imetyksen onnistuminen...

Mä imetin pitkään päivällä kuusi kertaa enkä yöllä ollenkaan. Nyt on sitten kuviot täysin sekaisin. ilmeisesti meidän muru on päättänyt aloittaa yöruokailut nyt. En kyllä usko, että se nälkäänsä herää, mutta rauhoittuu vain tissille... raivostuu, jos koitan muilla keinoilla rauhottaa. Mies ei ole ollut lainkaan avulias öisin (luulen, että rauhoittuisi sen kanssa ilman syömistä).

Mä kanssa kuvittelin imettäväni vain sen 6kk, mut enpä ole voinut lopettaa, kun ei osaa juoda muuten. Tosin nyt on parina päivänä mennyt nokkamukista niin, ettei ole tarvinnut vaihtaa vaatteita heti perään. En tiedä, miten vähentäisin imetystä hiljalleen, kun neiti osaa jo vaatia tissiä. Tarttuu rinnuksista kiinni ja kaivaa rintaa esiin tai pureskelee paitaa rinnan kohdalta... nyt se on vielä söpöä, mutta en kyllä haluaisi enää ainakaan yli yksivuotiasta imettää.
 
Joo siis aika äkkiä tää 8kk meni imetyksen kans.
Nokkamuki ei kelpaa eikä tuttipullot.
Nyt alkaa imetys ärsyyntyy kun neiti puree imetyksen aikana. Nännit niin hellänä , ei meinaa mikää tepsii toson puremiseen.
En haluis imettää kun pelkään tota puremista. No katotaan jos jatkuu niin loppuu kyl.
Meillä jäi kuumetaudin jälkee toi yö heräily kerran yössä ja tissi kelpaa vain mut se on ihan hetkellinen imeminen.
 
Mua on kanssa nyt pari kertaa rouskaistu oikein kunnolla. Ihan varottamatta niitannut. Oon automaattisesti kiljahtanut ja siitä on sitten tullut itku (kerran molemmille). Ei mitään halua olla neidin purulelu hampaita tehdessä. Pakko siis alkaa miettiä vaihtoehtoja. Mua vaan hirvittää, jos rintatulehdus iskee uudelleen. Mitään muuta järkevää selitystä en sille keksinyt kuin sen, että neiti jätti kerran syömättä toisesta tissistä yötä vasten... lääkärikin sanoi, että jos imu äkillisesti vähenee, voi paikat mennä tukkoon ja avot se on siinä.
 
Meillä imetys sujuu oikein hyvin. Ihanaa kun tyttö on oppinut itse tulemaan äitin luo kun akaa haluttaa tissiä. Alkaa sellainen ähinä ja yskiminen kesken leikin ja se pikkuhilijaa hiissautuu minun jalkoihin. Tuntuu niin ihanalle kun tietää miten tärkeä sitä on vielä pienelle rakkaalle :Heartred ja kuinka nopeasti se kasvaa.niinkuin jo raskausaikana stressasin imetyksen onnistumista kun se ei esikoisen kans onnostunut kuin 3kk , olen niin onnellinen kun tytön kans olen tässä onnistunut ja imetystaivalta kohta sen 8kk.täysimetystä oli 6kk, eikä tuttipulloa ole koskaan nähnytkään. Mutta kaikki tieto imetyksestä täytyi kaivaa netistä koska neuvolassa sitä ei paljoa ole osattu kannustaa... tyttö on muutaman kerran puraissut tissiä kun sille alahampaat tuli mutta sanoin aina kovasti että ''AIII'' niin se heti vetäsee pään pois ja kahtoo ihmeissään. Ilmeisesti se on auttanut kun ei ole enää kovinkaan pureskellut. Imetystä kyllä aion jatkaa niinkauan kun siltä tuntuu. Vielä ei loppua näy :wink
 
Meillä imetyskertoja päivässä noin 8-12. Pitkään on syöty yöllä jatkuvasti, nyt se on vähän rauhottunu ja esim. viime yönä söi enää 3 kertaa mikä on siis ennätysvähän, koskaan ei olla niin vähällä heräilyllä päästy.

Meillä syödään kiinteitä 3 kertaa päivässä. Luulen että se on vähentäny imetystä. Poika on tosi innokas syömään ruokaa. Söis paljon enemmän mitä uskallan antaa toistaseks. Tulee heti masuvaivaa. Pitää edetä hiljakseen.

Huomasin muuten noi samat oireet mitä joku tuolla aiemmin kirjotti että kun imetyskerrat on vähentyny niin tulee raskausoireita! Just tunti sitten ajattelin että ihan samoja oireita ku raskaana ollessa! Masua nippaili ja yökötti ym. Taitaa kai hormonitoiminta lähtee pikkuhiljaa käyntiin.
 
Mä en ole laskenut imetyskertoja, ehkä kymmenisen kertaa maistuu tissi. Mä haluaisin imettää noin kaksi vuotta ja stressaan jo nyt, että kohta se loppuu ja miten onnistuu töihin paluu jne.

Meillä toi kiinteiden syönti on ihan yhtä sotkemista edelleen. Otettiin silti kolmas ateria ohjelmistoon viikko sitten. Keittiön seinä, joka on noin puolentoista metrin päässä syöttötuolista, on ihan täynnä sellasia pieniä roiskeita. Kun laittaa lusikallisen suuhun, niin pallero on huomannut, että suu tyhjenee helpoiten sylkemällä. Ja nimenomaan päristelemällä. Saa olla itellä essu ja suojalasit kun ruokaillaan :) Jotain se, ihme kyllä, kuitenkin nielee kun kakka on jo kiinteämpää.
 
Mä en jotenkin raaskisi lopettaa imetystä. Tavoitteena oli se 6kk, ja alussa laskin päiviä. Nyt menee jotenkin niin rutiinilla ja tyttö tykkää kovasti. En tiedä, saisinko riittävää määrää nestettä neitiin muilla keinoilla. Ristiriitaiset tunteet edelleen.

Tajusin juuri, että meillä alkoivat yöheräämiset, kun olin hetken liikkunut itse tavallista enemmän ja vähentänyt syömistä niin, että pari kiloa olin saanut karistettua pois. Kiinteitä meni silloin paremmin enkä saanut millään lypsettyä joukkoon maitoa, vaikka yritin. Ilmeisesti laihdutus siis todellakin vaikutti maidon määrään niin, että yöllä oli herättävä tankkaamaan moneen otteeseen... en ikinä pääse näistä kiloista, jos imetän. Toisaalta heräilylle voi olla muitakin syitä, mutta jotenkin tuo tuntuis sopivan. Nyt kun olen väsyneenä vetänyt jätskiä ja kunnon annoksia ruokaa, maitoa tulee ja yöheräilyt ovat vähentyneet (tai loppuneet).
 
Äh, uskallankohan mäkään aloittaa mitään dieettiä jos se iheuttaa yöheräilyjä. Meillä jostain syystä heräillään useamman kerran yössä nykyään. Mä en kyl syö enää suklaata. Hmmm pitäisköhän taas aloittaa suklaakuuri, niin saisi pallerokin kaakaonsa, jospa se olisi tyytyväinen.
 
Tää ei ny kuulu ihan tähän mut kuitenki...
syötin pojulle iltapuurona vauvojen kaurapuuroo korvikkeeseen tehtynä ja soseella, söi hyvin. Jossain vaiheessa rupes heräilee useemmin ja ajattelin vian olevan esim. hampaat...tätä jatku jonku aikaa ja herätyksiä rupes olee 3-4 ja se tuntu ihan järkylle ku oltiin jo jonku aikaa menty yhellä yösyötöllä. No sitte aattelin lisätä n5kk iässä viljoja ja ostin valmista 4viljan onni puuroa ja naps vaan rupes nukkuu 6-9h putkeen...välistä oon kokeillu tehä korvikekaurapuuroo ja herätyksiä on het 2-3 yössä....
 
Vähitellen pitäisi kai alkaa vähentää imettämistä, jos haluan itse kuntoon vielä. Mutta miten? Yksi ateria kerralla pois? Mä imetän vain yhdestä rinnasta kerralla, joten paisuu varmaan toinen sitten... kuinkahan nopeasti maidontulo vähenee?

On kyllä syyllinen olo, jos lopetan. Neiti vieläkin taputtelee tissejä tyytyväisenä, kun on sylissä ja lähtee heti ryömimään kohti, kun kysyn, ottaako maitoa.
 
Kyllä se mulla silloin vähentäessä toki tissi paisui ja oli pinkeänä, mutta päivässä tai parissa tilanteeseen sopeutui.
 
Mä oon miettinyt kans että täytyykö alkaa jotenkin säännösteleen maitoo vai lopetteleeko poika itse jossain vaiheessa. Ja haikeelta kuulostaa juu, mun puolesta ei olis vielä mikään kiire! Vaikka en tiedä haluanko taaperoimettäjäksi. Ainakin tällä hetkellä ajatuksena on jatkaa imetystä niin pitkälle kun poika haluaa.

Jos yhden imetyskerran jättää kerralla pois niin eikös ne tissit siihen ihan parin päivän sisällä totu. Samalla tavoin jos vauva on syönyt jonain päivänä vähän enemmän kuin yleensä niin rinnat on sitten parin päivän päästä ylitäynnä.

Huomasin just että meillä on jo yksi päivän imetyskerta jäänyt pois tässä ihan parin viikon sisään. Eli ennen aamupäivän päikkäreitä ei enää juoda maitoo. Poika saa siis aamulla kun heräillään maitoo, sit puuro ja siitä suoraan unille (noin 2,5-3 h jälkeen heräämisestä). Tarjosin pitkään tissiä sillai että poika ei vaan huolinut. Aluks teki niin että nappas tissin suuhun ja päästi pois, ikäänkuin "noni, otin jo", kunnes siis alkoi kääntään päätä pois kun tarjosin. Nyt en oo enää tarjonnut tuossa välissä maitoo eikä poika oo sen perään mitään kysellyt.
 
Takaisin
Top