Himot ja ällötykset

Mä nyt vielä jankkaan tätä salmiakkiasiaa, vaikka varmaankin jo parissa keskustelussa tästä sanoinkin. THL ei siis varsinaisesti kieltänyt salmiakkia, vaikkei sen syömistä suosittelekaan. Lehdet uutisoivat asian vähän turhan innokkaasti. Eviran ja THL:n uusissa yhteisissä ohjeissa todetaan, että pienistä määristä lakritsaa on tuskin vaaraa. Kiellot kerrotaan eri tavalla: esim. raa'an punajuuren syöminen on kaikilta kiellettyä, mikä ilmaistaan eri tavalla kuin "ei suositella". Lakussa kyse on siitä, että tilastoissa voidaan havaita lakritsapuun juuren kielteinen vaikutus, muttei siitä toki automaattisesti ole mitään haittaa. Ainakin jonkin tutkimuksen mukaan glykyrritsiini heikentää istukan kykyä suojata sikiötä äidin stressihormoneilta, millä taas voi olla vaikutuksensa lapsen kehitykseen.
 
Voi ihanan näköistä Odecca!!! Täällä on dippivihanneksia tänään iltapalana.
 
Muokattu viimeksi:
Mä laitoin miehelle ja lapsille dippivihanneksia :) Mulla on kunnon turpohuulet tällä hetkellä kun taas vaihteeks paprika ja kurkku aiheutti allergisen reaktion, mut oli vaan pakko saada salaattia siitäki huolimatta et tiesin et näin käy :D

Mulla on tosi laajat ristikkäisallergiat ja en voi syödä juur mitään tuoreena/kypsentämättömänä.
 
Minullakin on ristiallergiat, mutta vain hedelmiä en voi syödä, vihanneksiin ei vaikuta. Noi hedelmät on niin harmi, voin syödä vain banaania ja sitrushedelmiä ja viinirypäleitä. Olisi ihana voida syödä omenoita, pääeynöitä jne ja erityisesti nektariinia himoitsen, mutten voi ottaa palaakaan.
 
Viime raskaudessa multa muuten katosi kaikki allergiat ja ne tulivat lievimpinä takaisin raskauden ja imetyksen jälkeen. Saa nähdä miten nyt käy.
 
Mulla myös ristikkäisallergia ja paha sellainen :sad001 ainoa hedelmä jota voin syödä on banaani ja ainoa marja vadelma pienissä määrin. Kaikki muu on käytännössä poissa :/ Yritä siinä sitten syödä terveellisesti :D
 
Mulla on myös kadonnut kahdessa aiemmassa siel puolenvälin tienoilla raskautta ja sit on voinut syödä mitä vaan, sitä odotellessa.

Mä voin syödä raakana kaalia, kukkakaalia, parsakaalia ja varsiselleriä ja sit erilaisia salaatin lehtiä. Paprikaa syön väkisin ja siitä ainoa oire on turpoavat huulet ja joskus posket sisältä, samoin on kurkun kanssa. Pakasteherneet ja maissi on kans ok. Mitään muuta ei sitten voikaan syödä.
Mulla tulee oireita ihan kaikista hedelmistä, vihanneksista ja raaoista juureksista. Mä en pysty edes kuorimaan perunoita tai porkkanoita ilman hanskoja, koska tärkelys saa käsiin fiiliksen et ne on tulessa ja alkaa kutiamaan ihan saakelisti. Perunat kuorin vielä veden alla koska ne käy myös henkeen.
Kiellettyjä on myös pähkinät sellaisenaan ja kaikki merenelävät.
Mulla on useampia hedelmiä, jotka aiheuttaa anafylaksia, pahimpia lienee kiiwi ja omena ja banaani aiheuttaa kans tosi pahat turvotukset nieluun ja suuhun. Pähkinät kuuluu kans näihin jotka voi viedä hengen.

Tää on lähinnä turhauttavaa, koska joutuu näkee enemmän vaivaa pystyäkseen syömään terveellisesti.
 
Mullakaan ei ollut normaalia heinäallergiaa raskauden eikä imetyksen aikana viimeksi. Valitettavasti palasi entisellä voimallaan takaisin. Saa nähdä miten tällä kertaa.

Nyt jo on näkyvissä ihon normaalia pahempi kuivuminen. Alkoi tällä viikolla. Joudun yleensäkin rasvailemaan ihoa, mutta en ihan näissä määrin.
 
Mulla tosiaan tuo kypsentäminen tekee sen et sit uskaltaa syyä noita kasvikunnan juttuja. Itellä kaikki allergiat palas hyvinkin pian synnytyksen jälkeen ja ihan yhtä pahana :sad001
Mä kävin joskus ihan ravitsemusterapeutilla askartelemassa ruokavalion ja viime raskaudessa kävin sen tarkastuttamassakin ja oli ihan ok edelleen.
Mä rakastan omenoita ja haaveilen et joku päivä vois syödä taas omenaa. Mä pystyin lapsena viel syömään aika monia juttuja.
 
Joo mulla lensi laatta yksi ilta kun mies oli tehnyt jauhelihaa,kuulemma loukkaantui kun en syönyt: D. Sitten tajusi onneksi miksi.
Kaikki hedelmät kyllä oikeen vetää puoleensa, kun ne ei turvota niin kovaa eikä pistä lisää pökköä pesään tähän jäätävään närästykseen :D
 
Mulla kans hedelmät oon syöny hedelmäsalaattia tänään kolmeen otteeseen :D
 
Mutta mun kaikki sympatiat teille jotka ette voi syödä!! :sad001 itellä tulee mansikasta ja tomaatista kielen turvotusta, ja sitrushedelmistä kieli alkaa kirvelemään mutta kyllä mä niitä oireita uhmaan aina kun ei oo mitään vakavampaa. Vaikka lähinnä syönkin banaania, mustikoita, päärynää ja omenaa. Ja vadelmat on lemppari!
 
Kas, täälläkin ristikkäisallergiat. Ensin meni viikon verran tossa paljon banaania, sit vaihdoin mandariineihin joita menee nyt jotenkin kilo pvässä ja kaikki nauraa mulle :D mutku om nom nom niin hyvää että pakko saada!
 
Mulla nää ruokahimot kestää aina vaan max yhden koko päivän, seuraavana päivänä eilispäivän pakkosaada-ruoka jo ällöttää... o_O Mieskin ihan ihmeissään, kun välillä maistuu mitä kummallisemmat ruuat ja seuraavana päivänä ei saa edes mainita koko eilispäivän herkkua... Tosi outoa kyllä.... Tänään oli pakko saada tonnikalapizzaa aamulla ennen kymmentä :grin Onneks yleensä mun pakko saada-jutut on vähän terveellisempiä kuten esim. marjarahkaa tms :)
 
Mulla on tehnyt mieli lohta ja perunamuusia siitä lähtien, kun luin sen otsikon, jossa puhuttiin ettei rasvaisia kaloja välttämättä kannattais syödä raskaana ollessa (mitäpä kannattais?). Ehkäpä viikonloppuna asia hoituu. :)
 
Ensimmäisessä raskaudessa mun teki hirveesti mieli kaikkea terveellistä ja raikasta. Tässä raskaudessa taas kaikkea makeeta ja epäterveellistä. Esim yks päivä munkkeja ja vissyä. Etova ja väsynyt olo ollut koko alkuraskauden, joko nyt alkais helppaamaan...
 
Mun tekee mieli punaviiniä, söin just hyvää liharuokaa ja iski ihan hirmunen punaviinin himo :sad001
 
Mun on tehny parin viikon ajan satunnaisesti mieli tupakkaa! :bag: Lopetin viihdepolttamisen siis plussatestin jälkeen, eikä sen jälkeen ole mieli tehnyt - ennen kuin nyt. Onneksi vain välillä käy mielessä, ei siis mitään nikotiinituskaa kuitenkaan.
 
Meillä oli ruuan lisukkeena tänään parsakaalia, joka on normaalisti tosi hyvää mutta tänään rupesi ihan yökötyttämään kun niin kummalliselta maistui :/
 
Takaisin
Top