Huhtikuun höpötykset

Kyllä sitä on kerenny taas vaikka ja mitä tänään.. Miehel huomen synttärit niin väsäsin sille kinkku/savuporo voileipäkakun, sit kävin lenkillä samalla kun hain postit , sit ku pääs kotiin niin kurkkasin kukkapenkkiin ja pakko oli ottaa harava käteen ku oli niin pommin jäliltä.. Siin renssailessa meni aika mukavasti oli vaan aika tuskaa tulla alas.. Krookukset siel  jo näytti olemassaoloonsa.. eli kyl se kesä sielt pikku hiljaa tulla tupsahtaa... Nyt vähän surffailua netis et saa jalat vähän levätä ja sit kauppaan edessä olis viel  tonnikala/katkarapuvoikkari ja sit pitäis huusholli siivota ja pyykit pestä ... Sit olis tytön synttärit 2 viikon päästä saas nähä ollaanko sillon yhes koos viel... Mukavaa ku kaikki sit täyttää näin lähekkäin ku sit jos vauva tulis niinsanottu laskettuna niin sit olis taas vaan viikko tytyn ja vaavin välil ihan hullua rumbaa tämä mut mukavaa ku on muuta ajateltavaa välistä ku se et tulisko se pikkunen jo.. Suppareita ei ole ollu tai muutakaan kipua tänään ihan kumma päivä :) täytyy nauttia täysin rinnoin ku arskakin paistaa niin nätisti ...
 
Mulla on IHANIA uutisia. Vauva on kääntynyt RT:hen. Eli sektiopelko on toistaiseksi väistynyt. Ei sitten lääkäri vilkaissut kohdunsuutakaan ollenkaan enkä pyytäny, olkoon nyt mitä on ja odotellaan rauhassa tilanteen etenemistä. Olo on ku lottovoittajalla ja niin helpottunut. Pojastakaan ei ole tulossa mitään megakokoista jos tohon voi luottaa nimittäin 2350g oli päivän painoarvio. 

Kohta sitä voi kai sit alkaa liikuskella ja touhuilla siihen malliin että vauva saa tulla jos on tullakseen, ei oo enää montaa viikkoa. Trombbarit kontrolloidaan joka tapauksessa neljän viikon päästä ja sitten kun menee synnyttämään. Lääkäri oli ihana ja ammattitaitoinen. Ihan mieletön fiilis emoticon
 
Hyvä kuulla Tatjuska, hienoa! Vauva vaan piti jännityksessä hetken aikaa, ennen kuin suuntasi oikeaan suuntaanemoticon. Ja niin siitä kolarista, niin kyllä se oli ihan täysin sen toisen huolimattomuutta, ei katsonut eteensä ollenkaan. Ite oon nyt raskausaikana ollut auton kanssa vielä normaalia varovaisempi, kun oon sitä kolaria just pelänny. Mut onneksi ei nyt tullu mitään niskakipuja kummempaa tuosta.
 
Ainiin ja piti vielä kysyä, jos jollakulla on tietoa..Mutta kuinka paljon vauvan paino tässä loppuviikoilla vielä lisääntyy? Kun meidän vauva oli tosiaan tuossa pari päivää sitten ultran mukaan tasan 2kiloinen sintti. Mietiskelin vaan, että paljonkohan ehtii vielä keräillä painoa...Uusi ultrahan meillä kyllä on parin viikon päästä, että selviäähän tietty sielläkin taas enemmän.
 
Sintura: Tuolta vau.fi:n "raskaus viikko viikolta" poimittua:
34. raskausviikko (eli 33+0 - 33+6): paino 2100 g
35. raskausviikko: paino 2300 g
36. raskausviikko: paino 2500 g
37. raskausviikko: paino 2700 g
38. raskausviikko: paino 2950 g
39. raskausviikko: paino 3200 g
40. raskausviikko: paino 3400 g
41. raskausviikko: paino 3600 g

Eli kyllähän se tuosta viikosta 34+0 viikolle 40+0 näyttäis kasvavaan 3600g-2300g = 1300g. Noin keskimäärin, nähän ei mitään absoluuttisia tietoja ole.
 
Painoarviosta sen verran, että mulla epäiltiin viikko sitten rv 36 alkavaa raskausmyrkytystä ja jouduin seuraavana päivänä äippäpolille kontrolliin, jossa ultrattiin. Painoarvioksi silloinen lääkäri sai n. 2320kg ja istukan napavirtauksissa olisi ollut ahtautta.Meinasin tajuni menettää siinä ultran aikana kaks kertaa ja sitten oli pakko lopettaa.  Tämähän tietysti jo itsessään säikäytti ja viikon päähän seuraava kontrolli. Eilen äp:lla lääkäri ultrasi ja sai painoarvioksi n.2600kg ja virtaukset olivat normaalit, lääkäri sanoi, että edellisen ultrauksen tajunmenetys kohtaukset olisivat voineet aiheuttaa tuon istukan ongelmat silloin. Eli siis vauva olisi viikon aikana kasvanu n.300g. Lääkäri sanoi arvioissa olevan +/- 200-300g heittoa. Vauvahan toki on aika pieni mielestäni viikkoihin verrattuna, lääkäri sanoi vauvan kasvaneen koko raskauden ajan omalla käyrällään alhaalla, ja sanoi vielä minunkin olevan pienikokoinen. Ja itsekin olen syntyessäni ollut n. 2700kg ja nyt 158 cm ja paino ennen raskautta 50kg. Tiedäppä sitten.. mutta toivottavasti vauva nyt vielä muutaman viikon masussa jaksaisi kasvaa vaikka olenkin jo ihan kypsä tähän olooni, mutta vauvaa ajatellen emoticon
 
Tatjuska: Voi oon tosi onnellinen Teidän puolesta raivotarjonnasta, on siis yksi huoli vähemmän.emoticon

RonjaM & "NaPPula" rv 34+1
 
Kiitos ihanaiset! Tässä on kyllä ton ultran jälkeen ollu niin hyvät fiilikset että tein jo suklaa-juustokakun pakkaseen jäätymään ja lapsille lupasin iltapalaksi vohveleita kun ne on niitä mankuneet monta päivää. Ostin vielä ihan oikeeta kermaa vaahdotettavaksi ja tuoreita mansikoita. Nam... ja hyvä niin kun toi kakku pitääkin olla pakkasessa yön yli. Ois voinu pikkusen harmittaa jos ei ois ollu jotain muuta makeeta maiskuteltavaksi tämän ihanan kääntymisen kunniaksi. Kyllä se vaan on niin helpottava ajatus tuo ettei tarvitsisi näillä veriarvoilla leikkuriin mennä... se vaatis ehdottomasti erikoisjärjestelyitä ja tosiaan nukutuksen eli mulle ei voida epiduraalia laittaa näillä trombosyyttiarvoilla missään nimessä. Kun nyt vielä pysyy sitten raivotarjonnassa. Onneksi sillä ei ollu ylimmiten vettä siellä enää eli käännyskelyt ei oo niin helppoja.
 
Ihanaa Tatjuska! :) Mä olen tässä epäillyt että miten päin tuo on tuolla kun hikka tuntui ylävatsalla ekaa kertaa... Mutta vissiin voivat vedellä vielä kuperkeikkaa niin en jaksa huolestua. Ja siis no mulla nyt ei ole mitään terveydellistä lisäongelmaa, muuta kuin sektiovastainen asenne.
Tänään oli lastenhoitotunti neuvolassa, eipä sieltä nyt hirveästi kostunut mutta oli mukava jotenkin jutella synnytyksen jälkeisistä jutuista eli siitä pääasiasta, tuntuu että välillä unohtaa että punnertamisenkin jälkeen on elämää kun tässä on nyt tullut puhuttua neuvolassa kivunlievityksistä ja sairaalaan lähtemisestä ja semmosista vaan. Ja ihan meinasi itku tulla kun siinä videossa näytettiin imetystä ja se vauva imi niin kovin tosissaan. emoticon  
 
Hienoa Tatjuska että vauva on käätynyt! :)

Tosta painon kerrytyksestä sen verran, että jossain mun mielestä oli et noin 200g/vko tulee ihan vikoilla viikoilla painoa vauvalle.

Täällä oli kirppu 36+6 noin 2600g ja lääkäri sano että laskettuna aikana olis noin 3200g, eli toi nyt ainakin menis suunnilleen tohon 200g/vko :)
 
Ihanaa, Tatjuska että vauva päätti kääntyä :) Varmaan ollut aika kurja olotila ennen tätä päivää.
Mä kävin siellä kättärillä tarkastuttamassa vauvan ja itseni niiden näköhäiriöiden takia. Oli vähän ihmeellinen käynti, kun mä olin sitä mieltä, ettei mun oikeestaan pitäis siellä olla ja lääkäri kans :D Mutta tulipahan nyt otettua kaikki käyrät ja tehtyä sisätuskimukset ja painoarviot uudestaan. Poika päätti oikein hienosti poseerata joka asennossa ja näyttää parhaat ketkutuksensa :) Näköhommaa ei sen kummemmin tutkittu, kunhan rajattiin raskausmyrkytys pois. Tiedä sitte mitä se oli.
Ja hyvä, että tehtiin se painoarvio uusiksi, lääkäri totesi vauvan olevan kovin pienikokoinen (2400 g) viikkoihin nähden ja laittoi kontrolliajan parin viikon päähän. Sanoi vaan, että saattaa tosin olla, että vauva on jo syntynyt sitä ennen.
Hassua, että edellisenä päivänä neuvolalääkäri oli kirjoittanut lappuun, että oon viellä kiinni, mutta kättärillä lääkäri sanoi, että oon kypsä ja vähän auki. Ehkä olin sitten yöllisten supistusten myötä auennut vähän :o

 
Minisanni: No on teidän lapsi sitten pienikokoinen kun mä ajattelin ensin että meillä on. Mut näyttää siltä että kyllä tää lupailee laskettuna aikana ihan normaalia noin 3,5kg vauvaa kuitenkin. 

Sofi: Toi imetys on kans niitä asioita mitä jo odottaa innolla kun edellisestä kerrasta on pitkä aika. Se on niin hellyttävä tilanne aina kun toinen niin tosissaan on siinä hommassa :-)
 
Blaah sanon minä :) Tänään tuos kun aloin peilistä tiirailemaan masua niin huomasin että se on tippunu ihan alas! Melkein saisi pulloa pidettyä mahan päällä vaikka seisten :D Ja tuntuu ja näyttää että se riippuis polvien välis nyt.. HYI :D Ehkä voidaan elää toivos että olis laskenu entisestään alemmas tuo neiti ja putkahtais pian maailmaan.. Tiistaina sen neuvolas saa taas tietää onko neiti alempana. 

On kyllä kummallista vaikka kuinka sitä rehkii ja touhuaa päivän aikana, ei tuu supistuksia, mutta auta armias kun avaat pandoranlaatikon miehelle nii johan niitä on sitte 2pvää :D Tänään tullu taas koko päivä tehtyä jotain, pesin tuos ikkunoita ja pistin itelleni hiustenpidennyksen ja siivonnu pitkin kämppää SEINIÄ myöden :D (Koira tykkää ravistella ravat seinille enne ku sen on saanu kuivatuksi märkäkeleillä) = )
 
Joval: täällä sama homma maha roikkuu jossain tuol polvis :) ärsyttävää ku on niin vaikia istuu ku joutuu haara-asennossa oleen et maha mahtuu jalkojen väliin :D
Mut ei mitään merkkejä enään et haluais sieltä tulla ulos.. Mut toisaalta synnytys voi alkaa  milloin vain näin se vaan on... Muistan kun esikoista odottelin ja oli kans näin hiljasta ja laskettuna päivänä (oli perjantai) irvailin miehelle nukkumaan mennessä et tässä tää sit on nyt mennään kolmella viikolla yli.. Lauantai Aamuna kuitenkin heräsin ihan hirveisiin supistuksiin ja niin sitä lähdettiin synnyttään.. Ei silloinkaan varoittanu ollenkaan ne muutamat päivät ennen synnytystä muuta ku et oli ihan raúhallista tuol massus
 
Tatjuska: Hei hienoa, että nyytti kääntyi! \o/ Nyt sitten vaan odottelemaan syntymää. emoticon
 
joo tuo on kyllä niin inhottavaa kun maha roikkuu polvien välissä, onneksi ei ole kesäaika vielä ettei tarvi hameita käyttää :D vaikka kyllä tuo maha varmasti peittäis uteliailta kaiken :) 

että mä inhoon näitä suonenvetoja öisin! aiemmin niitä ei ole juurikaan ollut, oisko ihan muutaman kerran tullu talven aikana mutta NYT! joka yö saa herätä siihen viimeistään että kramppaa pohkeet ihan hulluna. täytyy tänää vissii hakea magnesiumia jos sais vähän rauhottumaan.. siinä taas yöllä aikani puhisin noiden lihasten kans niin mieskin jo heräsi ja kyseli kovaa että supistaako :D mutta eihän nyt mitää semmosia tapahdu, herättelis ne edes ennemmin kun tuo suonenveto. jännä ku tuos sisäreisilläki välillä on sellanen tunne että vetää suonta, mutta se ei oo niin kova ollenkaa.. jännä tunne.. illalla viimeksi tuli tällänen ja sitten kun tämä neitokainen vielä puski itteään alemmas ja alemmas.. tai ainaki siltä se tuntui, kohta tulee jo käsi varmaan pihalle kun aikansa puskee tuola :) sen verran kovaa rutisee paikat :)
 
Kuulostaa Joval vähän levottomilta jaloilta? Itellä ne ainakin vaivaa.. Just kun on saamassa unta, niin tulee jalkoihin sellanen tunne,  että pakko venyttää niitä tai lähteä kävelemään. Mun venyttely on kyllä nykyään enää sitä, että liikutan varpaita, ja sillonkin tuntuu että joku lihas ratkeaa :D Toi on niin ärsyttävä tunne, että en osaa sitä edes kunnolla kuvailla.
 
Minisanni ja joval täällä kanssa nuo samaiset suonenvedot.. ikinä aikaisemmin ei ole ollut.. vetää niin kovaa et koko päivän säärkee sit pohjetta ja se on vaan vasen jalka joka kerta.. En tiedä et johtuuko se siittä et oon alkanu lenkil käymään jos sais kunnon vähän kohennettuu ennen synnärille lähtöö ku joutunu oleen kaikkien maailman komplikaatioitten takia niin laiskana koko raskausajan... Muutenkin ollu kaikennäköistä stressiä ja hössötystä joka suuntaan tässä viime aikoina.. Nyttenkin istun vaan koneella vaikka pitäis saada talo siivottuu ku mies täyttää vuosia ja tulee vieraita
 
Nii voihan ne tosiaan johtua tuosta juomisestaki. Vaikka mä oon kyllä alkanu noita kaikkia mehuja litkimään, niillä saanu tuon hempanki pysymään hyvänä. Rautaa en oo herran aikoihin syöny enää ku kuitenki arvot pysyny 120 luokkaa ny kauan aikaa.. Taitaa nuo vitalin mehut olla aika hyviä kuitenki :) 
 
Takaisin
Top