Heinäkuun höpötykset :)

Ai niin, kysymys!

Haetteko Kelalta kaikki äitiysavustuksen ja äitiysrahan samalla kerralla (eli samoilla papereilla)? Mulla kun tosiaan tuo äitiysrahahakemus on yhdestä liitteestä kiinni, jonka saan vasta 19.9. Enkä millään malttaisi odottaa äitiyspakkausta siihen saakka
 
Aphrael: Ei isyyslomaa tarvitsekaan kelan puolesta päättää nyt eikä vielä vähään aikaan. Työnantajani tässä on se joka vaatii minulta/meiltä tässä vaiheessa jo tiedon kuinka pitkään olen äitiyslomalla. Eli siis minulle sanottiin ihan suoraan että jos nyt anon koko vanhempainvapaan, ei sitä ruveta jälkikäteen muuttamaan, mikäli mieheni haluaisikin isyyslomaa. Syynä kuulemma se, että mahdolliselle sijaiselleni kirjoitetaan työsopimus sen mukaan mitä ilmoitan. Olen tässä pari päivää miettinyt pääni puhki miten tehdä ja ahdistun tästä asiasta jotenkin ihan kamalasti. Nyt tuntuu että jääköön isäkuukausi sitten pitämättä jos sitä ei todella voi myöhemmin muuttaa. Vähän kohtuutonta mielestäni että minun täytyy mieheni puolesta nyt sanoa haluaako hän lomaa vai ei. Varsinkaan kun ei se tosiaankaan ole pelkästään meistä kiinni. Tottakai mieheni työnantajallakin on siihen jotain sanomista. Huhhuijaa kun alkoi taas ärsyttämään... No, maanantaina on pakko kaiketi paperit jo laittaa eteenpäin että kai tässä viikonlopun aikana on päätettävä suuntaan tai toiseen. ...ärrinmurrin...
 
Bessie: Luulin ettei äitiysrahaa ja -avustusta voi edes hakea eriaikaan...voin olla väärässäkin. Haen siis samalla kertaaa itse kunhan ensin saan tapeltua tuon työpaikan loma-anomuksen matkaan. Etkö voi sitten toimittaa liitettä jälkeen päin?
 
Bessie, mä en usko että noita supistuksia voi olla huomaamatta. Mulla ainakin maha kovettuu niin reippaasti, että herään siihen yölläkin (enkä todellakaan unesta herää mihinkään pikkujuttuihin) :D Mutta nämäkin on tietty varmasti yksilöllisiä. Eihän kaikille ole harjoitussupistuksia raskauden aikana lainkaan.

Inxu, turhahan siellä töissä käydä, jollei pysty mitään tekemään! Etkä voi rasittaa itseäs niin kovin, että tuollaisia tuntemuksia tulee. Nyt lepäilet kunnolla, etkä pode huonoa omatuntoa! :)

Camitzu, tervetuloa joukkoon! On kyllä kumma, miten erilailla mahat voikaan kasvaa. Mun masu on vielä muka niin pieni, että ihmetellään miten mä jo marraskuussa voin synnyttää :D Tosin riippuu paljolti myös siitä mitä on päällä, kun vähän löysemmän paidan laittaa päälle ni ei näy mahaa ollenkaan - ja tiukan paidan kanssa näytän aivan jättimäiseltä!
 
Pampula85: Kuulostaa kyllä todella oudolle että pitäisi nyt jo ilmoittaa varmaksi että kuinka pitkään on poissa...En tiedä varmaksi ja voihan eri työpaikoilla olla eri käytänöjä mutta meillä on kaikki muutokset hoitovapaasta yms. pitänyt vaan ilmoittaa 2kk etukäteen työnantajalle niin asia on ok koska nuo ovat kuitenkin lakisääteisiä vapaita...Mietin vaan että sopisiko työnantajallesi että ilmoitat nyt pitäväsi vanhempainvapaan vähennettynä niillä 12 päivällä ja tarpeen vaatiessa sitten pari kk ennen muutat. Ainahan sitä sijaisen pestiä voi jatkaa.

Sitten olis vähän omaa napaa:

Kellään hyviä vinkkejä miten saada unen päästä kiinni? Nyt on ollut pari parempaa yötä mutta suurimmaksi osaksi yöt menee unta etsiessä. Nukun noin 20min pätkissä ja pyörin sängyssä kuin väkkärä vaikka asentokin olisi hyvä...

Sitten tietääkö joku saako raskaana syödä zyrteciä tai vastaavia käsikauppa-allergialääkkeitä? Harvemmin on tarvinnut muutenkaan käyttää mutta nyt meillä on pihassa hirveästi kusiaisia (keltamuurahaisia?) ja saan niiden puremista kämmenen kokoisia kipeitä, kutisevia ja kovia paukamia mitkä kestää ja kestää ja kestää...ei auta kortisonivoide, kylmä vähän paremmin mutta heikosti sekin. Keinot on aika vähissä...
 
Mimmu86: Ainakin setiritsiiniä ja loratadinia saa syödä raskauden aikana allergiaoireisiin. Söin esikoista oottaessa ja nytkin taas.

Pampula85: Sun työnantaja kyllä nyt huijaa täysillä tietämätöntä!!! Lain mukaan sinun ei tarvitse ilmoittaa äitiysvapaan/hoitovapaan jatkosta/töihin tulosta tai tulematta jättämisestä kuin vasta viimeistään 2kk ennen sen äitiysvapaan päättymistä. Kaikkia niitä vapaita saa muuttaa moneen kertaan vielä ennen sitä viimeistä äitiysvapaan päivää. Työnantaja saa kyllä kysyä, mutta sinun EI OLE MIKÄÄN PAKKO VASTATA vielä pitkään aikaan siis! Eli kerrot nyt vaan työnantajalle jonkun päivän. Kyllä he voivat ihan hyvin jatkaa sijaisen työsopimusta sitten jos/kun on tarpeellista. Työnantajasi todennäköisesti vaan toivoo välttävänsä kaiken "ylimääräisen" paperityön, mutta se ei ole mikään peruste vaatia teiltä tätä päätöstä vielä tässä vaiheessa.

Ja mulla on kyllä jotenki semmonen käsitys, että äitiysrahaa ja avustusta vois hakea erikseenkin... en tiedä varmaks kylläkään.
 
Kelapaperit mun mielestä niitä kaikkia ei tarvii hakea samaan aikaan mut mä viime viikolla täyttäessä täytin kaikki samalla kerralla ni meni sitten samoilla liitteillä. :)


Supistuksista itellä ei ole ollut MITÄÄN. Tai en ainakaan ole huomannut. Parempi niin! :)

 
Apteekissa mulle nainen tarkisti allergialääkkeiden ohjeet että esim zyrteciä saa syödä mutta itse ostin jotain halvempaa vaihtoehtoa joka myös oli ok.
 
Mulle sanottiin esikoista odottaessa saa syödä joitain allergialääkkeitä mutta tätä toista odottaessa kun sitten uudestaan kysyin ja tarkistin, että mitä saa syödä ni neuvolantäti sanoi ettei missään tapauksessa yhtään mitään allergialääkkkeitä... outooo
 
Yhteisestä ajasta: kyllähän se automaattisesti vähenee, kun vauva tulee mukaan kuvioihin, mut siltikin pitää yrittää muistaa myös huoltaa sitä parisuhdetta tai muuten voi käydä niin, että kohta sitä ei enää ole... :-/ ite yritin ja yritän muistaa myös sitä miestä, vaikka vauva aika suuren osan huomiosta viekin, ainakin aluksi. :-)

Meriy, inhottava tilanne sulla totta tosiaan. :-( Voimia sinnepäin!

Kaylies, jotkut lääkärit kyllä päästelee suustaan sammakoita... :-/ yritä suodattaa toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. :-)

Mimmu86, mulla on aivan sama juttu. En meinaa saada nukutuks millään, joko nukahdan helposti ja sit herään parin tunnin päästä aivan pirteänä tai sit just pyörin sängyssä, ku mikäki häkkyrä... :-( tosi ahdistavaa, ku on kuitenki väsyny olo, mut ei vaan saa nukutuks. Tuntuu, et kaikissa asennoissakin on nykyään vaikea olla. Huoh, jospa tää tästä.. ainakin esikoisen synnyttyä mulla helpotti viimeks. :-D

Allergialääkkeistä: Kyllä mä ainakin syön Tuulix-nimistä allergialääkettä, mulle sanottiin neuvolasta, että tää on semmonen mikä käy raskauden aikana... :-) Tosin luulenpa, että tää on taas yks tällanen asia, josta ollaan montaa mieltä. Mut ite ainakin valitsin näin, kun on huomattavasti helpompi olla, kuin ilman lääkettä... :-)

 
Bessie kuten aikasemmin kela asiaan olen maininnut tuolla voit ihan hyvin hakea samalla paperilla kaikki ja loput liitteet toimittaa heti kun saat tai tehä sen äippähakemuksen nopeasti netistä ja muut asiat haet sitten normisti.
Itse nimittäi pistin jo hakemukset meneen vaikka odotan liitolta päätöstä saanko työttömyysrahaa sieltä vai kelalta ja het ku siit o päätös nii käyn liitteet viemässä kelaan.

Olen samoilla linjoilla mimmun kanssa tuosta työnantajan jutusta että lakikin jo siihen sanoo että sun tartte pari kuukautta aikasemmin ees siitä sanoo sille eli ei sun tartte viel sitä päivää päättää millon ja miten olet lomalla, tottakai se työnantajalle o helpompaa mitä aikasemmin sen tietää mutta sillä ei ole oikeutta sua alkaa määräämään asiassa.

mimmu: Heinix tai tuulix (melkei sama lääke mutta hieman eri valmisteilla) on turvallisii käsikauppa allergia lääkkeitä. tai siis ihan turvallisimmat. Muut mielummin lääkärin määräyksestä. Olen tarkistanu asian monta kertaa neuvolasta, lääkäriltä ja apteekeista tämän kevään ja kesän aikana joten voin sanoa ihan 100% varmaksi näin.
 
Kiitos noista allergialääkevastauksista!
Täytyy käydä ostamassa kaappiin kun ollaan tiistaina taas menossa puistoon missä niitä murkkuja riittää! Ja ihan omalla pihallakin niitä vipeltää ihan riittämiin. En tiedä vaikuttaako tämä raskaus siihen että reagoin nyt noihin puremiin noin paljon vai mikä on mutta edelleen  kutisee ajoittain tuo puremakohta ja tuntuu selkeästi kova patti siinä kohtaa. Aiemmin pahimmat jäljet oon saanu paarman puremista ja nekin on olleet vain sormenpään kokoisia.

 
En tiennytkään allergialääkkeistä tuota.. Hyvä tietää, välillä meinaan ollu aika tukalaa taistella noiden allergioiden kans. :|
 
Allergialääkkeistä: Mulle neuvolatäti neuvoi että allergialääkkeitä kannattaa ottaa vasta jos on tosi sietämätön olo. Mulla on allergia- ja astmalääkkeet, enkä ole kumpiakaan suostunut raskausaikana käyttämään, etenkään sen jälkeen kun neuvolatäti jostain lääketietokannasta luki tutkimustuloksista kaikkien lääkkeideni kohdalta "ei havaittu vakavia kehityshäiriöitä sikiöillä".

Mieluummin olen ilman lääkkeitä kuin otan riskin vahingoittaa masuasukkia moisilla mömmöillä.
 
Toki ne on mullekin viimeinen oljenkorsi mutta hyvä tietää että on jotain mitä voi hätätapauksessa ottaa...
 
Mimmulle vielä vastailen tuohon vanhempainvapaahommeliin. Eli kysyin pomoltani juuri tuota että josko hakisin sen lyhemmän mukaan ja sitten hakisin jatkon myöhemmin mikälil mieheni ei vapaata voisikaan pitää, niin hän selvästi sanoi että ei se niin käy. Voi olla että on laitontakin tuollaisen vaatiminen, mutta nyt saa huokaista kun paperit on laitettu menemään. Eli päädyimme siihen että mieheni pitää sen kaksi viikkoa ainakin (varmisti vielä omalta pomoltaan, joka ymmärsi hyvin) ja mietimme sitten lähempänä, missä kohttaa ja kuinka pitkänä hän ottaa mahdollisesti sen isäkuukauden. Sitä sentään onneksi ei tässä kohtaa vaadittu tietämään. :D Naurettavaa touhua kyllä, kun ajattelee että seurauksena kaikista muutoksista on pomoilleni vain hieman ylimääräistä paerityötä, mutta se ilmeisesti olisi liikaa vaadittu.
 
Allergialääkkeet
Mulle annettiin neuvolasta ja lääkäristä ohje, että Zyrctekiä saa syödä. Lääkäri totesi, että se on ainut allergialääke, joka on pisimmälle tutkittu. Sanoi, että jos on tarvetta voi silloin ottaa rauhallisin mielin.
Itsellä on keväisin paha koivuallergia ja ajattelinkin keväällä, että saa nähdä mitä siitä tulee. Normaalisti syön maaliskuun lopusta heinäkuun loppuun pillerin päivässä, joskus kaksi, jos mene tukalaksi + hengityksenavaavaa lääkettä syön kuukauden verran jos on todella paha kevät. Nyt pärjäsin koko kesään 4:llä zyrtecillä <3 äläkää ihanampi kevät <3 :)
 
Takaisin
Top