HEIKUN KEIKUN HELMIKUU

Morjes

Sainpas luettua kaikki jutut, ainakin päällisin puoli.

Maarinen mikä neuvola! Ihan kuin yksityisellä kävisit, hieno homma.

Sinttu niin paljon voimia täältä kuin mahdollista. Kuulostaa tosi hurjalta ja varmasti väsyttää, voi pientäkin kun noin huudattaa. Käytätkös jotain tippoja? Varmaan olet kokeillut kaikkea mahdollista. Kertaan vielä mitä meille neuvolasta ehdotettiin: Eli kylpy niin usein kuin vauvan iho kestää. Se rentouttaa ja auttaa nukahtamaan sitten kun itku on lakannut. Valokin nukkui levottomasti itkujen jälkeen, kai oli hermostunut. Ja lämpötila voi olla lämpimämpää kuin se 37 astetta, voi olla sitten pidempään, ei ehdi jäähtyä parissa minuutissa. Jos taaskaan yhtään lohduttaa, niin joskus se huuto loppuu! Voiko olla jostain allergiasta kyse? Kannattaa kysyä neuvolasta. Ystävän poika huusi korvikkeen takia, koska hänellä oli laktoosi-intoleranssi jo vauvana.

Me yritimme Valon kanssa käydä perhekerhossa, mutta onneksi törmäsin matkalla toiseen äitiin, joka tiesi liikkeellä olevan rajau vatsatautia. Käännyimme takaisin.
Pizzalla oli tosi kiva käydä[:)] Käsi kädessä ja rauhassa kävelimme ensin pienen lenkin. Valo aloitti jo ennen lähtöä lohduttoman itkun, tajusi jotain olevan tekeillä ja kun oli vieraassa sylissäkin. Äitini ei ole nähnyt pikkupoikaa kuin vastasyntyneenä. (ja haisi hajuvedellekin pahasti...en minäkään tykkäisi) Hyvin pärjäsivät kuitenkin. Huomasin että kaikki mahdolliset viihdytykset oli yritetty tehdä[:D] Vaunut oli olkkarissa ja lelut levällään. Takaisin tullessa mies kysyi minulta että onko jo ikävä Valoa. Oltiin siinä vaiheessa oltu reissussa jo tunti ja 40 min (kuka nyt minuutteja laskee[8|]). Valo itki kun pääsi syliin ihan sitä että mitäs hylkäsitte, tuli ikävä!! Hymyili lopun iltaa isille ja äitille onnellisena ja suostui olemaan vain sylissä. Mutta selvisimme kaikki ehjinä tästä suuresta tapahtumasta.

Mobile on valmis ja laitan jossain vaiheessa kuvan galleriaan. Valokin tykkää siitä, jess[;)] Meillä on huomattu että poika tarvitsee nyt jo seuraa. Juttelee paljon ja kommentoi olotilojaan. Yksin ei kauaa viitsi touhuta, toisin kuin parin viikon aikana. ja syö usein ja ahnaasti. Semmoista.

Jos en vielä Ampun kirjoitusta kompannut niin nyt sen teen: JUURI NÄIN[:)]

Ja, kyllä kiireessä tuntuu aina kirjoitettua. Ei voi mitään. Kiva kun olette täällä<3
 
Ihanaiselta kuulosti Praniksen rakkausreissu! Hihih, osaakohan ne sitten jo oikeesti tuon ikäiset ikävöidä! Jostain tosin lueskelin, että olikos se 4kk asti, kun vauvalla on oikeasti hyvä olla vain äidin ja isän kanssa tutussa sylissä. Sitten alkaa jo sietää vähän paremmin muitakin lohduttajia, kunnes alkaa vierastaa.

Ailime, kyllä luulis sen kuukupin voivan ottaa samantien käyttöön... Itse en sitä käytä, mutta tamponeja kyllä ja ajattelin niitäkin voida käyttää heti kun menkat sitten joskus (ei vielä pliiiiis!!) alkaa.

Tosiaan, se pitäis nyt sitten pohtia tässä ennen lääkärintarkastusta, että mitä sitä nyt tahtoo tehdä ton ehkäsyn kanssa... Että ollaanko täysin ilman ja eletään riskillä (ihanku tässä nyt ehtis muka jotain seksiä harrastaa!), vai pitäiskö sitä ottaa joku ehkäsy käyttöön, kumien kanssa sitä tuskin jaksaa pelata. Mä en vaan jostain syystä tykkää yhtään noista hormoniehkäsyistä, kierukassa tai kapseleissa maksimissaan, kun niistä se tulee tasasemmin kuin vaikka pillereistä. Ehkä sitä ei tänä vuonna nyt vielä tartteis olla raskaana, et sais koulut hoidettua alta pois ja ehtis vaikka töissäkin olee, niin sais vähän tasapainotettua taloustilannetta.
Millä ehkäsyillä te muut meinaatte mennä, jos on tarkoitus parin vuoden sisään saada toinen?
(mulla on lääkärinä se ääliö venakko-ämmä, joka ei kyllä varmasti osaa näistä ees kertoa tai neuvoa... enkä mä ehkä edes halua sen neuvoja, kun ällöttää jo valmiiks)
 
Heips!

Ihanaa on olla täällä mummolassa. Ruoka tulee kuin tilatuna eteen ja eilen olin YKSIN saunassa puolisen tuntia! Taittelin pyyhkeestä tyynyn ja löhösin lauteilla lempeissä löylyissä ja nautin! Kaapollakin riittää hoitajia, vaikka iltaisin varsinkin tuntuu, että äiskä on se paras. Ja viime yönä poika nukkui 23-06!! Ois ollu ihanaa jos mäkin oisin nukkunut, mutta ei. En tiiä mikä äidinvaisto mulla on, mutta herään tyyliin kolmen tunnin välein. Alitajunta ilmeisesti haluaisi imettää tai ainakin varmistaa, että bebellä on kaikki kunnossa.
Nyt tuo rakkauden hedelmä nukkuu partsilla. Kohta jo tunnin vedellyt, mikä on aika poikkeuksellista näin päivisin. Toivottavasti ei ennakoi huonoa yötä sitten.

Sintulle kaikki sympatiat täältä! Pyydä tosiaan apua, että joku vie vaikka vauvan vaunulenkille ja ite nukut. Kaikki näyttää paljon paremmalta kun on saanut hieman levättyä. Viikonloppuna voi pistää miehen hoitamaan vauvaa ja pumpata vaikka yhen syöttökerran verran maitoa pulloon ja nukkua+kerätä voimia viikkoon. Ja niin kuin Riikkakin jo sanoi: se loppuu aikanaan, koita jaksaa! Hurjasti tsemppiä!

Halipossu: Meillä Kaapo viihtyy liinassa pystyasennossa, niin pääsee kuikuilemaan ympärilleen. Sitten kun tulee väsy niin painaa pään mun rintakehää vasten ja nukahtaa siihen. Pikkuvauva-asento, jossa köllitellään liinan sisällä mutkalla aiheuttaa kitinää, ellei oo ihan sairaan väsynyt.

Hurjia matkustajamutseja täällä on! HIeno homma, että lennot on Ionalla menneet noin hyvin, toivottavasti muillakin sujuu. Vois nimittäin olla aika helvettiä jos muksu huutais koko lentomatkan ja vääntäis vielä kunnon niskapaskat päälle. Mä istuin kerran yhen äitivauvaparin vieressä lennolla ja siinä oli sille vauvalle omat turvavyöt. Se istui äidin sylissä naama menosuuntaan ja sitten äidin vyöstä lähti joku lisäpala muksulle. Iona ilmeisesti oli ilman mitään tollasia virityksiä ja varmaan helpompi se on silleen ollakin. Jos haluaa vaikka vaihdella hieman asentoja ja imettää jne.

Ehkäsystä: mä en haluis mitään hormonijuttuja käyttää niin kauan kuin imetän ja kortsujen kanssa ei tosiaan jaksa ruveta pelailemaan, niin me puhuttiin miehen kanssa, ettei sitten käytetä mitään paitsi keskeytettyä yhdyntää. Jos käy vahinko niin sitten käy. Ei siis tarkoituksella ruveta tekemään toista (ja tuskin tuliskaan kun Kaaponkin alulle saanti oli niin hankalaa), mutta jos tulis niin ois kyllä ihan tervetullut sekin. Mietittiin jo nimiä tulevalle pikku veljelle yks ilta..[:D] Ja päätettiin, että yhdeksi nimeksi ainakin tulee Aarre. Sitten meillä ois katsokaas Onni ja Aarre. Hihii! Ja sitten vielä iltatähdeksi Ilo.

Jepsjeps, voikaa hyvin!
 
En ole taaskaan kerenny tänne juuri yhtään, mutta tässä uusimmat kuulumiset...

Meil oli vieraita torstaista sunnuntaihin ja neiti nukkui niin vieraskoreasti että huh, pelkillä syötöilä meni yöt eikä mtn yökukkuilua niinku aikasemmin, noh heti ko vieraat häipps niin alkoi nti heräillä 2tunnin välein ja viime yöne meni sitten vähän toisellalailla rikkonaisesti, hoh! Alkaa olla niinku ois pikku humalassa... toi päikkäreitten nukkuminenkaan ei taida auttaa vaan polla vaatis vähän pitempiä yhtäjaksosia unia nyt... pitää kattoa mite sais järkättyä...

La:na oli ristiäiset, nimeks tuli Mimmu Emmi Kaarina [:)]

Mummolaan ajattelin mieki lähtä tässä 2 viikon päästä ja onneks mies aikoi pitää kohta hiihtoloman ja viel viikon isyyslomaa siihen päälle, saa kyllä hän hoidella yöhommia sitten, jos en saa pumpattua maitoa niin sitten menköön korvikkeella... sen verran kokeilin korviketta että meistatin sitä Mimmulle eka omalla maidolla laimennettuna ja sit raakana, raakana ei oikeen kai meinannu maistua mut ei tainnu kyl nii kova nälkäkään olla sillo... jahas pitää taas mennnä ko neitilä on joku tarve...
 
AILIME: toi oli tosiaan eka kerta kun kylvettiin aamulla.. oli niin paljon kakkaa ja yrjöä että ei pikku huuhtasut lavuaarissa riittäny. oli siis pakko kaivaa amme esiin. muuten ollaan kyllä aina iltasella kylvetty just noiden rytmien ja hyvien unien toivossa.

tipoista käytetään D-vitskuja (jekovit) ja sit disflatyliä. ei muuta. RELA jätettiin pois ja sen tilalla on jauhemainen probioot-baby.

korviketta annetaan kerran yössä jos isi syöttää. ei läheskään joka yö. ja se on tosiaan sitä hypo-allergenic:a, et ei pitäis aiheuttaa vaivoja.
 
Ehkäisystä: Sain reseptin hormoonikierukkaa varten. Hinta 170 e ja käyttöikä 5v. Hormooniehkäisy ei kiinnostanut yhtään, koska kokemus hormoonirenkaasta oli ikävä; kuin olisin ollut raskaana. Oksetti ja turvotti ja päätä särki. Mainitsin lääkärille siitä ja hän suositteli hormoonikierukkaa, koska siinä on vain keltarauhashormoonia. Estrogeeni on hänen mukaansa se vaivoja aiheuttava. Eikä pitäisi vaikuttaa millään tavalla maidon määräänkään. Kysyin vielä sitäkin. Noinkohan on. Pitäiskö googlata vielä sekin asia... Kuitenkin hintava kokeilu jos kokeiluksi jää. Kumit ei kiinnosta ollenkaan. Niiden kanssa pelattu nyt toistaiseksi.

Nyt kun tulin uudelleen niin: Ionalle onnea tulevallekin matkalle, toivotaan ettei tule se kakkapäivä just matkan aikana.

Ailimelle tsemppiä tulevaa matkaa varten. Ei ole siihenkään enää pitkää aikaa.

Tuik, kuulostaa ihan huippukivalta tuo mummolareissu!

Piti vielä kertoa tuosta äitini vierailusta. Kuten on täälläkin tullut todettua, ei ne välit niin kovin helpot ole olleet. Moni pikkujuttu ärsyttää menneiden takia. Huvittava juttu oli, kun äiti yritti tehdä lähtöä ja koitti saada Valolta vielä hymyn. Hoki naaman edessä että hymyilepäs nyt ja toisti sitä kerta toisensa jälkeen. Valo oli mieheni sylissä. Lopulta mieheni väläytti leveän virnistyksen kun poika ei siihen suostunut. Äitini ei huomannut sitä ennen kuin minä aloin nauraa[:D] On se kumma miten kommentit ärsyttää. Mitä tahansa sanoin Valon tekemisistä niin kommenttina oli että vauvat nyt tekee niin. Kaikki vauvat tekee noin jne. Miksi en saa vain ihmetellä ja ihastella omaamme ilman mitään lätistystä? Kiitollinen olen hoitamisesta, mutta esim paskavaippaa ei ollut viitsinyt vaihtaa," ettei lisää itketä poikaa". Oikea syy oli että äitiä öklöttää kakkavaipat. Tiesi ettei enää kauaa viivytä ja jätti vaihtamatta. Tuollaiset vaan tökkii. Olenko kovin kiittämätön?[8|]

Synttäreistä vielä, että mies lauloi kauniisti ja ojensi rakkauskirjeen ja lahjakortin kampaajalle. Saanpahan karvani kuntoon! Niistä puheen ollen, hiustenlähtö on sitten alkanut[:(] raskauden aikana kuulemani mukaan ei lähde hiuksia ja siksikin niitä lähtee imetyksen aikana entistä enemmän. Tämä tieto tosin tuli tuolta äidiltäni, joten voipi olla vain luuloa..

Näkemiin
 
Ehkäisystä: Mä käytin vuosia pillereitä, mutta siirryin lopulta käyttämään Persona-laitetta, koska halusin välttää ylimääräisten hormonien käytön. Mun kohdalla laite toimi oikein hyvin, mutta mulla on ollut aina hyvin täsmällinen kuukautiskierto. Jos kovasti himotti ns. punaisten päivien kohdalla (=suuri todennäköisyys tulla raskaaksi) niin sitten pari päivää käytettiin kondomia. Lasta yritettäessä käytimme laitetta "väärinpäin" eli punaisten ovulaatiopäivien aikana peitot suhisivat oikein urakalla ja nopeasti sitten natsasi [:)] Lisää tietoa laitteesta löytyy mm. seuraavan linkin kautta: http://www.persona.info/fi/what_is.php sekä englanninkielisiltä sivuilta, jota kautta laite on tilattavissa (laitetta ei jostain syystä ole saatavilla Suomessa -testitikkuja saa kuitenkin apteekeista). http://www.academyhealth.com/permonwittes.html
 
Prana: Samaa sanoivat mulle täällä, että tuon hormoonikierukan ei pitäis vaikuttaa mitenkään rintamaidon määrään tai laatuun. Alunperin olisin halunnut pillerit, kun olen niistä tykännyt, mutta edes niitä Cerazetteja mun gyne ei suositellut, kun nekin saattaa kuulemma vähentää maidon tuloa, ja vaikuttaa maidon makuun. Ja ne pitää ottaa sitten tosi täsmällisesti kuulemma aina samaan aikaan. Ja mä oon vähän huono siinä... Siispä päädyin myös sitten tuohon hormoonikierukkaan. Vähän jännittää sen asennus, mutta ei kai se synnytystä enempää voi sattua! [;)]

Niin, ja jee, ei oo tosiaan enää pitkä aika kun päästään Suomeen! [:)]
 
Hei vaan,

Pranametri, mistähän kuulin, että eka kierukka ois ilmanen? Vai onko se vaan johonkin tiettyyn kierukkaan, ei siis tohon hormonikierukkaan...?

Halipossu, toi Persona-juttu kuulostaa lähes liian hyvältä ollakseen totta! Mulla on viimesen pari vuotta ollu epäsäännölliset menkat, joten ei taida tuokaan auttaa sitten... Säännöllisellä kierrollahan pystyy aika tarkkaan itsekin laskeskelee noi hedelmälliset päivät.

Avalta tulee Lääkärit-ohjelma, jossa käsitellään äitiysjuttuja! Eikun tuijottelemaan!
 
Mä tykkäisin myös tuollaisesta Personasta, mutta mulla ei ole koskaan ollut säännölliset menkat, joten ei käy mulle... [:(]
 
Apteekin täti korjailee täältä vähän tietoja Cerazette-pillereistä eli se on totta että joskus saattaa vaikuttaa maidon herumiseen eli saattaa hiukan huonontaa herumista mutta se ei ole enää totta että ne pitäisi ottaa tismalleen samaan aikaan joka päivä. Toki on suositeltavaa että lääkkeet otetaan samaan aikaan mutta jos pilleri unohtuu niin 12 tuntia on aikaa ottaa se ehkäisytehon vaarantumatta eli samoin kuin yhdistelmäpillereissäkin. Mä olen  nyt reilu pari viikkoa syöny noita eikä kyllä mitään ongelmia ole ollut [:)]
Näin muuten viime yönä unta että olin taas raskaana ja uuden vauvan la olisi ensi vuoden helmikuussa...[:D]Hih, toivottavasti ei ihan niin pian kuitenkaan[:D]
 
Pranametri "Synttäreistä vielä, että mies lauloi kauniisti ja ojensi rakkauskirjeen ja lahjakortin kampaajalle". En voinut muuta kuin nauraa, kun mietin, että miehesi antoi rakkauskirjeen ja lahjakortin kampaajalle. [:D] Sori... [:)]

Ja joo, hiustenlähtö on ainakin täällä ihan julmaa... [:@]
 
Iltamyöhää [:)]

Tulin ohimennen turisemaan kun nyt on sellainen kolo tässä päivässä, että tyhjää lyö.
Pyykit (ne tämän päivän toisen koneellisen) on ripustettu. Tänään on siivottu ja seurusteltu ja nukutettu ja syötetty...ja jumpattu...ja ruoat on tehty ja monta muuta asiaa siinä sivussa.
Jotenkin kaikki meni vaan niin hyvässä rytmissä, että mä ehdin jopa katsella telkkaria [:)]...

Ja on kylvetty ja äitikin ehti käydä suihkussa...ja kaikki on tehty ilman isin läsnäoloa [:D], tuo kun heräsi aamusta ennen kukonlaulua töihinsä ja kaatui töiden jälkeen (hetken ihmeteltyään) sänkyyn, ja sielläpä kuorsaa edelleen !
Toiset ne kuorsaa ja toiset ei.
Piti ihan kylkeen tökkiä tuossa, kun koitin poikaa nukuttaa ja isukki piti unikonserttiaan..tosi ärsyttävää, koska aina kun se kuorsaus yltyi, niin pojan silmät rävähti selälleen ihmettelemään moisia ääniä.
Nyt ne sentään nukkuu tuolla äänistä huolimatta, ja mamma voi tässä istua levollisilla mielin.
Toki takaraivossa kolisee ajatus omasta nukkumaanmenosta (mutta kun sitä omaa aikaa kaipaa ja se on tässä se hetki)...

Kävin tuolla noita odottajia vilkaisemassa haikein mielin. Jotenkin on semmoinen ihme olo, kun toiset on vasta raskauden alkutaipaleella ja omalla kohdalla se koko raskaus alkaa olla jo kauas taakse jäänyttä elämää...muisto vain.
Ja kuitenkin tuon kaiken muistaa niin kuin eilisen päivän (tosin pää on aika pehmeä muistin osalta nykyään...) [:)]
Haikeaa ja vaikeaa. Ei ole ikävä niitä kaikkia raskausajan raskaita vaivoja, ja nekin on tuoreessa muistissa. Ei ole vauvakuumetta, ja kuitenkin jotakin ihme kaipuuta on ilmassa. Oma pieni ei ole enää vastasyntynyt vaan kasvaa huimaa vauhtia ja on silti niin pieni ja tarvitseva, kaiken huomion kaipaava.
Hormonit ne täällä hyrrää ja tuo väsymys nämä mielenkiemurat sumentaa...[:D]

Juu..ehkäpä minunkin pitäisi hiippailla peiton alle kuuntelemaan kuorsausta [;)]
Hyvää Yötä Kaikille!
 
HUOMENTA!!
Itkuton yö takana [:)] ihanaa.. tosin syötiin taas tiuhaan tahtiin ja valvottiin kahdesta neljään, mut ilman suurempia kiukkuja. Välillä pidettiin masu-hierontaa ja jalka jumppaa jotta pierut saatas liikkeelle. ja aamusta sitten taas oli superkakka episodi. onneksi vaippaan [;)] ja nyt taas nukkuu. aaaaah!!!
Ehkä se edellis yön valvominen ja itkeminen pisti niin koville että nyt uni maistuu. tosin mä en saa unta... yritin tossa sohvalla torkkua, mut näköjään noi muutaman tunnin yöunet sitten riittää. jos sitä päivällä sit pienet tirsat sais vedettyä.

Ihana isi (siis mun oma isi) toi meille eilen Philipsin AVENT itkuhälyttimen. Onko kellään samaa?
Ajattelin heti tänään kokeilla ja laittaa tytön parvekkeelle unille. Ja innolla odotan että päästään yhdessä saunaan.

Ihanan mobilen PRNAMETRI oot tehny [:)] osaisinpa itekin....

Pitää soittaa tänään sille papille joka on varattu meidän ristiäisiin. Ne on nimittäin ens viikon lauantaina, eikä sieltä suunnalta ole otettu meihin mitään yhteyttä.. eikös pappi pitäis kuitenkin tavata ennen ristiäisiä? Ja kiva olis käydä katsastamassa tilat jossa kahvitellaan tilaisuuden jälkeen. En ole ikinä edes kyseisessä kirkossa käynyt, joten olis ihan mukava nähdä mihin ollaan menossa. Ja millanen se pappi on miehiään [;)]
Saako/pitääkö ne virret valita itse? entäs onko niissä aina joku sama kaava minkä mukaan mennään, vai voiko siihenkin jotenkin vaikuttaa? hömelö taas näissäkin asioissa....

Nyt kahvit ja aamupalat rauhassa kun vielä hiljaisuus talossa [:)]
 
Huomenta!

Minä en tiijä mikä minnuun on menny. Oon vissiin ollu raskana, synnytäny, saanu vauvan ja sillee.... Eilen oli niin surkea viilis koko päivän. Oikeen ootin iltaa, että pääsee nukkumaan. Joka samperin epäkohta itketti ja jos ei jossakin ollu mitään vikaa, niin aikas mietittyä asiaa tarkemmin, niin persiillänhän kaikki oli!!!!

no niin, nytte uus HIENO päivä eessä!

Miehellä synttärit. Mietin, että missävaiheessa veis kuoharia sänkyyn, poksauttasis korkin, herättäis miehen ja vauvan! Ja kutsuis unikeot kodikkaasti tuvan puolelle puurolle ja aamukahville! Täällä pirtissä siis itsekseni heräilen. Heiluttelen varpaita villasukissa ja ihastelen nousevan päivän aurinkoa. Punasessa posliinimukissa puuvarsilusikka ja rooibos-teetä! Minun hetkeni.

Kauheeta miten äkkiä teillä alkaa menkat! En kyllä muista miten se on aiemmin ollu, mut ei kait vielä? Mehän päädyttiin hippihenkiseen ehkäisyyn, vapaaseen rakkauteen ja himokkaisiin öihin.... hih, jeee.... sen uuden pienokaisen toivossa. (Tätä ikää kun siis on ) Mut suor.san. en minä kyllä ennnen huhtikuuta (!) haluais siihen testi tikkuun positiivista pissata! Ootellaan1

Ihana PRANAMETRIN elukka mobile! Aamulla herätessä mietinkin, että tuliko sinne perhosia! JA siellähän se ilosiipi perhone leijaili! Oikein voimauttava kokemus!

Ja ELEGIA: tuo nukkekoti asia... Kyyneleen se nosti silmään! Lapsen pettymys on sama veilä aikuisenakin! Minulla eikoskaan ollut nallea. Semmosta pehmeää nappisilmää, röpelöturkkista tassukkaa, jota tyynynviereen olisi lakanankulmalla peitelllyt. Sitten aikuisempana oikeen rupesin keräilemään niitä ja eikös äitee jossakin vieras kahvi pöyvässä möläytä "hymyillen" että NYT SE TYTTÖ KERÄÄ NELLEJA, KUN EI SILLE LAPSENA OSTETTU. Itkuhan siinä meinasi aikuiselta lapselta tulla. Joten ymmärrän! Nyttemmin on saatu välejä taas kohennettua. Ne kun meni kertakaikkisen solmuun, kun erosin lasten isästä. Siitä seurasi monen vuoden puhumattomuus. Pah! En viiti muistella etes. Ps. me rakennettiin siskon kanssa nukkekoti punaseen lastulevy vaatekaappiin, kun ei meillä kään ollut OIKEETA!

NINOSKA kirjotti siellä semmosta, mistä joku kolahti minun sieluun. Kodin henki sieltä kumpusi rivien välistä. Tyytyväinen äiti, jolla vauva maailma on loksahtanut kohdalleen. Semmonen kaunis, utuinen, hetken kuva!
Semmonen justiinsa, minkälaisena tämän vauvaajan muistaa jälestä päin, kun kaikki itkut pyyhkiytyy mielestä!

Minuun kolahtaa myös tuo kellon nopea eteneminen. Liisa ihmemaassa. TÄnään paljon puuhaa luvassa.
Viikonlopun laskiaisriehan/syntymäpäivien järjestelyä. Tarkoitus olis majoittaa kaikki vieraat omien seinien sisään ja tehdä ruokia mahollisimman paljon valmiiksi.  Vieraita tulossa sen 20 henkee! Joten siivousta ja kauppa tällepäivälle. Huomiselle jää 70 laskiais pullaa ja 10 kauraleipää ja isännälle isojen ruokien väsäys. Mukava käynnistää taas tämä kotoinen pitopalvelu!

... niin, oon sitte vahingossa kutonut kohta kolme paria lapasia....
 
Huomenta täältä Budapestistä! Ei me täällä virallisesti asuta, mutta ollaan paljon duunikuvioiden ja sukulaisten takia. Puolet pojan juurista on täällä.

Matkakertomuksia vol.2 Ei tarvittu Alepan pussia! [:)] Eli, liinassa lähtöselvityksen jälkeen kierreltiin kentällä. Muumikaupassa on sellasia valokuitupiuhoja joita kelpaa ihmetellä pitemmänkin aikaa. Sitten imetin ja pojukka nukahti liinaan, heräsi nousun jälkeen. Sain pitää liinassa koko koneessaoloajan, nousun ja laskun eli ei tarvinnut sillä vyöllä retuuttaa. Sanoivat sen olevan parempi kuin köyttää sillä turvavyöjatkeella. Eli tästälähin liina aina mukaan! Koska koneessa oli tilaa saatiin koko penkkirivi omaksi, välillä makoiltiin selällään ja juteltiin ja sitten syötiin ja pujahdettiin liinan sisään nukkumaan. Ja herättiin vasta matkalaukkuhihnalla. Ei tarvinnut vaippaa vaihtaa vaikka pierut on kyllä sen hajusia että pari kertaa oli pakko kurkata että NYTKÖ! Mut ei. Eikä ole tullut vieläkään, viikko viime kerrasta. Millon pitäis tehdä jotain jos ei ala kuulumaan? Ei kyllä näytä pahemmin vaivaavan, ehkä ne kaikki imeytyy kun tuo kasvaa ihan silmissä.

Oltiin perillä hieman nukkumaanmenoajan jälkeen ja siinä sitten mummi ja ukki vielä ihastelivat aikansa. Yhtäkkiä napsahti joku päässä ja alkoi huutamaan kun tapettava sika. Niin kovaa että korviin sattui, puol tuntia pelkkää huutoa. Ihan pelästyin kun ei tää ikinä oo noin kiljunut, vähän itkeskellyt mutta tää oli ihan uutta. Luulen että oli vaan niin väsynyt, nykyään tuo nukkumaanmenoaika kun näyttää olevan aika tärkeä noudatettava. Ja paljon uutta taas mahtui päivään, ehkä vaan liikaa kerralla. SannaKoo poju nukkuu 12h ja jos olikein pelaa kortit vielä ekstratunnin jos ei ite jaksa nousta. Eli nykyään mennään petiin noin kasin puol ysin maissa ja noustaan kasin ja kympin välillä. Tänään kyllä oli lyhyemmät unet kun toi liikenteen melu on aika kova ja siihen pitää tottua.

Onneks Sintun yö meni paremmin. Sain eilen esimakua mitä on huutava vauva ja en tosiaan kadehdi. Tää meidän vekara taitaa sitten yleensä olla aika kiltti! Meillä on Aventin itkis, se dect-malli. On ollu ihan loisto ja toimii pakkasessakin vaikka käyttöohjeissa lukee käyttölämpötilaks yli 10 astetta.

Mä käytin Personaa vuonna yks ja kaks mutta ei se oikeen toiminu, näytti melkein koko ajan punasta. Mulla on aika epäsäännöllinen kierto ja sillon oli myös epäsäännöllinen elämä ja sen kanssa pitää olla aika säännöllinen rytmi. Nyt tietty vois kokeilla uudelleen kun on tämä pikkumies pitämässä huolta päivärytmistä. Mut on varmaan tarkoitettu suurperheen äidiks kun ei oikeen mikän ehkäsy sovi; oon kokeillu yhtätoista eri pillerimerkkiä (kaikki maailman oireet), Nuvaringiä (tuntui hiivatulehdukselta), kierukkaa (järjettömät kivut monta kuukautta), pessaari (ei oikeen kokosta), ehkäsyvaahto (tuntui kun joku olis sytyttäny nuotion pimpsaan) jne. Ja kumi ei vaan tunnu hyvältä. Tosin nyt kun kohtu on kasvanu vois se kierukka ehkä sopiakin. Tai sit vaan toista kehiin.

Ninoska tiivisti hyvin mun ajatukset raskausajasta. Nimenomaan haikea mieli. Vaikka tämä poika on joka päivä ihanampi, ei se enää ole pikkuvauv. Eikä tarviikaan olla, mutta kun se kasvaa niin pelottavan nopeasti. Ihme kaihomieli valtaa välillä tän äidin. Vaikka poika on VASTA 9 ja puol viikkoa vanha.

Pranis mikä ihanuus! Osaispa itekin neuloa, virkata, ommella. Verhot menee, sen vaikeempaa ei viitti edes yrittää kun muuten niiiiiiiin pitkä pinna katkeaa samantein noissa ompeluhommissa.

No höh maarisen bluessille! Lähetän täältä sinnepäin auringonpaistetta! Ja jos kaikki perheenjäsenet ja ystävät on jo saanut villasukkansa ja lapasensa, tässä vinkki http://www.niina-matilda.net/15

ja http://yle.fi/alueet/keski-suomi/2010/01/villasukilla_lampoa_pitkaan_sairastaneiden_elamaan_1352535.html
Tämä siis Jyväskylässä mutta varmaan muutkin ottavat vastaan ilomielin!

Nyt päivä käyntiin ja muutama työmeili kun lapsi vielä kerää voimia seuraaviin leikkeihin!
 
Huomenta!

Täällä melkein vastaheränneet äippä ja poika olkkarissa yöpuvut päällä möllöttelevät. Äiti oli kyllä inhottava aamulla, ja ovelasti nukutti iloisesti jokeltelevan poikansa kainaloonsa, kun ei jaksanut itse vielä herätä... Benjamin näköjään saa hyvin unta öisin, vaikka olisi kuinka paljon nukkunut päivällä. Täytyy kyllä kiittää onneansa siitä, että pojalla on hyvät unenlahjat. Hienoa, että Sintullakin on rauhallinen yö vihdoinkin takana, vaikka siihen vähän valvomista kuuluikin. Kyllä se siitä. [:)]

Prana: tosi hienon mobilen olit värkkäilly! Hitsi, kun osais itsekin! Vaan nythän sitä vois alkaa harjoittelemaan... Virkkuukoukkukin varmaan jossain laatikoiden pohjalla lymyäis. Niin ja hei, myöhästyneet synttärionnittelut sinne vielä!

Saparo: hmmm. Pitäiskö sittenkin harkita noita Cerazetteja... En tiedä, miksi se mun gyne sitten niin kovasti noita pillereitä vastaan oli. Ehkä se haluaa itselleen töitä, ja tahtoo päästä asentelemaan mulle sen kierukan. Tiedätkö muuten, että onko tuokaan sitten totta että ne vaikuttaa maidon makuun?

Ninoska: sama juttu täällä, eli raskausaikaa tulee välillä haikeudella muisteltua.. Vaikka en vois olla onnellisempi tuosta meidän pikku Beestä!

maarinen: Sinne toivottelen oikein mukavaa ja nautittavaa päivää, ja onnea miehellesi!

Iona: Kävin kokeilemassa Finnairin sivuilla vielä paikan vaihtoa, mutta ei onnistunut. [:(] Mutta tuopa oli hyvä uutinen, että vauva saa olla koneessa kantoliinassaan! Sillä mä sen olin ajatellutkin kentälle tuoda. Hienoa hienoa, saattaa helpottaa matkustusta hiukkasen. [:)]

Nyt mäkin lähden kaatamaan kupillisen sitä Rooibos-teetä. [:)]
 
Ailime: En oo ainakaan kuullu että nuo vaikuttais maidon makuun, mutta toisaalta en pidä sitä mitenkään täysin mahdottomanakaan koska kyllähän syöty ruokakin vaikuttaa, mutta tuskin merkittävästi. Tosiaan tuohon maidon herumiseen voi harvoin vaikuttaa mutta mulle lääkäri sanoi että jos näyttää siltä että pillerit ei sovi eli maidon tulo huononee niin ne voi lopettaa jolloin tilanne palaa ennalleen. Kannattaa harkita noita kyllä, mulle ainakin tuntuis sopivan mutta tokihan se on yksilöllistä. Hormonikierukassahan on sama hormoni kun noissa cerazetteissakin eli keltarauhashormonia, mutta tietysti kierukka on hyvä jos haluaa pitkäaikasta ehkäisyä ja tuleehan se halvemmaksikin...[:D]

Mulla on kanssa ollu jotenkin kauheen haikee olo kun oon nähny raskaanaolevia naisia, mistähän tämmönen johtunee ja muillakin ollu ilmassa samanlaista...

Ihanilta kuulostaa Maarisen laskiaisjuhlat, mutta elä vaan väsytä ittees!

Pranan mobile on ihana, tosi kauniin värinen. Valo varmasti tykkää hirmuisesti. Kiira ainakin on nyt alkanu parin viikon sisällä hirmusesti tutkimaan ympäristöään ja voi seurailla esim. puuhamaton leppismobilea vaikka kuinka pitkään.

Käytiin tänään ekaa kertaa täällä Oulussa neuvolassa. Paikka oli aivan karmee, meidän neuvola on remontin alta karussa vanhan sairaalan tiloissa ja oli tosiaan aika vanhan näköinen tönö. Mutta terkkari oli aivan ihana. Keski-ikäinen, varmuutta ja kokemusta tihkuva nainen, joka oli varmasti kutsumusammatissaan. Totesi ensimmäisenä että Kiira on ruoka-aikaan ollu kotona, ja että sen kyllä voi sanoo ihan ilman käyriä [:D]
Täti jutteli nätisti koko ajan Kiiralla ja lopussa sanoi vielä että on sulla Kiira ihanat vanhemmat (kuulostamatta kuitenkaan yhtään imelältä)[:D] Melkein ois tehnyt mieli rutistaa! Kiira oli kasvanut hyvin: 5650 g ja 58,2 cm, neiti sai rotavirusrokotteen ja ensi kerralla sitten tulee se pneumokokkitutkimusrokote myös.

Iona: Hyvä että matka sujui hyvin. Meillä kanssa joskus on tullu tuommonen itkuraivari, sitä aina säikähtää kun meilläkään Kiira ei yleensä itke ja sillon tuntuu ettei lasta saa millään rauhoittumaan ja tissikään ei kelpaa, mutta oon huomannu saman kun sinäkin että väsymys monesti laukaisee.

Sintulle voimia raskaaseen arkeen, puhallan täältä hiukkasen unihiekkaa ja voimahaleja sinnepäin[:)]
 
Illaksiko se päivä on jo taipumassa? Koko päivän olen koittanut saada naputeltua tekstiä, mutta hitaastipa tuo on näköjään sujunut, kun ulkona on jo ihan hämärää... Rankka eilinen, viime yö ja tämä päivä...
 
Ninoska muisteli raskausaikaa haikeudella ja jutusteli jonkinlaisesta kaipuusta. Täälläkin maistellaan päivittäin tuota mennyttä raskautta ja siihen liittyneitä muodonmuutoksia ja vaivoja. Mulla on ihan ikävä sitä omaa isoa pallomahaani! Eipä tuona aikana ole tarvinnut ainakaan joka käänteessä miettiä näitä kertyneitä raskauskiloja. Nykyinen ulkomuotoni ei todellakaan miellytä omaa silmääni, mutta laihduttamaan en kyllä ryhdy. Kilot lähtevät sitten kun lähtevät, jos lähtevät... Paineita kyllä asetan itselleni sen suhteen, että syksyllä haluan olla joko "rantakunnossa" tai sitten uudelleen pallomahana. Bikinit näyttävät niin hyvältä, kun on iso ja pyöreä masu :)
 
Siis tosiaankin tohon ehkäisyasiaan palatakseni...meillä ei ole nyt aikomusta estellä uutta raskautta sen kummemmin. Aktiivisesti ei "yritetä" uusintakierrosta vielä, mutta jos niin käy, niin tervetuloa vaan. Meillä on Maarisen kanssa ilmeisesti aikalailla "sama aikataulu" ja tavoitteet. (Ollaan varmaan sitten samaan aikaan jossain uudessakin pinossa täällä vau:n keskustelupalstalla, kun minäkin olen kerran päässyt tähän kirjoittamisen makuun sen taustalla roikkumisen sijaan.) Mekin on puhuttu miehen kanssa, että siinä toukokuun hujakoilla voidaan alkaa yrittämään. Toiveena olisi, ettei tälle samalle vuodelle osuisi molempien lasten syntymät, kun tämä meidän pienokainen nyt pinnisti tammikuun lapsoseksi. Katsotaan, että miten meidän tulevan häämatkan sitten oikein käy, kun viime vuonnakin se siirrettiin raskauden takia hamaan tulevaisuuteen.
 
Sinttu: Kiva, että sait rauhallisemman yön! Täällä taas vastapainoksi yö oli suorastaan helvetillinen. [:(] Eilen päivällä alkoivat pikkuisella vatsanväänteet ja meno vaan paheni iltaa kohden. Yöllä sitten pitkästä aikaa molemmat vanhemmat valvoivat, koska tilanne oli jo ihan mahdoton. Mä torkuin yön aikana ehkä noin 15-30 minuuttia (onneksi sain nukuttua hetken ennen puoltayötä) ja aamulla sitten oli pakko luovuttaa ja skipata toi kauan odotettu pk-mammojen tapaaminen ja vauvakino, koska en kokenut sitä kellekään mielekkääksi, että raahaisin tuon pikku ressukan vielä ihmisvilinään ulisemaan. Niin ja enhän mä varmaan itsekään olisi nauttinut reissusta, jos koko aika olisi mennyt vain vauvaa hyssytellessä. Onneksi sain aamulla hetkiseksi silmät ummistettua, kun pikku kaveri simahti tissille, mutta nyt päivällä en ole päässyt edes vaakatasoon asti. Pikkuiselle syli on ainoa paikka, johon on suostunut rauhoittumaan hetkittäin. Mun onni on se, että toi ei kuitenkaan huuoda koko aikaa suoraa huutoa, vaan väliin mahtuu pieniä hiljaisiakin hetkiä. Rankkaa...ja meno jatkuu edelleen, tosin vähän rauhallisemmin kuin yöllä ja aamulla. Hetkisen pikku mies oli sitterissä ja sitten taas huuto raikui. Katsotaan kauanko tätä kärvistelyä nyt sitten kestää...
 
Unohdin eilen päivittää neuvolakuulumisia. Kaikki oli mallikkaasti ja pikkujätti oli kasvanut pituutta edelleen sentin viikkovauhtia. Pituutta oli nyt hitusen vajaana 5-viikkoisena 58cm ja painoa hitusen vajaa 5,5kg. Aikamoista! Seuraava käynti on parin viikon päästä ja silloin onkin luvassa lääkärintarkastus. Nopeastipa tämä aika kuluu! Kohta meidän pikkuiset pallerot ovat jo menossa kouluun...
 
Pranalla kuulosti olleen ihanat synttärit...serenadi, rakkauskirje ja hemmottelulahjakortti kampaajalle...kerrassaan ihanaa! Kyllä sulla on huomaavainen ja romanttinen mies. Ja voi että, kuinka kauniin mobilen olet värkännyt! Ei olis tullut mieleenikään, että virkkaamalla onnistuu tuollaisenkin loihtiminen.
 
Iona: Sun reissaaminen kuulostaa niin helpolta! Mulla on sulle bisnesidea...voisit kirjoittaa jonkun vauvamatkaajan opaskirjasen, johon tietysti sisällytät sen Alepan muovikassin ja monta muuta käytännön niksiä [;)] Meidänkin täytyy nyt varmaan vaan koittaa totuttaa tota kääröä liinaan, jos sen kanssa voi olla koneessa ilman vöitä...ja toi kentällä tallustaminen menee kyllä varmasti todella helposti, kun lapsi kulkee rinnuksilla. Hauskaa eloa sinne Unkariin! (Muutaman kerran siellä käyneenä tykkäsin kovasti paikasta!)
 
Takaisin
Top