Huhtikuun hulinat

Mäkää en oikeen ymmärrä miks vauvan nukkuessa pitäs olla täysin hiljaista..oon ollu kyläs paikois mis ei saa ees vessaa vetää jos vauva nukkuu.. kyl mun mielestä normaalit elämän äänet saa kuulua vauvan nukkuessakin..

Nukkuuhan se vauva mahassakin vaikka siinä on kaikki elämän äänet ympärillä, joten miks ei onnistuis mahan ulkopuolellakin?!

Siis sama toi vessa homma!! Mäki tiijän yhen perheen jossa lastenhuone vessan vieressä niin vessaa ei saa vetästä eikä ees käsiä pestä kun se kuuluu lastenhuoneeseen! :confused:

Mää en ymmärrä, meillä kautta aikojen siskonlapset yms. niin on totutettu siihen että "meteliä" on ympärillä vaikka vauva nukkuu, on imuroitu yms. Ja tarkoitus on itekkin vauva siihen "opettaa" että ei ole hiiren hiljaista..

Meidän muksut on nukkunu ulkona vaunuissa vaikka rekat on menny 20 metrin päästä pihasta. Ja hyvin on vedetty 3 tunnin päikkyjä vaunuissa. Nykyään omaavat todella hyvät unenlahjat. Kunhan nukahtavat, niin saa pitää hiukan meteliä eivätkä ole moksiskaan.
Höpö höpö tommonen hissuttelu!

Pitää opettaa lapsi nukkumaan, vaikka on ääntä ympärillä. Sitä paitsi uskoisin, että lapsestakin on turvallisempaa nukkua, kun tietää et ku on ääntä niin ei oo täysin yksin! Tai mistä mä tiiä, mitä lapsi ajattelee mut uskoisin näin. :)

Mies on ärsyttävä hissuttelija kun sen muksut on nukkumassa. Telkkari laitetaan käytännössä äänettömälle (kattele siinä sitten vaikka VOFia) ja puhe supistaan. Ja kun meitsi on nyt nukkunut miten sattuu ja tuun yöllä naputteleen sohvalle konetta niin mies herätessään tulee marisemaan että miksen laita lastenhuoneen ovee kiinni. Ihankuin se naputus tai näytön valo sinne osuisi?!?! Kerran tosta tuli jo riitakin ja mä kysyin siltä että pitääköhän mun mahdollisesti lähtee vauvan kanssa evakkoon ettei hänen kultamussut häiriinny? Kun siitä saattaa ääntä lähteä jopa yöllä. Murrr.

Jä me en oo jaksanu tänään ees kirjoittaa tänne. Ihan veto pois. En tiä miks.

Mä sain kans "vauvanhoitovinkkejä" porukoilta vuodelta 70-jotain. Tulivat kokoo pinnistä, ja kun kerroin nukkuvani kuiteski vauvan kaa luultavasti omassa sängyssäni, niin isäni oli sitä mieltä ettei kuulemma missään tapauksessa, vauvahan kierähtää siitä lattialle. Ja äitini oli huolissaan siitä että kierähdän itse tietysti vauvan päälle. Kerroin että nyt eletään 2000-luvulla, ja nykyään on suosittua nukkua ns. siskonpedissä. Kerroin myös että päällekierähdys tapahtuu kuulemma pelkästään päihdevanhemmille(näin kertoi mun neuvolantäti). Huaaah...

Joo mun äiti on myös vähän huolissaan tosta päällekierähtämisestä, se on ilmeisesti ollut asia jolla peloteltiin aikanaan tosi paljon. Ei me meidän 120-senttisessä sängyssä aiota pitkään pitää perhepetiä, viritetään pinnis siihen sivuvaunuksi varmaan aika pian... Ehkä teen sen samantien jos mun äiti stressaa asiasta ihan hirveästi.

Mun veljeä luultiin aikanaan neuvolassa kuuroksi, mutta eihän se reagoinut terkan töötteihin. Asuivat ison risteyksen varressa ja penska oli tottunut jatkamaan puuhiaan hätkähtämättä meteliä. Mun mielestä hyssyttely on karhunpalvelus lapselle, hyvistä unenlahjoista on vaan niin paljon iloa elämässä.

Oltiin mekin tuota mieltä miehen kanssa esikoisen suhteen, että ei mitään hyssyttelyä nukkuessa. Mutta kun oltiin puol vuotta herätty parin tunnin välein, ja lapsi heräs mm siihen että käänsin kylkeä samassa huoneessa, niin kyllä sitä alkoi hyssyttelemään ihan automaattisesti! Päivisin nukkui ulkona tosi hyvin vaikka oli mitä meteliä, mut öisin ei. Ollaan molemmat miehen kanssa herkkäunisia nykyään, joten onko tuo ihme jos lapsikin on. Itse olen kuulemma nukkunut lapsena silti esim rakennustyömaan vieressä sujuvasti, mut silti nykyään en ole mikään hyvä nukkuja :(

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Mrs V, meillä vähän sama tytön kanssa. Ulkona nukku vähä päälle vuoden ikäiseksi päikkäreitä ja hyvin nukku vaikka meteliä löytyi ympäriltä. Öisin kuitenkin on aika herkillä unen kanssa ja heräilee ihan pieniinkin ääniin. Ei me ihan armottomasti olla missään vaiheessa hyssytelty mutta kyllähän se pakostakin vetää vähän hyssyttely linjalle notta lapsi saa pidempää pätkää unta ja itsekin tietty. Aina ei mee niinku suunnittelis :D

Lapsoset on varmaan ihan erilaisia herkkyydeltään ääniin ja unen saantiin. Siskon tyttö on ollut aina hyvin häiriöherkkä ja siellä on sen vuoksi hyssytelty ja sitten kaverin laosi taas kesti meidän rokkibändinkin ja nukkui makoisasti. :sleep011

Mä opetin tyttöä meteliin, imuroin, pidin radioo päällä... Hyvin nukku sillain muutaman viikon ikäisenä. Mutta sitten heräs jokaiseen ääneen. En pystyny millään pitämään itsekseni meteliä koko päivää. Pakkohan oli itse ottaa torkkuja päivällä kun yöt oliniin katkonaisia.

Ja vaunuissa nukkumisesta ei tullut mitään. Heräs aina kun vaunut pysähty.

Ehkäpä tämä vauva olis helpompi, kun esikoinen pitää meteliä mun puolesta!

meillä tehdään päikkäriaikaan kaikenlaisia pihahommia ruohonleikkuusta puiden kaatoon yms. ihan hyvin on uni maittanut pienestä metelöinnistä huolimatta.

Lähtökohtasestihan pitäs olla niin että vauva on ääniin tottunu, meillä esim. koiran haukuntaan ja tietenkin meidän omiin puheääniin ja varmaan musiikkiin ainakin.
Jotkut vauvat on niin tottuneet ja tykästyneet niihin mahaääniin (mitkä on kuulemma tosi kovia!) että tykkää just jostain imurin tai ruohonleikkurin tai auton käyntiäänistä, ja siks rauhoittuvatkin niitä kuullessaan.
Mä toivon ettei tarttis hissutella kun vauva nukkuu mutta jos se jostain syystä herkistyykin äänille, pitää ottaa tilanteen mukaan. Meidän neuvolassa suositeltiin nukuttamaan alusta asti ulos mahdollisimman paljon ja niin mä ajattelin tehdä, toivon kovasti ettei meidän vauvasta tuu niitä harvinaisia jotka ei vaunuissa yhtään viihdy koska haluisin kyllä kärrytellä pisin kylänraittia! Toinen toive liittyy siihen ettei vauvasta tulis liian syliriippuvainen, vaikka ihanahan sitä on pidellä mutta et vois nukahtaneen vauvan siirtää sänkyyn jatkamaan uniaan.
Alakerrassa meillä tapahtuu kaikki päivän toiminta ja siellä ei oo sänkyä vauvalle, sitteri vaan ni ajattelin et todennäkösesti saapi nukkua vaunuissa sisälläkin päikkäreitään. En oikein muutakaan ideaa keksi...

Mulla on nyt taktiikka tuohon vaunuihin opetteluun. Nukutan vauvaa heti vaunuihin sisällä ja jospa siitä siirtyminen ulkona nukkumiseen sujuis sitten paremmin.
Esikoista en tajunnut nukuttaa sisällä, vaan yritin vaan ulkona. Oli talviaika ja varmaan hän ei sit koskaan oikein tuntenut vaunuissa oloonsa turvalliseksi.

Onko kenelläkään mulle lisä vinkkejä? :)

Mun yhden kaverin lapsi oli niin tottunut meteliin nukkues et se ei ees herännyt vaiks palohälytin huus korvanjuuressa. Toisaalta tiiä onko sit toikaan enää niin hyvä juttu..

Mä sisustin koko makuuhuoneen uudestaan ilman et vauva heräs. Siis suunnitelmat vaihtu perhepetiin ja piti siirtää pinnikset, lipastot, meidän sänky, kaikki. Tää nukkui keskellä sänkyä tyytyväisenä ja heräs vasta lakanoiden vaihtoon :) Oon myös purkanu pesukoneesta astioita (kauhee kolina) ja föönannu tukan niin että tää on rintaa vasten kantoliinassa. Kunpa jatkuis tällaisena. Herää vaan omiin ilmavaivoihin tai nälkään, joskus täyteen pissavaippaan. Tai seurustellakseen. :)

Sent from my iPhone using Vau.fi Foorumi mobile app

Onks pakko nousta sängystä jos ei taho?

Meiän Tontun pitää osata nukkua sit joka paikassa: vähintään mökillä matkasängyssä ja rattaissa ulkona ja kotona sit partsilla ja omassa huoneessa. Liikutaan siis aika paljon. Aika näyttää!

Takaisin