HEIKUN KEIKUN HELMIKUU

Huomenta!

Nyt se arki starttas.... mies lähti kouluun ja nyt me koitetaan Joonan kanssa kuluttaa arkipäivät ja odotetaan viikonlopun auvoa. Noh, kesä tulee toivottavasti pian ja onneksi miehellä on kohta vielä yks viikko isyyslomaa edessä.

Halipossu, se lattareiden paikka ei selvinnyt, mutta selvittelen ja kerron sit. Mä haluan kans jonkun kerran viikossa harrastuksen, liikunnallisen, mulle ja pojalle, koska muuten mun omat urheilut jää kyllä ihan minimiin tässä tän vuoden aikana :(

...jaha, rääky alko.
 
Käääk...
aika varattu uuteen neuvolaan! Soitin äskön ja sain sen heti samalle päivälle! Kyllä täällä maalla on nopeeta toimintaa!!!!
Meen nyt ukon kainaloon aamutelkkarille, kun tuo tirpukka nukkuu. Tuun ip. päivittää meijän neuvolakuulumiset!
Meni taas omaan napaan.... mutta mullapas se onkin niiiiiiin SUURI! (ja löysää nahkaa ympärillä,jee)

AI, onnea vaan SANNAKOOON ja HALIPOSSUN "kyläjuhliin". hyvä idea.
 
Hah! Täällä taas! Mitenhän tätä omaa aikaa nyt näin hurjasti piisaa? Täällähän ehtii ihan laulaen soudella palstalta toiselle, kun pieni mies vetelee sliippiä. [:)] Viime aikoina yöt ovat menneet hienosti valvoessa (niin viime yökin) ja päivisin sitten ollaan untenmailla, mutta sillai hyvien lyhyen kaavan kautta. Nyt tuo kääryle taas simahti, kun päivä valkeni ja kohta se varmasti taas aukoo silmiään ja verryttelee äänihuuliaan. Niin ne päivät vierähtävät. Tuota pientä ihmistä katsellessa silmäkulmat kostuvat päivittäin, kun olen pakahtua onnesta! Myös tämä kiintymyksen voimistuminen saa minut myhäilemään. Joka päivä tuota pientä rakastaa enemmän ja enemmän. Ihmeellistä!

Ihmeellistä oli sekin, että eilen tämä mamma pääsi "rassaamaan röörejä" (kuukausi synnytyksestä = en olis ikinä uskonut!). Jo pari päivää sitten ajattelin, että kellarikerroksen kunto alkaa olla ihan ok. Haava ei ole ollut enää kipeä ja jälkivuoto on ilmeisesti vihdoin loppunut. Tuolloin mun piti yllättää mies ja tarjota sille pääsylippua tuonne kaikkein pyhimpään, mutta pikku käärö oli toista mieltä. Kahteen päivään ei päästy miehen kanssa lähekkäin, vaikka yritys oli kova. Parhaimmillaan päästiin jo petiin asti, mutta sitten alkoi kopasta vaativa vikinä ja parku. Ei auttanut kuin siirtää omat tarpeet taka-alalle. Mutta eilen sitten koitettiin sitä oikein intiimiä läheisyyttä...tutustumista tämän ÄIDIN muovautuneisiin sopukoihin. Oli ihanaa olla masut vastakkain niin kuin ennen vanhaan. Paikat ovat tosin vielä "vähän jumissa" ja arat, mutta hellästi ja rauhallisesti saatiin homma vietyä loppuun asti. Aivan mahtavaa!

Ja asiasta toiseen...

Me voidaan SannaKoon kanssa pistää kesällä kyläjuhlat pystyyn ja sitten kutsutaan teidät kaikki tänne meidän pieneen pitäjään, jonka ohi höyryjunat puksuttavat! Hih! (-> VR siirtyy takaisin vanhaan kalustoon, joka kulkee ongelmitta kesät talvet...toiveajattelua?)

Kyllä maalla näyttää olevan TODELLA nopeaa toimintaa, kun neuvola-ajan saa noin vain samalle päivälle. Ehkäpä Maarinen on kylän ainoa perheellinen ja pääsee noin suitsaitsukkelaan oikein yksityiseen neuvolaan...täydellistä! [;)] Huikkaanpa muuten Venlalle 2-kuukautisOnnittelut, kun asian tuosta tickeristä huomasin!!!

SannaKoolle voimia tuleviin piiiiiiiitkiiiiiin päiviin... Kyllä menneellä viikolla itsekin huomasin, kuinka ihanaa on, kun mies on kotosalla paikalla ja tilanteissa läsnä. Koko viikon jaksoin sillä ajatuksella, että kohta on viikonloppu, jotta saadaan viettää yhteistä aikaa perheenä ja minä sain aikuista seuraa. Kyllä sitä arvostaa! Niin ja mitä aikuiseen seuraan tulee...voitais sopia keskiviikkona aika yhteiselle vaunuilulle tai kuppikuumalle vaikka ens viikolle, tai jotain. Ei sitten aivot niin pehmenis!

Mulla alkoi tänään aamu vesileikeillä! Vettä täyteen ämpärit, vauvan amme, iso kattila, vedenkeitin, koiran kuppi jne. Taas meidän taloutta siunataan vesikatkolla. [:@] Tällä kertaa ilmoitus tuli sentään jo perjantaina, mutta nyt kesto on 2,5h. Kääryle nukkuu, eikä mamma pääse suihkuun. Onneksi sain vauvan aamupesut tehtyä ajoissa. Pitäisköhän pistää sauna lämpimäksi ja mennä tonne lumihankeen juoksemaan ilkosillaan, että naapurit saavat syyn soittaa poliisille? Onneksi sain sentään ajoissa tehtyä vauvan aamu- ja pyllypesut. Oli aivan pakko varmistaa, että puvun sisällä ei ollut muhimassa vuoden niskakakat. Sehän ois niin vakio, että kun vettä ei ole saatavilla, niin pikku mies räjäyttäisi potin [:D]

Nyt toivottelen ihanaista maanantaipäivää teille kaikille!
 
... jatketaan tuota edellistä ajatusta, kun Joona keskeytti :)

Eli siis itse oon ihan samaa mieltä kuin Halipossu, lapsilla ei tosiaan kannata olla liikaa ohjelmaa. Ei edes sitten vähän vanhempana... itse kun harrastin voimistelua ja uintia lapsena (plus siihen päälle snorkkelisukellusharrastus), niin treenejä oli jo ala-asteen loppuvaiheilla sen 9 kertaa viikossa. Muistan aina ajatelleeni, että ihanaa kun on juhlapyhiä, että syödään perheen kanssa yhdessä saman pöydän ääressä! Rakastin kyllä harrastuksiani ja oikeesti nautin niistä, mutta nyt taaksepäin katsoessa oon kyllä niin onnellinen, että yliliikkuvat nivelet pakotti mut lopettamaan kisaamisen (ja hiljalleen harrastamisenkin) yläasteen alussa. Lapsesta asti kun totuin sellaiseen suihkimiseen paikasta toiseen, niin nää tällaset ylivilkkausoireet ilman todellista sairausdiagnoosia on sitten edelleen rasitteena...

Harrastaminen on silti mun mielestä tosi tärkeetä, ja Joonalle toivottavasti löytyy myös aikanaan sellaset jutut, mistä se itse tykkää ja tahtoo tehdä, mutta haluaisin opettaa pojan myös viihtymään vähän rauhallisemmassa menossa. Nyt vauva-aikana meille kuitenkin sopis joku kiva harrastus, koska minä itse en ihan pelkästään kotona osaa touhua järkätä... niin että sitä tasapainoa tässä opettelen itsekin ;)

EDIT: Hihih, on tainnu Halipossulla jo pehmetä pää, kun höyryjunista haaveilee... Vaan mielikuva oli kyllä ihan hauska! :)
Ja oooo! SEKSIÄ! Mä sellaisesta unelmoin vaan, ei oo vielä röörien tutkimiseen asiaa. Tosin eipä noita mahiksia ajallisestikaan kauheesti oo onneks ;)
 
Lasten harrastuksista vielä...Mä olen kanssa SannaKoon kanssa samaa mieltä, että harrastukset on hyvästä (sopivassa määrin), ehdottomasti! Joskus oon kyllä päässyt ihmettelemään sitä, että jo reilusti alle kouluikäisillä lapsilla on ollut niin monia harrastuksia, että joka illalle on jotakin. Ensin ollaan päiväkodissa "aamuseitsemästä iltaviiteen" ja siihen päälle sitten vielä harrastellaan. Hei hyvää päivää! Kyllä oon selkeästi sitä mieltä, että tuollaisen pitkän päivän jälkeen se oman isän ja/tai äidin antama yhteinen aika, läsnäolo ja huomio ovat tärkeämpiä kuin liuta harrastuksia. Kyllä sitä aikuinenkin väsähtää tuollaisen työpäivän vedettyään, saati sitten pieni lapsi. Vai mitä?
 
Mä valmensin aikoinaan (n. 15 vuotta sitten) koripallossa pieniä tyttösiä. Muistan yhden "vanhempainillan", joka vedettiin yhdessä joukkueemme toisen valmentajan kanssa. Oltiin huomattu treeneissä ja peleissä, että jo ihan noiden aloittelijoiden (ja erityisesti vähän vanhempien lasten) vanhemmilla oli hirmuiset tavoitteet ja vaatimukset lapsukaisilleen. Vanhempainillassa sitten keskustelimme hyvässä hengessä siitä, että pienille lapsille on ensisijaisen tärkeää se liikkumisen tuoma ilo (joka kantaa lasta eteenpäin liikunnan saralla lajista riippumatta) eikä hampaat irvessä saavutettu palkinto voitetusta pelistä tms. Yksi ihan fanaattinen äiti ymmärsi tuolloin ihan selkeästi "yskän" ja me oltiin todella tyytyväisiä...ja se lapsi, sekin vaikutti tyytyväiseltä, kun sai juosta pallon perässä ilman "suuria vaatimuksia" (ja ihan vain muutaman kerran viikossa, eikä joka päivä). Nykymaailmassa suorittamista pidetään tärkeänä mittarina niin koulussa kuin työelämässäkin, joten musta on oikein hyvä, että kilpaurheilu tulisi osaksi lasten elämää vasta vähän myöhemmässä vaiheessa.
Itselläni oli aikoinaan treenit viidesti viikossa + salitreenit pelit ja muut harrastukset, mutta tuolloin olin "jo" yläasteikäinen ja tiesin mitä halusin.
 
No niin, tämä nyt tästä... :)
 
Heippa!

Piti tulla jo eilen tänne kirjoittelemaan, mutta enhän mä sitten ehtinytkään, kun Benjaminilla oli känkkäränkkäpäivä. Ressukka. Ja pari päivää on syönyt parin tunnin välein (ei onneksi öisin), eli taitaa olla Hennasin Pinjan tapaan kasvuspurtti menossa Benjilläkin. Tänään se näköjään sitten nukkuu... Kannoin sen äsken makuuhuoneesta tänne olohuoneeseen, eikä ees herännyt! Taitaa olla pieni poika tosi väsynyt.

Meillä oli kiva viikonloppu, joka alkoi mukavasti pizzalla. [:)] Ja lauantaina pidettiin miehen myöhästyneet synttärit. Tosin vieraita ei ollut kuin 4, kun ei haluttu hirveetä älämölöä tänne Benjaminin ollessa vielä näin pieni. Ystäväpariskunta otti mukaan 9-kuukautisen lapsensa, joka nukkui tyytyväisenä retkisängyssään meidän makkarissa illan ajan. Ja eilen sitten käytiin miehen vanhemmilla syömässä. Tekemistä siis riitti, mutta kuitenkin oli suht rauhallista.

Oijoi, Halipossu se on jo sitten päässyt pidemmän kautta miestään halimaan. <3 Meillä oli täällä kanssa suunnitelmissa nuo hommat viikonloppuna, mutta suunnitelmien asteelle vielä jäi. Jos tällä viikolla paremmalla ajalla... Kyllä sitä miestä on jo tullutkin ikävä!

Amppu: täällä minäkin silmät sumussa luin sun kirjoituksen palstan hengestä. Nätisti sanoit. Ja täysin samaa mieltä olen sun kanssa siitä, että on ihanaa että on (netti-)ystäviä joiden kanssa jakaa äitiyden ilot, surut, pulmat sun muut. [:)] Meilläkin Benjamin muuten tykkää siitä kun hänelle lauletaan. Erityisesti Oravan pesä-laulu on suosikki, joka saa Benjin aina hymyilemään. [:D]

Nukuttamisasennosta kannan oman korteni kekoon: täällä on ohjeistuksena, että ehdottomasti vauva nukutetaan selälleen. Tää on taas sitä täällä pelättyä kätkytkuolema-juttua, eli selälleen nukuttamalla vältetään vauvan kellahtaminen naamalleen. Ja Benji kääntelee unissaan päätään puolelta toiselle, eikä ainakaan vielä oo takaraivosta tullut littanaa. [;)] Nätin mallinen pää sillä on. Paitsi kalju läntti on kyllä jo takaraivolla, samaten kuin korvien päällä. Hihi.

Sitteristä tuo meidän rakkauspakkaus ei ollut alkuun lainkaan innostunut. Heti pääsi parku, jos siihen laitettiin. Nyt Benji viihtyy siinä jo vähän paremmin, ja pari kertaa on siihen sitten jo simahtanutkin. Olen antanut sen siinä nukkua, kun asento on aikalailla makaava siinä, ja neuvolan mukaan tarpeeksi pehmeä, eli ei rasita selkää kuulemma. Eli nämäkin ohjeistukset, samoin kuin nukuttamista koskevat, tuntuvat olevan maakohtaisia.

Hei, tähän loppuun kysymys: Mistä te olette hankkineet niitä maidonkerääjiä? Saako niitä Suomesta ihan marketeista tai apteekeista, vai oletteko jostain erikoisliikkeistä ostaneet? Mä olen niitä netistä katsellut, ja ainakin Amazonilla tilattaessa ne maksaa jotain 26 euroa. Mitenkäs Suomessa?
 
Ailime: Aika kalliita maidonkerääjiä siellä Amazonissa! Mulla on ihan marketista ostettu Ainun maidonkerääjä, eikä ollut mitenkään kallis. En muistanut montako euroa maksoin, joten googletin sen ja esim. Pikku-Piian nettikaupassa (joka oli googlettamalla eka linkki) se maksoi näköjään 5,60e. Eli jotain samansuuntaista muistan siitä itsekin maksaneeni.
 
Hei vaan kaikki! Matkasta piti tulla kertomahan lisää! Eli lennot meni varsin mukavasti, saatiin kummallakin siivulla ottaa turvakaukalo mukaan ja siinä mukula sitten suurimman osan ajasta nukkuikin. Imetys oli mun mielestä hankalaa kun oli vähän tilaa ja paluumatkalla kävinkin vessassa pumppaamassa ja syötin pullosta laskun aikana ja siihen herranen sitten taas nukahtikin. Ei kyllä reagoinut yhtään nousuun eikä laskuun. Lentoemot oli tosi ystävällisiä ja avuliata, kävivät monestii kyselemässä vointia ja ihastelemassa! Saatiin Finskin ruokalappukin lahjaksi. Saksassa saatiin ottaa rattaat portille asti. Kaikki meni kyllä tosi hyvin, eipä oikeen edes tule nyt mieleen mitään erikoista mainittavaa.

Huomenna lähdetään uudelleen lentelemään meidän toiseen kotiin Unkariin ja nyt jänskättää enemmän kun menen pojun kanssa yksin enkä ota kaukaloa tai rattaita mukaan. Ajattelin kantaa liinassa kentällä ja toivon että viihtyy. Välillä nimittäin viihtyy ja välillä ei. Ja nyt tietty pitää pitää sylissä koko ajan eli kuviot on vähän eri. Ja pumppaan varmuudeksi satsin pulloon lisukkeeksi mukaan jos vaikka joudutaankin olemaan ahtaasti vierivieressä muiden kanssa. Ja ehkä eniten hirvittää että täällä ei taas olla kakattu kuuteen päivään ja hyvin todennäköisesti meidän kakkavuorokausi nyt sitten osuu tohon matkan ajaksi.. Tavaraahan sitten tulee.. Mietin jo et otan varmuudeksi muovipussin mukaan ni voi sitten pudottaa pojan vyötäröstä alaspäin sinne jos just lennolla törähtää Joonat! [:D]

Kohta pitäisi alkaa pakkaamaan, oon vaan lykännyt ja lykännyt kun en tiedä mitä kaikkea sitä kuukauden aikana voi tarvita. Poika kasvaa niin vauhdilla eli pitää cissiin varmuudeksi ottaa jotain isompiakin vaatteita mukaan. Eli lisää matkakokemuksia sitten viimeistään keskiviikkona!
 
Kiitti Halipossu! Mä aattelinkin, että perhana kun on kallis tuollainen kerääjäsysteemi! Kiva tietää, että ne on Suomessa noin edullisia! Siispä ostan sieltä. Täällä en oo missään kaupoissa moisia edes nähnyt... Minkähänlaisilla kirjoitusvirhehirviöillä mä olen viimeksi tuota maidonkerääjää googletellut, kun en löytänyt mitään, ja nyt kun uudestaan googlettelin, niin ekanahan tuo Pikku-Piian kauppa sieltä pompahti...? No joo, löytypä nyt sitten kuitenkin.

Iona: hienoa kuulla, että meni reissut hyvin! Mua alkaa jo kanssa jännittämään, kun kahdestaan lennetään Benjin kanssa sinne Suomeen, ja joutuu poika istumaan mun sylissä lennon ajan. Ja tosi huonolla paikalla vielä istutaan, vähän harmittaa kyllä. Finnairilla näköjään valitaan paikka jo matkaa varattaessa, kun taas esim. KLM antaa varata paikan vasta check-inin yhteydessä. Silloin yleensä oon ollut ekojen joukossa, ja päässyt hyvälle paikalle. Mutta nyt siis istun koneen takaosassa kahden muun matkustajan vieressä. Sain sentään käytäväpaikan, että pääsen tarvittaessa siitä pomppaamaan pois tarvittaessa. Miten muuten sujui vaippojen kanssa, jouduitko vaihtamaan? Onko koneessa sellaista paikkaa, missä vaipanvaihto onnistuu?
 
Voi *ittu mikä yö!!! [:@][:'(][:(][&o][X(] Oikeasti! Neiti nukkui ehkä kolme tuntia ja minä siis myös!!! [&o] Hiukan on väsy! En tiedä johtuuko nyt siitä rotavirusrokotteesta, jonka sai viime viikolla. Neuvolassa sanottiin, että voi aiheuttaa vatsa- ja suolisto-oireita. Noh, seuraavana päivänä huudettiin useampi tunti mahaa ja nyt eilen kakka oli vihreää!!! [8|] Ja sitä tuli koko päivän aikana tosi vähän aiempaan verrattuna. Tänään se on ollut jo ihan "normaalin" väristä, mutta edelleen sitä on tullut tosi vähän. [>:]

Ja ihan uskomaton houdini on tuo tyttö! Nukkumisesta tulee harvoin mitään ilman kapalointia ja viime yönä kapaloin Pinjan valehtelematta ja liioittelematta kymmenen kertaa!!! [:@] Joka kerta, kun nostin paketin omaan sänkyynsä nukkumaan kuului noin viiden minuutin ajan ähinää ja älytöntä mylläämistä ja voilaa vaan, neiti oli vapautunut kapalosta. [X(] Voi erkki, mitä tuon kanssa tekisi?! Toivottavasti oli vain poikkeus tuo viimeöinen. Kaksi edellistä yötä kun nukkui kuin unelma - viiden ja neljän tunnin pätkiä ja söi kerran tai kaksi. Ehdin jo hehkuttaa kuinka hyvin meillä nukutaan, mutta... [:(]

Seksistä: joo, päästiin kokeilemaan miltä tuntuu seksi iskänä ja äiskänä. Hiukan jännitti, mutta paikat "toimi", kuten aiemminkin, limakalvot on vaan kuivemmat. [;)] Kyselin mieheltä, että tuntuuko väljältä. [:D] Ja Maarinenkos se "kehui" (not) äippäpakkauksen liukastetta... Ei voi käyttää! Kamala kirvely! Kai apteekista saa jotain toista merkkiä...?

Ajattelin, että kokeilisin Pinjalle Nan:ia ihan vaan sen vuoksi, että voisi jättää yön yli hoitoon mummolaan. Oletteko huomanneet Nan:in aiheuttavan vatsakipuja tai muuta? Meidän neidillä kun tuo vatsa tuntuu olevan aika herkkä...

Pitänee hipsiä päiväunille, kun Pinjakin vetelee vaunuissa sikeitä...
 
hennas, toisten mahaan sopii paremmin nan, toisille tutteli... Meillä tutteli sai mahan sekasin ja lapsen rääkymään, joillakin nan tehnyt saman. Eli vaan kokeilemalla taitaa selvitä. Ja mikäs se oli se sintun (?) hehkuttama korvike, mikä ilmeisesti oli jotenkin hypo-allergenistä?

Nyt vasta muistan, piti vko sit jo kysyä... Ootteko kukaan hoitanu vauvan suuta puolukkamehulla? Kuulemma ehkäsee sitä sammasta ja kun Joonalla on vähän valkea kieli maidonmussutuksesta, niin neuvolantäti kehotti antamaan sokeroimatonta puolukkamehua. Vaan mistä sellaista saa? Oon (marketeista) löytäny ainoastaan makeutettuja (sokeri/hedelmäsokeri) puolukkamehuja...

Ja Ionalle hyvää unkari-eloa! Itsekin pitäis keväällä Budapestiin matkaa katella, kun veljeni sinne vaihtoon lähto ja ois siis hyvä sauma käydä kylässä ku ois majapaikka... ;)
 
no niin, ystävät ja "KYLÄLÄISET"!

Minusta tuntuu, että mullon aina hirmu kiire kun rupeen tänne naputtelee. Onkohan kellään muulla samaa vikaa? Korvat oikeen venyy tuonne kopan suuntaan. Koska, ihan satavarmasti, sieltä kohta vaaditaan huomiota ja toimanpiteitä!

Oi, meijän uus maalaisneuvola oli hieno! Taidettiin tosiaan olla ainoat asiakkaat, kun ei ristinsielua näkyny missään!!!! hih! kokonainan lupaskka tunti sielää turistiin asioita. Minään jo kiireisiin tottuneena, puolen tunnin jälkeen kelloa kattelin, että taitaa siellä olla jonoa oven takana, jospa päästettäis seuraava sisään... Ei siellä ketäänb olllu, edes rattaita eteisessä, eikä rattaiden märkiä jälkiä!!! paikka oli tosi siisti ja kaunis. Lalut, joita oli paljon, olivat uusia ja kauniisti järjestyksessä. Lottovoitto Koskelan ahtaan ja kapean, mutta niin niin kodikkaan vanhan neuvolan jälkeen!

Lapsikin oli kasvanut pitkäksi, 61 senttiä ja painoa vaaka näytti (hieno digitaalinen) 6120 g! Tekihän tuo tyttö vaadittavat temputkin. Näytti siinä poislähtö tohinassa vielä roheasti äänijänteiden kunnonkin. Yritin tarjota hätäpäissäni tissiä. No tissihän oli kivi kova ja kauheessa paineessa. Olin syöttäny aamulla kaheksalta viimeks, enkä älynny sillon pumpata jo yöllä syntynyttä painetta pois. Siinä sitä huuotoa kuuneltiin kotiin saakka ja kotona vielä tunti päälle. Voi pikku rassukka!

kommentoitavaa oli, vaan taas tuo aito lapsi herää...äkkiä:
Ionalla se onkin sitten kohta konkarin kokemuksia matkailusta! toivottavasti huominen sujuu hyvin kun yksin matkustat! Vauva repussa kuulostaa järkevältä valinnalta kentälle!

hennas pitäiskö sitä liukua hakea ihan hotlipsistä? Matkaanhan vois tarttua jotain muutakin mukavaa!!!

Sannakoo löysin sieltä vauvanhoito.com.:ista jonkin linkin kautta mukavia jumppaohjeita äidin ja vauvan yhteisen liikuntaharrastuksen aloittamiseen koti oloissa. Mutta sä taidatkin tarvita ihan ison porukan, paljon tarinoita ja suuret peilit seinälle.... (tulkaa siis meille!! lueteen ohjeet koneelta ja heilutellaan jalkaa porukalla!)

pranametri kauheesti kiinnostaa teijän eilen iltainen synttäri juhlahetki! esim: oliko eväs hyvvää kylillä ja selviskö muori lapsenhoijosta?

Minä könyän taas tissiä näyttämmään tuonne peräkammariin!
ps.saatto tulla kirjotusvirheitä, mutta en kehtaa korjata!
 
Iona: Mukava kuulla, että lennot sujuivat mallikkaasti! [:)] Mietin tässä, että missä vaiheessa selviää, saako kaukalon tai rattaat raahata mukana, lähtöselvityksessäkö? Ja siis meneekö se sitten niin, että henkilökunta hoitaa kamppeet (vaunut/rattaat/kaukalo) portilta ruumaan, jos niitä ei sitten voi ottaa matkustamoon? (Ei tajuu, blondi! [:D]) Toi liinan käyttäminen kentällä kuulostaa hyvältä, jos vaan pienokainen suostuu siellä olemaan...Meillä on liina, mutta toistaiseksi se on aiheuttanut pikku kaverissa pelkkää kitinää. [&o] Ja kuten Ailimekin ihmetteli, niin kuinka tosiaan se vaipanvaihto sujuis koneessa? Siellä pienessä vessassako hommat pitää hoitaa (onko siellä edes mitään hoitotasoa tms.)? Meillä on suunnitteilla pitkät lennot, joten sen takia utelen. Ehkäpä on vaan otettava kanssa joku valtavankokoinen muovipussi mukaan, jossa poikanen voi sitten matkustaa...loistava idea! [:D] Ja onko vauvalle sitten omat turvavyöt tms. kun hän matkustaa vanhemman sylissä? Luultavasti joku viritys siellä koneessa on oltava ihan jo ilmakuoppienkin varalle. Toivottavasti seuraavatkin lennot sujuvat teillä yhtä leppoisasti ja suuret lastit törähtelevät vaippaan sitten muualla kuin siellä lentokoneessa. Lisää matkakuulumisia (ja vinkkejä) odotellessa...
 
Hennasille (ja kaikille muillekin yöt läpeensä valvoville...siis ainakin minulle itselleni [;)]) sympatiat ja jaksamista tuleviin koitoksiin! Meillä taas nukutaan tähän aikaan, joten takuuvarmasti tulee taas olemaan piiiiiiiitkä yö edessä. Ja jee! Säkin olet päässyt kokemaan ekan kerran suuren hurmoksen äitinä, onnittelut siitä! Taitaa olla enemmänkin lempeä ilmassa näin ystävänpäivän lähestyessä <3 Mitä tohon "väljyyteen" tulee, niin täällä mies ainakin kommentoi paikkojen olevan "piukassa" kunnossa. Jippii! (Enpä olis sitäkään heti uskonut.) Ja täällä ei ainakaan ole mitään käyttöä noille liukkareille...liukasteet löytyvät edelleen omasta takaa...huh! Mä olen ainakin niin herkkä kaikille "ylimääräisille" aineille, joten hyvä ettei tarvii testata sitä äippäpaketin kirvelevää tuotetta. Kyllä niitä muitakin liukkareita varmaan apteekista löytyy tai ainakin sitten "alan putiikeista"/ nettikaupoista. Muistaakseni oon nähnyt noita aineita myös isojen markettien hyllyillä.
 
Maarinen: Hienolta kuulostaa toi teidän uusi delux-neuvola!
Ja Pranan kuulumisia odotellessa... Oliko muutakin tarjolla kuin pizzaa? [;)]
 
Tällä erää possunen lopettelee ja palailee taas paremmalla ajalla. Kiitos ajastanne ja oikein rauhallista ja unentäyteistä yötä <3
 
Minä täällä taas hei!

Ai että huomaa taas tän neidin olleen koko päivän kotosalla? Joo, en oo saanut kyllä kotihommia alotetuks, kun niitä ei voi tehdä vauvaa sylitellen... Kun taas tässä koneella se köllii mieluusti sylkyssä, ja mä naputtelen yhellä kädellä ajatuksia ilmoille.

maarinen, katselin kanssa niitä kotijumppaohjeita sieltä sivuilta, mut oon vaan jotenkin niin pirun huono tässä kotona jumppailemaan. Taidan tosiaan tarvita sen musiikin ja ihmisiä ympärille ;) Kilpailuhenkeä, kun testailee, että jaksaako pitempään kuin muut. Ja yhtäkkiä taas muistin, että enhän mä välttämättä saa noita lattareitakaan tanssia ennen ku on ne fyssarit ja muut käytynä! :'(
Teidän neuvola kuulosti kyllä vallan hulppealta! Ei privaattineuvoloita taida meillä muilla ollakaan! Eli sit vaan uutta iltatähteä tuikkimaan, niin saavat he asiakaskäyntejä äitiysneuvolan puolellekin ;)

Levollista yötä kaikkiin koteihin!
 
Halipossu ootko kokeillu sellasta liina-asentoa et vauva on pystyssä naama rintaa vasten, niin et liina menee ristiin jalkojen alla? Meillä ei toiminu se vauva-asento, oli niin kurtussa että vinkuhan siitä heti tuli. Pystyssä viihtyy paljon paremmin. Vasta siinä check-inissä ne kattoo onko kone miten täys eli voiko ottaa kaukalon mukaan. Kärryt piti Suomessa jättää siihen ja Saksassa ne vasta just ennen koneeseen menoa laitettiin ruumaan (joku äijis tuli siis hakemaan). Ailime käy Finskin nettisivuilla vaihtaa paikka! Mun mielestä pitäis onnistua ainakin jos sulla on se etukortti. Viimeistään onnistuu kun tsekkaat netissä sisään, siellä pystyy vaihtaa paikan. Ja jos ei onnistu niin pyydä vielä lähtöselvityksessä, meillä ainakin vaihtoivat vielä siinä ja 'varasivat' viereisenkin paikan tyhjäksi kun kone ei ollu täynnä. Vaippaa ei onneks tarttennu vaihtaa, ei kyllä vessassa taida mahtua. Ehkä sitten siellä lattialla takana emojen sviitissä? Kerron sitten keskiviikkona jos en enää huomenna kerkee koneelle, meillä ei kakkapäivä vieläkään alkanut (viikko viime kerrasta..) eli osuupa sitten sopivasti huomiseksi. Sain vinkin laittaa tollasen kestokuoren tavallisen vaipan päälle, se ehkä estää hieman turahtamasta niskaan asti? Ja todellakin otan sen muovipussin mukaan, Alepan keltainen sopinee teemaan ja siinä on hyvät kahvat mitkä solmii kainaloiden alle! [:)]

Sinttu kateellisena minäkin luen näitä muiden megayöunia! Meillä joskus ekat unet on 3h ja sen jälkeen 1,5-2h koko yö läpeensä. Oon joskus aiemmin yrittäny tota tankkausta mutta ykää kaikki pois eli ei auta. Mutta onneks nyt parin viikon ajan nukuttaminen on ollu lastenleikkiä, vika syöttö kapalossa ja sitten vaan nostaa puoliunisena sänkyyn. Pari kertaa tulppa takaisin suuhun ja kaveri imee itsensä unten maille. Tämä tapahtuu kasin ja ysin välissä, tuntuu että aikaistuu koko ajan. Luulen et ennen tätä en vaan tajunnut laittaa näin aikasin nukkumaan koska sillon alussa poika ei nukkunut tähän aikaan. Nyt siis heti kun meinaa iltakitinät alkaa, yökkäri päälle ja nukkumaan. Jos valvotaan paljon yli ysin, menee usein parikin tuntia saada nukutettua kun on yliväsynyt.

Ai niin MULLA ALKOI MENKAT! [:@] Viikko sitten noin loppui jälkivuoto (kesti siis 8 vkoa, vikat viikot tosin oli vaan vähästä suttua!) ja nyt taas vaipat kehiin. Tamponi tuntuu tosi inhottavalta kun valuu liian alas. Jumpatkaa siskot niitä lantionpohjalihaksia, niitä lantionpohjalihaksia.. Myönnetään, oon ollu laiska.

SannaKoo Mulla kyllä kesti tikkien sulaminen tosi kauan! Muistaakseni viikko ennen jälkitarkastusta oli vikat kadonnu eli 6-7 vkoa synnytyksestä. Niin ja ilmota kun olet hoodeilla tuolla paprikamaassa!

Nyt nukkumaan! Öitä!
 
SE MASUYSTÄVÄLLINEN KORVIKE: nutrilon hypo-allergenic. on siis jauhetta joka sekotetaan keitettyyn, jäähdytettyyn veteen. toiminu ainakin meillä hyvin. saa ainaskin citymarketista ja varmaan muistakin vähän isommista kaupoista.

ALKU-ILTA, ILTA JA YÖ: APUAAAA!!!ALAN OLEE IHAN LOPPU!!!! OIKEESTI!!!
itku alkoi klo 16, eli just silloin kun mies lähti kouluun. ja sitä kesti sitten klo 03 yöllä. että näin meillä. mikä ihme tota neitiä vaivaa? en tajuu! [:(][:(] se raivoo ja karjuu niin että ei saa sitä edes syömään, ei edes pullosta.. mikään ei auta! osaks varmaan masu vaivaa, mut sitten tuntuu että kun itkemisen vauhtiin on päästy niin sitä huudetaan vaikka mihinkään ei enää koskiskaan. hitto. tekee niin pahaa. välillä jo nukahti kesken itkun, mut muutaman minuutin jälkeen säpsähti hereille ja sama huuto jatkui. sit kun vihdoinkin söi hyvin ja alkoi unille niin nukkuu niin levottomasti ja huitoo hulluna käsillä että unesta ei meinaa tulla mitään. Kapalossa ei suostu olemaan, tuttia en viitti enää jatkuvasti antaa kun se tippuu koko ajan ja sit sen perään itketään. ihan sama onko viekussa vai omassa sängyssä... olkkarissa, vessassa, vaunuissa, keittiössä... joka paikassa vaan huutoa.
nyt nukkuu.... aamuisin hyvät unet kun on pesut tehty ja syöty. pari tuntia menee hyvin. sitten onkin taas loppu päivä vaikea saada unille. miks toi ei nuku???? tunti oltiin eilen vaunulenkilläkin ja sieltä se vaan silmät suurena tuijotteli.

Pakko antaa miehen nukkua kun sillä kuitenkin työt ja koulut. ite alan olee ihan zombi... joka yö unta pätkissä max neljä tuntia.

*maailman isoin huokaus*
 
sinttu - nuku silloin jos ja kun vauvakin nukkuu, niin saat edes hieman enemmän nukuttua kuin pelkillä katkonaisilla yöunilla. Otat vauvan viereesi ja alat nukkumaan, silloin kun olisi mahdollista saada hänet nukkumaan(aamuisin?). Mä ainakin tein niin alussa ja siihen se poika tissille sammui. Jos ei, niin eipä ainakaan omille teille lähde, kun itse torkkuu siinä. Jo pelkkä huilaaminen auttaa pahimpaan väsymykseen, vaikkei ihan nukutuksi saisikaan. Tai jos mahdollista, pyydä joku sukulainen, kaveri hoitoavuksi, että saisit pari tuntia nukuttua. Valitettavasti toiset vauvat eivät nuku ja siihen on itse jotenkin yritettävä sopeutua....  Huutokin loppuu joku kaunis päivä ja tiedän, se ei tällä hetkellä väsymykseen ja huoleen auta. Mutta sen voimalla ehkä jaksaa paremmin: tämä loppuu vielä. Kovasti jaksamista sinne! 
 
Huomenta tupaan!
Täällä on yö mennyt oikein mukavasti ja pitkästä aikaa koitin yöllä syöttää pikku miestä makuultaan torkkuen. Homma sujui ihan kivasti ja aamuyön tunnit sujahtivat ohi ihan huomaamatta. Jotenkin tuntuu, että on oman vireystilan kannalta helpompaa torkkua sängyssä, kun toinen on tissillä, mutta silti tuntuu omimmalta nousta sohvalle päivystämään. Mä katselen usein tv-kaistan kautta hömppäsarjoja tai luen lehtiä, joten valvominen onnistuu nykyään paljon helpommin kuin silloin kun koitin vain "pimeässä" imettää.
 
Sintulle mitä suurimmin jaksamista! En osaa kyllä mitään sen paremminkaan sanoa, mitä Riikka kommentoi. Tiedän, ettei se kuitenkaan paljoa lohduta, kun kehotetaan nukkumaan tai lepäämään silloin, kun vauva nukkuu. Mulla toi nukkuminen ei alkuun onnistunut lainkaan, koska olin jo niin yliväsynyt ja väsymys sitten purkautui itkuna ja kiukutteluna. Sitä turhautui itseensä, kun ei saanut lainkaan levättyä. Mulla tilanne purkautui, kun mies antoi mulle luvan nukkua ja hoiti vauvaa yhtenä kauniina päivänä. Siitä eteenpäin ollaankin toimittu niin, että välillä pyydän/ vaadin päästä unille (oli sitten päivä tai ilta) ja mies vapauttaa mut hoitovastuusta. Mä olen ollut yleensä tosi huono nukkumaan ja oon aina heräillyt pienimpäänkin ääneen, mutta kun olen saanut mieheltä luvan nukkua ja tiedän, että vauva on hyvässä hoidossa, nukun todella sikeästi. Riikan tapaan ehdotan, että pyydät esim. jotain kaveria muutamaksi tunniksi kaitsemaan vauvaa. Apua on osattava pyytää (ja ottaa vastaan), jos vaan vähänkään siltä tuntuu! (Mä tarjosin apuani useampaan kertaan muutama vuosi sitten yhdelle kamulleni, jolla oli hirmuisia uniongelmia vauvan kanssa, mutta hän ei koskaan tarttunut tilaisuuteen. Lopulta sanoin, että pyydä apua, kun siltä tuntuu (koska en tykkää liiaksi "tuputtaa itseäni") ja tulen vaikka heti samana päivänä lapsenvahdiksi. Koskaan hän ei apuani pyytänyt ja lopulta hän oli niin väsynyt, että "horjahti" parvekkeelta (selvisi kuitenkin ja joutui hoitoon). Toivottavasti Sinä Sinttu saat pian tarvitsemaasi unta! Neuvolassa vois kanssa mainita asiasta?! *voimahali* <3
 
Iona: Sitä pystyasentoa liinassa on kokeiltu, mutta ei toimi. Toi meidän käärö tykkää olla normaalistikin pystyasennossa tuossa "olkapäällä" (tai sitten "polvien päällä"), mutta jos asento siitä muuttuu niin, että vauva on enemmän tuossa rinnalla, niin sitten jo alkaa kitinä. Siitä ei ilmeisesti saa tarpeeksi hyvin tähystettyä maailman menoa... 
 
 
Huomenta!

sintun puolesta tuli kyllä itsellekin lähes epätoivoinen olo... mahdat tosiaan olla jo aika rikki, kun teillä ei vissiin oo nukuttu kunnolla missään välissä? Vauvan lohdutonta itkua on muutenkin sydäntäraastavaa kuunnella, mutta varmasti vielä hirvittävämpää, jos oot itse ihan yliväsynyt. Kuten Riikkakin sanoi, niin pyydä joku läheinen avuksi, ottaa lapsen vaikka vaunulenkille, niin saat ees hetken nukuttua! Tai jos se ei jostain syystä onnistu, niin juttele miehellesi, ehkä hän voisi neuvotella koulu- ja työhommien suhteen yhden (vaikka sitten palkattoman) vapaapäivän, että sä saisit nukkua?
Paljon paljon paljon voimia ja halauksia sinne!

Iona, mun Unkarin reissu taitaa kyllä siirtyä tonne touko-kesäkuulle, silloin saa pojalle paremmin hoitajia, kun en siis ajatellut sitä ottaa matkaan ;) Tai miten noita halpoja lentoja nyt sitten saa... Ilmeisesti nyt maaliskuun loppuun ois ollut ihan superhalpoja, mutta tulee vähän turhan pian!
Tsemppiä unien kanssa teillekin! Toihan on jännä, että tahtoo jo noin aikasin yöunille! Monelta te nousette sitten aamupuuhiin?

Ja jes! Mulla on jälkivuoto nyt vihdoin loppu! (eli mun tuurilla sit salee menkat mullakin alkaa ihan just) Sunnuntaista asti oon katellut, että juu-u, ei tuu enää vuotoja (paitsi ihan snadisti runsaampaa ja limaisempaa valkovuotoa??), joten nyt uskallan ehkä jo oikeasti tuulettaa niiden loppumista. Tikkien sulamista ootellessa... ;)
 
Iona: pitänee vielä uudestaan mennä sinne Finnairin sivuille sitten. Nyt vaan lippuja varatessa melkein kaikki paikat oli niin, että niitä ei voinut enää varata, eli rasti päällä. Niin, ja Iona, oikein hyvää reissua Unkariin, sielläkö te siis ihan vakituisesti nyt sitten asutte?

Maarinen: teidän tyllöröhän se on jo mukavasti kasvanut! [:)] Mua jännittää, että paljonko tuo meidän pallero on kasvanut, kun viimeksi oli pituutta tullut kuudessa viikossa vain 2,5 senttiä.. Painoa oli kyllä tullut reippaasti. Meen nyt torstaina mittailemaan ja punnitsemaan Benjin taas, kun neuvolassa saa käydä silloin ilman varattua aikaa.

Sinttu: mulle tuli vielä yks juttu mieleen. Eli kun kirjoitit, että teette pesut aamuisin, niin mitä jos siirtäisitte ne pesemiset ja kylvetykset iltaan? Näin meille neuvottiin alkuaikoina, kun Benji ei sisäistänyt kunnon rytmiä, ja yllättäen se auttoi. Eli uni tuli kylvyn jälkeen paremmin. Muuten komppailen kaikkea, mitä muutkin ovat kirjoittaneet. Hirmusti jaksamisia sulle sinne!!!

SannaKoo: mulla loppui jälkivuoto vasta viime viikolla kanssa, ja nyt vähän kauhulla oottelen menkkojen alkua... En haluis niitä vielä! No joo, enköhän mä pärjää jos ne alkaakin.

Käyttääkö kukaan muu kuukuppia? Saakohan sitä alkaa käyttää samantien kun menkat alkaa, vai pitääkö odotella vielä? Mä olen ihan rakastunut siihen, kun en voi tamponeja käyttää. Mäpä kyselen tuosta sitten maaliskuussa, kun mulle asennetaan se kierukka...
 
Takaisin
Top