Nykyään sairaala ja neuvola ei saa jakaa enään mitään mainos tuotteita, niin sen takia sairaalasta ei saa libero kassia ja neuvolasta ei saa jotain juttuja mitä ennen on saanut. Saa nähdä jaksaako tilata mitään. Tais tuolla babyboxissa olla joku hyvä kuolalappu ja sukat ainakin 2015 vuonna.
Tuli mieleen että kun neuvolan jakamat ravintosuositukset on tietääkseni niitä samoja valion mainos vihkosia, niin milloinhan tähän puututaan, kun jos muutkaan ei saa mainostaa niin miks valio saa Olis luotettavampaa jos ravintosuositus materiaalit tekis muu kuin valio.
Olin esikoisen raskausaikana ihan järkyttynyt ku kotona selasin nipun valion ravintosuosituksia. (En tiedä jaetaanko samoja esitteitä joka neuvolassa, mutta mulle ei annettu muita ja kaikissa oli kyllä selkeät valion mainos tekstit.) Maitotuotteet ei oo ikinä sopinut mulle hyvin, juustoja voin syödä ja jäätelöä silloin tällöin, mutta maitoa en ennen käyttänyt kun kahvissa ja nyt en sitäkään. Eka neuvola terkkari ei osannut muuta kun jankuttaa rasvattomien maitotuotteiden tärkeydestä raskauden aikana.
Esikoisella on maitoallergia (todennäköisesti minullakin oli lapsena) ja kuulen neuvolassa mitä ihmeellisempiä kysymyksiä maidottomasta ruokavaliosta, kuten mistä hän saan proteiinia? Tulee välillä fiilis, että maidollako sitä ihminen elää ja pysyy terveenä. Me syödään varmasti terveellisesti ja monipuolisesti ja kasvimaito on ravintosisällöltään yhtä hyvä kuin maito, mut tätä ei tueta, koska valion oppaissa ei oo vaihtoehtoja. Onneks allergiasairaalassa ymmärretään paremmin ja allergia on jo hyvällä mallilla paranemaan päin.
Ahdistaa jo nyt eka neuvola, jos sattuu yhtä fanaattinen maidon puolesta puhuja ja mulla lakkaa kiinnostus koko neuvolaan, jos siellä painotetaan vaan samoja asioita eikä hoideta ihmisiä niiden tarpeiden mukaisesti.