imetyksen onnistuminen...

Tutista vielä...meillä ei pojat ottaneet tuttia juuri ollenkaan, nyt kun tää typy täytti 2vkoa niin keitin tutit ja oon kokeillut imetyksen jälkeen antaa jos oon esim.sen kanssa kauppakeskuksessa tai autolla tms.pyörimässä. Ei juuri huoli sitä muutakuin tosi väsyneenä ennenkuin nukahtaa.
Edes joka päivä en oo nyt tarjonnut, vain kun ollaan liikenteessä ettei alkaisi kauhea huuto. Tissiä tarjoan kyllä pääosin/lähes aina kun jos vaipatkin kuivat(huutaa vain jos tavaraa pöksyissä tai nälkä). Tutti on meillä vain "hätähiljennin" ennenkuin aloitetaan kiinteät n.6kk iässä, sama kuin aiemmillakin lapsilla. Tuskin siitä tällekään tapa tulee, noin huonosti hän sen toistaiseksi huolii...
 
Mullapa onkin vähän erilainen ongelma. Maito nousi vasta viikon päästä synnytyksestä. Taktiikkamme oli, että imetin aina ensin noin 45 min ja senkin jälkeen tyttö veti pullosta jo toisena päivänä huikeat 60 ml nania vielä päälle. Nyt ikää on 11 päivää ja tuntuu ettei maitoa ole omasta takaa virläkään tarpeeksi. Toisaalta keljuttaa tämä pullolla pelleily mutta toisaalta ihanaa, että mies on hoitanut minulta salaa pari yösyöttöä kun olen ollut tajuveke eikä hän ole raaskinut herättää. Taitaa nyt kolmosesta siis tulla sekakäyttäjä. Onhan se sikäli helpompaa niin voin antaa enemmän aikaa myös vanhemmille sisaruksille. Toisaalta se on hiukan sydäntäsärkevää, sillä jos tämä on viimeinen lapseni, on tämä myös viimeinen imetykseni ja itse ainakin pidän kyllä imettämisestä.
 
Onko muille tullut tisseihin sellaisia pikkunäppyjä? Vähän niinku minifinnejä... Sain tänään pumpattua maitoa, niin johan helpotti oloa :)
 
Meillä on sama ongelma kuin Piivillä. Maito ei oo noussut kunnolla ja vauvan paino oli sairaalasta lähtiessä 2 pvä sitten 2,5kg ja sanoivat että kun on niin pieni tyttö niin ei jaksa vielä syödä ja imeä niin paljon. Lisämaidoilla meilläkin mennään ja se harmittaa koska olin niin ajatellut imettäväni täyspainoisesti. Tulee välillä vähän huono äiti- olo. Vaikka mullakin on suuret rinnat jo ennen synnytystä ja raskautta niin ei se näköjään takaa sitä ollenkaan että niistä maitoa tulisi kun sitä tarvitaan.
 
Pippan, ei lisämaidon tarjoaminen susta huonoa äitiä tee! Mieti jos pikkuinen ei sais tarpeeksi syötäväkseen, huonompaa se ois? Tsemppiä täältä! :) jatkat imettämistä kuitenkin päivittäin niin eiköhän maito nouse pian siinä määrin mitä tarvii :smiley-angelic003:happy119
 
Saattaa olla outo kysymys mutta mua ainakin askarruttaa tuo ruokkiminen kodin ulkopuolella.. Imettäminen on vielä haasteellista, etenkin istualtaan ja VARSINKIN jos ei ole kymmentä tyynyä ympärillä :D niin jos tässä harjoittelussa nyt kestää tai en vaan rohkene imettämään ihan missä sattuu niin mitä sitten tehään? Toki voihan sitä pumpattua maitoa ottaa mutta miten sen lämmitys ja kuljettaminen tapahtuu? :D jossakin tais lukea ettei sitä mikrossa kannattais lämmittää...tämmöset asiat ne vaan askarruttaa hirveesti. Pelkään sitä huutokohtausta ihmisten ilmoilla :/
 
Esikoisen kanssa kävin läpi kaikki huutokohtaukset ja muut, tämän kanssa on sujunut heti kuin vettä vaan. Ja siis esikoisenkin kanssa se helpottui ihan kuukaudessa-parissa kun opin itse pitämään vauvaa mahdollisimman ergonomisesti. Lopulta esikoisenkin kanssa onnistui jo seisaaltaan, samalla toisella kädellä muuta touhuillen, eli kyllä se siitä kehittyy :) julki-imetystä en koskaan kokenut vaikeaksi, koska imetysliivit ja -paidat on niin käteviä.
 
Mulla maito nousi hyvin jo sairaalassa, kotiinlähtöpäivänä tissit oli niin perkuleen täynnä ja pinkeet et piti jo hoitajilta pyytää lääkekipot, johon sai käsin "pumpattua"/puristettua ylimääräistä maitoa..Eipä tarvinu kun pari kertaa työntää maitoa tiehystä ulospäin niin alko valuttaan ihan huolella. Yritä siinä sitten pelata lääkekipot molempien tissien alla, kun toinen alko valuttaa oma-aloitteisesti ja toisen laitto "käyntii"..hetken istuttuani kattelin et jep jep, 60ml jo tullu, ei muutakin grippipussii taltee ja kotiin viemisiksi.
Lähes päivittäin on nytkin tullu pumpattuu, etenkin toi oikee rinta heruttaa ihan huolella tota maitoa ja siitä sen 60-80ml saa pumpata ennenkö tiputus loppuu ja rinta ei oo pinkee/kipee. Vasemmasta ei taas tuu juurikaan ylimäärästä, ehkä sen parikyt milliä.
Meillä ongelmana on vauvan ahminta, jos on oikeen nälkänen. Siinä sitten menee ilmaa mukana ja ilmavaivakierre on valmis. Tai jos erehdyn imettään täysinäisestä oikeasta rinnasta, niin tuntuu ettei toinen ehdi maidon herumisen vauhdin mukaan vaan alkaa kakomaan tai yskimään, joten oon vähä suosinu tota heikompa suihkusta tissiä :grin
Ollaan myös pulloruokittu sen takia, että mies pystyy jäämään kotiin ja antaa ruokaa tarvittaessa.
Ja joo, mikrossa ei sais lämmittää maitoa sen takia, että se hajottaa tärkeitä ravintoaineita äidinmaidosta, jonka takia pitäiskin vaan kuumaan vesihauteeseen muutamaksi minuutiksi laittaa ennen ruokailua.
 
Mä olen kaivanu tissin ikeassaki keskellä jotain puutarhaosastoa, siskokin säikähti :D siellä sitten istuttiin kotoisasti paviljongin alla :)) oon nyt huomannut miksi toinen nänni sattuu vieläkin ja tekee pahaa eli tänään pumpatessa huomasin että nännit ovat eri muotoiset, eli onko mahdollista että sen takia pojan ote toisessa väärä? Lisäksi meitä vaivaa mun suihkutissit kun poika meinaa tukehtua saadessaan tissin suuhun, eikä pumppaus ennen imetystä tunnu auttavan kun suihkuaa silti :/


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Poogen,ootko koittanu niin kauan aikaa pumppaa maitoa ettei yksinkertasesti enää vaan suihkua tai valuta?Mie joudun tekeen sen tolle toiselle tissille.Parhaimmillaan tullu sen vajaa 60ml ennenkö on voinu pumppauksen lopettaa/ei enää valu maitoa.
 
Itse asiassa oon vasta pari päivää pumppaillu kun alussa ei tullut pumpulla mitään, luulin jo ettei multa tuu maitoa ollenkaan mutta poika kasvoi reippaasti niin aattelin että vika pumpussa.. Pari päivää sitten päätin kokeilla uudestaan ja sitten lähti oikein kunnolla! Mutta juu täytyy testata vielä noinkin.. Tietääkö joku vielä että onhan ok kun toi toinen nänni nyt on erittäin arkana että onko ok jos vain pumppailee toista rintaa vaikka vuorokauden nii saa lepoa tosta meidän lutkuttajasta?:) uskon että riittää kyllä maitoa toisesta...


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Ei onnistu! Eilen tultiin kotiin osastolta ja itkua väänsin aamun. Suunnilleen ajattelin että tää oli ny tässä.
Vauva todella väsynyt ja ensi imetys saatiin käyntiin vasta tunteja syntymän jälkeen ja luulin osastolla onnistuneeni imettämisessä. Vauvan paino synnytyksessä 3950g ja kotiin lähtö 3630g.
Kotona imuotteesta ei tuu mitään, nännit hellänä, vauva ei saa suuhun kunnolla ja nyt tuntuu että väärällä otteella imee 15min per rinta. Nännit "huulipunan" muotoiset... Noo itkuhan tuossa sitte tuli ja paniikki, vaikka kakkaa ja pissaa tulee kuitenkin vähän.
Hain jo rintakumetki kaupasta, mutta ei vauva huolinu ollenkaan...onneks oma äiti sitte soitti ja sain selitettyä paniikissa että vauva varmaan elää nälässä ja siks on noin poikki. Hän vaan tuumas että "miksi et pumppaa maitoa ja anna vaikka lusikalla?" NO NIIMPÄ, miksi en ajatellut. :hilarious:Het pumppaa ja maitoa tuli tosi heikosti,mutta poju joi pullosta heti kaiken n.40ml. Nyt ajattelin mennä kauppaa ja ostaa toisen pullon pumppuun ja minigrippejä... jos ei pysty antaa rintaa ni saa ainaki maitoa ja tiistaina heti saa terkka tulla punnitsee ja avustaa imuotteessa:joyful:
 
Voi ei Nodde! Ja mulla vähän samat fiilikset. Toissa yönä itkin ihan hervottomasti kun yritin imettää vauvaa samalla. Meillä vauva on todella itkuinen ja änkyrä jollei pääse rinnalle samalla sekunnilla kun herää, siinä on aika todella vaikeata yrittää ottaa nopeasti mitään ergonomisia imetysotteita kun yks väänttelehtii ku mikäkin. Ja lisäksi oma maito ei tunnu riittävän millään vaan pullosta annettava korviketta. Miten kauan muuten imetätte per rinta ja riittääkö se vauvalle? Antaako teillä vauva selvän merkin kun on täynnä rintamaitoa vai muistatteko ite sen vaan esim vartin puolen tunnin päästä?
 
Meillä menee toistaiseksi hyvin vauvan imetyksen kanssa. Mutta koko ajan pelkään että tilanne muuttuu..jos niin käy, niin sitten mennään korvikkeella loppuun. En halua alkaa stressaamaan siitä asiasta, koska stressikin vaikuttaa tähän hommaan niin paljon.

Huomaan heti kun poika alkaa hamuamaan tissiä joten olen suht hyvin kerennyt alkaa imettämään ennen huutoa. Imetys vaan sattuu edelleenkin niin paljon että itken itse joka kerta :sad001 aivan perseestä, jos rehellisesti sanotaan! Mulla ei olis mitään ongelmaa koko hommassa jos saisin tuon järkyttävän kivun pois.

Poika syö yleensä n.20min mutta sitäkään en ole kellosta seurannut sen kummemmin. Hän irroittaa itse otteensa kun on saanut tarpeeksi. Yritän vielä antaa tissiä jos poika haluaa jatkaa..joskus haluaa, joskus ei.

Meillä muuten mahavaivoja kun poika ihan selvästi koittaa vääntää kakkaa ja piereskelee aika paljon. Mies kävi tänään hakemassa cuplatonia apteekista. Toivottavasti se auttaa :/
 
Täällä vaan haaveillaan viiden tunnin unista. Parin tunnin välein poika hamuaa evästä. Nyt pari iltaa on ollut rinnassa kiinni lähes alinomaa. Ja sitten väliajat vaihdetaan vaippaa. Iltaisin pidämme ilman vaippaa -puolituntisen harson alla leikkimatolla. Oi tätä äitiyden ihanuutta kolmiviikkoisen kanssa :)
 
Aamun jälkeen en ole imettänyt ollenkaan, oon pumpannu nyt 3 kertaa ja aika pieniä annoksia tulee... mikähän on normaali määrä kerralla syöttää, oon antanu 20-40ml? Osastolla imetin ja poju viihty n.10min per tissi ja sitten nukahti..sama meno jatku eilen kotona ja silloin huomasin väärän imuotteen ja haavoja nänneissä. Miten saa rinnan tyhjäksi vai onko se tyhjä kun ei pumpulla saa saalista? Tuntuu että rintoja kuumottaa, eli maito vissiin nyt nousee? (synnytyksestä 4vrk) ...on tää nii vaikeeta ku ei voi ees neuvolaan soittaa! Vasta tiistaina!.

Huomasin että pullosta poju ahmii ja meinaa vetää henkeen, miten estää tämä? Pitääkö röyhtäyttää tai ees yrittää röyhtäyttää? Loppuuko maidon tulo pumpulla? Mä oon ihan hukassa:hungover:
 
Kannattaa röyhtäyttää välillä mun mielestä. Ei se pumppaaminen saa maidontuotantoa loppumaan saattaa jopa lisätä sitä. Ja sit siitä määrästä ni kannattaa antaa ensin vaikka 40ml ja sit lisää jos vauva vaikuttaa siltä et vois syödäkkin vielä.
 
Nodde, voithan kokeilla pullolla paljonko teillä menee kerralla noin about maitoa, oli se sitten korviketta tai omaa maitoa. Ihan ehdottomasti kannattaa röyhäyttää, sekä tissin että pulloruokinnan jälkeen. Ilmaa kertyy joka tapauksessa ja hyvä saada edes osa ulos.
Ei lopu maidon tulo, vaikka pumpulla pumppaatkin. Se voi kai jopa lisätä maidon tuloa. Stimuloihan se imemistä.
Ja kyllä sie sen huomaat, kun maito on kunnolla noussu, tissit kivikovat täynnä maitoa, pakottaa ja tuntuu et tarttee just nyt heti saada tissit tyhjäksi. Silloin jos monta päivää pakottaa niin kannattaa kaalinlehtiä kokeilla rikottuna (pinta siis rikki), se kuulemma auttaa laskemaan turvotusta ja loiventaa kipua.

Meillä (vauvalla nyt ikää 1vko4pvää) annoskoot on vaihdellut 50-70ml välillä, jos pullosta antan. Tissillä saa imeä niin kauan kunnes riittää, itse lopettaa työntämällä nännin pois suusta.
 
Meillä nyt vähän reilu 14 h yhteiseloa takana ja imetys aloitettu heti salissa. Kyllähän se sattuu (oletan, että ei oo mahdollista ettei sattuis, jos tisseillä aletaankin yhtäkkiä tekemään jotain outoa ja uutta). Sitkeästi olen kuitenkin imettänyt. Kuten ajattelinkin etukäteen, en pidä itse tästä touhusta yhtään. Yritän kuitenkin parhaani mukaan tsempata mörssäritytön kanssa ja imettää ainakin parit ekaa kuukautta.
 
Takaisin
Top