miten mä selviän...
 
Sartza: Epäilen varmaan itsekin jos imetys nyt ylipäätänsä onnistuu, että näinköhän saa riittävästi imetyksellä maitoa ja annan pullosta lisää, josta varmaan seuraa, ettei sitä maitoa sitten tulekaan niin paljon... Nyt lähden ostamaan pumppua niin voin sitten pumppailla ja seurata sitä maidon määrää jos huolestuttaa. Aventin pumpun meinasin ostaa, kun sellaisia pullojakin on kerran tullut hankittua [:)]
 
Niinpä eihän sitä tiedäkkään paljonko vauva saa tissistä. Sitä pitää koittaa lukea vauvan viestejä ja yrittää uskoa siihen miten vauvaa tulkitsee ja siihen et vauva tietää, koska se on saanut tarpeekseen ja koska ei. Mäkään en nyt kuitenkaan ole mitenkään varma tästä vaika toista kertaa olen asialla. Ku tuntuu välillä et tälle ei mikään riitä. Syö tissiä jatkuvasti ja eilen vetäs illasta eka yhen 80ml lisää tissien päälle ja nukkui sillä hyvin reilu kolme tntia. Sit puolen yön aikaa söi taas tissistä sen minkä irti sai ja otti taas sen 80ml pullosta mitä olin laittanu. Joli edelleen sitä mieltä et nälkä olis. Ja mä en uskonu. Sain sen lopulta sit nukahtamaan kuitenkin. Ja nukkuikin sit koko yön kahen tunnin pätkissä. Et sellasta pidenpää unta ei viime yönä tullutkaan.

Mut se kun neuvola punnitsee kertoo sit aika paljon. Eli onko vauva kasvanut normaalisti, vähän vai paljon. Mut pitää muistaa et useimmat tissiruoalla olevat vauvat ovat järjestäänsä pulskia. Poikkeuksia tietty on.
 
Joo, toi onkin hankalaa, kun tississa ei mitaan mittaria, etta kuin paljon sielta sit tuli.. Mekin viimeksi sit aina varsinkin iltasella kokeiltiin, etta maistuisko lisa pullosta. Olikin mielestani helpotus sit kun sai alkaa antaa kunnon ruokaa ja TIESI kuinka paljon sinne mahaan upposi..
 
Oisko kun vauva a)nukahtaa tissille, b)ei enää hamua/lutsuta tissiä täynnä? Ainakin meillä kun poitsu on täynnä niin ei enää ime/työntää tutin pois kielellä...Ja niin kauan kuin neuvolan vaa'at näyttää kasvua niin maitoa saa riittävästi...
 
Joo vauva tosiaan llopettaa ite kun on kylläinen. Meillä vain tahtoo käydä niin et pieni nukahtaa ennen kuin on kylläinen. Ja sit havahtuu hetkenpäästä siihen et jotain jäi kesken. Vaikka kuinka yrittää hieroa ja kutitella nii uni tulee.

Ja sit on tietty se tosiasia et tissillä olo on vauvan mielestä ihaninta mitä on. Siinä on niin hyvä olla et siihen haluaa silloinkin kun ei ole niin nälkäkään.
 
Takaisin
Top