Helteisen heinäkuun höpinät

mie oon vissiin sit tosi erakko ja yksinäinen kun mun luona ei ole vuoteen käyny kukaan muu kun mun porukat ja velipuoli puolisoineen sekä yks kaveri tuli illala, mentiin baariin ja se lähti aamulla.. niin ja exä on käyny hakeen esikon suurin piirtein kerran kuussa, muutaman kerran olen ite vieny ja hakenu.. 
ja porukat on käyny ehkä neljä kertaa ja toi velipuoli kaks kertaa :/ 
ukon porukat eikä sisarukset oo ikinä käyny (tosin vaan toi reilu vuos ollaan oltu yhdes), ukon kaveri ja eno on käyny pihalla pyörähtään kerran edellisessä paikassa asuttaessa... joo oon ehkä vähän katkera.. mie kyllä tykkäisin leipoa ja tarjota mut ei ketään tuu vaikka kutsusin... enpä ole sit enää jaksanu kettään kuttua kylään kun ei ketään kiinnosta tulla... (asuvat kuuleman liian kaukana, eikä ole autoa jne jne syitä)
ite käyny sit senki eestä kylässä, tosin taitaa sekin nyt jäädä kun on vaavi. joten tervetuloa yksinäisyys :/

tulipa taas valitus viesti, sori oli vaan pakko avautua.. 

Nia: voi olla, meillä on la:tki aika lähekkäin :D mulla tosiaan 9 päivä :)
 
siala:  Meilläkään ei ihan hirveesti vieraita käy.  Tai siis sanotaanko että mun puolen kaverit ei käy oikeastaan ikinä, miehen kavereita kyllä käy sillon tällön.  Viimeksi tuli kyllä porukkaa vauvaa kattomaan mutta saas nähdä jaksaako se uusi vauva kiinnostaa yhtä paljon kun ei ole niin "uusi ja ihmeellinen asia".  Mielelläni mäkin kyllä kestitsisin!  Me asutaan kanssa semmosessa paikassa että monet vetoaa siihen autottomuuteen ja sitten jos tarjoutuu hakemaan niin tehdään helpolla oharit.  Ehkä tähän vaikuttaa se että mun kavereista aniharvalla on lapsia ja sitten kun pitäis nähdä onkin krapula tms.  Onneksi on muutama "vertaisäiti" täällä lähialueella, tutustuttiin ekan vauvan kerhossa.  Sillä porukalla ollaan kyllä tapailtu mutta saas nähdä miten käy:  nyt on jo porukka hajaantunu kesälaitumille ja suurin osa palaa syksyllä töihin.  No kai se vaan täytyy opetella kyläilemään ja retkeilemään kahden lapsen kanssa.  Niin joo, sukulaisetkin käy melko harvoin:  miehen suku asuu niin kaukana ja mun porukat ja sisko on helpoin tavoittaa kun menee ite kylään.

Josku, savannah90:  Ei ollu mullakaan ennen esikoista harmainta aavistustakaan että sitä lapsen nukkuma-asentoa pitää vaihdella.  Onneksi ne kyllä jo siellä synnärillä ja neuvolassa näitä asioita kertoo ja varmasti myös perhevalmennuksessa.  Kaikki asiat ei millään meinaa kyllä jäädä päähän mutta pikkuhiljaa niitä oppii muistamaan ja myös järkeilemään itse.  Ja mä uskon olevani aika hukassa taas sitten pikkusen kanssa, ei vaan mitenkään pysty muistamaan miten semmosen ihan pikkusen kanssa toimitaan kun edellisestä kerrasta on kuitenkin jo aikaa.

wilperi:  Täällä kanssa väsyttää enemmän kuin laki sallii!  Tänään jäi päikkärit välistä kun olin kaverin luona kylässä.  Ja heti huomaa että on kuin nukkuneenrukous vaikka ihan ok yöunetkin takana.  Krooh!

Vaipparoskiksesta...  Meillä käytetään siis nykyään yksi kertisvaippa päivässä (öisin siis).  Mä oon kakkavaipat suihkuttanu ja laittanu ihan tavalliseen keittiöroskikseen.  Ei ne mun mielestä sielä kummemmin haise vaikka meillä siis tota kaatopaikkajätettä tulee pussillinen kahdessa viikossa (kaikki kierrätetään muoveista lähtien siis).  Tai no tottakai jos sinne roskikseen naamansa tunkee, mutta muuten ei leijaile mitään tuoksuja.  Varmasti sitten jos enemmän niitä vaippoja on niin alkaa jo hajuhaittaa olemaan.  Jotkuthan säilyttää vaipparoskista viileään vuodenaikaan parvekkeella/ulkona.  Kukin tyylillään :)

Huomenna ois illansuussa tarkoitus mennä mökille.  Mies ja poika lähtee sitten pohjosesta yötä vasten ajamaan joten mun on tarkotus laittaa siellä sängyt kuntoon että voi pojan sitten siirtää nukkuvana autosta sänkyyn.  Toivottavasti nyt menee yöt paremmin vaikka äiti häiriköikin lapsen unta <:D  Harmi muuten että sen tutittomuuden myötä on yöunet lyhentyny 1-2 tunnilla :/
 
siala Ei meilläkään käy juuri koskaan vieraita! Suurin osa nuoruuden kavereista on jäänyt pois vuosien aikana ja harvat jäljellä olevat asuvat kauempana, tai sitten eivät vaan saa aikaiseksi tulla kyläilemään... vaikka ollaan pyydetty monet kerrat. Eipä sitä viitsi sitten itsekään aina lähteä tuppautumaan muiden luokse kun eivät osaa tänne tulla. Mielellään minäkin aina sitten tarjoan jotain kun joku tulee kerrankin käymään. Mutta siitä en tykkää, että joku tulee kylään ilman kutsumista tai ilmoittamista ilmestyen vain ovelle.

Ja taas on pienen ihmisen pää pyörällä! Lasta pitää nukuttaa selällään. Se on turvallisin vaihtoehto. Käytiin juuri perhevalmennuksessa. Siitä pitää vaan huolehtia, että lapsi ei aina nuku pää samalla puolella, eli pitää katsoa että pää on välillä myös toisella puolella (jotenkin hankalasti selitetty... siis ettei nuku vain pää oikealla poskella vaan myös vasemmalla...) jotta pään muodosta tulee tasainen...
Oli kyllä niin tiivis tunnin paketti asiaa lastenhoidosta, että huh huh. Hyvä että järjestäävät tällaisia. Täällä siis kaksi perhevalmennuskertaa synnytysvalmennuksen lisäksi.

Miehelle käytiin hakemassa moottoripyöräkypärä. Sai eilen inssiajon läpi. Toivottavasti ei nyt innostu pyörää ostamaan tälle kesälle, on tässä vähän muutakin rahan menoa tulossa. :)



 
Meilläpäin ei järjestetä perhe-/synnytysvalmennusta ollenkaan. :( Vain alle tunnin tutustumiskäynti synnärille. Ja neuvolan tätiki on kuulemma vähä hankala tapaus, siltä ei paljo sympatiaa ja tukea arkeen heru. Kaverille sano ensimmäisellä kotikäynnillä vauvan ollesa noin viikon ikänen, että tuon lapsen kans ette tuu pääseen helpolla...
 
Siala: Mulla on la 12.8

wilperi: mullaki on aivan järkyttävän valtavat tissit, F-kuppi menee tällä hetkellä ja ostin imetysliivit ilman kaaritukia. Olin kyllä todella yllättynyt miten tukevat ne oli, vaikka olivatkin isot. Kokeilemalla varmasti löydät parhaimmat liivit. Mulle liiviliikkeessä sanoi se myyjä, ettei kaarituellisia imetysliivejä edes hirveästi taideta valmistaa. Kysyin, että miksi niin myyjä vain nauroi, että sitten ku imetät, niin tiiät. Ilmeisesti ne kaarituet hinkkaa ja käy kipeää.

Leluponi: Täälläkin maksaa bussi yhteen suuntaan sen 3,10e. Kallista on.

Miksi olen näin malttamaton. Tänään ollut semmoinen päivä, että olen vain halunnut jo synnyttää. Tuli oikein synnytyskateus, kun porisin erään tutun kanssa, joka on kolme viikkoa sitten saanut vauvan. Meillekin jo!

Meillä ei kanskaan käy hirveästi vieraita. Mutta jos sattuu niin, että käy, niin yritän kyllä aina jotain tarjota. Meillä ei niinkään omia leipomuksia ole pakkasessa (mitä nyt muffinsseja, mitä innostuin tuossa pari päivää sitten leipomaan). Enemmänkin meillä on pullapitkoa ja semmosia kahvitarjottavia pakkasessa, samoin kuin pakastepullia. Miehen äiti on leipomossa töissä, eli me haetaan kaikki leivät ja pullat puoli-ilmaiseksi sieltä. Ensi viikonloppuna meille olisi tulossa pitkästä aikaa vieraita. Kaveri tulee lapsensa ja poikaystävänsä kanssa Rovaniemeltä tänne ja tulevat meille yöksi. En tiedä montako yötä aikoivat olla. Jotenkin hulluna odotan, mutta osaksi myös ärsyttää, että miksi tuli luvattua. En millään jaksaisi hyysätä ketään. Kaverini kyllä sanoi, että hänellä on huono omatunto tulla, kun minä olen viimeisilläni, koska tietää, että olen väsynyt ja kaipaan omaa rauhaa. En hennonnut sanoa, että niin on ja että älkää tulko vaan päinvastoin tulkaa ihmeessä. Tuo on kyllä sen verran hyvä kaveri, että saatan vaikka hänelle sanoa, että saavat itse touhuta mitä touhuavat ja kierrellä kaupungilla ja huolehtia omat eväät sun muut, eikä hän varmasti tykkää huonoa ja ymmärtää. Saapa nähdä. Ehkä mää räjähdän jo ennen sitä? Toivoajatteluako?

Tänään on ollut kyllä erityisen raskas päivä. Aamulla piti herätä aikaisin pankkiin ja kauppaan ja olin jo aikaisin iltapäivällä kaverin luona polttareissa ja lähdettiin siitä sitten kaupunkiin seksiväline-esittelyyn ja syömään. Tuossa tunti sitten tulin kotiin. Eilinen ikean reissu verotti ja koko ajan semmoinen olo, että itku pääsee kun joka päivää kolottaa. Jospa sitä ensi yönä saisi nukuttua. Huomenna kyllä LEPÄÄN. Perjantain lääkärineuvolaa odotellessa!
 
minua ei edes haittais jos joku tulis ilmottamatta, mut niin ei ikinä käy kun tosiaan lähin jonku tunnen asuu noin puolen tunnin ajomatkan päässä ja sillä ei ole edes ajokorttia. ja muuta jotka tunnen asuu vielä kauempana ja ei heillä tänne päin ole kyllä ollu ikinä asiaa. ei kukaan ole ainakaan sanonu että täällä päin olis ollu käyntiä... 

mie olen taas tänään tehny tota nojatuolin päällystys projektia, ei hyvältä näytä, niitit on liian lyhyitä ja nauloja ei jaksa naulata. en varmaan saa sitä ikinä valmiiksi. ja sit jos saan niin se on niin kauheen näkönen että en haluu sitä ikinä nähdä. pitiki alkaa väkertään tommosta.. 
mut nyt unelle ja hetken aikaa viettää vaavin kanssa kun kuites alkaa kauhee potku hetki kun pitkäkseen menen.. 
 
Pöh pöh, meillä nukku esikoinen ainakin ekat kuukaudet aina selällään, ja ihan normaalin mallinen sen pää on!! Ei siinä kauaa mee kun se alkaa ite kierähteleen kyljelle eikä nuku enää selällään (meillä käänty alle 3kk ekaa kertaa mahalleen).

Wilperi, meillä onneks kaverit tajus olla tulematta sairaalaan, ja ne vähät ketkä kävi, kysy ensin tai ite pyysin (mun sisarukset, miehen äiti ja yks kaveri). Ei siä huvita paljo vieraita katsella heti synnytyksen jälkeen, paitsi just noita ihan tutumpia (ketkä on sut jo muutenkin nähny pahimmillaan). Eikä siä yleensä kauaa ees olla. Ja jos meille tulee kylään normaalistikkin, niin kehtaan kyllä kaikille kavereille sanoo et keitäks kahvin, tuo maito jääkaapista tms. Ei meillä niin hienoja vieraita käykkään etten kehtais (paitsi jotkut isovanhemmat). Varsinkin sitten kun on just tullu sairaalasta ni pitäs ihmisten tajuta itekkin tarjoutua keitteleen kahvit. Tai en tiä miten muilla on, mut suurimmalla osalla meiän kavereista on sellaset välit ettei tarvi passata vaan ovat omatoimisia ja alkavat heti sitä kahvia keittelemäänkin :) En osaa selittää, ei siis kukaan kenenkään kaappeja mee kollaan, mut ei paljon vieraskoreita olla, ainakaan lähimpien ystävien kanssa, tai varsinkaan sisarusten.

Mä en kans ennen esikoista ollu varmaan ikinä käyttäny kaarituettomia liivejä, ja yhet kaarituelliset ostin etukäteen. Mutta on ne tuettomat vaan paremmat, siinä alussa on tissit niin kipeet et sitä on vaikee kuvitella, tai itellä oli ainakin kun kasvo pari kokoo siis varmaan puolen päivät aikana, eikä ne tosiaan ollu tottunu siihen imetykseen!! Ihan järkyt, eikä nää pienimmästä päästä ollu ennen maidonnousuakaan. Ja ne on megapinkeet, ettei kaaritukia paljon tarvi. Tuntu et kohta repee nahka ja ne putoo, kun oli niin painavat, oikein Pamelat!! :)

Sairaalasta vielä... Mun toisella huonekaverilla ravas kaikki v*tun kummin kaimat kylässä sitä vauvaa kyyläämässä, olis sekin voinu vähä meittiä, tai menny seurusteleen niiden kanssa kahvioon tms. Ei todella huvita katsella paljon ihmisiä (outoja vielä), kun itellä tissit on kipeenä ja valskaa, karseenkokonen side persuksissa ja kävely huteraa, naama kalpeena ja opettelet vasta imetystä ja sitä lasta ylipäätään, ja baby blues menossa (ei ees pahana, mitähän se sit ois ollu kun ois tullu rajumpana..). Ja jouduin siis raahautuun omalta paikalta sen vierasjoukon ohi vessaan (ketkä tukki koko sen väylän sinne), ja muutenkin siinä sänkyjen välissä oli vaan ohut verho, ja sekin liuku välillä kun ei ne mahtunu sinne muijan pedin ympärille muuten. Koitin hiljaa itekseni porata siinä punkallani ihan ressissä, ja ressasin lisää et kohta se lapsi aistii et oon ressissä ja alkaa itekkin ressaan ja sit ei tuu maitoo (tunteet voi vaikuttaa siihen) enkä opi imettään jne... Ärsyttävää, viä kun senkin takia ei halunnu paljon yhtään vieraita ettei huonekaverit häiriinny, ja sit saa ite tollasen samaan huoneeseen!! Mrrrrrrrr! Ja tätä kesti siis joku kolme päivää..............!! Ja ärsyttävää kun toi pilas muuten niin ihanan sairaalassaoloajan, jotenkin tykkäsin siitä ajasta kun raskaus ja synnytys oli ohi ja oli kun jossain hoitokodissa ja se nyytti oli jo kainalossa <3

 
Tekstiä tekstiä.. Mukavata.. Mutku pitäis lähtee kohta..:)

Mä en oo mikään leipuri.. Onneks miehen äiti tykkää roudata tänne välillä jotain pakkaseen. Ainakin viimeks roudas ku tuli ekaa kertaa kattomaan poikaa.. Itseasiassa toi jo synnärille kaks laatikollista piirakoita pakkaseen..

Meillä onneksi ei saa sairaalaan tulla muutaku isovanhemmat.. tietty isä ja sisarukset. Saa nähä tuleeko kamuja käymään siinä käytävällä..

Moon: Samaa täällä mietitään.. jaksaako uusi vauva kiinnostaa sukulaisia ja kamuja.. Ja kuinka kauan.. Viimeksi esikoisen kanssa kävi vieraita vähintään kerran viikossa kuukauden ajan.. Sitten sekin jäi.. Nyt hyvä jos synttäreille sain houkuteltua porukkaa..:(

Meille sanottiin synnärillä ja neuvolassa, että lasta nukutetaan kyljellään ettei tulisi tukehtumisriskiä puklauksien takia..

Nyt alkanut kunnon issiaskivut.. Ai perkule sentään.. Lähtee jalka alta ainakun kirpasee.. Ja sattuu todella kovaa.. Ja tulee ihan yllättäen.. Tosi mukavaa..

Eilen olin taas kaverin kanssa jokilaivoilla.. Ei kehdannut portsari kysyä papereita. Katto ekana masua ja toivotti tervetulleeksi.. Huomasin, et olis mieli tehny kysyä.. Muutenkin sain aika pitkiä katseita siellä.. Hermostuttavaa.. Ihanku raskaana oleva ei sais tulla terassille nauttimaan alkoholittomia.. Huoh.. Okei.. tilasin mä alkoholittoman siiderin.. jos kuitenkin oli 0,5 prosenttia.. IIIIK!! Oli yllättävän hyvää.. Mut joo.. Teki mieli muutamalle sanoa, et hei.. etkös oo ennen raskaana olevaa naista nähny.. Lähettiin kuitenkin jo kymmeneltä illalla pois sieltä.

Vali vali.

Nyt täytyy mennä verikokeisiin.. Yyh. Ja ärsyttävä helle tullu riesaksi.. Ja pojalle flunssaa.. Huoh.. Hyvää kesää..
 
Oonko mä joku poikkeus kun mun mielestä oli mukavaa kun sairaalassa kävi vieraita :D  No joo, mulla ei ihan hirveesti niitä käynyt, omat vanhemmat ja sisko ja sitten pari miehen sukulaista.  Mies tietenkin kävi joka päivä.  Kuitenkin se vierailuaika "ulkopuolisille" oli vain se yksi tunti per päivä joten mua ei niin haitannut muidenkaan vieraat, harmitti vaan jos ei itellä käyny kukaan samana päivänä.  Mulla oli aika ankara babyblues ja ihmettelen tosissaan ettei kukaan ollu siitä sanallakaan maininnut.  Itkin siellä sairaalassa sitten verhon takana yksinäni ja vasta sitten kun kätilö löysi mut käytävältä parkumasta sain kuulla mikä koko babyblues on ja että se kuuluu asiaan.

Meillä kanssa saatiin sekä neuvolasta että synnäriltä se suositus nukuttaa kyljellään lasta puklautusten varalta.  Mutta lähinnä siis sillä ei ole niin isoa merkitystä nukuttaako kyljellä vai selällä, kunhan ei ilman valvontaa nukuta mahallaan.  Ja ei se lapsen pää tosiaan hetkessä litisty.  Siihen yhdessä kohtaa nukuttamiseen liittyy se toispuoleisuuden riski motorisissa taidoissakin, lähinnä siis jos lapsi nukkuu aina samoin päin sängyssä ja aina vaikka vasemmalla on nähtävää ja oikealla pelkkä seinä.  Silloin toisen puolen lihaksisto kehittyy helposti vahvemmaksi kuin toisen kun lapsi kurottautuu niitä virikkeitä kohti tai kääntää päätään aina sinne samaan suuntaan.  Mutta älkää ottako paineita näistä, ne ei ole mitään pysyviä muutoksia jne.  Mutta hyvä tosiaan vaihdella väliin sitä nukutusasentoa tai paikkaa sängyssä.

Mun puolesta ois kanssa saanu pysyä helle pois.  Onneksi ei sentään siellä kolmessakympissä keiku elohopea.  Ja mukavaa kun pääsee mökille tänään!  Kaiken uhalla aion mennä järveen vielä pulikoimaan, ei mulla paikat vielä niin auki ole.  Kai.

Niin joo, noista leipomuksista vielä.  Mä tykkään kyllä leipoa mutta sille ei oikein tahdo olla nykyään aikaa.  Lisäksi joutuisin sitten kaikki leipomukset syömään lähes yksin kun muu perhe ei niin välitä.  Mä ostankin pakkaseen vierasvaraksi noita paistovalmiita pullia ja pasteijoita :)

Kai se tarttis ruveta pyykkiä ripustamaan ja pakkailua harkitsemaan...
 
Tykkäsin mäkin et kävi vieraita, mut just vaan noita lähempiä kenet on tuntenu aina. Ja mies tietty oli monta tuntia, usein melki koko päivän. Meillä se vierailuaika oli jotain klo 12-19, eli siinä ravas naapurissa väkee alvariinsa. Mä onneks tiesin siitä baby bluesista, ja onneks se ei tullu niin pahan kun luulin, mut oli sitä jo siinäkin! Onneks sitä ei kestäny kauaa.

Mä tykkään kans leipoo ja syödäkkin, mut koitan parhaani mukaan välttää sitä mähkimistä, koska mulla tulee pari kiloo heti kun kattookin jääkaappin päin. Eli joutuu muutenkin vahtiin et pysyy painossaan, niin riistäytyy helposti käsistä jos käy paljo väkee ja koko ajan mussuttaa. Saas tosiaan nähä kuinka paljon nyt käy väkee, kun on jo toinen lapsi!!!

Mua ei helteet haittaa, ei oo alkanu hikoilut viäkään (joo, siis tietty hikoilee mut sen mitä normistikkin). Helpompi toisaalta kun voi vaan avata takaoven ja lähtee tytön kans hiekkalaatikolle paljain jaloin :) Ja saa loput pyykit nopeesti kuivaks!

Blääh, ei olla viäkään mietitty nimee tai kummejakaan pahemmin tai tehty oikein mitään, pyykkiä pesty ja tavarat haalittu varastoon. No, ens viikolla sit kun loma alkaa, täytyy kotonakin viä pestä kaapit ja ovet ja puunata nurkat ja ja...!! :)

Hih, ihanaa, ekaa kertaa neuvolan vaaka näytti miinusta! Johtu tosin siitä, kun viimeks tuli suoraa ruokapöydästä, etten oikeesti oo mitään laihtunu, mut kivalta tuntu! Viä kun tää sijainen sano et sullahan on tosi maltillisesti noussu paino, vaikka ittee kauhistuttaa (välillä oli joku +800g/viikko, ja yleensä sen +500-600g/vko). Ja muutenkin oli kauheen mukava, tuntu et kerrankin se jutteli muutakin kun ne pakolliset (mulla ei siis mitään renkkoja/vaivoja oo viä ollu, ni ei oo "tarvinnu"). Muksu on jo tua ihan kuopissa, mut ei viä kiinnittyny. Ja sen kyllä huomaa, painetta alamahassa kävellessä, ja välillä vihloo lonkkaluuta, tuntuu et se kaivautuu sinne johki väliin.

Onpas mulla ollu tänään aikaa kirjotella :)
 
On se tosiaan kumma kun bussilla matkustaminen on niin kallista... Ehkä hinnat laskis mukavasti, jos ihmiset käyttäis enemmän busseja. Täällä se minimitaksa on 3e, ja kyllä käy sääliksi ne vanhukset, jotka ei jaksa/kykene sitä alle kilometrin matkaa kauppaan kävellä, ja silti joutuvat maksamaan sen 3e! Ja 18 kilometrin matka maksaa 5e. Huhhuh.

Noista liiveistä, mulla ainakin on sellainen käsitys, että ne kaarituelliset aiheuttaa joillain helposti tukoksia ja rintatulehduksen. Jos pääsevät painamaan. Ja varmasti tuntuvat inhottavilta, kun rinnat ovat isot ja pinkeät, ei kyllä varmaan tule sitten mieleenkään käyttää kaarituellisia! :D Pitäisi tosiaan käydä yhdet liivit ostamassa valmiiksi, mutta kuinkahan isot sitä sitten ostaisi? Ennen raskautta käytin hurjia 70-75A liivejä, alkuraskauden aikana tissit rupes turpoomaan ja olivat inhottavan kipeät, nyt käytössä 75B liivit. Tais luontoäiti olla sitä mieltä, että ei mun A-kokosilla paljoo lasta ruokita, heh! :D
Yohanna: Toi kuulostaa kyllä niiiiiin rasittavalta! Mikä siinä on kun jotkut ihmiset eivät osaa ajatella muita, kyllähän sitä vauvaa ehtii näkemään sairaalassaolon jälkeenkin! Mua ainakin hävettäis, jos itellä kävis sairaalassa hirveesti porukkaa kattomassa. Mun vanhemmat ja sisarukset saa käydä katsomassa, samoin miehen vanhemmat ja sisarukset. Kaverit ehtii käydä sitten myöhemmin... Mutta jos siltä tuntuu, niin siellä sairaalassa ei kyllä sitten käy ketään. Mun äiti saattaa tästä kyllä verisesti loukkaantua, mutta voi olla, että haluan rauhassa opetella vauvan hoitoa sen sairaala-ajan...
Täälläkin vauva on jossain toooosi alhaalla, välillä tuntuu, että miten se muka voi niin alhaalla olla! :D Mutta ihme ja kumma, se ei paljoa paina, paitsi välillä istuessa, ja viime yönä sai alkuyöstä juosta tunnin välein vessassa, aargh! Se pään heilutus ja "kaivautuminen" ei tunnu niin pahalta mitä mä oletin... Se on vaan hassun tuntusta. :D

Ootteko te miettiny jo näinkin aikaisin ristiäisiä/nimiäisiä tarkemmin? Me ollaan vähän mietitty, että miten olis fiksuinta järjestää. Sisko ehdotti, että pidettäisiin yhteisristiäiset (hänellä LA suunnilleen 4 viikkoa mun jälkeen). Hän vetosi siihen, ettei sitten tarvitsisi järjestää ristiäisiä kahteen kertaan lyhyen ajan sisällä, ja kun meidän puolelta kaikki sukulaiset asuu niin kaukana. Me ei miehen kanssa tästä oikein innostuttu, koska 1. tulisi niin maan helvetisti porukkaa, vaikka sisko kovasti yritti sanoa, ettei heiltä ainakaan kovin montaa vierasta tulisi... Kyllä niitä vaan tulisi suunnilleen 40-50... Ja 2. ainakin miehen puolelta jättäisi vieraita tulematta, jos siellä olisi paljon sellasta porukkaa, jota ei edes tarvitsisi tuntea (eli siskon isän suku ja siskon miehen suku). Ja sitten vielä olisi sellainen ongelma, kun miehen isä ei halua nähdä/olla missään tekemisissä miehen äidin kanssa... Todennäköisesti tämä ratkaistaan niin, ettei miehen isä tule ollenkaan ristimistilaisuuteen, miehen äiti häädetään vähän aikaisemmin pois että miehen isukki pääsee kahvittelemaan. Rasittavaa, kun joutuu tälläistä pohtimaan, mutta toisaalta ymmärrän täysin...

Supistaa, supistaa... Eilen illalla tuli taas yksi kipeä ja ikäväntuntuinen supistus. No siihen yhteen se sitten jäikin. Saa nähdä, mitä lääkäri sanoo parin viikon päästä. Uskaltaudun kuitenkin hyvillä mielin tänään taas järveen uimaan. :)
 
Oli munkin mielestä kyllä kivaa toisaalta, että kävi sairaalassa vieraita. Mehän viihdyttiin siellä osastolla viikon verran. Ja Tyksissä vierailuaika on arkisin vain sen tunnin. Ja viikonloppuisin kaksi. Ja yleinen sääntö siellä siis on, ettei muina aikoina saisi tulla edes siihen osaston päivähuoneeseen. Noh. Siellä meidän osastolla oli ulkomaalainen pariskunta. Valehtelematta siellä päiväsalissa istui varmaan koko suku lähes joka päivä useamman tunnin ajan. Ei.. en ole rasisti, mutta miksi ketään ei näille sanonut mitään. Olisi ollut kiva mennä lukemaan sinne lehteä tai jotain muuta, mutta ikinä ei päässyt, kun koko päivähuone täynnä ihmisiä.. Vierustoverini kertoi, että oli samaan aikaan synnyttämässä ja siellä oli myös ollut lähes koko suku paikalla. No joo.. Kulttuurierot.. mutta silti.

Yohanna: Sama täällä. Mäkin lihoon, kun vaan katonkin herkkuja. Kateellinen olen kyl niille, jotka voi syödä lihoomatta.. Eikä mekään olla mietitty nimeä sen enempää..Tai kummeja.. mä en oikeesti tiiä, kenet sitä pyytäis.. Ku ei oo, ni ei oo.. Ja tuntuu, et miestä ei kiinnosta kumpikaan.. Ääh.. Lapsest taitaa tulla nimetön..

Nyt alkanut tuntuu siltä, et vauva sais jo tulla.. Toisaalta oottelen innolla, et mies jäis kesälomille ja me voitais tehä jotain erikoista kolmistaan..Vielä ku on suht helppoa lähteä liikenteeseen.. Kahen lapsen kaa se ei ookkaan ihan niin helppoa..

Hei muistaako ketään, että oliks siinä jotain rajaa, et koska vauvan kanssa "saa" lähteä ihmisten ilmoille? Siis kesävauvanhan kanssa saa mennä ulos vaikka heti, mutta että johonkin missä on paljon väkeä.. Meillä olis ens kuun lopulla isäni kuuskymppiset ja ne järjestetään piknik-risteilyllä.. Tahtoisin kovin mennä jos vauva vaan sen sallii.. (miten syöminen luonnistuu jne).. mut oliko siinä rajaa, että koska saa mennä tommosiin väenpaljouksiin?

Täälläkin väsymystä.. Ja kummasti ei väsytä sillon ku poika nukkuu, vaan vasta sillo ku poika herää.. Ihan naatti, ja nytku pitäis nukkua sillonku väsyttää..

Muuten.. mulla on vatsa toiminut useemmin ku normaalisti.. Tosin en usko että tää ny mitään tarkottaa..
 
Ohhoh, kylläpä taas ilmat pukkasivat. Toisaalta on kiva kun on lämmin ja näin mutta mä ainakin hikoilen välistä ku pieni sika ja se on ihan hirveetä ja tulee tosi tukala olo, hyi. 

Moon
, mä olen ainakin käynyt  vaikka kuinka paljon meressä ja järvessä uimassa nyt kun on ollut lämmintä, eikö saisi? :o Tai siis enhän tosiaan tiedä onko tuolla alhaalla jotain, sitten viime lääkärikerran, jolloin kohdunkaula oli vain lyhentynyt puoli senttiä? (onko siitä jotain vaaraa?) Apua nyt mulle iski kauhee paniikki :D En silti millään haluais olla uimatta, kun sitten ku tämä pikkumies on synytynyt (2-8vko päästä) vaikka olisikin lämmin ei voi mennä uimaan..

Musta tuntuu, että oon taas syöny niin PALJON, että painan taatusti tuhat kiloa enemmän kuin viime viikolla neuvolassa :D No jos ens viikolla syö vähä maltillisemmin herkkuja ;D

Meillä on tuolla sairaalassa tunnin vierailu aika iltapäivällä ja tunnin illalla. Silloin saa käydä siinä osaston "aulassa", vai mikä se onkaan päiväsali tms, ja mies saa sitten ilmeisesti olla vaikka koko päivän ja olla sielä huoneessakin :)

Ristiäisiä me ollaan mietitty jo sen verran, että nimi on päätetty jos poika sitten vain näyttää siltä :D Kummit on myös valittu ja pyydetty. Nyt ollaan sitten mietitty, että pidettäisiin se kastetilaisuus kirkossa ja kotona sitten kahviteltaisiin :) Will see.

Mutta minä menen nyt päiväunille kun jäi mökillä olon takia yöunet vähille, ja muutenkin kuuma niin nukkuessa se ei ainakaan haittaa :D


 
Ainiin piti sanomani, leluponille, että luettuani blogiasi tajusin hassun jutun, että me kutsutaan vauvojamme ihan samalla tavalla eli pikku Ooksi. Tai no mies puhuu Oltsusta mutta minä kutsun pikku Ooksi, ihan tulevan nimen kuin senkin vuoksi, että pikkuisen kolmas nimi tulee olemaan Oskari joka on isänsä toinen nimi, eli meillä onkin täällä Pikku O ja Iso O :D :D (olipa sekavaa... :D )
 
me ollaan mietitty nimeä ja kummeja tai mie ainaki olen ja tasaseen tappavaan tahtiin kyselly ukolta joko se on miettiny. mulla on kummeja muutampi jo valmiina kysytty ja lupautuneet tai siis siskolta en edes kesyny, ei se voi yhtä jättää olematta kun muille on :D ei kyllä laittanu vastaan kun noin sanoin :D (sisko on siin mun esikon ja meidän veljen muksujen kummi jo ennestään) 
ristiäisiäkin ollaan sen verran mietitty että sanoin ukolle että ne pidätään kotona ja mies ehotti et jos kuiten hänen kotipaikalla. mut kirkkoon tai mihkään en lähe pitämään ristiäisiä, ne on kotihommeleita mun mielestä. 

mut joo, pitänee lähtee kauppaan. jos nyt sais ostettua sen raskaus lehden mitä yritin ostaa alkuviikosta kun kaupassa kävin, sain sen lehden jopa kassalle, mutta kassatäti ei sitä halunnu mulle myydä syystä x :/ 
 
jopas oli kauppa reissu, eka ei meinannu auto lähtee käyntiin kaupan pihalla ja sit kun lähti niin takaa auto yksinään ajo peiliin pahki :D
pikkusen säikähin kun yhtäkkiä auto raapii peilillä toisen kylkeä 
just viel olin ukon kans puhelimessa parkissa kun tuli toi. 

nyt sit alko pelottaan et jos synnytys nyt ton takia käynniistyy ennen aikojaan, kuites kuullu et säikähyksestä saattaa käynnistyä 
 
Hui mikä muutos foorumilla tapahtunut! Piti ihan aluksi kattoa että oonko tullut oikeelle nettisivulle. :D

Meillä on ristiäisten suhteen jotakuinkin kaikki päätetty. Pidetään ne mun kotiseudulla ja semmoisessa maalaispitopalvelussa. (mun mielestä kaikki seurakuntakeskukset yms. on tosi rumia paikkoja) Se ei oo ihan varmaa vielä kastetaanko kirkossa vai siellä juhlapaikalla. Se paikallinen kirkko on tosi ihana ja nätti vanha puukirkko mutta jos on jo kylmät säät niin kirkossakin on sisällä kylmä. Kummit on jo valittu aikoja sitten ja kaikki joita ensisijaisesti aateltiin suostuikin. :) Nimikin ollaan jo päätetty. Itsepintaisesti pidän kiinni siitä että meidän vauva ei tarvi kasteessa mekkoa päälleen.

Mä menen tohon kätilöopistolle synnyttämään ja siellä tais kans olla vierailuaika tunnin päivässä. Varmaan mun mutsi ainakin tunkee sinne väkipakolla. Kovasti vaan toivon että saataisiin semmoinen perhehuone. En muutenkaan tykkää yhtään sairaaloista niin saati sitten jos täytyy vieraiden ihmisten kanssa olla samassa huoneessa päivätolkulla.

Huh, tänään on taas kiva pikku helle tullut. Täytyy varmaan lähteä uittamaan varpaita mereen ja syömään jäätelöä. :) Mieluusti menisin ihan uimaankin mutta en halua yleisesti esitellä mun ällöä seepramahaa.


 
Siala: wilperi tarkottaa varmaan tätä viestien paljoutta, joka on ilmenstyny lähiaikoina. :)

Mulla oli tänään lääkäriaika kohdunsuun tilanteen takia. Mun suureks ihmetykseks kohdunkaula ja -suu oli pysyny tismalleen samanlaisena nämä kaks viikkoa, eli avautumista ei ollu tapahtunu yhtään. Vauva oli paljo alempana ku ennen, mutta ei vielä kiinnittyny. Painoarvioks saatiin reippaat 2700g, ei kuulemma pitäis kasvaa kovin paljoa yli 3,5 kilon. Samalla tehtiin synnytystapa-arvio, joten ei tartte enää äitiyspolilla käyäkään. Hyvin pitäis pikkusen mahtua tuleen alakautta ulos, jee! Ihan hullulta tuntu ku lääkäri totes, että seuraavan kerran tuut tänne sairaalaan sitte synnyttään...

Nimiasiasta: meillä on mietittynä nimet tytölle ja pojalle (molemmille etunimi ja toinen nimi), pian nähään kumpi valitaan. :) Tosin voihan se olla, että mieli muuttuu sitte vauvan synnyttyä. Ristiäiset pietään mun vanhempien kotona. Haluaisin pitää ne suht pian, ehkä noin kuukauen päästä synnytyksestä, jos vaan oma ja vauvan kunto sen sallii. Tarjoiluja oon jo tehny pakkaseen etukäteen ja äiti hoitaa siivoukset sun muut, joten ne tuskin mitään suurta stressiä pääsee aiheuttaan. Halutaan pitää nimi salaisuutena ristiäisiin asti, joten ei viittis kuukausikaupalla sitä salailla. Ja on kaste meille tärkeä myös uskonnollisesa mielesä.

Sairaalasa vierailusta: itellä on tällä hetkellä semmonen mielipide, että sairaalaan vaan omat ja miehen vanhemmat + sisarukset. Kaverit on jo suunnitellu tulevansa kattoon, mutta ite en oo yhtään innostunu ajatuksesta... Samoin työkaverit on asiasta maininnu. Kattoo nyt millä mielellä sielä ollaan, mutta vähä epäilen, että sitä haluaa vaan keskittyä siihen pikkuihmeen hoitamiseen ja ihasteluun. Toivon, että kotonakaan ei vielä ihan ensimmäisinä päivinä ramppais porukkaa vauvaa kattomasa.

En yhtään jaksa näitä helteitä! Jalat on turvonnu ja paikallaan seisominen on ihan tuskallista. Joka paikasa vaan hikoiluttaa. Esim. rintsikat on ihan pakko saaja pois päältä heti ku kotia pääsee ku ne hiostaa... Huomiseks on luvattu vielä lämpimempää, ei kiva. :( Toivoisin kyllä lähipiiriltä vähä enempi sympatiaa tätä olotilaa kohtaan. Useimmat vaan toteaa, että ne kyllä tykkää helteistä ja että ei haittais, vaikka olis vielä lämpimämpi.
 
Takaisin
Top