Heinäkuun höpötykset :)

Saripink, juu siis kyllä mullakin tekee mieli, ja miehellä myös, mutta sitten kun yhdyntävaiheessa ollaan niin paikat tuntuu jotenkin kummallisilta ja supistaa niin se tekee hommasta inhottavan tuntusta eikä siitä pysty nauttimaan. No, ehkäpä nää muutamat kuukaudet tässä menee ilmankin...

Hirveet helteet pukkas taas, onneks ei sentään vesisadetta niinkun se vielä pari päivää sitten lupaili. Nyt taian lähtee mansikkarahkan tekoon... 
 
Saripink mä oon kans tota Viivin blogia seurannu :) Nopeesti eteni synnytys Viivillä! :) mä esikoista synnyttäessä käytin kivunlievityksenä suihkua,ammetta ja ilokaasua ja tällä kertaa käytän korkeintaan näitä samoja. Vaikka kipu oli todella kova en kauheen veri-ja neula-kammon takia ees pysty ajattelee esim. epiduraalia ja onneksi ei ees tippaa laitettu :)
 
Saripink mä olin esikoista synnyttäessä ajatellut että meen niin pitkälle ilman lääkkeitä kun pystyn, jäi aika lyhyeksi vaikka mulla on normaalisti aika korkea kipukynnys. Lopulta sain petidiinin, epiduraalin ja ilokaasua. Suihkussakin seisoskelin ja se auttokin jonkun verran kun pisti kuumaa vettä tulemaan paineella alaselälle mutta en sit jaksanu seisoskella ja oksensinkin siitä kivusta. Mulla synnytys käynnistettiin silloin ja nyt toivon että tämä käynnistyisi luonnollisesti. Mulla on vakaa uskomus että sen kivun sietää paremmin kun synnytys käynnistyy omaan tahtiin, kroppa ehtii mukaan ja itekin (ehkä) kerkee valmistautua siihen paremmin henkisesti. Niimpä yritän taas mahdollisimman pitkälle ilman lääkkeellistä kivunlievitystä. Esikoisen kanssa supistukset alkoi sitten kerrasta tosi voimakkaina ja tiheästi...tuntui tosi rajulta alulta. Toisaalta esikoisen kanssa oli ihan hyvä lopulta että olin sen epiduraalin jo saanut kun käytettiin imukuppia (ei sitä pientä perhosimukuppia vaan perinteistä, sitä joka näyttää ihan semmoselta välineeltä millä vessoja auotaan XD) plus että sen jäljiltä sitten joutuivat vielä vähän tikkaamaan. Ei tarvinnut nukuttaa kun oli epiduraali pohjilla ja vaikutti vielä niin olin sit tikkauksen hereillä ja juttelin hoitajien kanssa sujuvasti :D

Nyt tulen toivomaan ammeeseen pääsyä ja ajattelin ottaa musiikkia tms mukaan millä saisi ajatukset muualle tai ainakin paremmin mielen rentoutettua.

Epiduraali muakin vähän hirvitti vaikken ole mitenkään neulakammoinen, mutta ajatus siitä että tehdään reikä selkäytimeen asti oli aika karu. Mutta vaikeinta ja kivuliainta siinä prosessissa oli mulle yrittää pysyä ihan liikkumatta suunnilleen kaksinkerroin kun tulee supistus...Neulaa en tuntenut missään vaiheessa. Tippa laitetaan mun käsittääkseni sitten jos ottaa epiduraalin tai jos muista syistä tarvii antaa antibioottia tai supistuksia vahvistavaa lääkettä. Sen laitto oli aika tuskaa sekä mulle että lääkärille kun olin niin jumalattoman turvoksissa että ihme että se löysi kädestä paikan mihin pistää...
 
No niin, kotiuduin eilen Turun reissulta. Oli ihana nähdä pitkästä aikaa vanhoja kavereita ja vaihtaa kuulumisia. Rahaa kyllä paloi enemmän kuin laki sallii... Enimmäkseen kyllä omiin ostoksiin, on nimittäin tuo äitiysvaatteiden valikoima pikkuisen eri tasolla kuin täällä Porin suunnalla. Nyt on sitten syksyksi vaatetta! Pikkuiselle löysin muutamia kirpparivaatteita ja Ikeasta ostin pinniksen patjaa, lakanoita, pyyhkeitä jne.

Täällä jossain vaiheessa joku linkitti sellaisen kankaan, jossa oli nappi ja napinreikä ja sai siis suurennettua omien housun vyötäröä. En löydä sellaista nyt mistään! Viitsisikö joku laittaa uudelleen? Ainakin muutamille housuille se antaisi jatkoaikaa :)
 
Ja pakko hehkuttaa: tunsin eilen ekaa kertaa potkun mahan päälle ja pari oli niinkin voimakasta että pisti ihan vatsan heilumaan! <3
 
Täällä ollaan mietitty tota synnytystä PALJON. Oon lukenu täällä synnytystarinoita ja nyt kyllä luen tuota Viivin blogia. Itellä tosiaan eka synnyts, mutta vuos sitte olin mukana parhaan ystävän synnytyksessä mikä oli "nätti" synnyts. Itelle eikä ystävälle jääny mitään kammoa. Toivon itelle samanlaista! :) Kivunlievityksen aion kyllä ottaa! Se on se mikä eniten pelottaa!
 
Bessie: Itselläni on tuo housujen "laajennin" :) En ole tosin vielä päässyt sitä hirveästi hyödyntämään, koska maha ei ilmeisesti ole tarpeeksi iso. Siis kun housut ovat vain vähän liian piukat, ei kuminauhasta ole hyötyä, kun sitä ei saa säädettyä tarpeeksi tiukalle. Siinä mielessä olen tuotteeseen hiukan pettynyt, kun nimenomaan kuvittelin että se helpottaisi tässä vaiheessa vaatteiden sopimista, kun nappeja on hankala saada kiinni. Vatsan kasvaessa varmaan kuitenkin  toimiva juttu. Ei tarvitse niin monia äitiyshousuja ostaa (kesä menee gollegehousuissa. :D) Eli tässä linkki kauppaan josta ostin omani. On Porissa tuo kauppa.

http://www.pikku-papoose.fi/kauppa/product_info.php?manufacturers_id=20&products_id=506&osCsid=rcsvjsbcluv
 
~Petruska~: Kiitos vastauksestasi (:

Täällä ollaan tänään bongattu masusta ensimmäinen raskausarpi ja en oikein osaa päättää mitä mieltä tästä löydöksestä olen :D
 
Zaana, mun mielestä nuo supistukset on aika hauskoja! Vielä toistaseks, kun ovat niin uus ja jännittävä juttu :)

Mites hei nuo harjoitussupistukset, mulla on nyt niitä ruvennu esiintymään. Jotenkin teidän kirjoituksista ja tutuilta saanut sellaisen käsityksen, että yleensä tulee sillon kun tekee jotain hieman raskaampaa? Mulla tulee aina paikallaan ollessa, onko tuo ihan normaalia? Ei niitä usein ole, mutta yölläkin heräsin siihen että oli maha ihan kova. Lisäks nyt on yhdyntä ruvennut tuntumaan inhottavalta. Aivan kuin olis penis tökkinyt väärään paikkaan. Siis emättimessä on yks sellainen kohta, johon osuessa tuntui ilkeältä.. Voiko nää kaks asiaa liittyä toisiinsa? Piti huomenna olla neuvola, olisin halunnu päästä tästä asiasta puhumaan, mutta soittelivat äsken ja siirsivät ajan ens viikkoon.

Saripink, miten voikaan muurahaiset luoda noin suuria tunteita! Voi tätä raskausajan ihanuutta :) Mä itkin silmät päästäni noita Norjan tapahtumia. Tottakai normaalitilanteessakin olisin surrut siellä menehtyneiden ja heidän omaistensa puolesta, mutta kun itku vaan jatkui ja jatkui.

 
Onni-Ilona: mulla oli Janikaa odottaessa paljonkin kivuttomia myös levossa ja nyt alkaa uudestaan tulemaan. Mulla ei oo ekassa eikä ilmeisesti tässäkään saanut mitään aikaseks kohdunkaulalla, mutta noiden vaikutus on yksilöllistä.

Eli ei ollut paikat onneksi avautuneet kun kävin lääkärissä perjantaina.

Viime yö oli aivan hirveä. Menin illalla syömään sipsiä ja dippiä. Tais olla viimeinen virhe, kun sitten alkoi närästämään aivan kamalasti ja en saanut millään unta. Kahden aikoihin siirryin sohvalle ja laitoin imetystyynyn + pari muutakin tyynyä niskan ja selän alle että helpottais. Siihen sitten nukahdin jossain välissä ja aika usein heräilin mutta sain ainakin hetken nukuttua kun varmaan sängyssä en ois saanu yhtään. Ihan hirveä tunne, ei mulla Janikasta närästäny ollenkaan =/
 
Saripink, on se vaan ihme mitä kaikkea tää raskausaika teettää... ;-)

Meriy
, nyt vaan sitten ahkerasti masua rasvaamaan... vauvoilla on nyt hurja kasvuvauhti päällä, niin kyllähän siinä äidinkin iho joutuu koville. :-)

Onni-Ilona, luulenpa, että miehesi on vahingossa "töytäissyt" kohdunsuuta hiukan, niin sen takia sitten on tuntunut inhottavalta... :-) ei siinä varmastikaan sen vakavampaa ole käynyt. Mulla kanssa tulee harva se päivä noita harjotussuppareita sekä levossa että liikkeellä ollessa. Kunhan ne ei varsinaisesti tee kipeää, niin ei mitään hätää. Ja onneksi on myös lääkärineuvolat, jolloin lääkäri tarkistaa kohdunsuun tilanteen jne. :-D

Omaa: Kävin viime perjantaina sokerirasituksessa, oli muuten inhottava kokemus ihan vaan senkin takia, että lämpöä riitti yli 30 astetta ja piti olla se 12 h syömättä ja juomatta... :-/ Oon jo maininnutkin, että mulla oli ekassa raskaudessa raskausdiabetes (no joo, pari arvoa oli hieman yli sallittujen rajojen, ja sain arvot kuriin ihan vaan pelkällä ruokavaliolla), mutta nyt siis soittelin tuloksista ja hämmästyksekseni kaikki arvot on hyvät!!! Jee, mä oon niin iloinen että nyt ei tarvi mittailla joka toinen viikko sokeriarvoja!
 
Meriy:minun käsittääkseni sun pitäisi saada yleinen asumistuki iha normisti het sen toisen perään ilman välikuukausia, ei ainakaa meil oo mitää välikuukausia ollu.

Jon:on ihan normaalia että o päiviä jollon vauva liikkuu vähemmän. Ja tuohon onni-ilonan makean syöntiin, kaikissa opuksissa ja neuvolassakkii sanotaan ja käytäntökin näyttää myös teillekkii että makean syönti saa vauvan villiintymään. Loppu raskaudesta on sellainen vauvan liikkeiden seuranta jos tuntuu että ei juurikaa liiku että kun tunnin aikana tuntee 10 liikettä niin kaikki on hyvin ja jos meinaa olla hiljasta nii ottaa sukltaa tai mehua ja menee pitkälleen ja vaikka vähä tökkii mahaa nii kyl siel liikettä tulee. MUISTAKAA kun itse liikutte nii lapsi aika usein nukkuu tai lepää sillon. Ja tosiaan se istukan kohta vaikuttaa todella todella paljon miten liikkeitä tuntee. tässä vaiheessa ei ole vielä todellakaa hätää niistä liikkeistä, lapsivettä voi olla sen verra paljo että sekin vaimentaa.

Isyyden voi ottaa selville kyllä enne synnytystä mutta siinä o liikaa riskitekijöitä jonka vuoksi aina odottavat syntymään asti.


Mulla on supistukset ollu tuosta 13 viikolta asti seurana ja nii ne oli esikoisestakkii vaikka vähä myöhemmältä vaiheelta. Olen silti iha normisti seksii harrastanu. Tottakai sillo orkun yhteydessä voi supistaa tai maha menee kovaksi koska niin käy ilman raskauttakkii mut sitä ei vaa huomaa.. siis no supistusta ei tietty tuu mutta lihakset supistelee kuitenkin jokapaikassa...jos ymmärsittä mitä tarkoitan. Liikkunu oon yrittäny iha normisti vaikka supistelee, välillä istun tai seison hetken aikaa paikoillaa jos tuntuu että alkaa supistaa. Mulla tekee myös tää keli supisteluja ja turvotus tekee kans. Olen tällä hetkellä nimittäi tosi turvonnu vaikka oon vettä lipittäny litratolkulla. Ja joo tulee supisteluja myös ei rasituksesta. esim jos jännitän jotai tai olen huonossa asennossa tai istun kovalla alustalla pitkän aikaa.

Mulla heittää sokerit tosissaan häränpyllyä, ilma vaikuttaa siihen ja tuo turvotus. Syödä oon saanu iha normisti ja olen myös syöny tiukalla diabeetikon ruokavaliolla eikä silläkää hyötyy kuten ei liikunnallakkaa. ELi to saan iha varmasti ateria insuliinin. Tietty oon juonu kyl paljo nesteitä ja välillä o pakko juoda muutakin kuin vettä että sekin nostaa.

raskausarvista: kannat vaa ylpeänä ja muistat rasvailla rasvoilla tai öljyillä pari kertaa päivässä. harvat välttyy niiltä.

 
Ollaan täällä miehen kanssa masua rasvailtu melko ahkeraan. Nyt pyrin rasvaamaan ainakin kerran päivässä (: Ei tuo arpi nyt kuitenkaan häiritse. Se on vain muutaman sentin pituinen ja väriltään hyvin vaaleanpunainen, ettei nyt vielä ainakaan silmään pahemmin pistä :D
 
Heissan mammat!

Ah ihanaa, tämä mamma pääsee viikonlopuks mökille!!! Ja uimaan!! (Ihan vielä uima-altaaseen, ku mökki on "mettän keskellä" ni ei oo järvee tms. missää hollilla) Saas nähä mitä meiä neiti tykkää uimisesta :)

Hirmusesti teil on juttua tullu, et kaikkea kommentoitavaa en muista... mut ainaki tosta synnytyksestä, et mul oli ittelläni jotenki tosi helppo synnytys... Kätilöki totes et oon ku vanha tekijä, vaikka ekaa kertaa olin hommassa :D Mut yks aika hyvä neuvo oli (minkä siis iha kätilö mulle sano) et "lapsen ponnistaminen maailmaan on vähä sama ku yrittäis kakata ummetuksen aikana" tms. :D :D Jotenki noi se meni :D Mut ku mä ny oon menkkojen aikana muutenki tottunu ponnistelemaan "kipua" ulos, ni meni rutiinilla jo siksi.. Mut supistuksineen päivineen kesti joku lähemmäs 30h mut en mä sairaalassa ollu ku sen 12h ennen synnytystä.. suunnilleen... Ku mulla tuli siis aamu neljästä asti hieman tuntuvia suppareita ja vasta ilta kuudelta alko supparit sattumaan, et ties et on tosi kyseessä...Innolla ootan et kui nyt sit käy :D Jos muksun liikkumisajoista mitää voi sanoa, ni luulen et tulee keskellä yötä lähtö... Pikku herra nimittäi alottaa varsinaiset potkimisensa n. klo 22 ja lopettää n klo 04 :S
 
Sokerirasituksessa käyty. Hyi hitto, että siellä oli kuuma! Litku meni ihan suosiolla alas, en pyörtynyt, enkä oksentanut, joten olen todella tyytyväinen. Nyt on molemmat kyynärtaipeet paketoitu  sideharsolla ja voi että ihmiset tuijotti kun kävin kaupassa näiden tuppojeni kanssa. Oikeasta kynärtaipeesta ei meinannut ensiyrittämällä tulla verta ollenkaan, minuutin aikana suonesta tihkui yhteen putkiloon hyväksyttävä määrä verta, olin hieman ihmeissäni. Vasemmasta tuli sitten huomattavasti helpommin ja lopulta oikeastakin alkoi verta tulla ihan sopivasti. Kotiin lähtiessä sitten alkoi molemmat kyynärtaipeet vuotamaan niin, että oli pakko laittaa kunnon tupot ja sideharsoa. Näitä pitää kuulemma pitää varmuuden vuoksi puolille päivin.

Tossa meidän tk:ssa on myös näin tiistaisin ruokajono ja vähänkö hämmästyin, kun jonossa oli ihmiset hienoissa vaatteissa ja autolla liikenteessä, eikä millään ruosteisilla rotiskoilla, vaan suhteellisen uusilla ja kalliilla autoilla. Tuli sellainen olo, että meidän pienellä perheellä olisi huomattavasti enemmän asiaa siihen jonoon, kuin suurimmalla osalla niistä, jotka siinä jonossa kyhjöttivät. Vähän siinä teki mieli mennä itsekin jonottamaan, kun mies käveli ohitseni Fazerin juustopatonki kassista pilkottaen, olisi kelvannut mullekin. Tulin kuitenkin siihen tulokseen, että kannan viimeiset hiluni lähikauppaan vaikka vasta perjantaina on miehellä palkkapäivä. Hyvillä mielin poistuin kaupasta mansikkavaahtosuukkojen ja kaakaocappucinon kanssa. Maanantaina saan itse rahaa ja sitten pääsen vihdoin ostamaan itselleni 20 kerran uintikortin, niin pääsen lokakuun puoleenväliin asti uimaan kaksi kertaa viikossa. Josko vaikka uidessa vähän polvienseutu vahvistuisi. Pelkään, että kohta hajoaa polvet alta, nyt jo vetävät oikein komeaa naksnaks sinfoniaa portaissa.
 
Otin vihdoin itseäni niskasta kiinni ja rupesin selvittelemään näitä paperiasioita. Mullahan siis on nyt niin, että työsoppari päättyy tämän kuun loppuun. Sitten olen 3vkoa työtön, sitten 4vkoa töissä (mutta en nykyisellä työnantajalla) ja sitten 5vkoa työtön ennen äippälomaa. Joten pikkuisen on paperityötä pyöritettävänä.

Positiivinen yllätys tuli (kerrankin) Kelasta! Luulin, että nuo työttömyysjaksot vaikuttaa niihin 6kk tuloihin, joista vanhempainraha lasketaan. Mutta vain tuo 3vkoa vaikuttaa! Eli saankin huomattavasti enemmän rahaa kuin mitä kuvittelin :) Ainoastaan tulee kiire noiden papereiden kanssa, kun saan jälkimmäisestä työpaikasta palkkatiedot ym. vasta 18.9. ja hakemus pitää toimittaa viimeistään 24.9. Noh, kai sitä ehtii...

Ja tuli nyt sitten samalla otettua pikkuiselle vakuutuskin. Pohjolassa on muutkin vakuutukset, joten siltä otin ja olin ihan tyytyväinen ehtoihin. Nyt on siis sekin asia kunnossa :) Pikkuhiljaa nämä tästä lutviutuu...
 
En olekaan tänne palstalle taas vähään aikaan eksynyt..

En tiedä onko tästä ollut jo puhetta, mutta onko teillä alkanut tihkumaan rinnoista nestettä? Kuulemma esimaitoa on, sanoi neuvolantäti. useimmiten se on sellaista kirkasta, mutta välillä keltaistakin :) Tosi oudolta tuntuu tällee esikoista odottavasta! Nyt jo noin 2 viikkoa tiputtanut nää rinnat.. Muita?

Supistuksilta olen tainnut välttyä, ehkä.. vaikea sanoa kun ei tiedä miltä ne tuntuu :D Välillä on sattunut vatsaan vähän aikaan, mutta ei kummempaa..
 
Esimaidosta: mulla alkoi tällä viikolla kans tihkua tuota esimaitoa, ei mitään hirveetä määrää mut sen verran et huomasin kun rinnat oli "puristuksissa" ku lueskelin kirjaa.

Supistuksista: Mulla on harjotussuppareita ollu viikosta 13 lähtien (esikoista odottaessa ei ollu ollenkaan). Nykysellään suppailee säännöllisen epäsäännöllisesti, lähinnä sillon jo kävelen liikaa tai oon huonossa asennossa. Tänään sain ihme kyllä siivota ihan rauhassa koko keittiön + 3 keittiökaappia ilman että alkoi ollenkaan supistelemaan :D
 
sinii: itse kanssa kyselin jossain kohtaa täällä tuosta rinnoista tihkuvasta eritteestä, että onko muilla. Ilmeisesti ihan normaalia on. :) Kaikki on vaan niin hassua näin ensimmäistä odottaessa. :) Ensimmäisen kerran kun huomasin, huusin miehellekin että "tuu nyt katsomaan mitä mun tissistä tulee" :D Hän ei sitten kuitenkaan ollut asiasta ihan yhtä kiinnostunut.
 
Hei,

uusi marrasmamma hipsii ketjuun pölisemään :)

LA 1.11 ja nyt viikkoja kasassa 26+1.

Tähän mennessä kaikki mennyt todella hyvin, neuvolassa arvot on aina olleet hyvät ja kohdallaan. Eilen sitten kuitenkin todettiin, että hemoglobiini oli tippunut ja lisä rautaa pitää alkaa syömään, myös verenpaine oli tippunut aika alas. Ihmekkään kun on taas alkanut väsyttämään ja päässä on pöhkö-olo suurimman osan päivästä.

Millaisia vuorokausirytmejä olette maha-asukissa havainneet? :)
 
Takaisin
Top