HEIKUN KEIKUN HELMIKUU

Heikun keikun sitten vaan[:)]

Söpö hymy Ailimen Benjaminilla! Hyvä Ailime, ei pidä mennä sanomaan ääneen mitään, sitä saa mitä tilaa[:D]

Maarinen olen unohtanut nauraa täällä ääneen tuota facebookia, eikös se ollut Venlasta se kuva... (hävettää jos se olikin joku muu enkä muista enää, mutta tää pää on mikä on[8|]) Menit sitten huvitoimikuntalaiseksi, hahahh. NIin siinä käy,mutta, luulenpa että kyläyhteisö hyötyy tavattomasti teidän perheen osallisuudesta ja luultavimmin te nautitte täysillä myös. Joillekin tuollainen vain sopii kuin nenä pähän. Sitäpaitsi voi olla ihan kiva tilaisuus toimia aikuisten parissa äippäloman aikana. Joko sinulla on uudet kudelmat tulossa? Itse mietin mitä seuraavaksi alkaisin... Samaa sarjaa pipon ja tumppujen kanssa voisin säärystimet, sellaista helppoa tekemistä mitä voi jatkaa ilman suurempaa keskittymistä.

Amppu kakka-asento-vinkki: Valo tykkää ähistellä niin että jompikumpi pitää poikaa rennosti röhnöttäen sylissä selkä omaa mahaa vasten löhö asennossa. Sopivan rento mutta hiukan pysty asento. Jos siis on tullakseen..

SAnnaKoo juu nestlelle suoraan, paremmat hyvitykset[;)]

Lähdin tänään reippaasti ennen kymmentä MLL:n perhekahvilaan ja lappu ovessa komeili että peruttu tältä päivältä. Höh. Piti tavata Valon kanssa samaan aikaan syntynyt poika vaan siirtyi sitten ensi viikkoon. Ensi tiistain aion myös sinne seurakunnan perhekerhoon joka jäi tällä viikolla myös väliin Valon rytmin takia. Nyt olen päättänyt että turha yrittää päivällä mitään pojan rytmin mukaan asetella, ei onnistu kun hänellä ei rytmiä ole. Menee vaan ja poika nukkuu missä nukkuu jos nukkuu[:)] Kun ei nyt kesken syvien unien herätä. Joku rytmi tuntuu olevan, koska tänäänkin vetelee sikeitä jo kolmatta tuntia näin iltapäivällä/alkuillasta. Eilen nukahteli illalla niin että yöunille meni vasta yhdentoista aikaan. Saipas itsekin sitten melkein kuuden tunnin unet ja vielä pätkä senkin jälkeen Valo kainalossa. Otetta kun tiukensi jos meinasi alkaa ähistä niin sain pari tuntia lisää unta[:D]

Juupa juu. Ukko lähti kävelylle ilman meitä kun Valo nukkuu vielä ja minä luen nyt uuden käsityölehden ja vaikka tiskaan miehen iloksi, ettei sen tarvitse. Ai nii, ja äiti on tulossa sunnuntaina kylään, kuinkahan menee. Kunhan malttaisi olla alkamatta neuvomaan, ei viitsis heti sille ärähtää.
Kuuntelin eilen kun mies höpötteli pojalleen lennättäessä sitä ilmassa: "Noooooin Valo lentää kooorkealla ja sitten laskeutuu pusuvuorella *antaa suukon* ja sitten uuuuudestaan lennetään ja laskeudutaan halilaaksoon.*halaa poikaa*" Hiukka suloista<3<3<3

Hei onko muiden sulomussukoilla sellaista "ongelmaa" että vaatteet tuntuu mahan kohdalta tiukoilta? Nuo potkarit mitä äitiyspakkauksessa tuli, on tuntuneet pituuteen nähden liian kaposilta. Nytkin meillä puetaan jo seitkytsenttistä päälle eikä ole juurikaan liikaa mittaa[:-]
 
Hei!

Sannakoo Meillä nautitaan vain rintamaitoa, joten tuttipullojen vaihdoista ei ole apua pulautteluun. Mekin ostettiin varmuudeksi kotiin Aventin tuttipulloja, joita myyjä kehui eikä pitäisi ilmaa pahemmin päästä mahaan. Voi kun keksis jonkun keinon pulautteluihin, viime yönä oli herra pulautellut taas oikein kunnolla ja kaulan iho ärtyi pahasti:(

Ulkonanukuttamisesta meidän neuvolassa annettiin ohje, että jos alle 10 astetta pakkasta, voi hyvin nukuttaa 2-3 kertaan ulkona, kunhan välillä käy tarkastamassa tilanteen (kokeilee niskaa,päätä). Suositus kai onkin, että vähintään se 1 kerta päivässä nukutettaisiin ulkona raittiissa ilmassa. Jos ulkoiluja ei ole päässyt vielä ollenkaan aloittamaan, niin tosiaan pitää pikkuhiljaa pidentää ulkonaoloaikoja ennen kuin antaa nukkua ulkona vaikka pari tuntia.

Meidän poika vääntää kakat aina hetken päästä, kun on herännyt unilta...venyttelyä, ähinää ja peppu rutisee. Vaikuttaisi siltä, että pelkkää rintamaitoa nauttivat tuottavat sitä kakkaa runsaasti päivittäin.
 
Heippis!

Pranametri, ihana tuo miehesi höpöttely ja lennättely! Meillä ei sentään ihan noin hempeitä mies höpötä, mutta on tuosta ÄIJJÄstä tullut aika sulonen höpsöttelijä ton pojan kanssa. Aattelin jo, että ehkä se vaan mun kuullen kehtaa höpöttää (tai välillä kai luulee, että mä en kuulis ;)), mutta ihana on ollut nähdä, että se höpöttää samalla lailla muidenkin kuullen. Niin se vauva on muuttanut elämän :)
Meillä taas kaikki bodyt ja muut vaatteet on vatsan ja reisien kohdalta ihan tosi löysiä, ja sitten bodyja ei meinaa saada niitä neppareita sopivimmista vaatteista kiinni, ja paidoissa/bodyissa on poikkeuksetta liian pitkät hihat...

Jahas, ukkeli ölisee, kaipaa vissiin taas viihdyttäjää! Taidan heittää sen isälleen ja mä voisin tehdä vaikka ruokaa :)
 
Hei!
Meillä ilta meteli meneillään... Venla kyykyttää nyt iskää. Tulee varmasti kohta äiskän vuoro kun tuo uni marina jatkuu....

Mutta ärsytävää on se ettei omia juttuja ehdi oikeen tekee..tai vaan se, että tänne koneelle ei ehdi. Ei noilla muilla hommilla mikään hoppu ole!!!!!! Tänäänki oo yrittäny kuikkia näille sivuille, mutta kun avaan postauspuolen niin, tulee joku TOSI TöRKEÄ tarrapieru, jota neidin pylly ei kertekaikkiaan kestä! Rups ja pesulle.

Tästä pästään kätevästi KAKKA-ASENTOON ja muuhun aiheeseen liittyvään. Venla punnertaa kakkoset heti aamu syötön jälkeen. "istuu" selkä mun polvia vasten, kun ite makoilen sängyssä. Tyttö ottaa varpailla vauhtia äipä mahalöllöstä ja turauttelee siinä isommat! Sitten sitä tarraa ja sprayta tupsutellaan pitkin päivää. Mutta tää tavaran määrä ei onneks (kopkop) ole verrattavissa mitenkään erääsen tunnettuun .....
Kait tuo tissimaito sitten vähän paremmin imeytyy. En tiiä?

Pranametri. Kyllä joo, meijän tyttö se sielä vauvojen facebookkia harrastaa!!! SE on niin HUIPPU!
KÄSITÖISTÄ. Aloin neulomaan isännälle pilkki-lapasia. Hän ihan ite valitsi langan. Seitsämän veljeksen sitä liukuvärjättyä vihree-oranssi-vihree-punanen lankaa.Eilen alotin ja tänään jo toinen peukalontyngässä asti. Kutimet kulkee kokoajan mukana. Pitikin sulta kysyä, että joko sait sen mobilen valmiiksi? Näin untakin, että
 siinä oli vaaleansinisiä hevosia!!!

..... meen tarjoo tissiä.... jos nukahan niin sitte vaan öitä kaikille!
 
Iltaa!

Tänäänhän mä oon roikkunut täällä ihan urakalla! Huomaa kyllä, että tällä mammalla tuppaa olemaan tylsää kotosalla ;) Ihan on tiskit saanut hoidettua, tehnyt ruokaa, pyykit viikkaillut kaappiin ja vielä riittäis virtaa. Keitin sitten tuttisoppaa tossa aikani kuluks, kun vihdoin keksin, että minne ihmeeseen on tutit hävinnyt... Meidän nokkela Joona se on näemmä jo oppinut niitä jemmaamaan; viskonut kolme kappaletta tutteja sänkynsä alle! Hahaa, ehkei se sit tykkääkään niistä, ku koittaa piilotella :)

Kateellisena teidän käsityöhommeleita lueskelen. Ei pysy tällä mammalla neulat tai kutimet käsissä... Tosin liekö tuo ihmekään, ei mun oma äiti tai äidinäitikään sellasia osaa, muistelen kuulleeni isomummoni äidin puolelta olleen samanlainen. Tosin ne on niin perinjuurin kaupunkilaisia muutoinkin, etteivät mitään kodinhengettäriä oo: perushommelit hoituu juu, mutta esimerkiks leipomiset ei oo niiden alaa. Ehkä noi ruoanvalmistusgeenit mä oon sitten perinyt isän puolelta! Tai sitten siinä hommassa into on auttanut eteenpäin? Ei taida kovin moni muu voida sanoa opettaneensa mumminsa leipomaan pullaa, yleensä taitaa olla toisinpäin... :D

Josko sitä kattoisi boxilta yhden jakson Pakoa, oon jo monta jaksoa jäljessä! Ne on sellasta herkkua, että sitä katson vaan, jos tiedän saavani katsoa sen jakson rauhassa. Nyt kun mies on töissä ja Joona unillaan ja mä oon vielä riittävän virkeä, on täydellinen hetki katsoa jakson verran etiäpäin!

Rauhallista unta kaikille, toivottavasti myös äideille! Huomenna on taas jo perjantai, ja monelle meistä ilon päivä viikonlopun koittaessa, kun saadaan taas miehet kotihommien pariin :)
 
Huomenta!

On taas pari päivää ollu niin kiirusta ettei oo tännekään ehtinyt [:@]
Kauppareissuja, kävelylenkkejä, äitillä vierailuja, siivousta, pyykkiä ja hirmuista huutoa...
Tuntuu että ne pari viikkoa kateissa olleet masuvaivat on tulleet takaisin [:(]

...huutoa... syöttöä tähän väliin...

Se on näköjään niin että kun kakka tulee niin sen jälkeen on armoton nälkä, vaikka oltais just syöty. Tuntuu vissiin masu liian tyhjältä muuten [8|]

Täällä tosiaan ollut kitinää ja itkua taas ilmassa. eilenkin ihan hirvee ilta. yhtäjaksoista itkua klo 18-22. ei auttanut mikään. sit oli tyttökin jo niin yliväsynyt ettei suostunut nukahtamaan. tai heti kun nukahti, niin hetken päästä alkoi huitomaan vimmatusti käsillä. siinä lensi sitten aina tutti suusta ja huutohan siitä tuli. ja tota nukahtamis-huutorumbaa kesti ja kesti... äiti luovutti. antoi tytön isin huomaan ja painui itse unille. vedin pitkästä aikaa neljä tuntia putkeen unta [:D] olo on kuin uudesti syntyneellä. ennen toi neljä tuntia olis ollu aivan törkeen vähän, mut nyt se tuntuu tosi pitkältä ajalta. niin ne vaan ajatukset muuttuu.

NÄPPYLÖITÄ!!! ne on ilmestyny meijän neidin kasvoille, niskaan, korvien taakse, päänahkaan... vissiin niitä hormooninäppyjä? pieniä punaisia. ja PALJON! ei kiva... [&o]

TIPOISTA: harkitsin myös niiden pois jättämistä. lukuun ottamatta D-vitskuja... josko niin masu taas "normalisoituis"

MENKAT: mitkä ne on? [;)]

KAKKA: itkun ja tuskanhien takana. tää neiti tosiaan hikoilee kun sika. kauheelta kulostaa. mut siis oon huomannu että on ihan tuskanhiestä märkänä kun kunnolla huutaa ja äheltää. luulin ettei vauvat hikoile?!?

nyt suihkuun pesemään nää aamuyrjöt rinnuksilta. niin siis alkoi meidän aamu. kunnon yrjöllä äidin päälle [:)]

MUKAVAA PÄIVÄÄ MAMMAT JA VAAVIT [:)]
 
Moi!

Voi sinttu, ei kuulosta ollenkaan mukavalta teidän iltatoiminnot :( Toivottavasti vauva rauhottuu taas pian, ehkä sillä on joku parin päivän kasvuspurtti ja siks itkettää?
Näppylöitä bongasin myös Joonalta eilen leuasta! Tosin ne ei ollu sellasia punasia, vaan enempi niinku pieniä finnejä, valkopäineen kaikkineen. Tullut tohon alueelle, mihin tutti koskee, ilmeisesti saanut taas puklailtua ja kuolailtua sitä aluetta, ja näppyset sit tullu...

Meillä nukuttiin viime yönä ehkä vähän turhankin pitkään! Illalla joskus 21.30 annoin 100ml maitoa ja kuvittelin, että toi vaatis vielä pienen santsimäärän parin tunnin sisään. Nukahti sit kuitenkin mun syliin ja aattelin viskata sen sänkyynsä, jotta pääsen itsekin ajoissa petiin ja voin hoitaa omat iltatoimet nopskaan alta pois. Joona nukahti, minä nukahdin ja seuraavan kerran heräsin klo 6.10 ja makkarissa oli täysin hiljaista! Joona ei ollut herännyt syömään kertaakaan, enkä mäkään ollut heränny herättämään! Melkein paniikki iski siinä hiljaisuudessa, kun ehdin jo kuvitella pojan kuolleen! Onneksi sängyssä oli syvässä unessa oleva pieni mies, joka ryhtyikin heti ahnaasti syömään! Vaan itselle ei kyllä uni tullu ennenku mies oli kotona ja sain jätettyä pojan turvalliseen valvontaan jatkamaan uniaan!
 
Päivää!

Vaikka Kaapo panttaakin kakkaa niin helposti se sitten tulee loppujen lopuksi. Huomaa vaan kun suu menee suppuun, että nyt on tuotanto käynnissä ja saattaa kuulua pieni plörts. Paukkuja toi ähistelee paljon enempi.

Eilen oli ihana päivä! (joka tosin kostautui yöllä) Mä olin shoppailemassa ihan keskenäni eli parhaassa seurassa. Ja kaiken huipuksi äiti lupas maksaa mun shoppailut tulevien synttäreiden kunniaksi! Ja se mut oikeestaan kaupoille usuttikin. Ostin niiiiin ihania vaatteita!! Sellasia kivoja, joissa tää pikku köllikkämasu ei näy, mutta jotka kuitenkin istuu hyvin ja näyttää hyviltä. Tosin yhessä mekossa imetys on mahdotonta, mutta muuten mekko oli niin nappi, että oli pakko se ostaa. Pitää käyttää sitä sitten kun tietää, ettei Kaapolla ole nälkä pariin seuraavaan tuntiin.
Meinasin kyllä alkuun järsiä ranteet auki sovituskopissa, kun mikään ei näyttänyt hyvältä mun päällä, mutta sitten menin Seppälään josta löytyi ihan mielettömästi kaikkea kivaa. AIka jännä kun aikaisemmin en sieltä oo niin paljoa mitään löytänyt, mutta näköjään on maku muuttunut tai sitten Seppälän valikoimat muuttuneet.
Kiva ylläri oli myös Lindexin vauvanvaate alennusmyynti. -70% useat bodyt+potkarit yms. Ostin kaapolle hieman isompia kokoja tulevaisuuden varalle ja kassalla sain vielä liberon yllätyspaketin ilmatteeksi. Siellä oli joku kampanja, että eilen kaikki vauvan vaatteita ostavat saa sellasen paketin. Siellä oli housuvaippoja ja rasvaa+pesuainetta, pallo, sukat ja wet wipesejä. Oli kivaa!

Illan kruunasi se, että Kaapo nukahti jo puoli kymmeneltä omaan sänkyyn ilman tuttia, joten aattelin sen nukkuvan sikeästi ja yöunia jo. No väärin luulin. Puol kakstoista alko vikinä, jota jatkuikin sitten läpi koko yön. Hiljeni aina n. tunniksi kun kävi tökkäämässä tutin suuhun, mutta sitten taas alkoi kun tutti tippui tms. Lopulta taintui kahdeksi tunniksi kun imetin kolmelta(sitä aikaisemmin ei ollut edes huolinut tisua) ja viideltä taas piti saada tutti suuhun. Kuudelta tissiä ja siitä luojan kiitos puol yheksään unta. Huoh. No osataanpa sitten taas arvostaa seuraavaa hyvää yötä.

Aamukin on ollut aika vikinää, tuntuu olevan ihan yliväsynyt kundi, muttei vaan onnistu nukahtaminen. Nyt tainnutin sen Kaj Chydeniuksen kauneimpien rakkauslaulujen tahdissa unille. Toivottavasti nukkuisi edes pari tuntia niin olisi hieman mukavampi iltapäivä tiedossa.

Jei: ootteko koittaneet nostaa sängyn päätyä? Se voisi auttaa kun nukkuu hieman kohoasennossa.

SannaKoo: IHANA YÖ! *Kade*. Mahtaa olla virkeä olo!

Sinttu: Tota samaa naureskelin jengikavereille, että viiden tunnin unet on jo tuuletuksen arvoiset ja tuntuu ihan uudelta ihmiseltä niiden jälkeen. Kun taas ennen jos olisi nukkunut vain viisi tuntia niin olisi ollut ihan zombi. Onneksi on hormonit, ei tätä muuten jaksaisi! Toivottavasti teillä on helpompi ensi ilta ja yö. Tsemppiä!
Meillä oli muuten kanssa noita näppylöitä aika paljon vähän aikaa sitten. Nyt ne on jo hävinneet. Kesti varmaan sellasen pari viikkoa kun naama oli ku murrosikäsellä.

Jeps, nyt namikaapille. Pitää ottaa ilo irti omasta ajasta kun tuo ukko vielä nukkuu!
 
Tervehdys!

Ihania nimiä täällä pienokaisilla on [:)]

Siis meidän pienokainen ei enää halua olla pieni [:(]
Punnertaa sellaisella voimalla jo sylissäkin istumaan, että äiti on vähän kauhuissaan...tänään oli just sellainen aamu, että punkesi pystyyn vaan uudestaan ja uudestaan, ja hermostui totaalisesti kun äiti ei enää antanut pungerrella. Pitää kai tuostakin lukea jostakin, että mitä istuma-asento tekee kuusi viikkoiselle [;)]...toinen niin haluaisi istua, mutta ei se taida välttämättä olla ihan hyväksi kun on noin pikkuinen. ---> Joo, niinhän se oli, että selkä ei kestä vielä noita juttuja, ja pitää odottaa vielä muutama kuukausi, mutta sanoppa se tuolle pungertajalle. [:D]

Kovaa on pikkumiehen yritys ja kehitys!
Haluaisi liikkua jo eteenpäinkin makuuasennosta ja jalat vispaa vallan vimmatusti vauhtia...samoin kaikki peitot on potkittava pois päältä [:D]

SannaKoo on onnistunut tainnuttamaan lapsen maidon voimalla [:)]...itsekin olen pari kertaa antanut niin paljon että riittää ja unet on olleet makoisat, mutta koitan antaa pienempiä määriä (60-80ml) tiuhempaan, koska en halua vatsalaukun venymistä.(En tiedä miten isoista määristä se sitten venyy, mutta kasvaa kai sitä mukaa mitä isompia määriä sinne laittaa). Jos Jonne on selvästi sen verran nälkäinen, että tuollainen määrä ei kerralla riitä, niin annan kyllä lisää, mutta muuten useammin ja vähän vähemmän. Vetää kuitenkin päivässä sen 750-900ml. (ja tämä mamma kirjaa kaiken ylös, niin hahmottuu pikkumiehen touhut päivän päätteeksi [;)] )

Kuulosti muuten niin tutulta tuo teidän kränäpäivä...ja se taitaa olla pysyvä olotila tuo äidin "omanajan puute"...ainakin täällä suunnassa! On lottovoitto jos pieni mies nukkuu muutaman tunnin unet päivällä! Muuten se on sellaista pientä pätkää, että et varmastikaan ehdi mitään tehdä. Tai jos aloitat niin kesken jää. Tutin kanssa "pelataan" päivin öin, ja sitä saa olla antamassa suuhun vähän väliä (kesken unienkin) kun pieni käsi ei vielä itse osaa sitä sinne laittaa, mutta imuttamaan pitää päästä [:D]
Yöllä koitan olla antamatta tuttia ja yleensä se meneekin hyvin aamuyön tunteihin, jolloin sitä todella Vaaditaan (ja sen taidon tuo pieni mies osaa..) kovalla äänellä...

Tänään kuulosti ihan siltä kuin Jonne olisi huhuillut äitiä "ÄÄ-II ÄÄ-II" kuului sitteristä, kun tutti jälleen kerran oli kateissa [:D](äidin korvaan se tietenkin vain kuulosti siltä, mutta siihen suuntaan ollaan menossa, kun sieltä jo oikeasti alkaa kuulumaan ÄITI!) [:D]

Ihania juttuja ja arjen askareita teillä on joka suunnalla, mutta minun aika ja maltti ei riitä nyt enempiin kommentoimisiin, joten lueskemaan taas!

Päivänjatkoja Kaikille!

 
Heips taas!

Ihana kauppareissu+kävely koko perheen voimin. Valo nukahti jo puettaessa ja nukkuu vielä riisumisen jälkeenkin[:)] Jess! Ihan kuin elettäisi elämämme parasta aikaa: Ei huutoa ja nukkuu hyvin.

Sintulle lohdutuksen sanoja- kyllä se huuto vielä loppuu, vaikka sitä nyt ei uskoisikaan. Jos uskallat niin koita jättää ylimääräiset tipat pois. Voihan olla teilläkin on sellainen vauva joka ei niistä hyödy. Toisille apua on ja toisille ei. Voimia sinne, tiedän että tuo on tuskaista aikaa. Pikkuressukka<3

Maarinen ei ole vaaleansinisiä heppoja mutta muuta on. Laitan vaikka kuvan galleriaan kun valmistuu. Toiveissa että tänään!! Ötökät valmiit mutta muu vielä kesken.

SannaKoo teillä on selvä tuttijemmari[:D] Saat kyllä mahtavia yöunia! Itse en vielä uskalla toivoa noin pitkiä, vaan olen autuaan onnellinen 4-5 tunnista jo. Niitä kyllä on saatu tasaiseen tahtiin. Niin ja ei kaikkien tarvitse itse tehdä, käsillä siis. Mutta jos oikein alkaa kutkuttamaan, niin helpointa ja vaivattominta on ostaa jokin tarvikepaketti vaikka askartelukaupasta. Saa puuhata mutta helpomman kautta[;)] Vink vink.

Tuikilla on ollut kivan kuuloinen kauppareissu. Ja mitkä alennukset! Riippuu tietysti lähtöhinnastakin, mutta silti. Ei nuo meidänkään 70 senttiset kauaa mahdu, pitää sitten tehdä taas isompi hankintareissu kirpparille. Ja ehkä sinne veljen perheen varastoihin.

Ninoska onpa Jonnella puhtia. Istuttaa saa kai vasta puolen vuoden ikäistä, selkä alkaa kestää vasta sitten. Mutta minkäs teet kun toinen alkaa jo tuossa iässä ängetä ylös! Koitapa (olet ehkä koittanutkin) pitää selällään omaa mahaa tai jalkoja vasten hyvin loivassa kulmassa, muka istumassa. Valo viihtyy niin pitkiä aikoja, näkee ympärilleen hyvin. Ja ihan varmasti tarkoitti jo sanoa ÄITI[;)]

Meidän mukulalla oli ähinäyö. Nukkui kyllä kunhan unesta sai kiinni. Oli siis taas uinunut hyvät pätkät alkuillasta ja puoli seitsemältä heräsi nukahtaen taas uudelleen tissille. Aamulla kuuntelin tunnin sitä ähinää ja kaappasin taas kainaloon ja siihen se taas rauhoittui kunnes  taas ähisi. Sellaista vaihtelevaa..

Nyt miehen kanssa päiväkaffeelle juhlimaan hänen ylioppilastodistustaan jonka tilasi lautakunnalta hävitettyään alkuperäisen.Aikookohan tuo opiskella itselleen ihan siviiliammatinkin[8|]?

Palaillaan
 
Ninoska -  tuosta istuttamisesta on niin monta eri neuvoa kuin on meitä äitejäkin... eri tahoilta tulee aina pikkasen eri tietoa. Mutta jos vauva itse punkee ylös voi häntä hyvin tukien pitää siinä asennossa, mutta ei varsinaisesti istuttamalla istuttaa. Itseäsi vasten sillain puoli-istuvassa asennossa. Jotenkin kovin selkeästi neuvottu. Yritin löytää sivun mistä juuri luin aiheesta, mutta en nyt löytänyt sitä. Siis se oli ihan alansivu, ei mikään yleinen keskustelupalsta. [:)]
 
[:D] Näinhän se on Riikka33...
Minä pidän poikaa sylissä puoli-istuvassa asennossa, mutta se ei tunnu pojalle riittävän, kun siitä justiin yhä ylös yrittää...[:D]..ja koitan pitää mahdollisimman pystyssä sylissäkin omaa kaulakuoppaani vasten, kun selkeästi haluaa katsella ympärilleen ja nähdä asioita eri perspektiivistä...mutta olallakin jos pitää, niin pää kurkkii jäntevästi pystyssä, ja kohta jo vispaa edestakaisin,kun pienet voimat uupuvat (vaikka tuenkin niskaa...) ja ei tuossa asennossa äidin hermo kovin kauan kestä, kun äidillä tuntuu käyvän voimille...pikkuinen jässikkä on niin jäntevä ja äidillä on jännetuppitulehdus!
Mahallaan poika hermostuu kun pää painaa tonnin ja pitäisi vaan saada se ylös [:D]

Ei parane kuitenkaan rasittaa pientä niskaa liikaa...ja varsinainen istuminen saa odottaa, ettei tule selkävauriota [:D]
Voi meidän pikku Jonnea, kun avara maailma odottaa...malttaisi nyt vielä hetkisen ottaa ihan iisisti, ettei tarttis herkästi repiä noita pelihousuja [;)]
 
Tervehdys pitkästä aikaa kaikille!!!

Päivittelen vähän tässä näitä kuulumisia, kun taas kulunut vissiin useampi viikko edellisestä käynnistä... [8|][&o]  Tiistaina oli Pinjan 6 vko neuvola ja lääkärintarkastus. Samalla oli minun jälkitarkastus ja Pinja sai ensimmäisen satsin rotavirusrokotteesta. [:'(] Joo, jälkitarkastuksessa ei mitään ihmeitä - paikat kunnossa ja sain minipillerit, kun ei nyt ihan putkeen tarvitsisi tulla toista kääröä. Miehen mielestä saisi tulla... [;)] Pinja vastusti käyntiä koko käynnin ajan, eli huusi naama punaisena melkein puolitoista tuntia. Olin käynnin päätteeksi itsekin ihan hikinen. [X(] Tyttö pissi puntarissa kaaressa lattialle ja kieltäytyi tekemästä "temppuja" tätskälle. [:D]

Pinja tulee tosiaan tällä viikolla 7 vko:a ja älyttömästi on kehittynyt! Jokeltelee ihan solkenaan ja nauraa välillä ääneen. Hoitopöydällä pyörii jo kyljeltä toiselle ja ihastelee seinään kiinnitettyä hymynaamaa ja katossa olevia valoja. Potkii ja huitoo minkä ehtii ja nyt on alkanut kiinnostua jo miehen ostamasta lattialle laitettavasta kaarilelusta, josta kuuluu musiikkia ja vilkkuu valoja. [:)] Ja iskä on ihan haltioitunut tytöstään!!! [:D]

Meilläkin on taas nukkuminen muuttunut, kun neiti kyllä päivällä nukkuu säännöllisesti 1-2 lyhyet unet ja yhdet pitkät, mutta aamuyöllä on alkanut taas heräillä syömään tunnin välein. [X(]  Kasvaa ilmeisesti niin vauhdilla, että tarvitsee ruokaa enemmän kuin aiemmin. Ehkä. En ole keksinyt muuta selitystä, kun tosiaan nälkäinen on herättyään ja nukahtaa taas heti syötyään. Täällä on vaan nyt aika väsynyt mama tuon rytmin takia... [&o] Mies nukkuu korvatulpat korvissa, että jaksaa  käydä töissä. [:D]

Lukaisin nuo teidän tämän kuun jutut läpi ja aika hyvin tuntuu kaikilla käynnistyneen vauva-arki. Ihana huomata, miten erilaisia vauvoja meillä onkaan! Ja kohta on kevät!!! Ajattelin ostaa saumurin, että pääsen tekemään Pinjalle mekkoja ja hameita kesäksi. On näköjään muitakin alkanut kiinnostaa taas nuo käsityöt... [:)]

By the way, onko joku osallistumassa siihen korvatulehdusrokotetutkimukseen? Meille tuli kutsu siihen, mutta ei olla vielä päätetty osallistutaanko. Ei olla kyllä saatu vielä niitä papereitakaan, jotka pitäisi tulla kotiin... [8|] Siinähän oli jotain rajoitteitakin...

Jep, mutta hyvää runeberginpäivää kaikille! Ehkä pääsen katsomaan kuulumisia nyt jatkossa vähän useammin, jos pakkaset pysyy siedettävissä lukemissa. Kuukausi eristyksissä sisällä meinasi kyllä tosiaan hajottaa pään!!!! Nyt pääsee tekemään kunnon vaunulenkkejä ja tyttökin nukkuu kunnon unet ulkona vaunussa...
 
Nopeasti pakko kommentoida, että ihanaa Ninoska lukea, että jollain muullakin on tollanen malttamaton "vauvataapero", joka ei ihan tajua omaa ikäänsä. Koita siinä sitten viihdyttää, kun toinen haluis jo olla kuin isommat pojat ja kuitenkaan sitten ei ihan omat voimat vielä riitä aina kaikkeen. Istumaan tää ei onneks vielä punkea, vatsallaan olo ja "ryömimisharjoitukset" (eli potkii jaloillaan, mutta kädet ja joskus naamakin estää etenemisen ;)) riittäät älle ukkelille. Sylissä pitää olla sit pystyssä kans, mut yleensä parhaiten viihtyy "makuuasennossa" pystypäin rintaa vasten. Neuvolatäti sanoi myös, että vauvan omien voimien mukaan voi ottaa sellasia asentoja, kuin vauva itse tahtoo! Itse olin huolissani, kun kannattelen Joonaa lonkalla, mutta ei kuulemma haittaa, kun jäntevän pikkumiehen niska ja pää kestää asennon jo hyvin. Sit ku vauva väsyy, niin se suostuu ihan mielellään sitten löllimään vauvamaisemmin :)

Itteä on ruvennut mietityttämään, että kannattaako ton antaa ollenkaan nukkua sitterissä? Ku nukahdettuaan sen pää näyttää mun mielestä olevan pahassa asennossa, enkä usko, että selkärankakaan ihan suorassa on. Eli pitäiskö vaan suosiolla aina nostaa sit sohvalle selälleen köllimään, jos sitterissä uni tulee?

(se siitä nopeasta kommentista näemmä ;))
 
SannaKoo - meillä on kaikki lapset nukkuneet sitterissä unensa, ennen kuin tuli selkeä päikkärirytmi ja siirtyi ulos nukkumaan. Niin, ei tietenkään yöuniaan, mutta päivisin. Meillä oli sitterissä sellainen kapalo, jossa oli hieman kovitettu(ei siis mikään laudanpätkä[:D]) se selkäosa, eli tuki selkää.

Meillä sitteri oli käytössä jo ihan turvallisuudenkin takia, koska tätä porukkaa on enemmän ja vähemmän. Nukkuva vauva sitterissä(ja sitteri sohvalla) turvallisempi, kuin nukkuva vauva sohvalla. Nykyään sitteri käytössä vain syömishommeleissa, muuten lattialla oleilua. [:)] Ja kahdella vanhemmalla on selät ihan kondiksessa, ei mitään vammoja. [;)]
 
istuttamisesta: meille kyllä sanottiin kun esikoinen oli vauva ja väkisin halusi olla istumassa että sylissä voi pitää sillai vauvan selkä oman masun päällä ja hyvin tukee vauvaa samalla, varsinainen istuttaminen tarkotaa laittamista syöttötuoliin tms missä ei kunnon tukea ole ja niihin sai vasta sillo ku vauva oikeesti pysyy lattiallakin istumassa n.6kk ikäisenä, ainakin ymmärsin asian niin [:)]
 
ulkona nukuttamisesta: onko siinä oikeesti jotain määrätty kauanko vauva saa ulkona nukkua? meille ei neuvolassakaan puhuttu mitään, tuntuu ett oletetaan ett toisen lapsen kohdalla tietää kaiken mutt meidän esikoinen ei parvekkeella suostunut nukkumaan mutt pikkosisko nukkuukin, vien aina vauvan suoraan parvekkeelle jatkaan uniaan kun tulen sisälle jos unessa on ja välillä vauvalla tulee ulkoilua kuusikin tuntia yhteen menoon, pakkasrajana kyllä pitänyt max-13 ja vaunut kyll suojaa hyvin. oon aina luottanut siihen että kyllä vauva itkee jos ei ole hyvä olla samoin yölläkin kun joskus nukkuu ton kuusi tuntia.
 
niskakakoista: muistan meidän vauvelilla että olis vain kerran ollut oikein niskakakat, isoja kyll välillä tulee mutta nyt kakkaamisvälit harventunu ku ennen oli joka vaipassa niin nyt saattaa mennä parikin päivää että kakka tulee eikä silti aina paljon tule. vaikuttaako rela-tipat tähän vai onko vain sattumaan ett niiden aloittamisen jälkeen kakkaamisväli pidentynyt. kokoajan on vain rintaruokinnalla ollut.
 
Taku ja muut kakkaamisen määrää ihmettelevät. Meillä huomasin että tippoja antaessa kakkaaminen muuttui harvemmaksi ja nyt taas tulee pari kertaa päivässä kun mitään "apuaineita" ei ole käytössä.
Vielä Takulle hämmästelen eri neuvoloiden käytäntöjä. Voi näköjään hyvinkin eri ohjeet jos ohjeita edes annetaan.. Vaan hyvinpä on teilläkin mennyt!

Tänään tehty kaksi ulkoilulenkkiä ja kyllä huomaa pojasta. Nukkuu kun nukuttaa ja siinä välissä touhuaa virkeänä. Ei enää sellaista torkahtelua. Voi kun kelit jatkuisi lauhana!
Saatiin poju jo unille[:)]
 
Huh, kerkesinpäs tämän vuorokauden puolella tänne!

Aiheina näköjään ollut nukkumiset. Tiiättekös, nyt kun nuo yö unet on ollu suht säänölliset 7-8 tuntia, noin viikon ajan, niin minä alan tuntea OIKEETA väsymystä! Täällä kun on hehkutettu hormoonihuumassa jaksamista neljän tunnin unien jälkeen. Sen on pakko olla totta! Nyt vasta, kun saa noita kunnon unia, huomaa miten sairaan väsyny sitä oikeesti on! Kertakaikkisen pakko ottaa päiväunet, joka päivä!

Ja teilllä kun nukutaan sittereissä, nin sou vat, antaa nukkua vaan! Sillonhan lapset on tyytyväisiä ja tuntevat olonsa turvalliseksi, kun nukahtavat siihen missä uni tulee!  Meidän ihmelapsemmekin vetäisi tänään aamupäivä tirsat tässä suurella ruokapöydällä. Pantiin se siihen makoomaan aikuisten aamupalan ajaksi ja siihen se myös nukahti. Aikansa oli ihmetelly meidän liikkuvia käsiä, maiskutusta ja luisikoiden kilinää ja uni tuli. Isi peitteli pienokaisen suloisesti omalla villapuserollaan ja me jatkettiin vieressä aamukahvin juontia! Aika kodikasta! Sanottakoon myös se, että meidän keskustelu muutui kuiskutteluksi.

JA APLOODIT ITELLE! Eilen täällä nukuttiin ulkona vaunuissa kokonainen TUNTI. Ilman hyssytyksiä ja kiikutteluja. Pihassa, lumisateessa, isin tehdessä lumitöitä ja äidin vahtiessa vaunuja, jos ne vaikka liikahtaa...

JA TÄNÄÄN koko kauppareissu, jolla äiti vietti aikaa sovituskopissa, meni hienosti!!!! Ei mitään kakka-operaatioita ja autossa raivoomisia! Tuo ipanan alkaa oppimaan tämän touhun säännöt! jippii!!!

Hm... SEKSISTÄ, varoituksen sana! SE äitiyspakkuksessa tullut väestöliiton liukuvoide... On vissiin tarkoirtettu valtiolla lääkkeeks tuo puteli. Ja paikallisesti SINNE. Helvata, muistin sopukoista rupes punkemaan asitoita siitä, miten ihmiset lakanoissa meuhkaa... Jälki hiprakassa, suihkussa, kurkkua kirvelee,
ja isäntä siihen,että niimpä tekkee! Kehtaako tuosta ees palautetta antaa, kun ilmaseks sai?

Jaa, rupeen kutoo viimesiä kieppejä isännän lapasiin. SE on taas töissä ja minulla hiljasta. Tais pirpana nukahtaa....

ps. laita vaan kuvaa siitä mobilesta, PRANAMETRI!
ps. itehän me raskausaikana opetettiin lapselle, että kolmeen S:ään liittyy aina jotain jännää...kait ne siks aina virkoo kyseisten asioiden ilmaantuessa....
 
piti vaan tulla vielä huikkaamaan, että mulle tulkin oikeen romanttinen iltahetki itseni kanssa!
TÄÄLTÄ kylältä menivät sähköt!!!! Mulla neljä kynttilää lepattaa tuossa pöydällä puhtaalla liinalla. Uskalsin ottaa lasin pohjalle tilkan paksun punaista port-viiniä ja nuo kudin puikot yhä kilkattaa.... oispa se mies nyt tässä!
 
Huomenta!

Vai että sellainen aamu... iltasella jo nyyhkin sängyssä yksinäni, että ikävä ois miehen kainaloon, eikä me olla kaksistaan ehditty aikaa viettää herraties koska viimeks! Siis sellasta aikaa, että oltais molemmat jokseenkin vielä virkeitä, eikä tartteis olla hälytystilassa säntäämässä Joonan luo, vaan vois ihan rauhassa vaan olla ja vaikka nauttia jotain ruokaa ja juomaa.
Noh... aamulla sitten saatiin joku tyhmä sanaharkka miehen kanssa, joka kulminoitui mun lohduttomaks itkemiseks ja vuodattamiseks, että kuinka mulla on paha olla ja kauhee ikävä miestä... Rauhotuttiin sitten kuitenkin kaikki kolme tonne sängyn päälle, sinne jätin pojat nukkumaankin ja hiippailin ite paistamaan sämpylää aamupalaksi ja kurkkimaan teidän kuulumisia. Nyt vaan ihmettelen, että koska mä oikeesti saan itteni takas balanssiin?? Tässä on jo ollut monia ihania ja hyviä päiviä, mutta näemmä nää naurettavat itkukohtaukset silti hyökkää jostain! Kuinka sekasin mun hormonit muka vielä voi olla?
Lisäks tää saatanan jälkivuoto jatkuu edelleen, eikä toi alapää muutenkaan kovin hyvältä vielä näytä.... mulla on papereiden mukaan kahta erilaista lankaa ompeleissa, toiset ilmeisesti jo sulaneet, mutta toiset taitaa olla edelleen paikallaan... Oisko ne voinu unohtaa sanoa mulle, että ne toiset pitää käydä poisotattamassa, tai et se hoidetaan esim. siellä lääkärintarkastuksessa?

Riikka, kiitos, ehkä mä sit uskallan antaa ton uinua sitterissä, jos se siihen nukahtaa!

Nukkumisesta vielä vähän... Kun neuvolantäti sanoi, että olis hyvä kyljellään nukuttaa ja vaihtaa puolia, että pää pysyy kauniina. Joo, kiva ajatus, mutta eihän toi meidän venkula pysy kyljellään, kun se kääntyy ja vääntyy kyljeltä selälleen ja toiselle kyljelle ties kuin monta kertaa yön aikana, siis ihan itsestään! Maalaisjärki sanois, että siinähän se pää pysyy nättinä, kun ukko ite kääntyilee, mutta oppikirjamainen-suorittaja käskee ihmetellä, että pitäiskö se sitten kuitenkin esim. peiton avulla torpata aina toiselle kyljelle ja sit syötön jälkeen toiselle?
(mun aivot taitaa olla lomalla, kun tuntuu, et kyselen jo ihan tyhmiä...)

Hurraat maariselle, kun olet päässyt liikenteeseen ja sovituskoppeilemaankin! Ja Venlalle hurraat, kun suostui jo ottamaan tuntumaa vaunussa nukkumiseen! (täällä on myös toinen, joka on kerran nukahtanut keittiönpöydälle! Siis Joona, en minä!)

Sitten alkais kai sämpylät näyttämään hyviltä, pääsee syömään ennenkuin tuo Torpedo herää!
 
Takaisin
Top