Huolet ja murheet

Nyt ihan käydystä keskustelusta poiketen, pian pyörähtää 12. viikko käytiin. Kauheen ristiriitainen olo: toisaalta onnellinen, että nyt ollaan päästy jo näin pitkälle ja toisaalta oon kauhuissani, että jos se pieni siellä onkin menehtynyt. Niskapoimu-ultraan vielä 1,5 viikkoa, millä hitolla tässä pystyy oottelemaan rauhassa?! :woot: Ja toisaalta taas, kohta olisi 1/3 ohitse ja niin ajateltuna tuntuu, että aika on lentänyt.

Ihan samat fiilikset, mutta mulla on menossa jo 11+2 ja ultraan alle viikko. Oon todella huolissani ja olo on epätodellinen. En enää uskalla ajatella mitään muuta (tähän liittyvää) kuin ultraa. En elätellä mitään toiveita, en tehdä mitään suunnitelmia. Ultra on mun kiinnekohta.
 
Mulla on ultra vasta 13+3 eli tasan kk päästä. Ärsyttää. Täällä ei ultria anneta kuin 12+ eteenpäin ja just silloin on pääsiäinen ja meillä parin päivän reissu. Eipä tuo auta, mutta mietin kyllä vähän siltäkin kannalta että miksihän niitä ultria ylipäänsä tehdään (en halua edes kirjoittaa ajatusta täysin auki :sad001 ) että eikös tuo ole siihen nähden melko myöhään...
 
Mulla on ultra vasta 13+3 eli tasan kk päästä. Ärsyttää. Täällä ei ultria anneta kuin 12+ eteenpäin ja just silloin on pääsiäinen ja meillä parin päivän reissu. Eipä tuo auta, mutta mietin kyllä vähän siltäkin kannalta että miksihän niitä ultria ylipäänsä tehdään (en halua edes kirjoittaa ajatusta täysin auki :sad001 ) että eikös tuo ole siihen nähden melko myöhään...

Minullakin eka julkisen ultra tulossa vasta 13+4 :arghh:
 
Iltalehdessä oli juttua, et vastasyntyneellä vauvalla on todettu korona. Saanut sen ilmeisesti äidiltään synnytyksessä... Että silleen.
 
Mulla oli ultra jo viikolla 8 kun on ollut kamala raskauspahoinvointi joka jatkuu edelleen. Vielä ensi viikko sairaslomaa. Tiputuksessakin kävin kerran. Harmittaa kun joutuu olemaan pitkään pois töistä tän takia mutta jospa pian helpottaisi. Nyt on menossa rv 9+4. Huolena toki myös tämä korona ja influenssa, että mitä voi tehdä raskaana oleville. Mutta pitää koittaa olla murehtimatta kun ei se stressikään hyvää tee.
 
Korona huolettaa kovasti minuakin. Kuulun riskiryhmään raskauden lisäksi, plus viikkojen oksentelu kuivannut ja heikentänyt kehoa valmiiksi ja kunto huono. Ja mies on myös riskiryhmää. Tietysti myös vanhempiemme puolesta pelkään. Vanhoille todella kohtalokas. Kunpa nyt vain valmiuslaki otetaan käyttöön ja koulut suljetaan. Se nyt on isoin mitä vielä voidaan tehdä epidemian hidastamiseksi!! Muuten seuraukset on valtavat. Mulle nyt ihan sama maata kotona kun sitä teen pahoinvoinnin takia muutenkin... :wink
 
Mulla huoletti viime raskaudessa kaikki. Toki varmasti mun sairaus teki osansa. Nyt jännittää pikemminkin se synnytyksen jälkeinen elämä kun ikäeroa nuorimpaan tulee alle 1,5v. Kahdella isommalla ikäeroa 1v 8kk ja se kyllä sujui, mut nyt lapsia on sitten neljä. Saa kertoa kannustavia kokemuksia pienestä ikäerosta tai ihan vaan siitä kun lapsia vaikka enemmän. Myös asioita joihin kannattaa varautua, haasteita yms. Saa kertoa niin pystyn valmistautua.
 
https://www.iltalehti.fi/koronavirus/a/f96ca1d6-98ca-4bc7-8b42-a90bf995d22f Raskaana olevat eivät automaattisesti riskiryhmää. Koronaa alkanut olla jo sen verran paljon, että vaikka yksittäisissä tapauksissa on vastasyntynyt sairastunut koronaan, niin isossa kuvassa se ei ole järin yleistä, että korona olisi vaarallinen odottajille. Toki tieto lisääntyy koko ajan. Noudattaisin ohjeita siitä, että mikäli mahdollista, välttää kaikkia turhia ihmiskontakteja.
 
Toivottavasti onkin näin, että korona ei ole riski myöskään alkuraskaudessa. Sitähän ei siis tiedetä, koska tällähetkellä alkuraskaudessa sairastuneet eivät ole vielä edes synnyttäneet. On huojentavaa, että se ei näytä vaikuttavan mutta historiassa on useita tapauksia kun on luultu jotain mutta todellisuus on paljastunut muuksi (talidomi, zikavirus..). Toisaalta yli 38,5 asteen kuume ON riski etenkin alkuraskaudessa ja raskaanaolevat sairastuvat helpommin kuin muu väestö esim hengitystieinfektioihin ja saavat helpommin vakavia jälkitauteja. Kumma juttu, että influenssarokote on niin paljon korostettu ja tärkeä ottaa juuri raskausaikana mutta nyt koronasta ei suinkaan mitään huolta. Ja tiedän influenssan vaikutukset ja miksi rokote, ja se on otettuna. En ole koronasta hysteerinen mutta varovainen kyllä. Terv vasta 9 rv alkanut.
 
Juuri tämä minua ainakin huolestuttaa, että kukaan ei tässä vaiheessa tiedä mitä korona aiheuttaa raskaudelle vai aiheuttaako mitään...
 
Mä oon nyt itse sairastunut, todennäköisesti influenssaan mutta lääkäriinhän nyt en saa ainakaan vielä mennä...
Torstaina alkoi kurkkukipu, perjantaina yleiskunto huononi ja lauantaista asti ollut kuumetta vaihtelevasti 37, 5 ja 38,5 asteen välillä, kertaakaan ei oo laskenut kokonaan pois.
Lihakset särkee ja kramppaa, vessaan asti just pääsee mutta se hengästyttää ja pyörryttää, päätä särkee, yskittää, nukuttua oon saanut nyt kolmena yönä 4tuntia yössä ja kaiken kruunaa se että ilmeisesti raskaudenkin takia ruoka ällöttää ja jos jotain saan syötyä niin oksennan sen hetken päästä pois.

Toissayönä karsea korvakipu joka onneksi nyt on laantunut, ja lisäksi tietty kaikki vastakivut säikyttelee..

En tee kuolemaa mutta en kyllä muista millon ois ollut näin kurja olo, terveyskeskukseen soittelin ja en tietysti muistanu mainita puoliakaan oireista, mua taidettiin pitää ihan heidän ajantuhlaajana (mitä kyllä jo ennakkoon osasinkin pelätä ja arvoin pitkään että soitanko ollenkaan) :lurking:

Mutta onneksi ainakaan vielä ei oo ollut mitään vuotoja ja saan sentään levätä rauhassa kun mies hoitaa kodin ja lapsen :Heartred
 
Eiks noi oo just koronan oireita?
Joo, mutta sopii influenssaakin.. Oooän ollu viimeisen kuukauden niin tiiviisti täällä landella enkä oo tavannu ketään sairaita ihmisiä, paitsi pojalla oli torstaina kuumetta, että sen takia ei oo syytä epäillä koronaa.
Vaikka toisaalta niitä oireettomia kantajiakin on paljon että mistä näitä tietää, testiin ei kuitenkaan pääse kun vasta kuolemaisillaan, raskaana olevat kun ei kuulu riskiryhmäänkään.
 
Ymmärsinköhän nyt oikein, eli jos sairaalaan ei päästetä saattajia (paitsi synnytykseen) niin puoliso ei pääse ultraan mukaan?
 
Mua mietityttää myös ultra-asia. Osaisko joku viisaampi sote-alalla toimiva valaista kun en nyt ihan heti pääse kuitenkaan soittelemaan ja kyselemään ja en hahmota näitä asioita? :) Mulla on nt-ultra ylihuomenna, mutta tiedotustilaisuudessa sanottiin että kiireettömiä toimia vähennetään... Onko ultra kiireetön? Kai sieltä tulee joku ilmoitus jos sitä ei ole vai pitäisikö soitella itse?

Ja en muuten edes tajunnut etteikö mies voisi tulla mukaan... Osaisiko joku kommentoida/spekuloida tätä?
 
Niitä aikoja varmaan perutaan jos ne katsotaan kiireettömäksi. Kannattaa varmistaa ko. paikasta saako puoliso tulla mukaan.

Viiku, Tsemppiä kovasti ja toivottavasti ei pahene. Nyt jätät kaiken ylimääräisen ja otat levon kannalta! Muista juoda. Itse joskus keuhkokuumeen sairastaneen muistan että se veti kyllä voimat ihan totaalisesti.
 
Mä aattelisin niin, että ultrat ja labrat tehdään, koska ne on tavallaan tehtävä tietyillä viikoilla, vaikkei sinänsä "kiireellisiä" olekaan. Mut näin sanottiin:

"Kielletään ulkopuolisten vierailut hoitolaitoksissa, terveydenhuollon yksiköissä ja sairaaloissa pois lukien tapauskohtaisesti arvioiden kriittisesti sairaiden ja lasten oireettomat läheiset, saattohoidossa olevien läheiset sekä puoliso tai tukihenkilö synnytysosastolla."

Raskaana oleva ei ole kriittisesti sairas eikä lapsi, eikä saattohoidossa.

Mutta en ole alalla, joten en tiedä, miten käytännössä.
 
Joo, samoin mäkin sen päässäni pyörittelin. Että periaatteessa ultra ei ole kiireetön, koska se on tehtävä tietyn ajan sisällä. Vaikka viikkoväli onkin useamman viikon.

Mua kyllä harmittaa jos mies ei pääse mukaan. Toisaalta ymmärrän että nyt pitää puhaltaa yhteen hiileen.
 
Voikohan siellä kuvata esim. sitä näyttöä puhelimeen videolle? Ois jotenkin kiva jos siinä kuuluu sydänääniä tai jos se ultraaja kommentoi jotain..
 
Ainakin meidän kaupungin ultran ohjeissa luki että kuvaaminen on kielletty. Aion soittaa huomenna ja kysyä mikä on linjaus miehen osallistumisesta.
 
Takaisin
Top