Imetyksen salat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sme
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
nyt tuntuu pahalta kun narisin tuosta maidon suuresta määrästä, kun tajusin, että toiset kamppailee tosissaan kun imetys ei onnistu. olimpas ajattelematon! [:@]

Voimia teille! <3

lemppi nou hätä...Mulla ainakin tulee älyttömästi maitoa pumppaamalla, ainakin toistaiseksi...Ongelmista huolimatta...[;)]

Lampaanrasvaa oon hakenut vauvatarvikekaupasta, mut apteekistakin ilmeisesti saa. Ei tarvi pestä pois.

mä ostin tota lampaanrasvaa ihan apteekista, oli sellainen 10g violetti putkilo.

Mä oon nyt alkanu pitämään tuota maidonkerääjää aina siinä rinnassa mistä en imetä ja meinasin ostaa vielä toisen ettei tarvii vaihdella. Mulla kans heruu tuota maitoa sen verran paljon et jokaisella tyhjennyksellä kerääjään on tullut 20ml.

ja JEE, tänään onnistui imettäminen ekaa kertaa istualtaan [:D][:D][:D] pienestä sitä voi olla ihminen onnellinen [:)]

Mutta älkää ihan oikeesti olko pahoillanne siitä jos maitoa ei tule, pääasiahan on että vauva saa jostain ruokansa, tuli se sit rinnasta tai pullosta, omaa tai korviketta, Tsemppiä kaikille!!

Neuvolan täti kävi jo onneks tänään..Pojan paino oli noussu neukun mielestä normaalisti, jätkä painoi sairaalasta lähtiessä 3720 ja nyt tänään tasan 4 kg. Eli päiväkohtanen painonnousu oli 28 grammaa (minimi ois 20 g), 10 päivää ollaan kotona oltu. Jätkä oli tosin syöny tänään vähän just ennen punnitusta..

Neukku neuvoi vähän imetysjutuissa, ei kuulemma mitään syytä huoleen sen suhteen, sällin imuvoima kuulemma kasvaa kun poika kasvaa; eli toisin sanoen: Tissiä tarjolle mahdollisimman usein, ja vaikka sälli nukahtais välillä ni sekään ei haittaa. Eli jospa tää tästä..

Kiitos tsemistä kaikille [:)]

Nyt mulla on sitten rinnat niin kipeät etten kärsi imettää kunnolla [:@] Joka kerta kun pitäis alkaa imettämään tulee tunne ettei tee yhtään mieli antaa pojalle rintaa suuhun. Mietin et voiko tuo yht.äkkinen kipeytyminen johtua siitä maidonkerääjästä? Mulla kun se oli aika pitkään kerrallaan paikallaan ja eihän sieltä kosteus haihdu mihinkään ja nänni "lilluu" maidossa...
Eilisen yritin olla etten laittanut kerääjää paikalleen ja kokeilin sitten imetystä rintakumin kanssa ja tuntuu paljon paremmalle. Pojalla ilmeisesti on liian kapea imuote ja mä en osaa poikaa asetella rinnalle niin et se "haukkais" mahdollisimman isosti kiinni rinnasta. Kumi on sen verran leveä ja pitkä että poika saa siitä paremman otteen ja imiessä sit mun nännikin kasvaa kumin kokoiseksi.

Tänään on sitten taas ollut melkein pakko laittaa kerääjä siihen rintaan josta en imetä, heruu nimittäin sen verran paljon maitoa että olis joka paikka ihan märkänä ilman kerääjää...melkoista säätämistä kun toiseen rintaan laitan kumin ja toiseen kerääjän ja sitten vaihdan paikkoja jos poika ei tule ekasta rinnasta kylläiseksi...Sit kaadan kerääjään tulleet maidot pulloon ja vielä lypsän käsin, mikäli tuntuu ettei poika imenyt rintaa tyhjäksi asti ja maitopullo sit jääkaappiin ja päivän lopuksi pakastimeen. Tänään olen jo saanut kerättyä melkein 100ml ylimääräistä maitoa talteen.

Mietin jo et pitäis netistä ettiä onko tällä meidän seudulla imetystukihenkilöä, joka vois tulla ihan oikeesti kädestä pitäen näyttämään miten mä ton pojan asettelen sängylle kun alan imettämään, että se saisi nännistä tarpeeksi ison otteen ja voisin jättää tuon kumin pois. Muistaakseni sitä kun ei suositella käytettäväksi kuin tilapäisesti, muistanko oikein?

Tuli vähän sekavaa tekstiä mutta toivottavasti joku ymmärsi...

Riitu; mulle sanottiin, että rintakumi nimenomaan tilapäisesti. Mutta tiedän äitejä, jotka on imettäneet sillä piiiiiiiitttttkäääään [:)]. Se kuulemma vaikuttaa vauvan imuotteeseen; siksi vain tilapäisesti sanottiin mulle.

Ootko kokeillut "litistää" sitä tissiä sinne vauvan suuhun? Nännin molemmilta puolilta puristat littaan? Mua auttoi se aluksi.

Toivotaan, et löydät ne imetystukihenkilöt: on ihan eri varmasti jos joku näyttää kun yrittää selittää tietämättä ees, miten teillä siellä menee.. ja itekin on pihalla, kuin lumiukko.. [:D]

Mä en vielä osaa imettää istuvilleen, pitäisi nyt koittaa jossain välissä. Mulla on imetystyynykin ostettuna sitä varten. Sairaalassa opettelu jäi kun en oikein voinut istua. Tuntuu vaan että monesti tytöllä on niin nälkä että pitää saada vaan nopeasti tissi suuhun [:D]

Nyt sitten tyhmä kysymys: mistä tietää että rinta on tyhjä? Meillä tyttö saattaa olla yhdellä rinnalla puoli tuntia ja ylikin ja molempien jälkeen aloitetaan alusta taas ja tuntuu jotain saavan. Toisaalta joskus alkaa rimpuilemaan ja hakee uudestaan ja uudestaan suuhunsa rintaa ja hermostuu - pitäisikö siitä tulkita että maitoa ei tule enää? Olen yleensä tuolloin sitten vaihtanut toiseen rintaan ja homma on jatkunut ihan hyvin.

Lila mulla on ollut samoja mietteitä että mistä tietää onko tissi tyhjä.. Noh, otin tissin suusta ja puristin [:D] Maitoa herahti heti nännille, joten ei ollut tissi tyhjä! En usko että meidän tyttö saa syötyä koskaan tissiä ihan tyhjäksi, ja oonkin joskus jatkanu samasta tissistä seuraavalla syötöllä. (jos ei oo ollu pitkä väli syötöllä..)
Meillä on muuten sujunut imetys tosi hyvin ja istualtaan imetyskin alkoi sujua heti kun viskasin imetystyynyn ja ohjeet nurkkaan! Musta ne ohjeet ja miten miljoonassa eri asennossa pitäis imettää on aika hanurista..ja jotenki tehty turhan hankalaksi tämä imetyjuttu nykyään..[8|] Mulla ainakin tissit on tyhjentynyt ihan hyvin sillä että oon imettäny 2 eri asennossa. Ja meillä tyttö ainakin hermostui kun yritin häntä asetella kainalon alle jnejne sen tyynyn kanssa. Mutta jokaiselle sopii omat juttunsa, ja meillä nyt kävi näin että imetystyyny oli turha hankinta. (onneks sain sen ilmaiseksi)

Kuinkas usein imettelette? Meillä päivisin menee noin 3-3,5h sykleissä ja yöllä 2-3h  Saan silti siinä välissä ihan hyvin nukuttua eikä väsymys onneksi paina [:)]  Ainut mikä mietityttää yöllä herätessä on röyhtäyttäminen[8|] Oon jättänyt sen välillä väliin kun tyttö nukahtaa niin nätisti tissille. Eikä hänellä kyllä ole silti masuvaivojakaan tai pukluja, joten onkohan se haitallista? Tyttö ei muutenkaa kovin usein röyhtäise vaikka päivisin röyhtäytänkin hänet...

Josefina Mulla ei sairaalassa tullu puhetta röyhtäyttämisestä ja neuvolatäti käviessään kysyi, miten on röyhtäyissyt ja sanoin, etten ole aina röyhtäyttänyt edes. Jotenkin ajattelin, että jos pullosta ruokkii niin olisi tärkeämpää röyhtäyttää. Oon nyt välillä röyhtäyttänyt, mutta ei sieltä useimmiten mitään tule. Jos nukahtaa rinnalle niin olen antanut nukkua. Neuvolatäti sanoikin, että jos ei vauva tunnu kärsivän ilmavaivoista niin ei ole pakollista röyhtäyttää. Ja kun ei ole mitään vielä pienellä ollut, niin en ole röyhtäyttänyt jos vauva on nukahtanut. Laitan vauvan aina kyljelleen nukkumaan, että mahd. puklaus valuu suupielistä ulos. Näin neuvottiin sairaalassa ja samaa sanoi neuvolatäti.

Meillä on aikalailla samanlainen imetysrytmi - 2,5h-3,5h ehkä. Joskus vauva tosin pitää huvituttina, jolloin syö pikkasen ja sitten taas seurustelee ja jos meinaan lopettaa imettämisen niin yhtäkkiä tarvii muka taas syöttää [:)] Näin käy ehkä kerran pari päivässä, joten ei haittaa [:)]

Oon koittanut imettää istualleen, mutta se ei okein tahdo onnistua. Tuntuu, että maito valuu silloin liian kovaa vauhtia, kun sitä valuu sitten vauvan suupieliä pitkin eikä ole koskaan jaksanut syödä kauan istualtaan. Miksi pitäis syöttää eri asennoissa? Sitten kun lähden vauvan kanssa liikenteeseen niin että syötän muualla kuin kotona, niin sitten toki pitää sujua istualtaan imetys myös. Mutta ehkä vauva pystyy silloin nielemään nopemmin ollessaan isompi..[8|]

Kiva kuulla ettei tavii panikoida tota röyhtäytys asiaa [:)]  Itsekkin oon ajatellut että kyllä se puklu valuu sitten kylkiasennossa jos pukluttaa!
Mulle sairaalassa hoitaja painotti imetysasennon vaihtelua sen vuoksi että tissi tyhjenee tasaisesti eikä tule rintatulehdusta. Sain jopa hiukan noottia kun en jaksanut siellä harjoitella sen tyynyn kanssa [8|]  Kysyin sitten äidiltäni että mites hän imetti meitä ja sanoi että alkuajat vain makuultaan ja ihan hyvin on tissit tyhjennyt!  Joten lopetin stressaamisen ja imetän niinkuin hyvältä tuntuu, ja ei mulla ainakaa oo ollut mitää viitteitä että jäisi jotain maitopahkuroita [8|] kuitenki jo 2 viikkoa imettänyt..

Ei mullakaan ole pahkuroita jäänyt imettämisen jälkeen, ennen sitä olen kyllä tuntenut kovempia kohtia, mutta ei mitään kipeää. Oon käyttäny liivinsuojia, vaikka en niitä varsinaisesti tarvitsekaan kun valuu ihan joskus vain toisesta rinnasta kun toisesta imettää. Miten muut? Miten usein olette vaihdelleet liivinsuojia? yritin katsoa ohjeita, niissä neuvottiin vain vaihtamaan kun kastuu, mutta kun ei mulla oikeastan koskaan kunnolla noi kastu... oon sit vaihdellu silloin tällöin - tuskin kuivassa suojassa käynnistyy bakteeritoimintaa?

mä lueskelin eilen kaikessa rauhassa pojan nukkuessa imetystukilistan sivuja ja siellä oli tosi hyvät ohjeet miten vauva pitäis saada rinnalle, että ote olisi oikea ja mahdollisimman suuri. Kun poika sitten heräsi uniltaan ja ruettiin syömään, kokeilin imettää ilman kumia ja hyvin onnistui [:)] eikä edes sattunut. Aika paljon tosiaan vaikuttaa jo asennon muutaman sentin muutos parempaan suuntaan.

Hmm..tuosta nukuttamisesta..meillä sairaalassa painotettiin sitä että vauva pitäis nukuttaa aina selällään, niin että pää on jompaan kumpaan suuntaan kääntyneenä. Ei siis saisi nukuttaa kyljellään [8|] mä oon kyllä nukuttanu poikaa kummassakin asennossa, varsinkin alussa tuntui siltä et poika nukkuu paljon paremmin kyljellään, ja siitä oli helppo alkaa sit imettämäänkin kun ei tarvinnut ensin asetella poikaa parempaan asentoon.

Mulla rinta tuntuu pehmeältä ja "löysältä" silloin kun poika on saanut imettyä sen "tyhjäksi". Eihän sitä ihan tyhjäksi asti taida saada koskaan imetettyä, kun ei se maito sieltä silleen lopu [;)]

aika jännä, mulle sanottiin sairaalassa että kyljellään pitää nukuttaa [8|]  mites muilla???

TAYSissa ja neuvolassa sanoivat että kyljellään, jotta puklu valuu ulos... nyt oon muuten koittanu röyhtäytellä useammin ja kyllä sieltä välillä ihan miehekäs röyhtäisy tulee [:D]

Nukutan kyljellään... luontaiselta ja turvallisimmalta tuntuu se vaihtoehto jos pulauttaa vielä röyhyn jälkeen... hyvin nukkuu... pari kertaa on ollu selälläänkin, hyvien röyhyjen jälkeen.... 

Mä imetän aina istualtaan. ihan tosi harvoin tulee edes koitettua makuultaan ja joka kerta koen sen hankalaksi. Enkä vaihtele sen kummemmin asentoja. Rinta ainakin omasta mielestä tyhjenee ihan hyvin näinkin. Joskus jos on rinta oiken täynnä niin vähän hieron samalla rinnan päältä niin kaikki pahkurat kyllä katoaa.

Mä laitan vauvan lähes aina kyljelleen mut tuopa ite änkee ittensä selälleen aina jossain vaiheessa. vaikka laittais jotain selän taaksekkin. Joskus sit laitan selälleen ihan suosista ku tuntuu niin haluavan itse olla ja viihtyy silleen.

mulle sanottiin kans laitoksella että lapsi pitäisi nukuttaa aina selälleen,niin että kasvot kääntyy jommalle kummalle puolelle. ei kyljelleen, niin kuin minä ekaksi sen nukutin.... tai siis laitan kyllä vieläkin pojan kyljelleen nukkumaan välillä.

Ihana lukea, että muutkin kamppailee jollain tasolla imetyksen kanssa. Tai siis ei kiva, et muillakin on ongelmaa, mut vertaistuki auttaa[:)]

Mun rintamaito taas ei meinaa riittää meidän neidille millään. Joka päivä itken useaan kertaan sitä, kuinka en pysty omaa lastani edes ruokkimaan. Teidostan kyllä sen, että jos maitoa ei tuu niin ei tuu, mut se tuntuu paljon pahemmalta nyt, kun se osuu kohdalle, kuin silloin, kun ennen synnytystä asiaa mietti.
Mä siis imetän molemmista tisseistä neidin ja usein on pakko lopettaa sitten, kun neiti saa tajuttomat raivarit eikä suostu enää tissiä syömään. Sitten vielä pumppaan, saan n. 20ml yhteensä molemmista tisseistä ja sit annan vielä ne. Onkohan ne sitten tyhjät???
Iltaisin usein imetän, pumppaan ja joudun vielä lisäks antamaan korviketta 30-80ml, riippuen päivästä.
Tuntuu niin turhauttavalta... Kaikkeni teen ja silti lapsi jää nälkäseks ilman korviketta[:(][:(][:(]

Liivinsuojia käytin alussa, kun nännit oli huonossa kunnossa ja rasvailin niitä. Nyt en oo käyttäny, koska maidon valumisesta ei mitään pelkoa ja nännit on pysyny hyvässä kunnossa muutenkin.

Syöttäväli meillä välillä 1h, välillä saattaa mennä 4 tuntia jos neiti nukkuu. Voiko niukka maidontulo johtua noin pitkästä välistä? Esim. yöllä väli helposti venähtää, kun neiti nukkuu hyvin. Vai pitäsikö sitä ite herätä pumppaamaan yllä kahden tunnin välein?[:-][&o]

En kai vaan jotenki osaa kai käsitellä asiaa oikein vaikka mies toitottaa, että näillä mennään mitä on ja sillä sipuli.

[:(][:(][:(][:(][:(][:(][:(][:(][:(][:(] <-- kuvaa aika hyvin mun tän hetkisiä fiiliksiä...

Riitu, ei sul sattuis oleen linkkiä suoraan tolle imetystukilistan ohjesivulle? En just nyt jaksa/ehdi ettiä, mut kuulostais hyvältä!!!

Takaisin