Heinäkuun höpötykset :)

Mulla kesti esikoisen kanssa pakkauksen tulo ainakin kukauden päivät. Kannattaa laittaa ne heti menemään niin ei tosiaan tarvitse enää huolehtia. Mä saan ne paperit vasta 5 viikon päästä kun on seuraava neuvola vaikka viikkojen perusteella voisin sen saada jo parin viikon päästä. Höh :D

Saripink: en tiedä oikeaa menettelytapaa mutta sinuna varmaan täyttäisin ne paperit virallisten tietojen mukaan. Eli jos papereilla asut vanhempiesi luona niin myös noissa papereissa. On niitä pariskuntia muitakin ketkä ovat pitkään olleet yhdessä mutta eivät "asu" yhdessä, joten merkkaisin ehkä sinne sen puolison nimen ellei se sitten tosiaan tarkoita aviopuolison nimeä. En muista enää miten asiat oli niissä papereissa muotoiltu. Toivottavasti pääset niiden kanssa eteenpäin!

Huh, mua on ahdistanut jo muutaman viikon tulossa oleva paperisota. Ensinnäkin saan käydä sitä ammattijärjestön ja liiton kanssa, kun olen elokuun alusta 3 vkoa työttömänä, sitten 4vkoa töissä ja taas muutaman viikon työttömänä ennen äippälomalle jäämistä. Ja sitten Kelan kanssa miten laskevat ne mun viimeisen 6kk tulot. Lasketaanko ne nimenomaan juuri viimeiset 6kk ennen äitiyslomaa vai hakemuksen lähettämisestä viimeiset 6kk. Nimittäin mun elo-lokakuun tuloja ei pysty mitenkään ennustamaan, koska johtuu tosiaan nyt liitosta ja noista väliaikaistöistä (johon tulee päivärahoja ym. peruspalkan lisäksi). Huoh... Koko syksy menee  varmaan erinäisiä lappuja täytellessä... Onneksi nyt tietää, että elo- ja syyskuussa tulee ainakin edes vähän rahaa, kun tulee palkka noista töistä. Ettei tarvitse odotella päätöksiä montaa kuukautta ilman mitään rahoja!

Mielestäni luin jostain että se 6kk tulot lasketaan edelliseltä verotetulta vuodelta, eli meidän tapauksessa vuodelta 2009, koska 2010 märkyt tai palautukset on vasta tulossa loppu vuodesta. En kyllä muista mistä löysin tuon tiedon.

Bessie: Tässä lainaus vihkosesta, jonka sain neuvolasta.
"Päiväraha voidaan laskea verotuksessa todettuja työtuloja tuoreempien työtulojen perusteella, jos tulot ovat vähintään 20% suuremmat kuin verotuksen palkkakertoimella korotettu työtulo tai YEL- tai MYEL-työtulo. Tällöin Kela laskee tuloiksesi ansiot 6 kuukauden ajalta ennen vanhempainrahakautta, ja tulot kerrotaan kahdella vuosituloiksi. Tuloja ei koroteta palkkakertoimella.

Toimita Kelaan selvitys palkasta, luontoiseduista, lomarahasta ja tulonhankkimiskuluista. Yrittäjä voi esittää 6 kuukauden tuloina YEL- tai MYEL-vakuutuksen työtulon tai kuluvan tai sitä edeltävän tilikauden asiotulot, jos hänellä ei ole YEL- tai MYEL-vakuutusta. Vain jatkuvat tulot voidaan ottaa huomioon."

Toivottavasti ymmärsit tästä jotain (: Itselleni tuo jälkimmäinen on ihan täyttä hepreaa

Kiitos, elikkä pistän sitte paperit heti menemään kun ne saan. Eipä siitä haittaakaan ole! Mua kans kauhistuttaa tuo paperihomma. Mistä tiiän et oon lähettäny kaikki oikeat paperit? Voi olla et huoli on turha.

Saripink, oon samaa mieltä Mimmu86 kanssa. Täytä paperit oikeiden tietojen mukaan ja puoliso on miehesi, jos ei erikseen kysytä AVIOPUOLISOA. Näin ainakin itse oon käsittäny...  :) Niin ja todellakin saat purkautua täällä, toivottavasti se yhtään helpottaa!

Mä rupesin tossa eilen nukkumaan mennessä pohtimaan että miettikääs tytöt miten nopeasti tämä aika menee.. Ite ainakin kuvittelin ajan jotenkin lurvivan eteenpäin, mutta oon ONNEKSI todennu toisin. Ens viikolla on loma ohi ja laksin että 3kk töitä pitäs tehdä kunnes äippäloma alkais, vaikkakin oon kuullu paljon siitä et en pysty töitä tekemään loppuun asti. Mummot ja papat on suhteellisen raskaita nosteltavia. Vaikka niinkuin olen sanonu tuo niiden agressiivisuus pelottaa enemmän..

Jon: mulla meni äitiyspakkauksen saamisessa viime vuonna (näihin samoihin aikoihinki aika liki) n. 2 viikkoa muistaakseni... Luulen et on aika paljon tuurista kiinni :)

Sukunimistä löysin tämmösen tekstin:
http://www.om.fi/Etusivu/Julkaisut/Esitteet/Puolisonsukunimijalapsensukunimi/Lapsensukunimisyntymanperusteella

SariPink: Voitha sä viivata yli sen "puoliso" ja kirjottaa vaikka et "poikaystävä" tai jotain :D Mäki oon muutamaan paperiin yliviivaillu aikoinaan tai laittanu sulkuihin tolleen :) Ihan hyvin ovat tajunneet :D

Sitten,.. oottekste muut niin kilttejä miehiänne kohtaan, ettette mollaa niitä täällä vai tapahtuuko meiä perheessä vaa nii pirun paljon kaikkee kökköö täl hetkel, et jos jaksaisin niistä kaikista avautua, ni tänne tulis varmaa 5 sivuu tekstiä??? :D:D  Eilen YÖLLÄKI mies alko näkättää et ku keittiössä haisee.. Juu varmasti haisee, ku siellä on myös neidin vaipat roskiksessa enkä oo 9h kaupunkireissun jälkee vaa yksinkertaisesti jaksanu viedä roskia ku en lähtiessä niitä muistanu.. Mun eilisaamuni siis käynnisty sillä, et mä ITSE tyhjensin meiä edellisen kämpän varaston ja roudasin vaunuilla ne kamat ton pari korttelin väliä.. Eikä siis siinä mitään, jos ne ois ollu kevyitä tavaroita, mut ku eivät olleet... Sit piti käydä palauttaa avaimet isännöitsijälle, jonka jälkee mä sit kävinki vaunutreffeillä ja yllättäen päädyin myös Vantaalle ale-shoppailee (onneks mitää ei löytyny).. Ja tosiaan klo 10 lähdin aamulla ja illalla 20 olin kotona.. Sit piti vaa äkkii saada tyttö kylpyyn, syömää ja nukkumaan.. Että milläs viet roskat ennen miehen tuloo, ku tyttö nukkuu eikä sitä voi jättää yksin kotiin, ku ei oo itkuhäläriä ja kerrostalossa asutaan, et roskikselleki on aika pitkä matka.. Hieman kyrsi!!!

Menevät toki vuoden 2009 verotettavien tulojen mukaan, mutta olen silloin ollut opiskelija ja tulot ovat siitä merkittävästi nousseet. Eli mulla menee tuon 6kk mukaan. Ja näköjään pitäisi siis tietää sekin, mitä sitten tienaa elo-lokakuu. Taitaa tulla mulle sitten vasta takautuvasti ainakin ekan kuukauden rahat, koska tosiaan en ennen lokakuun loppua niitä tuloja tiedä. Argh! Jotenkin tuntuu, että olisi ollut helpompaa olla työttömänä vaan elokuusta äitiysloman alkuun, ei olisi tarvinnut arpoa näitäkään juttuja. Mutta todennäköisesti oma pää siinä olisi kyllä hajonnut :D

Ja Purri kyllä mulla olisi aika paljonkin avautumista miehestä, mutta yritän pahempia välttää... Pahimmat kinat tulee siitä, että mies ei tosiaan tajua, että mun jaksaminen ei ole ihan samalla tasolla kuin ennen. Olen nyt kesälomalla 7vkoa ja miehen töissä pahin sesonki ja kiire juuri nyt. Viime kesänä oli itsestään selvyys, että hoidin kodin ja koiran ja juoksevat asiat kun toinen teki pitkää päivää ja itse olin kotona. Nyt yritän toki parhaani mukaan samaa ja tehdä vielä pihahommiakin (joita on vähän eri tavalla kuin viime kesänä kerrostalossa, nyt iso ok-talon piha), mutta välillä vaan jaksaminen loppuu. Sitten se ihmettelee, että enkö nyt oikeasti muka voi kaiken lisäksi myös leikata nurmikkoa? Silläkin menee siihen 3h/kerta, mulla menisi varmaan ainakin tuplat. Ja mahaan sattuu se leikkurin kääntely, vaikka onkin itsevetävä. On kuitenkin sen verran painava. Eli ei, en voi leikata, mutta ei mene jakeluun ;)

Purri: Meillä tais ukko oppia ekan raskauden aikana että ei kannata turhaa valitellä tietyistä asioista, yleensä jos valittaa jostain huudan vaan takas että kyllä kun vaan tietäisit miltä tämä tuntuu niin pitäisit vähän suuta soikemmalla.

Meillähän on kaksi koiraa ja asutaan kerrostalon neljännessä kerroksessa( jee! :D ) Tossa pari päivää sitten hissi ei toiminu niin jouduin soittamaan ukolle että tulee kantaa ton meijän vanhemman koiran (23kg) kun ei suostu enää rappusia kävelemään. Ei tarvinnu enää selitellä mitään kuten Janikaa odottaessa, tuli automaattisesti hakemaan :D Oon mä jotenkin sitä ilmeisesti saanu opetettua ;)

Vai että koira kantaa alas rappusia! nauroin kyllä ihan kippurassa! Onneksi ite asun omakoti talossa niin ei semmosia ongelmia  meillä kyllä tuo sakemanni kiipeää tikapuitaki pitkin että varmaan pääsis raputkin...

Ite olen kaikissa kolmessa jo raskauesa saanu pakkauksen kahen viikon sisään, nyt en oo vielä papereita täytelly, aina ne tahtoo viime tinkaan jäähä...

saa nähjä onko tänne pienimmälle flunssa vai mikä tulossa kun niin känkkärä, ei ollenkaan normaalia... kevällä oli korvatulehus mitä ei saatu paranemaan muuta ku putket korviin lyömällä. 6 antibiottikuuria ehti toinen pistellä

Riippuen kelasta äitiyspakkaus tulee 2vko - 1,5kk viiveellä päätöksestä. viimeks meni vajaa vuorokaus ku oli päätös mut pakkausten toimitushäiriöide vuoksi ootin 2kk. Mut yleensä päätöksestä ei mee kauaa kun tulee pakkaus. Ja noitaha haetaan kun on se vaadittavat päivät kuluneet eli 22vko raskautta. Mut kerkee hakea viel myöhemminkin.

Saripink: Jos olet kirjoilla vanhemmillasi niin hmm.. se on silti sun puoliso mutta sun pitää sinne lisätä kyl sitten erikseen maininta että ette asu virallisesti samassa osoitteessa. Koska jos olet kirjoilla eripaikassa kuin miehes nii te ette siis virallisestikkaan asu yhessä. vaikka olisittekin mut siis virallisesti näin. Eli et laita siihen yhdessä asumiskohtaan yhtää mitää koska virallisesti näin ei ole.

Bessie: Kun toimitat vielä jälkikäteen ne palkkatodistukset enne äippälomaa niin ne tarkistaa ne laskelmat oikeiksi kun pyydät oikasua tai teet uuvellee ne laput.

Tuo työtulojen mukaan laskettuna tulee paremmaksi vaihtoehdoksi jos sinun tulot on puolen vuoden ajalta yli 10500e muuten se kannattaa antaa mennä sillä 2009 verotuksen mukaan. Mut kandee kokeilla hakee silti työtulojen perusteella vaikka puolen vuoden tulot ei oliskaa iha tota. Kela kyl kahtoo kumpi tulee paremmaksi vaihtoehdoksi.

Eli viel selvennyksenä teille kaikille. Kun teette hakemuksen nyt niin voitte vielä enne äippälomaa vielä viedä palkkatodistuksia ja muita kelaan kun saatte ne jos teette enne sitä töitä. Ne viel valmiiksi tehdystä ja lähetetystä päätöksestä huolimatta tarkistaa tilanteen uuvelleen. Eli silleensä ei oo hätä.

Purri: olisit hakenu roskiksen ja läntänny miehen syliin et herralla o ketterämmät jalat ku mulla on hyvä ja vie ite ne ulos jos pitää valittaa. Niin mie oon tehny. Mulla ainakin tää päivä ollu yhtä helvettiä.en oikei kestä nähä miestä silmissäni. Ärsyttää joka ikinen asia mitä se tekee tai sanoo. Ja samoin meinaa tyttö ottaa päähä ku tahallee oikei uhallee tekee kaikkee aj sit ku se syy on tuossa eilisessä hemmetin 1,5v rokotteessa mikä tekee sen kärttysäksi niin mulla keittää yli. Onneks o serkku tääl vähä tasottamassa tilannetta ja olemassa tytön kaa että saan vähä rauhottuu aina välillä.

Kaylies: kiitos, taidampa tehdä niin. Mietin vielä sitäkin kun emme asu samassa osoitteessa niin näin ollen mieheni ei ole oikeutettu saamaan sitä isyyslomaa tms. Ja kun minä haen täydet avustukset, niin eihän mies edes voi saada mitään avustuksia lisäkseni? Olenko ymmärtänyt oikein? Niin tarvitseeko sitä isyysavustus tms paperia edes lähettää mihinkään jos apuja ei voi saada? Annoin nuo paperit nyt mun "kirjanpitäjille" (äitille töihin:) niin saavat pähkäillä siellä niitä loppuosan kysymyksiä, joita en tajunnut ollenkaan.

Halusin itse esikoiselle miehen sukunimen kun tiesin että jossain välissä itsekin muutun samaan sukunimeen kuin mies ja lapset, eli tällä toisella tulee automaattisesti sama sukunimi kuin meillä koska me ollaan naimisissa nykyään miehen kanssa :)

Sukunimestä: Meille on ollut alusta asti selvää, että lapselle tulee miehen sukunimi. Mä kuitenkin otan sen sitten naimisiin mennessä, eli on sitten koko perheellä sama :) Ollaan etunimikin suunniteltu miehen sukunimen mukaan. Sukunimi alkaa siis A-kirjaimella, eikä haluta että lapsen nimi loppuu samaan kirjaimeen, ettei mene ihan sotkuksi kun nimensä sanoo nopeasti. Kun miehen sukunimi on aika hankala ja erikoinen, vaikka suomalainen onkin.

Paperisodasta: Meillä vasta edessä tuo.. Parin viikon päästä neuvola, niin päästään sen jälkeen sitten niitä pohtimaan. Onneks mulla on helppo tilanne siinä mielessä, että oon vuoden 2009 ollut töissä ja tienannut ihan hyvin. Mielellään ottaisin kyllä vuoden 2010 tulojen mukaan, mutta se nyt ei ole mahdollista. Enkä ole ehtinyt puolta vuotta olla töissä ennen lapsen syntymää, kun kevään olin koulussa :/ Noh, ystäväni saa puolet vähemmän kuin minä, ja pärjäävät silti, eli eiköhän mekin pärjätä!

Miehestä: Mulla ei kyllä ole sanaakaan pahaa sanottavaa omastani. On ollut aivan erikoisen ihana ja huomaavainen koko raskauden ajan. Alkuraskaudesta olin niin väsynyt, etten koulun ja työn lisäksi jaksanut tehdä yhtään mitään! Miehestä kuoriutui oikea kodinhengetär, huomasi kai että paskaista ja epäsiistiä on jollen mä hoida siivoamista ;) Ja koiran ulkoilutuksen hoiti myös lähes kokonaan. Tämä on nyt jäänyt päälle, eipä tarvitse enää huomautella kahvikupeista tietokonepöydällä tai pyykinpesusta. Nykyään tehdään tietenkin molemmat, kun mulla väsymys laantunut. Raskaus on tehnyt meille vaan hyvää. Mä oon hyvällä tuulella lähes aina ja tietenkin mieskin sen huomaa. Tuntuu hölmöltä, miten yhtäkkiä seitsemän vuoden jälkeen ollaan kuin vastarakastuneet, ja suhde voi paremmin kuin aikoihin! Tyyntä ennen myrskyä kai, mun on vaikea kuvitella olevani hyvällä tuulella jatkuvasti vauvan synnyttyä kun unet jää vähiin :D

mokomaki, ai teilläkin on sakemanni! Meidän ei kyllä suostuis tikkaita kävelemään.. Ei välitä avonaisista rappusista ollenkaan. Kävelee niitä kyllä tarpeen vaatiessa, mutta saattaa tarvita pientä suostuttelua. On aika mammanpoika tuo <3

Purri: Mä olen Kayliesin kanssa ihan samaa mieltä. Jos no roskat miestä kovasti häiritsee, niin vieköön itse!

Meillä kyllä mies ärsyttää usein ja monestakin asiasta. Mutta täytyy kyllä sanoa, että hienosti on huomioinut tän raskausajan ja mun voinnin. Tietenkin siihen voi vaikuttaa se, että mies on palomies ja siksi vaan joka neljäs vuorokausi töissä, eli sillä on aikaakin ottaa vastuuta kotirutiineista. Mutta tosi iso osa huushollin hoidosta, kaupassakäynnistä, siivoamisesta ym. on miehen niskoilla. Se jopa yleensä laittaa mulle töihin viestin, että onko ruokatoiveita ja kun tulen kotia on ruoka tuloillaan :) Ja koiran ulkoilut hoitaa mukisematta, tosin jaksaa kyllä aina pyydellä mua mukaan, jotta saan raitista ilmaa ja liikuntaa.

Raskauden alkuaikana meinas kyllä mennä hermot mieheen, kun ei se aina tajunnu vaikka kovasti yritti. Kerran pahimpaan pahoinvointiaikaan, kun tulin töistä, oli herra päättänyt ostaa ison kasan muikkuja ja paistaa niistä iltaruokaa. Paistuvan kalan haju sai mut kääntymään ovelta ja lähtemään työvaatteissa tunnin kävelylle odottamaan, että mies tuulettaa kämppää...

Nyt en ole varma onko täällä ehkä jo kirjoiteltu ko.asiasta, kun en ole kaikkia kirjoituksia ehtinyt lukemaan. Korjatkaa jos on.
Kiinnostaisi kuitenkin kuulla onko teillä muilla alkanut rinnat vuotamaan. Itselläni tulee silloin tällöin nänniä puristamalla kirkasta tahmeaa nestettä, joka myös sotkee rintaliivien sisäpuolta. Liivin suojiako tässä saa kohta alkaa käyttämään. :o Ihan normaalia tämä lienee, mutta kaikki tälläinen on niin uutta ja outoa... :)

Pampula85: mullakin tulee just tollasta läpinäkyvää. tuolla muistaakseni viime kuun puolella kirjottelin kun vanhoista (umpeutuneista) nännilävistysrei'istä tuli sellasta paksua valkosta tahnaa. no sitä tulee vieläkin sillon tällön ja nyt tosiaan tulee tuo läpinäkyväkin. aika hassua näin ekakertalaiselle :)

Huomenna ois meillä edessä vaunuostoksille meno. En tiedä onko mulla enää niin paljon rahaakaan lomapalkasta jäljellä.. ja nyt juuri kun olin päättänyt viisi kuukautta sitten että haluan Britax b-smart 3:set niin nyt avasin netin ja luin käyttäjien kommentteja niin aisat on napsahtanut kaikki rikki ja huonoja juttuja suurin osa.. en tiedä mitä nyt sitten tekisin. mikään muu malli ei tähän mennessä ole ulkonäöllisesti innostanut mitenkään ja olihan nuo britaxin halvimmasta päästäkin kun netti tarjouksena on 550€ kovalla kopalla ja autoistuimella. eikä mulla oo tota rahaa nyt sitten niin paljoa.. no täytyy katella jos joku muu malli osuis silmään. haaveilin muutenkin 3-pyöräisestä mallista mutta onkohan se kovin kätevä talvimallina.. äh, en tiedä muutenkaan mitään rattaista :D täytyy etsiä se vaunukeskustelu täältä jostain.

minun kela-paperisota on loppusuoralla kun äiti oli töissä täytetellyt papereita ohjeiden mukaan.

ihanaa kun olen nyt ihan tietokoneella niin saan nämä välit teksteihin :) ja söin jo pussillisen herneitä ja nyt vedän lehtipihvin rankalaisilla ja pavuilla <3 lemppari.

mokomaki: meillä tuo isompi koira on jo niin vanha että ei raukan jalat oo enää kovin hyvässä kunnossa. saa nähdä kerkiääkö kakkonen Moonaa ollenkaan :(

ois enää ens viikko lomaa ja sitten totuuden hetki pystynkö palaamaan töihin =/

Täällä on vauva alkanut nyt häiritsemään yöunia. Herään monta kertaa yössä siihen, että masussa vedetään ihan mieletöntä raivojumppaa 10min ja sitten nukutaan taas. Päikkäreitäkään ei voi nukkua rauhassa, kun alkaa masussa hirveä mesoaminen heti, kun pitää silmiään kiinni muutaman minuutin l:

Kovia ääniä täällä säikytään myös. Eilen mies löi varpaansa kylpyhuoneen oveen, hyvä ettei lähtenyt kynsi varpaasta ja kiroaminen oli sen mukaista. Totta kai masussa sitten reagoitiin siihen säpsähtämällä ja sitten hyörittiin ja pyörittiin ihan vimmatulla vauhdilla. 5 minuuttia sain masuasukkia rauhoitella paijailemalla masua ja hokemalla ettei ole mitään hätää, ennen kuin edes pääsin tuolilta ylös tarkistamaan miten miehen kävi.

Meriy, täällä sama homma! Heti kun käy makaamaan alkaa kamala jytä. Samoin keskellä yötä saattaa herätä siihen että mahassa on jumppahetki meneillään.
Oon huomannu myös et ite jos on TOSI kiukkunen/stressaantunu niin mahassa on levottomampaa. Ootteko huomannu samaa?

Käytiinpä eilen leffassa katsomassa viimeinen Potter ja leffan jälkeen tuli sitten tyhmänä juostua bussiin. Eihän siinä mitään mutta kun oltiin jäämässä bussista pois, niin johan vihloi kivasti nivusia, hyvä ettei taju lähtenyt. Tätä ihanuutta kesti ainakin 8h ja vieläkin on vähän epämukava kävellä.

Takaisin