Heinäkuun höpötykset :)

Onni-Ilona: Tylsää, jos menee työpaikalla tuollaiseksi tappeluksi. Mutta tosiaan, oma ja vauvan terveys ennen kaikkea, ei tosiaankaan kannata ottaa turhia riskejä.

Raapeli: Onnea miehen työpaikasta :) Meillä jännäillään varmasti loppukesästä samaa asiaa, miehen sopimus on tällä hetkellä vaan elokuun loppuun ja jatkoa on tähän mennessä luvattu vaan syyskuulle. Mä heräilen kanssa aamuyöstä yleensä useamman kerran ihan muuten vaan. Ilmeisesti henkisesti jo valmistaudu vauvan yöherätyksiin :)

Meillä kanssa uusi pakasti täyttyy pikkuhiljaa, on jo mansikkaa, mustikkaa ja raparperia. Ja nyt on kuulemma mökiltä iso lasti kanttarelleja tulossa :)

Tänään 25viikkoa täynnä! Mä alotan mammaloman syys-lokakuun vaihteessa.

Täällä monet on ilmeisesti hoitoalalla. Itse olen kaupassa niin aina löytyy myös paperi tai kassahommia jos ei nostelu jaksa kiinnostaa. Tänään esimies tulikin jo kysymään että kai joku on näyttänyt oikean nostotyylin ja varotteli että katsoo oman jaksamisen mukaan työt. No tottakai olen katsonutkin.. Mutta itse en kyllä ole huomannut omassa jaksamisessa mitään eroa normaaliinkaan. Yhtä laiska aina ;) // meillä vanhemmilla olisi kirsikoita ja marjapensaissa marjoja vaikka muille jakaa. että jos joku mamma sattuu olemaan lohjalla päin ja halukas poimimaan, ilmoitelkaa :) kukaan ei poimi niitä muuten. Jonkun litran pakastin punaviinimarjoja, ensimmäistä kertaa elämässäni. En kyllä tiedä mitä niistä edes voi tehdä kun aina syön sellaisenaan pensaasta.

minä jään äippälomalle 6.10 tuskin oon töissä niin jään sit silloin. Ostimpa pinna sängyn vaikka olisin siis saannut mut oli niin hutera se niin en uskaltanut ottaa sitä niin ostin kokonaan uuen varmaan ainoo tavara minkä ostan uutena kaikki muu on käytettyy :D... sitten ostin tukivyön 10 kirppikseltä tuota agilityä kun harrastaa niin tukivyö on ihan hyvä keksintö ja varsinkin kun yritän mahdollisimman pitkään treenata jos en ihan jopa kisata sitä... saan enskuussa taas hiiiiiirveesti vauvan vaatteita tyttövauvan ilmasiks tutulta ihanaa pääsee peseen ja laittaan lipastoon niitä sitten pikkuhiljaa lakanoita sian viikonloppuna ja yhen ihanan kevyt haalarin <3

Pitää käydä välillä täälläkin kirjottelemassa. Tuli käytyä Kainuun kesää kattelemassa vanhempien luona niin ei oo paljon koneen ääreen ehtinyt. Aika meni lakkoja poimiessa (tienasin 100 euroa, jee), onkiessa ja grillatessa :) Jospa tätä arkeakin jaksais nyt taas vähän aikaa.

Tosta sukunimiasiasta... oli tarkotus että otan miehen sukunimen (paljon harvinaisempi) kun mennään naimisiin, ja että vauva sais jo syntymässä miehen sukunimen. Sitten tietysti olis loogista, että mun 7-vuotiaan tyttärenkin sukunimi vaihdettais samaksi kun meillä muilla (nyt mulla ja tytöllä on mun tyttönimi). Tytön biologisella isällä, jota tyttö näkee epäsäännöllisesti 1-5 kuukauden välein päivän tai pari kerrallaan, on ilmeisesti kuitenkin jotain tätä asiaa vastaan, kun ei suostu sanomaan juuta eikä jaata. Ei ollu vastannu tytönkään viestiin mitään, kun tyttö oli ite kysyny että saako hän vaihtaa sukunimen sitten. Miksi IHMEESSÄ Suomessa pitää olla etävanhemmalla tuollanen oikeus, että saa päättää lapsensa sukunimen? Eihän se hänen elämäänsä mitenkään vaikuta? Ottaa tosissaan päähän. Muitakaan asioita, kuten lapsen tilin avaamisia ei saada aikaiseksi, kun koskaan ei ole tällä biologisella isällä aikaa. Ja asuu missä lie tällä hetkellä, loukkaantuu jos kysyy missä hän nyt asuu. Ei taida tällaset perusteet riittää yksinhuoltajuuden hakemiselle kuitenkaan. No, osaan se minäkin olla veemäinen ja aion ruvetakin sellaiseksi jos se yrittää aiheuttaa meille ongelmia. 

Miehen veljen tilanteesta joskus aiemmin kirjottelin... se tyttöystävä ihan tosissaan haluaa pitää sen vauvan, vaikka miehen veli ei oo niinkään varma. Samaa arvostelua ja sättimistä saa jatkuvasti tyttöystävältä osakseen eikä arki meinaa sujua nytkään, miten sitten vauvan kanssa? Olipa tyttöystävä kehdannut "appivanhemmilleen" vihjaista, että tarviis farmariauton, kun on lapsi tulossa. No, nämä ns. appivanhemmathan ne joutuu nykyisenkin auton verot ja muut maksamaan... mutta kuka nyt yhden lapsen takia välttämättä farmariautoa tarvii, ja jos ei oo varaa siihen, niin sillonhan sitä PITÄÄ pärjätä ilman sitä! Tätä mieltä mä ainakin oon... kävi sitten ilmi että miehen veli ei oo ees ollenkaan varma, onko se ton tulevan vauvan isä! Että oli se tyttöystävä ollu muidenkin kans samoihin aikoihin... typeräähän se on miehen veljeltäkin hankkiutua tollaseen tilanteeseen, mutta käy kyllä jo sääliksikin sitä. 

Niin että omaa napaa vaan näköjään tällä kertaa :) Pitää tästä lähtee viemään kirpparille tavaraa, pakko keksiä tällasia keinoja hankkia vähän rahaa kun parilla sadalla eurolla /kk pitäs pärjätä äitiyspäivärahan alkamiseen asti...

*voitontanssi* Otin itseäni niskasta kiinni ja varasin ajan sokerirasitukseen. En vaan voi käsittää miten minulle on näin äärimmäisen vaikeaa soittaa jonnekkin ja varata aika. Aina saa itsensä kanssa tapella ja venyttää ajan varaamista viimeiseen asti. Muille voin kyllä ihan tosta noin vaan varata aikoja, mutta itselleni jos pitää aika varata, niin johan iskee tajuton paniikki. Rasitukseenkin lupasin neuvolassa varata ajan heti, mutta vasta nyt monta viikkoa myöhemmin kykenin siihen. Hirveässä paniikissa näppäilin numeron ja sydän kurkussa tuijotin puhelimen ruutua ja pakotin itseni painamaan vihreää luuria, vain kuullakseni että olisi pitänyt soittaa suoraan labraan. Tätähän ei tietenkään voitu mainita terveyskeskuksen nettisivuilla missään. No sain labran numeron ja ei muuta kun uusi paniikki päälle ja soittoa sinne.

Kysymys: Sattuuko kukaan tietämään miten tapahtuu opiskelijan asumislisästä siirtyminen yleiseen asumistukeen? Jostain olen nyt saanut päähäni, että kun laskettu aika on 12.11, niin marraskuulta ei saisi kumpaakaan, kun asumislisä lakkautetaan alkaen siitä kuusta jossa lapsi syntyy, ellei synny kuun lopulla ja asumistuki alkaa vasta seuraavassa kuussa.

Kiitos kaikille myötätunnosta! Mitäköhän sitä tekisikään ilman teitä ja tätä foorumia. Näistä työasioistakaan kun ei voi kellekään puhua.

Meriy, tuohan kuulostaa hyvältä. Hyvin on koulussa saatu asiat järjestymään parhaaksi sulle :) Mun on myös hirveän vaikea saada varattua aikoja. Ihan siis mukaviinkin paikkoihin, kuten kampaajalle. On se kumma. Mutta hyvä kun lopulta sait ajan varattua!

Zaana, kyllä kuulostaa inhottavalta tuo sun miehen veljen tilanne. Käsittämätöntä touhua tyttöystävältä. Ja vaikeahan tuosta tilanteesta on päästä irtautumaan, kun on lapsi tuloillaan.. Eihän isyyttä voida testata ennen lapsen syntymää, vai?

Ens viikon viikonloppuna olis tarkoitus ajella Helsinkiin vaunuostoksille, en jaksais odottaa! Tuolloin perjantaina on palkkapäivä, joten tulee varmaan osteltua kaikkea muutakin pientä tarpeellista :)

Ihan pakko tulla tänne kun alkaa usko loppumaan töihin palaamisesta. Tänään kun käytiin kaupoilla kiertelemässä ja tultiin kotiin niin tuntunut inhottavaa viiltävää kipua(laimeeta mutta kuitenkin) selässä samaan aikaan kun maha ihan kovana :( Pitää varmaan soittaa huomenna neuvolaan vaikka lääkäri aika oliskin puolen toista viikon päästä, kun ens viikolla pitäis mennä töihin -.- Tuli tosta kivusta vähän mieleen alku tuntemukset kun Janikan synnytys käynnisty. Toivottavasti ei kovene tästä, muuten sitä varmaan saa soitella naistenklinikalle jo tänä iltana :(

Inxu nyt lepäät!!!! Toivottavasti oireet menee ohi! Soittele neuvolaan varmuuden vuoksi!

Tiiättekö onko normaalia et välillä n. kerran viikossa on sellanen päivä ettei vauvan liikkeet tunnu niin selkeesti? Välillä tuntuu että koko päivän jumputtaa koko päivän ja nyt taas päivä ettei masusta ole tuntunu kuin muutama "hipasu".. *huolestunut*

jon: meillä aika tasasesti tuntuu, mutta riippuuhan ne potkujen tuntemukset miten päin vauva siellä mahassa on. Jos esim just sopivasti sattuu olemaan jalat selän puolella ja alas niin ei varmasti niin selvästi tunnu kun mahan puolella ja ylhäällä. Sitten lähellä laskettua aikaa pitäis olla potkut säännöllisempiä per päivä.

pitää huomenna soittaa neuvolaan, jos sais alkuviikkoon jonkumoisen lääkäri ajan kun ensimmäinen työvuoro iskis keskiviikkona.

Meriy: näin Kela tanttana voisin sanoa (en ole ihan 100% varma), että yleiseen asumistukeen siirryt marraskuussa. Käsittelijä en ole, vaan asiakaspalvelu on työnkuvani. Opintotukea maksetaan jos opiskelee (muistaakseeni) 22 päivää kuukaudesta, jos jää sen alle ei ole oikeutta opintotukeen eli ei myöskään asumislisään jota opiskelijalle maksetaan. Kannattaa käydä siellä omassa toimistossa ja ainakin jättää se yleisen asumistuen hakemus jo lokakuun alussa, jotta tuki ei katkea. Käsittelyajat kun voivat olla neljäkin viikkkoa.. Lisätietoja kohtaan saa runoilla niin paljon kuin lystää eli siihen kannattaa mainita lasketusta ajasta. Ja tosiaan opintotukea ja yleistä asumistukea tekevät aivan eri käsittelijät ja he voivat olla aivan eri vakuutuspiiristäkin, joten hakemukseen on hyvä rautalangasta vääntää asiat vaikka "kyllähän kaikki tiedot Kelassa jo on". Käsittelijät eivät vaan aina hoksaa katsoa asiakasta kokonaisvaltaisesti, eli ne tuijottavat vain sitä oman tukensa tietoja vaikka muissa tuissa olisikin lisäinfoa asiakkaasta.
Toivottavasti en kauhean sekavasti tätä selittänyt ja itsekin olen vasta puolitoista vuotta ollut Kelan listoilla, joten paljon on vielä opittavaa/muistettavaa...

Jon, varmasti on aivan normaalia. Kyllä meilläkin on päiviä kun nyytti vetää rallia mahassa koko päivän, ja välillä taas on hiljaisempaa. Mulla on varmoja konsteja saada liikkeet tuntumaan: mahalla makaaminen (voin siis vieläkin maata mahallani ihan niin paljon kuin huvittaa) ja polvien nostaminen ylös istuessa, vähän niinku sikiöasento, mutta istuma-asennossa :) En tiedä toimiiko muilla, mutta täällä ainakin toimii. Lisäksi ystäväni kertoi, ettei voinut loppuvaiheessa syödä makeaa ollenkaan, kun sikiö villiintyi niin kovin. Eli voisiko tuollainen toimia?

Inxu, toivottavasti helpottaa! Ja jos tuo on jatkuvaa, voit varmaan unohtaa töihin paluun. Lepäile, tsemppiä!

Täällä oli ihkaensimmäinen harjoitussupistus tänään. Seksin jälkeen, tai oikeammin sanottuna orgasmin yhteydessä meni maha ihan kovaks. Olipa jännä tunne :)

oih huomenna olis aaamulla sokerirasitus testit yöök toivon mukaan selviän hengissä.. Tänään tuli koiran kanssa treenattua kakstuntia kaatosateessa lämmin suohku tekihyvää viikonloppuna olisi kisat niin piti vähän hinkata :D mut nyt tosiaan nukkuun huomenna aikanen herätts öitä

Sannalle jaksamisia sokerirasitukseen, onneksi on mulla jo takana päin.

Onneks supistukset helpotti iltaan mennessä, mutta kyllä meinaan silti soittaa neuvolaan tänään ja kysellä oisko ens viikolle jo lääkäri mahdollisuutta. Nyt odotellaan vaan soittoaijan alkamista. Piti kävästä tänään jo verikokeissa, jos vaikka sais ens alku viikkoon edes jonkinmoisen lääkäri ajan niin vois samalla katsella noita veriarvoja.

Onni-Ilona, enpä usko että sitä isyyttä voi mitenkään ennen lapsen syntymää selvittää. On sillä se vauvan odotus varmasti aika ristiriitasta kun ei tiiä onko kyseessä oma lapsi vai ei. Tosta supisteluasiasta, mulla tuntuu niitä päivittäin. Se on jotenkin niin epämukava tunne ja toistuu aina esim. orgasmin yhteydessä (monesti jo sitä ennen) ja kestää muutaman minuutin sen jälkeen, niin on jääny nuo peittojen heiluttelut tosi vähiin. Yhdyntä ei oikein muutenkaan tunnu enää oikein mielekkäältä. On pitäny muulla tavoin pitää tuo mies tyytyväisenä...

Jon, on täälläkin vauvalla välillä hiljasempia päiviä, ei siitä varmasti kannata huolestua, jos se liikkumattomuus ei jatku pitkään, esim. useampia päiviä. Se vauvahan vaihtelee siellä asentoakin, niin välillä ne potkut ja muut liikkeet voi kohdistua enemmän tonne sun sisuskaluihin yms, jolloin niitä ei yhtä selvästi tunne.

Kiitos! En siis huolestu. Ja varsinkin eilen kun olin tänne kirjoitellut ja menin sänkyyn ni alkoi kyllä pieni jumpata niin että tuli kyllä koko päivän jumpat kerralla! <3

Mä joudun sokerirasitukseen UUDELLEEN! Vaikka edelliset kaikki arvot alle 5 niin lääkäri on sitä mieltä et ne on nyt voinu nousta ja  asia pitää tarkistaa! :/ ITKU

Huhhuh! Kyllä olitte kirjoitelleet ihan älyttömän paljon sitten viime käyntini... Oltiin viikko vanhempieni luona ja heillä ei vielä uus nettiyhteys ollu toiminnassa joten en jaksanu puhelimella tänne surffata ja sit tällä viikolla oon koittanu yhtä meiliä/nettisivua käydä lukemassa sen edellisen viikon ajalta, että pääsisin kärryille...

Joku kysyi tuolla jo monta sivua sitten että onko vinkkejä nukkumiseen näissä helteissä. En ainakaan nyt just löytäny tästä ketjusta tätä vinkkiä: laita pussilakanat pakastimeen päiväksi, niin illalla nukkumaan mennessä ovat ihanan viileät! Ja niille voi vähän pirskotella vettäkin, mutta ihan ilmankin pitäis tehota. En oo vielä ite kokeillut, mutta nyt alkaa kuumuus jo ottaa niin pattiin, että huomenna isken pakkaseen pussilakanan! :)

En millään muista kaikkia juttuja mitä tässä luin... Purri: sun mies kuulostaa NIIN samalta ku mun mies!!! :) Mut nehän oliki molemmat kotoisin samasta maasta, eli on varmaan vähän sitä kulttuuria, ainaki siis osa niistä jutuista. Meillä kans mies yleensä vie roskat, kun mä en vaan yksinkertaisesti voi, jos en ihan sitä varten lähde ulos esikoisen ja vaunujen kanssa, mutta silti se jaksaa valittaa, jos roskiksesta tulee haju, kun se on täynnä eikä sitä oo viety. Se ottaa päähän, mutta oon vaan koittanu antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos ja sanonu sitte, että roskiksen SAA viedä ulos, kun menee JOKA PÄIVÄ ulkoroskiksen ohi kuitenkin töihin... :D

Ai niin, sukunimestä: mulla on harvinainen suomalainen sukunimi, mutta esikoisella on ja siis muillakin lapsilla tulee olemaan miehen sukunimi. Miehellä ulkomainen sukunimi. Mä tykkään kyllä omasta sukunimestäni, mutta haluan kyllä että koko perheellä on sitten sama nimi, kun jonain päivänä tulevaisuudessa mennään naimisiin. Eli otan sit miehen nimen. Harkitsin kyllä väliviivalla yhdistämistä, mutta kun nykyinenkin suomalainen nimi pitää aina tavata joka paikassa, niin hermot menis, jos siihen vielä liittäis ulkomaalaisen nimen ja sit tavais KOKO ritirimpsun... Ja tosiaan tuo välinimikäytäntö ei vielä oo laillinen Suomessa, niin sitä en oo ees miettiny.

Ja selällään nukkumisesta: aiemmin jo kirjottelin, kuinka esikoista oottaessa oli tyynyä ja peittoa pitkin sänkyä niin että loppuraskaudessa nukuin melkein puoli-istuvassa asennossa. Mulla ei missään vaiheessa selällään nukkuminen aiheuttanu mitään puutumista, eikä mua koskaan kielletty niin nukkumasta. Neuvolatäti vaan sanoi, että saa olla niissä asennoissa kun tuntuu hyvältä. En kyllä siis ihan suorana selällään pystyny sit lopussa olemaan vaan mulla oli aina (on nytkin jo) selällään ollessa tyyny polvien alla kohottamassa jalkoja. (Ja kyljellään ollessa siis masun alla ja jalkojen välissä on tyyny) :)

Mulla alkaa äippäloma sit jo 15.9., kun alotan sen 50 arkipäivää ennen laskettua aikaa. Tämä siks, kun esikoisen äippäloma päättyy 13.9., niin jos alottaisin seuraavan äippäloman vasta 30 päivää ennen LAta, niin en sais mitään rahaa mistään kolmeen viikkoon. 9.8. mulla on mun työpaikalla haastattelu, että saisinko sen saman työn vakituisena (tähän asti oon ollu sijaisena, mut se vakkari siellä ei tullukaan takas vaan lopetti kokonaan). Peukut pystyyn, että vakityö annetaan sit mulle (eikä esim sille, joka on nyt ollu mun äitiysloman sijaisena!).

Mut nyt painun pehkuihin!! Later!

Peekay67: onnea työpaikan saantiin!! // zaana: meillä ei ole tuollaista ongelmaa, minun pitää oikeen odotella koska mies pitäisi minut tyytyväisenä.. :D mutta huomasin etttä vähän aikaa sitten oli pari viikkoa kun teki mieli seksiä ihan kellon ympäri. Nyt taas pari viikkoa mennyt niin että ei tee mieli ollenkaan. Huomasin myös että olen nyt katsellut muurahaisia pihalla muutamaan otteeseen ja ne saavat minut surulliseksi :D tekevät töitä koko elämänsä ja kukaan ei edes huomaa ja kun huomaa niin ne myrkytetään. Yksi päivä siirreltiin metalliputkia ja yhden putken sisältä tippui muurahaiskasa missä oli munia ja murkkuja. Katselin siinä kun ne yrittivät kerätä munia ja kuljettaa niitä turvaan ja alkoi vaan itkettää :D ihan hullua. Ehkä ne mielialan vaihtelut. Eilenkin olin hyvällä tuulella ja menin ulos missä mies soitti kitaraa. No se kitaran soitto alkoi itkettää :DD olen kyllä aina ollut ailahtelevainen :D // tänään mennään kirppiskierrokselle kun ei olla ikinä ennen käyty. Etsin yleisesti vaan kaikkea tarpeellista, mutta tarvitsisin sängyn, tuplavaunut ja sitterin, kaikki vanhempieni luo, jossa varmaan vietetään aikaa vauvan kanssa niin paljon että ei viitsi joka kerta kantaa omia mukana. Tällä hetkellä vaan ukkostaa ja sataa kaatamalla.. Ihan päällä tuntuisi olevan. Täytyy odotella josko se tuosta siirtyisi. Harmittaa vaan kun lauantai on ainoa vp ja sunnuntaina ei ole vauvaliikkeet tai kirppikset auki niin olisin halunnut lähteä heti yhdeksältä matkaan.

Löysin kirpparilta kivat caprit 3€, muitakin äippävaatteita olis ollut alle 7€ kaikki mutta en jaksanut kokeilla. // en tiedä onko kukaan täällä seurannut tätä http://thechildwithherownchild.blogspot.com/ Viivin blogia. Itse seurasin oman raskauteni alusta asti ja nyt Viivi sai vauvan :) tuosta synnytyksestä tuli mieleen vaan että millaista synnytystä te olette ajatelleet? Ja onko teillä kokemuksia ilman kivunlievitystä synnyttämisestä?

Viikon reissusta palattu :) Hirveesti ootte kirjotellu tänne, tarttee alkaa kahlaamaan näitä läpi :)

Masuasukki selviytyi lomasta myös kunnialla, vaikka 300 km suuntaansa autossa ja viikko kauheeta hulinaa ottikin välillä koville. Kyllä nyt  on kiva olla kotona, vaikka äitin luona oli myös hirmusen kiva olla. :)

Takaisin