imetyksen onnistuminen...

Sanoja,
Refluksioireiksi tulkitsen:
- kova hikka useasti
- rintaraivarit (ei saa juotua nopeasti mikä helpottaisi närästystä mutta johtaa ähkyyn...)
- pullon ahmiminen hysteerisesti, mikä johtaa pukluihin
- vinkuva ääni niellessä
- heräily yöllä noin puoli tuntia- tunti syötön jälkeen kitisemään röyhyjä
- vaikeus nukahtaa päikkäreille
- kärttyisyys syönnin jälkeen
 
Imetys sujuu hyvin, luotan että maitoa tulee kun poika tuntuu tyytyväiseltä ja nukkuu ja hengaileekin välillä eikä vaan roiku tissillä. Mua mietityttää kuitenkin nämä tissit itsessään, meneekö se niin että kun ekaa kertaa maito nousee ja rinnat tietty turposivat villinä, niin etteivät ne kuitenkaan jää sellaisiksi? Tuntuu että mulla on tissit "tyhjentyneet" sen ensimmäisen nousun jälkeen eivätkä ole siitä sitten enää pinkeytyneet kunnolla. Toinen tissi varsinkin, pari päivää olin ihan toispuoleinen. Onko tämä nyt vaan sitä että ne ovat "sopeutuneet" tuottamaan sen tarvittavan maitomäärän ja siksi eivät olekkaan sellaset meloonit mitä alussa... ymmärrätteköhän te ollenkaan mitä haen tästä sekavasta selityksestä.


Tissit ovat tosi pinketä kun maito nousee, kun tilanne tasoittuu niin kuuluvat olla "löysät". Jos jää syöttöjä välistä (vauva vaikkaa nukkuu tooosi pitkät unet) niin maitoa taas kertyy ja muutuvat pinkeämmiksi. Usein(?) myös yön jälkeen varsinkin jos syö harvemmin kuin päivällä ovat pinkeämmät.
Sitten kun taas tulee näitä tiheänimunkausia- vauva siis nostaa määrä ovat taas hetkellisesti pinkeänä.

Mutta siis lyhyesti ovat "löysät" kun tarjonta vastaa kysyntää eli normaalia. :)

Mulla ei ainakaan koskaan esikoisen aikana olleet tissit yhtä isot/pinketä kuin alussa kun maito nousi.
Kaveri silloin odotusaikana joskus sanoi et muista ottaa kuva kun maitoa nousee, et koskaan enään näe itselläsin niin isoja tissejä. :D
 
Joku kyselin et kauanko yöimetys kestää/ollaan hereilläiin meillä ollut about 5-15 minuutin välillä. :)
 
Meillä vauva nyt 5 viikkoa vanha ja on ollut melko vaiherikkaat ajat imetyksen osalta. Aluksi ei meinannut maitoa tulla, vasta viidentenä päivänä sektiosta alkoi tulemaan. Sairaalassa tyttö imi ja imi ja siitä nännit meni aivan verille. Sairaalassa annettiin myös korviketta kun vauvan paino putosi 10%. Sairaalassa sain käyttööni rintakumin ja ilman sitä en olisi pystynyt imettää. Syötin välillä päivän vain toisesta rinnasta ja pumppasin toisesta että sain haavat paranemaan. Noin kolmen viikon kohdalla rintakumin käyttö alkoi oudosti sattumaan ja koitin muutamia kertoja ilman sitä ja hetken imetys ei sattunutkaan. Mutta sitten tehoimijä sai nännit taas kipeäksi ja yritin uudelleen rintakumia, mutta tyttö ei enää suostunut siitä syömään. Luuli varmaan että koitan antaa tuttia (jota ei suostu syömään) ja irvistelisi vain kumille. Pari päivää imetys meni itku silmässä ja mietin moneen kertaan että alan syöttää pullosta, mutta nyt onneksi rinnat alkaneet tottumaan ja sattuu enää satunnaisesti:joyful:.

Muutenkin tuo imetys välillä tuntunut vaikealta ja tytöllä on ollut pahoja vatsakipuja ja käytiin sen vuoksi lääkärillä. Sieltä saatiin ohje että ei sais syöttää ku kahden tunnin välein, koska syö vatsavaivoihinsa. Ja sitten vielä imetyspolilta ohjeeksi että syötän aina 6 tuntia yhdestä tissistä, koska ongelmana on että maitoa tulee liikaa ja tyttö kuulemma saa vain etumaitoa jos syöttää vuoron perään tisseistä. Tällä tavalla saa kuulemma myös sitä takamaitoa ja sen ei pitäisi käydä niin paljoa vatsan päälle... Näillä ohjeilla mennään ja välillä on vatsan kanssa parempia päiviä... Mennään huomenna testaamaan vyöhyketerapia, kun tuntuu että ollaan kaikki muut konstit ja apteekin valikoimat testattu. Tyttö syö edelleen yötä päivää kahden tunnin välein, toivottavasti jossain vaiheessa vähän harventuisi syötöt:wacky:.
 
Piivi miten te osa sitte ajatella että vauvalla on refluksiongelmia? Nimittäin meidän tytöllä melkein kaikki nuo luettelemasi oireet, mutta olen vain ajatellut että se jotenkin kuuluu asiaan ja yrittänyt pärjätä.. minkä ikäisenä se on todettu teillä? Entäpä hoito keinot?
 
Pisteleekö ketään muuta rintaan? Tuntuu sellainen jännä pikkukipu sillointällöin nännin alla.. kuuluu varmaan asiaan? :0
 
Mua välillä pistelee kyllä, oon ajatellut sen johtuvan vaan maidonnoususta.
 
Mulla tulee kans sellanen pistely/vihlonta pitkin päivää..ihan selvästi johtuu maidon nousemisesta.
 
Mulla kans välillä pistelee ja tulee semmonen kihelmöivä tunne. Välillä aika voimakas tuo tunne. Oon kans yhdistänyt siihen maidon nousemiseen.
 
Minulla kans pistelee. Tyttö täysiimetyksellä, hyvin sujuu. Välillä öisin isukki antaa pumpattu tuttipullosta jotta saan nukkua :) Maito tulee aivan liika, koko pakastin jo täynnä ja aina aamuisin ennen imetystä joudun lypsämään maitoa ulos. Saakohan mitenkään vähennettyä sitä maidon määrä?
 
Dotyatu, pumppasitko alista asti vai aloitko pumppaamaan ns varmuusvarastoiksi? Kun mua kiinnostaa just toi, että toisaalta sanotaan et pumppauksella voi helpottaa pinkeitä tissejä ja toisaalta taas se lisää maidontuotantoa.
 
Pippan,
Ei ole diagnosoitu...Tämä on vaan ihan omaa päätelmääni. Sekä tietysti kirjallisuudesta bongaamiani oireita. Hoidan kotona niin, että sänky on korotettu pääpuolesta, syötän päivällä reippaasti ennen päiväunia enkä tissittele uneen, röyhyytän tosi huolella ja kunnolla. Öisin on vähän hankalampaa kun tyttö syö niin lötkönä ettei royhtäise. Nyt kaksi yötä tosin on mennyt heräämöttä röyhyihin.

Eilen käytiin myös kiropraktikolla koska refluksilla voi olla yhteys myös nikamalukkoihin tai hermopinteisiin raskauden ja synnytyksen jälkeen. Tytöllä oli lapaluiden välin nikamat aika jäykät ja niitä vähän muokattiin. Kiropraktikko sanoi, että yläselän lukot voivat vaikuttaa ylemmän ruoansulatuselimistön toimintaan. Nyt seurataan oliko tuosta apua vai ei. Selvinnee muutaman päivän aikana.
 
Imetys on ruvennu onnistuu nyt tosi hyvin. Välillä on väärä ote, mutta välillä myös oikea. Riippuu ihan kuinka "täynnä" rinta on. Poju viihtyy nyt pidempiä hetkiä syöden ja luotan täysin että pyytää aina ruokaa. Pumppaan edelleen varastoon, mutta en niin stressaavasti kuin pari päivää sitten. Yöllä mennään osittain pullolla, koska taas melkein nukahdin kesken. Pojulla "liiska" nenä ja pitäis aina pitää sormella auki hengitys. Vaikka kai päästää irti jos ei saa happea?
 
. Saakohan mitenkään vähennettyä sitä maidon määrä?

Onko vauva miten vanha? Määrä vähenee kun syötät toisesta rinnasta useamman kerran peräkkäin eli vaikka 6h toisesta ja sit vaihdat 6h toiseen. Kun rinnat tuntuvat pinkeiltä on niille vinkki vähentää/tasoittaa maidon määrää.
Jos vauva kovin pieni niin en itse vielä noin tekisi kun tarvittava/syö enemmän maitomäärä vauvalla kasvaa aika nopeasti.


Nodde: liikuta poikaa niin että joutuu avaamaan suuta enemmän, pää siis enemmän takakenossa niin ei pitäisi tissin painaa nenää. :)
 
Sanoja: Joo pumppasin alusta lähtien, aluksi jouduin sairaala ohjeen mukaan antaa pullosta että näkee sen maidon määrä ja korviketa en halunnut mielusti antaa nii aloin pumppamaan maitoa ulos kun maitoa rupea nousemaan. Viikko kotiutumisen jälkeen aloin täysimettämään mutta iltaisin annoin vielä pumpattu pullosta että näkisi sen määrän. Nyt ei saa enää pullosta kun välillä öisin.
Mamamma: Vauvani on 5 viikko vanha, ensi ke 6 viikko ja painoa on nyt reilusti yli neljä kiloa. Oon näinkin koittanut tehdä että prai tunttivaan yhtä tisua ja sitten pari tuntti toista tisua mutta sitten alkaa toinen tissi olee niin täynnä maitoa että särkee ja maitoa valuu ittekseen ulos mikä on ärsyttävä kun joutuu koko ajan vaihda paita vaikka on rintaliivi suojaukset käytössä. Ja etenkin aamuisin tissit niin täynnä maitoa että pakko lypsää :angry1 pelottaa vaan että kun keho nyt tekee näin paljon maitoa niin lohta kuukauden pari päästä tulee enää ollenkaan :meh: haluaisin täysiimettää niin kauan kun vauva 6kk
 
Muokattu viimeksi:
Miten muuten ootte toiminu suihkutissin kanssa? Mulla tulee hyvin maitoa siis ja yleensä riittää just toi noin kolmen tunnin syöttöväli, mutta tänään aamulla oli vasen tissi niiiiiiiiiiiiiiiiin täynnä maitoa, että kun likka oli siitä omansa syönyt, niin suihkusi vaan... Sitä maidonkerääjää oon käyttänyt helpottamaan oloa aina imetyksen aikana, hyvin sillä toisesta tissistä sitten aina maitoa tuleekin.
 
Mamamma: oon kyllä yrittäny saada sen pään niin ylös ku mahollista, muttaku iskee kiinni ni samalla vetäsee päänki mukana. Tää imetys on niin ihmeellinen maailma, että tuon saa tietenki korjattua ku vaikka imettäis istuen. Mutta en pysty vielä niin suorassa istua. Ainut on kyljellään imetys tällä hetkellä:)
 
Toi oma asentokin vaikuttaa muuten tosi paljon imetykseen, yllättävän paljon. Mä jouduin sairaalassa imettämään käytännössä kyljelläni vain ja ainoastaan, kotona en ole tehnyt niin kertaakaan ja homma sujuu paljon helpommin. Ei ole selkä kipeä eikä mikään muukaan paikka ja paljon nopeampaa.
 
Onko teillä samanlaisia oireita, kun mulla tuntuu tissit kipeytyvän yösyötöissä tosi paljon enemmän kuin päivällä? Siis nimenomaan nännit on herkemmät. Ne on kans paljon pinkeempänä, ja viime yönäki jouduin aluksi pumppaamaan toisesta n. 40ml pihalle ennenkuin vauva sai koko tissistä edes otetta...
 
Noista suihkutisseistä vielä kysyisin, onko muilla niistä kokemuksia. Mulla siis toisessa tississä tuota ongelmaa ja se näyttää olevan vain ja ainoastaan yhdessä kohdassa tuota tissiä. Tuo kyseinen tiehye aukesi verinaarmulle synnärillä, ja nyt siinä on sellainen "musta mötikkä". Vaikuttaisi siis ruvelta, mutta on sillä tavoin jotenkin pinnan alla, ettei sitä saa revittyä tms. auki. Luulisin, että tuosta siis johtuu myös se suihkuaminen, ettei pääse siitä maito kunnolla tulemaan. Millähän tuota saisi auki, vai sitkeästi tuosta vaan imettämällä?
 
Takaisin
Top