imetyksen onnistuminen...

En tiedä mikä mättää nyt oman maidon tuotannossa,mutta ei tuu tarpeeks ja lisämaitoo korvikkeilla jouduttu antamaan,etenki päivällä ja aamulla tissin lisäksi.Pari syöttöä yöllä menee et nukahtaa ja pulauttaa nännin ulos suusta,mutta muuten huomaa, kun saa raivarit kun ei tulekkaan mitää ja lisämaitoon rauhottuu tai toinen vaihtoehto et herää tunnin päästä uudestaa syömää,kun normaalisti mennyt sen 2-3h syöttöjen väli yöllä.Syön ja juon niinku ennenki,oon yrittän pumppaa maitoa,et tulis tilausta rinnoille enemmän,mut ei oo auttanut.Nyttemmin on omaa maitoa saanu pumpattua 40-60ml päivän aikana,jos sitäkää..Harmittaa kovasti,koska etenki iltaisin on tie sille rauhoittunut raivarin kesken,mutta jatkuu,jos ei tuu mitää ja sit ei tahdo mikään maito kelvata neidille.Ja öisin on niin kätevää vaan antaa tissi suuhun ja jatkaa unia.On imetyksessä kuitenkin se oma "hohtonsa" pullolla antamiseen verrattuna.

Olisiko tiheän imun kausi? Tunnin välein syöminen ei kuulosta yhtään liian tiheältä, näin varsinkin alkutaipaleella.
Tiheämmän imuttelun/maidon tilaamisen kaudella meillä normaalisti tullu vauvoilla noita rintaraivareitakin, auttaa kun pahimpaan nälkään vaihtelee tissejä et vauva saa "etumaitoa" nopeasti ettei kerkiä välttämättä kiukustumaan. Sitten jaksaa imutella ehkä paremmin ja pidempään...Tsemppiä, koita jaksaa vain imettää! Tuo menee aika varmasti ohi toki uusia tiheän imun kausia luultavasti vielä tulee, niinkuin vauvoilla tapana.... -_-

Mullaki ongelmaa tai luultavasti teen tästä vain itselle ongelman.
Tiheän imun kausi loppu luultavasti torstaina, kesti 5pvää. Nyt eilen huomasin että imetys ajoittain sattuu, eli luultavasti väärä ote. Yöllä kaikki ongelmat turhauttaa ja 5 aikaan meinaa toivo loppua...
nyt yhtäkkiä hoksasin että voisko olla että pojulla on imemisen tarve, mutta ei nälkä?? Jos siksi ei suostu syömään vaan imee vaan nänniä? Tuttia ei olla kokeiltu.

Jatkoin sitkeästi imettämistä joka kerta ja nyt tuntuu jo et tulee enemmän tai oikeastaan heruu paremmin.Eli kaiketi tuosta tiheän imuun kaudesta oli kyse.
Nodde,kokeilkaa ihmeessä.Meillä sama tilanne,huomasin taannoin,kun oli jo kylläinen mur hamus silti nyrkkiä suuhun ja tarjosin tissiä mistä tietenki tuli maitoa-->raivarit,kun ei ollu enää nälkä ja väkisin pitää syyä--->tarjottii tuttia niin Johan helpotti.Eli on vaan kova imemisen tarve.Pulauttaa sit tutin pois ominee kun on tarve täyttyny.

Tutti täällä myös välillä käytössä! Pojat ei huolinu mut tälle kelpaa!! Selkeästi pitää vaan jotain lussuttaa toisinaan...huomaa kans et välillä pukluna jo tulvii yli maidot mut silti likka vaan imis! Tähän auttaa tutti...ja esim.kauppareissuilla ym.saa tutilla lisäaikaa :D

Pitää kokeilla:dummy: aluks mietin että en enää osaa imettää tai pojulle ei enää kelpaa. Mutta kait se ny nälästään ilmottais niinku ennenki, mutta hormonit varmaan syy että iskee hyvin nopeesti epätoivo ja meinaa het itku päästä ku ei onnistu:shy:

Meillä ollaan ihan jatkuvasti tissillä, puolen tunnin-tunnin taukoja korkeintaan. Ja mun mielestä välillä vaan tykkäis pitää tissiä suussa ilman nälkää mutta tutti ei silti kelpaa. Vaunulenkeillä on toistaseks tutti toiminut. Muutenkin poika on koko ajan sylissä. Nukahtaa siihen mutta annas olla kun hetkeks yrität laskea sylistä pois niin ei mene puolta minuuttia niin tyyppi on täysin hereillä ja huutaa jo kurkku suorana takas syliin.

Meillä on nyt imetyksen kampanjapäivät tuon mun punottavan rinnan vuoksi. Imetän käytännössä joka kerta sen rinnan ensin tyhjäksi, sitten toisen. Vauva onneksi syö hyvin, mutta ei turhia hengaile tissillä. Epäilen tuon punotuksen johtuvan meidän mökkeilyistä ja siellä yösyötöistä (vauva nukkuu äitiyspakkauslaatikossa meidän sängyn vieressä enkä ole saanut hyvää imetysasentoa yöksi). Päätin etten ab-kuuria aloita, jos ei tuo rinta muutu kipeäksi ja aristavaksi ja pinkeäksi - nyt on vaan haaleasti punottava alue, rinta "lötkö" ja kivuton. Kuume on sahaillut 37-38 välillä tänään, välillä yskittää niin ahdistavasti että.

En ole tykännyt imettämisestä yhtään, ei ole mun juttu. Sitä kuitenkin teen ja nyt siitä onkin tuon punottavan tissin myötä tullut tärkeä asia.

Sanoja, mäkään en tykkää yhtään imettää! Mutta vielä vähemmän jaksaisin/tykkäisin pullojen kanssa sählätä..joten täytyy olla tyytyväinen että pystyy imettämään.

Ärsyttää kun tutti ei pysy pojan suussa, vaikka se sitä välillä lutkuttaakin jos vaan jaksaa pitää sitä sen suussa.

Mullekaan ei sovi imetys, en oo vielä löytäny sen ihanuutta...enkä varmaan löydäkkään. Stressaan heti ku ei joku toimi tai rinnat tuntuu erilaiselle. Pidin imetystä ihan selvänä juttuna, että tissi vaan suuhun ja haaveilin että teen sitä koko vuoden. Nyt odotan jo kovasti että vois lopettaa koko imetyksen! Varmaan 4kk on suositus vai peräti 6kk täysimetystä?

Mukava tietää etten ole yksin ajatusteni kanssa! En ole vielä löytänyt sitä hienoa äidin ja lapsen välistä yhteyttä siitä, jotenkin tuntuu että olen vaan kävelevä ruoka. Meillä tuo kyllä syö pullostakin, mutta sitä on käytetty vaan hätätapauksissa. Ei muakaan se sterilointi yms rumba innosta, se onkin imetyksen motivaattorina. Samoin se, että onhan se nopeampaa yöllä syöttää tissistä kuin alkaa lämmittelemään.

Omat ajatukset on imetyksen kestosta, että kun alkaa kiinteitä (noin 4kk) niin imetyskin vähenee.

Suositus on joo 6kk täysimetystä. :) Vaikkakin alkoittaisi kiinteät jo 4kk iässä niin jos tahtoo imetystä lopettaa niin silloin pitäisi siirtyä korvikkeeseen. Maito (oli sitten rinta tai korvike) on vauvan pääruoka siihen yksivuotiaaksi asti, se ravintoarvoltaa niin paljon parempi kuin porkkana, peruna yms.

Mua ahdistaa, en tiedä onko multa maito loppumassa tai vähentynyt. Suihkutissi on hävinnyt ja muutenkin tuntuu, ettei typy saa tarpeeksi ruokaa tuolta. Nyt ikää siis 4 viikkoa. Mistä sen voi tietää muuta kuin painonnoususta, että riittääkö tuo maito?

Edit. Sen verran, että pyrin juomaan ainakin 3 litraa vettä päivässä enkä ole millään dieetillä, yritän syödä ihan normaalisti.

Kyllä maidon pitäis riittää jos vauva ihan säännöllisesti käy rinnalla ja sä syöt ja juot itse riittävästi. Oon ymmärtänyt että maidon määrä jotenkin tasaantuu muutaman viikon jälkeen, olisko sulla käynyt niin nyt? Painonnousun lisäks riittävyydestä kertoo se että tulee tarpeeks pissa- ja kakkavaippoja päivän aikana? Luotat vaan itseesi. Varmasti riittää.

Mulla on tissit erilaiset, oikee tuntuu täyttyvän nopeemmin kuin vasen ja tuntuu että se heruukin paremmin, siis vauva saa sieltä nopeemmin juotavaa. Vasen tuntuu usein sellaselta lussulta mutta kyllä sieltäkin maitoo näyttää tulevan kun meillä on rintakumi käytössä niin aina siellä maitoo lilluu :happy:

Sanoja,mistä päättelet ettei typy saa tarpeeksi tisseistä ruokaa?Maidon tulo ei lakkaa ellei siirry kokonaan pulloruokintaan eikä koita pumppaa tms.
Itsehän olin jokunen hetki sitten vastaavassa tilanteessa samoilla ajatuksilla,mutta kyse taisi olla kysynnän ja tarjonnan laista.
Kihelmöikö sun tissit kun maitoa alkaa nousta?
Jatkat vaan sitä imetystä Ha tarjota sit korviketta,jos tuntuu ettei oma heti riitä.Kai siinäkin oma hetkensä menee ennen kuin maidon tulo lisääntyy, jos tilaus lisääntyy.

Sanoja, Mistä epäilet ettei vauva saa tarpeeksi?
Pissaako?

Maito ei tuosta noin vain lopu, kunhan imettää ja itse syöt ja juot.
Suihkutissit voivat "hävitä" kun maidontulo tasaantuu, kysyntä vastaa tarjontaa. :)

Siitä oon miettinyt, kun iltaisin kun tyttö on enempi ollut rinnalla, niin tytön suu ei ole "ylitäynnä" maitoa. Eli ei siis tule suupielistä yli, kuten on aikaisemmin tullut tai öisin tulee.

Tissit ei oikeastaan enää kihelmöi, satunnaisesti jos on monta tuntia väliä imetyksessä nukkumisen takia, niin silloin nännejä kihelmöi.

Juu kuulostaa Sanoja tutulta! Välissä tuntui että tyhjemmät, nyt taas kun kohta tyttö jo lähestyy 2kk ikää niin yhtäkkiä maitoa suihkuaakin taas ja ylituotantoa. Oonkin välillä pumpannut maitoa pakkaseen, tosin se että 1desi pumppaa maitoa ylimääräistä pois ei kyllä vähennä maidontuotantoa :D mutta kiva kun saan jemmaan hoitohetkiä varten. Pidettiin just varpajaiset miehen+ystävien kera ja mummo hoiti tätä pienintä sen aikaa. Tyttö joi n.10h aikana pakkasesta 3dl maitoa :) ja oli normi tyytyväinen itsensä! Niin huippua kun tälle kelpaa pullokin!

Ehkä se sitten on vaan sitä. Eilen illalla ja viime yönä oli tytöllä koko ajan nälkä, hassua kun tuo vaihtelee ihan päivittäin. Välillä illat pitää istua sohvalla tissi suussa ja välillä ei mitään sinne päinkään.

Mä en ole pumpannut, mutta pakkasessa on noin desi herunutta maitoa (käytin maidonkerääjää). Sen aattelin käyttää perjantaina, kun meillä on bändin kanssa keikka ja mummo hoitaa vauvaa. Ollaan oikein hotellissa yötä siellä Helsingissä, vauva saa nukkua vaunukopassaan.

Meillä pullo kelpaa kyllä, mutta selvästi paremmin Ainun anticolic kuin Aventin pullo.

Takaisin