Heinäkuun höpötykset :)

Superpikaseen: Närästykseen mulla on auttanu Greippilimu tai greippi-hedelmät :) Tuun paremmalla ajalla kommentoimaa paremmin, ku nyt toi neiti seisoskelee tossa vieressä pitämättä mistää kiinni ni saa olla koppaamisvalmiudessa.. Kaatuis siis nenällensä jos tosta lähtis kaatumaan, ni siks pitää olla tarkempana :D

saripink: aika hankala tilanne teillä, voimia! niitä varmasti tarviit...

itellä tais sit nuorimmaisen imetys jäähä, vuojenhan tuo jo täytti. mulla nimittäin ruvennu supistelemaan sen verta kovasti! tämä nuorin syntyki rv 36+3 ja meinas vielä aiemminki syntyä, nyt vasta rv 21+jotaki nii ei auta vielä supistella!

Huh, eilen oli kyllä aika sydämenpysäyttävä kokemus. Koira, joka ei ole koskaan lähtenyt pihasta, otti eilen ritolat. Viimeistelin trimmausta ulkona. Hyppäsi vaan pöydältä ja lähti jolkottelemaan tielle. Ei kuullut ei nähnyt mua ja olisi varmaan näyttänyt keskaria jos olisi osannut/pystynyt. Meinasi jäädä kaksi kertaa auton alle! Jälkimmäinen auto onneksi pysähtyi ja koira jäi sen ympärille pyörimään (tottunut, että autosta tulee kotipihassakin aina kivoja ihmisiä) ja sain sen siitä kopattua syliin. Tuossa tiellä kun vielä autot ajaa tosi kovaa, niin olin aivan varma jo ekan auton kohdalla, että sinne jäi... Onneksi onneksi onneksi ei sentään!

Kotona tuli aivan hirveä tärinä ja itku, josta ei meinannut tulla loppua millään. Osittain kyllä syytän tuosta hormoneita, vaikka pelottava tilanne olikin. Samoin siitä, kun tuli tiuskaistua ventovieraalle pyöräilijälle, joka jäi seuraamaan tuota koiran kiinniottoa. Kun koira oli mun sylissä, mies huusi "Taisi koira karata". Sen verran oli adrenaliinia veressä, että mitään ajattelematta vastasin "Ei kun tämä on ihan meidän normaali lenkkeilytapa. Mitäs luulet?". Nyt vaan harmittaa, että täysin meni luotto tuohon koiraan. Aamullakin arvoin, että uskallanko päästää ollenkaan ilman hihnaa ulos. En ainakaan niin, että itse puuhaisi muuta :( Prkl tuollaista!

Bessie: Hui kamala. Onneksi ei käynyt kuinkaan.

Koin pieni muotoisen kriisin vaatteita päälle laittaessa. Masu on kasvanut niin, että vain kahdet omat farkkutyyliset housut mahtuu vyötäröltä kiinni O: Olen ihan järkyttynyt kun ei omasta mielestä tuo masu ole lainkaan kasvanut viikkoon, mutta ilmeisesti on kun ei yksistä lempparifarkuista mene enää nappi kiinni kuin väkisin änkemällä. Tilasin Ellokselta itselleni mammafarkut, mutta nekin tulee vasta muutaman viikon päästä l: Kai kuljen sitten alasti, jos masu meinaa tästä muutaman viikon sisään kasvaa kovinkin runsaasti.

zaana: caviscon on hyvä närästys lääke, mulla autto enemmä toi nestemäinen ku tablettina.myös maidon juonti rauhottaa närästystä. Välttää hiilihapollisii ruokia, sipulia,paprikaa,omenaa kaikkia siis tälläisiä ruokia mitkä aiheuttaa närästystä helposti. googlettamalla löytyy noita ruokavalio ohjeita ja myös tietty sappipotilaan ruokavaliossa o hyviä ohjeita mitä kannatta asyödä ja mitä ei koska niilläkin tahtoo olla se närästys lisä oireena.

Kaylies ja Purri, kiitti vinkeistä! Tietää mitä kokeilla jos närästys taas pahenee. Nyt on taas ollu olo parempana. En ollu tullu ollenkaan ajatelleeksi tota, että jotku hedelmätkin saattas aiheuttaa närästystä... ja Kaylies, tosi inhottavaa että sulla on alkanu olemaan noin paljon supistuksia Yritä vaan olla rasittamatta itteäs liikaa. Vaikka turhauttavaahan se on, kun ei pysty kotihommia tekemään ja lapsen kanssa touhuamaan, varsinkin kun energiaa siihen riittäisi. Ja tietyt hommat kun on kuitenkin saatava tehtyä. Itelläkin sillon tällön ollu noita vihlomisia alapäässä, ne on kyllä ilkeitä... onneksi tuntuvat menevän nopeasti ohi.

Raapeli, kaikki sympatia sulle lihaperunalaatikon ja kaiken muunkin aiheuttaman mielipahan suhteen... eihän se lihaperunalaatikko oo läheskään yhtä hyvää kun lihaperunaSOSElaatikko, ihan oikeesti! emoticon

Viime päivät on ollu ilmojen puolista ihania, mitä nyt tänään on ollu hellettä vähän liikaakin. Rakastan niin kesällä pyöräilyä, uimarannalla oleskelua ja mansikoiden syöntiä... Huomenna lähdetään porukalla mun vanhempien luo ainakin viikoksi, maksimissaan kahdeksi. Ollaan sanottu niille ettei olla vielä päätetty kuinka kauan siellä ollaan, etteivät sitten pety jos lähdetään aiemmin... nimittäin kun oon saman katon alla äidin kans yli viikon, niin se rupee yleensä jossain vaiheessa osottamaan mieltään tai skitsoamaan ihan ihme asioista ja sillon pitää lähtee samantien. Kertaakaan tätä ei onneks oo sattunu niin, että mun mies ois ollu näkemässä sen.

Täällä on nyt eilisestä asti yritettä harjotella rouvana oloa ;) Vanha nimi tuntuu tulevan väkisin kuitteihin mut jospa sen uudenki oppis. Sukulaisille ja kavereille ilmoittelin ihan vain tekstiviesteillä :) (emme siis olleet kertoneet asiasta aiemmin kuin parille kaverille) ja kyllähän nuo vähän juhlien perään kyselivät, mutta kattoo nyt et pidetäänkö minkäänlaisia ja jos pidetään niin milloin.

Eilen oli myös rakenneultra. Vauvalla oli kaikki hyvin. Mitat meni keskikäyrällä eli neuvolatätin "pelottelu" ei ollu aiheellista :) Mulla oli venäläinen lääkäri, joka puhu ihan kohtuullisesti suomea, mutta puhu niin hiljaa ja osaa en ymmärtänykään et ohi meni.. Vauva oli huonossa asennossa ja jouduin välillä kävelemään ja hyppimään :) Lääkäri ei saanu kaikkea selville ja kutsui toisen lääkärin kaveriksi ja hän sitten näki, että ylähuuli on kokonainen. Lääkäri yritti painella ja heilutella mahaa, että vauva kääntyisi, mutta kuvaruudussa näkyi kuinka vauva ei siitä tykännyt vaan yritti työntää takaisin ja laittoi molemmat kädet kasvojen päälle <3 Maha-asukki oli myös koko ultrauksen ajan jalat ristissä joten sukupuoli jäi vielä arvoitukseksi..

Käytiin tänään ostamassa turvakaukalo. Ostimme Graco-merkkisen, joka on normaalia suurempi ja telakan kanssa ei kyllä ihan pikkuauton takapenkille taitaisi mahtuakaan. Taitaa olla myös hieman painavampi, mitä kaverin kevyeen Brioon vertailin. Toivottavasti sitä jaksaa kantaa..

Koittakaahan nauttia ihanasta kesästä vaikka kuuma onkin! :)

Jospa aloitan avautumisestani ensin. Ei välttämättä sovi perheen pienimmille :D

Työt aiheuttaa mulle tällä hetkellä ihan jumalatonta päänvaivaa. Ja kipua selässä ja lantion alueella, kun joutuu nostelemaan niin paljon. Meille tuli eräs asukas takaisin sairaalasta, joka ei sairaalareissunsa jälkeen kävele, ja on hyvinkin sekava verrattuna entiseen. Lisäksi hänellä on avanne, JONKA KÄYTTÖÄ KUKAAN EI MEILLE TYÖNTEKIJÖILLE OLE OPETTANUT. Pomomme on siis lomalla tällä hetkellä. Ja vaikkei oliskaan, niin tuskin sitä kiinnostais. Torstaina vaihdoin sitten avannepussin, kun pitää vaihtaa kahdesti viikossa. Mutta kun ei ole hajuakaan miten se käytännössä tehdään (vain paperilappunen missä ohjeet), niin eihän se sitten pitänyt vaan rupes eilen vuotamaan. Huomasin sen eilen illalla vähän turhan myöhään, potilas pakko viedä suihkuun ja pussia vaihtamaan. Puol yhdeksän tuli yövuoro: tulee moikkaamaan ja menee toimistoon tietokoneelle istumaan. MITÄ! Huudan sieltä kylppäristä sitten, että kukaan asukkaista ei ole valmis, eivät ole saaneet iltapalaa, ja mun työvuoro loppuu puolen tunnin päästä, että voisitko auttaa? "Joo, sano vaan kun tarviit apua." SE OLIS NIINKU NYT! Jumalauta miten voi olla niin ääliö. Kyseinen tyyppi on siis ollut sijaisena tuolla useamman vuoden, eikä vieläkään ymmärrä miten meillä toimitaan. Ja sitten kun tekee jotain, tekee huonosti.

Kukaan tuolla paikassa ei tunnu välittävän näistä ihmisistä ollenkaan. Paitsi pari, ja ne onkin sitten sellasia helvetin höösääjiä, että kaikki pitää tehdä mahdollisimman nopeasti. Olinpa kerran tilanteessa, jossa eräs asukas piti suihkuttaa: hoitaja repii ja riuhtoo toista edestakas, toinen pelkää ja panikoi niin että huutaa ja itkee. Siinä vaiheessa kyllä sanoin ihan reippaasti, että NYT RAUHOITUT ja kerrot toiselle mitä olet tekemässä, sillon hommat toimii paremmin. Sekä työntekijän että asukkaan kannalta. Mikään ihmekään että kyseisestä asukkaasta on tullut arka, jos häntä kohdellaan noin..

Sitten on tämä: "Ole varovainen, et saa nostella niin paljoa, sun pitää ottaa hieman rauhallisemmin". NO MILLÄ HELVETILLÄ otan rauhallisemmin, enkä nostele niin paljoa? Kun on kaks asukasta jotka tarvitsee erittäin paljon apua noustessaan ylös, eikä henkilökuntaa tai apuvälineitä auttamassa? Tai siis onhan meillä lifti, mikä ei mahdu huoneiden ovista sisään, eli fiksu hankinta! JA jos ottaisin rauhallisemmin, antaisin heidän makoilla sängyssä tyyliin märissä vaipoissa, niin kuinka paljon paskaa siitä seurais? Huh.

Ai niin, tästä meidän avannepotilaasta.. Oli ensin sairaalassa, sieltä siirrettiin kehareiden sellaiseen omaan "sairaalaan" ja sitten tuli vasta meille. Lääkitys oli IHAN sekaisin. Kellään ei ollut hajuakaan mistä on kyse, ja kun pomo on lomalla, ei ole ketään joka saisi lääkkeet lajitella. Soitto meidän omalle lääkärille: tuli kerrankin jopa käymään! Ihmetteli, miksi avannepotilas on tullut kotiin, vaikka HÄN ITSE on näin määrännyt. Saatana kun suututti.

Noniin.. Olisko siinä suurimmat purkaukset. Ei tästä välttämättä saa täydellistä kuvaa kokonaisuudesta, mutta täysi helvetti siellä on päällä tällä hetkellä. Helpottipa! Tulikin sen verran pitkä teksti, että taidan huomenna vasta kirjoittamaan lisää :D Kiitos hei!

Minunkin on pakko tulla välillä puhumaan jotain positiivista kaiken tuon oman avautumiseni jälkeen. Loppuviikko on mennyt vähän paremmin henkisesti sekä tytön kanssa. Eilen oltiin festareilla miehen kanssa kun saatiin ilmaisliput. No olikin yöllä Kotiin palatessa sitten jalat ihan turvonneet ja aamulla heräsin painajaiseen jossa joku tippui parvekkeelta ja liiskaantui. no ja sitten tänään oli ne minun synttärit. Mies oli ostanut nomination palan jossa on roikkuva iso sydän jonka sisällä on pieni timanttisydän, sanoi että se symboloi vauvan ja minun sydäntä <3 hän olikin pistänyt ajatusta siihen :)) no taas illalla jalat ihan turvonneet niin hän yllätti ja toi jalkakylvyn ja kakkukahvit. töistä sain pinkit reinot lahjaksi ja ne jalkaan kylvyn jälkeen niin teki hyvää :) istuttiin ulkona ja mies soitteli kitaraa ja keksittiin yhdessä lauluja. tyttökin kyseli uteliaana vauvasta, mittoja ja että tuleeko hänestä sitten puoli-isosisko ja saako mennä sitten ulos vaunujen kanssa ja millaiset vaunut ostetaan. ilmisevästi nyt alkanut kiinnostumaan vauvajutuista kun maha on alkanut näkymään. oli kyllä ihan kivaa pitkästä aikaa yhdessä. :) (näin ne mielialat vaihtelee..) niin ja vielä siitä mitasta joka mitataan neuvolassa, itse olen nyt ollut käytän ihan ylärajalla joka mittauskerralla vaikka sikiön paino ja veden määrä vastaa viikkoja. olen kyllä sitten lihonutkin vähän liian vauhdilla... viimeisen 4viikon aikana +540g vko. koko raskauden aikana jo jonkun 5-6kg. syön kyllä kuin sika nykyään.. nolottaa vallan.>

Niin siis ne greipit / greippilimu helpottaa närästystä ei aiheuta sitä :) Mut yks mikä mulla aiheuttaa närästystä on raaka sipuli... ja se ärsyttää ihan hirveesti, ku tykkään syödä esim. salaatissa raakaa sipulia :( En siis aina, mut esim. perunasalaattiin se vaan kuuluu..

Saripink: jaksamista tilanteeseen! Ei varmasti oo helppoa toi! Ja uskoisin, että miehes tytärki arastelee sua :) Rennosti vaan, ni hyvin se menee :) (okei en sais "neuvoa" kun en oo koskaa tollasessa tilanteessa ollu, mut sanonpa kuitenkin ;) )

Onni-Ilona: Mul oli kans duunissa kaveri joka sai aina sydärin ku nostin jonku laatikon, joten tiedän kui paljon voi ottaa päähän tommonen höösääminen. Tietty sul on sata kertaa rankempi duuni ku mulla, mutta kyl sitä ny luulis, et itse omat rajansa tietää. Ja jos toista nii kovin huolestuttaa, ni sopii tulla auttamaan :) Eikös?

Namnam, leivoin lihapasteijoita tänään :) Ihan suurinta herkkua!! Näköjää Edithki sö niitä ihan mielellänsä, ku aamupalaks mutusti 2 kappaletta :D Ja neiti ei siis oo syöny paljoo mitää näitte helteiden takia. Aattelin kattoa jos jaksaisin lähempänä marraskuuta vääntää ihan pakkaseen asti noita tai sit teen liha-, kasvis- ja vaikka soijapasteijoita... Tai sit oon laiska ja pyydän mummia tekemään, ku se tekee pirun hyviä :D :D

Purri: teitkö silleen uppopaistamalla? En kyllä edes tiedä voiko niitä tehdä muuten.. :D äiti kanssa teki niitä ennen ja ai nam <3 itse kokkailin tänään tomaattibasilikafetapiirakan ja tomaattipersiljakinkkupiirakan, nekin ihme kyllä onnistui. oli pakko ottaa kiertoilma pois kun sillä en oo onnistunu missään. asiasta toiseen: onko kenellekkään neuvolassa sanottu että pitäisi välttää selällään nukkumista? kun mulle sanottiin ja nyt on ollut selkä aivan jumissa kun en yhtään osaa nukkua kyljellään kun olen tottunut nukkumaan mahallaan tai selällään. no joo, kohta ei enää kyllä varmaan pystyiskään.>

Saripink, kysyin tuosta selällään nukkumisesta neuvolassa viimeks. Sanoi, että loppuraskaudessa, viikon 30 jälkeen ei suositella nukkumaan selällään. Mutta eihän me niin pitkällä vielä olla :) Mä nukun vielä jopa mahallaan, kun terveydenhoitaja sanoi, että on ok niin kauan kun tuntuu hyvältä.
Niin ja me ollaan niillä viikoilla nyt, joilla paino nousee eniten. Ainakin olen käsittänyt, että painonnousu on suurinta viikoilla 17-24, eli tuskinpa sulla on mitään hätää. Jostain luin myös, että normaali painonnousu on 200-800g viikossa, eli eihän tuo reilu 500g ole ihan kauheasti :) Joku saa korjata, jos puhun ihan puuta heinää, kai näistäkin asioista löytyy montaa eri tietoa ja mielipidettä.

Purri, juurikin näin! Ja oikealla ergonomialla onnistuu vielä toistaiseksi kaikki nostamiset. Aina olen tiennyt, miten oikeaoppisesti nostellaan, mutta vasta raskauden myötä olen oikeasti ruvennut kiinnittämään asiaan huomiota. Kyllä kroppa on nykyään pitkän työpäivän jälkeen kipeä, mutta se johtuu yleisesti kaikesta mitä teen, kun joutuu kyykkimään ja taivuttelemaan itseään jatkuvasti, ei yksinomaan siitä nostamisesta.

Meriy, mulla ei oo moneen viikkoon mahtunu mitkään farkut jalkaan, eli onnellisessa asemassa olet siihen nähden! :) Tosin tunnenpa myös yhden, joka käytti tavallisia vanhoja farkkujaan koko raskauden ajan, en voi käsittää miten se on mahdollista.

Bessie, kamala tilanne! Meillä on myös koira, enkä osaa kuvitellakaan mikä paniikki itseen iskis, jos sille tapahtuis tai meinais tapahtua jotain.. Onneks selvisitte säikähdyksellä!

Ylihuomenna olis sitten rakenneultra. Rupee jo jännittämään ihan tosissaan. Jotenkin on vaan niin vaikea uskoa, että kaikki on hyvin kun lähipiirissä on tapahtunut niin paljon kamalia. Miten mun raskaus sitten muka sujuis ongelmitta? Vaikka järjellä ajateltuna tietääkin, ettei kaikki hirveän huonosti voi olla, kun sydän sykkii vahvana ja sikiö vetää rallia tuolla masussa jatkuvasti. Silti vähän väliä tulee se fiilis, että ei meillä voi olla kaikki hyvin kun ei niilläkään ollut. No keskiviikkona se sitten nähdään!

Onkohan neuvolasta muuten mahdollista saada lähetettä eteenpäin, kun mun koko yläkroppa on ihan täysin jumissa? Olis mukava päästä vähän hierottavaks ;)

Onni-ilona: Lohdutuksen sana avanteista, ei ne pidä aina viakka pistä millisti oikein. Toi homma o nii tuttua. On niin monenlaista tekijää ja määrääjää. Sun pitää sanoa siellä että perkele tällä menolla olet sairaslomalla enne ku kukaa kerkee tajuta. eiku vua yhteistä keskustelu puljua pystyyn jossa kaikki negatiivinen on jokaisen omalta mieleltään kerrottava ja sitten positiiviset puolet ja sitten yrittää löytää yhdessä kultainen keskitie, helpommin sanottu kyllä kuin tehty. Mut olen tullu siihen tulokseen ja huomannu työpaikoilla että jos esimies ei oo johtokykyinen niin epäkohtia on todella todella vaikea saada paranemaan, näin ainakin meidän työpaikalla. Se suuttu jos sille sano miten asiat menisi jouhevammin ja paremmin, vaikka työ oli sitä mä tein ja missä hän ei ollu koskaan mukana. No nää o hankallii asioita ja joka ikisessä työpaikassa hoitoalalla on ongelmaa. Siitä lähetteestä hierojalle, ei sua. Lääkäri voi kirjottaa lähetteen mut kirjottavat todella nihkeesti niitä. pitäs eka käävä tyyliin monta viikkoa vähä väliä valittamassa asiasta. Että iha helpoin on kun soittelee ite hierojia läpi ja valihtee sieltä halvimmasta päästä. Ite kävin heppatapaturman(tipuin selästä ja sain aivotärähyksen ja niskavenähti ja nilkka venähti) fysikaalista hoitoo 2x10 sarjaa ja kyl se autto mut sit kävin yksityisella hieroja/urheiluhierojalla ja siel riitti yksi kerta ja olin auki 2kk paikoista joista fysikaalisen hoidon jälkeen olin jo viikon kuluttua ihan jumissa. Että minusta esim noi urheiluhierojat o parempii, tietty se ei oo täysin kivutonta se hierominen koska ne tekee sen sitten oikeasti kunnolla vaikka ei ees kovasti tehty mut ku oli paikat nii jumissa, mutta pari päivää sitä pientä kipua kärsin mielummin kun saa olla 2kk kunnossa kuin että joka hemmetin viikko ravaisin hoidoissa. Ja se o hyvä ku jos ei enää mahallaa kärsi olla siinä pöydällä nii voi istua ja nojata siihen hierontapöytään ja hieronta onnistuu vaikka viimosilla viikoillakkii.

Oih löytyyhä Saripink sulla oikein yliromanttinen mies..oispa oma.. :p hyvä että nyt meni paremmin. Kuten varmaa huomasitkin että on aika ymmärtäväinen ja älykäs jo tyttö että ei tartte iha lastenlasten juttuja puhella.

Selällään nukkumista pitäisi välttää viimeisellä kolmanneksella ja syy siinä on se että maha painaa jalkojen valtimoita ja laskimoita sen verran että verenkierto estyy helposti ja voi aiheuttaa myös hengityksen vaikeutumista. Mutta kyllä tuli nukuttua koska ei sitä koskaa nii paljoo saa selkää tyynyilläkää tuettua etteikö tulis nukuttua välillä selällään. Ihan optimaalisesti paras asento olisi vasemmalla kylellä jollon kohtu ei paina mitään sellaista kohtaa mikä olisi tavallaa haittana. Ite kyl nukun aina oikealla kylellä. Mut siis Ei siitä vaaraa oo silleensä mut on vaa varsinkin lopussa aika epämukavaa nukkua selällään. Ite nukuin hieman koholla melkein puoli-istuvassa asennossa ja osittain kylellään osittain selällään kun tyynyt oli selän takana. Kuha ei täysin selällää nuku nii o iha parasta. Mut siis tää ei viel oo nii vaarallista nukkua selällää. Eikä se vaarallista silleensä ole, mutta voin sanoa että paljon mukavempaa nukkua ku ei masu paina kaikkea kun nukkuu tyyny toisella puolen selkää. Öö montakoha kertaa tulikaa nyt sama asia höpötettyä ku saa ajatusta tulemaan ulos kunnolla että mitä tarkottaa.

Joo tosiaan ärsyttää että ku olisi sitä energiaa tehdä ja liikkua mutta heti alkaa supistella. Oltii olusilla ja mulla oli jalat ja kädet turvoksissa aika pahasti koko viikonlopun ku oli nii hemmetin kuuma koko ajan. supistelikkii ton kuumuuden takia vaikka mitää juurikaa tehny ku oli äiti tääl lapsenvahtina.Muuten olo ollu ihan ok. Ainoo vaa että kun olen liikenteessä ja valvon pitkään niin kärsin toisten puolesta "krapulaa". Jännä. Kotona ku o ja valvoo myöhään nii ei oo sellasta puol kuollutta krapula oloa, mutta aina illan vieton jälkeen on. Vaikka iha mehulinjalla kuskina olin. Mut se on tietyllä tapaa tottakai rasittavampaa ku kotona löhöily :P Hauskaa oli kyllä. Kahtoo ku muut sekoilee ja kaikki koko ajan kyseli että mite mä jaksan selvinpäin katella heitä ja muita, mikäs tuossa katellessa, ottaa vaa oman asenteen sellasen että se o hauskaa, Mulla o myös tapana muutenkin seurailla ihmisii että miten he pukeutuu ja käyttäytyy ja jso tulee tylsä hetki rupeen kuvitteleen että toi ihminen on varmaa sellanen ja slelanen ja sillä o varmaa slelanen työ ja sit kuitenkin haaveilee jostai muusta jne..eli keksin omia hupsuja tarinoita ihmisistä omassa päässäni. Kahtelen siis tosi elämien salattuja elämiä :p Muutenkin kiva seurailla ilmeitä ja eleitä ihmisssä. Että mulla harvoin on tylsää kuskina ollessa olin raskaana tai en :)

Tällä mammalla on tänään hammaslääkäri edessä l: Hampaasta lähti illalla paikka irti. Näyttää vähän siltä, että mokoma on päässyt reikiintymään salaa. Varmaan on taas jonkin sortin juurihoito tiedossa l: Harmittaa aivan älyttömästi! Ihan hulluna olen nyt hampaitani yrittänyt hoitaa, harjannut vähintään 2 kertaa päivässä ja mutustanut xylitol-tuotteita. Tiedän, että raskaus muuttaa suun bakteerikantaa ja reikiä tulee herkemmin, mutta kuitenkin tuntuu siltä, että olen täysin epäonnistunut hampaidenharjaaja.

Pelkään vielä hammaslääkäriä niin paljon, että jos masussa ei kasvaisi rakkain pieni ihana, niin mielummin kuolisin, kuin menisin hammaslääkäriin kidutettavaksi ja haukuttavaksi. Olen ihan varma, että taas tulee hirveää saarnaa siitä, miten lapsi pitää opettaa käyttämään hammasharjaa heti kun harja pysyy kädessä ja miten syljen välityksellä reikiä aiheuttavat bakteerit siirtyy lapsen suuhun, esim lusikasta. Totta kai olen niin tyhmä, etten sitä itse ymmärrä - -' En enää edes jaksa vastata saarnaan mitään muuta kuin "mm" tai jos alkavat kyselemään, että kuuntelenko ollenkaan, niin vastaan kärkkäästi "joo, tiedetään". Ärsytää jo valmiiksi niin, että tekee mieli huutaa.

Heräsin muutama viikko sit yöllä siihe, ku olit jalat ihan puutunu, olin nukkunu selälläni ;/ nyt oon yrittäny vasemmal kyljel aina nukkuu, ei oo enää ollu samaa ongelmaa :)

mul on molemmat kyljet välillä tosi kipeet, vaikka en tekis mitään, onks muilla ollu samanlaista tai tietääkö joku mistä se johtuu ? :) esikoinen oli masussa aika vähän liikkuva, sai välillä ihan tönii et alko potkimaan mut nyt tän nykysen masu-asukin kanssa on vähän toisin.. en saa illalla ja yöllä kauheen hyvin nukutuks kun toinen liikkuu niin hirveesti ja potkii jotenki niin kovaa et välil ihan sattuu, pystyykö tätä pientä jotenki rauhottelemaan? tuntuu kauheelta "valittaa" siitä kun toinen liikkuu, ihana asiahan se on mutta kun en tosiaan pysty nukkumaan ;(
täälläkin supistelee, vaik ei mitään tekis, mielummin ois talvi kun nää kauheet helteet.. eilen oli tasan 4kk laskettuun aikaan, nopeesti se menee mutt tuntuu jotenki et miten sen jaksan kun supistelee ja kävely on vaikeeta, onneks ees kuusa lääkäri ja ylihuomenna neuvola ni saa vähän tietää, mikä tilanne :)

Saripink: ÖÖÖÖÖÖÖÖ... Uppopaistamalla????? Ihan uunissa tein noi pasteijat :D taikinassa rahkaa, voita ja jauhoja ja täytteessä lihaa, riisiä ja mausteita :D Sit vaa munalla voitelee ja heittää uuniin kunnes ovat ruskeita :D En oo ikinä uppopaistanu pasteijoita.. Tai siis tällasia.. Oon mä jotain miehen hinkumia munapasteijoita uppopaistellu, mut niissä ei ookkaa rahkaa taikinassa, et kestääki sen.

oivoi nyt puhutaan ihanasta aiheesta eli ruuasta....:P mulla kiloja tullu jo 10 ja viikolla 23 olen. lähtöpainoni onkin 56 ni en vielä ihan mahoton ole! olin neuvolassa niin neuvolan täti totes et aika paljon poikia tulossa kuulemma kun itse kerroin meidän ultra veikkauksesta.
Ens neuvola aika on lääkärille niin se kuulemma ultraa!WAU!!! kaikki siis sujunut hyvin ja koko vastannu viikkoja mut aika hienoo kun mietiskelin jo 4d kun luulin et ultria ei enää yhtään.

hormoonit hyrräilee muillakin, mäkin itkeskelin palaneille kalapuikoille,  herkistelen koiralle ja miehen kanssa saan kummallisia naurukohtauksia etten eilen pystynyt parkkipaikalta kauppaan mennä kun en pystyny hillitsee itseäni naurulta. hullu :D voi kun tuo pieni liikauttais itseään isällekin <3 mun äiti sai tuntea 2 potkasua ja aika onnellinen ilme oli tuleval mummilla :)

Ai lihapiirakoita voi tehdä uunissakin :D // tänään hain rautatabletit, olikin aika tuskaa koko päivä kun väsytti ja melkeen pääsi itku töissäkin kun ei vaan jaksanut tietokoneella istumista.. Toivottavasti antaa vähän energiaa tuo rauta. En ole hirveästi lukenut noita edellisiä rautakeskusteluita kun ei ole ollut itsellä se tarve, mutta koska sen pillerin voi ottaa? Kun aamulla juon kahvin ja syön jugurtin niin nehän on juuri ne jotka heikentää sen imeytymistä. Töissä en ikinä muistaisi ottaa aterioiden välissä niin jäljelle jää ilta. Voiko sen ottaa ennen nukkumaanmenoa? Ostin samalla kalkkitabletit kun ei tule maitotuotteita enää kulutettua kun meni tuo mahdoton piimähimo ohi. // joo ja kyllähän tuosta miehestä romantiikkaakin irtoaa, tänäänkin vei ulos syömään kun voitti 200€ ruletista. :D

Meriy: Tosi kurjaa ettei anoppisi usko millään! Hääjuhla kun nimenomaan on teidän, ei anopin juhla. Uskoisiko jos annatte uhkavaatimuksen että kävelette ulos jos homma ei mene niinkuin te toivotte? Tai olisiko teillä mitään muuta paikkaa varalle missä voisitte juhlat viettää?

Meillä aikamoinen päivä takana...aamusta siivosin kämppää kun oli päässy aika retuperälle tässä lomalla kun on itse kutakin laiskottanut ihan urakalla. Iltapäivästä lähdettiin sit Ikeassa käymään ja eikös puolessa välissä kierrosta alkanu selkään sattua ihan törkeesti ja ihmettelinkin sitä kunnes sit kivun iskiessä vatsan puolelle tajusin et supisteluista on kyse. Esikoista odottaessa ei ollut yhden yhtä supistusta ennenkuin synnärillä käynnistysten jälkeen ja silloinkin iski ensin selkään ennen kuin vatsaan. Onneks löytyi matkan varrelta pari tuolia mihin hetkeksi istahtaa niin helpotti. Kotimatkan kruunasi sitten esikoisen turautukset, jotka tuli vaipasta ja shortsien lahkeesta yli turvaistuimeen. Nyt on sitten ekaa kertaa turviksen päälliset pyykissä.

Saripink, mulla tuo rauta ainakin helpotti tuohon väsymykseen hurjasti. Mulle neuvolassa sanottiin et tyhjään vatsaan appelsiinimehun kanssa (mehu tehostaa imeytymistä). Oonki sitte tehny niin et napannu raudan ekana heti herätessä tai sitte jo aamun ekalla vessareissulla. :) Kannattaa kokeilla, maitovalmisteita tuli välttää olikohan tunnin ajan? Toivottavasti saat helpotusta tuosta! Ja tosiaan ihana romantikko tuo mies.

Mun omaan napaan: Alotin aamun krokotiilin kyynelillä. Tällä kertaa onnesta. Aamulla heräsin ja posti oli jo tullu, siellä seassa oli kortti Kreikasta, minkä tuo minun mies oli lähettäny tuolta viikon takaiselta reissulta! Siinä luki kutakuinki niin että "kiitos parhaasta lomasta koskaan, ihanaa nähdä sinut niin onnellisena ja rentoutuneena. Olet meille erittäin rakas, t. mieheni ja "pikkumies". Ihana ylläri!! <3

Olisko jotain hyviä vinkkejä kestää tämä helle, varsinkin nukkumisen osalta?

Takaisin