imetyksen onnistuminen...

Meilläkään ei röyhtäytetä yöllä koska imetän myös makuultaan ja tyttö nukkuu siihen yleensä.
 
Ei täälläkään yritetä röyhtäyttää yöllä. Nostin pinniksen patjaa vähä ja loppu samalla yölliset puklut:) säikähin ihan hirveesti ku tuolla huhtikuisissa oli vauva meinannu tukehtua pukluun/oksennukseen ja sen jälkeen rupesin öisin stressaa pukluja ja onneks niitä ei oo nyt hetkeen tullu...
 
Meilläkään ei röyhtäytetä yöllä, aluksi röyhtäytin mutta siitä ei seurannut muuta kuin lisää valvomista. Mä myös teen nuo yösyötöt makuulla, vauva nukahtaa yleensä siihen ja sitten nostan nukkuvan vauvan vaakassa takasin sänkyynsä. Välillä kyllä oon ite nukahtanu kesken syöttämisen ja jossain kohtaa havahdun siihen että vauva on edelleen vieressä ja syönyt aikoja sitten.
 
En mäkään röyhytä yöllä,koska imetyksen aikana likka nukahtaa,siitä sitten siirrän takaisin omaan petiin tai sit joskus kun oikeen väsyttää niin annan jatkaa unia meidän välissä. Mulla on myös kehdon pääty hieman koholla ja oon Huolman,et jos ei tahdo röyhy tulla normaaliin tapaan niin sit laitan typyn mahallee ja siinä viimeistään röyhy tulee.
 
Mulla on nyt sellaset fiilikset että lopetan tän imetyksen kyl tähän paikkaan. Viimenen viikko lähes joka imetyskerta on ollu oikeesti helvettiä. Tyttö laittaa vastaan sen minkä ikinä pystyy, ei millään suostu syömään muuta kun hirveen huutokonsertin jälkeen. En usko oikeen että olis siitäkään kyse et pulloon olis liikaa tottunu kun on tosi pitkä aika kun viimeks pullosta on saanu ja senki jälkeen vielä söi kiltisti. Viime aikoina nuo sormet on ollu tosi paljon suussa ja kuola valuu, itkuun on tullu uusi sävy mitä ei ennen ollu ja kun siihen sävyyn itkee, muu ei auta kun se että saa sormet suuhun tai sit purulelu, mietinki et voisko olla et sillä ikeniä kutittaa ja sen takia imetyskin takkuaa? Itse en vaan enää jaksaisi tapella, muutenkaan en tuosta imetyksestä niin tykkää.
 
Voi ei :sad001 meilläkin kuolaa ja sormet on suussa. Mutta onko se oikeesti niin että näin pienillä ikenet jo kutiaa? :-o Mä oon joskus tehnyt niin kun poika huutaa (ja oletan et on nälkä, mutta ei ala syömään), että laitan tutin suuhun ja rauhoitan poikaa. Sitten vaihdan tutin tissiin ja ruoka maistuu.. Mä kans lopetan kyllä heti kun voin! Ärsyttää ja varsinki kun voi tulla just vaikka mitä ongelmia imetyksessä. Aina pelottaa että maistuukohan se ruoka vai ei..
 
Musta kans tuntuu ihan hullulta että nyt jo ikeniä kutittais mut kyllä se siltä vaikuttaa kun ei rauhotu ku puruleluun ja tutin pitää olla jääkaappikylmä että kelpaa. Yöunillekkaan en saanut rauhottuun ennen kun pullosta annoin maitoa ja pidin viileetä purulelua suussa. Tänään tässä päivällä turvauduin taas pulloon kun ei millään tissiä huolinut, no ei meinannu huolia pulloakaan kun huusi vaan ja sormet meni suuhun, hetken kun taas piti purulelua sillä niin sitten pullo kelpasi. Itellä on niin ristiriitaset fiilikset tosta ettei imetys oikeen onnistu, tuntuu että oon ihan luovuttaja kun annan pullosta vaikka sehän on huomattavasti parempi vaihtoehto itelle ja vauvalle kuin se että joka kerta on hirvee taistelu. :)
 
Ei kannata stressata sitä imetystä, pääasia et lapsi saa ruokaa tavalla tai toisella :)

Tässä hampaiden tulosta juttua sairaslapsi.comista:
"Useimmilla lapsilla maitohampaiden puhkeaminen alkaa 6-8 kuukauden iässä. Toisilla lapsilla ensimmäinen maitohammas puhkeaa kuitenkin jo 3 kuukauden, toisilla taas vasta 18 kuukauden iässä.
Punoittava ja turvonnut limakalvo saa lapsen sormeilemaan ikeniään ja pureskelemaan leikkikaluja. Lapsen syljeneritys on myös tavallista runsaampaa."
 
Kyllä meilläkin selkeästi ikeniä kutittaa, se näkyy myös pullon hampailussa. Samoin sylkeä tulee, mutta ei vielä niin paljon kuin mitä muistan tytön isoveljeltä tulleen aina uutta hammasta tehdessä. Ja ikää siis on 7 viikkoa nyt.

Mua helpotti henkisesti se, kun alettiin antamaan iltatankkaus pullosta. Ei tartte tissi verillä hampaat irvessä väkisin imettää. Mutta tuota rintaraivarihommaa on meilläkin, eikä ole väliä onko pullo vai tissi. Mä aina pidän minitauon ja jatkan sitten vaan. Eiköhän se mene ohi jossain vaiheessa.

Yöllä imettäminen on ehottomasti helpompaa kuin pullohommat, joten näin mennään toistaiseksi. Kiinteät ja vellit otetaan ohjelmaan heti kuin mahdollista, senkin takia että isä pääsee vielä enemmän sitten osallistumaan. Ja samalla on tarkoitus mulla vähentää imetystä ja siirtyä enempi pulloon. Tämä täysin itsekkäistä syistä. Mulle imetys oli etukäteen jo ahistava asia ja koen nyt jo ylittäneeni omat tavoitteeni täysin. Kunnioitan äitejä jotka imettävät pitkään ja pitävät siitä, mutta minun juttuni se ei ole. Eikä tarvikaan olla. Niinkuin Mustikka totesi, pääasia että lapsi saa ruokaa ja on tyytyväinen :)
 
Mä oon kanssa ylittänyt itteni ihan täysin tossa imetyksessä. Ennen kun tyttö synty, olin sitä mieltä että minä en imetä ja neuvolasta lainaan saamani imetysdvd oli mielestäni järkkyä kateltavaa. Tytön synnyttyä päätin kuitenkin edes yrittää ja ainakin tähän päivään asti olen imettäny. Nyt en ymmärrä tota omaa pääkoppaa, toisaalta tuntuu hyvältä jos tilanne on nyt se että "saa lopettaa" imetyksen ja sitä oon odottanutkin mut toisaalta se jotenki tuntuu kauheelta. Mutta niinhän se tosiaan on että tärkeintä et vauva saa ruokaa. :)
 
Meidän esikko sai 3kk ekat hampaat, kakkonen 7kk, ja tää tyttö vähä reilu 2kk on alkanu myös kuolaan ja pureen siihen malliin että vois olla hampaat lähikuukausina tulossa :)

Mä en myöskään röyhtäytä öisin, pikkuinen vaan heräis...tosin viime yönä n. klo.04 tuo alkoi jokeltelemaan syötön jälkeen, naureskeli ja hymyili kovin, ja yllätti mamman kääntymällä eka kyljelle ja siitä sitten mahalleen :eek: hurjaa tämä kehitys!
 
Meilläkin välillä kiukkuaa rinnalla, mutta varmaan vaan purkaa päivällä kertyneitä harmituksia, kun kuitenkin niin virikkeellisessä ympäristössä (liian paljon kaikille aisteille) liikutaan päivät. Kasvaa hyvin ja on pääsääntöisesti tosi tyytyväinen vauva. Esikoisen kanssa muistelisin rintaraivareiden olleen melko lyhytkestoinen vaihe, eli en ole huolissani. Yötkin menee suht kivasti, vähän vaihtelee. Imetys on kyllä niin tärkeää vauvalle, ettei itseä pahemmin maitobaariolo harmita. Se on ihmiselämässä kuitenkin lyhyt aika. Ja näin pienitissisenä vetäisen kyllä esille paikasta riippumatta, kun on helppoa tehdä se riittävän huomaamattomasti. En näe sitä millään muotoa paljasteluna, koska sillä on varsin selkeä muu funktio, jonka ei pitäisi kenellekään olla epäselvää. Eräälle taivastelevalle keski-ikäiselle sukulaismiehelle huomautin lyhyesti, rttä eiköhän häntäkin ole samalla tavalla ruokittu - silloin hyyyyyyyvin kauan aikaa sitten. Ei enempää kommentoinu.
 
Tässä tilanteessa harmi etten omista pieniä tissejä :D vaikee kyllä imettää huomaamattomasti :sad001 siksi kai se jännittääkin. Imetysliivit/topit ynm. paidat eivät kyllä aukea ihan yhden käden taktiikalla..tai ei ainakaan kovin helposti :D
 
Juu sama homma neiti kiukkuaa et aloin stressaa imetystä. Nyt vain vahtelen rintoja tiuhaa kun itkut tulee tai pistän tutin suuhun hetkeks. Mut huomaan et oikeesta rinnasta tulee vähemmän maitoo ja vasen sitte todella paremmin.

Mä en muista koska meidän pojilla puhkes hampaat mut neidillä kyl kuola lentää ja nyrkki suus vähän väliä. Tosin ikenet ei oo turvoonneet eikä pullota niin ei hampaitakaan tuu viel.

Mä ostin varuiks yhen tuttelin kaappiin kun imetys takkusi yö syöttöjen lopetettua. Ni onneks mammatee ja kotikalja auttoivat asiaan.
 
Toiset imetyspaidat on sellasia että saa huomaamattomasti tissin esiin ja imetettyä mutta mä en saa enää puettua takas yhdellä kädellä ku vauva roikkuu toisessa ja pitäis laittaa liivinsuojaa ja nostaa liiviä takas ja paitaa ylös jne. o_O
 
Täällä on joku totaalikieltäytyminen meneillään. Imetys onnistuu vain öisin. Ensin se tuntui pahalta mutta päätin olla ressaamatta. Jos imetys nyt loppuu niin sitten se loppuu. Kokeilen aina ensin imettää ja jos (kun) se ei onnistu, annamme pullon. Kun rynnäsvarustus alkaa kivistellä, pumppaan, kåja tyttö saa sitten mammamaitoa pullosta. Onneksi ukko on ihana tuki tässä asiassa ja pääasia tosiaan, että tyttö saa ruokaa. Olisi vaan kivaa saada joku ihan oikea tieteellinen selitys tälle eikä vasn spekulointeja. Itse veikkaa ehkä muutoksia omassa hormonitoiminnassa tai sitten vauvan tottumista siihen, että pullosta saa nopeammin enemmän.
 
Meillä kanssa imetys onnistuu lähinnä vain öisin ja heti aamusta,kun vauva vielä uninen,silloin tällöin illalla ennen nukahtamista.Päivisin ei toivoakaan,huuto alkaa sen siliän tien,kun yritän ensin tarjota tissiä. Sit ollaan korvikkeella/omalla maidolla menty riippuen miten on saanu ja ehtiny pumppaa.Ja omaa maitoakaan ,kun ei pumppaamalla paljoa tule niin ketuttaa.
 
Mites teillä muilla sujuu tämä osio?

Meillä helpotti hirveästi, kun ollaan se pullo ja korvike otettu mukaan. Multa hävisi jotenkin henkinen stressi ja ahdistus tosta imettämisestä. Nykyisin menee aika pitkälti sellaisella kaavalla, että päivällä menee pullosta noin 4 dl korviketta ja mä imetän päivällä 2-3 kertaa ja yöllä 2 kertaa. Yöllä se maito tuntuu tytölle riittävän, koska nukkuu noin 4 h pätkiä. Päivällä sitten kyllä syötön jälkeen puolen tunnin sisään vaatii lisää pullosta.

Yhtenä päivänä kävi sellainen pieni laskentavirhe itseltäni, että toinen tissi (joka tuottaa paremmin maitoa) oli syöttämättä 18 h. Olin hoitamassa koiraa leikkauksesta ja oli yötä jne. muuta siinä. Meinasi tulla räjähdys! Tissi muuttui aivan kovaksi ja pahkuraiseksi, onneksi sitten syöttäminen auttoi eikä tullut tulehdusta tms.
 
Meillä menee päivät ja yöt imetyksellä, iltasin annan imetyksen lisäksi pumpattua maitoa pullosta tai korviketta. Meillä oli ihan hirveitä rintaraivareita jokin aika sitten mutta yhtäkkiä ne loppuivat. :)
 
Meillä poika nyt 2 kk ja mennään pelkästään rintamaidolta. Oon kokeillut muutaman kerran pumpata mutta ei olla vielä annettu sitä, laitoin pakkaseen. En erityisemmin nauti imetyksestä ja jollain tavalla se ahdistaakin. Mutta ehdottomasti haluan täysimettää niin pitkään kun se on mahdollista, mieluusti sinne 6 kk asti. Imetyksessä on tietysti parasta se että saa olla poikaa lähellä niin paljon :Heartred Päivällä hereillä ollessa syödään tunnin välein. Öisin usein on ensin 3-4 h unipätkä ja aamuyöstä syödään useammin, 1-2 h välein.
 
Takaisin
Top