Heinäkuun höpinät

Taiga, olikohan noissa ohjeissa tyyliin että tiistaisin ja torstaisin hyväksytään ryhmään tms, en muista tarkemmin. Aika pian mä sinne pääsin, olikohan seuraavana päivänä kun illalla laitoin viestin.

Joo, mullakin oli jossain vaiheessa monen vuoden tauko, kun en käynyt hammaslääkärissä, enkä siellä hammaskiven poistossakaan. Ennen ekaa raskautta sain aikaiseksi varata ajan tarkistukseen ja sit olen käynyt ees suht säännöllisesti hammaskiven poistossa. Mutta nyt pitäisi sekä tarkastukseen että siihen hammaskiven poistoon mennä.:/ vaan kun viimeksi hammaslääkäri sanoi, että ensi tarkastuksen yhteydessä pitää alkaa miettiä viisaudenhampaiden poistoa, niin tullut vähän siksikin taas lykättyä.:/ jos niitä ei raskausaikana poistettas. Tiedän, että pitäis kunnostautua tässä ja varata vaan ne ajat, mut kammoksun kans hammaslääkärillä käyntiä, vaikka koskaan ei ole muuta tehty kuin poistettu sitä kiveä ja yksi viisaudenhammas leikattu pois. Toki ois pitänyt mennä jo ennen raskautta, mut jos nyt ees viimeistään nyt.:banghead:
 
Ohhh god hammaslääkäri! En halua mennä :D Missä vaiheessa hampaat olisi hyvä hoitaa kuntoon?
 
Kaiketi ennen synnytystä riittää ihan hyvin? Röntgenkuvia ei vaan voi ottaa raskauden aikana, mut muuten ihan peruskäynti onnistuu ja hammaskivien putsaus jne., en tiedä suostuvatko poistamaan hampaita just raskausaikana.
 
Joo pitää ehdottomasti hoitaa, viime käynnistä alkaa olla 1, vuotta. Toivottavasti ei mitään paikkaamista pahempaa tiedossa. Viisurit onneksi jo pois hoidettu.
 
Ounouu, mulle tehtiin just lähete alaviisurin poistoon syksyks ja söin ennen plussaamista antiobiootin viisurin aiheuttamaan tulehdukseen. Mut eihän ne sitä voi kuvaamatta poistaa.
 
Mulla poistettiin vika viisuri ihan loppuraskaudessa :D en muista oliko mulla kuvattu hampaita sit ennen raskautta vai ei.
 
No hyi, kaiken muun lisäksi vielä poistetun hampaan jälkituskat! :D Mulla ei oo puhjennut alaviisuri, niin siksi luulis että kuvataan. Tosin niillä oli h-lääkärissä jotkut 2014 vuoden kuvat, eikä tuo hammas oo ainakaan ylöspäin tässä ajassa liikkunut. :D
 
Multakin viime käynnillä röntgenkuva otettu, että varmaan poistasivat niitten perusteella.:/ enhän mä uskalla mitään hammaslääkäriaikaa varata enää ikinä.:D miks sen piti viimeksi sanoa, että ens tarkastuksen jälkeen pitää varmaan alkaa poistaa, kun nyt sen vuoksi kauhea kynnys mennä tarkastukseen. Kammottaa ajatus hampaiden repimisestä kun ei ole koskaan revitty. Vaikka oon kuullut, että se ei oikeesti ole isokaan homma. Hyi silti.:arghh: Se yksi leikattiin pois, eikä se nyt mitään ihan kamalaa muistaakseni ollut, mut siitä onkin 10 vuotta kun poistettiin.
 
Ei niitä raskaana poisteta jos ei ole vaivaksi et turvallisesti voit varata. Perus tarkistus ajan.
 
Mulla viisurien poisto on ollut iisimp ku vaikka reiän paikkaaminen. :D Mutta joo ei niitä varmaan raskaana poisteta kuin pakon edessä.
 
Mun mielestä kans viisurin poisto oli ihan helpponakki! Mulla ei ollu viisuri mitenkään vaivaksi, mut kai niihin helpommin reikiä tuli.
 
Voihan hammaslääkäri. :banghead: Mulla taitaa jäädä hyvin alkaneet pelkohoidot tauolle raskauden vuoksi. Syksymmällä kyllä tulossa suuhygienistin aika, niin saa hammaskivet poistoon ja hampaat kiillotetuksi. :shy: Pelosta huolimatta olen tässä vuosien mittaan alkanut niin luottaa suuhygienistiini, että ihan odotan aina sinne pääsyä. Hammaslääkäri on sitten oma lukunsa, sinne menen vain kunnolla tropattuna. :nailbiting: Viisaudenhampaan poistoa kammoaville vinkiksi, että se käy usein helpommin ja kivuttomammin (ja tuhat kertaa nopeammin) kuin reikäisten hampaiden korjaaminen.
 
Toupie, harvoin siinä poistossa mitään kummallista on. Multa on yläviisurit poistettu, ja ne lähti nätisti, PLOP vaan. :D
 
Multa ei oo viisureita poistettu, mutta takimainen hammas joskus aikanaan. Ai luojaaaa se sattu.
Mieheltä poistettiin viime talvena, niin joutu ottaa 2vko saikkua ku ei vaan parantunu se aukko. Hrrr...

Helpommalla pääsis ku menis hammaslääkäriin ajoissa, eikä oottas aina siihen et joku hammas on kipee. Mä oon löytäny yhen ihana hammaslääkärin, joka ymmärtää pelon päälle. Sille jopa meen mielellään
 
Mulla oli kyllä alaviisurit molemmat 1,5 tunnin leikkausoperaatio, mutta usein ne on ihan iisit poistaa. Itse jännitän nyt jos on paikattavaa, pitänyt koko kevään hoitaa hampaat kuntoon, mutta ei näköjään saa aikaiseksi kuin pakon edessä :D
 
Mulla on niin paha hamaslääkäri/lääkäri/lääke pelko että tekee pahaa edes lukea viisureiden poistosta. Pelkään kaikkia mahdollisia toimenpiteitä ja sitä jos lääkärissä ilmenee jotain yllättävää, johon en ole varautunut. Jos pitää sairaalaan mennä käymään kävelen seiniä pitkin tai jos pitää liian kauan odottaa terkkaria/lääkäriä alkaa ahdistamaan. Tähän ei oo oikeen mitään syytä, jotain lapsuuden traumoja joo, mutta ne on jo käsitelty. En vaan siedä laitoksia, mutta hyvin oon tähänkin asti pärjännyt ja hengissä selvisin esikoisen synnytyksestä, tosin sain aika paljon "taistella" lääkkeettömyydestä.
Mulla on poistettu kaikki viisurit 10v sitten ja reikiä oli ollut viimeks maitohampaissa lapsena, mutta sitten yllättäen esikoisen raskausaikana hammastarkastuksessa löytyi yksi reikä. Se paikattiin ilman puudutusta, ei mielellään puuduta raskaanaolevia, koska puudutusaine läpäisee istukan. Vähän piti puhallella, mut aika kivuttomasti meni.
Mut viisureiden poiston jälkeen en tainnut uskaltaa hammaslääkäriin vasta kun esikoista odottaessa. Ihme kyllä oli yllättävän vähän hammaskiveä ja sanoi että aikaisintaan parin vuoden päästä on tarvetta uudelleen. Mietin että käynkö nyt ollenkaan raskausaikana, ku edellisestä kerrasta on just pari vuotta.
 
Onko muut koiran/lemmikin omistajat huomannu niitten käytöksessä muutoksia? Meidän koiravanhus on alkanu nukkumaan mun puolella sänkyä lattialla. Ei oo ennen tehny sellasta, kun sillä on oma peti miehen puolella makkaria. Muuten se on kyllä hyvinki minun perään, mutta tää nukkumishomma on erikoista. Aikasemmassa odottajien ryhmässä oli puhetta asiasta ja monella lemmikit teki raskauden alettua erikoisia juttuja, niin siitä tuli mieleen et voisko johtua mun raskaudesta :D
 
Voi johtua hyvinkin :happy:
Mun viime raskaudessa toinen koirista päätti jossain vaiheessa ettei meidän uroskoira enää saa tulla mun viereen nukkumaan ja tämähän totteli :hilarious: kesti onneks vain hetken se vaihe.
 
Meijän vanhus koirista tuijotti mua ihan alku raskaudessa. Nyt nuorimmainen aina tulee viereen maate. Sängyssäkin nukkuu koko ajan niin että tuntee mut.
 
Mihin muuten sitten otetaan yhteyttä, jos epäilee että olisi esim virtsatietulehdus tai emätintulehdus? Suoraan omaan terveyskeskukseen vai neuvolaan?
 
Takaisin
Top