Huhtikuu vanhaa odotellessa

Uh huh.. Eilen käytiin mun mielenrauhan samaiseks synnytysvastaanotolla varmistamassa etten vuoda lapsivettä. Oma pää kun huusi, et se saattaa hyvin olla. Joten käytiin eilen illalla vähän ennen 18 mentiin.
Pistivät käyrälle johon piirty yks kunnon suppari, mittasivat lämmön ja tekivät pissatikkutestin (ainakin oletin niin). Kaikki oli niinku pitikin. Ei ollut kätilöillä jotain pikatestiä jolla ois saanut kahtottua onko kyseessä lapsivesi, joten piti odottaa lääkäriä. Lääkäri otti sit näyteen (kyl muuten sattu!) ja kahto muutenki tilanteen. Olin 2 sormelle auki ja kaulaa jäljellä 1,5. Et hyvin pehmennyt ja niinpoispäin. Painoarvioksi sai ilman päämittaa (pää ilmeisesti jo sillai tuola mahassa ettei siitä saanut enää mittaa) oli 3740g, mut sano et se on kyl yläkantiin ku ei saatu päätä mukaan, ni sano arvioksi 3,6kg.
Mut ei ollut kyseessä lapsivettä, joten ilman huolen jäivää pääsin lähtemään kotiin. Totesivat myös, et vaikka multa menis mistä kalvo rikki, ni sitä ei voi olla huomaamatta koska vettä on niin paljon! Joka lohdutti lisää ettei tarte mokomaa murehtia enään. Sen jälkeen ollut tosi kipeitä suppareita ja yökin meni tuskissa. Hyvin hyvin vähän tuli nukuttua, enemmänki vaan semmoista koiranunta/lepuutamista oli yö. Ja yhä vaan jatkuu mut ei oo säännöllisiä tai tuu niin usein et tartis mtn. Sattuu vaan selkään ihan simona!
Poodle: Mulla on kans tuota naksumista! Ja sitä kuuluu ihan mahastakin välillä. Aika pelottavan kuulone ääni ku maha naksuu :D
 
Poodle ja Galadriel; mulla on kans alkanut olemaan tuota naksumista. Ihan niinkun joku nivel naksuis tuolla vattassa :) Sais kyllä jo hääräämisellään puhkaista nuo kalvot, sanon minä. Tulis jotain edistystä tähän touhuun. Pikkanen kääntelee puolta koko ajan, eli selkä on välillä vasemmalla, välillä oikealla. Ei muuten väliä, mutta kun ei kovin pahasti saisi tuota napanuoraa takuttua.
 
Ahaa Siilineiti, nyt ymmärsin, tavallaan jalat kun sammakolla sivuilla :)
Mua kyllä vähän käsiin tuntui inhottavalta, täytynee jalostaa yläkropan asentoa vaikkapa nojaamaan johonkin. Muuten tuntui kyllä tehokkaalta vauvan laskeutumista ajatellen, ja voi olla että on hyvä asento avautua sitten synnytyksen käynnistyttyä!

Voi HugeMama, kylläpä sinun hermoja koetellaan! Toivottavasti pian alkaisi tosissaan tapahtua!
Mä oon kyllä sen verran pessimisti, että en kovin helpolla sairaalaan lähde, ellen sitten tietty ole huolissani tuosta pikkusesta! Saa nähä miten on asian laita sitten kun niitä oireita alkaa täälläkin tulla :)
 
pikkulintu: Mä toivoin, että ne sais esim. jollain kovempikourasella sisätutkimuksella synnytyksen etenemään vähän vauhdikkaammin, kun sinne synnärille aamulla menin. :) No, supistukset eivät oo kokonaan lakanneet sen iltakympin jälkeen, nyt tulee n. neljä tunnssa, eivät kovin pahoja, mutta nukkuminen ollut ihan mahdotonta. Se meidät vastaanottanut kätilö sano pilke silmäkulmassa mulle viel lähteissä että : " Niin nää synnytyksetän kestävät yksilöllisesti parista tunnista neljään vuorokauteen.." Eihän nää supistelut mua valveilla ollessa vielä haittaa, mutta jos menee toinenkin yö ja päivä vielä valvoessa ja sitte pitäs ruveta synnyttään,voi olla energiat todella vähissä. Mutta nyt sentään JOTAIN tapahtuu. Mulla on vissiin aika napakat paikat, kun ei niitä meinaa saada auki :D.

Tsemppiä kaikille tähän päivään.
 
pikkulintu: Juu kait jotkut nojailee myös tuoliin samalla, itse koen tehokkaamaksi noin. Voithan kokeilla nojat enemmän peppua alas jos tuntuu että kädet väsyy. Testailemalla löytää itselleen parhaimmaan asennon. Juu taisin tuota asentoa itse käyttää viimeksi myös synnytyksessä..

Täällä laitettiin ranttaliksi ja nyt on vappusimat tuloillaan (ekaa kertaa ihan itse yleensä mummo on ollu neuvomassa mukana, saas nähdä :D ), pihaa siivottu (omakotitalo) ja tramppa paikallaan. Vielä tekis mieli muutamat munkit paistella mutta en tiedä kestääkö selkä enää enempää tälle päivälle, ne vaan ois NIIN hyviä, namsk! Juu aivan sama tuleeko vielä vaikka 2 kg painoa tähän loppuun, ei enää jaksa stressata.. :wink

Saas nähdä saako tuo touhuaminen enemmän ens yönä aikaiseksi. Mieluummin lähtisin kyllä päivällä/illalla menemään..
 
Hyvä tietää, että muutki naksuu, ei tuu itelle niin friikki olo noista rutinoista :D

Toivottavasti teillä Galadriel ja HugeMama hommat etenee! :) Ja toivottavasti saatte vielä vähän lepoa ennen koetusta, vaikka varmasti hankala on koettaa lepäillä jos koko ajan kuitenkin supistelee.
 
Moi kaikki!
Mä olen ihan uus kirjoittaja täällä.Olen lueskellut teidän muiden juttuja ja jänskäillyt kaiken maailman synnytyksen alkamiseen liittyviä oireita ja ihmetellyt kun jokainen vuorollaan pääsee synnyttämään ja saa kauan odotetun nyytin syliin! :Heartred
Täällä meni laskettu aika eilen ja on ihan epäuskonen olo. Paljon on harjotus supistuksia,menkkakipuja,vauva poraa päällä alaspäin ja pahaa oloa myös on ollut. Muuten hyvä olo ja jaksan vielä touhuta normaalisti kaikkea...senkin takia vaikea uskoa että vauva syntyis tässä nyt kohta,niin outoa.Esikoinen tosiaan kyseessä.Plääh!
Tsemppiä kaikille synnytystä jännäileville ja odottaville ja jo synnyttäneille! :Heartred
 
Siilineiti: Kiitos neuvosta. Tänäään testailin tota et oliskohan se tää sento ja olinkin tajunnut sne iahn oikein näköjään x) Muuten on pomppinut vaan jumppa pallon päällä nyt 3 iltaa :D

Mua supistelee mutta kivuttomasti, joka pv ja ne loppuu yleensä siihe ku lähen liikkeelle tai nukkumaan.. turhauttavaa..

Ja noista kyselyistä, mä jo alan hermostuu ku KOKO AIKA samat ihmiset kyselee et Joko tai ai ei vielkää. Mä hermostuin ja kirjotin fb et nyt loppu toi kysely kyllä mä sit ilmotan! Ja nyt mua vitutti vieläki enemmän ku yks mun kaveri sano " kyllä sä viel yhes kasassa oot sunnuntaina" voi vittu et voiki ärsyttää toi kommentti!! oon sillo 41+0 viikolla ja en todellakaan toivo olevani yhes kasassa! se haluu et nähää sillo mut mä nyt vittuunnuin niin tost kommentista et taidan perua!


Poodle: Kiitos :) Mullaki naksuu! alkanut nyt iha naksumaan, aina kuvittelen eikä nytkö vedet tulee, mut eiii, se vaa naksuu :sad001
Monsk: tervetuloa joukkoon :)
 
Tervetuloa Monski ja tsemppiä loppumetreille sinullekin. :)

poodle: Mullakin alkoi eilen naksua, nyt tajusin mitä tarkoitat. Tosi kummallista. :D Olin ihan hermona että kohta menee vedet, hurjalle tuntuu/kuullostaa.. Mistähän lie tuokin johtuu..

Hugemama: Toivotaan että siellä hommat ois edenny! Peukut pystyssä. Yksilöllistähän tuo on, no jospa ei nyt 4 vrk:tta kuitenkaan kukaan meistä joutus kärvistelee.. Huh!

Eevi, sama täällä noiden jokojoko-kanssa.

Meillä vielä isovanhemmat asuu tossa ihan melkein naapurissa kaikki niin ne käy vuorollaan notkumassa pihassa ja ovella.. "Ai olitte vielä kotona.." "Minä jo aattelin kun autoa ei näkyny.." Mut siis älkää käsittäkö väärin, maailman ihaninta että apuvoimat on tuossa ihan vieressä (en tiedä miten seliväis ilman), mutta nyt tässä tilanteessa tekis mieli vaan pistä verhot kiinni, ovet lukkoon ja puhelin äänettömälle. Vaikka ne kuinka tarkoittaa vaan hyvää ja huolehtii.. Sitä vaan kun itsekin koko ajan tarkkailee itseään ja oloa ja mitään ei tapahdu niin ei tahdo jaksaa enää edes miehen kyselyjä..

Ja tästä avautumisesta varmaan jo arvaatte että kyllä, yhdessä koossa. :wink Ei mitään viime yönä. On tämä, ihan kuin löysässä hirressä roikkuisi..

Meillähän tosiaan siis VASTA 40+3 ja moni menee jo paljon pitemmällä, eli turhaa valitusta, sori! Jotenkin vaan ei tajua kun kaksi aikasempaa on syntynyt jo hyvin ajoissa..

No, jospa tänäänkin keskis jotain puuhaa, harmi kun ulkona on tuo keli taas tuollainen..
 
Siilineiti: meillä taitaa olla sama laskettu aika sit ku mullaki tänänä 40+3 ;D mun mummi ja ukkiha asuu mun naapurissa kans mutta ONNEKS ne ei oo kyselemäs ja kyttäämäs koko aika mua :D mummi ja mutsi o alunperinki ollu sitä meilt et ei tää tuu vielä ku niilläki jouduttuu kaikki käynnistää. Mummi sano et vikon menis yli, mutsi ei sanonu mtn :D ne ei muutenkaa varmaa uskalla kysellä ku ne luulee aina et suutun joka asiasta tai hermostun :DDD
 
Tervetuloa mukaan jutustelemaan Monski! :)

Tänään on kyllä kärsivällisyys ollut koetuksella... Taas oli huono yö (lonkat ei taho enää kestää kyljellään nukkumista) ja sain syvää unta pätkissä vasta joskus 4/5 jälkeen :angry1 Mies on osan viikkoa iltavuorossa, joten päivät joutuu olemaan ihan yksikseen. Ärsyttää kun pitäis yrittää tehdä kotihommiakin, mutta mitään ei jaksa surkeiden yöunien jälkeen tehdä. Tuntuu, että kaikki vaan koko ajan vahtaa, että millon tässä tulee lähtö ja itse haluaisi vaan olla rauhassa. Onneksi varsinaisia kyselyitä ei oo nyt tullut, mutta pelkästään jo se, että tietää omien ja miehen vanhempien olevan koko ajan jännän äärellä (mikä on tietenki ihan normaalia :) ) meinaa ärsyttää.

Onneksi tuo pieni ilmoittelee itsestään kovasti :Heartred Pitää vaan yrittää muistaa, että tää loppu on lyhyt aika ja olla onnellinen ku tänne asti on päästy :) Jospa sitä untaki sais jostain raavittua kasaan.
 
Joo noista naksumisista masussa munkin piti mainita meinaan täälläkin naksuu ja oon niin ilonen kuullessani että en oo ainoo ja "hulluja kuvitteleva" jolla naksuu. Mikä mahtaa aiheuttaa tommosta naksumista? Välillä luulen kuulevani myös aallon kohinan ihan kun lapsivesi pulputtelis jotenkin,hohhoijaa!

Joo öistä on täälläkin tullut yhtä tuskaa. Ensin ei meinaa saada unta ja sitten kun saa unta niin oma kuorsaus kaikuu koko talossa ja mies raukkakaan ei saa nukuttua, saatika minä kun tiedostan oman kovan kuorsauksen. Tuntuu et kaikki mahollinen painaa kurkkua ja vielä et oma ruho alkaa painaa niin paljon et koko perse puutuu joka yö.

Plääh, odottavan aika on pitkä! Oliko täällä vielä paljon jäljellä joilla on vielä vauva saamatta tai on jo la mennyt? Onko oireellisia ja/tai oireettomia synnytyksen odottajia?
 
Täällä ollaan jo hermoromahduksen partaalla. Säännölliset (5-15 min) supistukset on kestäneet lähes taukoamatta nyt jo melkein kolme päivää, mut avautumista ei tarpeeksi (kahdelle sormelle). Ei voi tehdä muuta kuin odottaa. Olin kipujen takia ma-ti-yön sairaalassakin, mut ei niistä niidenkään kipulääkkeistä hirveetä apua ole. En voinut kuvitella, että tää avautuminen voi kestää PÄIVIÄ näin kivuliaana!! Hirvee määrä nesteitä ja verta on tullut, mut testin mukaan ei lapsivettä. Nyt mulla on myös kuumetta. Makaan sängyn pohjalla ihan raatona, yritän selvitä hengissä suppareista ja ihmettelen, mistä voimat synnytykseen....? Valvoin kaksi yötä ja olin eilen ihan loppu, viime yön sain jotenkuten nukuttua. Sorry valitus, mutta olo on hirvee.
 
k_repolainen: apua! Paranemisia sinne! ja toivottavasti lähtis nyt etenee!!

Monski: Mulla on nyt 40+3 eli 3 pv yli lasketu ajan. Supistelee mutta kivuttomasti. yleensä mul o spsitellut vana iltasin ehkä tunni. nyt eilen illal supsiteli ehk 3 tuntii ja aamulla jatkuneet ja koko pv tänänä supsitellut ja edelleen kivuttomasti :sad001
 
Voi k_repolainen, mee nyt jo takasin sairaalaan ja vaadi apua kun kerran kuumettakin! Jos se kuitenkin ois lapsivettä kun kuumettakin on ilmaantunut! Kyllä ne saa luvan ottaa osastolle ja antaa kunnon tropit että saat huilattua ennen tositoimia. Voimia!
 
Yhdyn Siilineidin sanomaan, k_repolainen kyl niitten pitäs ottaa sut sisään sairaalaan ja jos kipu on niin tuskasta ettei sitä kestä ni ne hoitajat sitä itekkin sanoo että oot himassa niin kauan kun kestät, mut jos sä et oikeesti kestä,huh. Kuulostaa tosi inhottavalta! Toivottavasti saat jotenkuten levättyä ja kerättyä voimia synnytykseen eikä tarttis kärsiä kauaa!

Eevi^ sulla olikin sit 1 päivä la ennen mua, mulla nyt 40+2. HUh! Täällä kans suppareita muutama aina tunnissa mut ei kivuliaita...perus kovettumisia vaan ja välillä iskee se menkkakipu. Tänään taas vauvakin liikkunu niin paljon et tuntuu et se ite poraa kaikki kalvot rikki ja pian kuuluu poks alapäässä...mut eih!
Neuvolatäti sano tänään että ens viikon pe kontrolliin jos ei sitä ennen tuu. Pakkasin jo ylioppilaslakinkin sairaalakassiin jos synnytys sattuu vappupäiväks niin synnytn sit se päässä,prkl! :D
 
Täälläkin ilmottutuu yksi jolla LA mennyt jo. Viikkoja nyt siis 40+2. Supistelee päivittäin, mutta ei silleen että lähtö tulisi.

Oon kyllä seuraillut tätä ryhmää päivittäin, mutta en ole hirveen aktiivisesti kirjoittanut.

Alkaa itseä ärsyttämään noi kaikkien joko ja eikö vieläkään kysymykset. Varsinkin jos tulee ihmisiltä/ sukulaisilta joille aivan varmasti kyllä kerrotaan kun pikkunen päättää tulla tännepuolelle tuolta mahasta.

Ja onnea kaikille jo pikkusen saaneille ja tsemppiä niille jotka vielä oottaa pikkusta syliin =)
 
Voi että, voimia sinne k_repolainen! Tuossa vaiheessa tosiaan varmaan kannattaa mennä sairaalaan takaisin, jos alkaa kuumekin nousta :-/

Monski: Täällä on menossa 40+4, lauantaina oli la. Meillä on vielä ens viikon ma neuvola, josta sitten laitetaan lähetettä yliaikakontrolliin, jos tuo pikkunen meinaa jäädä mahaan asumaan.

Värväsin oman äitini kyselemään jo ennakkoon vyöhyketerapeutiltaan, tekeekö tämä synnytyksen "käynnistyksiä". Kuulemma tekee ja ens maanantaille onkin varattu aika :) Jos itse en sitä tarvi niin äiti kuulemma menee sitten hierottavaksi, kun oli muutenkin menossa. Jospa tuo pikku jumppailija tulisi kuitenkin ennen sitä.
 
Huih, tosiaan k_repolaiselle voimia sinne, kuulostaa kyllä aivan kamalalle! Toivottavasti loppusuora jo häämöttäisi ja se menisi nyt sitten nopeasti:Heartred

Täällä 39+5 tänään, ja oon jo ihan kypsä tähän odotteluun, mitään ei tapahdu, tämä päivä ei mitenkään eroa edellisestä, en usko että synnytys on kovin lähellä vielä, ja se kyllä meinaa masentaa! Kyllähän olo on tukala tämän mahan kanssa, mutta muuten ei oikeen oo mitää kipuja tai muuta, toki maha painaa ja aiheuttaa vähän selkä-, lonkka-, nivus- ja alavatsakipuilua, mutta ei se oikeestaan vaikuta mihinkään, saan nukuttua ja saisin touhuiltuakin, ei vaan meinaa jaksaa.. Jotenkin lannistunut olo! Ja oon kyllä täällä palstallakin koko aika vaan negailemassa, anteeksi vaan. Mä vaan niin kaipaisin jo jotain merkkejä raskauden edistymisestä loppua kohti! Ei auta kun odotella :)

Sukulaisten kysely on vielä ollut ihan ok, ei oo liikaa ärsyttänyt. Nyt vaan äitini on alkanut kehittää jotain salaliittoteoriaa harhaan johtavasta neuvolatoiminnasta, kun hänen päähänsä ei vaan mahdu, että on täysin normaalia, että raskaus kestää sen 42 viikkoa! Ärsyttävää selitellä, että siinä ei ole mitään erikoista! Ja miehen vanhemmat sen sijaan vaan ovat niin urpoja ettei meinaa tajuta ettei se synny tasan perjantaina, ne odottaa kun kuuta taivaalle, kun mulla on vielä perjantaina neuvola, ne oikeesti luulee, että se mun neuvolaterkka saa sen jollain syntymään. Oon koittanut selittää että voi venyä, appiukko ei vaan ymmärrä koko konseptia ja anoppi sanoi "ihana oiskin jos äitienpäivänä syntyisi" Hyvä etten potkassu sitä, en tosiaan haluu olla niin pitkään enää raskaana ja mieluusti olisin ensimmäisen äitienpäivän kotona jo pikkusen kanssa! Toistaseksi ollut ihan ok minusta kysymykset, että tuntuuko mitään tai onko merkkejä. Mutta tuommonen yleinen tyhmyys asiaa kohtaan ottaa kyllä päähän!
Eevi, mä niin tajuun mitä tarkotat, mua kanssa yksi kaveri pyysi tapaamaan lauantaina, sanoin että sopii hyvin jos en oo sairaalassa ja hän vaan tokas, "ei se nyt vielä lauantaina synny jos laskettu on vasta perjantaina!" Olin kun puulla päähän lyöty, että mitä hän alkaa luettelemaan millon syntyy.. Ei sitä voi tietää! Sanoin samassa jo etten varmaan jaksakaan nähdä, en todelakaan haluu viettää aikaa urpon kanssa joka vaan manaa, että oon mahan kanssa vielä viikkotolkulla!

Jännää kun nyt taas ollut hiljasempaa mami-83n ja HugeMaman osalta, toivottavasti ois jo mammat saaneet vauvansa turvallisesti tähän maailmaan :)

Muillekin jo pikaisia synnytyksiä, kuhan vaan ette sitten jätä minua tänne yksin ilman vauvaa! :D
 
Takaisin
Top