Huhtikuun höpötykset

Selailin just noita hoitojuttuja netissä, ni saattaa olla et ei ookkaan niin isot maksut kun luulin! Kun tuloraja nousee sitä mukaan kun perheenjäsenten lukumäärä, ja sit loppukesästä meitähän on neljä!! Ja viä kun mulla tippuu tulot kesällä (esikoinen jatkaa siis osa-aika- ja/tai osapäivähoidossa vaikka oon lomalla, pari päivää viikossa. Ääh, oon koittanu soitella et sais selvyyttä paljo ne nyt maksaa jos ottaa toisen tai sit molemmat vaihtoehdot, ja tarkistaako ne tulorajat sit loppuvuodesta kun tulee äitiysrahaa vai mitä mitä, mut kukaan ei vastaa), ja ei ehkä mee korkeimman mukaan sittenkään kun nää molemmat menee hoitoon ens vuonna.

Joku kysy reissaamisesta, mä lensin viime raskaudessa viikoilla 22-23. Kuhan pitää tukisukkia, jalottelee, venyttelee ja juo vettä tarpeeks ni ei pitäs olla mitään ongelmia (ja ennen kaikkee mukavat kengät, sillon on jo aika lämmin ja reissuilla kuitenki kävelee aina aikas paljon, niin jalat tykkää hallaa. Sillon viimeks illat menikin sängyllä jalat kattoo kohti pötkötellessä ja suihkutellessa niitä vedellä). Sillon en tarvinnu todistustakaan, nyt pitäs kans lentää toukokuun lopussa ja kesäkuussa ni tarvin (eli jo ens kuussa, huippua!!). Täytyykin kysellä tänään neuvolassa (saan samalla ne kelalle lähetettävät laput, jihuu! Ja joutuu ällölle vaa'alle, hävettää kun tullu kuukaudessa yli kolme kiloo... sen siitä saa kun käy lomareissulla ja antaa ittelleen luvan syödä kerrankin mitä vaan. Toi kolme kiloo tuli siis sen viikon aikana...). Tai viimeks reissasin viä viikoilla 35-36, mut autolla pohjoseen (750km), sillon varsinki täyty jalotella ja venytellä.

Meillä mies näyttää pääsevän aika helpolla näitten tunnekuohujen kans! :) Sis tulee niitä, mut aika harvoin ja tosi lieviä näihin "pahimpiin" verrattuna. Kiukuttelen kun en ehi siivoon kun haluisin. Mutta jeeeee, tänää vihdoin pääsen jatkaan kevätsiivousta!! Mies lähtee esikoisen kans päiväks johki ni saan olla ihan yksin ja puunailla. Omaa laatuaikaa, siivousta :) Ja pari kertaa joku raivaripiikki tullu ihan puskista, mut onneks menny yhtä nopeesti ohi kun tulikin.

Tuntuu et alaselkä on ihme löysä??? En osaa selittää, mut ihan kun selkänikamat ois alhaalta löystyny ja rutisee. Ja sama nivusten kans, tuntuu ihme löysiltä?? Oli mulla viimekski nivuset tämmöset, mut ei muistaakseni näin aikasi. Ei onneks haittaa normia touhuamista, eilen lenkillä vähä kipeyty, mut röhnötys jumppapallon päällä ja yö kyljelteen nukkuen ja tyyny jalkojen välissä tais auttaa :)

Yohanna: Huomasin kun tutkailin noita lentoyhtiöiden sääntöjä raskaana lentämisestä että yhtiöillä on ihan omat sääntönsä sen suhteen. Me esim. lennettään sinne Damiin Blue1:lla ja heille ei tarvi toimittaa mitään todistuksia, mutta Finnairille olisi tarvinut.

Ihanaa kun tänään ei tarvi tänään olla menossa mihinkään. Kumma miten sitä väsyykin kun muutaman tunnin lyllertää kaupungilla. Olin koko eilisen illan ihan naatti ja nukahdinkin jo kasin jälkeen sohvalle. Jos tänään saisi vaikka siivottua. Musta tuntuu että oon vähän väliä imuroimassa muta silti jostain löytyy koko ajan ties mitä risuja ja lehtiä mitä koirat kantaa sisälle emoticon

Aivan ihana ilma! Täällä ei näy pilven pilveä ja aurinko paistaa mukavasti. :) Sunnuntaina pitäisi olla +15 astetta, jee!
Mitäs mieltä olette tämän vuoden äitiyspakkauksesta? Mä en oikein ymmärrä, miksi siinä ei ole yhtään 56cm vaatetta. Vai onkohan nuo 50cm sitten vähän reilumman kokoisia? Omasta mielestäni vaatteet ovat vähän tylsän näköisiä, haalari näyttää kyllä yhtä ihanalta kuin 2010 pakkauksessa! No me ei kuitenkaan pakkausta oteta, kun saadaan vaatteita niin paljon käytettynä ja saadaan myös se makuupussi. Ja saatiin se laatikkokin, jos sitä tulis käytettyä alakerrassa sänkynä alkuun. :) Toivottavasti vaatteiden laatu on parantunut viime vuodesta, olen kuullut että osa niistä kesti vain muutaman käyttökerran...

Oli joo aikas tylsän näkösiä vaatteita. Muutenkin inhoon kaikkia likasenvärisiä, tylsiä ja ankeita kankaita, saatika viä pienellä vauvalla. Ainoot ihanat oli se haalari ja ne turkoosti housut (sen värisiä vaatteita lisää eikä mitään ankeita möllövärejä, masentaa vähemmästäkin!)

Jihaa, kevät näyttää tulevan oikein kunnolla!! Eilen sain tehtyä kevätsiivousta loppuun, yli 4h kotona yksin <3 Hyvä että maltto syödä ees välissä, ja pari kuppia teetä imasin puunauksen ohella! Ehdin viä silittään kesäverhot keittiöön ja laittaan pääsiäiskoristeetki ja tekeen pääsiäis/kevätkranssin ulko-oveen. Sisäpuolelta puuttuu enää ikkunoitten pesu, ja mies tekee sitä parhaillaan. Ulkoo si terassin pesu ja talli+varasto (mitä ei ees voida tehä viä ennen kun anoppi myy tallista tilaa viemästä yhet ällöt kalusteet).

Murehdittaa jo valmiiks, et miten käy kaikkien marjojen tänä vuonna??? Ite ei varmaan mustikkaan pahemmin pääse, ehkä viinimarjoja saa jonkun verran noukittua ja mehut tehtyä. Viime talvena marjat loppu pakkasesta jo marraskuussa, nyyh!! Joutu ostaan koko talven kaupasta, ja kaupan mustikat on aikas karseita, kovia ja mauttomia!! Ja mustikka on mun lemppari. Täytyy kysyä jos miehen täti myis (kerää miehensä kans mustikoita urakalla).

Jes, viikonloppu ja sit pari vajaata työviikkoo pääsiäisen ansiosta!! :)

IHANA ILMA!!  emoticon (Ja minä kökötän sisällä vielä tähän aikaan..)

Toissapäivänä osallistuin perhevalmennukseen, aiheena oli "Raskauden mukanaan tuomat fyysiset muutokset" ja "luento" järjestettiin paikkakuntamme sairaalan fysioterapiaosastolla. Emme osallistuneet ekalle tunnille viime viikolla, sillä aiheena oli tutustuminen ja en kauheasti välitä istua ringissä kertomassa kuka olen, mistä tulen jne. Joten pääsin toissapäivänä sopivasti livahtamaan joukkoon, eikä sen kummempia esittelyjä tarvittu. Istuimme jumppapallojen päällä ja kävimme läpi mitä muutoksia kehossa tapahtuu ja harjoittelimme erilaisia lihaskuntoliikkeitä ja lantiopohjalihasten vahvistamista. Ihan mielenkiintoista oli kyllä ja tuskin nuo neuvot hukkaan menevät, vaikka aluksi olin ihan varma etten osallistu minkäänlaisiin valmennuksiin.. emoticon
Mieheni ei ikävä kyllä varmaan pääse kaikille tunneille mukaan, sillä ne alkavat monesti kolmen aikaan, kun hän on vielä töissä emoticon  

En edes tiennyt että pakkaus on vaihtunut! emoticon  Kiitos ilmoituksesta leluponi! 
Ei ole kauhean montaa päivää, kun kävin katsomassa Kelan sivuilta ja silloin oli vielä uusimpana 2010 pakkauksen kuvat.. 
Täytyy myöntää, että hieman toivoin saavani 2010 pakkauksen, kun näin ne ihanat bodyt ja sen norsuhaalarin (olen norsu-fani emoticon ), mutta se on varmasti turha toivo, koska vein Kelan paperit vasta eilen postiin. Mutta kyllä tuo uusikin ihan mukavalta näyttää, haalarikin on aika söpö!
Nopeasti tsekattuna pois ovat jääneet ainakin ne paljon puhutut esitteet ja liukuvoide emoticon

Ite tykkäsin kyllä tuosta uudesta äitiyspakkauksesta, mutta mun mielestä vauvan vaatteet ei voi rumia ollakaan. emoticon  Ainoastaan keltanen body ei säväyttäny ollenkaan. Ensimmäistä ku ootellaan niin ei ehdottomasti otetaan äitiyspakkaus. Ja mieluummin tämä uusi ku vanha, onhan siinä muutama vaateki enemmän ku edeltäjäsä.

Huhheijaa!
Täällä taas esikoinen ollu tosi kipeenä, hurjassa kuumeessa ja räkätaudissa :(  Onneksi nyt jo alkaa helpottaa, räkää ja köhää toki edelleen mutta kuume on tiessään, jee!
Tänään sain ne kauan kaivatut lomarahat :)  Sen kunniaksi maksoin muutaman erän lainaani pois (saapahan ton hurjan suuren kodinhoidontuen ihan ruokaan sitten käyttää ennen äitiyslomaa) ja lähdin törsäämään tietty myös :)  Karautettiin pojan kanssa Ikeaan aamulla ja ostin semmosen lasten pöydän ja tuolit mitä oon pitkään himoinnu.  Mukaan lähti myös automatto, huppupyyhe ja pientä sälää pikkuista varten (mm. pari aluslakanaa ja soittorasia).  Samaan syssyyn tilasin 10 uutta vaippaa tulokasta varten ja maanantaina sitten investoin vielä uusiin matkarattaisiin.  Oisin muuten nekin tilannut samantien mutta pitää oottaa että rahat siirtyy toiselta tililtä toiselle ensin, mulla kun on kahdessa eri pankissa ja noita rattaita ei voinut maksaa tän "rahakkaan" pankin tililtä.  Huh.  Olipa mukavaa shoppailla kerrankin!
Voihan äitiyspakkaus...  Uskoisin että ite kerkeis saamaan sen 2010 pakkauksen, sitähän jaetaan arviolta toukokuun loppuun asti.  Kovasti olen käyny Kelan sivuilla kärkkymässä että jokos mun hakemukseni olisi saapunut <:)  Toi 2011 pakkaus oli aika hmmm vaatimaton värien suhteen kyllä.  Kivaa siinä oli se toppahaalari ja ne hymynaamatumput :)  Hirveesti vaan oli sitä kokoa 50, meillä ainakin esikoinen oli niin iso ettei sillä mennyt 50 edes päälle eikä 56-kokoakaan käytetty kuin viikon verran väkisin <:)  Harmitti kun oli niin kivoja pieniä vaatteita joita ei sitten käytännössä ehtiny pitää kuin kerran.  Vaan eipä siinä, kiitollinen olen ilmaisista tavaroista vaikka tuo uusi pakkaus sitten tulisi.  Silti täällä toivon että tulisi se edellinen ;)

Mä en oikein innostunut tuosta 2011 pakkauksesta. Vaatteet oli jotenkin ankean värisiä ja tylsiä. No eiköhän me se paketti kuitenkin oteta, käytetään sitten noita ällöjä vaatteita jossain mökillä missä ne voi huoletta sotata. emoticon

Tuli tuossa eräänä päivänä äidin kanssa puhetta siitä missä nukutetaan lasta ihan alkuaikoina. Itse olin elänyt koko ajan siinä uskossa että pinnasängyssähän se nukkuu. Äiti kuitenkin kovasti höpötti että se pinnasänky on pienelle vauvalle liian iso ja usein ne nukkuu aluksi siinä äitiyspakkauksen laatikossa. Mun mielipide tähän oli että eihän meidän vauva sentään siinä pahvilaatikossa nuku.
Eikö vauvat sitten osaa nukkua ihan pienenä siinä pinnasängyssään?

Hankin tänään meidän vauvalle Tapiolasta lapsivakuutuksen. Miehellä oli jo valmiiksi kaikki vakuutukset tapiolassa niin kaikista kätevin oli sitten laittaa loputkin vakuutukset tapiolaan. Sainpa hankittua itsellenikin tapaturmavakuutuksen, sitäkään kun minulla ei aiemmin ollut.

Kivaa ja aurinkoista viikonloppua kaikille! :)

wilperi: Meillä nukkui pienessä kehdossa ekat kolme kuukautta.. Mutta jos sitä ei ois ollu, ni olis nukkunu siinä laatikossa. Ja muuten oleskeli siellä paljon kun oltiin muissa huoneissa.. Päivällä tais ihan nukkuakkin siinä.. Oli kätevää, ku vois laittaa olohuoneeseen nukkumaan sinne laatikkoon.. Jotenkin vauvat tuntee olonsa turvallisemmaks, ku on semmonen ahtaampi tila..

Mulla supistelee ja hirveesti.. töistä sairaslomalla.. saas nähä miten käy.. 

Nyt viihdyttää poikaa...

Mun on nyt pakko hehkuttaa että mää tykkäsin uudesta pakkauksesta ainakin tosi paljon! vaatteita oli enemmän ja värit oli justiinsa semmosia mitkä miellyttää kyllä! Mutta jokaisellahan makunsa :) Niin ja nuista 50cm vaatteista sen verran, että yleensä äippäpakkauksen vaatteethan on reiluja siihen kokoon nähden mikä annettu :) Tai mitä nyt on muutamia viime pakkauksia hypistellyt! Ja mun mielestä on kiva kun pienempiä kokoja (50-60cm) oli enemmän kuin aikaisemmin ainakin mitä nyt nopeasti vilkaisin!

Huomenna IKEAAN, saa nähä miten jaksaa. Ensin 4-5 tuntia bussissa, sitten kuusi tuntia IKEASSA jonka jälkeen vielä samanmoinen bussimatka takaisin. Voi olla olo kotona sen jälkeen kyllä melko mahti! emoticon

Btw, IHANAA KUN ON TULLUT KUNNON KEVÄT emoticon

Mää en ottanut tuota äitiyspakkausta ollenkaan. Ensin ajattelin, että tottakai otan, mutta sitten tulin toisiin aatoksiin. Meillekin ensimmäinen lapsi tulossa, mutta koin, että se 140euroa on meille paljon parempi vaihtoehto. Täällä Oulussa olen kierrellyt kirppareita ihan hulluna ja siellä hintataso noissa pienten vaatteissa on 0,50e-2,50e. Eli tuolla 140eurolla saa ihan sikana tavaraa. Kaikki äitiyspakkauksen vaatteet saa kirpparilta. Meillä on jo makuupussi ja nukutan vauvaa kovassa vaunukopassa aluksi sänkymme vieressä, joten en sitä itse laatikkoakaan tarvitse. Meillä on siis vaunut pehmeällä kopalla erikseen ja lainasin kaverilta Emmaljungan kovan vaunukopan "ensisängyksi".

Itsekin ensin ajattelin, että tottakai vauva nukkuu pinniksessä alusta asti, mutta tässäkin tulin uusiin mietteisiin :D. Meillä sänky on joustinpatja lattialla ilman jalkoja. Sängystä meni jalat hajalle ja siihen se on lattialle jäänyt. Ajattelin, että jos esim. joutuu sektioon tai varmasti on muutenkin kipeä synnytyksen jälkeen, eikä jaksa sitten nousta aina lattian rajasta seisomaan pinnasängylle ja nostamaan vauvaa pinniksestä meidän sänkyyn syömään, helpoin kun vaunukoppa on samalla tasolla kuin meidän sänky ja vauvan voi vaivattomasti vain siirtää viereen. Minäkin olen kuullut, että moni vauva ei suostu nukkumaan "suuressa" tilassa kuten pinnasängyssä aluksi, koska on tottunut kohdun ahtaaseen tilaan. Kai se pieni tila tuo turvallisuuden tunnetta. Varmasti kaikki vauvat on kuitenkin erilaisia.

Meillä oli eilen aivan sika aktiivinen päivä. Vapaapäivällä olin ja ajattelin, että nukun pitkään. No, varttia vaille seitsemän heräsin pissalle ja sen jälkeen oli hankala olla selän kanssa sängyssä ja pieni rupesi jumppaileen ja lopulta nousin seiskalta ylös. Makselin laskuja, kävin lenkillä, laittauduin ja lähdimme ostamaan vaunuja puoli kymmeneltä. Ostimme Modi-merkkiset vuoden vanhat käytetyt vaunut satasella. Erittäin hyvä kuntoset. Oli kyllä löytö! Tori.fi:hin laitoin ilmoituksen ja sitä kautta sitten löytyi nuo. Vaunujen oston jälkeen kävin terapiassa. Sitten touhotettiin lastenvaatekirppikselle ja ostin valtavan kasan vauvanvaatteita, niihin kului vain 7,50euroa. Siitä sitten siirryttiin tien toiselle puolelle lastentarvikeliikkeeseen, ostin Emman käsikäyttöisen rintapumpun (28e) ja nuby merkkisiä tuttipulloja kaksi. Tästä sitten Prismaan asiakasomistajapäiville, sieltä vauvahyllyltä haalin tarvikkeita 50eurolla: tutteja, yksi tavis pullo, rintakumi, maidonkerääjä, liivinsuojuksia, rasvoja ja kaikkea mahdollista tarttui mukaan. Päivä jatkui mummolaan ja siitä sitten kavereilleni kummipoikaani katsomaan. Hän (1v2kk) oli oppinut kävelemään ja tekemään sikaimitaatiota :D.

Tuo aktiivipäivä sitten kostautui tänään. Jouduin lähtemään 45min aiemmin töistä, koska selkäni oli niin kipeä ja nyt olen jossain ihme räkätaudissa. Ei kuitenkaan kuumetta, mutta huono olo. Ei se auta, kun taas huomenna aamulla töihin.

Voe mahoton, mikä puheripuli taas :D. Koittakaa kestää!!

wilperi:  Mikään ei estä nukuttamasta sitä vauvaa alusta asti pinniksessä.  Silloin kannattaa kyllä rajata sitä tilaa tyynyillä tai peitoilla tms. jotta se vauva tuntee olonsa turvalliseksi.  Onhan se ihan järkeenkäyvää kun ottaa huomioon missä mytyssä se on kohdussa ollut.  Eli jos et tahdo siinä laatikossa nukuttaa niin vaikkapa kapaloon ja tyynymereen pinnasänkyyn :)  Meillä esikoinen nukkui ekat 4(?)kk laatikossa ja sieltä se joutui muuttamaan pinnikseen kun kasvoi laatikosta ulos :D  Mun mielestä se oli lähinnä hirveen hellyyttävää että toinen pieni siellä omassa laatikossaan nukkui :')  Vaan kukas kertoi ommelleensa äp-laatikkoon reunukset ja muuta ihanaa, olikohan sisita?  Semmosillahan siitä saa tehtyä tosi hienonkin ensisängyn.  Huutiksessa oon nähnyt myös jalaksia yms. äitiyspakkaukseen joilla sen saa sitten kehdoksikin muutettua.
Jee tänään teatteriin!  Ja ulos syömään!  Ja PAPPA BETALAR :)  Ihanaa!
Nia:  Laita kuvia noista ostoksista, kuulostaa ihanalta!  Meilläkin muuten esikoinen nukkui aluksi päiväunet (ts. ne vähät mitä nukkui...) vaununkopassa olohuoneessa.  Se oli kanssa tosi kätevä ensisänky kun sai siirrettyä paikasta toiseen tosi kätevästi.  Samoin se toimi matkasänkynä (kunnes n. 4-kuisena toi poika oppi sieltä rymyämään pois...) 
Luin aikasemmin väärin tuolta Kelan sivuilta, ne jakaa sitä 2010 pakkausta arviolta toukokuun alkuun.  Eli tuskin ehtii sitä saamaan :(

Jos sitä nyt sitten vielä neljänteen ketjuun peräkkäin laittaisi oman nimen näkymään. Miten sitä voikin yhdellä ihmisellä olla muka näin paljo asiaa. :D
Mutta tosiaan meillä oli eilen rakenneultra, joka meni ihan hyvin ja pikkuinen on kunnossa. Toista tyttöä lupailtiin, eli nimen keksimis hommiinhan sitä tässä sitten joutuu.
Meille ei meinattu edes tuota äitiyspakkausta ottaa ja nyt ei ainankaan oteta, kun meillä jo tuota sinistä ja ruskeaa on sen verran paljon. Muuten kyllä tykkäsin, mutta aika vaisut värithän tuossa on ja tosiaan aika poikamainen pakkaus.
Meillä tyttö nukkui äp-laatikossa niin kauan kuin mahtui, vaikka olin itsekin aluksi sitä mieltä, että vauvaa en pahvilaatikossa nukuta, mutta nukutimpa silti. Ja niinkuin Moon sanoikin niin tein siitä sitten kivan näköisen kun aikaa oli ylimääräistä. Eipä paljon enää käynyt mielessä, että laitoin vauvaa pahvilaatikkoon nukkumaan.
Tältä siis näytti meidän pienen koti pari kuukautta, ihan pinnasänkyyn sitten nostin tuon laatikon. Tuohon tein ulkoreunaan helmalakanan, sisäpuolelle reunalakanan(peittää ihan koko sisäpuolen ja yltää n.10cm ulkopuolelle helmalakanan alle), petauspatjan ja pari peittoa.

Kyllä kelpaa, olipa oikeesti loistava ilta eilen!  Teatteriesitys oli mahtava ja ruoka hyvää.  Kaiken kukkuraksi lapsen kummit ilmoitti että lasta ei luovuteta kuin sunnuntain puolella joten saatiin sitten ihan kahdenkeskeinen loppuilta, yö ja aamu miehen kanssa :)  Luksusta!  Tänään on sitten äänestetty ja haettu poika kylästä ja koko sen ajan kun se on kotona ollut, on se toistaiseksi nukkunut päikkäreitä :D
Mulla on taas toi ajoittainen unettomuus iskeny päälle.  Sillon alkuraskaudessa oli jotenkin vaikeeta löytää sitä oikeeta asentoa kun maha painoi jne.  Nyt ei ole sitä ongelmaa vaan pikemminkin käyn ylikierroksilla.  Valot kun sammuu niin alkaa surrata päässä lastenhuoneen kalustus, äitiyspakkauksen mahdollinen vuosikerta, olisko kannattanu ostaa kaksosten matkarattaat tavallisten matkarattaiden sijaan jne...  Ja nää heijastuu sitten uniinkin - viime yönä (kun lopulta nukahdin) näin unta niistä 2011-äp:n hymynaamatumpuista, kuinka metsästin niitä joka paikasta kun olin saanut sen 2010 pakkauksen X)  Pimeetä :D
Nimen mietinnät on täälläkin päällä.  Tytölle on jo koko nimi olemassa mutta pojasta ei ole vielä mitään tietoa.  Mähän sain tosiaan sen päätäntävallan ja olenkin miettinyt olisiko reilua valita semmoinen nimi mistä kumpikin tykkää vai antaisinko sen nimen mihin itse olen erittäin mieltynyt ja jota esikoisellekin ehdotin, mutta jota mies ei halunnut.  Jotenkin tuntuis epäreilulta toi jälkimmäinen vaihtoehto kuitenkin...  Saas nähdä, ehkä mä ensi yönä nään nimistä unta ;)
Pitänee lähteä herättelemään tota pikku laiskiaista, se on vedellyt jo reilu kolme tuntia hirsiä :)

Meillä oli esikoisella pinnasängyssä se äitiyspakkaus. Kun on pienempi se tila niin vaavi tuntee olonsa turvallisemmaks. Ja sain kans siihen sellasen reunasuojuksen, ettei ollu ankeen näkönen ollenka!! Meiän lapsethan nukkuu omassa sängyssään eikä todellakaan meidän pedissä!! No, sairaalasta astihan tyttö sitten nukku meidän välissä ekat ..öö 5kk...!! Että se siitä periaatteesta!! Sairaalassa jäi jo siihen viereen yöks nukkuun, kun ite ei ollu siinä kunnossa että ois ees sitä pientä vauvaa nostanu omaan sänkyyn, ja siinä säästää itseensä ja omia yöuniaan aika hyvin kun ei tarvi yöllä imetyksen takia nousta sängystä, eikä ehdi heräämään. Ja usein nukahdin siihen sitten itsekin (ennen ihmettelin että miten joku VOI nukahtaa kun imettää, en mä ainakaan pystyis...). Hih, eli siis ehkä kaks kertaa ehti nukkuun siinä laatikossa ennen kun kasvo ulos. Ja sit kun siirrettiin pinnikseen nukkuun, otettiin pimmiksestä yks reuna pois ja pidettiin sitä "sivuvaununa" meidän sängylle.

On kans mietintä päällä että ostaakko toiset matkarattaat vai kaksosten matkarattaat????

Ihanaa kun on kevät, ihan erilailla virtaa!! Viikonloppu oli jotenkin niiiin kiva, sai urheiltua ja ulkoiltua tosi paljon, kotona tehtyä kaikkee ja pihahommiakin, leivottu ja nähty ystäviä. Ja varmaan tähän kevätinnostukseen vaikuttaa että on pesänrakennusviettiäkin taas ilmassa :) Ei malttas ollenka olla paikallaan ja häärätä vaan kaikkee koko ajan. Illallakin menin viä kahdeksan jälkeen laittaan uudet pyykkinarut ja haravoimaan. Kasilta on siis sillai mulle myöhään, kun herään jo viideltä arkisin  (yleensä meen ysin, kympin aikaa jo nukkuun). Ja aamulla pääsin fillarilla töihin. On se muuten kumma juttu, nyt ei malttas kasin aikaan mennä viä sisälle, ja talvella ei tulis enää mieleenkä tehä siihen aikaan muuta kun hillua yövaatteissa ja valmistautua yöunille :)

Olipa mahtava viikonloppu. :) Lauantaiset juhlatkin meni yllättävän hyvin ja siellä oli jopa tosi kivaakin, heti sen jälkeen kun eräs pariskunta ylivilkkaine kurittomine lapsineen lähti kotiin.
Sunnunutaina oli mulla ja miehellä vuosipäivä. Lauantaisen juhlinnan jälkeen olin ihan varma että mies viettää meidän vuosipäivän halailemalla posliinia, mutta ei. Sain heti aamulla aamiaisen sänkyyn ja ihanan pikku lahjankin vielä. :) Käytiin illalla vielä leffassa katsomassa 3D:nä Rio animaatio. En ollutkaan aikasemmin käynyt 3D näytöksissä ja oli aika jännä kokemus.

Ai että tää kevät onkin sitten ihanaa aikaa kaikkine siitepölyineen. Osaako kukaan sanoa mitään allergialääkettä mitä saisi raskauden aikana ottaa ja mitä saisi ilman reseptiä?

Yohanna:  Mä päädyin normaaleihin matkarattaisiin koska noi kaksosversiot tuntu olevan kaikki sen verran hepposia ja painorajat paukkui.  Meillä on melko kookas toi esikoinen niin tuntuu että niiden kaksosrattaiden käyttöaika ois jääny sitten melko olemattomaksi.  Lisäksi oli muutenkin tarvetta hommata matkarattaat kun meidän vanhat on sen verran huonossa kunnossa (ovat periytyneet monen perheen kautta meille).  Lykitään noita sisaruksia niissä tukevammissa sisarusrattaissa sen aikaa kuin yhteistä kyytiä tarvitsevat, sen jälkeen voi hommata sen seisomalaudan noihin normirattaisiin.
wilperi:  Mäkin olen pähkäilly tota allergialääkeasiaa.  Mulla ei siitepölyt vaivaa mutta oon ihan tuhottoman allerginen hyttysille.  Kurjaa sitten jos ei voi kesällä mökillekään lähteä.  Alustavan internetin kahlailun jälkeen näyttäisi siltä että suun kautta otettavia pitäisi välttää ja paikallislääkkeet olisi turvallisempia (suihkeet sun muut).  Osa antihistamiineista on vahingollisia lapselle, toiset on vähän turvallisempia, esim. Zyrteciä voi ilmeisesti ottaa pieniä määriä "jos on pakko".  Teratologisesta tietopalvelustahan voisi tota tiedustella.  Mitenköhän hyttysmyrkyt, pitääkin googlata seuraavaksi.
Muoks.  Tässähän tätä tietoa oliskin: http://www.hus.fi/default.asp?path=1,32,660,548,644,3818,2260,3437,6169#9

Moon: Kiitti. Tuon suuntaisia päätelmiä oon itsekin saanut. Viime talvena sain flunssaan reseptillä nenäsumutetta, mutten millään muista mikä lääkkeen nimi oli. Se kyllä toimi ihan hyvin muutaman päivän käytön jälkeen mutta sitä ei tosiaan saa muuten kuin reseptillä.
Ei oo kivaa kun öisin ei saa nukuttua kun pitää koko ajan olla niistämässä tai nuhaa valuu tyynylle.

Mää oon kans todella allerginen. Usealle ruoka-aineelle, siitepölyille, huonepölylle, eläimille ym. Ja mulla on ihan tuo EpiPen adrenaliinikynä. Sitä tosin ei myöskään saa raskausaikana käyttää. Olen kaksi kertaa saanut pahan allergiareaktion tämän raskauden aikana. Ensimmäinen meni ohi puhtaasti tahdon voimalla, kun en suostunut rv 9 ottamaan päivystyksessä Diapamia, koska koin, etten ottaisi sitä vaikka en olisikaan raskaana ja se on niin kovaa ainetta, että varmasti olisi ollut niin pienelle sikiölle vaarallinen. Toisella kerralla mulla oli niin huono olla, että pakko oli ottaa lääkettä. Sain silloin suun kautta kortisonitablettia ja antihistamiinia, olikohan siinä vaikuttavana aineena setiritsiini. Lääkäri näytti kirjasta, että raskauden aikana ei ole vaaraa käyttää ja kertoi, että siinä vaiheessa kun viikkoja oli jo niin paljon se lääke oli turvallinen. Mun pitää kyllä vielä tuo tarkistaa ensi kerralla neuvolasta/lääkäriltä, että voiko jotain allergialääkettä ihan jatkuvana käyttönä syödä, koska tuskin tulisin kesästä muuten selviämään.

Minä olen nyt käyttänyt flunssassa ja muutenkin tukkoisuuteen sitä Nasoliinin tai Nasonexin, kumpi lie, sitä lasten nenäsumutetta, missä on 0,5mg vaikuttavaa ainetta. Ihan hyvin tehoaa ja ajattelin, että kun sitä kerran lapsillekin annetaan, enkä jatkuvasti käytä ja paikallisesti vaan nenän limakalvoihin vaikuttaa. 

Täällä on oltu tänään sairaslomalla. Olis vielä kaks päivää saikkua, mutta menen jo huomenna takaisin töihin. Kamala selkäkipu, lantiokivut ja lihasjumit. Joka paikkaa särkee ja mies pakotti jäämään kotiin. Ihana kun huolehtii <3. Mutta tuskin nämä kivut lepäämällä ja makaamalla helpottuu, parempi varmaan pysyä liikkeessä. 

Joku mainitsi tuolla kapaloimisen lapsen nukuttamisvaihtoehtona. Minä en ikinä uskaltaisi kapaloida lasta. Jostain olen lukenut, että jos lapsen kapaloi liian tiukkaan, niin se lapsi voi unohtua luulemaan, että on vielä kohdussa ja lopettaa hengittämisen. Kohdussa kun happi kulkee istukan kautta ja täällä ulkopuolella pitäisi hengitellä itse. Hui mitä kauhukuvia. Olen vissiin lukenut taas ihan liikaa :D. Samoin olen ihan paniikissa taas tuon meidän kissan kanssa. Olen nähnyt kamalia painajaisia, missä kissa menee lapsen päälle makaamaan ja tukehduttaa sen. Meillä kissa on alkanut aivan systemaattisesti hakeutumaan vauvantavaroihin/laatikoihin/vaatteisiin/vaunuihin, enkä tiedä miten saisin sen pidettyä poissa niistä. Kissasuojan ostan pinnikseen, mutta hyttysverkko vaunuissa suojana taitaa olla liian heppoinen ratkaisu. Kellään vinkkiä kissan koulutukseen? Oma vinkkini olisi ottaa tuo kissa hengiltä ennen vauvan syntymää, mutta mies ei siihen suostu....

Kuulin/luin että kouluttaa kissaa esim piikkimaton avulla. siis että laittaa piikkimaton pinnasängyyn, tuskin kuuleman montaa kertaa hyppii sinne enää. en siis tiedä kun ei ole kissaa,, eikä ole tulossa. en tykkää kissoista yhtään. tiedä sit onko järkevää tollei ja ettei luokitella miksikään räääkkimiseen tai jotain. 

Mie olen väkerrelly isyyspakkausta, jotain jopa jo ostellu. 
nyt yrittäny sit askarrella, esim kortteja siihen ja jotain sit teen ite ettei ole ihan kaikki valmiina ostettu :)

Vaavi on potkistellu minkä kerkiää, aamulla oli vaihteeksi huono olo. onneks helpotti kun sai syötyä. Mulle on nykyään maistunu kaurapuuro aivan mielettömän paljon, ennen en ole voinu sietää sitä :D vois kuvitella et vaaville maistuu sit puuro kun syntyy :D

Takaisin