imetyksen onnistuminen...

Hei kaikki imetysongelmien ja kysymysten kanssa painivat!!! Katsokaa Imetystuki Ry:n sivuilta tietoa, on myös olemassa 24/7 toimiva imetystuki puhelin minne voi ja kantsii soittaa jos mietityttää mikään! Siellä vastaa koulutetut ja kokeneet mammat...
 
Tuo imettäminen menee luonnostaan helpolla ku kolmas lapsi kyseessä, esim.välillä imetän "lennossa" vauva vain vasemmassa kädessä hengaillen samalla kun seison keittiössä ja teen aamupalaa kahdelle muulle muksulle :D
Rentoutta ja luottamusta itseenne naiset, ei itsellekään esikon imetys sujunut heti alkuun unelmasti...ei todellakaan.

Täällä vauvalla ei oo mitään järkeä syömisissä ja rytmissä, imetetty on autossa, ulkona lenkillä, milloin missäkin ja välillä tiheesti ja pitkään, välillä harvakseltaan...mut helppoa sinänsä kun Tiedän että alku on vaan tällasta. Tsemppiä kaikkien alkuimetykseen!! Koittakaa rentoutua ja hyväksyä että vauvat on vaan arvaamattomia alkuun....helpommin sanottu kuin tehty, i know.....
 
Voiko tuttipullosta syöttää väärin, ku eihän sitäkään voi suusta pois vetästä kesken syönnin jos ahnehtii, vai voiko? Käytössä ainun anticolic(Uusi pohdinta lisää)
Illalla/yöllä kokeilin imetystä ja kipeetä teki, en saa hyvää asentoa, väärä imuote...:shifty:
ilmeisesti se kuumotus johtu maidon noususta ku nyt äsken rinnat tuntu täydemmiltä ja pumppasin pulloon. En saanu kuitenkaan ku n.30ml? ... jos tuo ei pojulle riitä ni varmaan joudun antaa korviketta lisäks vai pitäiskö koittaa ennemmin imetystä?:bored:
Pitääkö korvike lämmittää (nan purkki, eikä siinä mainita)


iso kiitos kun viitsitte tumpelolle vastata:Heartred
 
Nii ja miten huollatte pumppuja? Meillä mendela harmony ja aina käytön jälkeen oon huuhdellu viileellä, sit lämmin huljuttelu fairyvedellä ja sitte viilleellä huuhtelu. Keitän kerran päivässä.

Voiko pumppumaitoa säilyttää tuttipullossa hlämmössä sen 4-6 h? Vai pitääkö säilöä tossa pumpun mukana olevassa "pullossa"?
 
Muokattu viimeksi:
Korviketta voi mun ymmärtääkseni antaa joko huoneenlämpöisenä tai lämmitettynä, on sitten vauvasta kiinni mitä on mieltä.

Me tässä just imetellään, kylläpä nänniin sattuu. Täytyy tuolla lansinohilla nyt rasvailla. Ja nää jälkisupparit, argh!
 
Tutkailin purkkia uudelleen ja olihan siinä ohje, tosin meni ihan liian kuumaks, joutu koittaa tissiä...sattu. no jos tänää tulee 5 pissavaippaa ni saa tarpeeks maitoa...yritän rauhoitella itseäni tuolla ohjeella.
 
Meilläkin tulee imetettyä ilmalennossa. Välillä tyttö rinnalla syömässä ja toisella kädellä pyyhin 3v pyllyä wceessä. Mut toi ei kyl onnistu jos isompi vaavi.
Must tuntuu kans välillä et illalla 3h tyttö roikkuus rinnalla eikä mitää tunnu tulevan. Päiväl oitäis vaa pumpata maitoo jos neidin uni onkin pitempää.

Edellisen vauvan kanssa mulla kesti 3 kk tai enemmänki kun rinnat iha hellänä ja saakutin kipeenä. Vaikka imuote oli hyvä. Silloi söin särkylääkkeitä ja rasvasin usein. Annoin ilmakylpyjä rinnoille. Ja toi kaalilehti kyl rauhoittaa. Mut se menee kyl ohi. Muistan kyl kuinka itkin ja itkin ja kirosin imetystä ja sanoinkin lopettavani usein. Mut se oki jotenkin helppoa syöttää ilman pullojen sähläystä.

Muistakaa imetyksessä et vauvan pää pitää olla hiukan pää ojennettuna selkään päin. Semmoinen linnunpoika ruoka asento niin maito menee hyvin alas ja imuotekin paranee. Samoin pullolla ruokkiessa pitää pulloa vähä yläkanttiin niin ei hotki niin paljoo... tai ainaki meillä toiminnu.

Mä heräsin tänää kun rinnoista oli vuotanu iha älytön määrä maitoo sänkyyn. Joo tytteli pitikin 5h yö unet. Hitto.
 
Muistakaa kaikki jos paniikki iskee että synnärille saa soittaa jälkikäteenkin varsinki nyt kun pyhä ja neuvolat kiinni. Mulla menny imetykset aina ok, mut tokan kans rinnat oli niin verillä et vauva puklasikin verta ja olin ihan että mistä sitä tulee ennenku tajusin. Imuotetta voi yrittää korjata syötön aikanakin korjaamalla vauvan alahuulta oikeaan asentoon. Koko nännin pitäisi olla suussa. Ja maitohan voi nousta vasta päiviä synnytyksestä ja sektion jälkeen myöhemmin. Tärkeää vaan koittaa imettää niin se stimuloi nousua. Tsemppiä kaikille ja pulloa sitten vaan lisäksi, jos tuntuu että vauva tyytyväinen vasta sen jälkeen. Meillä molemmat ollu "sekakäyttäjiä" aluksi. Mitäköhän tästä uudesta tulee...?
 
Ja vinkkinä vauvan irrottaminen niin pullosta kuin varsinki rinnalta ettei satu tsi revi: sormi sinne vauvelin leukojen väliin suupielestä, niin ei tarvii repiä. Esim, jos nukkuu vaan tissillä ja lussuttaa. :Heartred
 
Aadaeveliina ja nane, sama täällä. Just tossa keittelin aamupuurot, laitoin peppi-dvd:n pyörimään, kävin itse pissalla ja petasin sängyn kun pikkuinen oli kiinni tississä. Onneks on kevyehkö neiti, että ei tunnu missään :) toisaalta viime syksyiset nyrkkeilytkin vaikuttaa, että on sentään jotain habaa ja selkälihaksia jäljelläkin ennen kun pääsee kohta taas uudestaan kunnolla urheilemaan.

Ja ensikertalaisille: kyllä se siitä. Alku on kivuliasta ja ehkä muutenkin hankalaa (ja jotenkin outoa, kun ei ole ennen sellaisessa tilanteessa ollut että joku roikkuis kiinni tuntitolkulla) mutta parin kuukauden päästä jo kiitätte itseänne kun on niin kätevää lähteä mihin vain milloin vain, ilman että joutuis yhtään miettimään missä on lähin mikro/vesihaude tai että onko riittävän monta pulloa mukana koko päiväks yms... kun siinäkin on aina lähtiessä miettimistä muutenkin, että onko vaippoja, peppupyyhkeitä, varavaatteita, lämmintä vaatetta, mämmärättejä(harsoja) ja myöhemmin leluja yms. riittävästi mukana.
 
Meillä onnistuu vähän vaihtelevasti, pääsääntöisesti ihan suht hyvin menee. Tosin oon joutunut imettämään rintakumilla jo synnäriltä alkaen kun mun rinnanpäät on niin pehmeät ettei poika saa paljaasta rinnasta kunnolla kiinni. Mutta eipä se kumi mua haittaa, pääasia et poika saa maitoa ja kasvaa hyvin.

Mulla kyllä myös ongelmana se, että kotona imetys ei ole niin haastavaa mutta en uskalla edes ajatella miten onnistuisi jossain muualla. Mä en osaa toistaiseksi imettää oikeestaan muussa asennossa kuin makuulla tai istualteen imetystyynyn kanssa niin se on vähän ongelmallista. En uskalla lähteä mihinkään pojan kanssa ellen ole just saanut imetettyä häntä kotona ennen lähtöä.
 
Mulla oli alkuun ongelmia imetyksen kanssa, sairaalassa ollessa väänsin porua kun sattui niin raakasti enkä oikein edes halunnut imettää sen takia. Kotiin kun päästiin vauva oli keltasuuden takia niin väsynyt ettei jaksanut imeä, pumppasin hänelle maitoa pulloon ja loput korviketta kun maitoa tuli niin kovin vähän, tunsin itseni huonoksi äidiksi siinä kohtaa vaikka enhän sille mitään voinut. Muutaman päivän päästä itkin onnesta kun vauvan keltasuus alkoi lähteä ja onnistuin imettämään, oma maito ei kyllä piisannut että korviketta joutui lisäksi antamaan. Nyt vauva on 3vk vanha ja tilanne on se että imetän vauvaa pääsääntöisesti ja kahdesti päivässä pumppaan maitoa pulloon kun sitä alkoi tulla niin paljon ettei tuo pieni syö sitä kaikkea, aamuin ja illoin tissit ihan pinkeenä maitoa. On ollut tosi kätevää ottaa kylään mennessä vain pullo omaa maitoa mukaan, en oikein tykkää imettää muiden nähden niin oikein hyvä näin.
 
Kyllähän tuo imetys ihan hyvin onnistui viikko sitten koiranäyttelyssä kun pikku likka oli mukana :) Yllätyin oikein itsekkin kuinka luontevasti sujui kun esikon kanssa oli vähän "pakko pullamaista". Ainoo ongelma mikä meillä on nyt ilmenny imetyksessä on se et neiti päästää välillä tissistä irti kun maitoa tulee niin paljon ja sit mulla on paita märkänä ku sitä vaan tulee vaikkei kukaan imiskään... Täytyy ottaa aina itselleenkin varapaidat mukaan kun lähtee liikenteeseen :)
 
14483_597206420322888_1231782810_n.jpg


Tässä musta hyvä suuntaaantava kuva vauvan vatsan koosta/paljonko maitoa kerralla. :)

Pumppaus ei lopeta maidontuloa, vaan pitää sitä yllä, mitä useammin jaksat pumpata sitä suuremmaksi maidontulo nousee. Rintaa ei saa koskaan täysin tyhjäksi, maitoa muodostuu koko ajan. Toiset eivät saa pumpattua tippaakaan vaikka rinnat olisivat ihan pinkeät.
Maidonnousu ei jää huomaamatta, pinkeät, kovat jopa hiukan kipeät/kuumottavat rinnat.

Se kuinka kauan vauva viihtyy rinnalla ei kerro paljonko saa/saako riittävästi. Toiset syövät nopeammin, tai äidiltä tulee maitoa helpommin yms. Meillä neiti viihtyy rinnalla 5-30min välillä, en koskaan itse lopeta kellon mukaan vai tyttö irroittaa aina itse otteen.

Röyhtäyttää kannattaa, varsinkin jos ahmii pullosta ihan vaikka kun on puolet antanut nostaa ylös röyhtättää ja jatkaa taas. :) Pullojakin on tai niitä tuttiosia erilaisia, pienemällä virtauksella olevia.

Jos facebookissa olet niin katso sellainen ryhmä kuin imetyksentuki ry, siellä paljon vinkkejä, linkkejä, kuvia oikeain imutekniikan löytämiseksi, ja myös koulutetut tukiäidit vastaavat mieltä askarruttaviin kysymyksiin imetyksestä (usein paremmin kuin neuvola).

Tsemppiä!
 
Muokattu viimeksi:
Oma imetys sujunut hyvin, alkuun rinnat oli muutaman päiävän rikkin ja teki kipeetä kun neiti nappasi kiinni mut sen jälkeen ei muuta ongelmaa. Toki toisen kanssa tämä ei enään uutta ja jännää.
Itse imetän myös tehdessä muuta: ruokaa laittaessa, esikoista auttaessa yms. Tuntuu tosin ihanalta välillä vain istua ja keskittyä siihen onnisttu usein vain silloin kun mies kotona. Imetän myös ihan missä satutaan olemaan jos tytölle tulee nälkä ravintolassa, kaupassa yms. Odotan kovasti et ilmat lämpenee niin ei tarvitse aina sisälle siirtyä, nyt en vielä uskalla ulkona tissejä kaivaa esille, ovat sen verran (tai oikeastaan tuo oikea vaan) herkkiä vedolle. :)

Ei mee kauaan esikoisen saajillakaan kun ihmettevät et miten alkuun tarvitsi kymmentä tyynyä yms. ja nyt se menee tosta vain. :)
 
Löytyykö täältä muita ketkä imettävät mutta ei onnistu pumpulla saamaan maitoa melkein ollenkaan? Parhaimmillaan molemmista rinnoista yht. 50 ml :/ epäilyttää vaan että saako poika tarpeeksi ...


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Voi itku ja surku... on nää mielialat kans hirveitä! Välillä kaikki jees ja välillä kaikki tuntuu kaatuvan päälle...
aamusta tuntu että maitoa sai hyvin pumpattua, päivällä ei oikeestaan mitään... imetystä en halua edes kokeilla, pelkkä ajatus saa melkeen itkemään, tunnen epäonnistuneeni täysin.
Miten tapahtuu maidon lämmitys jääkaapista? Joku sano että vesihaude, mutta ei saa keittää.. voiko joku selittää tyhmälle?
 
Mä oon aina tarvinnu vauvan stimuloimaan maidontuotantoa, eli yksin pumpatessa ei irtoa paljon mitään. Vauva kun on rinnalla niin suihkuaa kuin painepesurista: tiedän koska joskus kun päästää irti kesken imemisen, niin lentää metrin päähän. Ja kyllähän pieni kasvaakin kohisten. Se on luontoäidin tekosia, älkää siis huolestuko vauvan ravinnonsaannista pelkän pumppailun perusteella :)
 
Takaisin
Top