Heinäkuun keskustelut

Alissa23, kiitos vinkistä! Eipä oo käynyt edes mielessä tollanen vaihtoehto. Tiedä siitä miten suostuvainen työnantaja on, mutta kai sitä vois edes kysäistä. Mitenkähän tuossa tilanteessa rahahommat menee? Vissiin peruspäivärahan voimin, kun oon liittynyt työttömyyskassaan vasta tammikuussa, eikä ole siis kymmentä kuukautta tullut täyteen. Onko kellään tietoa?
 
Toivottavasti se ois ratkaisu sun pulmaan. :)
Joo, käsittääkseni saat työmarkkinatuen KELA:sta. Se määräytyy tulojen mukaan. Mun miehen työ on säännöllisen epäsäännöllinen eli lomautuksia on olosuhteiden pakosta 2-3 vuodessa, saa silloin liiton päivärahaa. Mutta kakka juttu siinä on se, että sua voidaan koittaa kursittaa siinä lomautuksen aikana, se riippuu vähän siitä miten kettumaisia ne työkkärin ihmiset on...>:/ No, mut ne kurssitkin lienee helpompi pala, kuin työ, jossa on vaara sattua jotain vakavaa...
 
No just esim. noiden kurssien ym. pakkohakujen takia en millään haluaisi olla työkkärin kanssa missään tekemisissä, muutenkin menee aina hermo siihen järjettömään paperisotaan ja aika usein on käynyt myöskin niin, että kela alkaa jossain vaiheessa periä takasin rahojaan, kun jossain kohtaa joku on käsittänyt jotain väärin. Tästä syystä menen AINA täyttämään kaikki paperit virkailijan kanssa, enkä laita papereita eteen päin, ennen ku kelan tätsy on ne käynyt läpi, vaan jostain syystä silti mulle on tullut noita takaisinperimisiä vähän turhan paljon. En jaksais enää tapella tommosista ja tehä valitusta valituksen perään. Varsinkaan sen jälkeen, kun vastaus oli kerran että "joo, meidän mokahan tää on, mutta sun nyt on vaan maksettava." TATTIS!

Mutta totta tosiaan tuo,  että mieluummin istun sitten niillä kursseilla kuin oon tippaakaan vaarallisessa työssä. Jos nyt vielä yrittäisin neuvolan kautta kysellä mahdollisuuksien perään, sitten kysästä lomautusta ja viimosena vaihtoehtona se irtisanoutuminen, jota en kyllä millään tahtoisi tehdä. Enpä tiedä mitä se neuvolakaan tässä vaiheessa voi asialle mitään tehdä, jos työterveyslekurikaan tee mitään. HUOH!

Iloisempiin aiheisiin; kaveri toi meille nyt jo pinnasängyn lainaksi, oijoi <3 Tekis niin mieli jo ostella kaikkea tuteista lähtien :D
 
Tsemppiä TOUKEROLLE vaikeaan tilanteeseen! Täällä oksennellaan edelleen säännöllisesti. Liikkeitäkään ei tunnu (12 + 3), vaikka kaveri kovasti viuhtoi masussa viime perjantaisessa ultrassa. Masukaan ei ole vielä kovin iso, näyttää vaan siltä, et oisin syöny pari grillimakkaraa liikaa. Olen katellut netissä vauvanvaatteita, en ole löytänyt mitään hirmu ihania vaatteita, jotka kävis molemmalle sukupuolelle. Pitää varmaan odottaa, että selviää kumpi sieltä on tulossa ennenkuin ihmeemmin mitään hankkii. Jos kaveri on jalat ristissä siellä seuraavassa ultrassa niin oon päättänyt mennä sitten yksityiselle siihen 4D ultraan. Ois kiva tietää kumpi sieltä on tulossa. Onks muut miettineet sitä 4D ultraan menemistä? Ootteko löytänyt netistä jotain tosi kivoja vauvanvaatteita tai kauppaa, joka möis 50 cm toppahaalaria?
 
Toukero: Onko teillä töissä mahollista siirtyä vähemmän vaarallisempiin tehtäviin? kylhän työnantajan pitäs pystyä tarjoomaan sellasta työtä missä ei oo vaarallista olla raskausaikana. Esim, ite teen hoitotyötä niin pomon kanssa ollaan sovittu mitä teen ja mitä en :)

Pamppa: Mä oon kans katellu noita vauvanvaatteita huuto.net:istä ja kaupasta mutta en kyllä osta mitään ennen rakenneultraa :) meillähän on huomenna vasta se nt-ultrakin :) Just äsken kuuntelin pikkusta taas dopplerilla ja niin vahvasti jumpsuttaa sydän <3 meinaa vaan aina karata ku saa kunnolla löydettyy kohan mistä kuuluu hyvin :) mullakin tota elopainoa on jonkun verran, mut hyvin kuuluu dopplerilla äänet :) menee vaan ettimiseen aina hetki että löytää :)

kyllä vähän jännittää se huominen ultra et miten sen turvotuksen kanssa, mut eiköhän kaikki oo hyvin <3
 
Rupesin tässä miettimään että saako sieltä ensimmäisestä ultrasta kuvia mukaan? jos saa ni pitääkö niitä pyytää vai saako ihan automaattisesti? Ois älyttömän ihanaa jos sais ku mies on tällä hetkellä intissä niin ei sen takia pääsee mukaan , vaikka kovasti tahtooki :s
 
Täällä aletaan pikkuhiljaa sisäistää, että tuolla mahassa jotain tapahtuu :)
Viime torstaina oli eka ultra ja tänään tuli kirje, että verikokeissakaan ei hämminkiä.
Nyt siis 12+5.

Alkuturvotuksen jälkeen ei oikeastaan mitään oireita, ennen kun eilen ja tänään on alkanut huimata... Maha on kasvanut sen verran, että kolmisen viikkoa on jo tullut käytettyä mammahousuja. Eipä ainakaan kiristä!

Torstaina kerrottiin uutiset lähisukulaisille. Pitänee koettaa saada siirrettyä neuvola-aika vielä tähän 4 viikon sisään, ennen töihinpaluuta. Jotenkin kaipaa vielä jotain "todisteita", ennen pomolle kertomista ;)
 
pettra: normaaliin käytäntöön kuuluu että tulostavat kuvia mukaan :) meille sattui viimeksi niin kiva lääkäri, että kertoi pyytämättä mitä missäkin kuvassa tapahtuu (tässä otettiin mitat, tässä niskaturvotus, tossa näkyy virtsarakko jne) mutta jos ei sano niin sitä voi itsekin kysyä, saa sitten enemmän kuvista irti kotosalla katsellessa!
 
PETTRA Minusta oli ihan parasta kun mies kuvasi ultraäänilaitteen kuvaa iphoneen videoksi pätkän. Olen jo katsellut sitä monta kertaa sen jälkeen. :-) Sukulaisillekin voi näyttää livekuvaa, jossa vauva liikkuu eikä pelkkää kuvaa. Meillä oli kättärillä tosi ihana kätilö, toivottavasti synnytyksessäkin ois yhtä mukava.
 
Meiän ultrassa ei saanu kuvata, ja puhelimetkin piti olla pois päältä.. (me mietittiin kans, et oltais kuvattu puhelimella pätkä ;))
 
Kiitos Pamppa tsempistä :) Kyllä tää tästä!

MiMMuhi, työskentelen myös hoitoalalla, mutta oon sitä pohjasakkaa eli henkilökohtainen avustaja. Ei siis ole mahdollista siirtyä vaarattomampiin/kevyempiin tehtäviin kun tehdään työvuorot yksin. Ja tosiaan työyhteisössä tää raskaus on aika kova kirosana, niin kaiken lisäksi se stressaa ja ahistaa mennä töihin. Luulis nyt sillä potkuvaaralla, fyysisillä vaivoilla (selkä mennyt nyt jo entisestään) ja stressillä sairaslomaa irtoavan.. On tässä vähän lusmuilijafiilis, mutta eihän tälle mitään voi.

Miten muuten se 4D-ultra? Siis mie olen luullut että sen saa automaattisesti äitiyspolilta, saatiinhan me se 4D-kuva nt-ultrastakin :O Pitääkö siis mennä yksityiselle erikseen? Oon ihan pihalla.
 
Täällä ollaan nyt saikulla loppuviikon. Tänään ehdin olla aamuvuorossa noin vartin kun tuli sellainen outo kipukohtaus oikealle puolelle. Kipu alkoi oikealta alavatsasta ja säteili polveen asti. Ei voinut oikealle jalalle pistää painoa. Menin sitten päivystykseen ja ultrasivat. Vauvalla on kaikki tosi hyvin. Kivut johtui ilmeisesti iskiaksesta, joka on kyllä kipuillut mukavasti tässä raskauden aikana, mutta enemmän tuolla takapuolella. Pitäis vissiin levähtää enemmän... Positiivista oli se, että sain käydä ylimääräisessä ultrassa ja sain vielä mukavalta lääkäriltä kuvan vauvasta mukaani <3 Oli se kyllä kasvanut edellisestä.
 
Voi että :) Olis niin kiva päästä ultraan jo. Mä kun en oo käyny kun varhaisultrassa viikolla 10. Ensimmäinen kunnallinen ultra jäi välistä ja seuraavakin on vasta elokuun puolessa välissä. Laskeskelin kyllä tossa, että antovatkohan sen vähän liian pitkälle sen ajan ku viikkoja on nyt 15+5 ja ultraan ois vielä reilut 5 viikkoa? Siinä ajanvarauslapussa luki rv 18-20. No pitänee kysellä neuvolassa parin viikon päästä et meneekö liian pitkälle. Pelkään, et missaan senkin niinku ekan ultran kesäloman takia. Eikä viittis maksaa uudestaan 150€ yksityiselle. Ajattelin että käyn sit siinä 4D:ssä jos ei rakenneultrasta saa selvyyttä sukupuolesta. Tänään kävin keskiraskauden seerumiseulassa, josta pitäis kahen viikon päästä tulla tulokset.
 
Mua ottaa päähän, etten oo VIELÄKÄÄN saanu kutsua np-ultraan, vaikka viikkoja on jo 12+0! Siis luulis, että se aika ees tulis jo postissa, että tietäis milloin se on, muistaakseni esikoisesta se aika tuli ihan ajoissa. Tässähän ei oo ku vajaa pari viikkoa, kun ultra pitäis olla tehtynä. Ja mieluitenhan se kannattais käsittääkseni tehä ajoissa sen varalta, että sikiö onkin odotettua isompi eikä sit enää saiskaan sitä turvotusta mitattua...
Jos ei perjantaihin mennessä ala kuulua postia tai soittoa niin soitan sinne äippäpolille ite ja kysyn, että mikä viivyttää... Seerumiseula on sentäs tehty viikko sitten.
 
Täälläkin ollaan sairaslomalla. Olin maanantaina iltavuorossa töissä ja sen jälkeen olen ollut ihan kaput. Selkä täälläkin vaivaa. Ei oo vissiin kroppa ehtiny oikeen edellisestä raskaudesta palautua ja lantio on alkanut löystymään. Mulla myös noita iskias tyyppisiä kipuja. Tuikkii pakaraan ja meinaa jalka lähtä alta. Nyt on tasasesti vaihdellut puolta. Välillä enemmän oikealla ja välillä vasemmalla. En pysty tyttöä kantamaan ollenkaan ja yöllä en saa kipujen takia nukuttua. Kivvaa.

Kävin neuvolalääkärissä tiistaina tuon selän tutkimisen yhteydessä, tekivät samalla kaikki tutkimukset: sisätutkimuksen, kuuntelivat sydänääniä, verenpaine, Hb (119) ja mitähän muuta. Vauvalla tuntuu kaikki olevan hyvin. Käyn vielä uudelleen terkkarilla maanantaina. Katotaan vielä uudelleen verenpaine ja kuunnellaan lisää sydänääniä. Kontrolliultra meillä on 7.8 ja rakenneultra 30.8. Niitä odotellessa.
 
toukero: jos teillä oli nt-ultra 4D:nä, niin kyllä rakenneultrankin pitäisi olla jos samassa paikassa tehdään :) Noi käytännöt kun vaihtelee sairaanhoitopiireittäin, joissain paikoissa on vielä vanhat vehkeet eli niillä paikkakunnilla ei julkisella puolella saa ollenkaan 4D:nä vaan pitää mennä yksityiselle jos sellaseen haluaa. Meillä päin kunta ostaa ne ultrat Terveystalolta, niin se on aina 4D. Mutta niissä kunnissa missä ei tartte ostopalveluita käyttää, niin varmaan aika kirjavat käytännöt... :o

Smilygirl79: tuolla Terveystalolla rakenneultra tehdään viikoilla 20-21+6 (meilläkin vasta 21+3, argh odotusta). Esikosta kävin 21+4 ja hyvin näky kaikki vielä silloinkin :) mut jos siellä teillä on jotenkin eri laitteet tai jotain muuta, kannattaa ihmeessä kysäistä ja varmistaa ettei vaan mene ohi!
 
Alissa23, kannattaa soittaa ja kysyä! Kirje on voinu hukkua postissa tai polilla on voinu käydä joku virhe.. Mulle sanottiin neuvolasta sillon kun odottelin kutsua et jos ei 10. viikon lopulla ala kuulumaan niin soita perään. 

Noi iskiasoireet on niin inhottavia!! Mulla lepo, hieronta ja venyttely auttaa. 

Täällä alkoi ihanat liitoskivut, luulin (toivoin) että ne ois tulleet vasta loppuraskaudessa -.-

Ihanaa, miehellä alkaa kohta loma! Käydään mökillä ja tehdään muutama päiväreissu täällä koti-Suomessa, ne saa riittää tälle kesälle. 

Rakenneultra on viikolla 20+2, sitä odotellessa :))
 
Toukero: joo koksissa näytetää kyllä sitä 4D-kuvaa siinä ruudulla ja saa siitä sen kuvan mukaa, mut en tiiä saako sieltä mitään dvd:tä mukaan sit rakenneultrassa. Ku yksityisellä jos käy niin mun mielestä sieltä saa sit sen pätkän dvd:lle :) oon ite miettiny kans et jos menis, mut pitää nyt kattoa et kuin paljo siitä saa maksaa :D
 
Hyvä tietää, että nuo iskiasoireet taitaa olla aika yleisiä raskaudessa. Enpähän ole ainut :)

Alissa soita ihmeessä polille ja kysy. On voineet tehdä virheen ja unohtaa lähettää sen, ja sanovat sitten että he ootteli sua mutta ei näkynyt. Sitte vasta tympäsis..

Smilygirl, rakenne tehdään ennen 20 viikkoa ainakin täällä pohjoisessa vaan niille, jotka on sitä erikseen pyytäneet, koska harkitsevat raskauden keskeytystä, jos vauvalla ei ole kaikki hyvin. Muuten se voidaan tehdä reippaasti tuon viikon jälkeenkin :)

En oo vielä ees saanu tietää, millon meillä on rakenneultra. No, tiistaina neuvola, varmaan siellä sitten varataan ultra-aika. Meillä ne siis varataan neuvolan kautta kun on kyse pienestä paikkakunnasta :) Ihan kätevää niin voi itsekin siihen aikaan vaikuttaa.
 
Takaisin
Top