moikka :)
täällä lähti 18. viikko käyntiin. maanantaina on neuvola ja 2.5 rakenneultra, en malta odottaa tuota ultraa. toivottavasti pikkunen näyttäis meille, kumpi sieltä on tulossa :)
mitään ihmeellistä ei täällä ole tapahtunut. mielialat todella vaihtelee, ja olen kyllä aika itkuinen välillä.
meillä alkoi viikko sitten perhevalmennus ja taas maanantaina jatkuu. eka kerta käsitteli tuota synnytystä, vähän kaukaiseltahan se vielä tuntui, mutta oli kyllä kiva. mieskin oli innokkaasti mukana kokeilemassa synnytysasentoja ja muuta :P
meillä mies on kyllä melko hiljainen yleensä vauvasta. mutta kyllä hän on kuitenkin innoissaan, tykkää silitellä masua ja huolehtii, että minulla on aina kaikki hyvin. ja on sitä mieltä, etten sais enää nukkua mahallaan, ettei pieni litisty masussa :D
kuitenkin, kun ekaa odotellaan, niin Vesa on kyllä mulle muutaman kerran uskaltanut avautua siitä, miten kauhuissaan hän on. häntä jännittää, osaako olla isä. Miten sitä vauvaa pidetään sylissä, saati vaihdetaan vaippaa, puetaan ja kylvetetään. Ja sanoi, ettei halua jäädä heti yksin vauvan kanssa, vaan mun pitää olla vieressä vaippaa vaihtamassa. Sanoin kyllä, että yhdessä me ollaan ja yhdessä opitaan. :)
hän myös puhui, kuinka hänestä tuntuu, että kaikki olettaa, että hän on valmis tähän kaikkeen ja kukaan ei kysy, miltä hänestä tuntuu, mitä hän ajattelee. tietysti varmasti paineet ovat miehelläkin kovat, kun on aivan uuden edessä.
itse olen ottanut miehen jokaiselle neuvolakäynnille mukaan ja ultraan ja joka paikkaan, ettei jäisi ulkopuoliseksi tässä asiassa. olen paljon yrittänyt jutella vauvasta ja kysellä hänen ajatuksiaan ja omia ajatuksia tuonnut esiin. ja olen rohkaissut ja sanonut monta hyvää puolta, miksi hänestä tulee oikein hyvä isä. :)
Mutta kaikesta huolimatta Vesa on kyllä todella innoissaan vauvasta, ei vaan ole ketään miestä kenen kanssa jakaa ajatuksia. Nyt maanantaina kun on se neuvola, aion pyytää, ettei opiskelijaa olisi mukana, kun Vesa sanoi, ettei hän pysty keskustelemaan asioista, kun siinä on joku "ylimääräinen" mukana.