Heinäkuiset odottajat 2011

Moi!

Laskettuaika olis suunnilleen 20.7.2011[:)] Ikää minulla on 24 ja ensimmäistä lasta odotellaan. Jos kaikki menee hyvin niin TYKS:n mennään synnyttämään.
 
Jipii, toinenkin TYKSin synnyttäjä! Tervetuloa Minnihiiri_ ja kaikki muutkin[:)]

Mulla on nyt ehkä toivottavasti maailman typerin huolenaihe ja kovasti toivon että maanantain varhaisultran jälkeen voin nauraa tälle jutulle. Mutta nyt ei naurata. Se järjetön turvotus, mikä jatkui melkein kuukauden, katosi tällä viikolla ihan yhdessä päivässä. Normaalit vaatteet mahtuu taas päälle. Eikä nyt loppuviikosta ole ollut huono olo. Ei aamulla, ei päivällä, ei ollenkaan. Tulee sellainen olo, että mitäs jos mörrimöykky onkin väsynyt mukana roikkumiseen ja päästänyt irti? Mitään vuotoja ei siis ole ollut, mutta kun EI OLE YHTIKÄS MITÄÄN OIREITA ENÄÄ!! Ahdistaa ja paljon... Maanantaita odotellessa[:(]
 
Heippa!

Laskettu aika 12.7.2011. Koska tämä oli yllätysraskaus päivämäärä varmasti muuttuu tuosta. Minä olen 27-vuotias ja tämä on ensimmäinen lapsi. Synnytyssairaalasta ei tietoa, en ole aivan varma missä tuolloin asumme.

Melkoista hullunmyllyä elämä ollut raskaustestin jälkeen, itse tein testin kun kuukautiset olivat olleet myöhässä jo useamman viikon. Tässä kuussa viikot kuitenkin suhisivat ohitse kiireessä, enkä osannut kuukautisia kaivata. Kovin ihmettelin lihomista, rintojen kipuja (muistan ihmetelleeni, että miten nyt tisseihin sattuu kuin murkkuna, kasvaako ne?) ja kasvamista sekä omituista itkeskelyä. Pistin talvimasennuksen piikkiin, kunnes kalenteria katsoessani tajusin kuun olevan jo pitkällä eikä kuukautisia vaan kuulunut. Mahaa pisteli monta viikkoa ja aamuisin yökötti, mutta senkin ohitin "jonain stressinä".

Nyt oireet on muuttuneet vaan pahemmaksi, aamuisin oksettaa ja kuvotusta jatkuu koko päivän. Alavatsaa pistelee ja välillä vihloo ihan kunnollakin. Kuppikokokin on kasvanut kahdella. Ihan kuin ois silikonit hankkinut! Välillä tosin tulee sellainen olo, että onko siellä oikeasti ketään. Epätietoinen olo, kun raskaudesta ei ole mitään muuta konkreettista kuin positiivinen raskaustesti ja paha olo. Nyt sit porskutellaan kohti ensimmäistä neuvolaa (parin viikon päästä, täällä meillä päin on ruuhkaista) ja yritetään sopeutua ajatukseen vanhemmuudesta. Lapsi ei ollut tarkoin suunniteltu enkä minä ole koskaan ollut mikään lapsi-ihminen, joten totuttelua tämä todellakin vaatii!
 
Nipsu: Justiinsa noita kauhujuttuja lukeneena (no siis ennen kuin ne minulta kiellettiin), voin lohduttaa tällä keskusteluista oppimallani tiedolla: raskausoireet voivat ihan normaaliraskaudessakin kadota ja palata sitten uudestaan. Niiden perusteella ei siis kannata panikoida!

Unohtui tuosta listasta vielä, että minullakin oli vatsa aivan turvonnut, alkoi rintojen alta ja loppui navan alle, kunnon "raskausmaha". Sekin katosi päivässä-parissa noin viikko sitten. Oireita, kuten pahoinvointia ei ole mullakaan ollut joka päivä, väliin siis olo on mitä mainioin. Älä hätäile!
 
Hei

kohdun kasvukivut? millaiselta nämä teistä tuntuu??

ittellä nyt ihan vihlonta kipua mutta ei tule mitään vuotoa kumminkaan, että onkohan tämä nyt ihan normaalia. Yhyy..


meillä vasta 3.12 eka neuvola . niin pääsee kyselemään kummia
 
Huhtikuisista kurkin [:)] Tai pakko kommentoida tuota Minnuskan tilannetta kun oon joka kuukaus seuraillu että joko saa plussan [:D] Mulla oli Minnuska ihan samanlainen tilanne, mulla oli kaks päivää menkat myöhässä ja tunsin pari tuntia järkyttävää menkkakipua ja sit seuraavana yönä tuli pien tuhru veskipaperiin.. Se oli se kiinnittyminen silloin [:)] Jännittää puolestasi!!
 
Voi taas tullut uusia! onnea kovasti!![:)]

Nuista oireista, itselläni ei ole ollut onneksi tuota pahoinvointia. Oon kuullut, että se voi olla tosi tympeää. Mutta ei se kyllä kivalta tunnu tuokaan, että tissit on kauhean hellät koko ajan. Mutta neuvolakäyntiä odotellessa. Kerrotaan tänne sitten kuulumisia. Innolla odottelen, että itsekin saan sen äitiyskortin ja että pääsee pian katsomaan pikkuista ensimmäistä kertaa. :) <3 Mutta nyt saunaa lämmittelemään ja kullan kainaloon. Hyvät yöt kaikille!
 
Nipsu ja Minni, minäkin olen tyksiläisiä. En meinannut ensin rekata tänne ollenkaan, kun jo parilla muullakin palstalla olen listalla, mutta piti kuitenkin tunkea mukaan [:)]

LA 17.7., eka lapsi, ikää 29, ihan todeksi ei vielä meinaa uskoa. Vointi on ollut hyvä (siskolla on ollu hirmuista pahoinvointia aikanaan ja vähän pelkäsin, miten mun käy..), mitä nyt jumbotissit aristaa... Vähän jänskättää, onko alkio siellä missä pitää ja sellainen kuin pitää, mutta aika sen sitten näyttää, eipä se stressaamisesta miksikään muutu. Kiva kun on tällainen vertaistukiketju!
 
Hen, kyselit kohdun kasvukivuista. Viime yönä töissä nousin tuolilta ja saman tien vihlaisi lujaa alavatsalta. Oli pakko istua takaisin ja hengittää hetki. Sen jälkeen alavatsa oli nipistelevä ja hieman arka. Ihmettelin jo että mitä nyt, pelkäsin pahinta, mutta mitään vuotoa ei ole ollut eikä kipuilu ole jatkunut enää tänään. Oletan siis että oli kasvukipua.

Tiistaina ensimmäinen neuvola, joten täytyy varmaan kysellä siellä tarkemmin. Nyt jatkamaan työntekoa, onneksi on hiljaista.
 
Tosi kiva että täällä on tosiaan muitakin TYKSiläisiä ja vieläpä suunnilleen samanikäisiä[:)]
Mulla ei tosiian raskausoireita juuri ole, mahaan sattuu sillon alkuaikana ja nyt nekin on loppu melkein kokonaan. Väsyttää tietysti aika paljon,päikkäreitä on mukava nukkua ja sen olen huomannut että mainoksetkin voivat itkettää[:)] Eka neuvola on vasta 14.12, toivotaan että kaikki menis hyvin. Tuntuu välillä että olenkohan raskaana ollenkaan kun ei tunnu juuri missään..
 
Moikka,

Täällä olisi vielä yksi uusi heinäkuinen odottaja :) Laskettu aika olisi 9.7.2011, minulla ikää 24v ja synnytyssairaala tulee olemaan TAYS, niin ja ensimmäinen lapsi tulossa. Jonkin aikaa olen tätä ketjua jo seurannut, mutta kun tämä koko raskaus tuntuu niin epätodelliselta niin en ole uskaltautunut aikaisemmin mukaan. Tällä viikolla keskiviikkona käytiin ekassa neuvolassa ja kun torstaina kävin muista syistä gynellä niin hän ultrasi samalla ja kyllä siellä kohdussa köllötteli pikkunen ja sydän löi kovasti :)
 
Täällä pahoinvointi jatkuu ja nyt parina aamuna on saanut olla halailemassa pönttöä ihan tosissaan. Eilen en pystynyt paistamaan jauhelihaakaan, kun pelkkä haju alkoi etomaan. [8|] Onneksi mies sitten teki sen mun puolesta. Nyt vain jännitellään, että milloin pahoinvointi alkaa siirtymään takavasemmalle, koska mulla jatkuu opiskelut jo 7.12. ja jokaisesta kurssista voi olla pois max. 3krt ja kurssit kestävät ihan helmikuulle asti. Voi tulla tiukkaa, jos pahoinvointi päättää pysyä kuvioissa tai vielä jopa pahentua.

Ja noista kohdun kasvukivuista kun kyseltiin, niin täällä ainakin on ollut paljon vihlaisuja, pientä nippailua ja alavatsan "menkkamaista" jomotusta. Jotenkin mulla nämä ajoittuvat yleensä vielä iltaan, tiedä sitten miksi.

Kaele, rv 6+4
 
Kiva nähdä että uusia on taas tullut [:)]
Ja myös se on kiva huomata että täällä on muutamia joilla synnärinä TAYS. Kuten itsellänikin. Hiukan jännitän tuota TAYS:sia vaikka kuulostaa ehkä tyhmältä mutta elämäni ensimmäiset kaksi vuotta periaatteessa asustelin TAYS:sissa ja vanhempani kävivät vain minua katsomassa kun töiltään ja muilta lapsilta kerkesivät.

Tänään on nippaillut ja vihlaissut muutaman kerran mahasta varsinkin noustessa ja ruokailun jälkeen. Mitään vuotoa kuitenkaan ei ole joten toivon ettei se ole vakavaa. Alkuviikosta olisi ensimmäinen neuvola tiedossa [:)]
 
Täälä myös synnytyssairaalaksi valittu Jorvi, koska lähellä kotoa (n.10 min autolla). Pääsee mies sit kotiin käymään välillä kätevästi ja muutenkin jotenkin mukavampaa, että tietää sairaalan olevan lähellä jos tulee kiire synnyttämään! [:)]
Kaksi viikkoa ensimmäiseen kunnalliseen ultraan ja sit saakin rentoutua joulun viettoon. Perinteiset jouluherkut kuten sinihomejuusto, mäti ja graavilohi taitaa nyt jäädä syömättä, joten pitää keksiä muita herkkuja. Onneksi ruokahalua löytyy ja tällähetkellä suurin himoni on näkkileipä suolakurkulla.
 
Mun neuvolatäti sanoi, ettei vielä kannata ottaa influenssarokotusta, koska suoja ei ylety vielä vauvaan. Se kehotti ottamaan influenssarokotuksen vasta keväällä, jolloin vauva saa siitä suojan ensi talveksi. Miten teillä muilla? Santsuko oli saanu? Missä muuten Santsu käyt neuvolassa? Mun neuvola on Espoon keskuksessa. [:)]
 
Kiva, että mukaan tulee vielä uusia heinäkuisia odottajia! [:)]
 
En tiedä onko kohdun kasvukipuja vai mitä ihmettä, mutta herään öisin ihan valtavaan mahakipuun. Kipu on menkkamaista kipuilua, mutta kovuus on vain jotain ihan käsittämätöntä. Ikinä ei ole tehnyt niin kipeää..! [>:] Yritän olla asiasta huolestumatta, kun ei kuitenkaan mitään vuotoja ole ollut. Samantapaista menkkamaista jomotusta on iltaisin turvotuksen kans, mutta tuolloin kipu on todella lievää öiseen verrattuna.
 
Mimi83 kirjoitteli synnytyssairaalan läheisyydestä. En tiiä onko kellään muulla näin lähellä kuin meillä, kun siis OYS näkyy olohuoneen ikkunasta ollen tien toisella puolen. Olenkin miettinyt voisko synnyttämään mennä kävellen, kun olisi nopeampaa ja helpompaa kävellä pyöratietä pitkin kuin lähteä autolla kiertämään autotietä pitkin..! [:D]
 
Mimi83 Mä käyn neuvolassa Suvelan lastentalossa. Koska ei olla muutettu esikoisen jälkeen on se sama kuin ekallakin kerralla. Meiltä Jorviin on n. 5 minuutin ajomatka. Ajan Jorvin ohi aina työmatkalla ja sen vuoksi synnytys tulee mieleen melkein joka päivä [:)]
Mut ei se haittaa sillä mulla on ihan hyvä mieli siitä ekasta kokemuksesta.
 
Pitkästä aikaa ehdin taas kirjoitella, pitää vesseli kiireisenä [:D] Mulla on ollut reilun viikon kurjaa kuvotusta pitkin päivää, aamut pahimpia. Pojasta oksentelin reilusti, mutta vain aamuisin. Nyt ei tuu ylös mutta on koko päivän paha olla, joskus öisinkin. Ei kiva! Ja turvotustakin on enempi vähempi, sama oli pojasta että ekat 12 vkoa olin turvonnut ja sitten se hävis noin vaan. Mentiin naimisiin vkolla 17 eikä mahasta tietoakaan [:)] nyt toki voi tullakkin aiemmin kun toka raskaus, eikä edellisestäkään niin kauaa.
Noita tietoja vielä, oon siis 30 v ja TAYS on synnytyssairaala.
 
Heippa kaikille! Taas uusia heinäkuisia odottajia, tervetuloa!

Hassua, kun ollaan kuitenkin tänkin kuukauden sisällä niin eri vaiheessa. Alkukuun LA -ihmisillä on jo kohta vaikka kuinka monta viikkoa takana ja kait se maaginen 1. kolmannes ehtii täyttyä jo ennen joulua (en nyt jaksa tarkistaa mutuani, mutta niillä main :)

Ja sitten on meitä loppukuun ihmisiä, joilla kaikki on vielä melko alussa, itsekin siis vasta viikko sitten sain tietää olevani raskaana. Tulis jo joulukuu, niin ultrat ja neuvolat ois lähempänä!! [;)]

Ruoasta kysyisin, et syöttekö enemmän ku ennen? Luin et oikeestaan ei pitäis vielä olla paljoa nälempi ja painonkaan ei ois tarkoitus vielä pitkään aikaan nousta? Mä oon kyl syöny enemmän ku ennen ku se pitää myös kuvotusta poissa... oon itte ollu aina tosi hoikka, et kyllä musta sanoisin et painoa on ihan pikkusen tullu (tai siis esim. tissien olematon koko ku on vähän ees kasvanu, ni kai nekin jotain painaa [;)]) Mut et niin, kyllä täällä nälkäsempiä ollaan ku ennen. mites muut?

Minnuska89:lle pahottelut vielä tädistä, kurjaa! Mut elokuu on hyvä kuu, sinne siis!

ElliX
 
ElliXtuosta syömisestä... Musta tuntuu, että kerralla en varmaan syö enempää kuin aikaisemminkaan, mutta kun tarvii syödä useammin kuin ennen pitääkseen tuon pahan olon loitolla, niin kyllä sitä vaan kokonaisuutena tulee enemmän syötyä.

Mulla alkaa olla jo vähän vaikeuksia nukkua mahallaan, tissit on sen verran kipeet ja jotenkin mahassakaan ei enää tunnu kivalta maata sen päällä. Joten yöt on välillä melkoista ihmettelyä, että mitenkähän päin tässä nyt olis. Ja väsymys on kyllä valtaisa. Viikonloppuna nukuin molempina öinä helposti sen 13 tuntia, nyt tuntui taas tosi vaikealta päästä aamulla ylös töihin, vaikka yöunia oli takana jo yli 9 tuntia. Helpottaako tää väsymys jossain vaiheessa?

Huomenna neuvolaan, jee!
 
Takaisin
Top