Heinäkuun keskustelut

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja marimus
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ällövarotus tässä kysymyksessä :D Eli onko kellään muulla semmosta et seuraavana päivänä seksistä tulee ns. Rään näköstä kellertävää vuotoa? Pelästyin vähä äsken kävin vessassa ja paperiin tuli semmosta. Mietin et voisko se olla sitä spermaa... Kävi jo limatulpat ja kaikki mielessä :D kyllä tää pienen ihmisen mieli osaa vääntää vaikka minkälaiset vaivat ku jotain uutta raskausaikana tulee :S

Ensimmäisessa ultrassa kävin viime viikolla ja siellä sanottiin että laskettuaika ois 29.12, mutta ei muuttanu sitä mihinkää lappuihin eikä siihen korttiin ku on kuulemma vaan parin päivän ero menkkojen mukaseen laskettuunaikaan joten pysytten kuitenki täällä ryhmässä jossei haittaa :)
Mulla on vieläki aivan hirvee olo koko ajan :s melkein joka päivä saa oksennella. Toivottavasti tämä menis äkkiä ohi. 

Hyvää alkanutta viikkoo kaikille :)

MimMuHi: vastausta ällöostaston kysymykseen...;)
Mulla on tullu sellaista myös, joskin olen ollu huomaavinani, että tuota paksuhkoa vuotoa tulee nyt muutenkin enempi. Et en oo yhistäny sitä varsinaisesti seksiin. Mutta oon käsittäny, että se limatulppa uusiutuu ns. koko ajan, eli se voi olla siitä irronnutta ainesta. Multa lähti iso osa tulpasta edellisessä raskaudessa jo 34+6 muistaakseni, se oli juurikin samanlaista kellertävää, tahmeaa mönjää...:P öyh...

Jee, meillä huomenna np-ultra.:)) <3

MiMMuhi: Mulla ainaki vaikuttaa valkovuodon väriin se mitä syön. Esim. ruuat, jotka sisältää paljon betakaroteenia kuten porkkana ja mansikka, tekee valkkarista keltasta. Olin ihan paniikissa kun sillai tapahtu ensimmäisen kerran ja soitinki kätilölle. Se sitten kysyikin, että mitäs olet syönyt, johon totesin, että kaks litraa mansikoita ja siitä se kuulemma johtui. Mulla valkovuoto on ainaki tosi vetistä nykyään, ei ollenkaan semmosta paksua kökköä. Voisko olla jotain hiivanki poikasta? Spermakin kyllä kai menee kellertäväksi, kun on pitkään kosketuksissa ilman kanssa. Selityksiä voi olla monia. Tuskin mitään vakavaa :)

Täällä on muitaki selkävammasia ku minä. Kävin tänään taas neuvolassa valittelemassa. Siellä ei ollut nyt lääkäri paikalla, eli keskiviikkona uudestaan. Kirjottaa sairasloman sitten takautuvasti. Oon kyllä tosi kipeä, eikä oikein mitään jaksa tehdä. Kivana lisänä tullu semmonen huimaus ja päänsärky. Olen edelleen todella väsynyt ja olo on koko ajan hankala. Huoh vielä 6kk jäljellä. Sais tuo aika kulua nopeammin!!

Nia : Mullakin alkanut kauhea päänsärky ja huimaus. Kerran jopa kaaduin ja vasta maassa istuessani tajusin että olin kaatunut, meni filmi poikki aivan totaalisesti.. vähän pelottavaa kun ei juuri tarvitsisi kaatuilla nyt.. :/ 

Nyt rv 12+3, viimeset 6 viikkoa oksennettu yöt päivät ja siinä välissäkin. Töistä ollut useamman kerran saikkua, muutaman päivän pystyy olemaan ja sitten taas enää ei. Mitään ruokia en pysty kotona tekemään tai jos teen niin en pysty syömään kun olen haistellut niitä koko valmistuksen ajan. Samoin voi käydä jos suunnittelen tekeväni vaikka jauhelihakastiketta, niin kaupassa lihahyllyssä meinaa tulla oskennus pelkästä ajatuksesta. Myös jauhot ja esim. kaurahiutaleet haisevat niin "pahalle" mun nenän mielestä että tulee oksennus ;) Ei tähän voi enää juuri suhtautua kuin huumorilla.

Lääkärissä sekä neuvolassa hoettiin että pitää syödä pieniä annoksia koko ajan, mutta eipä ole ollut siitä mitään hyötyä. Pahinta tähän mennessä on ollut oksentaa omenaa! Erittäin hankalaa ja tuskaista! Siitä opin että aina kun meinaa tulla oksennus, juon 2 mukillista jääkylmää vettä että sujuu oksentaminen sitten helpommin kun tavara kylmää ja juoksevaa;) 

Eilen alkoi ihmeelliset kivut vatsan seudulla.. Vähän rupesi pelottamaan että mistä se johtuu.. Ei tuntunut olevan ligamenttien venymisestä johtuvaa, kun kipua oli ihan paikoillaankin ollessa. Toivottavasti kaikki kunnossa masussa :/ Ehkä täytyy oman mielen rauhoittamiseksi soittaa neuvolaan. Kun nyt eilen illalla/tänään on myös oksentelu vähentynyt, toisaalta niinhän sen kuuluukin, mutta silti huolettaa kun osui molemmat samaan hetkeen. 

Ainakin kun oksetti, tiesi että pikkunen on mukana vielä <3

Mutta kaikki oireet tosissaan mistä neuvolassa varotetaan iskevät päälle vuoronperään, toisinaan päällekkäinkin. Tuntuu että neuvolan täti oikein tilasi ne kaikki mua varten ;)

Juu omenan oksentaminen on kamalaa.
Ekassa raskaudessa koitin oksennella appelsiinia! Voi luoja mikä tuska olikaa.
Eilen töissä olin niin poikki että olin nukahtaa useampaan otteeseen.
Tässä sitä odotellaan seuraavaa neuvola käyntiä, joka oli vasta tuolla 15.8.
Stressiä pitäisi välttää, mutta miehen äiti uusien tempauksien kanssa aiheuttaa sitä varmasti.
Sai kohtauksen tästäkin raskaudesta, mutta ei oo mua ainakaa haukkunut vielä ;)
Täytyy kysyy mieheltä että onko mitää valitellut, kun lopettaa puhelun. Ottaa nii aivoo se nainen!! Sanoiki että oliko meidän pakko??!! Ihan oikeesti haloo... Harmi ku en odota kaksosia ;)

Kiitos ann1kk1 ja Mammaliina vastauksista :)

Kävin tonne ultra -ja neuvolaketjuun jo kertoilemassakin ja kertoilen nyt tässäkin että sairaslomalla ollaan vähintäänkin pari viikkoa, kattellaan sitten jatkoa.

Muutoin kaikki hyvin, siis selkä kylläkin hajoaa aina vaan enemmän ja lääkäri pisti klamydiatesteihin kun tuli sisätutkimuksen yhteydessä vähän verta :( Ei mulla mitään pitäis olla, mutta ei kyl oo kivaa. Mutta nyt en stressaa :) Huomenna labraan ja oottelee tuloksia, ei kai siellä mitään ole.

Onko teillä kokeneemmilla muuten antaa rasvavinkkejä raskausarpien ehkäisyyn? Nyt niillä kai kandeisi ruveta läträämään, jottei muutu ihan raidalliseksi.

Täällä alkaa kesäloma olemaan lopuillaan, ja kohta olis palattava koulunpenkille. Tai oikeastaan työharjoittelu alkaa samoin tein, kun kouluun palataan. Suurella jännityksellä että mitä siitäkin tulee. Miulla on jatkuvasti aivan kamala päänsärky, ja suurin osa päivistä menee makuuasennossa. Liian kauan seistessä, tulee hirveä hiki( :D) , silmissä rupeaa sumenemaan ja tulee kamalan tuskainen olo. Ja hoitotyötä pitäisi tehdä. Ja vielä kaiken lisäksi parhaansa näyttää kun on kuitenkin työharjoittelusta kyse. Sairaslomaakaan en viitsi hakea, koska sitten menee harjoittelu puihin, jos olen paljonkin pois. Inhottava tilanne. :( 

marimus: käytin viimeksi vauvaöljyä, johon sekotin mandariinin eteeristä öljyä (sanotaan ehkäsevän raskausarpia). Tosi hyvin toimi, kunnes viimeiset viikot koittivat, ja mahanahka yksinkertaisesti repesi. Siinä ei auttanu enää mitkään rasvaukset, mahasta tuli vaan niin valtavan iso että nahkaa ei riittänyt ympärille :D silloin harmitti, mutta eipä nuo enää paljoakaan erotu kun ovat ihan vaaleita. Saas nähdä miten nyt, samaa rasvakonstia aion käyttää.
Sanovat että mielummin öljypohjaisia rasvoja kuin vesipohjaisia, koska öljypohjaiset kosteuttaa syvemmältä ja tehokkaammin, talvisin vesipohjaiset voi jopa kuivattaa.
En sitten tiedä..

Raskausarpien ehkäisystä: Tilasin itte iherb.comista sheavoita, kun sitä niin monet suosittelee. Siinä ei ole mitään kemikaaleja, jotka voisi imeytyä ihon läpi (kaikkia ylimääräisiä kemikaalejahan kannattaisi välttää raskausaikana, myös meikkejä ja kemiallisia kosteusvoiteita) vaan se on täysin luonnontuote. Ei ollu kallista ainetta, reilut 5e per 200ml, kun Suomessa maksaa 100ml noin 20e riippuen firmasta. Harmittaa, etten täällä kyselly aiemmin, jos joku muukin haluaisi tilata, kun olis saanut samoilla postikuluilla muillekin. Tässä osoite, jos joku haluaa sitä tilata: http://www.iherb.com/Now-Foods-Shea-Butter-7-fl-oz-207-ml/1110 . Afrikassa sheavoita on käytetty tuhansia vuosia kosteuttamaan ja vahvistamaan ihoa. (Sheavoi on sama asia kuin karitevoi.)

Sama juttu kuin Ramanalla tuon rasvailun suhteen; viimesillä viikoilla masunahka ei vaan kertakaikkiaan kestäny! Joskin arvet kyllä on vaaleita mulla onneksi, liekö se rasvaaminen sit hieman helppas asiaa...
Mutta ei siihen mitään ihmeaineita ole. Arpien ilmaantuminen on suurimmalta osalta kiinni siitä millainen iho luonnostaan on. Toisilla se on joustavampaa ja kestää venymisen paremmin, toisilla ei kestä pienintäkään. Rasvaaminen tai öljyäminen auttaa hieman ja helpottaa ainakin sitä kiristämisen tunnetta.
Ite käytin Nivean perusrasvaa (sitä paksua valkoista, joka myydään sinisessä peltirasiassa) ja vauvaöljyä/ceridalia. Suosin myös useimmiten öljypohjaisia mieluummin kuin vesipohjaisia, joskaan tuosta Niveasta en oo varma kumpaa on, se on noin niiko muuten toimiva perusvoide.:) Se on totta, että vesipohjaiset kuivattaa ihoa, jos olen oikein ymmärtänyt. Se kosteus on "haihtuvaa" sorttia, vai mitenkä se selitetään (saa korjata jos osaa täsmällisemmin selittää...:DD) Mutta esim. vartaloemulsioista ei oo mihinkään. Kunnon voidetta pitää olla.
Ihon kuoriminen myös helpottaa sitä kiristämistä ja voi osaltaan vaikuttaa myös siihen joustavuuteenkin jossain määrin. Kuorinnan jälkeen täytyy vaan muistaa rasvata iho huolella.=)
Tuosta sheavoista mieki oon kuullu hyvää, ainaki noin yleensä rasvana. :)

Juu, melkosesti riippuu ihotyypistä, tuleeko raskausarpia. Mä en koskaan rasvannut (en vaan muistanut), eikä mulle tullut yhen yhtä raskausarpea.. Liekö nahka tottunut jo venymiseen syömisen johdosta ;) Tisseihin tuli "raskausarvet" vasta imetyksen aikana, kun tissit turpos kolminkertasiksi maidon noustua.

Heipsans. Mahtuisiko mukaan viel yksi tammimasu? Lueskelin palstaa ja innoistuin aktiivisuudestanne. Odottelen toista lasta,esikoinen juuri vuoden täyttänyt. Laskettu aika on 8.1 ja asustellaan Espoossa,jorvissa tapahtuu synnytys :) Palaan tarkemmin lueskelemaan juttujanne,mutta jotain bongasin jaettavaksi...ultrassa käytiin jo viikolla 11 ja päälle,kaikki oli hienosti.nyt ruvennu taas jänskää kun on NIIN oireeton. Välillä unohtaa olevansa raskaana. Itse en ole mielestäni liikkeitä tuntenut,kovasti niitä odotan. ultrassa minulla oli istukka etuseinämässä joten potkuja saa sitten odotellakkin. Rakenne ultra reilun kuukauden päästä,hurjaa enskuussa jo puolivälissä!! Rasvailu:esikoista odottaeessa rasvailin suklaa ja vanilja voirasvalla. Olivat muistaakseni dhermosilin,vai kuinka se nyt kirjoitetaan. Jos valitsee tuoksuvan niin kannattaa oottaa paria eri tuoksua,ettei tule pahaolo yhdestä tuoksusta :) rasvailu tapahtui silloin tällöin ja raskausar ilta vältyttiin,riippuu paljolti ihotyypistä niin kuin joku edellä mainitsi. Pari raskausarpea sain synnytksen jälkeen. Nyt mentävä nukkumaan,palataan

Kiitos Ramana ja Untamoinen mandariiniöljy- ja sheavoivinkistä! Unohdin tosiaan mainita, että nimenomaan  luonnontuotteet kiinnostaa enemmän kuin kemikaalikylläiset käsimarkettirasvat.

Mun ihotyyppi on sellainen, että niitä arpia tulee. Reisissä ja persuksissa on vaaleat arvet muistona teini-iän kasvupyrähdyksistä ja tisseissä on jo nyt punaisia raitoja :(. Mut josko huolellinen rasvaaminen auttaisi edes vähän....

Noista raskausarvista. Mulla on kans ihan vitivalkoinen albiinoiho, joka repeää herkästi. Raskausarpia mulla oli jo ennen raskautta. Raskauden aikana vaikka kuinka rasvas niin kyllä ne leveni ja meni punaiseksi. Nyt ovat suht vaaleita. Odotan innolla kuinka mahani repeää tällä kertaa. Mää taidan kans ottaa vinkistä vaarin ja hommata tuota mandariiniöljyä ja tuota sheavoita. Estäisin arvet kyllä mielelläni. Mulla on alavatsalla arpia ja sitte navan yläpuolella semmonen röykkiö, vähä sillai pöljän näkösesti. Sitten saa nähdä miten mun sektioarven käy. Mulla menee tuolta häpyluusta lähes napaan asti semmonen pystyarpi se on aika leveä jo alkuunsa. Leviääköhän se entisestään?

Missä kohtaa te tunnette kohdun reunan tällä hetkellä? Mää pyysin neuvolantätiä tunnustelemaan sitä reunaa. No se kokeili ihan tuolta alhaalta häpyluun rajasta ja ei kuulemma tuntenut mitään. Itse tunnen kohdun reunan siinä kohtaa missä sen pitäski olla eli noin 10cm navan alapuolella. Samoin liikkeet tuntuu sillä alueella pari kertaa päivässä. Nyt mua ahistaa sitten, että onko kaikki ok, että kasvaaan tuo pieni ihan normaalia vauhtia. Onneksi ei oo ku kolmisen viikkoa siihen seuraavaan ultraan. 

Kävin tänään selän kanssa taas lääkärillä. Oon sairaslomalla elokuun 5.päivään asti. Eli seuraavat kaks viikkoa lusitaan taas kotona. Yhteensä oon ollu sitte yli neljä viikkoa saikulla. Toivottavasti tää selkä menee parempaan suuntaan ennen koulun alotusta. Oon oottanu sitä ku kuuta nousevaa!! (Ainiin, täällä oliki paljo ihmisiä hoitoalalla! ;)

Mää muuten ostin auton eilen :D Ihan vaan tämmönen pikku kevennys tähän väliin. Mun elämän ensimmäinen oma auto. Nyt pääsee pöristelemään. En oo hirveesti ajanu autoa, mutta nyt oon innostunu ja meinaan liikkua kyllä. Ja on se mukava päästä lastenki kanssa sitte liikenteeseen, ettei tarvii vaan neljän seinän sisällä olla.

Mulla ei oo kyllä mitään havaintoa missä kohtu tuntuu- oon painellu vaikka mistä, enkä kyllä tajua! Pitää varmaan perjantaina kysyä, kun päästään neuvolaan.
Ootan kauheesti tuota että pääsis kuuntelemaan sydänääniä <3  Ultran jälkeen olikin kaikki pari päivää täysin levollinen mieli, kun nyt taas odottelee koko ajan että saa tietää että pieni on kunnossa!

Ostin arpiin/ehkäisyyn Weledan raskausöljyä, jota oli monessa paikkaa suositeltu. Oli aika kallista, joten lisäksi ostin puhdasta manteliöljy (jota tuo Weleda sisältää, ja kuulema vähentää arpia- olen käyttänyt hormonifinnien arpien vaalentamisen nyt myös.) Olen käyttänyt näitä yhtäaikaa, niin on halvempaa :D  Myös monessa paikkaa oli tuota karitevoita ja jojobaa suositeltu. En halua käyttää kemikaaleja paljoa, täytynee jossain vaiheessa tutustua myös vauvojen luonnonmukaiseen ihonhoitoon.

Minulla tuntuu kohdun yläreuna jonkun verran häpyluun yläpuolella ehkä n.5-10cm napaan päin. Kun tunnustelen kohdun reunaa aloitan painelemaan varovasti parilla kolmella sormella navasta alas päin. Makaan sillon sängyllä selällään jalat suorana. Aivan selvästi kohdun reuna tuntuu kovana, muuten läskinen vatsani on pehmeä kuin pullataikina. Tietysti jos virtsarakko on täynnä niin se hämää vielä tässä vaiheessa eli kannattaa käydä vessassa ennen kuin alkaa tunnustelemaan.
Muuten olosta, päätä särkee joka päivä tasaista jomotusta johon ei parasetamoli auta. Kylmäpussi otsalla helpottaa jonkun verran nukkumaan mennessä ja yölläkin jos herää päänsärkyyn. Minulla on kaksi kylmäpussia toinen on apteekista ostettu geelipussi ja toinen on vehnänjyvillä täytetty kangaspussi. Välillä liotan jalkoja niin kylmässä vedessä kuin raanasta tulee ja sekin helpottaa päänsärkyä.
Oksettaa ympäri vuorokauden, en silti ole käynyt oksentamassa vaikka varmaan tulisi tavara ylös jos vaan menisin pöntölle siinä tarkoituksessa. Joudun syömään ja napostelemaan usein jotta pahaolo helpottaisi. Helpottaahan se vähäksi aikaa mutta sitten se tulee takaisin jo 15-30min. kuluttua. Vaakalla en ole uskaltanut käydä, napostelun takia kiloja on varmasti tullut lisää. Hampaat menee ja läskit lisääntyy... toivottavasti pahaolo pian helpottaa. Yleensä minulla on ollut pahaa oloa viikoille 14-15 ja sitten se vähän on helpannut.
En ole pahemmin nyt vielä rasvaillu, aikaisemmissa raskauksissa olen käyttänyt öljyjä sekä rasvaisia perusvoiteita. Arpia on kyllä tullut, ne ovat vaalentuneet kyllä aikaa myöten mutta eihän ne kauniita ole. Rinnat on kuin kuivatut kurttuluumut jos laihduttaa ei todellakaan enää mitkään kiinteät ja kauniit kuten ennen lasten tekoa. Alavatsassa on muutamia arpia, joka raskaudessa tullut lisää. Tämähän on meillä jo viides lapsi joten voitte siitä päätellä että arpia on.
Ensimmäisen lapsen syntymän jälkeen ja imetyksen lopettamisen jälkeen itkin peilin edessä arpisia ja rupsahtaneita rintojani mutta nyt olen suunnilleen jo sinut asian kanssa aikaa on kulunut jo 15-16 vuotta. Rinnat ovat tehtävänsä hoitaneet ja saahan nuo arvet peitettyä kauniilla rintaliiveillä.

Kävin nyt sitten äsken Ruohonjuuressa hakemassa sekä Weledan raskausöljyä että mandariiniöljyä (lähinnä peittämään Weledan hajua, koska se ei tuoksu herkistyneeseen nenääni kovin hyvältä). Pyöritin myös sheavoita käsissäni, mutta just nyt budjetti ei taivu yli 50 euron rasvaostoksiin. Täytyy varmaan jossain vaiheessa laittaa tilaus iHerbsille. Siellä olisi varaan muutakin kivaa tilattavaa.

Sitten seuraava kysyys: oletteko hankkineet/hankkimassa vauvavakuutusta? Me käytiin eilen Tapiolassa keskittämässä kaikki vakuutukset sinne ja samalla tehtiin vauvavakuutusvaraus. Toivotaan nyt, ettei sitä tartte ihan hirveästi kaverin synnyttyä käyttää, mutta hyvä se on olla varmuuden vuoksi. Ainakin korvatulehduskierrettä on näillä meidän geeneillä ihan varmasti luvassa :(.

Meillä ei ole ollut lapsilla vauvavakuutusta. Se on aika kallis, vakuutuksen hinnalla muistaakseni kävi yksityisellä lääkärillä muutaman kerran vuodessa. Meidän lapset ovat olleet vauvoina onneksi aika terveitä samoin myöhemmin (allergioita, korvatulehduksia, korvien putkituksia, kitarisaleikkauksia ja astmaa lukuunottamatta). Meillä vakuutus olisi tähän mennessä varamasti maksanut paljon enemmän kuin mitä olisimme saaneet vakuutuksesta takaisin. Tietysti jos lapsi on vammainen tai muuten sairastaa paljon tai tarvitsee paljon lääkkeitä jostain syystä, tai joutuisi olla sairaalassa pitkään niin silloinhan vakuutus on varmasti tosi tarpeellinen. Näitä asioita kun ei voi tietää etukäteen, kyllä jokainen pariskunta joutuu sen itse pohtimaan lapsensa kohdalla. Meillä on menty riskillä, jos olisi ollut rahaa enemmän ettei tarvitsisi aina senttejä laskeskella niin varmasti olisi vakuutusturvaakin enemmän otettu. Nyt on vain haettu aina Kelalta korvaukset lääkärikäynneistä yms.

Takaisin