HEIKUN KEIKUN HELMIKUU

SannaKoo - kuulostaa siltä, että voisi olla väsyneen äidin tunnekuohuja, aina sitä väsymystä ei edes itse huomaa. Toki silläkin on suuri vaikutus, että kaipaa oman miehensä kanssa ihan kahden keskistä aikaa, eikä sitä oikein tunnu löytyvän. Ihan vain vaikka syödä ja höpötellä tai pötkötellä sohvan nurkassa puhumassa mukavia.

Me kaikki ollaan niin erilaisia ja käymme tätä äitinä olemisen taivalta läpi niin eritavalla. Vauva-aika menee hujauksessa ohi ja vaikka kuinka rankalta välillä tuntuu, kannattaa yrittää ajatella, että koko ajan matka kulkee niitä aikoja, kun on sitä kahdenkeskistä laatuaikaa. Ei muuta kuin mummeja ja kummeja pyytämään hoitoavuksi ja miehen kanssa kylille vähän humputtelemaan käsikädessä. [:D] Ja teet kaikkea pientä kivaa mikä tuo sulle iloa ja mielihyvää.

Kun nuo lapsukaiset ovat isoja, ei niitä kauheasti enää kiinnosta hengailla vanhempien kyljessä kiinni ja voin sanoa, että ikävä on niitä aikoja, kun molemmat olivat lahkeessa kiinni. Kummallakin on ne kaverit etusijalla ja heidän kanssaan meneminen.

Ja pakko sanoa, vaikka ei varmasti lohduta, että mulla meni esikoisen kohdalla puolivuotta synnytyksestä, että tuo alapää oli "juhlakunnossa" ja silloinkaan ei kipu ollut kokonaan poissa. Monta vuotta kipuili hirveänä jomotuksena ja paineen tuntuna, aina menkkojen aikaan. Silloin repesin pahasti, kun esikoinen jouduttiin imukupilla auttamaan maailmaan. Eli valitettavasti ei ole epänormaalia sun alapään tilanne ja toisaaltahan se vaikuttaa taas oikein hyvältä ottaen huomioon, että synnytyksestäsi on VASTA kuukauden päivät. Harva kuitenkaan toipuu alle 1-2 kuukaudessa synnytyksestä normaaliin tilaan. Kannattaa myös poissulkea masennus, sekään ei ole mikään mahdottomuus tässä äitiyden suurissa koukeroissa ja tunnemoukeroissa. Tsemppiä!
 
maarinen - teidän neiti kasvaa, kun alkaa hoksimaan että ne onkin ihan kivoja juttuja mitkä on aiemmin kyrsinyt hurjana ja pistäneet huutamaan. [:D] meillä ainakin poika on hoksinut, että vaunuissa on ihan kiva olla vaikka on hereillä ja voi olla myös huutamatta. Autossakin on  tosi jees matkustaa, ei tarvii enää naama punaisena pojan huutaa, kun ajellaan kaupasta kotiin, vaan voi vaikka itekseen höpötellä ja naureskella. Niin ne pojat ja tytöt vain kasvavat ja hupsheijakkaa kohta ne jo puhuu vaan tytöistä/pojista tirskuen. [:D]
 
Moi tänne

Nukuttamisasennosta eikös se suositus ole edelleen nykypäivänä että selällään? Millä tuollaisia väkkäröitä edes kyljellään pitää ellei isin tai äidin kainalossa nuku? Meidän pojalla on jo lättäpää [:D], nukkuu selällään. Kai se siitä muuttuu ajan mittaan jos on muuttuakseen, osaako kukaan kommentoida? RIIKKA?

Mies vie minut huomenna pizzalle ihan kahdestaan, apua!! Valo jää mummonsa (äitini) hoidettavaksi pariksi tunniksi. IIIIK! Osaanko lähteä niin että ei mies jääkään poikamme kanssa kotiin... Joskushan sitä on opeteltava ja äitini kuulosti puhelimessa, kun asiasta kysyin, ikionnelliselta. Istun varmaan loppupäivän sitten vauva sylissä pussaillen posket puhki kun tulee niin ikävä. Vaikka onhan se aivan ihanaa saada yhteinen parituntinen oman rakkaan kanssa, kun minulla on ne synttärit huomenna.

Ulkoilu tuntuu sopivan meidänkin pojalle. Kävimme puolentoistatunnin lenkillä, jonka Valo nukkui kokonaan. Kotona hörppäsi maidot ja jatkaa unia edelleen. Yhteensä neljä tuntia tulossa kohta. Ihme ja kumma josta olemme iloisia!

Nyt makaronilaatikon kimppuun, moidå!
 
Hei taas, minä täällä... *vilkuttaa varovasti* taidan tuppautua oikein urakalla! [:D]

Pranametri -  vuosia sitten suositeltiin nukuttamista kyljellään. Aina kun syöttää, niin vaihtaa toiselle puolelle. Nykyäänhän sitä suositusta ei kait(neuvolassa ole edes kukaan kysellyt moista tai kertonut mistään suosituksista) ole, mutta vanhasta tottumuksesta olen tehnyt sen mukaan. Olen laittanut peittoa "makkaralle" ja selän taakse, sitten vielä "tunkenut" sitä peittoa, mikä on pojan päällä, sinne selkää vasten. Ei se nyt enää toimikaan, kun pyörii jo niin hurjana koko pötkäle.  Uskon kyllä "lättäpään" siitä ajanmyötä oikenevan, kun vauvasi itse alkaa siellä vaihtamaan asentoa ja pää ei anna enää niin paljon periksi. En todellakaan varmaksi tiedä, kunhan arvailen. [:D]

Ja mene mene hyvillä mielin miehesi kanssa pizzalle ja annat äitisi lapsen lastaan hoivailla. Tuollaiset tekee koko perheelle hyvää! [:)]
 
Moi!

Mun aamuinen kohtaus ei varmaam väsymyksen piikkiin mee, kun mä kuitenkin nukun joka yö sen 7h ;)
Ehkä enempi on toi tylsistyminen näihin seiniin, oltiin taas jo neljättä päivää himassa, eikä kävelylenkitkään pitkiä oo ton saakelin lumen takia :(
Alapäästä mulle sanottiinkin jo Jorvissa, että menee aikaa ja paljon, kun tuli kolmannen asteen repeämä poikki välilihan aina sulkijalihaksiin saakka... Yllättävän hyvin on kyllä jo nyt toipunut, ja hiljalleen oon saanut vähän tuntumaa sen alueen lihaksiinkin. Ei siinä, oon jo varautunut että menee pitkälle kevääseen parantuminen fysioterapioineen yms, mutta tätä hiton jälkivuotoa mä en kohta enää kestä!

Valohan se on sitten yllättänyt unillaan! Hieno juttu! Ja ihanaa kun pääsette miehen kanssa treffeille kaksin! <3

Niin kyllä mekin saatais hoitajia, että kaksin päästäis, mutta tää meidän arkirytmi miehen yötyön kanssa on vähän hankala... Viikonloppusin on aikaa, mutta mies ei voi kääntää rytmiään vain viikonloppua varten, ja nyt vkl on hänelläkin mahdollisuudet olla Joonan kanssa... Ja kuten täälläkin todettu, niin pieni kasvaa niin vauhdilla, että kyllä se taidan nyt minä olla, joka jää kakkoseks :( Mies kyllä (tänäänkin) kehottaa mua lähtemään kavereideni kanssa vähän tuulettumaan, mutta samalla tavoin nää on mulle meidän perheen yhteistä aikaa nää viikonloput. Siinä on sitten vähän hankala valita, että mitä tahtoo.
Nyt vielä ollut "helppoa" kestää pelkkä yötyö, mutta ens vkolla miehellä jatkuu opinnot, eli hän on poissa sitten taas klo 23-15/16, jonka jälkee hän luonnollisesti tarvii unensa päästäkseen taas klo 23 duuniin.
Anteeksi kun täällä nurisen, oma valinta ja tiedostettuahan tää oli, mutta ei se tätä vauva-arkea muine kiukutuksineen helpota... Kunhan kevät taas saapuu ja päästään enempi ulos, ja mä saan omia opintojani jatkettua, niin sitten on taas varmasti paljon kivempaa!

Niin ja Riikka, et sä tunkeile! Musta (ja uskoakseni muistakin ) on ihanaa, että täällä joku meitä tampioita opastaa! Vaikka kaikilla ei olekaan esikoinen kuvioissa, niin saattaa olla edellisistä vauva-ajoista jo aikaa, eikä kaikki ideat tuu enää selkärangasta :)

Nukuttamisesta, meille siis Jorvissa ja neuvolassa sanottiin nimenomaan, että kyljellään ja puolta vaihdellen... Mutta jos meidän Joona on yks porukan junioreista, eikä enää suostu kovin kauaa kyljellään nukkumaan vaan kääntyilee itse ja useimmiten tahtoo olla selällään, niin tuskin teillä muillakaan se enää onnistuu. Kyllä se pää sitten varmasti muotoutuu hiljalleen takaskin :)
 
Terveee!
Hei, jep,Riikka, et tunkeile.Et suinkaan! On hyvä, myöskin minun puolesta, jonkun tuoreemman sana. Saattaa tosiaan olla, että tällä mammalla on opit jostain kaukaa...Paitsi, että selkärangastahan ne sitten kuitenkin löytyy! HAssua on se miten tuolla neuvola maailmassa aina kaikki ajattelee, että "kyllä se jo tietää". VIISTOISTA välivuotta on vaan oikeasti pitkä aika! Esim. semmmonen unohdus oli päässy käymään, että vauvat (yleensä), itkee kun niille pukee talvi vaatteita!!!! HE he hee... Sitte tietysti joitakin asioita ottaa TOSI lunkisti! Ja niinkuiin sinäkin oot painottanu useempaan otteeseen, nuo mukulat KASVAA! Menneellä viikolla juhlittiin ison siskon synttäreitä. Muistelin samalla, miten ihana pieni vauva hän juuri oli ja aika puuttui heti synnytyslaitoksella kuvioihin ja alkoi kasvattamaan häntä tulevaisuutta varten. Niin nopeasti!

Pranametri. PITZAaaaa! kuulostaa ylenpalttisen juhlavalta! Menkää ja nauttikaa! Olkaa vaikka sitten huolissane ja hätäisiä, mutta nauttikaa! Eka yhteinen reissu, se on yhtä jännää kuin olisi treffeillä! Koittakaa keksiä puheenaiheiksi jotain muuta kuin vauva!!!! JA sä pääset pukeutumaan vain ja ainoastaan miestäsi varten!!! Täällä menee kylmät väreet!

SannaKoo. Samaa minä oon ihmetelly, että mistä hitosta nää itkukohtaukset taas punkee tähän? JA veikkailin just noita "kunnon" yö-unia! siis, että nyt vasta oikeasti huomaa miten väsynyt on ja OIKEASTi tajuaa, miten sitä miestä tarvii ja kaipaa. Alku vauva-aika meni niin 2/3/4 tunnin huuruisissa pätkissä mukavasti. Sitten välillä huomaan miettiväni, että ei kai tää käänny masiksen puolelle. HITTO! Sitä en kyllä halua ja jos nyt niin käy niin lääkäriin on mentävä. KOSKA: mun hyvinvointi on parasta mitä tuo pieni uusi ihminen  tarvii! JA MASENNUS ON VAKAVA ASIA! Mut yksin ollessa väsyneenä jokainen ihmien vaipuu harmaisiin mietteisiin.

PERHEEN YHTEINEN AIKA: Niin se vaan on, että mieluusti on kotona ne pieet hetket yhdessä, mitä tarjotaan. Tämä aika kun katoaa käsistä ja tuo nöpönenä, kullan nuppu lähtee kohta kouluun. TEhdään vaan yhdessä pesäkolo ja kurkataan sieltä keväällä ulos, kun aurinko paistaa...

Ei hitsi, ukon pitäs olla menossa töihin ja tuolla se kuorsaa Venla kainalossa.. nyt tuli kiire!!!!
----------------------------------
Sinnen läks, leivän hakuun meijän iskä! SE niistä yhteisistä hetkistä :) tänään vietetiin ne kodikkaasti samassa isossa sängyssä päiväunilla vilttien alla.

Ja täällä on tuoretta pullaa, kun olin päivällä leiponut! KOOKOS-kierre pullaa, tietysti!!!
 
Pakko kommentoida, ku oli AMPPU ehtiny, ja tuli mullekin ajatus!

Niin masennus on oikea sairaus, siinä missä ihottuma, migreeni ja kaikki muut lääkettä vaativat asiat. Masennus voi tulla kenelle hyvänsä, oikeastaan riippumatta mistään. Siksi siitä ei voi, eikä saa syylllistää ketään, eikä ainakaan itseä jos potee masista. Toki synnytys ja muu stressi voi helpommin laukaista masennuksen, mutta hoitaa se pitää ja pää pystyssä! Itse muutaman kerran läpi käyneenä. Elämän isot myrskyt sen laineen minun yli heitti ja rähmälleen märälle rannalle!

Vauvan nukkumisasennosta: Venla nukkuu selälleen, pää sivulle kääntyneenä. Jos jää kylelleen, niin kellahtaa siitä puolentunnin sisään selälleen. Ja noin 20 vuotta sitten, vauvat pantiin sänkyihinsä vatsalleen.....

nytpä minun selällään nukkuja ääntelee nälkäisesti...
 
Iltaa vielä kerran

Tuoretta pullaa!!! Maarinen, nam. En ole pullaa leiponutkaan aikoihin. Korvapuustit maistuisi kyllä ja sellainen amerikkailainen omppupiirakka, jossa on rapea kuori päällä, vaniljakastikkeen kera*kuolaa*.[8D]
Kiitos maarinen myös siitä muistutuksesta että eipä tarvitse laittaa huomenna lähteissä imetyskelpoista vaatetta päälle, en olisi itse tajunnut. Olen imetyskone, pikku-lehmä..Hm. Sexyfarkut ja se yks ihana neulemekko[;)]

Amppu skoolaan kohta teekupilla kanssasi tuolle hääpuvun mahtumiselle! Hieno homma[:)] Onneksi itsellä ei ole mitään mihin pitäisi mahtua. Se toppahousujen napin kiinni saaminenkin oli sitten vain yhden päivän kestävä juttu, toistaiseksi. Kyllä Valollakin on nukkuessaan pukluja tullut, mutta tuntuu vauvoilla olevan hengissäpysymisrefleksi suuri ja sinne niskaan ne ovat valuneet tai yleensä on herännyt ja herättänyt minutkin. Eipä tuota ole aikoihin enää tapahtunutkaan. Mutta varovaisuudesta ei sakoteta!

SannaKoo jaksamista ja kärsivällisyyttä ja molemminpuolista ymmärtämystä teille kun miehesi palaa hurjaan rytmiinsä taas. Eikä nuo hormooni-itkut ihan seinään lopu, mutta voin luvata että vähenee kyllä ajan kanssa! (nimim. itkupilli)

Nyt toivon rauhalllisen sohvahetken mieheni kanssa, kun Valo toivottavasti nyt nukahti oikeesti. Eilen tuuletin täällä liian nopeasti. Tuntuu illalla nukahtaminen olevan sellaista nukun-en nuku- nukun- en..kunnes nukahtaa.

Iltoja<3
 
Iltaa!

Niinjuu tosiaan, täällä ukkeli nukkuu välillä päiväunia vatsallaankin, siis pää jommallekummalle käännettynä. Silloinkin kääntelee päätä itse välillä... Mutta vatsallaan en anna nukkua ilman valvontaa, eli päikkäreitä sillon, jos oon ite vieressä. Sillon tulee pierujakin paljon paremmin ;)

Masennus joo tosiaan ei oo mikään leikinasia, ei myöskään äiti-ihmisillä. Lueskelin aiheesta raskausaikana paljonkin, jotta osaan itse tunnistaa oireet ja tajuan pyytää ehkä apuakin. Myös läheisiä käskin tarkkailla mua ja tarttua niskasta kiinni, jos alkaa näyttää pahalta. Ammatillisessa mielessä myös väittäisin, että tunnistaisin myös itsestäni nää oireet aika hyvin... Vaan silti, ikinä ei voi varmaks sanoa, enkä uskaltais vannoa, että itse en siihen sairastuis. Ei auta, vaikka kuinka on mukamas vakaa sielu vakaassa elämäntilanteessa. Kirjottelinkin tonne johonkin toisen otsikon alle asiasta vissiin joulukuussa, siellä on myös hyvä kirjavinkki, jos joku tahtoo lukea tosielämän kohtaloita aiheesta ja sitä kautta tarkkailla itseään.

Amppu, oot varmasti puvussas näyttänyt just niin kauniilta, kuin täällä sieluni silmin kuvittelen! :)
 
Helou!

Mulle ainakin on sanottu, että vauvoilla on synnynnäinen refleksi selällään maatessa kääntää pää sivulle kun puklu tulee, ettei siihen tukehdu. Synnärillä osa kätilöistä sanoi, että nukuttakaa kyljellään ja osa sanoi, että selällään, eli uskoisin molempien asentojen olevan ihan yhtä hyviä. Ja meillä ainakin selälläänkin nukkuessa pää on sivulle päin suuntautunut, ettei kallo ainakaan muotoudu mitenkään erilailla kuin sivullakaan nukkuessa...kai? Korvista mulle on enempi tullut hysterian aihetta. Ne pitää aina muistaa tarkistaa, että on liiskana päätä vasten ettei tuu höriksiä. [:D]

Me lähetään tänään Kaapon ja koiran kanssa viikon reissuun mummolaan kun mies lähtee työmatkalle viikoksi. Saa hieman apua siellä tähän arkeen kun koiraa tosiaan pitää viedä vähintään kolmesti päivässä ja ei aina tarttis sit ottaa Kaapoa mukaan kun lähtee. Muutenkin ihan mukavaa kun voi välillä sitten antaa vauvan toisenkin ihmisen syliin. Ihan älyttömästi sitä tavaraa vaan pitää ottaa mukaan.

Kaapo nukku viime yönä kymmenestä viiteen!! Ja sitten viidestä seittemään. Ois muuten ollut aika ihanaa, mutta mä heräsin kahdelta ja seuraavan kerran puoli viideltä, enkä saanut sitten imetyksen jälkeen oikeen unta. Eli Hyvä yö Kaapolle, paska mutsille. En tiiä mikä mua vaivaa, kun en osaa enää nukkua pitkään kun ois mahdollisuus?

Meillä muuten isi pääsi ekaa kertaa syöttöhommiin kun olin lypsänyt pulloon maitoa varuiksi imetyksen jälkeen ja lähin koiran kanssa treenaamaan ja nälkähän sen pikku pojan yllätti. Mies sanoi, että oli ollut ihanaa syöttää vauvaa ja kattoa kuinka se siinä oikeen silmät kiinni nautiskeli. Isätkin varmaan eri tavalla tuntee sitä läheisyyttä vauvaan kun pääsee sitä syöttämään, ettei aina tartte vaan röyhtäyttää tai muuten viihdyttää. Tosin aika harvaksi varmaan jää miehen syöttökerrat kun helpoitenhan se onnistuu tissin kanssa ja yleensä oon kuitenkin paikalla kun pienelle tulee nälkä. Tosin mukava tietää, että jos jotain pakottavaa menoa tulee niin vauva suostuu pullostakin syömään.

Jepsjeps, nyt pakkaamaan!

ps. toivottavasti Pranametrin ja miehen pitsailta onnistui hyvin!! Kuulostaa tosi kivalta!
 
Huomenta!

Ja synttärionnittelut Pranametrille! <3

Täällä ukkeli taas nukkui piiitkän yön (jo kolmas putkeen!). Unille jotain ennen kymmentä, heräsi neljältä syömään ja sillä syötöllä jatkoi yli ysiin aamulla. Ja siis aikalailla samoin mennyt nää pari edellistä yötä. Huhhuh!

Tuik on näemmä myös nauttinut uneliaasta yöstä, tai jos ei Tuik, niin Kaapo ainaskin. Näin nää vauvelit kasvaa ja alkaa nukkua parempia öitä joka puolella!
Tuikille ja pojalle myös ihanaa mummola reissua toivotan!
 
Hyvää HUOMENTA! (klo 13.05)

ihanata ihanata... meijän pesässä on nukuttu ja nukuttu ja nukuttu.... mentiin sänkyyn 23.00 jotain, syömään 05 ja sitte 09, aamupesut pisut ja unta 12.00!!!! Ja mikä parasta, älysin itekin painua vielä aamusyötön jälkeen petiin!!!!

Tuik, sinun mummola reissusta tuli niin nostalgisia muistoja! Noin minäkin aikoinanai keräsin lapsilaumani ja matakalaukku kuorman ja ostin liput kaukojunaan kohti mummolaa! Lapset muistaa vieläkin ne pitkät reissut!
Ja mulla mielessä ne mummolan aamut, kun itse herää kahvin tuoksuun ja lapset häärii keittiössä aamiaista mummon kanssa! niin tarpeellisia reissuja, kaikille osapuolille! hyvää matkaa teille ja matkalaukuille!!!

... meidän sakki lähtee taas seikkailulle, jonnekin päin tästä kotipihasta autolla....joku ruokakauppa (tupakka kioski) saattaa olla jossakin auki..... Jihaa! Toinen kuppi AAMUKAHVIA, pulla ja menoksi! MOIKKA!
 
Hei miks kaikilla muilla nukutaan pitkiä pätkiä paitsi meillä?!?!?
Taas pari viime yötä menny ihan suoraan sanoen vituiks! *anteeks* tyttö heränny tunnin- puolentoista tunnin välein tissille. ja illat ollu yhtä huutoa [:@] grrr....
Yöllä on just se ongelma kun ei oikein tiedä paljonko toi lapsonen syö. tissille kun nostaa niin se torkkuu siinä eikä vissiin tankkaa tarpeeks. siks herää niin usein. mut sit jos laitan valot päälle ja herätän sen niinkun ihan kunnolla syömään, niin sitten ei enää unien jatkamisesta ole tietoakaan. kinkkistä on...
Pitäiskö sit vaan ruveta öisin pullosta syöttämään niin näkis että tankkaa tarpeeks?
Sit on kyllä aamulla tissit räjähtämis pisteessä! [:o] voevoevoe... onkelmaa on...

Just tultiin tunnin kävelylenkiltä, vaunuissa tuhina vaan kävi. Ja näköjään ne pitkät unet ajoittuu sitten näin päivään. Äsken vaan haalarin aukasin ja jätin vielä vaunuihin nukkumaan. Ei uskalla kokonaan riisua ettei herää [8|]

Meillä on ainakin isi ihan haltioissaan jos saa syöttää pullosta. sanoi että on niiiiin ihana nähdä kun tyttö sylissä nauttii saamastaan ateriasta. ja onhan se ihan kiva että saa sitten äitikin välillä levähtää.

NUKKUMIS ASENNOISTA: meille nimenomaan neuvottiin että pitää kyljelleen nukuttaa. ja puolta vaihtaa aina kun herää. Ja noin ollaan tehtykin. Tosin nyt jo pyörähtää aina selälleen... Eiköhän se itse ole siinä asennossa mikä parhaalta tuntuu. näin mä ainakin oon sen ajatellu. Ja hyvin ne puklut ja yrjötkin on sieltä suusta ulos lentäny vaikka selällään makaakin. Tosin pari kertaa säikäyttäny kun on jotenkin vetässy henkeen tai jtn. mut siis yleensä selällään nukkuu. Ja ihan on pyöreä pää [:)][:)]

Mitäs vielä... en muista... kanat uuniin ja itekin vielä sohvan nurkkaan torkkumaan. jos sais pikku tirsat vedettyä ennen kun tyttö herää.

Ainiin. nimi on päätetty. Veera Erika. ei saa kertoa kenellekään [;)]
 
Sunnuntaita mammoille!

Tuik meilläkin herättiin koko viime viikko öisin noin tunnin välein syömään. [:@] Ilmeisesti oli jokin tiheämmän imemisen kausi menossa, koska kaksi viimeisintä yötä on sitten nukuttukin ihan 4-5 tunnin pätkiä. Jee!!! Alkoi tosiaan ottaa jo vähän voimille ja jaksamiselle tuo jatkuva öinen heräily. [&o] Ja kuten Maarinenkin totesi, nyt kun nuo hormonit ei enää auta jaksamaan valvomista, niin tosiaan huomaa, kuinka väsynyt on.

Meillä neiti ilmeisesti syö jo niin isoja annoksia maitoa kerralla, että ilman röyhtäytystä lentää syötön jälkeen komea laatta. Nyt olen alkanut röyhtäyttää AINA syötön jälkeen. Vaikka kuulemma ei tarvitsisi röyhtäyttää. Kaiken teen, jos vain pääsen vähemmällä pyykkäämisellä... [;)] Ja noita mahtikakkoja ei ole vielä meiltä vaipasta löytynyt, mutta ISOJA kylläkin. Viimeksi eilen pursusi vaipan resorista yli... [8|]

Meillä Pinja kyllä nukkuu toisinaan sitterissä, enkä ole huomannut, että asento olisi erityisen huono. Tietysti riippuu sitteristä... Ja muutenkin on nyt ollut pakko laittaa neiti yöksi kapaloon, kun huitoo käsillään niin mahdottomasti, että itsekin herää siihen.

Jotain piti vielä kommentoida, mutta muisti ei taas pelaa.

Meillä on muuten seuraava neuvola vasta maaliskuun lopussa!!!! [8|] Miten voi olla niin pitkä väli!?
 
Moikka!

maarinen, eikös ne melkein kaikki kaupat oo tällain sunnuntaisin auki? Ja onnittelut nautinnollisista unista!

sinttu, tosiaan se lisämaito saattais jeesata! Vaikka oma pumpattu, jos pullosta uppoais paremmin :) Toivottavasti sielläkin päästään pitempien yöunien maailmaan pian! Ja nätti nimi tytölle tulee, ei juoruta muille ;)

Meilläkin parhaaks havaittu on ollut toi aventin pullo, tosin me käytetään kakkos-tuttia kun epähuomiossa sellaisia tilasin... Eikä tuo siihen oo vielä nukahtanut. Nukin pullokin kaapista löytyy, mutta mä en oo siitä tykännyt... se ilmaventtiili ei taida auttaa, jätkä vetää sen tutin ihan samalla tavalla ruttuun kuin ainun pulloistakin. Tosin nuk taitaa olla kovin samanlainen kuin tissi, koska Joona ei yleensä pullolle nukahda (ellei oo tosi väsy), mutta tissille aika usein ja samoin käy ton nuk:n kanssa! :D

hennas, me alotettiin tossa nelisen päivää sitten antamaan tota cuplatonia. Pieruja tulee ihan samalla lailla ku ennenkin, mutta pulauttelut on vähentyneet! Ja neuvolassa vinkattiin, että syöttöjen välissäkin voi röyhtäyttää - tosin Joonan kohdalla se on lähes mahdotonta, kun siitä nousee armoton meteli, jos erehtyy irrottamaan ruokalähteestä kesken ruokailun!
Eikös niitä neuvoloita pitäis kai kerran kuussa olla...?

Amppu kirjoitti kauniisti palstan hengestä... Ehkä ne hormonit jyllää kuiteskin, koska kyyneliä löytyi silmäkulmista luettuani sanasi ;) Ja kyllä, voin täysin allekirjoittaa kirjoittamasi! <3
Peräpukamien suhteen en osaa auttaa... apteekista varmasti saa vinkkejä, jos täällä kellään ei neuvoja löydy!

Mekin käytiin vaunukävelyllä ekaa kertaa perheenä, ja samalla sitten kaupassa. Mies pääsi ekaa kertaa vankkureiden ohjaksiin ;) Tosin kaupassa sitten pakkasi kaikki ostokset reppuun, kun ei tajunnut että mm. maidot ja mehut ois voinu heittää tonne vaunujen koriin... Noh, sehän se sen painavan repun kotiin sai kantaa!
 
Just tossa pumppailin ja tuloksena yhteensä 60ml [:@] ei ihan riitä... uus yritys vielä myöhemmin...
Tosiaan AVENTin pumppu ja pullot täälläkin. Ja sillä 1 "imuttimella".
Lisämaitoa on pullosta annettu joskus yöllä jos oon ite halunnu nukkua kunnolla. Ja hyvin pullosta syö. Kerralla menee 125ml:äkin, eli koko pullollinen. Joten voi hyvinkin olla että tissiltä ei tuu iltasella ja yöllä tarpeeks, ja sen takia sit heräilee niin usein syömään.
Täytyy varmaan isompia pullojakin kohta hankkia jos ruokahalu kasvaa tota tahtia [;)]

NEUVOLA: meilläkin on tässä puoltoista kuukautta aikojen välissä. mun mielestä liian pitkä väli... luulin että aluks olis jotain parin viikon välein?!? näköjään ei...
 
Olipas muutamassa päivässä tullut taas paljon luettavaa. Täällä meidän suunnalla on ollut niin kiirettä kuluneen viikon aikana (eipä tämä kiire taida enää koskaan hellittää;), että en ole edes ehtinyt kurkkimaan tätä palstaa. Alkuun oli vieroitusoireita, mutta sitten onneksi vähän helpotti. Ajatuksissa kuitenki kävitte ja SannaKoo pääsi aina uniin asti...oltiin vauvojen kanssa jossain kyläjuhlilla tms. :)Täytynee varmaan siirtää tää kone taas tonne sohvan nurkkaan, kun siellä ehtii edes toisella silmällä vilkuilemaan palstaa imetyspuuhien ohella ja sitten on mahdollisuus kirjoittaa kuulumisia edes yhdellä kädellä (hitaasti, mutta varmasti). Nyt kun pikkuinen on toivottavasti sikeässä unessa, koitan saada edes vähän jumpattua sormia tässä näppäimistöllä...
 
Riikka33: Kiva kun jaat täällä kokemuksia ja näkemyksiä "isosiskona". Sulta tulee viisaita sanoja! (Tulee muiltakin viisaita sanoja, mutta tiedätte varmaan, mitä tarkoitan:) Toi alapään paraneminen täälläkin askarruttaa, joten on mukava kuulla, kuinka se paraneminen ottaa muillakin aikansa. Mulla on muuten jo asiat aika mallillaan, mutta jossakin klitoriksen takana, tuolla syvällä sisällä tuntuu välillä todella omituinen voimakas kipu. Ongelma tuli ilmi vasta n. viikko synnytyksestä. Etenkin jos lantionpohjan lihaksia kivun aikaan jännittää, kipu voimistuu entisestään. Neuvolassa en saanut asiaan mitään täsmennystä vaan täti käski odotella jälkitarkastukseen...)
 
Amppu: Sulla on varmaan ollut jännät paikat, kun oot miettinyt, miten puku mahtuu ja istuu päälle. Ihanaa, ettei tartte pukua vaihtaa...mun yhdelle kamulle kävi aikoinaan niin ja se kirpas ja syvältä. Säkenöivää kauneutta ilmeisesti luvassa hääpäivänä! *huokaa hymyssäsuin, kun muistelee omia häitään...* Oma puku on aina se täydellisin ja kaunein :)
 
Ja vaatteisiin mahtumisesta vielä: Mä ostin itselleni vihdoin viime viikolla itselleni uudet talvikengät...sellaiset, joihin tän mamman paisuneet jalat mahtuvat mukavasti. Oli kyllä ilo tepastella omilla sopivankokoisilla kengillä. Nyt mies saa pitää omat kenkänsä. Ja voi ihanuus, mä sain menneellä viikolla ekaa kertaa mun ikioman talvitakin (ei mammatakin) päälle niin, että vetoketju sujahti kiinni (pienellä pinnistämisellä, mutta kuitenkin). Juhlaa!!!
Mutta viikko sitten kävin etsimässä itselleni jotain siistiä vaatetta tulevia nimijuhlia varten. Sovittelin Stockalla ainakin kaksi täyttä tuntia vaatteita, mutta siitä huolimatta iski suuri epätoivo. Oma vaatekoko on ollut ennen raskautta 36-38 ja nyt sovittelin kaikenlaisia tamineita kokohaarukalla 40-44, mutta mikään ei istunut! Reidet oli liian paksut, mahanahka oli tiellä, tissit liian turvoksissa (nyt ainakin DD) jne. Yhden ainokaisen "juhlatopin" sitten löysin, joka mahtui päälle niin mahan kuin tissienkin kohdalta. Kyllä meinasi tulla itku. Housut sitten ostin lopulta mammaosastolta. :/ Milloin voin taas käyttää normaleita vaatteita, häh? Vanhoissa lumpuissa täällä kuljetaan, kun ei ole mitään järkeä uusia koko vaatekaapin sisältöä (joo, ei ois kyllä varaakaan) ja vaikka niin tekisinkin, niin oma koko on kuitenkin muutoksessa, niin ei kannata...Ihan höh!
 
Pranametri: Onnittelut kertyneistä vuosirenkaista ja (toivottavasti) nautinnollisen ihanasta pizzasta ja kahdenkeskisestä ajasta miehen kanssa :)
 
SannaKoolle jaksamista noiden risteävien päivärytmien ja mielialanvaihteluiden kanssa! Kuten täällä monet jo kirjoittivatkin, niin kyllä se masennus (minkä laatuinen masennus tahansa) on sairaus ja vakavasti otettava asia.
 
Nukuttamisasennosta: Täällä kanssa nukutetaan aina kyljellään, paitsi jos äiti tai iskä vahtaa pienokaisen unia. (Selällään ollessaan vauva kyllä yleensä kääntää päänsä jommalle kummalle sivulle...) Meillä ainakin puklaillaan sen verran usein unen alkuvaiheessa (isoista röyhtäisyistä ja pukluista huolimatta), että tukehtumisvaaran takia on turvallisempaa varmistaa, että puklut valuu suusta ulos ja hengitystiet pysyvät auki. Peitolla, huovalla, pukluliinalla (tai millä vaan) tuen vauvan tarvittaessa kylkiasentoon niin etu- kuin takapuoleltakin, eipä sitten pääse kääntyilemään.
 
Sitterin käytöstä: Mä annan vauvan nukkua päivisin myös sitterissä ihan hyvällä omallatunnolla. Katson vaan, ettei vauva ole joka kerta ihan samassa asennossa (esim. pää huonosti kallellaan tms.) Vaihtelen vauvan asentoja silloin tällöin, mutta yleensä siirrän vauvan kyllä muualle nukkumaan, jos se pääsee sitterissä ollessaan syvään uneen kiinni. Ja vauvan ollessa sitterissä en kyllä koskaan pistäis sitteriä sohvalle tms. vaan meillä sitteri on aina lattialla. Meidän sitterin ohjeissakin oli selkeästi ilmaistu, ettei sitteriä tule muualla pitää. Siihen on varmasti syynsä, kuten Amppukin varoitteli.
 
Jaksamista kaikille tulevaan uuteen viikkoon!
 
Kysymys lapsilisästä: Mä laitoin hakemusken lapsilisästä Kelaan elokuun lopussa, joten asia on siltä osin ok. Olisin nyt kysynyt teiltä edelläkävijöiltä, että pitikö sen lisäksi tehdä vielä joku ilmoitus Kelaan, että ne sitten alkavat maksaa sitä? Kävin omilla Kelan sivuillani ja siellä lapsilisän kohdalla luki, että "ei seuraavaa maksua". Siellä luki myös, että päätös lapsilisästä lähetetään kotiin ensimmäisen maksukuukauden lopussa, mutta luulis, että paperijäte kulkee muutenkin hitaammin kuin toi sähköinen päätöksenteko. Minkä mukaan maksupäivä määräytyy? Milloin te saitte ensimmäisen lapsilisän tilillenne? Oliko se lapsen syntymäpäivää vastaava päivä seuraavassa kuussa vai kaikille sama päivä (esim. kuun alku tai loppu)? Mietityttää niin kovin...
 
Iltaa!

Halipossu, vai kyläjuhlilla... hihih, ehkä me voidaan järkätä tänne meidän pitäjään sellaset! Granissa käytiin tänään ja bongailin siellä ilmotustaululta MiniLattareiden ryhmää, 3kk-12kk vauvoille ja vanhemmille. Sinne! :)
Ja kyllä ne vaatteet alkaa sullakin hiljalleen istua, kunhan pääset täyspainosemmin ulkoilustakin nauttimaan. Jos ei muuta hyötyä täällä maalla asumisesta, niin ainakin on paljon kivoja lenkkipolkuja!

Tosta lapsilisästä sitten, niin sitä maksetaan syntymästä seuraavasta kuukaudesta eteenpäin. Meillä kun Joona maailmaantui joulukuussa, niin ensimmäinen erä maksettiin 26.1. Enkä mä ainakaan mitenkään erikseen sitä joutunut enää sen aiemman hakemuksen jälkeen ilmottaa... Maksupäivähän on sama kaikilla, riippumatta syntymäpäivästä. Mielestäni sen kyllä pitäis näkyä siellä netissä jo, että kannattaa varmaan soittaa sinne kelaan, että miks ei näy eikä ilmotusta kuulu. Helmikuustahan teidän pitäis siis jo lapsilisä saada!
 
Kiitti vastauksesta SannaKoo! Täytynee vissiin tulevalla viikolla soitella Kelaan ja varmistella, että kaikki varmasti ok, jotta rahat sitten tupsahtais meidänkin tilille. (Sen kyllä juu tiesin, että sitä aletaan maksamaan ensimmäisestä "täydestä elinkuukaudesta".)
 
Minilattareiden ryhmä...missäspäin Grania moinen järkätään? Meillä mies odottaa innolla vauvauintia ja yks tuttu kehui hurjasti vauvamuskaria... Jotain kivaa pitäis kyllä keksiä, mutta oon kyllä sitä mieltä, että liiat harrastukset pienillä lapsilla ei ole hyväksi (vrt. joka päivälle joku harrastus). Kotonakin voi kehittää kaikkea kivaa puuhaa (taidekasvatusta, musiikkikasvatusta jne.), mutta kauhean sosiaalista se ei ole näin aikuisnäkökulmasta...
 
Takaisin
Top