imetyksen onnistuminen...

nane♥

Näppärä viestien naputtelija
Aloitetaan keskustelu miten onnistutte /onnistut imetyksestä ?
Oletteko antaneet lisä ruokaa pullosta?
Rintojen tulehduksisra ym.
Näistä on puhuttu mut nyt kun kaikki tapahtuu livenä.
 
Täällä on lähteny imetys oikein kivasti käyntiin. :) Tyttö alkoi heti syntymän jälkeen imeä ahnaasti rintaa ja viihtyikin siinä tunnin verran heti aluksi. Alkoi vaatia ruokaa syntymästä eteenpäin parin tunnin välein (öisin herää onneksi vain kaksi kertaa syömään). Maitoakin tulee sen verta hyvin taas että pumppaan päivittäin 50-100ml maitoa pakkaseen. Pullostakin syö hienosti kun isä haluaa välillä tyttöä syöttää niin kokeiltu pari kertaa ja lauantaina menen kampaajalle ni tuleekin pakkasmaidot tarpeeseen :) Tissit meni heti alussa rikki kun imi niin kovasti mutta onneksi sain nopeasti kuntoon kun rasvasin aina syötön jälkeen Lansinohilla. Paleltaa ihan sikana jos rinnat ei oo kunnolla peitettynä ja suihkussa on ärsyttävää kun palelee jos tissit ei oo kuuman veden alla ja nännejä kiristelee kun laittaa veden päälle.... :confused:
 
Samoin täällä neiti iski heti raivokkaasti kiinni rintaan ja alkoi tilailla. Ilmeisesti sai hyvin jo kolostrumiakin, kun oli lähes syntymäpainossaan kotiin lähtiessä, vaikka oltiin sairaaalassa vaan reilu vuorokausi syntymän jälkeen. Kotiin päästyämme maitokin nousi ihan kunnolla, ja nyt suihkuaa joka suuntaan jos liivinreunaa raottaa. Neiti nieleskelee urheasti, vaikka välillä tuleekin niin vauhdilla, että joutuu köhimään ettei tukehdu. Pari kertaa yössä vaan tankkaa kunnolla, mutta voihan se vielä hyvin muuttua. Esikoisen kanssa ei ihan parilla kerralla selvitty :D
eli siis hyvin on lähteny kulkemaan, ja miks ei olis? Harkitsen jopa ylimääräisen maidon luovuttamista, kun sairaaloissa keskoset tarttis kovasti...
 
BabyBlues, kuulin tuosta äidinmaidon luovutuksesta ja tosiaan ajattelin itsekin luovuttaa, jos tulee ylimääräistä. Musta se on tosi hieno idea!
 
Mä aion kans luovuttaa kun tuskin tuo pikku likka kaikkea jaksaa syödä mitä tulee ja jos menee niinkuin esikon kanssa ni tää maitomäärä tulee moninkertaistumaan vielä...
 
Maidon luovuttaminen on hyvä juttu. Mäkin luovuttaisin mut oma lääkitys kieltää sen.
Mulla lähti tosiaan maito nousemaan runsaasti kolmantena päivänä. Sitä ennen annettiin sairaalassa lisämaitoa pullosta ja nenämahaletkusta. Itse en oo pumpannu vielä ylimääräistä maitoa kun totutan tissit tähän lapsen tahtiseen ruokailuun. Tosin nyt neiti viihtyy rinnalla (3viikkonen) kahen tunnin välein tilaamassa lisää maitoa ni eiköhän sitä aleta pumppailla pakkaseen. Kun sitä alkakaa nousee suurempia määriä.
Sairaalassa sain kyl huonoja kokemuksia pumpusta ni ei oo tullu aikasemmmin pumpattuu.
Itellä rinnat ei ollu arat kuin ehkä viikon mut sit ei kipuilleet enään.

Muistakaa pitää rinnat lämpimänä. ☺
 
Täällä kans lähti imetys hyvin käyntiin. Ensi-imetys synnytyssalissa kesti 1,5 tuntia, kun kätilöllä oli ilmeisesti kiirus toisaalla, niin "vähän" venähti poissaolo. :grin Just ehdin rueta harkitsemaan tissin vaihtoa, kun vihdoin ja viimein se kätilö tuli takas.

Vähän reilun vuorokauden ikäisenä piti sitten kunnon tehoimujakson, eli oli koko ajan rinnalla, mikä helpotti kummasti kätilöille raportointia imetysväleistä. Minua kyllä niin rassaa, kun koko ajan ollaan kyselemässä, enkä minä todellakaan jaksa kelloa tuijottaen imettää... :p

Kolme päivää synnytyksen jälkeen tissit olikin sitten ihan täynnä maitoa, kivikovat ja äärettömän kipeät. :confused: Vähän oon aina pahimpia paineita purkanu pumppaamalla, ettei sitten tule tukoksia. Oon kuitenkin koittanu pitää määrät pieninä, etten ihan hirveesti kiihdytä maidontuloa, kun tuntuu, että tuolla naperolla on melkoinen kyky ylensyödä ja sitten tuleekin ihan karseita pukluja, kun maha onkin liian täynnä. :wacky: Lisämaitoa ei ole tarvinnu antaa ja koitan vältellä korvikkeita niin pitkään kuin mahdollista. Eli pumpattua maitoa olisi tarkoitus antaa silloin, kun en itse ole nälän yllättäessä paikalla.
 
Kivasti mennyt alusta asti imetys kun vauvakin perusterve/normaali kaikinpuolin. Ei ole aina itsestäänselvyys, joten saa olla kiitollinen kun kaikki hyvin.
Rinnat saa kyllä pitää lämpiminä kun ollut hieman viileämpää nyt, heti tuntuu jos saa kylmää. Maitoa tulee täälläkin vaikka muille jakaa mutta säästän tulevia poissaolojani varten :wink kuukauden päästä pidetään miehen kanssa yhteiset varpajaiset! Jihuu!!

Mä otin eilen tälle meidän pienelle tutin jo koekäyttöön kun veti myös liikaa maitoa kun ihan nenästä asti syöksyi ulos. Huh. On auttanut eikä puklaile enää! Lisäksi syötön jälkeen röyhtyytän hyvin olkapäällä.
 
Minä kans röyhtäytän, monesti kesken imetyksenkin. Tuntuu vaan, että välillä saa odotella sen viisikin minuuttia, että tuo napero röyhtäisee (tai tuuttaa hirmuiset sinapit vaippaan)... :wacky: Täälläkin olisi tarkoitus tutti ottaa käyttöön, mutta muistaakseni olen muillakin odottanut sen pari viikkoa, että imetys kunnolla käynnistyy ja tulee "selkeä" rytmi siihen, ettei sitten vahingossakaan tuhoa imetystä sillä tutilla... No, pari viikkoa tulee huomenna täyteen, että eiköhän sitä sitten viimeistään sunnuntaina saa rueta tutinkeittelyhommiin! :grin

On muuten pikkasen ikävä katsoa, kun toinen oksentaa ihan kaaressa ja täälläkin on tullut maidot nenästä. Hirmuisesti käy kyllä toista sääliksi...:sad001
 
Meilläkin syöminen alkanut ihan kivasti. Tai mulla nyt ei oo kokemusta vielä kun toinen on vasta pari päivää vanha :) mitä näille kipeille nänneille voi tehdä?? Aivan jäätävä kipu..
 
Pikkumyy-88: Onko nännien iho rikki, vai onko ne vaan kipeet? Tuntuuko kipua koko ajan vai imettäessä? Jos iho on rikki, niin lansinoh-voide auttaa. Jos kipua tuntuu vaan imettäessä, etenkin juuri kun vauva nappaa kiinni, niin sen pitäisi helpottaa, kunhan nännit tottuvat. Toki imuote on hyvä tarkistaa, että on oikea. Itselläni on jostain syystä oikeaan nänniin sattuu joka kerta, kun vauva nappaa siitä kiinni, mutta kipu häviää muutamassa sekunnissa, kun imeminen kunnolla alkaa. Esikoisesta muistan, että alkuun jokainen imetyskerta alkoi melkein itkua vääntämällä, kun kipu oli aivan kamala. Mutta muutamassa päivässä tilanne parani, kun vaan nännit tottuivat imemiseen... Kaalin lehtiä voi kai käyttää kipeiden rintojen hoitamiseen, mutta siitä minulla ei ole kokemusta, enkä tiedä, auttavatko, jos vain nänneihin sattuu, kun käsittääkseni kyse on enempi siitä, kun maitoa pakkautuu rintoihin ja niitä pakottaa, niin siihen noista kaaleista olisi apua...:rolleyes:
 
Ei ole onneksi rikki, mutta todella kipeää käy imettäminen. Välillä helpottaa onneksi..jospa se tästä ajan kanssa :) rasvaa olen laittanut ja saatanpa niitä kaalinlehtiäkin testata.

Saattaa olla tyhmä kysymys mutta annatteko te vauvalle aina maitoa kun itku alkaa? Vai kokeiletteko ensin että auttaako hyssyttely ynm siihen? :D mietin vain että onko se itku automaattisesti merkki nälästä.. En varmaan tiedä itsekään mitä ajan tällä kysymyksellä takaa xD Minä teen niin että automaattisesti annan sille tissiä koska oletan että kyse on nälästä..eikä ole vielä käynyt niin että imetän ja itkeminen jatkuisi, vaan vauva nukahtaa hyvin ruokailun jälkeen.

On tämä vaan niin uutta ja ihmeellistä että ei tiedä miten päin olisi :)
 
Mulla poika nyt viisi viikkoa ja oikea nänni paljon herkempi kuin vasen, huomaan oikein kuinka suosin vasenta rintaa :D eli siis ei satu mutta aristaa jotenkin.. Lansinoh-voidetta laitan vähintään kerran päivässä ja äidinmaitoa aina imetyksen jälkeen. Neuvolatäti sanoi että eikai imuote väärä ole kun poika hyvin kasvaa, ja hassua että imisi toista nänniä aina väärin :D ja mä teen ainakin niin että rintaa tarjoan melkein ensimmäisenä kun itku alkaa, ja nyt parin päivän aikana tarkoittanut että vähintään kerran tunnissa poika syö :O nännit ihan muutenkin koetuksella.. Yöllä sentään melkein viisi tuntia unta putkeen!


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Kyllä mä tällä hetkellä tarjoan aina ekana rintaa kun on kyseessä niin pieni vielä niin ei oikeastaan tee muuta kuin syö ja nukkuu..
 
Täälläkin on imetys hienosti lähteny pyöriin viikon ikäisen poitsun kanssa. Osastolla oli puhetta että kun mulla on ohut iho ("pisamaherkkä") niin nännien iho rikkoutuu herkemmin. Nänninpäät rikkoutu heti tokana päivänä ja punottaa jonkun verran vielä rohtuneenomaisesti.. Lansinoh-voide on kyl auttanu kamalasti asiaan! Sairaalassa käytin sitä sitä mukaan kun kuivu eli parin tunnin välein. Ei menny kyllä kauaa ennen kun oli taas terässä :grin

Sattumiseen oon itelleni antanu niin sanotusti hetken aikaa kärvistellä. Kun vauva rupee imeen, lasken kymmeneen jonka vääntelen naamaa silmät kiinni ja "annan kivulle myöden", ja kun pääsen kymppiin niin rentoutan itseni täysin: olkapäät alas, naama peruslukemille tai hymyyn, hoen vielä kerran että kaikki hyvin ja keskityn johonkin muuhun oli se sitten poika, kirja,puhelin telkkari tms... todettu hyväksi ja toimivaksi! En tiedä osasinko kirjoittaa srn teille ymmärrettävästi mutta sopii kysellä lisää tai/ja kokeilla jos se auttais jotain toistakin :rolleyes:

Meillä on tehty nyt niin että kun poitsu herää ja se ekana vääntelehtii venytellen ja vasta hetken päästä alkaa itkeen niin joko nostettu kun heräilee tai annettu hetken (muutaman minuutin) itkee koska joskus nukahtaa uudelleen. Aina kun nostetaan tarkistetaan vaippa ja useimmiten sen jälkeen ruokittu. Joskus väliin tehdään lappupesut riippuen kauan edellisestä syöttökerrasta on. (Öisin välillä 5-6tunnin välit..):)
 
Vauvasta kyl oppii huomaamaan mitä tarkoittaa et on nälkä. Meidän neiti tekee kielellä sellasta liikettä mistä tietää toisella olevan nälkä. Ekat 2 viikkoa annoin aina kun toinen itki niin rintaa mut 4 viikkoiselle ei tarvi aina kun välillä ihan pelkät ilma vaivat itkettää. Mihin auttaa sylittely ja selän paijailu. Rupsuttelua kuuluukin sitten niin nukahtaa uudelleen tyytyväisenä.

Kaalin lehtiä oon kokeillu edellisen pojan imetyksen aikana kun rinnat melkein tulehtu kaalin lehdet auttoivat kuumiin rintoihin. Kun rikko kaulimella kaalin lehden pintaa ja pisti rintaa vasten niitä sai kyllä vaihdella, kaalin lehdet kuuluvat olla viileitä. Se kaalin haju alko kyl ällöttää monen päivän päästä.

Kannattaa pitää huolta rinnoista.
 
Kipu häviää ajan kanssa kyllä... mun ongelma on, että maitoa riittäis kolmelle. Neiti kyllä urheasti nieleskelee vaikka maitoa suihkuaa kuin painepesurista.
 
Mulla oli kans ekasta vauvasta tissit kovilla. Itkua väänsin ja hammasta purin, kun olivat ihan verillä ja imu sattui aina aluksi. Nyt toisella kertaa tätä ei ole ollut.

Sain jo sairaalaan kaverilta äidin onni -yrttiteetä, joka lisää maidontuotantoa. Suosittelen!
 
Muokattu viimeksi:
Liljuskalla hyvä asenne! Usein varsinkin esikoisen kanssa imetys tekee kipeää ja nännit hajoaa, mutta se helpottaa oikeasti ajan kanssa! Mulla oli sama homma, mutta sinnikkyys palkitaan ja nännit karaistuu :D Tän kolmosen imetys ei tunnu enää missään hehhee...vaikka välillä vähän nippasee kun iskee kiinni suullaan :wink

Tälleen alkuimetyksessä rinnat on tosi pinkeenä usein ja maitoa tulee "ylitsevuotavasti", kuuluu myös asiaan. Tosin se maidontuotanto jossain vaiheessa hormonien kanssa tasoittuu ja rinnat ei ole niin "ylikierroksilla" sitten enää. Tosin vauva sitten tarpeen mukaan ja kausittain tilailee maitoa lisää ja se tuntuu tisseissäkin. Kysynnän ja tarjonnan laki :) Itselläni nyt reilu 2vkoa synnytyksestä ja aika kuumottavat ja täydet hinkit on kokoajan, ihan pistelee rintoja kun maito nousee jatkuvasti ja maitorauhaset kovina välillä ja kipeitä. Itse välttelen rintatulehdusta kuin ruttoa ja pidän tosi lämpiminä rinnat jatkuvasti, lisäksi noita kovia rauhasia hieron samalla kun imetän ko.tissistä vauvaa niin tyhjenee paremmin. Kätilö antoi hyviä tissin hieronta ohjeita. Hieron rintoja myös suihkussa ja saunassa.

Toitottelen tätä :D mutta muistakaa pitää hyvä huoli rinnoista, ehkäisevä huolto estää hyvin rintatulehdusta ja ne iskee usein juuri alkuimetyksessä!
 
Takaisin
Top