Helteisen heinäkuun höpinät

Minäki käyn täälä kurkkimasa monta kertaa päivän aikana, vaikka en läheskään aina jaksa/keksi mitään kirjotettavaa.

Viime viikkojen aikana itellen on tullu mieleen kaikenlaisia ajatuksia ja epäilyksiä. Vauva on erittäin tervetullu ja rakastettu jo nyt, mutta pelottaa, että miten pärjätään. Tullaanko ihan hulluiks täälä pienesä asunnosa, talonrakennusprojektiki on kaikkein kuumimmillaan just vauvan syntymän aikoihin ja koko syksyn. Pelottaa, että joudun hoitaan vauvaa yksin enkä osaa... Mies ei töittensä takia pysty oleen ainakaan viikkoa kauempaa lomalla ja seki aika menee varmasti pitkälti raksalla. Mulla ei hirveesti oo kokemusta alle 3-vuotiaista lapsista, saatika vastasyntyneistä. Kaikki käytännön pikkuasiat mietityttää: tarviiko vauva peittoa, voiko se tukehtua peiton alle, miten vauva puetaan ulos eri keleillä, mitä vaunuihin laitetaan jne jne. Oon varautunu siihen, että elämä muuttuu ihan totaalisesti. Yritän tehä kaikki asiat etukäteen niin valmiiks ku vaan ikinä voi ennen vauvan tuloa - pakastimen leivon täyteen tarjottavaa mm. ristiäisiä varten, jynssään kaikki paikat puhtaiks, ostan varalle kaiken mahollisen. Ihan niinku mitään noista ei vois tehä sitte ku vauva on syntyny... Huoh.
 
Olin eilen tarjoustalossa tekemässä shoppailuja, ihan kaikkea pientä vaan. Sairaalakassia varten ostin hammasharjan, hiusharjan, pesuaineet jne. Sitten matkaan tuli liivinsuojuksia ja paketillinen ensivaippoja.
Kaikki nää maidonkerääjät, rintakumit ja rintapumppu herättää mussa nyt kysymyksiä... Pitäisikö ne hankkia jo nyt varmuuden varoiksi? Vaiko vasta sitten JOS tarvii? Oletteko te hankkineet? Entä oletteko ostaneet esim. tuttipullojen sterilointikojeen tai hajulukollisen vaipparoskiksen?
Myöskin nuo imetysliivit tuottaa tuskaa... Kuinka paljon nykyistä liivikokoa suuremmat kannattaa/uskaltaa ostaa? Toki se on yksilöllistä, mutta jotain suuntaa antavaa....
Mun kuppikoko on 85c, eikä se ole raskauden aikana kasvanut yhtään joten uskaltaisinko ostaa imetysliiveiksi esim. 85D tai 90D?
Ääh, mä tunnen itteni niin tyhmäksi kun kyselen tälläsiä, vaikka varmaan suurin osa teistä muistakin ensikertalaisista on ihan pihalla näiden asioiden kanssa. :D
 
Mulla toi sf-mitta oli viime viikolla 27cm, esikoisen odotuksessa vastaavasti 31,5cm eri eroa on aika paljon.  Mutta tosiaan toi sf-mitta on kyllä niin mittaajasta ja asennosta yms. kiinni ettei noi ole ihan suoraan verrannollisia kyllä.  Sen kyllä huomaa että maha on tosissaan pienempi kuin viimeksi.

Suahili90:  Maidonkerääjä ja rintakumit on onneksi tommosia parin euron ostoksia, eli ne ehkä voi ostaa etukäteen.  Rintapumppua varten kannattaa laittaa rahaa syrjään valmiiksi (ja ohjeistaa mies sen ostoon) jos sitä tarttee.  Ne tuppaa olemaan kuitenkin sen verran hintavampia että harmittaisi sitten jos turhaan ostaisi.  Meillä mies sitten lähti sitä ostamaan akuutisti cittarista kun maito sitten todenteolla nousi hyvin aggressiivisesti neljä päivää synnytyksen jälkeen - minä jäin tissit suihkuten ja särkien kotiin itkemään...
Varmaan riittää että ostat ne yhtä kokoa suuremmat imetysliivit ennakkoon, mutta älä osta monia!  Sitä kokoa ei pysty ennustamaan (voi olla että kasvavat monta kuppikokoa tai sitten ei yhtään) ja sitten olisi taas harmin paikka jos on paljon rahaa laittanut epäsopiviin liiveihin.
Äläkä suotta tunne itteäsi tyhmäksi!  Eihän näitä asioita voi millään tietää ja sitä varten me kaikki täällä palstalla ollaan että voidaan kysellä niitä ihan tyhmiltäkin tuntuvia kysymyksiä!  Ne on monesti semmosia mitä moni miettii eikä sitten välttämättä kehtaa kysyä - ainakaan muualla kuin täällä.

Josku:  Mä varustauduin viimeksi suurinpiirtein jotain ydinsotaa silmällä pitäen eli keräsin kaapit ja pakastimet täyteen ruokaa, jotain jopa valmistin lämmitysvalmiiksi ja pullaa ja pasteijaa varastoin myös.  Hyvä niin, kyllähän mä sitten aika pian pääsin kauppaankin itse mutta meillä oli (silloinkin) mies pitkän aikaa lomautettuna ja rahat finito.  Hyvin sai silti syötyä ja vieraita kahviteltua :)
Noi vauvan pukemiseen liittyvät jutut on aina yhtä hankalia!  Pakko vaan yrittää sitten sitä omaa vauvaa "lukea" että onko kylmä tai kuuma (=niska hiessä) ja sen mukaan vähentää tai lisätä vaatetusta.  Ihan vastasyntynyt ei kovin helpolla sitä peittoa nyhdä päälleen.  Meillä taisi olla alkuun peitto niin että puolet oli vauvan alla ja puolet päällä, sillon sitä oli käytännössä mahdoton saada edes naamalle vedettyä.
 
Mä olin kans pihalla esikon aikaan ja olen nytki kun tosiaan on vierähtäny tuo 5 vuotta, tuntuu että kaikki vauva jutut on unohtanu :/

mie en tainnu esikoisen aikaa ostaan mitään liivinsuojuksia, tai maidon jne kerääsiä tai pumppua valmiiksi. ostin sit jos tarviin. liivinsuojuksia meni vaan yks paketti, kaks ostin toisen annoin sit pois. ja yhden maidon kerääjänki ostin joskus synnytyksen jälkeen, en tosin sitäkään kovin usein tarvinnu kun suht nopeesti maitoa tuli sen verran mitä vaavi söi. pumpunki käsikäyttösen ostin kans vasta synnytyksen jälkeen mut enpä sitäkään sit kovin käyttäny. esikko kun ei tykänny juoda muuta kun tissistä. 
ja noi tuttipullo/tutti jutut mua vähän ahistaa itteä kun esikko ei niitä käyttäny ollenkaan, et viittiikö "turhaan" ostaa mitään ja kannattaako jos ei tämäkään niitä huoli. jotain on jääny esikolta niillä aioin kokeilla jos on tarvis ja sit ostan lisää jos tarvii.. 
ja mie ostin vaan normaalin kannellisen roskiksen, siis missä se kansi heiluu, tuleehan siitä hajuja mut kyllä niihin tottuu suht nopeesti ja eiks tommoset hajulukolliset roskikset maksa aika paljon ja jos pussit pitää olla jotain erikoisia niin niilläki taitaa hintaa olla aika runsaasti :D 

imetysliivejä olen ostanu yhdeet kun niitten pitäis sopii monelle koolle, ja jos tarviin lisää niin sit ostan synnytyksen jälkeen. esikoltaki ostin vasta sitten ekat kun lähdin kotiin sairaalasta, ukko katto sen aikaa muksua autossa kun mie kipasin prismasta liivit ja sitterin :D 

tässä taas jotain juttua multa. 
Oliko täällä muuten oulun alueelta paljon väkeä?
 
tosta pukemisesta vielä piti sanoa et mulle sanottiin esikon aikaan et vauvalle yks kerros enempi vaatetta kun itelle. 
ei mulla ainakaan pitäny kovin usein paikkaan kun ite olen tosi kylmäverinen ihminen et pitää olla melkein aika monta kerrosta itellä vaatetta mut ukon vaate määrään pysty aika usein vertaamaan ja aika usein oli hyvä se kerros enempi :D
 
Mäkin käyn täällä kyttäilemässä monta kertaa päivässä, mutta en oikein mitään kirjoitettavaa keksi.
Tylsääää... Mies on taas töissä yhdeksään asti. Mä olin jo ehtinyt siivota alakerran, kun toinen oli ollut vasta tunnin töissä. Eikä jaksais yläkertaa taas siivota, kun vasta pari päivää sitten siivosin. Ja tänään olen muutenkin menossa anoppilaan, ja kun tulen muutaman päivän päästä takaisin kotiin, kämppä on taas likainen ja sotkettu, kiitos pikkuveljen... Ei voi muuta sanoa kuin vittusaatana, miksi suurin osa miehistä ei osaa siivota jälkiään?! Pikkuveli on niiiiiin saamaton ja laiska, iskä sentään vie roskapussin... Onneksi oma mies on poikkeustapaus! Kaikkien sähkölaitteidenkin kanssa tuppaa menemään hermo! Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää, että valot sammutetaan kun huoneesta lähdetään, eikä tietokoneita jätetä päälle!! Ja sen näytönkin voi sammuttaa, kun lähtee hetkeksi pois. Eikä meinaa mennä jakeluun, että kannettavan akku menee pilalle, jos se on 24/7 latauksessa. Pikkuveli ainakin elää "en minä sähkölaskua kuitenkaan maksa"-asenteella, ja jos/kun se kannettava on niin huono, että joutaa kaatikselle, niin kyllä äiti ja isi ostaa uuden! :) Aaaaargh! Enpä minäkään niitä maksa, mutta haluan kuitenkin ajatella vanhempien lompakkoa ja ympäristöä. Säästö se on pienikin säästö.
Mäkin oon tässä miettinyt kaikenlaista. Miten arki tulee sujumaan? Tuppautuuko äiti liiaksi, neuvoo ja vaatii että saa hoitaa vauvaa? Valvottaako vauva kaiket yöt? Miten sitten mies jaksaa koulussa? Miten minä jaksan? Kuinka nopeasti oppii hoitamaan vauvaa? Ehdinko hommata kaiken tarvittavan ajoissa?
Ja nyt kyllä ärsyttää se, että äiti on taas kotoa pois= mä en saa tilattua netistä mitään! Nettipankkitunnukset on äitillä... Sitteri pitäis tilata. Kaupunkiin ei pääse kuin bussilla, mutta kuka haluaa maksaa 3,40e 10 kilometrin matkasta?! Joo, mulla menis matkoihin siis vähintään 6,80e, enemmän, jos menisin anoppilaan, Hohhoijaa. Seuraavaa neuvolakäyntiä siis odotellessa, silloin pääsee taas kaupunkiin. Pääsis ostamaan siihen sairaalakassiin tavaraa...
Oho, tulipas omaa napaa valivali-kirjoitus!  Noh, pistetään tämän tekemisenpuutteen piikkiin, kun ehtii kaikenlaista miettiä.
 
Onko teillä muuten ollut kipeitä supistuksia? Mulla oli toissailtana pari, ja eilen muutama aika napakka ja inhottavan tuntuinen. Lisäksi nukkumaan mennessä oli tukala olo ja vähän sattui alavatsaan. Tänään kohtu on ollut aika supistusherkkä, tuntuu että melkein koko ajan on maha vähän pinkeenä... Ja nyt on maha vähän kipeä ja isommalla hädällä on käyty tänään jo 3 kertaa. Jee, ei ummetusta! Sukkapuikkokipua tuntuu satunnaisesti, enemmän sillon kun vähän liikkuu. Jos tää tämmösenä jatkuu/pahenee, pitänee soittaa neuvolaan tämän viikon sisällä. Ja mainita maanantaina asiasta.
 
leluponi:  Tosiaan monella miespuolisella tuntuu olevan semmonen hällä väliä -asenne sotkujensa yms. suhteen...  Valitettavan yleistä!
Osa noista kivuista saattaa olla ihan suolistoperäisiä.  Kohtu on niin valtava että se painaa suolistoa, mikä sitten saattaa ajoittain myös aiheuttaa hämmentävän paljon supistuksen kaltaisia kivuntunteita.  Täällä on kanssa välillä semmosta vessassa juoksemista.  Hyvä sinällään ettei ummeta :)  Ja toi pingotus on turhan tuttua myös...  Etenkin iltaa kohti ja jos on joutunu istuskelemaan paikoillaan...  Samoin myös suoliston ärtymys voi aiheuttaa semmosia kohdunkaulan kipuilun tuntuisia vihlaisuja niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin.  Joskus kävin lääkärissä semmosten kipujen takia (en ollu raskaana sillon) ja kun oli vielä tiputteluvuotoa niin olin varma että oli joku gyneongelma.  Lääkäri tutki ja totesi paksusuolen oireiluksi.  Tuli melko tyhmä olo...

Monella muuten suolisto tyhjenee synnytystä enteillen.  Muistaakseni esikoisen kohdalla siellä loppuviikoilla oli suolentoiminta aktiivisempaa kuin aiemmin raskaudessa ja synnytyksessä ei tarvinnu mitään peräruiskeita kun oli ehtiny suurinpiirtein joka toisen supparin jälkeen käydä vessassa X)

Olipas todella henkevä viesti tällä kertaa...

Jos nyt näistä kakkajutuista poikkeaisi sen verran että usein sanotaan että jos äitiä närästää kovin raskausaikana niin se johtuu siitä että lapsen tukka siellä kutittaisi.  No, mua närästi esikoista odottaessa enemmän kuin laki sallii ja tukka...  Hmm, elättelen toiveita että josko sillä maailman rakkaimmalla pikkupojalla olisi jo 2-vuotispäivänään tukka :D  Tällä kertaa on närästäny vain ajoittain, sillon tällön vaan pitää ottaa lääkkeitä.  Kuinkahan kalju tämä lapsi sitten on XD XD XD
 
Mulla ei esikoisen aikaan juuri närästäny ja neidillä oli hiuksia niin paljon päässä että kätilö sano että "neekeri"(en muista mitä sanaa käytti mutta kuiten) tullee kun oli niin musta ja paksu tukka :D

ja nyt on närästäny aika usein saapi sit nähä onko tällä hiuksia päässä vai ei emoticon
 
Tosi kiva moon, et kaikki oli hyvin.. Tuntuu oudolta aatella, et vauva jo noinkin "iso"..

Kauheesti tullu kirjotuksii.. Nyt ei taia jaksaa ihan kaikkeen kommentoida..

Jotkut miettiny, miten osaa hoitaa vauvaa. Samoja aatoksia kävin myös ite läpi esikoisen kohilla. Ja osin myös tämän toisenkin kanssa. Jotenkin sitä vaan oppi siinä hoitaessa. Äitini sanoi esikoisen kohdalla, että vauvat on siitä mukavia, ettei ne mene rikki.. (siis normaalissa "käytössä")..  Jotkut on luontevimpia vauvan hoitajia ihan alusta ja jotkut kasvavat siihen ajan kuluessa. Ite kuulun noihin jälkimmäisiin. Ja neuvolasta kannattaa kysyä niitä "tyhmiäkin" kysymyksiä. Sitä varten ne on... Ite kyselin, että millä tapaa vauva kannattaa vaunuihin laittaa.. Kyljelleen vai selälleen.. Kerran meinasin kysyä, että mitä ihmeen valkoista töhnää pojalla on kämmenissä, kun tajusin että sehän on nukkaa tumpuista.. emoticon

Leluponi: Täällä supistelee jatkuvasti kippeenä. Monen monta viikkoa.. Mitä pidemmälle mennään, ni sitä herkemmin noita tulee.. Ja muuten.. Ei nyt mitään pelottelua, mut niinkuin moonkin sanoi, niin synnytyksen lähestyessä suoli voi alkaa yllättäen toimimaan paremmin.. Et jos yhtään mietityttää ni soita ihmeessä neuvolaan. Ite luulin viimeksi, että nyt tuli vattatauti, kun vatsa ihan sekaisin.. Seuraavana päivänä käynnistyi synnytys.. Mutta otas nyt ihan rauhallisesti kuitenkin..:)

Täällä ei erikoisempaan.. Paitsi että tuli todistetuksi, ettei mun kannata pitkiä kävelylenkkejä tehä. Käveltiin pojan neuvolaan ja takaisin.. N. 4 km yhteensä.. Koko päivän supistellut todella tiheesti.. Ja sattuu. Vähän kuin liikkuu niin heti vatta vetää kovaksi.. Nyt onneksi jo helpottanut..

Noniin.. Voishan mennä iltapalalle..

Yöt kaikille!!


 
Siala: Minä asun Oulussa! :> Ehkä törmätään synnärillä! Täällä SF-mitta huitelee aivan jossain sfääreissä omilla yläkäyrien yläkäyrillä. Kaksi viikkoa sitten huikeat 37cm. Saa nähdä kuin iso on nyt perjantaina kun lääkärineuvola.

Täälläkin on tunteet heitelleet laidasta laitaan. Eniten mietityttää, että miltä lapsi näyttää. Miten sen nukuttaa sängyssä juuri selällään vai kyljellään. Miten opin ikinä imettämään? Miten jaksan valvoa? Alkaako mies luonnollisesti isän rooliin ja hoitaa tasavertaisesti vauvaa? Kaikenlaisia kysymyksiä ja epävarmuuksia pyörii päässä. Eniten mua pelottaa meidän kissa, että jos se tekee jotain pahaa vauvalle. Se on nimittäin aika arvaamaton oman elämänsä herra. Minä vihaan kissoja ja luopuisin tuosta saman tien, mutta mies ei anna.

Meillä on vauvalla tosi useasti päivässä hikka. Kovasti nikottelee tuolla alakerrassa, oikeen alapäätä vasten tuntuu. Pyllyä se yrittää tunkea koko ajan ylöspäin kylkiluiden väliin. Alkaa vissiin olla tukalat oltavat. Kiinnostais kyllä itteäki nähdä ultrassa, että kuinka iso möllykkä siellä oikein köllii. Samoten mua kiinnostaa istukan paikka, kun mulla on tuossa edessä, ettei se vaan ole liian matalalla haittaamassa synnytystä.

Täällä tulee kans iltaisin supistuksia. Eilen oli muutaman tunnin ihan kipeitäkin, mutta ajattelin, että kun eivät voimistuneet tai tihentyneet, niin menevät ohi ja niinhän ne menivät. Meinasin muuten eilen pissata sänkyyn, kun varomattomasti aivastin :D. Melkosella kiireellä pinkasin vessaan ja hyvä, ettei ovelta tarvinnu pöntölle pyllistää, että kerkesi. Pitää vissiin panna niitä vauvan patjan kosteussuojia kohta omanki pyllyn alle.

Meillä oli äidin kanssa tänään oikein onnistunut ikean reissu. Sain viimein vauvan pinnikseen patjan ja petasinkin pienelle jo sängyn. Meillä on tosiaan pinnasänky ja pinnasängyssä alkua varten emmaljungan kova tilava vaunukoppa, missä erillinen patja. Ostin vauvalle myös niitä ikean harsoja, vaikka niitä onkin vähän haukuttu huonoiksi. Ja sen patjan kosteussuojan. Petarit oli kokonaan loppuneet kesken, että pitänee semmonen vielä hommata ihan täältä paikkakunnalta, on se helpompi laittaa petarin kanssa se alulakana. Uudet tyynyt sain myös meidän sänkyyn, sekä koristetyynyn päälliset, jotain pientä keittiötavaraa, kynttilöitä ja semmoista tarttui mukaan. Ostin myös reissulta uudet kävelykengät kun lenkkarit meinasi hajota käsiin. Niin ja tottakai, kun haaparannassa kerran käytiin, niin halvalla ostettiin PALJON karkkia :DDDDD. Ei olis ehkä kannattanut, koska mullahan ne tulee kuitenkin syötyä.

Pitäs vissiin mennä rankan päivän jälkeen jo lepäilemään. Huomenna on taas menoa ja meininkiä, kun juhlimme kaverin polttareita. Luvassa saunomista, kaunistautumista, perinteinen seksileluesittely paikallisessa erotiikkaliikkeessä ja illalla syömään. Meinaanpa muuten ostaa isot geishakuulat valmiiksi odottamaan synnytyksen jälkeisiä lantionpohjalihasharjoituksia!
 
Tulee kyllä käytyä todella usein katsomassa, että jokos on joku jotain kirjotellut :) Sitten itse niin harvoin saa ajatuksia niin järjestykseen, että saisi jotain järkevää kirjotettua :D (saa nähdä onnistuuko nytkään) 

Nuista "peloista". Itseäni ei niinkään jostain syystä pelota se ettenkö osaisi vauvaa hoitaa, olen nimittäin hoitanut siskoni tyttö PALJON hänen ihan ensimmäisistä päivistään asti, sekä myös jonkin verran veljen poikia joista toinen onkin basta vähän yli kuukauden vanha. Mutta se kyllä mietityttää kovasti, että miltäs se pikkuinen mahtaa näyttää. Ja, että onko se terve. Synnytystäkään en jostain syystä pelkää tai en ole kertaakaan edes miettinyt tosissani, että entä jos jotain menee pieleen. Ehkä se on vain hyvä. En myöskään pelkää kipuja (vielä!!!!!!kopkop) vaikka kaikki kyllä sanovat, että kipeäähän se ottaa, ja uskon sen kyllä varmasti :D Mutta ei ole mitään pelkoja sen suhteen, ettenkö kestäisi kipuja. Sanoinkin miehelle, että katsotaampa vaan, että kun pitäisi sitten lähteä sinne synnytykseen niin minä isken jarrut päälle ja tartun oven karmeihin ja huudan että ei en varmasti lähde :D :D 

Katsoinpas tuota idahon tickeriä ja että siellähän on tullutkin jo 36 viikkoa täyteen! Aika hurjaa :D Sanoin miehelle äsken, että voi kumpa mullakin olisi niin saisin siivota :D Tänään tosin järjestelin jo vähän hoitopöytää kun se oli aiemmin vain pelkkä tavarakasa. Samoin pesin kaikki tähän mennessä tulleet vaatteet ja pienimmät (50-56) koot ovat laatikossa viikattuna odottamassa pikku miestä. Nyt odotankin sitä lääkärin antamaa ohjeistusta eli sitä, että 36 viikkoa tulee täyteen ja sitten laitan kaiken kunnolla kondikseen, imuroin, petaan pikkuisen sängyn ja järjestän hoitopöydän loppuun. Ajattelin myös järjestellä minun ja miehenkin kaappeja vähän jotta saa isommat vaatteet sitten johonkin ängettyä odottamaan tarvetta :)

Vauvan tavaroita onkin kaikki mitä meinataan hankkiakkin jo melkein ostettuna. Ainot jotka ovat vielä kaupassa, ovat sadesuoja ja hyttysverkko vaunuihin sekä soiva mobile sänkyyn :)

En tiedä kirjoitinko jo johonkin, että meille tuli eilen aika synnytystapa-arvioon. 21. päivä pitäisi sinne sitten mennä, jännittää. Saa nähdä saadaanko jonkin sortin koko arviota pikku-ukosta :) 

Hoh ompas tullut taas selostusta, toivottavasti ei kovin sekavaa :D

piti jotain kyllä kysyäkkin mutten kuollaksenikaan muista enään, että mitä :D
 
Mä sain esikoisesta kaverilta maidonkerääjiä ja imetysliivejä valmiiks, muuten en ois varmaan ostanu etukäteen. Paitsi yhet imetysliivit, lindexillä neuvoivat tosi hyvin :) Rintakumeja en ostanu, mies sai sitten hakea äkkiä kaupasta kun toisesta meni iho rikki ja verta tuli (mietin jo et jos imetys tekee näin kipeetä, niin miten jaksan sen 4kk minkä ajattelin täysimettäväni! Onneks se sattuu vaan aluks, ja tosiaan kun pääsi sit rikkoutunut iho paranemaan kumien ansiosta). Joku pullojen steriloija on omasta mielestä aika turhake, saa ne pullot keitettyäkin. Ja meillä oli pullojen käyttö aika vähästä aluks, ja kun alkaa antaan kiinteitä 4-6kk, niin niitä ei tarvi enää steriloidakaan. Ja vaipparoskis ois kans ollu aika turha, ei ne vaipat niin pahalle haise (vielä kun syö pelkkää maitoa), ja jos käyttää pelkkiä kerttisvaippoja ni sitä roskista saa olla viemässä joka välissä, kun tulee heti täyteen. Pumpun sain kans etukäteen ja oisin muutenkin ostanut sen, mut ellei halua ni ettii valmiiks kaupan ja mallin ja laittaa miekkosen asialle!

Meillä ei ollu viimeks valmiina paljon tarjottavaa, ja hyvä niin kun kaikki toi mukanaan!! Nyt meinaan sanoo ettei saa ees tuoda. Meillä siis harvemmin on kahvitarjottavaa (ei todella pysyis kaapissa kun ite mussuttas niitä, ja koitan muutenkin olla syömättä herkkuja elli oo juhlat), enkä ees halua koska niitä tulee sit vaan syötyä ja jää äkkiä se päälle et koko ajan mättää jotain kun ei "ehi" syömään (viimeks kävi vähä näin, tyttö halus ruokaa aina kun piti itelle tehä jotain, ja sit veti keksejä/suklaata nälkäänsä, mulla kun imetys ei todellakaan laihduttanu). En heti ala mitään laihista kun napero on syntyny, mut tollaset ylimääräset ja turhat saa jäädä alussa heti pois. Sen verran aattelin leipoo valmiiks et saa mies varpajaisiin tarjottavaa! Ja tilasin jo valmiiks mieheltä jauhemaksakastiketta kun päästään sairaalasta kotiin, nam!!!!

Jos tytöllä oli peittoo, ni oli kans sillai puoliks vaan sen päällä (vyötäröön asti), ettei vaan mee naaman päälle. Ja meillä nukuttiin vaan selälteen, ettei kierähdä vahingossa naamalleen (ei varmaan ees pystyis). Jos ois ollu kauheesti ilmavaivaa, ni ois varmaan nukkunu mahalteen sillon kun ite ois ehtiny vahtiin vieressä. Olin kans ennen esikoista vaihtanu yhen vaipan joskus, ja kaikki puhetaidottomat oli pelottavia, mut kyllä siihen äkkiä oppii (esim kun nitä vaippoja joutuu vähän vaihtaan!!). Ja vauvat on tosiaan aikas sitkeitä!!. Hih, katteltiin eilen esikoisen ekoja kuvia, ja jestas miten ei ees muista et se on ollu niin pieni, ihan erinäkönen nykyään!! Ja ens viikolla tulee jo 1,5 vuotta!!

Vähän ennen esikoisen syntymää näin vasta kuvista, et vauva on sellasen ihme keltasen mähmän peitossa!! Olin ihan järkyttyny et mitä hittoo se on (kinaa)!! Ei ne vauvat tuukkaan sellasina puhtaina kun jenkkileffoissa ;) Et kyllä sitä kaikkee ylläreitä voi tulla ja oppii uutta matkan varrella!! Meillä ainakin sairaalassa panostetaan imetykseen, nin viimeks sai sieltä tosi hyvät neuvot ja opit.

Ja viä pukemisesta, oon kans kuullu ton et lapselle yks kerros enempi, ja se on ihan hyvä sääntö. Tosin joskus riittää saman verran, kun ite oon vilukissa ja tyttö aikas lämminverinen.

Sekavaa tekstiä kun koitti kaikkeen kommentoida!! :)
 
Juu täällä tuli se 36 viikkoa täyteen.. Hiukan outoa.. 4 viikkoa ni sit ollaan jo siinä 40 viikossa.. 2 viikkoa ni synnytyski vois periaatteessa jo käynnistyä.. Mut eihän noista vauvoista tiiä, kuinka kauan ne siellä viihtyy..

Muistui tossa miten "avuton" olin siellä synnärillä ku vauva oli syntynyt.. Jouduin soittamaan hoitajan paikalle, ku en uskaltanut nostaa vauvaa omaan koppaansa.. :) Kyllä siellä opetetaan.

Hei jee.. Olin "laihtunut" kilon viikossa. Taitaa nestettä olla pikkasen..

Juu ei vauvat tuu niin ihanan puhtosina, mitä elokuvissa näkee.. Outoa..:)

Nyt tuli pikanen viesti.. Kaupungille pitäis suunnata..
 
Meillä nukutettiin kyljelleen niin pitkään kun lapsi siinä pysyi.  Aika äkkiähän se oppi siitä kierähtämään selälleen.  Pojan nykyään niin rakas unipupu sai aina olla merkkinä sängyssä että kummalla kyljellä on viimeksi nukuttu ettei aina tullut laitettua samoin päin sinne sänkyyn (se nimittäin vaikuttaa lapsen kehitykseen, jos on aina samoin päin voi kehittyä hieman "toispuoleiseksi", mikäli joku sattuu ihmettelemään).  Olikin aluksi hirveä muisteleminen aina että kummasta tissistä oli imettänyt ja kummalla kyljellä lapsi oli nukkunut :D  Vaunuissa vauva oli selällään, ihan sen takia että meilläkin vaunuteltiin melko kuoppasissa maastoissa jne. niin olisi sitten voinut kyljeltään pyöriä ties mihin asentoihin.

Synnäristä kannattaa tosiaan ottaa "ilo irti" niin kauan kun siellä on!  Ne kätilöt ja hoitajat on siellä just sitä varten että ne auttaa ja näyttää kädestä pitäen asiat niin että varmasti itsekin oppii (paitsi sitä kapalointia en oppinu koskaan, niin helpolta ku se näyttikin ammattilaisen tekemänä...).  Minäkin olen ollut kyllä 8 vuotta lastenhoitajana, mutta 6-16-vuotiaiden kanssa.  Ei vauvoista tai pienistä lapsista mitään kokemusta.  Hädissään tuli kelloa soitettua kyllä, säikähdin pahoin kun meni lapsella nenä tukkoon niin ettei saanut henkeä (pikkuvauvat hengittää pääosin siis nenän kautta) tai kun vaippaan tuli punertavaa pissaa jne.  Kotiin oli kova hinku mutta kotona tuli ikävä sitä kutsukelloa <:)  Meillä toimi loistavana apuna se monen isyyspakkaukseen hommaama VAUVA Omistajan opas -kirja joka on siis täyttä asiaa mutta kirjoitettu niin leikkisästi että mieskin jaksaa lukea ;)

Kamalasti pelotti ja jännitti myös sillon kun mies lähti varpajaisia juhlimaan kun olin ekaa kertaa yksin vauvan kanssa yön yli.  Itkun kanssa sitten otin miehen vastaan kun tuli seuraavana päivänä kotiin, ei menny ihan niin kuin Strömsössä tuo ilta ja yö <:)  Pikkuhiljaa sitä varmuutta saa kuitenkin.  Ja mulle oli valtava yllätys että ihan yhtä rankkaa oli vauvan kanssa yhdellä tuttavalla, jolla siis yhteensä kuusi lasta.  Olin jotenkin eläny sellasessa kuvitelmassa että nämä monen lapsen äidit ovat jotenkin oma lajinsa jotka ei hätkähdä mistään valvomisista ja huutamisista...

laukku:  Sullahan on enää karvan yli kaksi viikkoa siihen maagiseen 36 viikkoon!  Jee!  Aika nopeesti se aika on mennyt :)  Sitten alotatkin semmosen hihojen heilutuksen ettei mitään rajaa :D

Nia:  Tunnustan haukkuneeni niitä Ikean harsoja...  Ne on kyllä nättejä mutta ei tosiaan ime mitään.  Mutta eihän se estä käyttämästä niitä esim. vaunuissa aurinkosuojana jne.  Meiltäkin niitä siis löytyy ja eri tarkoituksiin niitä on siis käytetty kyllä.
Ihanalta kuulostaa toi sun shoppailureissu :)  Alkaa aina tehdä mieli itsekin ostoksille kun lukee toisten hankinnoista!

Täälläkin vauva tunkee pyllyä tonne kylkiluihin ja tietty vastaavasti päätä lantioon.  Sylissä ei enää pysty sohvalla pitämään oikein mitään ellei pidä itse kiinni;  toi vauva potkii kaiken alas :D  Ei toi mun vieterihiiriesikoisenikaan ollu näin käsittämättömän vilkas ja voimakas!  Kyllähän sillonkin maha liikkui jos lapsi oikein touhusi mutta ei mitään verrattuna tähän.  Maha sen kun hytkyy ja heiluu puolelta toiselle ja pikkuisten raajojen kiemurtelun näkee paljain silmin.  Ja noi potkut ja liikkeet on sen verran napakoita että tekee usein oikein kipeetä.  Täytynee ottaa synnärille haavi mukaan, voi olla että tää mukula lähtee juoksemaan jahka ulos pääsee ;)
 
Leluponille pitää ihan ekaksi kommentoida bussien hinnoista... itse olen joutunut nyt välillä menemään neuvolaankin parin kilsan matkan bussilla (kipuilun vuoksi kävely hyvin tuskaista) ja se maksaa 3,10 € täällä päin. Siis yhteen suuntaan. Äidin muuton vuoksi olen joutunut kulkemaan pari kertaa viikossa 25 km matkan kaupunkiin, ja se maksaa 6,30 € ja yhteen suuntaan. :/ Vähän on kyllä hanurista muutenkin bussissa matkustaminen, mutta ei voi mitään kun ei ole ajokorttia... Lauantaina olis tiedossa äidin muutto (onneksi ei tarvii laatikoita kantaa), eilenkin olin mamman luona pakkaamassa tavaroita viisi tuntia... pikkuisen väsytti illalla...

Noista roskiksista tuli mieleen mainita. Me ei olla ostettu mitään semmosta hienoa roskista. Sama vanha kannellinen saa kelvata. Aion ottaa käytön saman niksin kuin päiväkodeissakin on, eli vaippa laitetaan ensin pieneen pussiin (leipä- ja hedelmäpussit ovat hyviä) joka solmitaan ja tiputetaan roskikseen. Hajut eivät leviä niin helposti. :) Kyllähän sen roskiksen saa siitä huolimatta vaihtaa päivittäin, mutta oikein imelän kakanhajun takia ei tarvii heti heittää pihalle. :)

Jee, tänään alkoi sitten virallisesti äitiysloma!  35 viikkoa täynnä. :) Nyt jos synnytys käynnistyisi niin sitä ei enää yritettäisi estää... Mutta ei ole mikään kiire todellakaan! Kahden viikon päästä on vasta lääkäri, niin ei tartteis tulla ainakaan ennen sitä. :) Ja tässä on vielä kaikkea mitä pitää keretä tehdä; äidin muutto, entisen asunnon siivous ja sen vuokralle laiton hoitaminen yms. Että pientä tekemistä riittää... Eilen äidin tavaroita pakatessa rupes kyllä ärsyttämään niin paljon, että miksi pitää ihmisellä olla niin paljon tavaraa. Suurin osa äidinkin tavaroista on  mummovainaalta (ja isävainaalta) jääneitä. Syksyllä aionkin kyllä vauvanhoidon rinnalla järjestää / pitää jonkin sortin kirpputoria (=viedä tavaraa kirpputorille) että saataisiin kaikki turhat pois.

Tänään olis tiedossa viimeinen kerta perhevalmennusta, aiheena lapsen hoito. Saa nähdä käydäänkö se kalvoina + keskusteluna läpi niinkuin viime kertainen imetys yms -osio. Minä olen kyllä lapsia hoitanut päiväkodissa, mutta he ovat aina olleet vähintään sen 9 kk ikäisiä, ja pientä vauvaa olen ehkä kerran pitänyt sylissä kaverin luona. Että kyllä ne otteiden oppimiset minuakin jännittävät. Miten osaa laskea vauvan sänkyyn ja nostaa yöllä hämärässä (pitänee ostaa yölamppuun himmeämpi lamppu ettei tarvii ihan kirkasta valoa lävästä kenenkään silmiin)... mutta uskon ja luotan että kaikki järjestyy. Synnytyskin. Sitten kun on sen aika, pitää vaan uskoa ja luottaa, että kaikki menee hyvin. Jonkin verran mua jännittää kaikesta kivusta ja muusta huolimatta, tipan laittaminen. Eli kun mulla on se streptokokkibakteeri ollut ja kaksi antibioottikuuria olen siihen syönyt, niin joudun /pääsen tippaan synnytyksessä, antibioottitipan tarkoitus on ehkäistä bakteerin tarttuminen vauvaan. Vauvalla se voi tehdä tosi vaarallisia oireita... mutta yritän olla semmoisia ajattelematta, koska synnytyshän menee sitten hyvin!

Tuosta vauvan nukuttamisesta pitää itsekin vielä varmasti kysyä neuvolasta, mutta tosiaan vauvaa ei kannata nukuttaa pelkästään selällään. Näin kerran yhdellä tytöllä sellaisen päänmuodon, joka jäi kyllä mieleen. Eli tytön takaraivo oli ihan littana. Ja siihen oli syynä se, että lasta oli nukutettu pelkästään selällään. :/ Ilmeisesti vatsallaan nukuttamista ei kuitenkaan nykyään suositella?! Jotenkin se kyljellään nukuttaminen tuntuu hankalalta, miten lapsen toinen käsi pitäisi "asetella" ettei se jää kyljen alle...??

 
Moon, se on todellakin aikomuksena! :D Himoitsen niin, että pääsisin vähän pidemmällekkin kävelylle kuin vain esim. kauppaan kävelemään. Ja se todellakin että saa siivota eikä tarvi aina pyytää miestä tekemään jotain (nehän kun eivät tunnu osaavan sitä ilman pyytämistä tehdä :D )

Tuosta vaipparoskiksesta, me ostettiin sellainen tavallinen ämpäri ja siihen sai erikseen ostaa sellaisen melko tiiviin kannen joten sitä aiotaan käyttää, vaikka se kakkahan ei tosiaan kyllä kovinkaan haise alussa. :) Ja samaa tapaa aion käyttää myöhemmin kun kakka alkaa haiskahtamaan enemmän, kuin Kcatri, hyväksi havaittu keino :)
 
whaaaat... en oo koskaan kuullukkaan että vauvaa ei sais nukuttaa aina samassa asennossa!oon luullu et se nukkuu aina selälleen.
 kuvittelin jo etten stressaa tämmösistä vauvan hoito asioista (paitsi siitä oon stressannu kuinka paljon ja mitä vauvalle kuuluu pukea päälle) mutta nyt kun luen näitä teidän juttuja niin tuntuu että oon ihan tynnyrissä kasvanu :O täytyykin kysellä sitten neuvolassa ohjeita :D
laittakaa tännekkin lisää kaikkia tommosia hoitoon liittyviä asioita mitä ei välttämättä tuu muuten ajatelleeks.

tulin vaan pikasesti kommentoimaan, tää lähtee nyt hemmotteleen itseään kampaajalle, varmasti viimeinen hemmottelukerta vähään aikaan :)

 
Kylläpä on rankkaa kestitä vieraita. Oli tosi kivaa kun eräs ystävä tuli meille yökylään toissapäivänä. Jotenkin sitä ei osaa olla niin "normaalisti" kun on joku kylässä ja tää päivä on mennyt vaan nukkuessa ja makoillessa. Viikonloppuna saadaan myös ehkä eräs ystävä kylään ja kauhulla jo aattelen että mitähän kaikkea se haluaa täällä Helsingissä tehdä. Mä kun en oikein jaksa mitään koiran ulkoilutusta vaativampaa varsinkaan jos on kuuma sää. Kauheeta omaan napaan valitusta. Noi "mun puolen kaverit" joilla ei itsellään oo lapsia ei vaan oikein tunnu ymmärtävän ettei mua niinkään huvita tehdä samoja juttuja kun vuosi sitten enkä kyllä tällä hetkellä jaksakaan. Niinkun esim. lähteä baariin/koko päivän shoppailureissulle tms... 

Nia: Meillä kanssa vauvaa nukutetaan aluksi samanlaisessa emmaljungan kovassa vaunukopassa :)

Tarvikkeista:

Vaipparoskis: Me ei olla vielä hankittu vaipparoskista, mutta hankitaan semmoinen mikä pussittaa ne vaipat erikseen kun pudottaa vaipan roskiksen kannessa olevaan reikään ja kiertää kantta. :D Melkein pakko hankkia vähän parempi roskis koska meidän mäyräkoira on erityisen mieltynyt vauvan vaippoihin ja se on myös erityisen pätevä murtautumaan roskiksiin. Sitä vaan mietin että kun tommoseen roskikseen on ne pussit, niin kuinkahan helppo niitä pusseja on hankkia lisää.

Rintapumppu/kumit/imetysliivit... : nää kuuluu kategoriaan hankitaan jos tarvitaan. En tosiaankaan tiedä kuin paljon/kauan haluan ees imettää ja en viitsi ostaa noita kamoja jos en niitä ees tarvi. Liiveistä en ymmärrä sitä että eikö oo olemassa semmosia missä ois kaarituet? En mä halua semmoisia tuettomia kun muuten muuten mun megalomaaniset tissit valahtaa jonnekin polviin. Joo oon neuroottinen mun tissien suhteen :D

Mä en vamaan jaksa leipoa mitään varastoon sukulaisryntäystä varten. Tuskin meille muita ees tulee uutta tulokasta katsomaan kun mun porukat ja miehen porukat. Ja tietty kavereita varmaan tulee käymään. Tuolle vierasmäärälle voi tehdä jotain nopsasti sitten kun ovat tulossa. Toivon vaan että malttaisivat oottaa siihen asti että päästään kotiin. Ei yhtään inspaa siellä sairaalassa sosialisoida sukulaisten/kavereiden kanssa seinästä revityn näköisenä.

Eilen oli taas lääkäri. Tosiaan tosta ultraamisesta ei oo enää samaa iloa kun aiemmin kun kaveri on jo niin iso ettei siitä pahemmin saa kuviakaan. Pikkuinen kun jo on kiinnittynytkin pää alaspäin niin kasvoista ei kauheesti nää mitään. Pääasia että toisella on kaikki hyvin. Kohtahan sitä jo saa katsella ihan livenä :)
 
Täälä on leivottu urakalla pari päivää vähintäänki maailmanloppuun varautuen... Oma pakkanen ehti jo täyttyä, joten piti viiä osa porukoitten pakkaseen. Ei sillä, tykkään leipomisesta ja vieraitten kestittämisestä. On joku päähänpinttymä siitä, että vähintään kahta erilaista piirakkaa yms. pitää olla tarjolla, vaikka vaan tutuista tutuin kaveri käväsis ohimennen kyläilemäsä. Muuten leipominen suju yllättävän hyvin, mutta jalkapohjat ei enää kestä paikallaan seisomista yhtään. Ja toki piti ottaa normaalia rauhallisemmin ja huilailla vähä väliä.

Mulle meinaa iskiä paniikki vauvanhoidon tietämättömyyen suhteen! Ei mulla oo käyny mielesäkään, että vauvaa ei sais aina nukuttaa selällään! Jotenki oon aina ajatellu, että se on kaikkein turvallisin vaihtoehto... Mitähän kaikkia sitä tuleekaan tekeen ihan väärin, ite oon muutenki aika huono pyytään neuvoja muilta.

Tänään oli viimenen saikkupäivä ja huomena alkaa äitiysloma, jee! Tuli 35 viikkoa täyteen, joten h-hetki lähestyy vääjäämättä. Huomena on keskussairaalasa kontrolliaika kohdunsuun tilanteen takia, vähä jännittää. Nyt on viime päivinä kyllä ollu aika luottavainen mieli sen suhteen, että tuo pikkunen viihtyy yksiösään vielä ainaki muutaman viikon.
 
Takaisin
Top