imetyksen onnistuminen...

Toi maidontulo on kyl tosi outoa.... Pumppaan joka päivä toisesta tissistä sellasen 50-100ml pakkaseen, nyt pari päivää menny silleen et vaivoin saan pumpattuu 40ml mut sit ku se on tullu ni sit lähtee tulee urakalla ja parissa minuutissa pumpannu sen 100ml.. Mikäköhän siin on et aluks tulee niin huonosti?
 
^Veikkaisin takamaidon nousua.Eli ensin oot pumpannu sen etumaidon taltee ja sit tulee tauko ennenkö alkaa takamaito nousee. Mut tää olikin mun veikkaus xD
 
Voipi olla.. Ihmettelen vaan ku näin on alkanu mennä vast pari päivää ja oon kuitenki pumpannu jo pari viikkoa.
 
Sanoja,
Refluksioireiksi tulkitsen:
- kova hikka useasti
- rintaraivarit (ei saa juotua nopeasti mikä helpottaisi närästystä mutta johtaa ähkyyn...)
- pullon ahmiminen hysteerisesti, mikä johtaa pukluihin
- vinkuva ääni niellessä
- heräily yöllä noin puoli tuntia- tunti syötön jälkeen kitisemään röyhyjä
- vaikeus nukahtaa päikkäreille
- kärttyisyys syönnin jälkeen

Tuosta refluksista:

Tunnen muutaman perheen joilla ollut refluksilapsia, ja niissä perheissä äidit olleet rankalla imetysdieetillä kun oireet vauvoilla niin hurjia(yksi äiti kaverini sai syödä imetysaikana vain n.6 eri ruoka ainetta(mm.bataatti, poronliha+paria muuta juttua)yli vuoden ajan kun lapsi sai muuten niin kovia oireita, eikä apteekin reseptilliset erikois-korvikkeetkaan sopineet vauvalle, hän kuihtuiki ihan luurangoksi). Niissä perheissä vauvat ovat olleet myös tosi allergisia siis lähes kaikelle ja nukuttu ei ole pariin ekaan vuoteen, vaan itketty, oireiltu, kipuiltu ja oksennettu kovasti. Refluksi on tosi hurjakin "tauti" vauvoilla, mutta perus ilmavaivaisuus ja itku ja ähinä kuuluu lähes jokaisen vauva arkeen. Ennenkuin refluksia lähtee itsekseen diagnosoimaan tulisi käydä erikoistuneen lääkärin luona purkamassa asiaa.
 
Nuo Piivin listaukset ovat aika normaalejakin "oireita" ihan pienillä vauvoilla. Kannattaa öisinkin röyhtäyttää vauva, ja pullo/tissi ruokinnassa tauotella/röyhtyyttää jos näyttää siltä että tisseistä tulee paineella maitoa js vauva ei oikein handlaa tätä
 
Joo ja kyllähän vauvan vatsa on tottumaton ihan kaikkeen aluksi, eli ei kannata ihan heti olla kaikkea itseltä karsimassa pois jos on välillä tollasia ikäviä mut kuitenkin ihan normaaleja 'oireita' vauvalla...kun miten se niihin sit tottuiskaan jos ei yhtään altistu? Ja tosiaan rintaraivarit, pulauttelu, ahmiminen, kaikki on ihan normaalijuttuja, kun taas refluksi on ihan oikea sairaus. Yleinen tyytymättömyyskin, eli kitinä, voi hyvin olla luonnekysymys, kuten monilapsisilta kavereilta olen kuullut. Itse en vielä tee mitään johtopäätöksiä tästä uudesta tulokkaasta, koska on vasta niin tuore tapaus että voi vielä muuttua vaikka miten päinvastaiseksi.
 
Kohta kaksi viikkoa maidonnoususta ja nyt on tissit sellaset lörpömmät :D, josta täällä oli puhekin. Ei siis enää sellaiset kivikovat ja ahdistavat. Kai noissa silti maitoa riittää... Hupaisaa sinänsä tämä, että normirintsikat on 75B ja nyt 80D. Sitä odotellessa, kun tän jälkeen pääsee käyttämään taas normaaleja tissiliivejä. Olin ajatellu, etten osta imetysliivejä, mutta pakko oli kun eihän noi hinkit mahtuneet mihinkään vanhoihin liiveihin.
 
Mä kans niin odotan et saisin omat liivit käyttöön kun en oo löytäny (ja hirveesti en suostu maksamaan) juuri oikean kokoisia imetysliivejä.. oma koko on normaalisti 65F ja nyt käytössä 90C ja 85D, eivät ihan istu mut tissit mahtuu niihin ainaki sillee et nännit on sisäpuolella :grin
 
Pääasia, että kriittiset paikat peittyy :D. Aika kalliita minusta on nuo imetysliivit, mä oon ostanu omat henkkamaukasta ja 15€/kpl. Pidän tuota itse kalliina, kun käyttöaika on aika lyhyt ja silti maksaa saman kuin normiliivit tuolla. Ostin neljä paria ja näillä mennään nyt.

Imetysvaatteita en aio ostaa, hyvin oon toistaiseksi onnistunut kaivamaan tissin tiskiin ihan normaaleistakin vaatteista. Toki kukin tyylillään, jos haluaa ostaa niin mikäs siinä.
 
Ostin esikoista odottaessa kahdet lindexiltä ja kahdet on henkkamaukasta ja niillä mennään. Nyt ostin kaks imetystoppia ja käytän niitä öisin ku niissä on helpompi imettää ja pysyy suojat paremmin paikoillaan ku tavallisissa topeissa. Normaslisti ostan liivini changesta ku muualta en oikeeta kokoa löydä mut niiden hintoja en suostu imetysliiveistä maksamaan.
 
Muutenki kaikki mikä liittyy imetykseen on kallista! pumput, kerääjät, suojat ym..

Liivejä ostin 4kpl h&m ja niistä kahet on kyllä ihan syvältä. Toppeja ostin kans sieltä 2 ja ne on ollu kyllä tosi hyviä, sopivan napakoita, että yöllä selviää ilman liivejä ja saa tosiaan suojat pysyy paikallaan... enempää en meinaa hommata imetysvaatteita. Tavallisista vaatteista saa kyllä tosiaan otettua esille.
 
Mulla on Lindexin imetysliivit, suurinta kokoo mitä oli. Ympärys liian iso mutta vähän silti puristaa rinnoista. Yöllä en oo pitänyt vielä mitään. Mielestäni ei mitään ainakaan vielä valu, paitsi sillon kun imetän mut on helppo pitää suojaa sit toisen rinnan päällä sen aikaa.
 
Parhaiten mulla toimii Carriwellin ihanan pehmeät mustat liivit kokoo M. Mulla normisti n.75D tai 75C mut nyt ei hajuakaan missä koossa mennään! Tämmöset rennot pehmeät saumattomat imetysliivit on ahhh niin mukavat.
H&M ym.liiveistä ei löytynyt kokoa mulle :/ olis pitänyt ottaa just liian isolla ympäryksellä liivit mut ei tuntunu hyvältä ja ei sitten mitään tukea antanut...
Yölläkin pidän vaan noita liivejä.

Mullon noita BOOB:in teepaitoja+ pari hupparia, ihan parhaita kun julkisesti imettää tai kylässä. En omistanu sellasia esikon aikana mut oon kokenu ihan super käteviks ja helpottaa imettämistä kun voi luukusta pistää vaan nännin vauvan suuhun :wink Liikun ja imetän siis lähes päivittäin "ulkona" joten ihan ykkösiä kyllä!
 
Mulla on myös h&m:stä liivit,joita en tosin käytä kun ovat ihan syvältä,liivien sivusta taittuu hassusti ja painaa sitten kylkiä. Itse käytän nyt urheiluliivejä,saa näpsäkästi toisen puolen ylös ja tissin suuhun.Parit imetystopit on ja niitä käyttäny ja kokenu hyväksi.
 
Esikoisen jäljiltä oli enää pari t-paitaa jäljellä, muut olin laittanu eteenpäin. Piti siis ostaa imetystoppeja yöks (lindex, 15e/kpl) mut niitä riittää kun on kolme. Liivejä ostin kolmet bravadon body silk seamlessit (50e/kpl) ja yhdet tosi samanlaiset carriwellit (alle 40e), olisko samat kun aadaeveliinalla...? Hyviä kummankinlaiset. Imetyspaitoja ja mekkoja ostin lisää bebesistä pari ja lapsenpäästäjänpuodista vielä jotain 5 erilaista lisää. Kiva kun on vähän vaihtelua, eikä tartte olla koko ajan yhtä paitaa pesemässä...
 
Voi kun ois rahaa itelläkin ostaa imetyspaitoja ja kunnolliset liivit.. Mää meen yöt miehen T-paita päällä ja harsonkangas tuon valuvamman tissin päällä niin, että harson toinen pää tulee kaula-aukosta ulos ja pysyy jokseenkin paikoillaan. Välillä ollu pikku maitokatastrofejakin, niin että puoli sänkyä märkänä.. :oops:

Mistä kaikkialta noita imetyspaitoja saa ostettua? Jos mietitään semmosia budjettiratkasuja, ei mitään 80€ per paita.
 
Toinen tissi on ruvennu kenkkuilee..kivikova useita kertoja vuorokaudessa! Tuntuu "paakkuselle" ku hieroo, imu ja pumppaus helpottaa, mutta jos aina pumppaan niin kiihtyykö entistä enemmän? Tosi tukalan tuntosta!
 
Kyllä noissa ketjuliikkeissäkin on imetyspaitoja, mut valikoima on aika suppea tietty. Mut hintaansa nähden vois olla varmasti hyviä. Hm?ja muuten maitovahingoilta säästyy kertakäyttöliivinsuojilla, vaippahyllyssä kaupassa. Natusan on niistä paras.
 
Liivinsuojia mulla onkin, mutta en saata pitää liivejä yöllä, ne ahistaa liikaa. Pitäs joku tuubitoppi-tyylinen ratkasu keksiä mihin ne suojat sais kiinni.
 
H&m on tukevia imetystoppeja 2kpl/20e :) niillä pysyy liivinsuojat paikallaan ja tukee tissejä hyvin!
 
Takaisin
Top