Hermoilut ja pelot

Illalla ja yöllä supisteli tiuhaan, mutta kivuttomasti. Aamulla soittelin neuvolaan; ei vaikuttas olevan vti:tä, pitää vielä loppuviikosta varmistaa viljelyn tulos. Eipä tässä muuta kuin seurailua... Jospa ne olis vaan kohdunärsytystä jostain kasvuspurtista.
 
Taas alkoi pelottamaan. Vessakäynnillä paperissa jotain haalean punertavaa. Apuaa!! :nailbiting:
Ja pitäs viel jaksaa ens tiistaihin asti odottaa ultraan pääsyä.
 
Toivotaan pimmi että se haalean punertava on jotain ihan harmitonta! Varmasti säikäyttää, mutta kyllähän alkuraskaudessa voi jotain vuotoja olla ja tulla ilman että ne on mitenkään vaaraksi :) Jaksamisia vaan ultran odotteluun! Mä piinailen sitä sun kanssa, vielä reilut pari viikkoa omaan.
 
Mulla kans tänään vessassa oli ikävä yllätys, liman seassa kirkasta verta. Sen jälkeen ei ole tullut, enkä ole ollut kipeä tai mitään muutakaan, mutta kyllä vaan pelottaa ihan kunnolla että mitenhän tässä nyt käy. Soitin terveyskeskukseen ja käskivät näytille, mutta eihän lääkäri siellä muuta voinut sanoa kuin, että pitää vaan odotella. Kuulemma niin kauan kun ei vuoda lisää tai tule kipuja niin oletetaan kaiken olevan ok. Jos vuoto lisääntyy tai alkaa vatsakipu niin pitää mennä sitten tarkistamaan tilanne uudestaan. Paniikissa siis odottelen joko huhtikuun puolivälin np-ultraa tai vaihtoehtoisesti sitä pahinta :/ Viikkoja nyt 9+4
 
Hitsiläinen, tsemppiä odotteluun Calmari. Eikö ultralla oo täällä muilla selvitelty vuotojen syytä..mutta ehkä yksittäinen vuoto ei riitä syyksi.
 
Mulla ei ole näkynyt enää mitään punertavaa pyyhkiessä. Mitä lie olikaan. Vatsaa nipistelee samaan tuttuun tahtiin ja rintoja aristaa samalla tavalla ku ennenkin. Pahoinvointi vaan on loppunut. Pikkuinen taitaa vähän säikytellä mua. Vielä vajaa viikko jännitystä.
 
Onneksi nuita vuotoja voi olla ihan vaarattomiaki! Toivotaan että teidänki kohalla näin :Heartred tosiaan yleensä pitää sit enemmän jo vuotaa tai olla kipuja että pääsee ultraan kattomaan tilanteen :/ Täällä kans pientä vuotoa melkeen koko alkuraskaus, enimmikseen ruskeaa mutta välillä oli myös ihan verta ja vielä ainakin on pieni matkassa mukana. Kyllä nuo aina säikäyttää, neljäs raskaus ja jokaikisessä vuotanu enempi tai vähempi :sad001 Jaksuja teille ja jospa sitä vuotoa ei enää tulis!
 
Kohtasin taas pahimpia raskauspainajaisiani. Mulla on joku paha paniikkiongelma syömisen kanssa..oma teoriani on, että kun se on ainut asia, jota voi itse kontrolloida, niin keskitän kaikki pelkoni tähän yhteen asiaan. "Jos en syö mitään vaarallista, niin vauva selviää raskausajasta terveenä." No, toimii niin kauan kunnes vahingossa syön jotain epäilyttävää. Ekassa raskaudessa tää oli useimmiten lihaa, joka olikin yllättäen jostain vähän punertavaa eli mun aivoissa täysraakaa ja tappavan vaarallista. Tänään huomasin syöneeni pilaantunutta vadelmahilloa. Haisi ja maistui ok:lta, mutta purkin reunus olikin aivan homeessa. Sain paniikki-itkukohtauksen ja edelleen koen niskapoimu-ultran tuoneen onnen tunteen kadonneen. Mulla ei ole aavistustakaan, voiko listeria kehittyä hillossa tai siirtyä jääkaapista homeeseen..googletuskielto on niin vahva, että en ala googlettamaan. Ja älä sinäkään kerro, jos tiedät sen voivan näin tehdä! Paljon luultavampaahan on, että a) en edes syönyt hometta, koska hillon hajussa ja maussa ei ollut vikaa ja b) jos jotain huonoa bakteeria söin, niin se pahimmillaan aiheuttaa mulle vatsavaivoja huomiseksi, mutta ei vahingoita sikiötä millään tavalla. Silti. Järkeily ei auta mun hormonien sekoittamaa päätäni. Aika onneksi auttaa..vaikka tiedän tautien itämisaikojen pituuksia, niin viikon kuluttua en luultavasti enää mieti koko asiaa.
 
Mulla ei ainakaan oo tullu enää mitään, mutta epävarma olohan siitä sitten kuitenkin jäi. Lääkäri koki turhaksi ruveta ultraamaan, kun "jos se menee kesken, sille ei vaan voi mitään". Ja tottahan se on, Toivotaan parasta kuitenkin (:
 
Liukastuin äsken ulkona, kaaduin enemmän vasemmalle kyljelle ja jalka otti osuman vastaan. Nyt kuitenkin pelottaa, että entä jos kaikki menee pilalle? Voiko vauva olla vaarassa?
 
Aika pieni vaara tässä vaiheessa on kaatuminen, etkä edes suoraan mahallesi laskeutunut. En olisi huolissani, jos ei tule yllättävää uutta kipua. Ainahan voi mennä asian tarkistuttamaan, jos huolestuttaa! Mutta tosiaan mun käsittääkseni tässä vaiheessa kohtu ja sikiö on niin suojassa, että kaatumalla on aika vaikea vahingoittaa kumpaakaan.
 
Hei! Ihan turha huoli hillosta! Kyllä sitä ihmiset ovat syöneet/tehneet 100x vakavampia tekoja raskaus aikana.. Ja homeinen ruoka ei kyllä varmasti vaikuta sikiöön :)
 
  • Tykkään
Reaktiot: M&S
Kiitti siira. Mä olen ihan seko ruokien suhteen raskaana.. Joku täällä mainitsi, että pastöroituja juustoja syö..että nakeissa ja valmispitsassa on paljon enemmän listeriavaaraa..joten nyt en juustojen lisäksi syö myöskään nakkeja keittämättä. Huoh. Valmispitsaa nyt en söis maun takia muutenkaan. Suomessa pärjään vielä jotenkuten, mutta ravintolasyöminen ulkomailla on ihan mahdotonta..ja ollaan ensin neljä viikkoa Espanjassa ja sit vielä kolme viikkoa Jenkeissä. En tietty valita matkustelusta, mutta tuskin selviän ilman paniikkikohtauksia. Puoliso vetää herneet nenään, kun jätän kokonaisen maksetun ruoan ravintolassa syömättä..luultavasti täysin nollariskin takia. Hoh hoijaa. Kai sitä voisi pahemminkin seota raskausaikana, heh.
 
Mie olen syönyt vaikkamitä sellaista mistä neuolan täti ei kovin innostuisi: valmisruokia(en kylläkään koko ajan, enemmänki silloin ku muu ei maistu), lämminsavustettua kalaa (itse valmistettu), ties kui kauan pakastettuna ollutta lihaa(hyvin kypsennettynä), graavisuolattua kalaa (myös itse valmistettu) ja mitään ei ole tullut.
Inkiväärin syömistä olen välttänyt melkein kaikessa muodossa(jopa mustaa teetä, jossa inkivääriä makuna/aromina) ja se on melkein ainoa jota "pelkään" syödä ku kerta on kielletty.
 
M&S muista ett on siellä ulkomaillakin raskaana olevia naisia jotka syö varmasti ihan samaa ruokaa :) suomen terveyshuolto on vaan todella tarkka suosituksissa, epäilen että monessa maassa edes tiedetä tällaisista.
 
Me ollaan suunniteltu nyt keväälle lomaa välimerelle. Vähän kyllä jännittää, että mitä sielä uskaltaa syödä.
Jostain luin, että Euroopassa maitotuotteet pitäis olla pääosin pästöroituja. Ja tottakai sitä ulkomailla pitää käyttää järkeä normaalistikin, mitä uskaltaa syödä ja mitä ei. Ajattelin ens viikolla neuvolassa puhua asiasta terkkarin kans :)
 
Etelä-Euroopassa vaan ainakin on suurimmalla osalla naisista toksoplasmoosia vastaan vasta-aineet, koska se on niin yleinen siellä. Käsittääkseni Italiassa esim. testataan jokainen nainen raskausaikana. Ja salaattien peseminen ei välttämättä ole ravintoloissa niin tarkkaa.. Ja raakaa kananmunaa voi syödä Suomessa ihan rauhassa, mutta ulkomailla ei suositella..eli jotkut jälkiruoat ja majoneesi aiheuttaa ongelmia. Ja niin edelleen ja niin edelleen. Mutta mä olen tällainen, onneksi suurin osa muista osaa ottaa rennosti. :)
 
Megara, mulla oli sama. Kaaduin lenkillä ja löin tosi kipeesti kylkeni ja käteni. Järki sanoi, ettei se haittaa masua mitenkään, mut toki mielikuvitus alkoi laukkaamaan...
 
Mietin että soittaisinko neuvolaan kun on ollut vatsa tuon kaatumisen jälkeen vähän kipeä, mutta samalla ne voi olla myös ihan kasvukipuja vaan. Ihmiset ajaa kolareita ja niistäkin on vatsat ja vauvat selvinneet vahingoitta... Yritän tässä rauhoitella itseäni...
 
Takaisin
Top