Huhtikuun höpötykset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Jolane
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Onnea Haidi86:lle!!
Täällä ehkä jotain tapahtuu. Yöllä ehkä tuli supistuksia. Kun en osaa olla yhtään varma. Ne oli sellasia voimakkaampia kun menkkakivut, ettei ne ihan harjoitussupistuksiakaan enää ollut. Nukahdin aina välillä ja tossa kuuden aikaan ne sitten loppui. Sitten jossain välissä tuntui, että jakoväli oli märkä ja nyt aamulla kun istuin sängyllä ennen nousua, siihen jäi läiskä. Ei ollut siis pikkareita jalassa. Paperiin tuli vessassa sellasta aavistuksen rusehtavaa jotain. Ehkä hieman limamaista, limatulppa?? Mutta se mitä yöllä tuntui oli kyllä nestemäisempää. Mistä tuota nyt tietää onko se limatulppaa vai lapsivettä?
Mutta että siis edistystä edellisiin päiviin, ensimmäiset merkit synnytyksestä, jee :)

Onnea Haidi, Elllu ja Taskumari!
Mulla on ilmeisesti sitten yhtenäiset yöunet loppuneet. Vessassa saa juosta jotain 6 kertaa yössä. Argh. Nytkin on sellainen olo, ettei olisi nukkunut ollenkaan. Sen verran nukuin, et ehdin nähdä unta tuosta limatulpan irtoamisesta :D Olo on kyllä jo tosi tukala. Yöllä heräsin pari kertaa johonkin kipuihin. En oikein tiedä mitä ne oli.. Aika kovia kuitenkin.
Koko alavatsan ja lantion alue tuntuu ihan hirmu kipeältä suunnilleen koko ajan, eikä liikkuminen ole enää ihan yksinkertaista. Toivottavasti tätä oloa ei kestä enää kolmea viikkoa.. Mun puolesta tää saisi tulla ihan ajallaan, siis ens viikolla.

Me kiitämme onnitteluista emoticon  Pitää se kauhutarina (synnytystarina) kirjottaa myöhemmin kunnes kotiin sairaalasta pääsee.

Sipriina: Jos se oli lapsivettä niin sitä tulee lisää :D  
Haidi: Tuo "lopulta sektio" kuulostaa pahaenteiseltä, mutta onnea koko perheelle! Ilmeisesti sekä äiti että vauveli voivat kuitenkin hyvin?

Sista81, täällä kans saa juosta joka yö vessassa ainaki 6 kertaa. :D Ja aamulla olo on, ihanku ei olis nukkunu koko yönä paljoo. :(
Ja mulla on kans joitaki kipuja yöllä, että herään niihin. Alavatsalla on menkka jomotuksia melkein joka yö. Noh, jospa tää tästä. Tänään laskettu aika. emoticon

Äitipolilta juuri kotiuduttu. Vauvalla edelleen kaikki hyvin, mutta kohdunsuulle ei ollut viikon supisteluista huolimatta tapahtunut yhtään mitään, kiinni on ja kaulaa jäljellä sen sentin verran. emoticon
Armonaikaa saatiin sunnuntaiaamuun, jos ei siihen mennessä ala itsekseen tulemaan niin käynnistykseen mennään. :( Paljoa ei ole kyllä enää uskoa jäljellä. Menkkajomotukset, sukkapuikkoilut, supistukset ja kaikki muut "ennakoivat" merkit kyllä on, mutta kun ei tuolla alapäässä näköjään mitään tapahdu.

Ainiin, ja vauvan painoarvioksi antoi 3700g. :O Ja tämän kun piti olla olevinaan pieni.. Vähän kyllä epäilyttää tuo painoarvio, viikko sitten se oli kuitenkin vasta 3300g, nyt eri lääkäri kuin aikaisemmilla kerroilla. Mutta pianhan se nähdään.

kävin tänään kontrollissa synnärillä. vauvan painoarvio 3455g ja viikkoja 38+5. istukka oli vähän ruvennut kalkkeutumaan ja napanuoran virtaukset ei ollu enää kovin kehuttavat.. vauveli siis ei kasva enää juurikaan.
meen huomenna aamulla takaisin ja laittavat mulle sen ballonki-katetrin. olisivat sen laittaneet tänään, mutta ruuhka synnärillä oli kova ja tilat on pienet. lääkäri teki sisätutkimuksen ja jumalauta kun tuli kipeetä. käyrille myös piirtyi elämäni ensimmäiset kovat supistukset, jotka jatkui kotona aika kauan. kohdunsuu on pehmeä ja kaula lyhentynyt. sisä- ja ulkosuu on sormelle auki. vessakäynnillä kotona paperiin jäi jonkin verran rusehtavaa vuotoa ja ihan niinkuin edelleen paperiin jäis jotakin limaa..
Katsotaan huomenna aamusta tilannetta uudestaan, verenpaine huitelee lukemissa 155/97 ja albetol verenpainelääkettä menee 100mg x 6 vuorokaudessa..

Täällä vaan päivä päivältä, tunti tunnilta alkaa pelottaa synnytys enemmän ja enemmän.. Koko tämän päivän supistellut epäsäännöllisen säännöllisesti ja supistukset on ollut aika kipeitä ja noin minuutin kestoltaan. Ja aina kun tulee supistus, kohdunsuulla vihloo aivan saatanan kipeesti. Mä oon jo miettinyt kaikkee että meen kohta mukamas liikehälyytyksen takia synnärille ja sit ne kattoo kuitenkin paikat ja mietin että ne pyöräyttäs vähän kalvoja tai jopa puhkasis ne ja synnytys lähtis kunnolla käyntiin. Mua niin pelottaa että tää on syöksy kun alkaa emoticon  Enkä kerkee sairaalaan. Mulla on kuitenkin kahdelle sormelle paikat auki ja se on sen 3 senttiä ni ihan hyvin vois.. Mut sit taas en tykkää valehdella, kyseessä on vaan oma pelko kuitenkin. Tää on ihan perseestä :(

mahrootoman paljon onnea vauvautuneille!ja erittäin paljon tsemppiä masunkantajilleemoticon

Täällä ollaan järkytyksissä vauvan nppeasta kasvusta ja kehittymisestä. Pari päivää sitten piti 56 senttiset laittaa pois ja 62 senttiset tilalle :o miten vauvat kasvaa näin vauhdilla... vasta 3 viikkoa syntymästä.. <3 ja ihmettelen kyllä kuinka alkaa jo oleen hereillä pitempiä pätkiä ja seuraa silmillään ja nostelee päätään paljon. Eihän tämä mamma meinaa edes perässä pysyä! :) Ihmettelen vieläkin tätä synnytyksestä toipumista että kun ei ole ollut kipeä vaikka tikkejä tuli 6..  Äskenkin kävin pyörälenkillä ja siivonnut ja kyläilty ja vieraita vastaanotettu...  olo on niin kuin ei olisi synnyttänytkään :) seuraavan teosta jo puhutaan, toki ei aivan heti perään mut pystyy miettimään jo seuraavaa synnytystä... :) anteeksi hehkutus mutta olen niin onnellinen kun kaikki on mennyt paljon paremmin kuin hyvin.

sipriina kirjoitti:
Onnea Haidi86:lle!!
Täällä ehkä jotain tapahtuu. Yöllä ehkä tuli supistuksia. Kun en osaa olla yhtään varma. Ne oli sellasia voimakkaampia kun menkkakivut, ettei ne ihan harjoitussupistuksiakaan enää ollut. Nukahdin aina välillä ja tossa kuuden aikaan ne sitten loppui. Sitten jossain välissä tuntui, että jakoväli oli märkä ja nyt aamulla kun istuin sängyllä ennen nousua, siihen jäi läiskä. Ei ollut siis pikkareita jalassa. Paperiin tuli vessassa sellasta aavistuksen rusehtavaa jotain. Ehkä hieman limamaista, limatulppa?? Mutta se mitä yöllä tuntui oli kyllä nestemäisempää. Mistä tuota nyt tietää onko se limatulppaa vai lapsivettä?
Mutta että siis edistystä edellisiin päiviin, ensimmäiset merkit synnytyksestä, jee :)

Mä kyselin terkkarilta ja synnäriltä että miten limatulpan ja lapsiveden erottaa niin limatulppa on oikeasti semmoista kunnon limaa paksua jne. ja taas lapsivesi on enemmän juoksevaa ja tuoksuu makealle/vähän kuin spermalle. 

Enkuli85: Jos yhtään pelottaa ja tuntuu niin mene ihmeessä käymään! Parempi että kattovat onko auennu ku se että ressaat ja pelkäät koko ajan mitä siellä on tapahtunu ja miten käy.
Ja jos yhtään pelottaa et alkais synnytys ja tahot sairaalaan niin soita (kuten vissiin aina pitää) ja vaikka sanois että ei mitään hätää niin kerro miltä susta tuntuu ja sano että ottavat sinne tarkistettavaks.
Kyllä se sun olo nyt häätyy saada pysymään kuitenkin suhteellisen turvallisena ja mukavana.
Tsempit ja halit! Kyl se siitä vielä hyvin menee, aivan varmasti. :))

Enkuli85: mulla on vähän samanlaiset pelot... pari viikkoa supistellut enemmän ja vähemmän ja taas eilen illalla supisteli viiden minuutin välein toista tuntia, kunnes nukkumaan mennessä rauhottui. Eivät kivuliaita ole, mutta sen verran napakoita, että luulisi jotain kohdun suulla tapahtuvan. Esikoinen kun syntyi, niin sairaalaan mennessä olin jo 3cm auki, enkä ollut edes juuri supistuksia tuntenut ennen sitä (toisin kuin nyt), kivut alkoivat vasta n. tunti ennen ponnistusvaihetta, eikä missään vaiheessa ollut niin kipeitä, että olisi kivunlievitystä tarvinnut pyytää. Joten mistä ihmeestä sitä tietää nyt ajoissa lähteä....? Synnärille on kuitenkin tunnin matka ja kohdun suun tilanne viimeksi tarkistettu rv 34, jolloin pehmeä ja lääkärin mukaan "sanoisin, että kiinni vielä on", eli siinä ja siinä :)

Toivoisin todella, että nytkin menisivät lapsivedet kuten ensimmäisestä, tietäisi ainakin synnytyksen käynnistyneen... 

Jos lähtisi kohta päiväunille, esikoinen heräsi ilmeisesti pahaan uneen neljän aikoihin, eikä enää alkanut nukkumaan... joten tällainen päivä taas... mitenhän sitä jaksaa sitten kahden pienen kanssa...

Kyllä tuo sun tilanteesi Enkuli kuulostaa aika hurjalta.. Sun vauvahan on ollut tulossa ulos jo koko alkuvuoden. Mulla ei oikein ole sellaisia oloja, jotka tuntuis ennakoivan synnytystä mitenkään.. Ilmeisesti se on ihan hyvä juttu. Olihan tuo kohdunsuu jo neljä viikkoa sitten pehmeä ja vähän auki. Et kai se lapsi sieltä jossain vaiheessa tajuaa tulla ulos :) Toivottavasti ennemmin kuin myöhemmin. Ja vaikka tää päättäisi tulla nopsaankin ulos, niin sairaalaan on vain suunnilleen vartin ajomatka.
Mä näin unta, että olin synnyttänyt valtavan suuren ja ruman pojan :D Ja ainut vaate, joka sille mahtui oli vaaleanpunainen! Ei mulla edes ole yhtään vaaleanpunaista vauvanvaatetta.. Ohhoh..
Koko alkuyön taas nukuin tunnin pätkissä. Neljän ja kuuden välillä valvoin ties miten pitkään ja suunnittelin jo aamuteen keittämistä. En sitten halunnut herättää miestäni, kun sen pitää kuitenkin lähteä kuuden jälkeen, joten jäin sänkyyn makoilemaan. Olinkin siinä sitten nukahtanut ja heräsin vasta puol ysiltä. Jee! Ja näin tuon vauvaunen... Hui. Viimekertaisessa vauvaunessa vauva oli ihan kämmenenkokoinen :D Mut siitä alkaakin olla monta kuukautta aikaa.
On tää esikoisen odottaminen aika jännää, kun ei oikeestaan yhtään tiedä, mitä odottaa... Ja nuo unet taitaa olla sen mukaisia.

Jos pääset vielä kirjoittelemaan Tiina^ niin kerro kokemuksestasi tuohon ballonkiin liittyen. Minulle sitä myös väläyteltiin keskiviikkona, mutta kun paikat eivät ole yhtään kypsyneet niin eivät vielä laittaneet. Huomenna olen menossa kontrolliin uudelleen, joten jos edistymistä on tapahtunut niin mahdollisesti laitetaan sitten. Viikkoja mulla tulee tänään täyteen 39, virtaukset on olleet vielä hyvät, proteiinin määrä kokoajan hitaassa nousussa ja alapaineet siellä 90-105 välillä vaihtelevasti...

pisces, kauan teillä ollaan hereillä? mein viikon ikäinen kun jaksaa jo tunninkin yhtä soittoa hereillä, ihan rauhallisena ja tyytyväisenä tiirailee mein menemistä. ja päätäkin jo nostellaan hurjasti. mietin vaan lähinnä, että onko ihan normaalia :D

mä kanssa ihan suu auki tuosta synnytyksestä toipumisesta. ei sillä, ei tullut kun yksi tikki ja muuta, mutta onhan nuo paikat ollut kipeänä. se vaan, että viikko synnytyksestä, ja mie rupeen olee jo ihan entisissä mitoissa. siis joo, onhan tuota löysää tuossa mahan kohdalla hiukkasen, mutta pienellä treenillä sitten joskus sekin katoaa varmaan aika nopeasti, ellei katoa jo ennen kuin pääsee treenailemaan. lisäks miehän jo ekana päivänä synnytyksen jälkeen lähdin pikku kävelylle sairaalasta, ja vauvan kanssa vaunuilemaan jo kolmantena päivänä :D

On tää aika hurjaa juu. Juttelin eilen siskon kaa puhelimessa ni se sano et ihan hyvin voin mennä ja sanoa vaikka vaan että on ollut monta tuntia supisteluja ja selkäsärkyä.. Kun joillain pelkät selkäsupistukset voi olla niitä tehokkaita supistuksia mitkä tekee sen työn alakerrassa.. Ja jos nyt vielä tulee semmonen olo et en tiiä varmaks, menen tarkistuttamaan paikat :) Onneks sentään meillä on lyhyt matka sairaalaan, n.6km.. No mutta, ihanaa aurinkoista päivää kaikille!! Tänään ois hyvä päivä syntyä emoticon

Ja Sista81, vähänkö repeilin sun unelle :DD

vielä täällä ollaan yhtenä kappaleena ballonki sisuksissa. sen laittaminen sattui kovasti, mutta oon semmonen ihminen joka ei osaa rentoutua. ballonki sisuksiin ihan vauvan pään viereen ja n. 60ml keittosuolaliuosta ja pallo on täynnä. ulos tuleva letku teipattiin reiteen ja pääsin kotiin. käskivät vähän nyppiä kotona tuota palloa sisuksissa, vaikuttaa kuulemma paremmin.
sanoivat, että tämä pallo tulee ulos 2h kuluttua, ens yönä tai ei ollenkaan. jos tää tulee ulos, niin sillon on todennäkösesti 3-4cm paikat auki ja puhkastaan kalvot. jos supistukset yltyy liian koviksi niin käskivät takaisin.. mutta muuten meen takasin huomenna aamusta klo 9 jolloin ottavat pallon pois, jos vetet ei mee ennen sitä tai tää tuu ulos..

ja äitiyspakkauksesta.. oli vähä tympeen näkösiä vaatteita *valivali* :DD

Täälläkin vaan yhtenä kappaleena. Eilen kävin kävelemässä n. 10km lenkin, eikä mitään, ei edes supistellu! Ärh...
En tiedä onko täällä muita naisia maalta, mutta kuulin että raskaana oleva nainen ei sais olla synnyttävän lehmän lähellä. Siitä lehmästä kuulemma erittyy jotain hormonia, joka voi aiheuttaa naiselle keskenmenon.Onko muut kuullu tällaisesta? Oma äitini kertoi eilen tästä. Mutta nyt varmaan vois mielellään mennä, kun on jo rv 40+1 :D Jos synnytys lähtis sillä käyntiin. Tosin en enää asustele lehmien keskellä. Snif.
Tänään on ollu kauheen huono päivä. :( Aamulla se jo alkoi, kun yö meni taas nii huonosti. Selkä niin hirveen kipeä. Ja itkukin pääsi kun tuntuu että ei tämä ikinä synny. Ja tilannetta pahentaa vielä se että en voi mennä kauppaan, kun AINA siellä on ihmisiä jotka kyselee, että "No eikö vieläkään??!" Voi että se pistää suututtamaan! Eilen näin kaupassa yhtä tuttua, jonka kanssa juttelin ja sit illalla kehtas vielä facebookissa kysyä että "vieläkö kotona?" emoticon  Huoh... Mutta pakkohan tästä on lähtee taas kohta kauppaan...

Sista81: täälläkin on outoja vauvaunia. Näin tällä viikolla unen jossa ensin mieheni monistui kahdeksi... Pidin molemmat, koska en tunnistanut kumpi on alkuperäinen emoticon. No myöhemmin unessa selvisi miksi on kätevää että on myös "varamies". Meidän Ipana ei ollutkaan normaali vauva vaan krokotiili, ja vaarallinen sellainenemoticon . Että semmoista, muistan vaan kuinka lukitsin toisen miehistäni kamppailemaan meidän ihanan vihreen krokon kanssa huoneeseen. Uni päättyi enkä tiedä selvisikö hän, mies siis.... Anopilla olis unikirja, uskaltaskohan sitä käydä katsomassa mitä nuo tarkoittaa. Varmaan vaan jotain alitajuntaista panikointia ennen Ipanan syntymää...
Tiina^: Voimia loppurutistukseen. Ei kuulosta kauheen kivalta tuo ballonki-menetelmä....
Niin ja pisces: ihanaa kun käyt hehkuttamassa. Kyllä sitä itsekin odottaa että pääsee joskus hehkuttamaan äitiyden onnea!

Taskumari : täällä ollaan reilun tunnin verran kerralla hereillä, n. 2-5 kertaa päivässä :) nukkuu 3-5 tunnin pätkiä kerralla. meilläkin tuntui että päätä nostellut paljon - koko ajan vain enempi :) Minäkin oon suht normaaleissa mitoissa, tuo maha on tommonen löllykkä, mut 11 kiloa lähtenyt  kaiken kaikkiaan 5 kiloa jäljellä :)

Outi222: Täällä ollaan maalta, mut en oo kuullut aiemmin tuollaista, toki en paljoa lehmien seurassa ole ollut.

Takaisin