hankintoja.

Kiitos vinkistä IhaNainen! Nyt mullakin on tuollaiset stockan äitiysfarkut. Alkoikin jo ottaa päähän ettei voinut pitää farkkuja lainkaan. Nää ei nyt olleet ihan niiden halvimmat, mut saman tyyppiset kuin mitä muutenkin oon käyttäny. [:)] Ja masukin mahduu MUKAVASTI...[:)]

Mites ystäväiset ootte miettiny tuota turvakaukaloa? Hankitteko uutena vai käytettynä? Minkäsmoisia ootte meinannu?

Me ollaan nyt ajateltu että siihen satsataan, eli varmaankin uutena ostetaan ja ehdottomasti jalustallinen sellainen. Käytiinkin tänään lastentarvike liikkeessä vähän kyselemässä ja kattelemassa ja taidamme päätyä tuohon graco logigo s kaukaloon. Se on saanu testeissä hyviä tuloksia ja noista jalustallisista tuntuis olevan hinta-laatu-suhteeltaan hyvää luokkaa.

Ja tosiaan sit vaunut ym. yritetään löytää käytettynä. Hoitopöytää en meinaa hankkia, vaan juurikin sellainen kovapohjainen hoitotaso, jota saa sit siirreltyä...

Tänään kävin hypistelemässä polarn o pyretillä vauvan vaatteita ja voi helvata sentään ku olis tehny jo mieli ostaa kaikkea kivaa mut hillitsin itseni ja odotan ainakin rakenne ultraan saakka. Kirpparikierrokselle olis tarkotus täs nyt sit seuraavan vapaa päivän tultua suunnata.

Turvakaukalosta:

meillähän semmonen on jo olemassa (joku Cragon malli). Mut joo, tähän hankintaan kannattaa kyllä satsata, väärä paikka säästää. Samoin sitten tulevaisuudessa nuo turvaistuimet. Saatiin omamme siskolta käytettynä. Niin kauan kun voi olla varma, että se istuin ei oo ollu kolarissa/hakattu johonkin kallioon tms vahinkoa sille tehty, ni käytettykin on oikein hyvä jos semmosen jostain saa.

Vinkkinä muuten, että jos jollakulla on myös vaunujenhankinta edessä ja uutena on tarkoitus ostaa, niin joissain yhdistelmävaunuissa on myös mahdollisuus liittää se turvakaukalo siihen kärryosaan. Eli semmosen pienen nyytin kanssa jos paljon liikkuu autolla, ni voi olla helpottava juttu tommonen. Ainakin Britaxilla on tämmösiä yhdistelmiä.
Sen kaukalon saa siis autonpenkkiin semmosella "telakalla", josta se sitten vaan napataan mukaan ja liitetään ratasrunkoon. Meillä ei oo mitään käyttöä autolle, joten ei ite otettu tommosta komboa (maksaahan ne vähän enemmän).

Ja sit vielä vaunuista sananen, kun niitäkin tässä porukka alkaa pikkuhiljaa katselemaan. Se on ihan uskomaton viidakko ja siinä menee aikansa, että löytää sen itselleen ja omaan käyttötarkoitukseen soveltuvan mallin. Eli ei kande ihan ekoja vastaantulevia ostaa.
Omasta kokemuksesta: älkää ostako Brion vaunuja. Aivan paskat, eivätkä TODELLAKAAN mitkään halvat. Niissä uudemmissa, kevyissä malleissa ei näköjään vaan osat kestä. Ja yhdistelmävaunut on käytössä kuitenkin sinne asti, että kakara on jo jotain 3-4 vuotias ja tiedä vaikka toisellakin muksulla joskus. Eli niiden ihan oikeesti pitäis kestää käyttöä.
Mut Brion yhdistelmät on aivan todella surkeat, kaikki osat hajoaa. [>:]
Niissä vanhemmissa (5 vuotta tai enemmän) on rungot vielä erilaiset, ja ne näyttää olevan ihan kunnon tavaraa. Ainakin kaverilla semmoset on kestäny, kun saivat vielä käytettynä jostain. Ja oon kuullu (esim sieltä huoltoliikkeestä) että noiden Brion vaunujen kanssa on aikas tavalla muutenkin ongelmia.
Eli vaunutkin on väärä paikka säästää. Oisinpa vaan tiennyt meidän rattaita ostaessa, että myös tommonen suht hinnakas merkki voi olla ihan susi.

Saadaan siskolta sitten myöhemmin matkarattaat ja turvaistuin.Todennäkösesti myös turvakaukalo tulee samalta suunnalta, mut rattaat pitää kyllä hankkia jossain vaiheessa. Siskon suositus oli, että pikkuisen rattaissa pitäis olla kova koppa, en kyllä muista miksi. Piti lauantaina käydä kattomassa noita rattaita Lastentarvikkeessa, mut myöhästyttiin jotain minuutilla.. Katoin netistä, et aika monessa paikassa oli "vanhoja malleja" alennuksessa, jotenka ehkä niihin kannattaa perehtyä vähän jo tässä hyvissä ajoin. Huomasin kans et monissa kalliimmissa rattaissa kaikki tykötarpeet kuului hintaan. Niissä oli usein hoitolaukku ja sadesuoja sun muut mukana.

noita vaunuja kun tässä on katellu niin nyt olis sit myynnissä yhet hyvältä vaikuttavat; emmaljunga city cross vaunut vuosmallia 2008, mennään niitä nyt sit katsomaan. Samanlaiset tän vuoden mallia olevat maksaa päälle 800€ ja noi irtois 320€:lla. Täytyy käydä kattomas että minkämoisessa kunnossa ne nyt sit on...

Itse olen ajatellut että näihin asioihin kiinnittäis huomiota:
-Kokoontaittuvuus, kuin helposti ja kuin pieneen tilaan
-istuinosan irtoavuus, jottei tarvis koko vaunuja sisälle raahata, kun meillä aika pienet tilat kuitenkin eteisessä
-renkaat, mieluummin täyskumiset kuin ilmatäytteiset ja niiden irroittaminen
-tietenkin vaunujen työntämisen kannalta liikkuvuus ja keveys (maalla kun asutaan niin on aika haastellista tämä maasto paikkapaikoin)
-työntöaisan korkeussäätö (itse pienenä ihmisenä tarvii säätää kunnolla hyvään korkeuteen)

Tämmösiä mulla mielessä, tuleeko mieleen muuta?

Jolane:
ensinnäkin tuo emma on hyvä merkki. JOS sattuis joku osa hajoamaan, ni osiakin löytyy huoltofirmoista. Eli hyvä valinta.

Jolanella on tosi hyviä pointteja tuossa listassa. Omasta kokemuksesta (etenkin kaupungissa asuville) voisin vielä lisätä tämmöset:

Vaunujen kanssa kannattaa myös ottaa huomioon vielä se, että miten ja missä niillä liikkuu.
- Jos käyttää julkista liikennettä, taittuva työntöaisa on näppärä, mutta ei ehdoton
- Heittoaisa (eli sen työntöaisan voi kääntää toisinkinpäin) on aina hyvä
- Jos käyttää busseja jne, semmonen kolmipyöränen malli on vähän kiikkerä. Meinaa kipata sivulleen kun nousee bussiin/sporaan semmosilla.
- Sen alakorin on oikeasti hyvä olla tilava. Trust me on this! [:D] Kaupassakäynti on aika tavalla helpompaa kun sinne alas mahtuu tavaraa.
- Renkaista vielä: pienet, kääntyvät renkaat on kevyet ja kivat, mutta siinä maaliskuun sohjossa niillä ei tee mitään. Eli jos eturenkaat on pienet, on heittoaisa ihan ehdoton. Näin vaunujen kulkusuunnan saa muutettua, eli isot renkaat eteen ja sillon pystyy loskassakin kulkemaan helposti. Yleensä myös vaunun kopan/rattaiden istumen saa silloin toisin päin, eli kakara on kasvot työntäjään päin, vaikka osia vähän käänneltäisiinkin.

Hyviä ja luotettavia merkkejä on oman kuulemani ja tutkimusteni mukaan Emmaljunga, Teutonia, Gesslein, Britax ja Crescent. Brioja en tosiaan suosittele kenellekään. Kannattaa kanssa miettiä se, että oisko tarvetta saada se kaukalo kulkemaan vaunurungossa. Jos liikkuu paljon paikasta toiseen autolla, ni se voi olla tosi näppärä ratkaisu.

Mut tähän vaunuasiaan kannattaa kyllä tosiaan panostaa jo ajatuksen tasolla, raha on sitten vasta toinen juttu. Hitto miten sekasi oltiin miehen kanssa sillon esikon vaunuja ostaessa, kun koko maailma on ihan tuntematon ja uusi, eikä YHTÄÄN tienny, että mitä pitäis ottaa huomioon. [:)]

Meille tulee Emmaljungat sporttirungolla. Haluan ehdottomasti ISON ja KOVAN vaunukopan, jotta vauva mahtuu sitten ensitalvenakin nukkumaan siellä. Pehmeät kopat supistavat sivusuunnassa tilaa aika paljon ja siten vauvalla saattaa olla aika ahdasta. Sporttirungossa on juuri tuo Cavankin mainitsema heittoaisa ja suht helppo säätö aisan korkeudelle, meillä kun ilman korkokenkiä [;)] on noin 20cm pituuseroa niin se on ihan asiallista pystyä säätää vauhdissa.
Jolanen kanssa olen taas erimieltä noista renkaista: mielestäni ilmakumipyörät on käytännöllisemmat juurikin maalla. Maasto on peätasaista niin renkaat vaimentaa omalta osaltaan vähän tärinää ja monttuja.
Toisaalta neljäpyöräinen malli on uskoakseni tukevin jurikin käyttövaunuissa, "autorattaat" taas olen ajatellut että voisi vaikka ollakin kolmipyöräiset. Niitä kun käytetään sitten pääasiassa kuitenkin kaupungilla ja ostoskeskuksilla eikä tarvitse loskassa ja hiekkateillä juuri työnnellä.
Turvakaukalon ajattelin tilata Saksasta koska koko setti isofixillä tulee noin 70-100€ edullisemmaksi. Haluan sellaisen telakkamallin ja mielellään vielä sellaisen johon samaan telakkaan saa sitten kaukalosta seuraavan kokoluokan samaan, ettei tarvitse ostaa pian uutta telakkaakin.

Meille turvaistuin ostettiin käytettynä (tai oli ollut kerran käytössä.) Eli aivan kuin uudet, ne oli cragon malliset, ja siinä tuli se telakka.
ja matkarattaat sekä tietenkin turvaistuin.

Sitten kun vaunuina on Emmaljungat, kirppikseltä käytettynä ostettu, mutta tosi hyvänoloisilta vaikuttaa - tosin vaikea sanoa millaiset on hyvät vaunut mutta tuntuu ainakin hyviltä :D

Meillä on jo kaikkea mahdollista hankittuna - ehkä vähän liikaakin..
Jos ensviikolla saa tietää sukupuolen niin sitten saa vaatekaappiin alkaa lisäämään väriä.

Me ei olla vielä vaunuja käyty katselemassa mutta mies haaveilee ainakin semmoisista kolmipyöräisistä minkä kanssa olisi helppo käydä juoksemassa. Minä itse toivon ehkä vähän järeämpää versiota. Nuo hinnat tuntuu kuitenkin aika kauheilta, eikä kahtiin vaunuihin ehkä ole varaa. Ja meilläkin pitää muunneltuvuutta olla vaunuissa jo senkin takia että itse olen 160 cm ja mies 193 cm... Tiedä sitten kuinka myöhäiseksi tuon hankinnan uskaltaa jättää, meillä kun saattaa hyvinkin mennä toukokuun puolelle ennen kuin niitä tarvitaan. Silloin ei varmaan enää ole loskaa maassa. Tästä tulikin tyhmä ensikertalaisen kysymys mieleen: kuinka kauan vauva yleensä käyttää samoja vaunuja? Onko 1-vuotias vielä ihan vaunuilija vai voiko sen ikäistä jo kuljetella enemmän rattailla?

Juurikin siksi ajattelen että pitää olla tukevat vaunut ja iso koppa, koska toivoisin että vaunukoppaa voisi käyttää vielä siis seuraavana talvena. Myyjä arveli että saattaa tuohon Emmaljungan koppaan vaavi mahtua vielä vuoden vanhaksi saakka, ja niin toivoisin. Silloin vauva painaa jo 9-10kg ja tosiaan ei oikein tunnu mielekkäältä että koppa olisi ahdas sivuttaissuunnassakaan vaavin nukkua. Ja silloin on ihan varmasti ne loskakaudetkin edessä, ellei keväällä ehdi!

Itselle on tällä viikolla shoppailtu uudet äippäfarkut ja imetysliivit. Oikeastaan shoppailu tehtiin jo viimeviikon puolella, mutta liivit tuli keskiviikkona ja farkut tänään. Liivit on hyvät, koko tosin hirvittää vaikka on nyt sopivat. Farkut valuu... no toivottavasti jotenkin ratkaisen ongelman. Edellisille Mamalcious farkuille kävi niin että viime perjantaina nousin autosta ja kuului rusahdus ja toinen lahje halkesi takaosasta ensin noin 5cm ja sitten lopulta oli saumasta saumaan kun päästiin kotiin saakka. Täytyy sanoa että kyllä otti päähän!

Nyt saatiin siskolta roudattua pinnasänky tänne. Ainut vaan että pohjaa kannattelevat listat ovat hukkuneet, joten pohja puuttuu sängystä, muuten on valmiiksi koottu. Pitää hommata listat ja sitten saa pohjankin paikoilleen. Mulla tekis mieli askarrella jotain ihania tähtiä, kuita, poneja yms kaikkia mistä pikkuset tykkää ja laittaa kiinni tohon pinnasänkyyn ja seinälle.[:D]
Tuleekohan ihan törkee jos paperista/pahvista tekee ja vaikka kontaktoi ja sitten panee jollain kiinni?
Mä niin tahtoisin jotain värkätä. <3

Me ollaan saatu suurin osa vauvan tarvikkeista sukulaisilta tai ystäviltä. Vaatteita,itkuhälytin,rattaat, pinnasänky... Mutta itsekin aion ostaa vielä vaatteita, leluja, jne.

Mekin saadaan suurin osa vanhemmilta, sisaruksilta tai kavereilta. Kuitenkin itse täytyy jotain hankkia. Ihan kiva ettei tarvi kaikkea, mutta saa kumminkin jotain hankkia ihan itsekin. Isoimmat ostokset mitä itse "joudumme" hankkimaan on turvakaukalo ja pinnasänkyyn patja. Siinäpä ne tais olla. Sit haluan kyllä vaatteita ostella myös itse ja leluja.

joo tota rengas juttua mä kans Ihanainen mietin, että onko noi ilmakennolliset renkaat hiekkatiellä kovat, mut mut mitä nyt on noita vaunuja katottu niin kyllä sekin tuntuu antavan kuitenkin periksi aika hyvin ja myyjäkin liikkeessä sanoi, että hän enemmän vannoisi näitten kennorenkaiden nimeen, niitten kans ku ei tarvi miettiä et onko ilmaa ja puhkeeko kesken matkan yms.

No käytiin sit kattoo niitä vaunuja ja selvishän se miks olivat niin halvat, niissä ei ollu sitä vaunukoppaa tallella enää ollenkaan, täti oli sen myynyt ja nyt myy sit pelkät rattaat. Joo, samantien putos vaihtoehdoista ne.

Käytiin sit tuolla Baby Stylessä kattomas vaunuja ja siellä pyöriteltiin sit crescentin vaunuja ja itse asiassa kun ne vaikutti kans hyviltä. Myyjä ainakin kehui niitä, tosin eihän ne nyt mitkään emmaljungat ole mut laadukkaat ilmeisesti kuitenkin. Yritin tossa netistä ettii vähän kokemuksia tosta merkistä mut ei oikein löydy, onko teillä kellään tietoa tän merkin kestävyydestä ja muuten käytännöllisyydestä?

Voi elämä että tämä on hankalaa ku noita on niin miljoonia eerilaisia että millaset sitä nyt sitten oikein hommaa. Huoh.. [&o]

Jolane:
miehen veljen perheellä on semmosen Crescentit ja ovat kyllä tosi tyytyväisiä olleet.
Ainoa mistä tää veljen vaimo sanoi, on se, että niitä ei voi silleen "nytkyttää", kun niissä ei se jousitus oo semmonen perinteinen.
Mutta kuulemma oikein ovat näppärät ja monipuoliset muuten.

Meillä on kanssa semmosen Crescentit harkinnassa, koska noi meidän Briot on vaan ihan surkeat. Käytettyinähän Crescentejä ei taida mistään saada, kun ovat niin uusi merkki suomessa. Eikä ne itseasiassa oo mitkään halvatkaan. Mutta Emmat on taas niin älyttömän perinteiset, meillä kaupunkikäytössä taitais mennä tommoset vähän modernimmat ja kevyemmät mielummin.

Mut joo... Ihan loputon viidakkohan se tuntuis olevan. Onneksi tällä rundilla tietää vähän jo, että mitä hakee ja mikä ois kiva muutos edellisiin kärryihin verrattuna. Jospa tällä kertaa onnistuisi ostamaan sellaiset, mitkä kestäis jopa toisenkin (mahdollisen) lapsen kuljetuksen...

Käytiin vaunukauppakierroksella tänä aamuna. Lopujen lopuks jäi sellanen mielikuva, et nuo ns. paremmat rattaat on tällai asiaan perehtymättömälle kaikki saman näkösiä ja niis on suunnilleen samat ominaisuudet. Hintalappu vaan vaihtele merkin mukaan... Emmaljungan rattaiden hintalappu ainakin oli ihan pöyristyttävä. Kaikkine osineen hinta nousi tonniin. Huh huh. Mä jotenkin luulen, et halvemmatkin merkit kelpaa meille mainiosti. Tosin olihan noita Emmaljungiakin sitten muissa kaupoissa alennuksessa.

Noista Brioista sen verran, että mun sisko sitten taas suositteli Brioja. Sillä oli toisen lapsen kanssa käytössä Brio kombi -rattaat, joista ei ollut mitään pahaa sanottavaa. Ne on kuitenkin jo siirtyneet seuravaan perheeseen.. Kauppakierroksella tuli vastaan Crescentin alevaunut, jotka oli ehkä noista katsotuista miellyttävimmät. Tuntuivat kivoilta ja näyttivätkin hyviltä.

Huhtihippu:

meillä ei ole autoa, eikä siis tarvetta lytätä vaunuja usein, mutta jos sille kasaamiselle ja etenkin pieneen tilaan saamiselle on tarvetta, niin kannattaa tsekata, että renkaat saa helpolla irti ja takasin (esim. Crescenteissa se on napin painallus -irroitus, näppärä). Rungot menee kasaan yleensä aika samalla tavalla (käsittääkseni), mutta just se, että miten näppärästi saa sen systeemin kasaan ja toisaalta sitten taas kokoon, ni se tuo aika tavalla mukavuutta siihen käytettävyyteen.
Tommonen perus yhdistelmävaunu menee kyllä kasassa ollessaan tavalliseenkin takakonttiin, mutta jos on tosi pikkunen auto, ni se renkaiden irrotettavuus voi olla ratkaisevaa. Ja tietysti kaikki semmonen, että sen kopan/istuimen saa helposti pois ja taas paikalleen.

Varsinaisia mittoja kannattaa kysyä aina liikkeestä merkki ja mallikohtaisesti - niillä pitäis kyllä semmoset tiedot olla siellä annettavina.

nyt se sit tuolla nurkassa nököttää, turvakaukalo siis. jotenkin tosi ihana tunne kun vihdoin jotain konkreettista saatiin hommattua [:)]

Takaisin