imetyksen onnistuminen...

Vinkkejä miten saada takamaito nousee nopeemmin tai paremmin tai jotain?Meiän likka on keksin nyt noiden pulloruokintojen jälkee,että kiva kun maitoa tulee helpommin ja rinnalla saakin sit itkuraivarin,kun joutuukin etumaidon jälkee tehdä töitä,et saap takamaitoa. Joko olen nyt tehny niin et kädellä työnnän samalla maitoa tulemaan,kun vauva imee ja sit rauhottuu.Heti kun ei näin tee ja nälkä on niin käy kitisee.Sit ei ite aina jaksa ja menen mistä aita on matalin eli pullo suuhun ja likka hiljaseks ja kylläseks.

Mitä jos vaihtais rintaa siinä kohtaa kun toisesta ei enää tule helpolla. Sitä vaihtoa voi suorittaa useampaan kertaan samalla syötöllä.

Ootteko pumppaillu et paljonko teiltä tulee maitoa? Mä oon todennut et tulee 2 x 30 ml noin ja kun syöttää molemmat tissit niin tulee just tuo sama ongelma kuin Aqqulla että typy saa raivarit. Oon yrittänyt imettää vaikka miten pitkään yms. Mut ei se auta tyttö vaan raivoaa eli kait maito on loppu. Mitenkähän kauan tarvis imeä tai pumpata et erittyis lisää maitoa eli kait just niitä takamaitoja? Yritin kysellä neuvolastakin niin eivät osanneet sanoa yhtään mitään, hyvä etteivät kieroon kattoneet. Kehottivat vaan antaan lisämaitoa ja oonkin sitä pullosta antanut, korviketta ihan siis.

Mä joudun joka aamu pumppa kun tissit on liian täynnä, niin on tullut kummastakin tissistä 200ml.

Mulla tulee se n.100ml maitoa yhteensä ku pumppaan molemmat rinnat. Oikea tissi on "tähtitissi" eli se heruu nopeammin ja enemmän, ainakin pumpulle ;)

Meillä käy myös usein niin että maito loppuu, yleensä illalla. Yhtenä päivänä itkeskelin kun vauva huutaa ja tissit on tyhjät ja itse ihan poikki. Mies sitten lohdutteli ja sanoi että mitä jos pumppaisit niin sillä vois lisätä maidontuotantoa. Pumppailin 10-15 min yhdestä rinnasta ja kyynelten lomasta sain vilkastua pulloon. Siellä oli 110 ml maitoa. Siihen loppui mun itkut ja olen vain luottanut, että maito riittää vaikka vauva saa raivareita ja rinnat on löysät nahkapussit.
Minä ratkaisen ongelman sillä että otan kantoliinan, pakkonukutan vauvan siihen. Joskus se nukahtaa ilman ihmeempää nukuttamistakin. Puolisen tuntia tai 15 min unta riittää rauhoittamaan vauvan ja taas syödään normaalisti ja typötyhjistä tisseistä virtaa maitoa ihan kunnolla. Joinain iltoina vauva lussuttaa tyhjää ja tuntuu ettei se saa tarpeeksi syödäkseen, mutta nukkuu silti 5 tuntia putkeen.
Vaikka maito on olevinaan loppuu, niin meillä vauva on kasvanut seitsemässä viikossa aika tarkalleen 2,9 kiloa. Jos siitä voi mitään päätellä, niin sen ettei maito todellisuudessa ole loppu.

Jos en olis niin imetysmyönteinen ja pulloruokintavastainen, niin olisin jo aikaa sitten luovuttanut ja todennut ettei minusta taida olla imettäjäksi. Nyt vaan tiedän että kylläpäs vaan onkin ja luotan siihen että maito riittää. Olen ajatellut, että raivarit saattaa johtua ihan jostain muustakin kun maidon vähyydestä, sillä meillä raivotaan täysillekkin tisseille.

Eikös ne noissa imetyssivustoilla sano että kyllä niistä "nahkapusseista" vaan maitoo tulee :) Ja se nimenomaan lisää sitä maidontuloo. Jos rinnat on pinkeinä niin päinvastoin se on viesti siitä että maitoo on tarpeeks eikä tarvi tuottaa enempää.

Mullakin on omaks yllätyksekseni yllättävänkin fanaattinen suhtautuminen imetykseen, siis että haluan sen onnistuvan enkä kovin hevillä halua luovuttaa :)

Mä taas odotan että tää imettäminen loppuis! Meinaan ihan kokonaan.. Mutta tottakai syötän poikaani mielelläni ja koen sen olevan helppoa, kun ei tarvi lämmittää pulloja.

Sitten kun tämä joskus loppuu, niin haluan että se loppuu kertaheitolla yösyötöt mukaan lukien..mutta voi olla että toteuttaminen on eri asia :D

Täällä samat fiilikset kuin pikkumyyllä. En tykkää yhtään imettämisestä mutta silti teen niin sen helppouden takia ja ehkä siksi että mun päähän on taottu että se on parhaaksi vauvalle. :)

Kyllä Hoosianna! Se varsinkin iltakätinä ei johdu etteikö maitoa tulis, täällä välillä samaa. Luottoa vaan omaan meijerilaitokseen niin imetys kyllä jatkuu ilman lisämaitoakin :)

En mäkään mitenkään isommin nauti imetyksestä, luultavasti lopetan jo ennen vuoden ikää niinkuin aiempienkin lasten kohdalla....se ollut helppoakin: kun oppivat kävelemään ym.niin tissi ei kiinnosta ja imetys loppunut meillä helpolla siihen samaan rytäkkään kun muita asioita tulee. Suositus on se 2v asti(WHO) mutta mä en vaan osais kävelevää lasta imettää.

Nuo isommat(pojat!) leikkii välillä imetysleikkiä :D nostaa paitaa ja antaa "tissiä" nukelle ja välillä toisilleenkin :D oon sitten siinä yrittänyt selitellä että ei pojat ja miehet voi imettää oikeasti, äidit eli isot tytöt vaan. Mutta tuskin noista leikeistä haittaa on.. ;)
Lisäksi kerran saunassa tuo 2,5v kysyi että "Miksi minä en saa tissimaitoa?"...No koska vain vauvat saa kun ne ei syö muutakaan, vastasin. Siihen loppui utelu. Poika ei siis ole saanut tissimaitoa tai tuttipulloakaan yli 1,5vuoteen. Imetyksen loputtua siirtyis lähes suoraan nokkamukiin alle 1-vuotiaana, ei tuttipulloja/tutteja.

Tää on mielenkiintoinen asia, koska en mäkään voi sanoa tykkääväni tai nauttivani imettämisestä. Pelkkä sanakin on jo ihan kauhea. Jossain määrin häpeän imettämistä, varsinkin julkisilla paikoilla, ja se on jollain tapaa ällöttävää. Se aiheuttaa stressiä ja huolta ja on sitovaa ym. Koen asian kuitenkin vaan ihan hirmuisen tärkeäksi, koska mielestäni lapseni ansaitsee sen, että häntä imetetään. Se on vaan lapselle kaikkein parasta. Kun imetys loppuu haluan sen olevan (oma) valinta, eikä niin, että jokin meni pieleen. Olen valmis tekemään lähes mitä vaan imetyksen onnistumisen eteen. Imetys lähti todella kankeesti käyntiin ja oikeastaan vasta nyt (vauva 8 vk) voin sanoa että imetys sujuu, ajoittaisia imuoteongelmia lukuunottamatta. Vauvalla on edelleen vaikeaa saada yöllä otetta täydestä rinnasta.

Kaksi edellistä lasta olen imettänyt reilusti yli vuoden ikään ja se on tuntunut ihan hyvältä imetyksen kestolta
.

Täälä myös ristiriitaset tunteet imetyksen suhteen.. ei myöskään auttanut ku katoin peiliin ja totesin et rinnat on auttamatta "pilalla".. tissit on aina ollut se kohta kehossa mistä oon pitäny. Siinäki on ollu jo sulattamista että niistä on tullu jonku kävelevä buffetti ni.. no, se on semmosta. Aion silti imettää ainakin puol vuotiaaksi.
Julkinen imetys on mulla kans ainaki toistaseks nounou, en ymmärrä et ku en ennenkään oo ottanut tissiä esiin kaikkien keskellä ni miks ottasin nytkään.

Kyllä mäkin tässä imetän ja tavallaan siihen oon tottunu, mutta en pidä siitä yhtään. Ahistaa olla just kävelevä buffetti. Samoin ahistaa, että tänään tein tunnin lenkin jonka ajan vauva oli isänsä kanssa -> huutoa koko aika kunnes kuuli mun äänen.

Se paljonko saat pumpattua maitoa kerralla ei kerro yhtään mitään siitä paljonko se vauva saa maitoa syötyä.
Toisethan ei heru laisinkaan pumpulle mutta silt täysimettää sen 6kk ja vauva kasvaa. :)

Puolustan ja pidän itse imetystä tosi tärkeänä, mutta en koe silti itse mitenkään suuresti nauttivani siitä, ei se siis mitekään ällöä tai hirveätä ole mutta en silti saa mitään kiksejä siitä. Tosin on se ihanaa katsoa/hymyillä tuolle vauvalle kun se on rinnalla, hän päästää rinnan irti ja väläyttää aivan ihastuttavan hymyn takasin jonka jälkeen jatkaa syömistä, mamman sydän sulaa.<3 Ihan siis "normi juttuna" pidän.

Esikoista imetin noin puoltoistavuotta kunnes hän itse lopetti, tähtään tämänkin kanssa varmaankin sinne 2v suositus ikään.

Itse imetän just siellä missää ollaan, oli se sitten ulkona/kahvilassa/ravintolassa/kaupassa, itselleni ihan täysin luontevaa.
En toki ennen vauvaa ole rintojani esittelyt missään, enkä koe sitä nyttenkään tekeväni. ;D Täsin huomaamattomasti sen pystyy tekemään.

Mä en saa huomaamattomasti missään imetettyä kun mulla on niin isot tissit. Olen katsellut muita imettäjiä niin usein vauvan pää ja äidin käsi peittää ja pitää rinnan piilossa. Mulla on toisin päin, rinta hukuttaa vauvan alleen. Mä en pysty kaivamaan tissiä esiin sillein että vauva on lähellä ja siitä huomaamattomasti tissiä suuhun. Tarvisin kolme kättä muutenkin koko touhuun, niin räitin tai muun peiton suojana pitäminen on hankalaa.
Toisaalta enpä mä edes missään liiku, niin ei sen niin väliä. Ja jos liikkuisin ja tilanne vaatii, niin toki silloin lapseni ruokin.

Kieltämättä se on aivan huippu ihanaa kun vauva sieltä tissin alta hymyilee ja katsoo tiukasti silmiin. Eipä sitä muuta palkkaa tarvitsekkaan.

Huomenta kaikille! Tuli tuossa sellainen asia mieleen, että miten teette röyhtäyttämisen kanssa yöllä. Mä imetän makuulta yöllä ja kun vauva jatkaa nukkumista ja päästää irti, niin nostan sen vaakatasossa käsien päällä pinnikseen.. En ala röyhtäyttämään, kun luulen että se virkistää ja herättää pojan. Teenköhän ihan väärin?? Päivällä tottakai röyhtäytän joka syönnin jälkeen.

Pikkumyy, mä teen tismalleen samoin (tosin imetän istualtaan) ja nostan siis siitä suoraan vaakassa sänkyynsä. Joskus ihan ekoina viikkoina innostuneena parina yönä kokeilin röyhtäytystä ja siinä kävi justiinsa noin, eli juuri uudestaan nukahtanut vauva heräsi ja sitten valvottiin aina pari tuntia. Tuosta kun luovuttiin, niin (poikkeuksia on toki) yleisesti ottaen meidän yöhommat sujuu aika näppärästi: syöttö ja siitä sänkyyn, yleensä aikaa menee noin vartti.

Joku täällä kommentoi sanaa "imetys", olen samaa mieltä. Mun mielestä se on jostain syystä kauhea sana. Tykkään itse paljon ennemmin puhua syöttämisestä. Ehkä itselle tulee imetys-sanasta mieleen entisaikojen imettäjänaiset ja muutenkin sellaiset todella fanaattiset imettäjät.

Mä oon yrittäny nyt yölläkin röyhtäyttää kun meillä on niitä masuvaivoja ja röyhtäytys tuntuu ihan suoraan vähentävän niitä. Tosin hankalaa se on ku syötän yöllä makuultaan niin saatan nukahtaa ite ennenkö vauva on syönyt. Mut jos oon hereillä niin siinä tapauksessa kyllä. Välillä poika siihen havahtuu ja toisinaan hytkytän hetken aikaa niin saattaa nukahtaa takas tai sitten ei. Mutta tosiaan siis pakko yrittää röyhtäyttämällä helpottaa oloo koska ne masukitinät on aika kurjia.

Meillä ei röyhtäytetä yöllä. Imetän makuulteen ja poika yleensä nukahtaa tissille niin en halua häntä siitä nostella ja herättää.

Takaisin