Himot ja ällötykset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja isla80
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tuolla ruokapuolen keskustelussa käytiin pohdintaa tonnikalasta. Se ei varsinaisesti ole kielletty. Petokala kun on, niin kerää enemmän myrkkyjä, ja metallipurkista saattaa irrota jotain aineita. Mut ei tarvi välttää, joskin yksipuolisesti tonnikalan syöminen ei välttämättä oo hyvä juttu. Itse oon kalalle allerginen ja vedän päivittäin kalaöljyä saadakseni edes jotain kalan hyödyistä. Seitiä ja tonnikalaa pystyn syömään, mut niitäkin verrattain harvoin.

Mä en syö koskaan kalaa, en vaan tykkää yhtään. En ole syönyt 30 vuoteen.
Korkeintaan tonnikalaa jossain seassa menee.

Suurin osa purkkitonnarista on boniittia, niissä on matala elohopeapitoisuus. Eri asia sitten se purkeissa mahdollisesti oleva BPA. Sitä liuottaa eniten happamat elintarvikkeet, eli tonnikala ei ole sieltä pahimmasta päästä. Tuoreet vaihtoehdot on kuitenkin aina paras vaihtoehto.

Sanokaapas, mitä kalaa ja missä muodossa te syötte raskaana? Kun tonnikala on kielletty, ja mä en saa enää lohta missään muodossa alas, mitä voisin yrittää? Pelkästään lämpimän kalan haju laukaisee aikamoisen oksetuksen, varsinkin lohesta.

Kuitenkin pitäs kalaa pari kolme kertaa viikossa saada alas, enkä tiedä, miten tätä vois nyt noudattaa. Ja jos kalaa ei kerta kaikkiaan saa uppoamaan, millä voisin korvata sen, että saisin pienelle kuitenkin samoja ravintoaineita tarjolle?

Nessu 10+6

Jos kalaa ei saa syötyä, niin kalaöljyä kannattaa syödä. Ja siemeniä, pähkinöitä, avokadoa ja kylmäpuristettua öljyä (esim oliivi).

Itse rakastan yleensä avokadoja, mutta nyt ne ällöttää. Ja nyt maistuu mieluummin maistuu vaalea kala, just ostin tarjouksesta kampelafileitä ja viime viikolla ahventa. Myös kuhaa tai siikaa ostan välillä. Ja joskus ostan myös savustettuja muikkuja, jostain syystä tekee niitäkin mieli :) ja kalaa siis ehdottomasti perunoiden kanssa, järjetön himo perunaan. Ihanaa kun tukee kesä ja varhaisperunat!

Mielummin kala kalan kuin öljynä, sillä kalasta saa muutakin hyödyllistä kuin omegat ja on kevyttä jne. Ja jos öljyä ottaa niin mielummin kalaöljyä kuin kalanmaksaöljyä, sillä kalanmaksaöljyssä on usein A-vitamiinia joka on haitallista sikiölle.

Ja se tonnikala ei ollut kielletty, ainut että petokaloista haukea ei saisi syödä ollenkaan raskaana sillä kerää eniten (metyyli)elohopeaa ja muita raskasmetalleja. Muita petokaloja kuten ahventa, kuhaa, madetta jne voi syödä kunhan kalalajeja vaihtelee. Eli jos tonnikala ei ole ainut kala mitä syö niin on ok. Ja siinä tosiaan oli se purkki nyt se juttu, et siitä voi liueta jotain. Ja tuo Eviran sivuilla oli et kesä aikaan varsinkin sisä vesien petokaloja voi syödä enemmänkin kunhan ruokavalio on muuten vuoden aikana tasapainossa ja vaihtelee kalalajeja. Ja mitä isompi kala, niin sen vanhempi ja enemmän kerennyt keräämään kaikkea ylimääräistä.

Jos lohi tökkii niin kannattaa kokeilla vaaleita kaloja, niissä on miedompi haju/maku. Esim punakampelaa, siikaa, kuhaa, ahventa, seitä, turskaa jne. Jos kalatiskiltä ei raaski ostaa niin melkeestään kaikkia löytyy pakastealtaasta.

Googlettelin myös just noita kalajuttuja, kun lohen kanssa meinaa olla sama ongelma kun Nessulla. Monesti muikku, seiti ja siika on mainittu erityisen suosittaviksi. Mutta siis seiti!?! Voiko seiti maistua hyvältä :D onko kellään edes siedettäviä seitireseptejä vinkattavaksi?

Seistä tulee hyvät kalapuikot tai sit heittää kalakeittoon jonkun muun kalan kanssa tai pelkästään tai paistaa pannulla voissa ja maustaa esim tillillä, sitruunalla jne. Muikku, seiti ja siika on vaaleita kaloja ja ne yleensä kerää vähemmän raskasmetalleja, mut niidenkin kanssa pitäis lajeja vaihdella ettei syö pelkästään muikkuja. http://www.evira.fi/portal/fi/elint...n+kayton+rajoitukset/kalan+syontisuositukset/ tossa nyt viä tännekin toi Eviran syöntisuositus

Tuo on muuten jännä juttu, mutta on alkanut tosiaan vaaleaa kalaa tekemään mieli. Kirjolohi ei maistu laisinkaan :spitoutdummy:
Tällä hetkellä on vaan mahdoton kasvis, juures, sieni himo... eli sellainen mahdollisimman värikäs ruokalautanen uppoaa..
Raskasta kun joka päivä vaihtelee nämä himot ja huonot olot. Kaksi päivää tehnyt mieli jo hampurilaista, jota en saa joka paikasta kun pitää olla gluteeniton...

Mies oli tehnyt tänään valkoviinipohjaista äyriäispastaa. :grumpy: Ihana ajatus ja normaalisti olisi niin herkkua, mutta nyt teki kyllä tiukkaa saada edes puolilautasellista alas. :confused:

Mulla edelleen jatkuva pahoinvointi. Olen nyt viikon käyttänyt apteekista ostettuja pahoinvointirannekkeita, mut ei ne tunnu auttavan... Kumpa kohta jo olo parempi... Nyt 11+3...

Mulla ei oo enää aamupahoinvointia. Sen sijaan iltapäivä-, ilta- ja yöpahoinvointi pitää pintansa edelleen. Siksi täällä kirjoittelen tähän aikaan. 13+0 :depressed:

Tähtitoive, mua kanssa ällöttää miehen hiusvahan haju!:D

Mulla ei oikein mitään erikoisia himoja oo ollu, fetajuustoo meni aika paljon ihan alkuviikoilla. Mut kaikki liha ja kana on pitäny jättää pois, kun ällöttää pelkkä ajatuskin.

Oon kyllä niin pahoinvoiva ollut jo monta viikkoo, ettei mikään oikein mene muutenkaan alas. Ja 11+3 on täällä menossa siis.

Aahh aurajuustoa ♡ nam, mies oli eilen puumettässä ja neiti veteli sikeitä niin päätin lämmittää pakastepitsan ja laittaa päälle reilusti aurajuustoa. Oli muuten hyvää, ainut vaan et nyt ällöttää mennä jääkaapille kun koko kaappi haisee auralta...

Mun tekee ihan järkyttävän paljon mieli joko kiinalaista tai thaimaalaista ruokaa.
Toisaalta oon nyt kuumeessa, en jaksaisi mihinkään lähteä.
Mahtaako joku thaipaikoista myydä Take away annoksia?

Miulle ei oo moneen viikkoon maistunu hanavesi mitenkään...
Mut lidlin vissyä menee 1,5l päivssä kun laittaa sekaan vähän puolukkamehu tiivistettä...
Se on niin hyvää ja hapanta :)

Mun tekee ihan järkyttävän paljon mieli joko kiinalaista tai thaimaalaista ruokaa.
Toisaalta oon nyt kuumeessa, en jaksaisi mihinkään lähteä.
Mahtaako joku thaipaikoista myydä Take away annoksia?
Pizza onlinesta saa nykyään ainakin kiinalaista ruokaa, varmaan myös thaimaalaista riippuen asuinalueesta :)

Mun tämän hetkinen suurin himo on appelsiinimehu. Nytkin melkein kuola valuu, kun ajattelen sitä.

En juo yleensäkään paljon mehuja, ja ennen olen aina valinnut omenamehun. Mutta nyt, appelsiinimehu pyörii koko ajan mielessä :grin

Takaisin