Heinäkuun Hemaisevat Hämmästelijät

Onko teillä muilla jo masut laskeutunu miten?
Minä tänään kauhukseni huomasin et maha on ihan alhaalla jo ( ja muutama arpikin tullu tonne alamasuun ,yök )
lisäks on koskenu selkään ihan pärkeleesti ja samalla maha kovettunu ihan kovaksi. liekköhän se on sit supistelua?
Ja vauva on jo painautunu ihan tonne lantioon, tuntuu välillä et yrittää tosissaan tunkea itteensä ulos...
pelottaa jos tulee lähtö??? yksin taas kotona kun ukko 4: ttä päivää TAAS omilla reissuillaan.....!!

Pilpa: Onnittelut kortista! On se hyvä olla [:)]

PojanÄiti: Kiva, että jollakin on virtaa ja kivut lähteneet lomalle [:)][:D]

H1987: Mulla ainakin näyttäisi maha laskeutuneen. Edestä päin huomaa hyvin [:D] Jos sulle tulee lähtö niin pääseekö mies töistä heti sun luokse, vaiko onko kauempana töissä? Eiköhän se vauva kuitenkin vielä masussa pysy.. [:)]

Ajankulusta: On tämä niin kummaa kyllä [:D] Joka päivä alkaa jännittämään ja odotuttamaan enemmän ja enemmän!

Täällä tuntuu olevan herkuttelukausi alkanut. Tekee päivittäin mieli leivonnaisia tai suklaata [&:]

Pilpa: onnea kortista! Jos alussa tulee vähän haavereita, niin kyllä se siitä lähtee.. Itse kolhin mm. silloisen appiukon auton aikas perusteellisesti ja peruutin mutsin autolla toisen auton kylkeen[:-], kun kortin sain, mutta nykyään ajaminen jo ihan sujuu[:D] Ainakin mun mielestä..

H1987: Just eilen ajattelin, että maha on alkanut laskemaan, kun tuntuu, että istuessa se on tuossa jalkojen välissä ja liikkuminen on melkoista lyllertämistä, supistaa kanssa aina välillä[&:] Jaksamista sen ukkokullan kanssa.

Milamariaa: täälläkin herkuttelukausi menossa ja kyllä se näky viimeksi neuvolan vaa´alla[:@]

PojanÄiti: hyvä, jos pukaman ilmestymisestä oli apua[:D]

Celina: Mullakin on vanhat parisuhteet ja muut sotkut pyörineet päässä raskauden aikana enemmän ja vähemmän. Oon kanssa miettinyt, että ihan hyvä, jos niiden kanssa pääsisi nyt sopuun. Kait tuo näistä hormooneista johtuu..

Purri: hyvä, kun muistutit noista rieskarullista.. nam[8D] , mulla oli sellaisia yo-juhlissa joskus ja ne on aika simppeli tehdä. Eikä tuo pasteijaidea oo myöskään huono.

Ajattelin tänään mennä ostamaan tarpeita siihen sairaalakassiin, mitä sieltä siis vielä puuttuu, ainakin kertakäyttösiä liivinsuojia ja rintakumit. Täytyy vielä katsoa lista läpi. Jos vaikka tänään alkaisi sinne sitten tavaroita laittamaan.

Hikka: Onkos normaalia, että vauvalle tulee hikka joka kerta, kun on syönyt? Onko muiden vaaveilla useasti päivässä? Alkaa jo pikkuhiljaa olemaan rasittavalla asteella, kun maha pomppii puolituntia joka kerta, kun jotakin suuhunsa laittaa ja tuntuu, että kohta tulee vähintäänkin koipi alakerrasta ulos.

Mitä ihmettä vauvalle kuuluu pukea päälle sitten kotiin päin tullessa? Tosi hankalaa, kun sää voi olla elokuun lopussa/ syyskuun alussa melkein mitä vaan.. Ei varmaan ihan vanuhaalaria+ lakkia tarvii vielä kuitenkaan? Saisko teiltä kokeneemmilta vähän vinkkiä?

Jännittää kanssa, että kenen meidän vaavi on kiireisin maailmaan tulon kanssa. Mitenkäs Tikolla ja Pippulalla menee? Ootteko vielä kotosalla vaiko sairaalassa? Entäs teidän vaavit?

Kohta kaupungille, kun toi kello vaan olisi sen verran, että voi lähteä[:D]
Mukavaa päivää taas kaikille ja edessä se on taas aivan liian nopeasti..
Viikonloppu!!

Huomentaaaaaa!

Pilpalle onnittelut kortista! Pääsetkö heti alkuunsa ajelemaan päivittäin?

PojanÄidille snadisti kade Pinkin keikasta..On se vaan upee akka sekin[:D][:D].

AVIOLIITOSTA: Juu, täällä kaikki menossa parempaan suuntaan- päivä kerrallaan.
Mutta nyt kyllä täytyy myöntää, että tää 3. raskaus on kyllä saanut mut "sekoomaan" ihan erilailla kuin aikaisemmin. Mistä lie johtuu, mutta melkein jo tunnistan vakavampia oireita kuin pelkät hormooni-kiehahtelut ja itkuisuudet.. Ens viikolla neuvola ja otankin asian puheeksi siellä..toivottavasti vaan lievää baby bluesia[8|][8|].
Ei ole helppoa ei..miehelläkään.

SAIRAALAKASSISTA: Mä kans virtuaalipakannut ja sitten lähempänä laitan kasaan.
Ja kyllä minä ainakin otan tommosen paksumman haalarin, mitä lie pehmokangasta..ja alle vaan potkarit ja body--kerrospukeutuminen kunniaan[;)] Pääasia on hengittävä vaatetus, jossa vauveli ei paistu tai palele..

Ja sitten uutiset ja kahavi- PALATAAN!!

Pikaiseen yleisesti...

Jeps! Jänskättää ihan mahdottoman paljon, ja miten tämä aika onkaan mennyt näin nopsaan.
Vatsakumpu on Todellakin laskeutunut, on ollut alhaalla jo kuukauden päivät. Vauvan pää on aivan alhaalla(mutta kuulemma liikkuvainen,joka normia meikäläisellä)

H1987: Suppareilta kuulostaa [;)] Äläkä hätäänny!

Hanimami: Hikka on aivan normaalia, meillä hikotellaan ihan samaan tyyliin. Tulee Hyvät keuhkot[:)]
Siittä vauvan vaate/kotiutus jutusta myöhemmin,jossei joku muu ehdi....

Tikon ja Pippulan kuulumisia olisi mukava kuulla!!! HUHUU!!

Nyt on mentävä, lähdemme.... [:D] Ja mä pääsen SYÖMÄÄN herkkuja!!![:)][;)]

Huomenta Äireet..

Kyllä sitä alkaa jo pikkuhiljaa olemaan jännitystä ilmassa.

Käytiin eilen katsomassa Hyvinkäällä synnytysosasto, oli tosi postitiivinen kokemus. Mä oon jotenkin kuvitellu synnytyssalit valtaviksi, kliinisen valkoisiksi kammotuksiksi. Oli ihana huomata et ne onkin oikeesti aika pieniä omilla vessoilla ja suihkuilla varustettuja, sängyn saa vaikka mihin asentoon ja niissä on ne altaatkin missä saa isi vauvan pestä.
Hyvinkäällä oli ollut kiireinen viikko, siellä oli sellainen taulu mihin aina laitettiin sukka, joko vaaleansininen tai -punainen kun vauva syntyy. Tiistailla sukkia oli yli kymmenen ja keskiviikkonakin 9, oli kuulemma ollut koko synnäri ihan täynnä. Oli ne kyllä niin pieniä rääpäleitä kun niitä siinä katseltiin että itku meinas väkisinkin päästä. Tuli sellainen fiilis et herranjumala enhän mä edes osaa pitää tuollaista, sehän menee rikki.

Kotiintullessa totesin ukolle et se on 4 viikkoa ja sit poika on ns "täysaikainen". Kyllä vakavaksi veti senkin vaikka se on olevinaan niin et häntä ei hetkauta kun onhan hän jo yhden synnytyksen nähnyt.

Mä pakkasin minigrip-pussiin kotiintulovaatteiksi 50 cm kietasubodyn, sellaiset housut jossa on umpinaiset jalkaterät, housuihin kuuluvan "takin", hatun ja tumput. Huomasin et tosta Bodystä saa myös tumput niistä hioista mut eipä noi ny paljoa tilaa vie. Pitää laittaa vaikka kuva tänne [:)]

Täällä kanssa vauva Hikottelee monta kertaa päivässä. Mikä ei tunnu kivalle kun maha on jo aika alhaalla, niin aina jotenkin sohii virtsarakkoon. Mulla oli poika jo pää alespäin viimeksi kun lääkäri teki sisätutkimuksen ja uskoisin et ei se siel kamalasti enää mahdu pyörimään. Masu on kans jo laskeutunut niin ales et ku käy vessassa ni masu osuu jalkoihin... Oon hihitelly et tää on niin outoa.. Tissit lepää masun päällä ja masu jalkojen päällä kun istuu. Kunnon pallo [:D]

Nyt on pakko lähtee suihkuun, pitää menä viemään auto lasien tummennukseen..
Mukavaa päivää kaikille [:D]

Milamariaa : Juu pääsishän se, jos töissä olis mutta kun on humalassa luuhannut ties missä jo kohta viikon verran. Että tuskinpa kykenis tulemaan edes synnytykseen...

Joo, no hyvä, et näin on käyny sit muillakin, siis ton mahan laskeutumisen kanssa, mua niin pelotti yöllä et entä jos tuleekin lähtö.... mut ei tullut onneks. pitäs yrittää olla stressaamatta...

Heissan!

Kauhee ku ootte ollu aikasin hereillä tänään ja heti ahkerana naputtelemassa [:-][:D]

Pilpalle onnittelut kortista!

Mulla ei oo maha laskeutunu.. tai ei mun mielestä ole. Samanlainen pallo se on edellee ja tuottaa välillä tuskaa hengittää. Ja tuo mukula tykkää potkia kylkiluihin oikein tosissaan.. taitaa tulla potkunyrkkeilijä.. Isänsä ois innoissaan, mä en niinkään...

Tosta "hakupuvusta".. mä otan varmaa pari vaatekertaa mukaan, ihan just sen takia ku ei tosta kelistä tiiä... Mulla on ostettuna body ja housut, joissa oon aatellu tuoda jos on lämmin ja jos on vähän viileämpi, ni äiti on kutonu villasilkkilangasta puvun (takki, housut, pipo, sukat ja lapaset) josta sit sään mukaan ylle mitä tarttee ja jos isäänsä on tullu, ni ei tartte tosiaankaan paljoa...

H1987: Oijoi [&:] Toivottavasti mies rauhoittuu!

Joku puhui aiemmin tissien tykyttelystä ja täällä nyt pari pv:ää tykytellyt.. Liittyisiköhän tämä mässäilyhimokin jotenkin tähän tissien kasvattamiseen ;D Vai olisiko puhdas tekosyy syödä makeaa [;)] Kiva, kun ei sentään koko raskautta ole noita aristanut.. Luin jostakin, että joillakin on koko raskauden kipeenä [&:]

Hikasta: Minä tajusin, että kun olin rv. 13-15 tuntevinani liikkeet niin ne taisivatkin olla hikkaa [:D] Jollekin muullekin on muistaakseni käynyt näin. En siis muista yhtään koska olen oikeat ensimmäiset liikket tuntenut [:D]
Nykyään hikataan kyllä niin paljon, että välillä miettii miten se jaksaa sitä niin kauan..

Minä olen aamusta asti taas lukenut synnytyskertomuksia ja todellakin paras vinkki mikä on silmiini sattunut on se, että vaikka kuinka sitä synnytystä "opiskelisi" ja valmentautuisi niin siinä tilanteessa kaikki voi olla toisin ja menee kullakin miten menee [:)] Rauhoitti mieltä hieman.
Pitääkin kysyä neuvolasta seuraavalla kerralla, että onko tuolla sairaalassa pakko olla joku mukana. Minä kun olen menossa aika varmasti siihen koettelemukseen aivan yksin.

HipHei! [:D]
Kyllä on kiva kun yöt on ollut viileämpi niin on saanut hieman paremmin edes nukuttua. Tajusin viime yöna yhtäkkä, että meillä on ensimmäinen hääpäivä ens viikonloppuna, kyllä se aika menee niin nopeaa ettei oikein itekkään meinaa tajuta. Olis kiva keksiä jotain erityistä, aivoriihi raksuttaa. [:)]

Musta on tullut kovin tunteellinen nykyään, ei saisi uutisia edes katsoa kun esim. hukkumistapaukset alkaa heti kammoksuttamaan ja jotenkin oon ylisuojelevainen omaa tyttöäkin kohden ja masuasukkia. Eilen luin netistä, että joku 3vuotias oli kiipeillyt kerrostalon ikkunan ulkopuolella kun äiti oli nukkunut ja siitäkin tuli ihan hirveä olo, että sellaistakin voi käydä [:o] Se kolari josta iltasanomissa tai iltalehdessä oli juttua eilen, jossa se isä ja poika kuoli kun rekka ajoi niiden perään, niin me kuljemme siitä samaisesta risteyksestä päivittäin kotiin ja olen aina tiennyt, että se on vaarallinen risteys mutta en koskaan ole ajatellut, että noin voisi käydä. [:(] Nyt en enää siitä uskalla kulkea vaan kierrän mieluimmin hieman pidemmän kautta kotiin vaikka siitä olisi paljon lyhyempi. Eilen kun siitä ajettiin ja siinä oli kynttilöitä ja kukkia niin tippa tuli linssiin. Yleensä en ole ollut näin "tunteellinen", koska en tällaisille asioille mitään voi kuitenkaan tehdä niin miksi niitä surea, tämä raskaus varmaan saa jotkut herkkyys hormoonit liikkeelle.[;)]

minä en ole vielä sairaalakassia pakkaillut, jotain olen miettinyt mitä pitää ottaa mukaan mutta jos nyt jostain syystä se jää pakkaamatta niin onneksi siinä synnyttämisessä sieltä ei juuri mitään tarvitse, saa sitten mies tuoda tavarat laitokselle myöhemmin mitä tarvitsee. Vauvan vaatteet olen jo katsellut valmiiksi joilla sitten kotiudutaan.(body jossa hihansuissa tumput, potkuhousut, jos kylmä niin vielä päälyhousut siihen ja sitten sellainen h&m:n nettikaupasta tilattu nallehaalari) Pipo vielä vauvalle pitäisi hommata jos pelkkä kypärälakki ei riitä, jos onkin jo oikein kylmä.

Kävin kaupoilla pikaisesti tänään ja löysin lindexsistä imetystopin, ei onneksi ollut kallis kun siinä oli vähän likaa niin sain hieman alennusta. Olen ajatellut, että se imetystoppi olisi hyvä laitokselle jos nuo rinnat tuosta kovinkin kasvaa maidon noustessa niin se toppi ainakin sopi päälle niin ei tarvi arvuutellen oikean kokoisia liivejä ostaa valmiiksi. Käyn ostamassa liivit sitten kun tiedän oikean koon ja vanhoja imetysliivejäkin taitaa kyllä kaapista löytyä jos ne samat sitten sopisi.

Hyvää viikonloppua kaikille, itse suuntaan huomenna vauhtiajoihin katsomaan autoja radalle isännän seuraksi kun tyttö menee mummulaan yö kylään. [:)]

Sain vihdoin otettua itteäni niskasta kiinni! Kättärille tutustumiskäynti on varattu ja on ens viikon perjantaina klo 13:30-> [:D] Meinas tosin multa tippua puhelin kädestä, ku ensin se naikkonen siellä toisessa päässä sano, että vapaita aikoja ei oikeastaan ole ollenkaan ja sit se kävi jossain ja sano heti perään et "30.7 ois vapaa"... Noo.. mä kerkeen luultavasti unohtaa kaiken ennen sitä synnytystä ja ihmettelen sit kättärillä et "missäs hitossa mä oikein olen?" [:D]

Purrilla onkin sitten noppaan tuo tutustuminen!
Ja älä huoli, eipä siinä tositoimissa kiinnosta muu kuin hengittely ja kätilön uutiset, missä vaiheessa mennään.
Niin ja kivunlievitys[;)][:D][:D].

Kirsikka86, mulla on kans ihan mahdotonta lukea enempää noista uutisoinneista..
Ja pojat katselee ihmeissään, mikä mulla oikein on, ku olen kokoajan toppuuttelemassa..

Milamariaa, vinkki kakkonen; opettele joku rentoutuskeino/tapa, jolla saat jokaisen lihaksen rennoksi ja mahdollisesti ajatuksetkin tyhjenemään. Paras neuvo, mun mielestä, minkä synnyttävälle naiselle voi antaa..
Edistää synnytystäja auttaa keskittymään siihen mahtavaan tapahtumaan.
Ja joo- ei kamalasti kannata suunnitella etukäteen..tulee, mitä tulee..

H1987: On sulla lehmänhermot! (..ei täällä katottais alkuunsakkaan tuommoista[8|][8|], mutta kaikki tyylillään[:D])
Tsemppiä ja eiköhän se ukko sieltä kotiudu ennen synnärille lähtöä.

MAHA: On laskeutunut jo jonkin verran..

OMAA: Mulla on ollut ihan epätodellinen väsymys nyt kaksi päivää.
Ei auta muu kuin nousta syömään ja takas pötköttämään. Ei mitään jaksa..
No, kaipa se on kehon tapa sanoa, että ota iisisti ny.
Kurjaa noiden poikien kannalta, ku en jaksa mitään ja pinnakin on kireemmällä[&o][&o]. Mies on kyllä jaksanut niiden kanssa puljata, ku mä vaan nukun ja torkun vuorotellen.
ONNEKSI tää loppuaika menee nopeesti!! Mä en haluais olla enää raskaana. Ja muutenkin mun mielestä kolmannen kohdalla riittäisi mainiosti 6 kk:den raskausaika[:D][:D].

Kaika: pääsin joo heti eilen illalla ajelemaan mut miehen haluan vielä et on kyydissä alkuun [:D] vaikka mikä sen pahempi riidan aiheuttaja kun mies kyydissä vieressä neuvomassa miten pitää ajaa [:@] voi että suututti. Just kun on autokoulussa opetettu tietyllä tavalla niin tyhmä neuvoo omat tapansa. Kysyn jos on epäselvää, kiitos[:)] Huh. Ajettiin äsken ikeaankin johon tosin on n. kilsan matka, hyvin meni parkkeeraukset sun muut, ylpeilee [;)] Ostin vielä vauvan sänkyyn sieltä laitapehmusteen, kaikkialla muualla ne maksaa aivan tuhottomasti, joten ostin ikeasta ihan perus valkoisen. Mikähän niissäkin muka maksaa [:@]

Hikka: meidän poitsu hikkailee ihan jokapäivä ja ainakin kahteen kertaan, joo se on aivan ärsyttävää munkin mielestä. Nyt kun jo koko masu pomppii. Mut antaapa kehitellä keuhkojaan [:D]
Onkohan se totta että jos vauva hikkaa paljon jo masussa niin hikkaa usein myös sit vauvana? Onko joku muukin kuullut moisesta?

[:'(] ällövaroitus!! [:)] Onko teistä muut huomannu vauvan laskeutumista tai siitä tulevia "oireita"? Mulla on nimittäin ollu viime päivät maha ihan sekasin ja kokoajan on kakkoshätä ja joka kerralla vatsa myös toimii, ei kyllä ripulia vaan ihan normaalia. Sorry ällö aihe [:D]
Mua on myös sattunut vatsaan näinä päivinä kun vatsa toiminut moneen kertaan ja tuntunut et ihan kokoajan hätä, näinpä soitin neuvolaan ja he epäili että jos vauva on laskeutunut jo melko alas, se usein painaa jo sen verran suolistoon et tulee se hädän tunne ja vatsa alkaa toimimaan useasti. Kysyin myös kaverilta joka synnyttänyt juuri et oliko hällä, hän sanoi et noin viikolta 28 loppuun oli tuota vessassa ravaamista ja hädän tunnetta. Tiiä sitten. Mut nyt ainakin vauva on pääalaspäin, laskeutumisesta en kyl tiedä onko tää sitä. Samalla mulla on ollu parina iltana tosi kuvottava olo, ihan kun alkuraskauden pahoinvointi [:'(]

Puhetta oli myös sairaalakasseista... Me otetaan omaa musiikkia mukaan kaiken muun lisäks toki. Mä luulen et se rauhottaa aika lailla sitten kun on jotain tuttua ja mieluista. Samoin otan kyl omat vaatteet mukaan joilla sit voi olla jos ei sairaala retkut kiinnosta, ajattelin ihan veluuri pukua joka mahd. mukava päällä.

RRRRkele kun suututtaa kun mies ei pääse mukaan haikaranpesän synnytys suunnitteluun oman kätilön tapaamiseen. Hän ei kuulemma vaihda aamuvuoroa iltaan koska illalla olis fudis treenit. Ja taas nähtiin mikä hälle on tärkeintä. No ei kai mut oikeesti ottaa aivoon.[:@] 

nyt päikkäreille, yöt alkaa nimittäin olla valvomista n. klo 04:stä sit sinne ihan aamuun. Pelkkää sängyssä puolen vaihtoo ja kolotuksien voivottelua ja vessassa juoksua ja ja ja. Sorry tää valivirsi taas. Päikkäreitä! [:)]

Hikasta: täällä myös vauvalla tuntuu olevan hikka todella usein. Minäkin olen miettinyt että jatkuuko samanlainen hikkailu masun ulkopuolellakin.

Mullakin on ollut pitkään tunteet pinnassa, joku hurja ylisuojelevaisuuskausi meneillään. Välillä oikein ärsyttää kun tulee ajateltua liian negatiivisesti, että mitä kaikkea voisi sattuakaan esim. liikenteessä. Välillä on pitänyt miehellekin soittaa ja muistuttaa että ajaa varmasti varovasti autolla jne. Ikävä tunne kun tulee välillä pohtineeksi vaikka mitä ikävää, mutta kai se kuuluu tähän raskausaikaan ja hormoneihin.

Mulla vatsa ei ole vielä laskeutunut. Neuvolassa sf-mitalla mennään tällä hetkellä yläkäyrillä ja siltä masussa tuntuukin. Iho ihan pinkeenä ja tuntuu että vauva meinaa puskea tuosta ihon läpi välillä ihan väkisin. Todennäköisesti kaveri on ottanut nyt vaan oikein kunnon kasvupyrähdyksen, eiköhän sieltä takaisin keskikäyrille vielä tulla. Ja paljonhan riippuu myös mittaajasta tuo mitta.

Raskausarpia en ole ainakaan vielä huomannut, mutta katsotaan nyt miltä 9 viikon päästä näyttää :) Eiköhän tästä ajasta jotain muistoja kehoonkin jää.

Sairaalakassia en ole vielä pakannut, miettinyt kyllä jo kovasti mitä kaikkea mukaan pitää ottaa. Mulla on tapana yleensä mille tahansa reissulle pakata aivan liikaa tavaraa, nyt täytyy miettiä mitä todella tarvitsee.

Meillä on naistenklinikalle tutustuminen vasta rv:lla 36, toivottavasti ollaan silloin vielä yhdessä koossa :) Olisi kuitenkin kiva käydä tutustumassa paikkaan ennen synnytystä. Vaikka sairaala tosin on mulle tuttu ennestään, en kuitenkaan ole siellä koskaan ennen ollut itse potilaana.

Nyt pihalle ulkokukkia laittamaan. Piti käydä tänään aiemmin ostamassa syysastereita nuukahtaneiden orvokkien tilalle. Jospa saisin nuo pidettyä elossa nyt syksyyn asti :)

Pilpa laittaa ukolle luun kurkkuun, jotta saa rauhassa ajalla.
Sä voit vaikka sanoa sille, että eikö tiedä, että neuvomalla vierestä, saa tuoreen kuskin vain hermostumaan ja hermostunut kuski kolhii helpommin autoa[;)][;)]

Ja tosta kakkoshädästä-- täällä ihan sama juttu, mulla sekä kasvisten ja kuidun lisääminen ja vauvan laskeutuminen on aiheuttanut joskus jopa kolme kertaa päivässä suolen tyhjenemisen. En tosin valita- ummetus on inhottavampaa.[:D]

Mutta entäs tää makean himo??!!
Pahenee päivä päivältä...[8D][8D]

Lehdet lupailivat "Lämpimiä säitä" (vai peräti hellettä?) syyskuuhun saakka :D Eli ei varmaankaan vauvoilla tarvi vielä niihin aikoihin olla mitään monen kerroksen pukeutumisia. Hohhojjaa, Lapissa jossakin satanut lunta. Taidan mennä sinne ja olla siellä syyskuuhun.

Leivontahulluus iski taas. On pakko olla kaapissa nähtävästi jotakin mässäiltävää valmiina, kun tämä makeanhimo ei ole lähdössä pois mitenkään.

Kakkoshädästä: Mulla ehkä aamulla maha vähän sekoilee.. Mietinkin jokin aika sitten, että onkohan normaalia.

Kaika: Kiitos vinkistä [:)]
Väsymys on todellakin alkanut hidastamaan.

Huh, tästä tuleekin varmaan pitkä kirjoitus, kun pitää ottaa kiinni keskustelusta ja kommentoida aiempiakin juttuja! Mulla on mennyt hyvin eli poju on edelleen kyydissä ja 33 viikkoa tuli just täyteen! Alkuviikosta oli vähän hurjempaa, kun käytiin synnytysvalmennuksessa, jossa piti istua tapittaa kaksi tuntia ja sen jälkeen ulkona syömässä. Supistelu alkoi siellä valmennuksessa ja yltyi ravintolassa. Oli vaikea kävellä sieltä autolle, sattui kovin. Yöt myös ovat supistelleet.

Muuten ihan ok on mennyt. Paitsi sen sokerin kanssa. Tilanne siis entisellään, koska sama ei-sopiva inska käytössä ja päivän ateriasokrut edelleen koholla. Joku uusi lekuri soitti puhelinajalla ja kyseli tilanteesta ja käski mun keventää ruokavaliota, syödä vaikka pelkkää vihreää salaattia päivällä! Sanoin, että ongelma on että saan syötyä liian vähän muutenkin ja oon 8 kg laihempi kuin ennen raskautta ja tosi vaikea pitää painoa, saati saada nousemaan. Tämä mahtava lääkäri sitten kehaisi, että olen varmaan laihtunut, koska olen raskausaikana elänyt niin terveellisesti! Korjasin tietenkin, että kyllä 10 kg lähti oksentamalla ja takaisin en oo saanut kiloja, koska oon edelleen tosi huonolla ruokahalulla varustettu ja viimeisen kerran oksensin vielä kesäkuussa. Tämä sitten totesi siihen, ettei se laihtuminen haittaa, kun painoindeksini ei ole alipainon puolella, että parempi et keventelen vaan ruokailua. Siis mitä v*****?? [:'(] Sain itkuraivarit tuon puhelun jälkeen ja seuraavalla käynnillä, jossa pääsen jonkun kanssa naamatusten aion kyllä Keskustella asiasta ja vaatia nähtäväksi että mitä tää rouva tohtori on puhelusta kirjannut ylös.  Ensi viikolla olis kontrollikäynti, jossa kohdunsuu ja sokeriasiat tarkastetaan.

Mitäs muuta… Rennietä kuluu kuin karkkia öisin. Ihan hirvee närästys koko ajan. Ja poika on pää alaspäin ja tunkee pyllynsä kanssa palleaa kohti jaloilla potkien. Tuntuu, että liikkuminen olis lisääntynyt aika paljonkin näin loppua kohti tai sit vaan tunnen ne liikkeet paremmin. Pahinta on, jos yrittää hetkenkin istua. Hirvee protestimönkiminen ja pallean potkiminen! Taitaa tyyppi meinata, että ”Lisäää tilaaaaa!”

Ajankulusta: Todella nopeasti on lähtenyt menemään. Alkuraskaus meni hitaasti kuin nälkävuosi järkyttävän pahoinvoinnin takia. Sairaalaan joutumisesta kuitenkin on kulunut jo neljä viikkoa ja minusta se vaihe oli ihan just. Eli kolme viikkoa vierinyt jo kotona hirveellä vauhdilla, vaikken oikein mitään ole tehnyt.

Rintaliivien koosta: Jouduin ihan alussa hankkimaan uuden koon, kokoa 80D ja niillä on menty sitten. Oon laihtunut tosi paljon ja selkeesti myös rintojen rasvakudoksesta, mutta rauhaskudos vissiin lisääntynyt saman verran. Ihan rakenteellisesti leveähköselkäinen olen, joten koko ei oo ympärysmitasta oo vähentynyt. Ennen raskautta käytin 80C:tä.

Maitobaarit: Jo kuukausia on tullut esimaitoa pari kertaa viikossa ihan vähän, nyt ehkä joka toinen päivä. Mikään paikka ei varsinaisesti sottaannu, mutta nänni(e)n päässä näkyy kuivunutta kellanvalkoista nestettä, joka sit irtoaa suihkussa tai rapsuttamalla.

Keisarinleikkauksesta: Minun harras toiveeni olisi siltä välttyminen. Se on kuitenkin todella suuri leikkaus, mennään usean paksun lihas- ja kudoskerroksen läpi ja komplikaatioriskit lisääntyvät ja toipuminen synnytyksestä on yleensä aina hitaampaa kuin alatiesynnytyksestä. Vaikeeta myös siinä, ettei lasta saa heti nostella yms. Myös lapselle tulee ongelmia keskimäärin enemmän sektion jälkeen, mm. koska lapselle hyödyllinen bakteerikanta pesiytyy häneen synnytyskanavasta alatiesynnytyksen aikana eli vaikuttaa immuniteettiin.

Kyllä leikkausta ihan syystä lääkärien toimesta vältellään. Tokihan se on loistava ja välttämätön juttu, jos lapsi on perätilassa, lantio liian ahdas, on etinen istukka tai tulee akuutti hätä. Näissä tapauksissa sillä säästyy parhaimmillaan henkiä, jotka ennen vanhaan olisi menetetty. Varmaan on aina punnittava riskit suhteessa hyötyyn. Jos kaikki on muuten kunnossa, on sektio suurempi riski itsessään, mutta edellä mainituissa ongelmatilanteissa ehdottomasti pienempi paha.

Pilpa: Isot onnittelut ajokortista! Tuntui muuten tutulta noi sun ällövaroitus-oireet! Ihan kuin oisin itse kirjoittanut. Viime yönä jo mietin, että rupeeko tää synnytys viimein käynnistymään, kun jotenkin oli niin levoton olo, että piti nousta ylös vähän väliä, pissatti, kakatti, supisti ja muutenkin huono olo, lievempänä kuin alun raskauspahoinvointi, mut selkeesti huono olo. Ja koko ajan piti vaihtaa kylkeä ja ähkiä niin tehdessään. Päikkäreitä on tullut harrastettua viime päivät vähän liikaakin, kun yöt ovat tosiaan menneet jotenkin niin huonossa voinnissa ja levottomasti. Unet ovat öisin enintään tunnin, parin mittaisia kerrallaan ja taas vessaan. Eipä uskois, että oon ollut joskus aiemmin sikeäuninen…

Synnytystapa-arviosta: Mulla se on vasta elokuun puolessa välissä. Kauheesti ei ole odotuksia sen suhteen, varmaan katsovat, ettei pojasta ole tullut sokerivauvaa ja aika krouvilla käsikopeloarviolla tsekkaavat lantion koon. Poika on jo pitkän tovin ollut raivotarjonnassa, toivottavasti ei enää käänny. Onneks ei oo ollut merkkejä siitä, että olis halukkuutta kääntyä enää. Meillä ei muuten ole täällä enää laisinkaan tutustumiskäyntejä synnytyssairaalaan, eli hyvä että on päässyt hieman tuon sairaalajakson ja noiden polikäyntien kanssa pikkaisen näkemään.

Raskausarvista ja mahasta: Ei ole tullut, ainakaan vielä. Mulla on valmiina reisissä ja tisseissä arvet, jotka tuli varhaisteininä kun murkkuikä puski päälle ja aloin kasvaa. Napakaan ei ole pullahtanut, mahtaako pysyä ihan sisänapana loppuun asti. Onpa jännä nähdä. Sf-mitta on tullut alas käyrältä, oli aiemmin selkeesti yli keskiarvon, mutta nyt on tipahtanut alle keskiarvon. Jotenkin tuntuu, ettei maha oo kasvanut enää oikein kesäkuun alun jälkeen juurikaan. Vähän huolestuttavaa, kun kesäkuun alun neuvolakäynnistäkin on paino alentunut tähän viikkoon mennessä 300 gr. Ehkä siksi mahakaan ei niin kasva. Toivottavasti pikkupiiperoisen kasvu olis kuitenkin kohillaan, ensi viikolla se selviää. Ainakin viime viikolla se oli pienehkö, mutta kuitenkin ihan rajoissa eli sellainen 1700 gr.

HaniMami: Mun vauva on jo kuukausia hikkaillut useimmiten just syömisen jälkeen. Välillä aikamoista pomppimista. Se saattaa johtua siitä, että ihan jopa tieteellisesti todistetusti syödyn ruoan aromiaineet kulkeutuvat verenkierrosta lapsiveteen ja vauva sitten joko tykkää tai ei: ahmii lapsivettä ahnaasti tai yrittää sylkeä sitä pois. Vaikea sanoa, että kumpi reaktio sen hikan aiheuttaa vaiko molemmat. Makumieltymykset alkavat kehittyä jo sikiöaikana. Samoin on sellainenkin tutkimus tehty, että jos äiti oksentelee rajusti ja pitkään alkuraskaudessa, lapsi tykkää kovasti suolaisesta myöhemmin. Ilmeisesti jostain syystä oksentelu aiheuttaa sitä, että lapsivesi maistuu suolaisemmalta.

Parisuhteesta: Tsemppiä kaikille ukkonsa kanssa kamppaileville. Kaikkea me naiset saadaankin kestää. Kai se on sitä sopeutumiskamppailua muuttuvaan tilanteeseen noilla äijilläkin. Toivottavasti järkiintyvät ja pistävät asiat tärkeysjärjestykseen, lopettavat sekoilun ja viinamäen touhut ja palaavat tueksi rinnallenne. Itsellä on onneks ollut tasaisempaa ja ihan mukavaakin nyt kun ollaan asusteltu saman katon alla. Viime kevät tuntuikin juuri parisuhdesyistä ihan hirvittävän raskaalta, joten onneksi näiden uusien raskausongelmien ohella tuntuis olevan nyt yksi murhe vähemmän.

Tikosta olisi kiva kuulla, että miten menee tuplien kanssa. Oletko vielä kotona ja yhtenä kappaleena?

Huomenta!
Aivaaan ihanaaan viileäää!!

Pippula: mukava kuulla, että siellä ollaan vielä yhtenä kappaleena, vaikka lääkkeet ja lääkärit onkin vähän vinksahtaneita. Oon tosiaan alkanut maistelemaan vähän kaikenlaisia ruokia, kun vaavi tosiaan kuulemma maistaa jo makuja, niin maistelen sitten sellaisiakin, mistä en tykkää yhtään, niin ku vaikka suolakurkut tai homejuusto (pitsassa), mitkä taas on miehen herkkua.

Pilpa: kiitos tiedosta, että ikeastakin saa niitä pinnasängyn suojia. Sikahintaisia tosiaan, kaikki mihin oon muualla törmännyt.

Kaika: toivottavasti olo paranee levolla. Kannattaa tosiaan puhua neuvolassa, että mistä voisi johtua. Kyllä, alan oleen sitä mieltä kanssa, että Onneksi tää loppu tuntuu menevän nopeasti. Niin tuskaista on liikkuminen ja muutkin vaivat.

Minzkuli ja Purri: Taitaa niitä vaaveja tulla kuin sieniä sateella, kun synnärit on täynnä[:D] Silloin kanssa, kun tuota aikaa varailin tutustumiseen, niin kovin täyttä tuntui olevan. Toivottavasti itselle riittää joku rako sitten, kun h-hetki on käsillä, ettei tarvisi ihan käytävällä odotella, niin kuin yksi tuttu oli joutunut[8|]

Ällövaroitusta täälläkin: pahaolo vaivaa taas aamuisin[:'(] Ei oksuun asti, mutta yökötykseen kuitenkin. Ja Rennietä kuluu, vaikka siitä saatu apu tuntuu olevan aikas minimaalinen. + kakkosella kuluu kauheasti aikaa ja maha ihan sekaisin, epäilen, että johtuu tuosta Obsidanista, minkä jouduin aloittaan. Täytynee ostaa sitä nestemmäistä rautaa, jos sopisi masulle paremmin.

Ruokahalusta: ihan hirmuinen on kyllä. Tosin huomasin, etten oo syönyt hyvin viime aikoina, vaan vähän miten sattuu, niin saattaa johtua siitä.  Ainiin.. Keksin uuden lisän sairaalaakassin naposteltaviin. Jogurtticashew-pähkinät, ei oo niitä tehnty koko raskauden aikana oikein mieli, mutta nyt tahtoo[:D] Ajattelin tänään kanssa leipoa pullaa, jos siitä sitten laittaisi jotakin jo pakkaseen, että alkaisi vähitellen sinne keräämään ruokia/ herkkuja ensimmäisiä vaavin kanssa kotona vietettyjä viikkoja ajatellen. Ootteko muut ajatelleet tehdä ruokia ym. valmiiksi?

Tunteista ja tapaturmista: En oo koko raskauden aikana välittänyt mistään surullisista uutisista ja niiden ohi aina pomppaan mahd. nopeasti. Parempi välttää, kun ne tekee niin surulliseksi. Suojeluvaistoa se varmaan on, että oon aina välillä miehestäkin tosi huolissani, jos se ei oo just silloin tullut kotiin, kun on sanonut. Vielä oon tosin saanut itseni hillittyä, etten ihan perään oo soitellut.

HaniMami, joo Obsidan on kyl ihan kauheeta "myrkkyä" !!! Sen takii en sitä suostunu ostamaankaan vaikka neuvolasta käskivät. Ostin sit Retaferiä, mikä ei myöskää mulle sovi, mut sentää maha toimii jotenkuten.. tosin nyt oon huomannu, et jos syön sen tabun päivällä tai illalla (enkä aamulla), ni maha toimii paljon paremmin.

Kiva kuulla et Pippula on vielä yhessä kasassa [:)] Harmi vaan, että sun lääkärit on noin sekoja. Kysy niiltä seuraavaks, et onks ne arpajaisissa saanu lääkärinlupansa, vai missä mättää? Eihän tossa touhussa ole päätä eikä häntää [:@]

Meillä ei mies selkeestikään osaa päättää haluaako kestoilla vaiko eikö [:D] Kyseli multa eilen, että miten mä olin asian miettiny, ni sit ku sanoin, että luulin et oltii jo sovittu sekakäytöstä, ni se ihmetteli et mitä se sekakäyttö oikein on [:D][:D][:D][:D][:D] Sitte ku selitin, ni oli taas samaa mieltä [:D][:D] "ku ei mulla vauvaa oo ennen ollu, ni en mä voi tietää" [:D][:D][:D] Tuli vähä semmonen, että "mulla sit on entuudestaan vai?" olo [:D] Mut ilmeisesti mun kuuluu tietää nää tämmöset asiat jo senki takia, että ku oon nainen.. Pitää mutsilta kysellä oisko sillä mulle jotain vaippamateriaalia, ettei tarttis itte ostella.. sillä nyt kuitenkin on komero täynnä kaikkia erilaisia kankaita ja muita ompelutarvikkeita, että ei tiiä vaikka siltä löytyiski jotain [:)]

Lauvvvantaita!

Täällä kanssa jotain raskaus/hormooni/bluesia meneillään.
Oon jo viikon tai pari yrittäny torjua jatkuvaa haikeuden ja yksinäisyyden tunnetta.
Itku on kurkussa kokoajan.
parisuhde menee ihan hyvin, aikalailla tasaista arjen puurtamista, muttei mitään oikein vinksallakaan ole.

Vielä olen yhden viikon pojan kanssa kotona, siitäkin maailman kurjin olo,
kun joutuu pieni tsemppaamaan niin kovasti kun mamma ei vaan taivu ja jaksa leikkiä kokonaista päivää.
Se aina välillä sanoo mulle et "mamma, nuku vaan rauhassa, mä voin kattoa telkkaria silläaikaa"
Ja mää tietty nielen itkua ja yritän saada edes jotain pientä yhteistä kivaa järjestettyä päivälle.

Maha on ehkä laskeutunu? Mulla on niin pienessä tilassa toi vauvanpesä et ei se pal mahu laskeutuu. Mut jotenkin ehkä snadisti helpompaa hengittää ja ruokaakin mahtuu paremmin.

Ruokahalu
JOOOOO, Hillitön!!!!
Makeeta, suolasta, terveellistä, ei terveellistä... Enimmäkseen kahta ensimmäistä[;)]... ja tota viimestä[8D]
Iltealenkkejä on tarttenu alkaa pidentää kun menee niin pal roskaa kurkusta alas.

Uni Justiinsa olen kohta 12h yrittäny saada nukuttua ja saldoksi olen saanu nyt about 7h. (erinäisissä erissä)
Väsyttää ***TANASTI.

Mut edes on viileä päivä ja aurinko visusti paksun pilviverhon takana piilossa[:D].

Tänään kootaan pinnis ja laitetaan makkariin uus järjestys...
Nyt kauppaan.

Takaisin