Huhtikuun Höpinät <3

Enää olis kaksi päivää töitä tuossa talossa.
Tänään olis tarkotus käyä jututamassa ukkoni enoa ja kyselemässä että milloin tulisin heidän liikeeseen töihin! 
Kävästiin eilen siinä liikkeessä ( liike on asuintalossa, jossa mieheni mummu asuu), ja kerrottiin tummulle sitte meidän avio suunnitelmista. Hänhän oli oikein innoissaan.
Ja sattui vielä niin sopivasti että heille oli tullut juuri todella paljon esittelysormuksia.
Tummu sano mulle että tulla jokupäivä kattohan niitä, niin saan itselleni hienon vihkisormuksen pilkkahintaa >:) Kun he voivat ostaa itselleen näitä esittelysormuksia.... 
Vähän sama homma kun olisit jossain vaateliikkeessä, voit ostaa pilkkahintaan esittelykpl. itsellesi =D 
Täytyy varmaan sitten samalla katsastaa ne sormukset kun käy liikkeessä.

Sitten olisi tänään myös luvassa kirpputorikäynti äipän kanssa...
sekä pitäisi myös käyä Pohjolan konttorissa ottamassa pikkuselle vakuutus. 
Menee vakuuutuksenki otto tiukoille.. kun pitää ottaa kolme kuukautta ennen laskettua aikaa.... Eli toisin sanoen mul on enää tämä&huominen päivä aikaa. :D
Onneks on vapaapäivä niin ei oo kiire töihin niin voi ihan rauhas tehä kaikkea tämmöstä.. :)

Kyl on luojan lykky, kuinka helppo tämä minun raskaus on ollut..
tai sitten olen vain jonkin sortin hylkiö. 
Minullahan tosiaan ei ole missään vaiheessa olllut mitään olotiloja, ei pahoinvointia... ei mitään. Nytkin on vasta kuukauden sisällä alkanut tulemaan issias välil kipeäks, mutta seki on usein hetkellistä. 
Tässä nyt sitten innolla odotellaankin että pukkaako se kaikki maholliset kivut ja olotilat tähän viimeisen kolmanneksen ajalle :D 

Joopajoo... Nyt oikeesti on semmoinen olo, että tulee itkut, potkut ja raivarit vielä päälle.
Tuli käytyä maanantaina sokerirasituksessa, ja eilen oli neuvolalääkäriä. No p****** tappotuomiohan sieltä tuli! Että ihan diabetes nyt löytyy... Ruokavaliolla ensin kokeillaan, ja saan mittarin kotiin jne. Taidan olla ainut täällä, joka narahti?
Muuten kaikki on ok, kohdunsuu kunnossa, sydänäänet hyvät.
Huomenna terveyskeskukseen pissaamaan purkkiin uudemman kerran, glukoosin lisäksi kun pissasta löytyi myös valkosoluja. Eli joku pöpö vissiin löytyy kanssa. Ei hemmetti, että suututtaa!

Saapa nähdä, mitä tässä tapahtuu. Itse toki on pakko skarpata, jättää herkut syömättä ja muuta mukavaa. Hiphei.

Heissan taas!

Mulla on ollut nyt viime aikoina (päivinä) jotenkin tosi tukala olo. Ensimmäinen raskaus meni todella vaivattomasti, mutta nyt alkaa pikkuhiljaa olemaan jos jonkinlaista vaivaa. Oiskohan paikat jotenkin "löystyneet" ekasta raskaudesta. Töissä olen kuitenkin käynyt ja tunnen jaksavani jotenkuten. Illat on vaikeimmat, paineen tunnetta alapäässä, pistävää (ihan kuin sukkapuikolla tökittäis) kipua jossain tuolla alakerrassa. Tuo kipu on satunnaista ja ohimenevää, joten en ole siitä vielä mihinkään soitellut. Olen meittinyt myös sitä, kun ekassa raskaudessa vauva kököti koko ajan perätilassa ja syntyikin perätilassa, ja tämä on ilmeisesti RT, joten voisikohan nää mun tuntemukset johtua siitä että vauva on RT-tarjonnassa. No, maanantaina on neuvola joten pitää siellä puhua tästä enemmän. 

uppunen: jos käyt siellä perhevalmennuksessa, niin sieltä saa kyllä juttukavereita. Suosittelen, vaikka raskausaikana ei vielä juttua välttämättä muiden odottajien kanssa riitä, niin sitten synnytyksen jälkeen on kyllä puheeaniheita. :)

Jotenkin tuntuu, että kun toista lasta odottaa, niin neuvolakäyntejä on tooosi harvakseltaan. Lääkärikäyntejä on kaksi, esikoista odottaessa oli kolme. Sf-mittojakaan musta ei ole vielä otettu, vaikka viikkoja on jo 29. Taisi lääkäriltä unohtua se viimeeksi mitata ja mäkään en siitä sit muistanut sanoa, kun ajat oli myöhässä (lekuri oli nukkunut pommiin) ja oli sellanen tunne että piti äkkiä päästä musta eroon ja seuraava mamma sisään...

jenska9: ota mukaan sinne Pohjolan konttoriin äityskortti (ottavat siitä kopiot), niin saat kerralla asian hoidettua. :)

zady: voih, toivottavasti ruokavaliolla saat korjattua tilanteen.

Pitiköhän mun vielä muuta kirjoitella.. Eipä kai, palataan taas! :)

Täällä tuli käytyä synnytysosastolla viettämässä yö.

Eilen aamulla oli kovin huono olo ja törkeä pääkipu.
Mittasin siinä sitten verenpaineen ja sehän huiteli 160/109..
Pieniä näköhäiriöitä oli jne..
Ensin neuvolaan pikatarkastukseen ja sitten synnärille päivystykseen.

Siellä onneks todettiin että raskausmyrkystä ei ole mutta verenpaineen
takia jouduin yötä olemaa seurannassa.

No tänään päästiin kotiin ja mukana verenpainelääkitys. Hoh..

Saikkuakin ois antanu loppuajaksi mitä on töitä jäljellä, otin tämän viikon
mutta kehuin että ens viikolla on mentävä viimeseks viikoks töihin.

Vauvalla onneks oli kaikki hyvin, liikkui käyrissä hyvin jne,.,.
päivystyksessä kun ultrattiin niin muistin kysyä sukupuolta ja lääkäri sitä yritti katella mutta eihän tuo taapero tahtonu sitä näyttää :)

Mulla todettiin kans raskasuajan diabetes, mittarin sain kotiin,
mutta mitää muita toimenpiteitä ei oo ollu kun arvot ollu kotona
hyvät.

Kiitos Äippä2010!
Menin eilen käymään, mutta pohjolan setä oli kiireinen ja antoi minulle täksi päiväksi ajan!
En olisi itse varmasti edes tajunnutkaan ottaa mitään mukaan! 
Kiitos! :)

Heippa,

Käväisin tuossa muutaman päivän sairaalassa (OYS) kun supistuksia tuli liian säännöllisesti eikä ne kotona loppuneet vaikka vaihteli asentoa jne. Ottivat sitten tarkkailuun kohdunsuun tilanteen vuoksi ja supistukset onneksi saatiin lääkkeillä loppumaan. Nyt pääsin kotiin lepäämään ja muutaman viikon päästä on kontrolli äitiyspolilla. Siihen asti mahd. paljon vaakatasossa ja kaikkea supistuksia provosoivia juttuja tulee välttää... (ihan ku en olis sitä jo tehnyt ennen ku sairaalaan jouduin) Noh, päivä kerrallaan ja katsotaan ja toivotaan että pikku muru pysyy kyydissä vielä. Toisaalta voi lohduttautua sillä, et jos tilanne olis ollu niin vakava, et ne ajattelis et pieni syntyy just niin ei ne mua olis kotiin päästänyt.. mut mut.. voi tätä huolta! Toivottavasti kahden viikon päästä (9.5) saan hyviä uutisia, et kohdunsuulla ei oo tapahtunut mitään muutoksia, että voin hieman hengähtää helpotuksesta.

Ihanaa viikonloppua ja vappua kaikille heinämassuille!

zady, et oo ainut,, täällä RD todettu jo rv 22.. kotona mittailen ja syön kyl vähä miten sattuu mut koskaan ei oo arvot ylittyny kotona mitattaessa siltikään..

tänneppä ei mittää kummempia, kaikki hyvin. empä oo hetkeen tänne kyllä kirjotellukkaan.. just esikoisen kanssa paistettiin munkkeja ja simat jo näyttäs olevan valmiina. ihana vappu!

tässä onkin vielä kolme viikkoa neuvolalääkäriin, tulleeki pitkä väli missään käymisessä kun on 6viikkoo, mut ei haittaa.. tuntuuki niin turhalle rampata neuvolassa vähän väliä, kun kaikki on niin hyvin muistissa :) lupasin kyllä ottaa yhteyttä jos tuntuu siltä..

voimia kaikille, jotka lepoon ovat määrätty. ite jouduin esikoiselta näillä viikoilla vuodelepoon loppuraskauden ajaksi kun ei meinannu toinen pysyä kyyydissä, niin tiijän miten mälsää se on :S

Heips,

joku kyseli painoarvioista. Kävin aamulla painoarvioultrassa, jossa arvioksi saatiin 1800 g, viikot 30 + 3. Meillä pikkuinen siis kasvaa vähän yläkäyrillä, mutta viitealueella kumminkin (onneksi sokerirasituksen arvot oli erinomaiset). Jos jatkaa nykyisillä kasvukäyrillä, olisi lasketun ajan tienoilla painoa 3800 g eli ihan siedättävän kokoinen vielä.

Voimia kaikille, jotka ovat joutuneet vuodelepoon tai joilla muuten on hankalia vaivoja.

Mulla on kaikenlaista pientä tai lievää, mutta ei oikeastaan mitään kovasti haittaavaa. Mietinkin tänään, että jos tämä näin jatkuu, niin aika helpolla tästä selvitään. Supistuksia ei ole n. 20 viikon jälkeen laisinkaan. Ainoa jonkin asteinen murhe on verenpaine, joka herkästi kohoilee, mutta tänään oli sekin laskenut kivasti alaspäin. Täytyy kumminkin seurailla viikoittain.

Mukavaa, aurinkoista viikonloppua!

Maaria

Tyynille tsemppiä. älä huolestele siellä. Apu on lähellä tarvittaessa ja tosiaan eivät olisi sinua kotia laskeneet jos jotakin selkeätä olisi tapahtumassa. mutta hienoa että toimit ja käyt tarkistuttamassa tarvittaessa tilanteen ja ihan pienelläkin kynnyksellä sinne pitää mennä. Ei tässä kotilevossa ole varaa pitkään kuulostella näillä viikoilla. Täällä tilanne suht ok. ollut rauhallisempia päiviä, joka päivä supistellut mutta olo ihan hyvä ja mieli reipas. Wappua tässä rauhassa puuhattu, ja ihana viettää se kotona. iloiset waput kaikille masukkaille.

Tänään on kyllä rinnat vuotanu enemmän kuin aikasemmin. Ennen tuli vaan muutama tippa öisin. Nyt oon "vuotanu" koko illan tipoitellen, paidassa hassuja laikkuja :D
En tiedä, voiko se vaikuttaa, että näin tänään töissä kuukauden vanhan vauvan?? :D Oli kyllä suloinen, ja niin pieni <3 vaikka lapsen äiti sanoi, että iso vauva, kasvukäyriä jos tuijottaa...

Pitää varmaan jossain vaiheessa hankkia ne imetysliivit ja liivinsuojuksia. Nyt menee vielä tuollaiset "panssariliivit" eli t-paitaliivit, jotka imee itseensä sitä nestettä hiukan, mutta eipä niitä tule kotona pidettyä..

Meille annettiin painoarvioksi eilen perjantaina lääkärinneuvolassa 1140g tällä hetkellä (27+5) ja syntymäpainoarvio olisi 3500g. Sain antibioottikuurinkin ja kehoitti syömään rautaa (olen kyllä syönyt jo kk päivät muutenkin ja d-vitamiinia myös.)Sf mitta 28,5 ja RT edelleen.

pitkästä aikaa..tsemppiä kaikille joilla on vakavia ongelmia raskaudessa! ja älkää ottako itteenne, vaikka valittelen omiani, joskus aika pieniäkin :). kaikkihan on subjektiivista..

painoarvioista..emmää oo mitään arviota saanu! paitsi oma paino on noussu nyt 8,5 kg, tai oli viime neuvolassa.

mulla ei oo kummassakaan raskaudessa rinnat vuotanu yhtään, vasta sitten synnytyksen jälkeen. nyt mulla on kuitenkin jo 4:t imetysliivit, ja käytän jo niitä, kun kuppikoko ja ympärys alkaa olla jo niin isot, ettei normiliivit mahdu päälle. uppunen, vauvan näkeminen kyllä todellakin kuulemma laukasee ne maidontuotantohormonit, kaverit on kertonu kokemuksia raskausajalta..:)

nyt vois todeta, että mulla on kyllä tää toinen raskaus ollu vaikeempi kun eka, en ymmärrä miten sillon jaksoin käydä töissäkin, nyt ei kyllä pystyis. onneks voi olla kotihoidontuella!!

sit mulla ois tällänen kysymys mielessä, että syntyyköhän toinen lapsi aiemmin, kun täällä vau.fi:ssä oli sellanen kyselykeskustelu, ja siinä kyllä lähes kaikilla oli kakkonen syntyny aiemmilla viikoilla ku esikoinen. napsu synty 40+3, niin voiskohan toivoo että nipsu syntyis ennen laskettua aikaa..? kokemuksia?

täällä jänskätään saako kesäkuussa muuttaa eli tarjotaanko meille jostain kämppää, vai täytyykö taas kuukausi odottaa..maanantaina kun on vika päivä irtisanoo vanha kämppä, jos tulis sillon tarjous. ois niiiin ihanaa, ettei menis ihan viime tippaan.

Huomenta,

minä sain ensimmäisen kerran painoarvion viikolla 29+ terveydenhoitajan vastaanotolla. Sehän on tietysti käsituntumalla arvioitu, mutta luulisin, että kokeneet terveydenhoitajat onnistuvat antamaan arvion 200-300 gramman tarkkuudella. Yksi tuttu kätilö kertoi, että oltuaan kymmenisen vuotta poissa käytännöntyöstä hän arvioi kummityttönsä vauvan käsituntumalla keskikokoiseksi, mutta yli 5-kiloinen sieltä tuli. Eli kaitpa se käsituntuma katoaa nopeasti.

Kävin tosiaan yksityisellä painoarviossa, koska olimme siellä lapsettomuushoidoissa ja lääkäri suositteli alkuraskauden jälkeen, että vaikka siirryimme julkiselle, niin painoarvioultra olisi hyvä tehdä (sitähän julkinen ei tee, jos ei ole jotain erityistä syytä). Omasta mielestänikin se oli hyvä ajatus, kun ikä on kuitenkin jonkin sorttinen riski istukan vajaatoimintaan, mikä voisi näkyä siinä, että vauva kehittyy poikkeuksellisen pienikokoisena. Siitä ei näyttäisi nyt olevan huolta, kun pikemminkin mennään vähän yläkäyrillä.

Mun SF-mitta on muuten aika pieni verrattuna esim. Hooärrän mittoihin. Viikot siis perjantaina 30+3, painoarvio silloin 1820 g ja SF-mitta vain 29 cm. Olen kyllä tosi lyhyt eli kohtu nousi kylkikaariin jo ainakin kuukausi sitten. Mua ahdistaa helposti muutenkin ajatella, kuinka ahtaalla pikkuinen on tuolla kohdussa. Itselle iskisi ahtaanpaikan kammo, mutta onneksi hän ei tiedä paremmasta :)

Havahduin siihen, että ensimmäinen heinäkuinen on jo syntynyt. Onnea perheelle - ja samalla voimia vielä kovin pikkuisen hoitamiseen!

Toivottavasti täällä mennään vähintään pitkälle kesäkuuhun (la 3.7.), sillä suurin osa hankinnoista on tekemättä. Maaliskuu ja huhtikuu menivät tohtorin väitökseni valmistelussa ja olivat älyttömän kiireiset. Väittelin torstaina (kaikki meni ihan loistavasti!) ja nyt olen vain chillaillut pari päivää. Ensi viikonloppuna täytyy varmaan aloittaa varustautuminen. :)

Maaria

Heipsansaa heinäkuiset!

Rintojen vuotamisesta/tipottelusta oli puhetta niin sama on meno täälläkin. Varsinkin yön jälkeen huomaa paidassa olevan "läiskiä" ja sen oikeestaa jo tunteekin kun välillä rintoja alkaa kiristämään ja kutiamaan et jotain niissä tapahtuu.

Ajattelin itse ostaa uusia liivejä lähempänä laskettua aikaa että tulisi mahdollisimman kauan sopivat, kuitenkin heti synnytyksen jälkeen rinnat kun mulla ainakin turpoavat ja ovat välillä ihan kivikovat ja täynnä maitoa niin mielellään liivit saisi olla semmoiset mitkä ei kiristä ja purista. Ja jos niitä ihan jatkuvasti syöttämisen ohessa myös lypsää niin tavallan rinnat vaan intoutuu tuottamaan lisää...Mitä enemmän niiltä vaaditaan sen enemmän ne myös tuottaa.

Sokerirasituksen: Mä läpäisin puhtain paperein arvoilla 4,6 6,8 ja 4,2. Tuloksena nyt kuitenkin mustelmilla olevat käsitaipeet joka on kuitenkin mulle harvinaista et verikokeesta tulis mustelmia.

Lääkärin tarkistuksessa selvisi että täälläkin on alkanut kohdunsuu pehmenemään ja synnyskanava oli lyhentynyt 0,5cm. Ei kyl lääkäri reagoinut siihen mitenkään hälyttävästi niin tuskin mulla mitään kiirettä saati hoppua vielä tulee.

Ni ja positiivistakin toki et Rh-vasta-aineet ovat edelleenkin pysyneet negatiivisena. Veriryhmäni takia nuita vasta-aineita joutuu kontrolloimaan kolme kertaa raskauden aikana verikokeilla.

Sf-mitta täällä 24cm viikolla 26+3, aavistuksen keskikäyrän yläpuolella.

Seuraavana päivänä kuitenkin jouduin taas käymään labrassa mutta viemässä tällä kertaa PLV-näytteen kun pissassa näkyi olevan proteiinit yhdellä plussalla. Neuvolatäti kuitenkin arveli et voi johtuu ihan vain siitä kun samana aamuna mulla oli sokerirasitus joten elimistö pääsi hieman kuivumaan ja proteiinit sitten johtusivat siitä. Oltiin kuitenkin yhtesituumin sitä mieltä et hyvähän se on kuitenkin kotrolloida ettei satu olemaan pissiittiä tai muuta.

Mä olen kans miettinyt aivan samaa kuin satuvee... Syntyyköhän tää PikkuKakkonen aijemmin kuin esikoinen ja synnytyskin kuuluu olevan nopeampi aikaisemmin synnyttäneillä. Esikoinen syntyi tosiaan viikolla 40+0 (ensimäinen kivulias suppari 39+5) joten jos tää väite pitää paikkansa niin ennen laskettua joutuu lähtemään synnärille ja lääkärikäyntiin viitaten näyttääkin käyvän niin.

Tuntuu et pian tää toinen synnytys jännittää enemmän mitä ensimäinen!

Oletteko huomioineet et tänä vuonna (2012) vauvoja syntyy rutkasti! Mullakin tuttavapiirissä heti reilusti yli 10 joita tiedän ja sit ne joita en tiedä! Jokapuolella tuntuu olevan vauvamasuja ja vauvoja!

Vai huomioikohan sen nyt oman raskauden aikana vaan paremmin?! ;D

Täällä, kun kolmatta odotellaan niin osaan sanoa jotain tuohon syntyykö kakkonen aiemmin ja tähän omakohtainen kokemus: ei. Esikoinen syntyi 39+5, 39+2 menin sairaalaan jossa sain suppareita estäviä piikkejä kun olin kuumeessa. Toinen syntyikin 40+6, että hyvin voi toisella mennä pitkäksi, 36viikolla toisesta oli kanavat lyhentyneet ja arvelivat syntyneeksi pian vaan kuinka kävin vaikka juoksin ja tein vaikka mitä poppakonsteja :) Nyt onneksi saan käynnistyksen, joten tuskin joudun yli lasketunajan mahaani kantamaan :)
Ponnistusaika tosin on lyhentynyt ekasta 10minuutista alle minuuttiin ja muutenkin synnytyksen kulku, kun esikon kohdalla meni tunti vesistä ja toisella kertaa vartti.

Juu  Maaria72 meillä on hiukan isohko tuo vauva mutta lääkäri sanoi että ei vielä mitään hätää ja saa syödä ihan normaalisti kaikkea mitä tähänkin asti.Mitään ei tarvitse vähentää tai lisätä.Vauvat kasvaa omaa tahtiaan ja meillä molemman puolen suvussa syntymäpainot ovat olleet suht isoja (kaikki äidin puolen serkut ja mun veli ja minä yli 4 kiloisia viikkoa ennen ja miehen syntymäpäino myös neljää kiloa viikkoa ennen).Vaikka muuten olenkin tälläinen hoikkelikoikkeli ja sanoinkin että alkaa tulemaan tukalat oltavat jossain vaiheessa mutta kyllä tässä parisen kk jaksetaan olla :) Äidilläkin näillä viikoilla samat sf mitat suunnilleen ollut kuin mulla nyt mun veljeä odottaessa. Onnea ja voimia ensimmäisen heinäkuiset vauvan perheelle vielä kerran! <3 Siunauksia että tytteli jaksaa taistella vielä ja kasvaa isoksi sairaalahoidossa :)

Oon alkanut epäillä, että on ihan humpuukia koko sokerirasitus. Mulla oli 1h jälkeinen arvo 10. Sain mittarin kotiin ja nyt kotimittauksien jälkeen lääkäri sanoi, että turhan matalia arvoja ovat. Ohjeisti syömään enemmän ja useammin.  Alun alkaen pyysin sokerirasitukseen pääsyä jo aikaisemmilla viikoilla kun molempien vanhempien suvuissa on kummankin tyypin diabetesta. Meinasivat neuvolassa silloin kuitenkin, ettei ole tarpeen. Verenpaine mulla on koholla jokaisessa lääkärineuvolassa, muuten kyllä normaali. Kokoarvioista tai käyristä ei ole puhuttu vielä mitään ja viikkoja kuitenkin jo 30+. Olen päässyt todella helpolla tämän raskauden kanssa. Supistanut ei ole kertaakaan eikä ollut juuri muitakaan vaivoja lukuunottamatta jatkuvaa yläselän kipua, jonka vuoksi jään varmaankin lähipäivinä sairaslomalle. Tsemppiä kamalasti kaikille jotka taistelevat kaikkien kurjien oireiden kanssa!

Mulla on alkanu alavatsa kipeilemään ikävästi. Yleensä silloin jos oon kävelly pitkän lenkin reippaasti. Tänään käytiin lenkillä, mutta piti ihan tietoisesti hillitä reipasta kävelyä ja tallustella kamalan hitaasti. Oli aika tylsää :D Varsinkin kun koiruli olisi halunnut mennä ja juosta. No onneksi mies oli mukana ja ne sitten ramppas edes takas, ensin juoksivat eteenpäin, sitten takasin äitin luo :)

Huomenna on vappuaatto! Ensimäinen vappu pitkästä aikaa selvinpäin :D Me varmaan miehen kanssa vaan syödään paljon herkkuja ja juodaan simaa ja ollaan kotosalla. Mies osti sitä miedosti alkoholipitosta 0,8% simaa, mutta itelle otin ihan alkoholitonta.

Mites muut heinämasut on meinannu vappua viettää? :)

Hyvää vappua kaikille!

Huhtikuu on melkein hurahtanut ohi, aikomus on ollut monta kertaa tänne itsekin kirjoitella eikä vaan lueskella, mutta aina vaan jäänyt. No vielä ehditään :) .

Mistähän sitä aloittaisi...

Viime viikolla oli 4. neuvolakäynti, neuvolalääkäri. Kaikki arvot oli tosi hyvät, verenpaine parempi kuin varmaan ikinä, sf-mitta otettiin ekaa kertaa ja oli 23cm (rv 26+4), kohdunsuu oli kiinteä ja tiukasti kiinni, sydänäänet kuului hyvin, syke 135. Pissa oli puhdas, ihan hyvä niin kun edellisellä kerralla oli haalea plussa protskuissa. Mitäs vielä... Painoa kertynyt raskauden alusta reilu 5kg, eli ihan mukavasti pysynyt painonnousu kurissa. Hemppaa ei mitattu, mutta töissä edellisellä viikolla olleessa mittauksessa oli vain 112, joten aloitin raudan puputtamisen.
Meillä on mies ollut mukana neuvolassa joka kerta ja varmaan tulee jatkossakin mukaan. Helppohan tuon, kun tekee töitä kotona :) . Meidän neuvolatäti on tosi mukava, huomioi miehenkin aina, kyselee mitä kuuluu ja onko mies taas väsynyt yöllisestä tietskarilla pelaamisesta :-D.

Koko raskaus on tähän asti mennyt tosi hyvin, ainoa riesa on ollut väsymys. Alkuun varsinkin olin välillä ihan puolikoomassa töissä. Edelleenkin väsymys vaivaa, paljon hehkutetusta energisestä keskiraskaudesta ei ole ollut tietoakaan ja viimeinen kolmannes on jo aluillaan.
Onneksi ei ole kuin 16 työpäivää jäljellä, sitten alkaa kesäloma jolta jään äitiysvapaalle.
Fyysisesti työni ei ole raskasta, jonkin verran joutuu tosin seisoskelemaan, mutta ajatuksen pitäis pysyä kasassa, ettei tule virheitä jotka voivat olla asiakkaille vaaraksi.

Tätä keskustelupalstaa lueskellessä on pakko todeta, et täytyy olla tyytyväinen siihen, että tuolla väsymyksellä olen selvinnyt, kun muilla on ollut jos jonkinlaista riesaa. Olen säästynyt pahoinvoinnilta, suuremmilta kivuilta, supistuksilta tai ennenaikaisen synnytyksen pelolta. Tsemppiä siis kaikille vaivojen kanssa kamppaileville!

Nyt loppuviikosta on tullut ensimmäistä kertaa muutakin riesaa kuin väsymys, torstaina alkoi jonkinasteiset liitos/venymiskivut. Töissä tuli yhtäkkiä pistävä kipu, melkein kuin joku olisi tunkenut sukkapuikkoa alakertaan. Pahin kipu kesti onneksi lyhyen aikaa, mutta lopputyövuoron sai käpötellä kyllä suht varovasti kun vähänkin äkkinäisemmät liikkeet tuntui tosi ilkeiltä nivusissa. Ja edelleenkin tuo oireilee vähäsen, mutta onneksi oikeastaan vain ylös noustessa ja sängyssä kylkeä kääntäessä. Mut jos ei tuosta pahene, en valita.

Mulla tää raskaus ei ole vaikuttanut ystäväpiiriin käytännössä ollenkaan. Kaikki harvat ystävät, ketä minulla ylipäätään on, ovat tosi innoissaan ja iloisia meidän tulevasta vauvasta. Olen aina ollut huono tutustumaan uusiin ihmisiin ja kaveripiirini on todella pieni. Jospa kaveripiiri hieman laajenisi vauvan myötä, ei haittaisi yhtään :).

Odotan kovasti kesäloman alkua, jos sitten jaksaisi kunnolla alkaa järkkäilemään paikkoja täällä kotona. Nyt olen työpäivän jälkeen niin väsynyt, että kaappien läpikäyminen on ihan utopistinen ajatus. Vapaapäivätkin menee kerätessä voimia seuraavia työpäiviä varten.
Tällä hetkellä on se tilanne, ettei kaapeissa ole ollenkaan tilaa vauvan vaatteille ja muille kamppeille. Tilaa tulee ruhtinaallisesti, kunhan saan jollain tapaa hävitettyä mun vanhat, ylisuuret vaatteet. Parin vuoden aikana tapahtunut muodonmuutos on aiheuttanut vaatekaappiin sekalaisen kokoelman jos jonkin kokoista vaatetta. Ihan isoimmat karsin, kun muutettiin puoltoistavuotta sitten, mutta senkin jälkeen on vaatekoko pienentynyt niin paljon, että karsittavaa riittää.

Vauvalle alkaa suht hyvin olemaan vaatetus kasassa ainakin ensimmäisiksi kuukausiksi. Tällä viikolla tuli äitiyspakkaus ja sen lisäksi olen tehnyt hyviä löytöjä kirppiksiltä. Yhtään uutta vaatetta en ole ostanut, niitä tulee kavereilta ja innokkailta isovanhemmilta kuitenkin.
Muutkin isommat hankinnat on melkolailla selkeitä, vaunut ostettiin tiistaina, pinnasängyn ja hoitotason kylppäriin ostan kaverilta, yhdeltä ystävältä saadaan turvakaukalo ja muuta vauvasälää ja sisko ompelee liinavaatteet ja pinnasängyn reunasuojuksen.
Kaikenlaista pikkujuttua pitää vielä varmaan hommata, suurin ongelma vaan on, että ekaa kun odotetaan ei ole mitään hajua, mitä kaikkea sitä oikein tarviikaan :) .

Oho, tulipas pitkät höpinät. Toivottavasti en aiheuttanut kovin montaa spontaania koneen äärelle nukahtamista :-D.

Takaisin