imetyksen onnistuminen...

Jääkaappi kylmän maidon voi lämmittää kuumassa vesihauteessa. Esim keität vettä ja kaadat sen veden astiaan mihin mahtuu pullo jossa maito lämpenee hetkessä tai otat ihan hanasta sitä kuumaavettä. Ravista maitoa pullossa ennenkun tarjoat. Maito tarvii olla hetken siinä vedessä.
Kaada pieni tippa kädelle niin tiedät kuinka lämmintä maito on. Et ei liian kuumaa ole.
 
Mä huomasin kerran kaupassa kun ihmiset vähän kovempi äänisesti puhu ni mul alko heti maito nousee ja rintsikat iha märkänä vaik oli suojatkin..
Aatelkaa kun olisin jossai rock konsertissa ni mun rinnat tuottais maitoo kuin suihkulähteet siel... huh huh... väsyneenä juttu myös sen mukaista. ☺
 
Muistan ekasta miten hermostunut sitä oli alkuun imetyksen suhteen. Meillä poika söi rintaa ekat 3 kk joka toinen tunti päivin öin. Sitten neuvolasta antoivat luvan aloittaa kiinteät. Kaiken kaikkiaan 6 kk imetin, yritin kyllä, mutta muistan miten poika puraisi ja nauroi päälle, kun yritin tarjota illalla sängyssä tissiä. Itse olin myös tuon 6 kk suostunut syömään ja sitten lopetin.

Tämän pikkukakkosen kanssa olen hieman varmempi, mutta oli hetkiä alussa, kun usko maidontuloon tai sen riittävyyteen meinasi horjua. Nyt oli tosiaan 2 päivää 3 viikon iässä maratonimetystä ja siitä selvisin. Eka iltana tosin annoin 1 dl Nannia, kun tissit oli lussutettu tuntitolkulla ja raivarit sai just kun olis pitäny kaikkien päästä uneen. Nyt on ollu taas pari päivää normimeininki, imetän 2-3 tunnin välein.
 
Huh, eka yö täällä että on kitinää 2h välein... korvikkeelle joutu osittain, ei vasn saa pumpattua:confused: hirvee pesurumba aina ja sitte saa ite n. Tunnin nukkua ja taas mennään.
 
Meillä nukuttiin viime yönä 2 x 2 tuntia. Syöttämiseen ja vaipan vaihtoon ja hyssyttelyyn yms menee aikaa vaikka miten, miten kauan ootte hereillä aina yösyötön yhteydessä? Meillä menee yleensä varmaan 1,5 tuntia. Yritän aina rintaa, mutta en tiiä milloin sen voi lopettaa kun tuntuu ettei tyttö lopeta ollenkaan imemistä? Mulla on siis ollut ongelmaa maidonnousun kanssa ja en tiiä paljonko vauva saa oikeasti maitoa tissistä. Simahtaako teillä vauvat heti syönnin jälkeen? Onko simahtaminen merkki siitä että vauvan massu on täynnä? Meillä vauva monesti saa vielä lisämaitoa ja sen jälkeen vasta nukahtaa.. välillä mietin että siirrynkö yöllä pelkkään pullomaitoon, jolloin tietäisi että on saanut maitoa ja syötöstä selviäisi ehkä helpommin, jolloin saisi ehkä nukkuakkin.
 
Mua myös turhautti imetykset ennen maidonnousua. Nyt sitä sitten riittää... Mä lopetan imettämisen sitten, kun vauva pullauttaa tissin pois. Luotan siihen, että vauva syö sen mitä tarvitsee :)
 
Mä nukun vaavin vieressä yöt ni kun se herää laitan vaa tissin esille ja tyttöhän syö. En tiedä kauan ja kuinka paljon koska nukahdan itsekkin nopeesti uudelleen.
Nyt jatkuu tytön levoton olo. Vähän väliä rinnalla päivällä ja unetkin 20min kerrallaa usein. Kitinää ym. Yöt onneks saa itekki levätä sen n 4h välein.
Eli yöt menee hyvin. Mut päivät tuntuu jo raskailta kun toinen tarvii juomiota vähän väliä.
Käytii rattailemassakin ni aattelin ulkona nukkuvan paremmin ni ainaku rattaat pysähty kitinäää alko kuulua. . Kakkaa tuntuu tulevan usein nyt kun rinnallakin vähän väliä.
 
Imetys sujuu hyvin, luotan että maitoa tulee kun poika tuntuu tyytyväiseltä ja nukkuu ja hengaileekin välillä eikä vaan roiku tissillä. Mua mietityttää kuitenkin nämä tissit itsessään, meneekö se niin että kun ekaa kertaa maito nousee ja rinnat tietty turposivat villinä, niin etteivät ne kuitenkaan jää sellaisiksi? Tuntuu että mulla on tissit "tyhjentyneet" sen ensimmäisen nousun jälkeen eivätkä ole siitä sitten enää pinkeytyneet kunnolla. Toinen tissi varsinkin, pari päivää olin ihan toispuoleinen. Onko tämä nyt vaan sitä että ne ovat "sopeutuneet" tuottamaan sen tarvittavan maitomäärän ja siksi eivät olekkaan sellaset meloonit mitä alussa... ymmärrätteköhän te ollenkaan mitä haen tästä sekavasta selityksestä.
 
Mua kiinnostaisi tuo E&V kysymys myös. Nyt siis eilen mulla maito nousi ja tissit on aivan järkyttävät ja tavaraa tulee niin ettei mitään rotia. Mietinkin nyt, tasoittuuko tämä tästä vauvan tarpeen mukaiseksi? Kannattaako näin alussa edes miettiä rintapumppua, vai onko siinä vaara ns. liiallisesta tuotannosta sitten?

Ostin sen maidonkerääjän ja laitoin äsken kokeeksi imetyksen ajaksi, niin tuotahan tuli toisesta tissistä vaikka ja kuinka... Mietin myös, että tuo maidonkerääjä olisi ehkä näppärä tapa vähän tasoittaa tissien oloa ja toisaalta myös sillä saa kivasti näköjään kerättyä pakastimeen maitoa.
 
Mä olen pumppaillut muutamana päivänä aika ahkeraankin kun rinnat oli niin täynnä. Senhän pitäisi vaan kiihdyttää maidontuotantoa mutta musta tuntuu että on tapahtunu päinvastoin :O äskenkin koitin pumpata samaanaikaan kun imetin, niin ei herunut edes kymmentä milliä. Edellisinä päivinä saatoin saada desin kerralla, yhdestä rinnasta. Harmi sinänsä jos ei pumpattavaksi asti enää riitä, ei saa pakastimeen hoitokertoja varten..
Toisaalta öisin heruu ihan mukavasti, pitää siis aina yöt pumpata villinä kun silloinhan se nousu pääosin kai tapahtuu :D jotenkin sitä ajatteli ennen synnytystä että ei tämä imetys voi niin ihmeellistä olla.. joo. Tämä se vasta oma maailmansa onkin.
 
mulla ainakin meni esikon kanssa niin että kun maito nousi niin tissit oli ihan pinkeenä aen jälkeen tasoittui hetkeksi ja pysyivät "löysinä". Pinkeytyivät uudestaan kun tuli tilauskausi ja maito määrä lisääntyi samoin jos oon imettämättä pitkään. Näin näyttäisi menevän tälläkin kerralla. oon saanu pumpattuu silleen varastoon et kun tyttö on syöny toisesta ni pumppaan toisesta, en kuitenkaan säännöllisesti ettei tuu sen takia liikaa.
 
Tänä aamuna totesin etten enää kertakaikkiaan pysty imettämään näillä tisseillä..hain sitten sairaalasta saamani rintakumin avuksi ja sillä ollaan tämä päivä menty :) ja täytyy kyllä sanoa että en oo ollut näin onnellinen vauva-arjesta vielä kertaakaan, mitä oon tänään ollut :Heartred:) se kumi auttaa todella paljon! Jätän sen sitten kun nännit ovat taas ehjät..ja jos ne ei vaan totu imettämiseen niin sitten vaikka tuolla kumilla mennään loppuun saakka!
 
Ja lisätäkseni vielä..tiedän että tuosta kumista on yks ja sata mielipidettä mutta en jaksa väittää pätkääkään niistä. Pääasia että poika saa ruokaa (ja ihana että pystyn imettämään) :)
 
Mulla on kanssa rintakumit käytössä ihan vallan, ollut alusta asti. Sairaalassa koitin ilmankin mutta siitä ei tullut kuin kipua ja huutoa, mulla on nuo nännit nii semmoset et niistä ei vaan yksinkertasesti vauva saa otetta. Välillä raivostuttaa tuon kumin käyttäminen mutta tärkeintä itelle että pystyn edes se välissä imettää. :)
 
Kärsivällisyys palkitaan!

Maito nousi viikko synnytyksen jälkeen ja nyt on maidontulo tasaantunut vastaamaan kysyntää. Eli täysimetyksellä voitaisiin käytännössä mennä. Kuitenkin olemme mieheni kanssa päättäneet, että jotta isommat lapseni saavat myös huomioni ja pääsen itse esimerkiksi eilen shiatsu-terapiaan, voidaan aterioita sillonn tällöin korvata pullolla. Toimii meillä hyvin!

Yöt ovat helpottuneet huomattavasti kun ei tarvitse temppuilla pullojen kanssa.

Vauvalla on kylläkin lievää refluksia, jota mennään tänään vähän tarkastelemaan kiropraktikon luokse. Kyseessä voi nimittäin olla joku nivellukko tai hermopinne, joka aiheuttaa närästystä. Kerron sitten miten etenemme pulman kanssa!
 
Piivi, millä tavoin tuo refluksi ilmenee? Pulautteluna vain vai onko jotain muuta? Kiinnostaa siis, musta on kiva kuulla näistä vaivoista (vaikka toki siis ei ole kiva kuulla :) ), niistä voi oppia itsekin.
 
Nyt onnistuin imettämään viimeyön joten toiveikas että tuo ainainen pumppaaminen ja pullorumba jäisi pois. Tulisi helpommat yöt.
 
Eikä tuohon ole muuta selitystä kuin että vauva vanhempi ja isompi eli kypsempi. Jaksaa imeä ja kärsivällisempi. Ja se että tuo extra iso on telonänni mahtuu vihdoin kunnolla suuhun ja osaa pitääkin sen siellä kitalaessa luttanana. Ei nimittäin imetys tunnu yhtään. Vain nielemisen ääni kuuluu. ..huh! ♥eli vaikka imetys ei sujunut kuukauteen ja pullot ja tuti oli turvana niin oppii kyllä imemään rintaakin. Myytti murrettu ainakin täällä.
 
Takaisin
Top