Heinäkuun odotusta

Varattiin se varhaisultra eilen ja 24.11 olis eli reilun viikon päästä.. Aika kallis se kyllä Joensuussa on, mutta oman mielenrauhan kannalta meen mieluummi sinne kun jännitän ja stressaan.
 Eilen väsytti ihan kamalasti ja nykyisin illalla tulee aina se ällötys olo, tänään taas ei oikeestaan oo ollu mitään oireita. Mutta kaipa se sekin on ihan normaalia.

Tuntuu tää vieläki vaan niin uskomattomalta, ehkäpä sitä ensiviikolla ultran jälkeen alkais tajuta :D

Onnea kaikille uusille plussanneille!

itehän en käynyt esikoista oottaessa enkä ajatellu käydä tässäkään :) ens viikolla tosiaan olisi ensimmäinen neuvola. mikä nyt on yhtä tyhjän kanssa :D

eka ultra varmaan menee sit jonnekki joulukuun loppuun tai jonnekki sinne :) kai. en ossaa laskea niin pitkälle että ois rv 11 täynnä :DD

Hei kaikille heinäkuun odottajille. Täällä yksi odottaja lisää :)

Onko teillä kellään ollut yöpahoinvointia? Itselläni iski viime yönä ihan tajuton pahoinvointi kolmen aikaan, ja jatkuu yhä. Tämän päivän olen lepäillyt kotona, mutta hirvittää jos tätä jatkuu nyt useita viikkoja enkä saa nukuttua öisin niin tulee kyllä olemaan äärimmäisen raskaita työpäiviä. No, toivottavasti oli vain ohimenevää ja pahoinvoinnit ajoittuis inhimillisempään aikaan jatkossa ;)

tervetuloa mukaan :)

toi yöpahoinvointi kuulostaa pahalta. itellä onneksi se on aina ajoittunut tohon aamupäivään :)

Varhaisultra ?

Hei, voisko joku valottaa vähän tota varhaisultraa ?? Kuullostaa niiin mielenkiintoiselta et tekis mieli jo itekki olla varailemassa aikaa ;) sais jo nähdä, et kaikki on niinkuin kuuluukin. Varasin ensimmäisen neuvolakäynnin ja se olis kahen viikon päästä.. ja siitä viikko eteenpäin lääkäri!! Tehdäänkö siellä joku ultra ? vai kannattaako varata yksityiselle varhaisultraan ? Tämä siis ensimmäinen raskaus ja oon vähän pihalla kaikesta :) mutta mielenkiinnolla odotan, mitä vastaan tulee! ihanaa! kun vaan kaikki menis hyvin!

Hiusten värjäämisestä oon kuullu, et ihan hyvin voi värjätä! Oon ite menossa lauantaina kampaajalle, pakko saada tää kauhee juurikasvu piiloon! Kertokaa, jos olette kuulleet muuta ?? Pitäiskö kampaajalle mainita raskaudesta ?
Mulla siis rv 5 aluillaan :)

Heippa kaikille, yksi heinäkuulle asti odottava lisää (ainakin toivottavasti)! 

Vointi on hyvä ja tähän tietoon LA olisi heinäkuun puolessa välissä. Pientä riskiä raskauden kanssa on noitten veritulppien suhteen niin neuvolassa ja ensimmäisessä ultrassa on tullut käytyä jo, tällä hetkellä kaikki kohdallaan ja niin kuin pitääkin. Paitsi, että tunteet on niin sekavia ja ailahtelevia, et välillä pelottaa. 

Koitin tota Lilypie-laskuria tehdä, mut en tiedä miten sen saan näkymään vaikka kaikkia ohjeita täältä oon lueskellu. Muistikin pätkii koko ajan ja uuden oppiminen tuntuu vissiin siks olevan nolla. 
Niin olen 26vuotias ja mieheni 30vuotias, molempien esikoista odotellaan ja kaikki uutta, pelottavaa, ihanaa ja jännittävää.

Lokita; meillä raskaus oli toivottu, mutta samat pelot kyllä täälläkin. Toivon oikeestaan enemmän, et seuraavat 8 vkoa menis nopeesti ni kaikki vois olla vähän helpompaa. Meillä aika sama laskettuaika.

Täällä on nyt kahden viikon flunssa äitynyt poskiontelotulehdukseksi. Kävin tänään lääkärissä ja sain sitten antibioottikuurin. Lääkäri vakuutteli, että on turvallista syödä kuuri raskausaikana. Mutta jotenkin tuntuu ikävältä syödä se, mutta olo on niin huono että kai se on pakko nuo popsia. Muilla kokemuksia ab-kuurista raskausaikana?

Isabelle:  esikoista odottaessa ekalla lääkärikäynnillä tehtiin ultra. Riippuu kai pitkälti paikkakunnasta/neuvolasta (mutta näin täällä pk-seudulla).

En kyllä osaa sanoa tohon antibioottikuurin syöntiin mitään. Mutta luulisi lääkärin tietävän, jos määrääkin. Itse ehkä varmistelisin vielä neuvolasta! Pakkohan se on kuitenkin syödä.. muutenhan tulee pahemmat jälkiseuraukset :(

Mulla kanssa kävi mielessä, että oliskohan paikkakuntakohtasta.. Kun voisin ajatella, että sillä lääkärikäynnillä tarkistetaan just ultralla että kaikki on kohdillaan! Ja jos hyvin käy, niin olen silloin n. 8 viikolla.. :)

Antibioottikuuri on ok syoda jos laakari oli selvilla et oot raskaana. Silloin tietavat maarata sellaset biootit joilla ei ole haitallista vaikutusta vauvaan. Itse jouduin ekan raskauden aikana syomaan pari kuuria virtsatieinfektioden takia ja terve tytto syntyi.
Onnea odotukseen!
tv. aiti joka toivoo paasevansa tanne kohta kuumeilevien joukosta :)

äippä2010, juu on ihan ookoo syyä. tosiaan on olemassa antibiootteja joita ei suositella raskauden aikana, joten eiköhän lekuri oo määränny sulle oikianlaiset. mulla ekassa raskaudessa piinana oli VTT niin söin parikin kertaa kk:ssa antibiootit siihen. toivottavasti nyt ei tuu samaa :/

isabel: koitampa selostaa varhaisultraa. eli kun normisti ultraan pääsee rv12 niin varhaisultraan voi mennä yksityiselle itsemaksavana jo aikasemmin. esim minä oon ihan hermoheikko jos en pääse varhaisultraan tarkistuttamaan löytyyhän sieltä syke ja on esim oikeessa paikassa koko vaavi. rv6 voi jo paremmilla laitteilla nähä sykkeenalun. sehän on siis niinku omille hermoille rauhotuksena. täällä meilläpäin pääsee kunnallisellekkin puolelle varhaisultraan jos siihen katsotaan tarvittavat perusteet. esim verenvuotoa tms.

ja neuvolassa ei ainakaan täällä ole ultra vehkeitä et lääkärikäynneillä aina vaan ultrataan.
ja hiusten värjyystä on montaa mieltä. yleisin vissiin on et kaupan väreillä ei suositeltas vaan just kampaamojen väreillä, mut oon mää kyl siltiki värjänny kaupanväreilläki. se on vähä miten sen ottaa :) toivottavasti sait jotain selkoa kysymyksiisi :)

masc, paljon siellä maksaa varhaisultra? mää meen ouluun ja halvin minkä löisin oli 120e miinus kela..

Täällä ei oo vielä tullut mitään oireita. mutta esikoisen kanssa meni samalla tapaa. ja tokihan oon ihan ihan aikasessa vaiheessa vielä, kun plussaan aina niin aikasin. et eiköhän ne vielä ehi tulla :)

itse tein testin 6pv ja positiivista näytti. seuraavalla viikolla siitä varasin ajan alkuraskauden ultaan, kun aikasemmin oli tuulimunaraskaus. maanantaina pitäisi siis saada varma tieto että sielä kasvaa joku. (: 
meille molemmille ensimmäinen lapsi. tietenkin vähän jännittävää, mutta molemmat haluaa..

äippä2010: Muistaakseni antibiooteista penisilliinit ja ainakin kefexin on turvallisia raskauden aikana. Kannattaa muuten soittaa teratologiseen tietopalveluun, jos joku lääkeasia mietityttää. Googlettamalla löytyy numero netistä.

Varailin ensimmäisen neuvola-ajan, se olis ensi viikolla. Th lupaili, että silloin varataan aikaa varhaisultraan lasketun ajan varmistamiseksí, kun tuo kierto on ollut mulla niin sekaisin. Kuukautisten mukaan olis 6+5, itse veikkaisin jotain 5+2? Oireita ei vielä ole lievää väsymystä lukuunottamatta.

Esikoinen kyöhnää sylissä nykyään paljon enemmän, voikohan tyttökin vaistota jotain? Onko muut huomanneet vastaavaa?

Niin ja todellakin aion värjätä hiuksia raskauden aikana. Kai kampaajillekin syntyy ihan terveitä lapsia, vaikka ovat päivittäin tekemissä niiden kemikaalien kanssa:)

Kattili lähemmäs 200 € ja kelakorvaus lähtee vielä tuosta, eivät kyllä osanneet sanoo paljon se on. En tiiä olisko ollu halvempia paikkoja, mutta tuolla yksityisellä oon käyny aikaisemminki niin silleen hyviä kokemuksia paikasta.
 Vaikka onki aika hinnakas niin oman mielenrauhan takia maksan mielelläni, tää on ollu niin pitkään haavena tää vauva. Jos sitä tuon ultran jälkeen sitten osais rentoutuu :) 

Tänään rv 7 <3

masc, oot ihan oikeessa. pieni summa omanmielenrauhan takia :) jokos oot varannu ajan? sullahan varmaan siellä jo syke näkkyiski ;)

Kiitos vastauksista! :) Jos kaikki menee hyvin, niin ajattelin yrittää sinnitellä sinne lääkäriaikaan asti.. ei sinne kuitenkaan ole kuin 3 viikkoa ;) toivon et ne siellä sit kurkkais et kaikki on niinkuin kuuluukin. Terkkaaika mulla on viikkoa ennen tota lääkärikäyntiä, ni varmistelen asian sitten siellä!

Mites muuten olette meinanneet Influenssa rokotteen kanssa ? Neuvolassahan ne sitä suosittelee, samoin kuin yleiset suosituksetkin. Kun on nyt riskiryhmää.
Ajattelin itse sen varmaan ottaa, kun jos ei ottais, ni seki ahistais! riskinsä siinäkin :( vaikeaa.

Mä en aio ottaa rokotusta..en ottanu viimeksikään vaikka vähän neuvolasta jopa painostettiin ottamaan. 

Mulla ei oo enää ollut nyt sitä väsymystäkään...eikä huonoa oloa...eikä mitään... Ainoa on vatsan turvotus... Huokauksien huokaus....tule tiistai tule jo!!!!! En kestä tätä epätietoisuutta....... Vuotoa ei ole ollut enää mutta joka kerta säikähdän kun jotain lirahtaa ja muutenkin oon tosi epäuskoinen ja epätietoinen kun ei missään tunnu mitään..

Heipat kaikille!

Isabell: Aika sinnikäs olet jos sinne asti jaksat odottaa, nostan hattua! :D
Itse niin kova jännittämään että pakko päästä sinne varhaisultraan mikä onneksi on jo perjantaina. Teillä taitaa muutenkin olla eri systeemi kun meillä täällä Pks. Meillä vain kaksi ultraa koko raskauden aikana (niskapoimu, rakenne). Neuvolassa lääkärikäynneillä ei ultrata ollenkaan, kuunnellaan vain sydämen syke.
 Mä en meinaa sitä rokotetta ottaa. Se on vaan joku mun päänsisäinen juttu. En ottanut sitä sikarokotettakaan ja onneksi näin. Tuotakaan en meinaa ottaa. Tiedän eri juttu mutta silti.

iines*: Tiedän niin ton tunteen, kun koko ajan elää pelossa ettei vaan menisi kesken. Aina kun lirahtaa jotain housuihin niin tuntuu siltä että tässäkö tää nyt sit oli.  Täällä ei myöskään kovin kummosta pahoinvointia ole havaittavissa. Turvotusta senkin edestä. Kaivoin vanhat äitiysverkkarit kaapin perukoilta ja vetäsin jalkaan ja tuli tunne että oonko mä jotenkin ollu eri mallinen aikaisemmassa raskaudessa tai jotain ku housut ei istuneet ollenkaan. Ja siis ne on sellaset mitkä saa käärittyä alkuraskauden ajaksi masun kohdalta alemmas. Reisistä ja oikeestaan joka puolelta pussitti. Taitaa olla uusien äippävaatteiden osto edessä jossain vaiheessa.

* Täällä jännitystä ja kuumotusta kun odottelen ja mietin perjantain varhaisultraa. Pelottaa niin kovin ja samalla jännittää. Mietityttää niin kovin. Pelottaa pahin, mitäs jos siellä ei olekaan mitään... Toivon niin kovin kaiken olevan kunnossa. Ensimmäistä odottaessani en stressannut näin paljon, kummallista. Ei auta kuin odottaa vaan sitä perjantai aamua :)

Tarrasukkia meille kaikille!

Hei taas!

Täällä ollaan vapaapäivien vietossa, joten viimeinkin on aikaa tänne taas kirjoitella. Sain aikaistettua varhaisultraa, käytiin siellä toissapäivänä. Viikkoja oli silloin tasan 7, ja masussa köllötteli 8,5mm kokoinen pallukka. Sydän löi kiivaasti. Vastasi viikkoja 6+6, joten kaikki hyvin. emoticon Maksoin tästä ilosta hieman alle 100€, Kela-korvaus jo vähennettynä.

Pahoittelut Sari* ja Vauweli keskenmenosta.

Ja onnittelut uusille joukkoomme liittyneille!

*tiitiäinen: Asutaan Hyvinkäällä, ja täällä tosiaan on sellainen käytäntö, et ite soitetaan äitipolille ja varataan aikaa ultraääniin. Käytännöt näköjään vaihtelee, vaikka HUSia ollaan kaikki. Juu, kyl noi vuodot on ihan normaaleja. Mul ei ekassa raskaudessa ollu mitään vuotoo, ennen synnytystä, mut niin ne vaan on erilaisia kaikki raskaudet.

minnamaria: Oikeessa oot, jokaiselle kohtu voi olla vähän eri asennossa. Taaksepäin kääntynyt kohtu tarkoittaa ainakin sitä, et maha ei välttämättä tule niin nopeasti esiin ja kun kohtua tunnustelee mahan päältä, niin ei tunnu niin hyvin pienillä viikoilla. Itelläni on kans taaksepäin kallistunut kohtu, mut olen sen verta lyhyt, et maha tulee varmasti nopeasti esiin ja siitä tulee iso. emoticon  Jos ois enemmän pituutta, niin se kohtu mahtuis kasvamaan enemmän ylöspäinkin, eikä vaan eteen. Selkäkivuista en osaa sanoa, mul ei ainakaan ollu yhtään mitään viime raskaudessa.

Rokotuksesta: En aio ottaa influenssarokotetta, vaikka sitä tarjotaan sekä töissä, että neuvolassa. En ottanut silloin sikaflunssan aikaankaan, vaikka olin silloinkin raskaana ja kovasti sitä tyrkytettiin. En sairastunut, vaikka mahikset olis ollu hyvät, kun töissäni olis ollut mahdollista se saada, vaikka en suoranaisesti hoitanutkaan influenssapotilaita. Raskauden takia kun olin siitä vapautettu. Tälläkään kertaa en siis rokotetta ota, vaikka Fluarix onki eri rokote kuin Pandemrix. Siinä on kuitenkin se sikakomponentti mukana, enkä usko että sitä on tarpeeksi tutkittu. Esim. Kiinassahan on tullut ilmi, että myös taudin sairastamalla voi olla suurempi riski sairastua narkolepsiaan, joten näyttäisi siltä, että itse viruksella on jotain tekemistä asian kanssa, ei pelkästään rokotteen. Sairastan sitten taudin, jos niikseen käy. Oli sitten tavallinen influenssa tai sika. emoticon

Nyt täytyy lähteä syömään, aivan mieletön nälkä, vaikka vasta söin aamupalan. Onko teille muuten tullut vielä mielitekoja ruuan suhteen? Mun tekee ihan hirveesti mieli kaikkee suolaista ruokaa, nakkeja, meetvurstia tai mitä vaan. Kohta varmaan syön suolaa suoraan purkista. emoticon Viimeksi söin alkuraskauden aikana purkkitolkulla tonnikalaa, mut sitä ei vielä ole tehnyt mieli.

Mä olen kanssa ottanut sen sikainfluenssa rokotteenkin. Ei todellakaan kävis edes mielssä ottaa tota kausi-inflenssarokotetta, jos en olis raskaana. Nyt tilanne on kuitenkin toinen. Ymmärrän hyvin, jos sitä ei halua ottaa! Onhan sitä kaikenlaista..
Mietin vaan, että tota samaa influenssarokotetta pistettiin viime syksynäkin. Taidan ottaa sen ja toivoa että kaikki menee hyvin! Kuunnellaan nyt ensin, mitä neuvolasta sanotaan :) vaikeita päätöksiä!

Mä kanssa koko ajan tunnustelen omia oireita ja tuntemuksia! Väheneekö oireet ? Miksi mulla ei ole pahoinvointia ? Lorahtiko jotain ? Entä jos se on tuulimuna ? Kuuluuko tämä raskauteen ? Ehkä ihan normaalia, kun koko ajan pyörii mielessä kaikki hyvät ja pahatki ajatukset! Kun pääsis nyt vaan eteenpäin ja sinne ultraan ni kaikki olis hyvin :) Kai kaikki menee kuitenkin omalla painollaan! Tsemppiä muillekkin :)

Takaisin