hankintoja.

Mua lahinna hidastaa se, etta kun hankitaan tarvikkeita, niin kaikkea tarvitaan joko kaksin kappalein tai sitten kaksosille tarkoitetut varusteet esim. kaksosrattaat. Ja koska Ikava fakta on, etta riskit naissa kaksosraskauksissa on aika pitkalle suuret, niin mieluummin odotan kunnes kasassa n. 30 rv:a. [&o]
Voipi tosin olla, etta tulevat isovanhemmat ym. sukulaiset muistaa jouluna vauvatarvikkeiden muodossa, mutta se on ihan ok. [:)]

Me ollaan hankittu kaksosvaunut jo muutama viikko sitten. Vähän kyllä kaupassa hirvitti, että tietääkö se nyt sitten huonoa onnea, mutta mukaan ne lähtivät kuitenkin... Olivat alennuksessa ja liikkeessä oli tasan 2 kpl kyseistä mallia jäljellä.

Lisäksi muutaman pikkunutun olen hankkinut, kun olen Prismassa vahingossa kulkenut vauvanvaatehyllyjen ohi [;)] . Niin ja viikonloppuna tarttui yhdestä sisustusliikkeestä matkaan kaksi suloista teddykarhua, toinen vaalea ja toinen tummanruskea. Ne oli vaan niiiiiin suloset [:D]

Yritän kyllä hillitä itseäni, mutta se on välillä niin vaikeaa. Ei saisi varmaan mennä kauppaan ollenkaan [8D]

[:D] Silla tavoin itsekin estan itseani ostamasta mitaan! Kauppoja kun kiertelee, niin kylla sydan vaan vetaa kohti vauvojen tarvikkeita ja vaatteita. [:)] Ei sille mitaan voi.
Minka merkkiset vaunut hankitte? Itse oon alustavasti kallistunut Emmaljungan Twin Nitro vaunuihin, joissa kaantyvat etupyorat. Oli yllattavan kevyet. [:)]

Päädyttiin Ora Land -malliin; oli valikoimista poistuva tämän vuoden malli ja siksi myivät alennuksella. Haluttiin isot ja mielellään ilmakumipyörät, koska lenkkeillään paljon koirien kanssa ja välillä huonommillakin teillä ja sorapoluilla. Noissa oli lisäksi loistavalta tuntuva jousitus. Kokeilin myös sellaisia, joissa oli kääntyvät etupyörät ja ihanan kevyestihän ne tuntuivat kääntyvän, varmasti etenkin kaupunkikäytössä hyvät. Meidän käyttöön koin kuitenkin paremmaksi sen, että etupyörät pysyvät suorassa koirien venkoilusta riippumatta [:D]

Nyt on sitten turvakaukalo ja istuin tilattu: Maxi-Cosi Pebble ja Pearl + Familyfix telakka. Vähän arvelutti tuo Pearl kun sen saa vain kasvot menosuuntaan asennettua. Toisaalta silti Autoliiton vertailussa arvioitu hyväksi turvallisuuden osalta. Näillä nyt sitten mennään. Ongelmallisimmaksi taitaa osoittautua sellainen soittorasia jonka haluan. Siis en löydä sellaista! Haluan tietyn sävelmän ja kivan joka ei ole tytön tai pojan väreissä. Joo löysin kaksi toinen Hesassa enkä vielä silloin uskaltanut hankkia ja toinen sitten löytyi Turusta mutta musiikin tempo on jotain ihan muuta kuin rauhoittava! Eli ei muuta kuin jatketaan shoppailua [:D]
Pinnikseksi on nyt varmaan päädytty miehen veljen vanhaan.

Toivon että kukaan ei silti ajattele vauvan juttuja hankkiessaan vain sitä että "mitä MINÄ haluan" (pakko olla tätä merkkiä, tätä väriä, uusi)... Vauva ei oo kuitenkaan mikään trendikapine jonka avulla voi edustaa. Tietenkin laadukasta on hyvä suosia, mutta ei kaiken tarvitse olla uutta vain sen takia että "minulla on varaa uuteen, niin en halua käytettyä"... Se on hyvin epäekologista ajattelua - vauvan monet tarvikkeet ovat kuitenkin meillä niin lyhyen aikaa, että ne säilyvät hyvinä käyttäjältä toiselle.

Itselläkin on kyllä kova kiusaus ostaa uusia söpöjä vaatteita kauheesti mutta sitten kelaan uudelleen ja uudelleen että haloo, kirpparilta saa, samoin kuin käytettyjä kavereilta. On hyvin itsekästä ajatella että pukisin vauvaa itseni vuoksi niihin omiin valitsemiini söpöihin vaatteisiin, vaikka olisin voinut ajatella paljon yhteishyvällisemmin ja kierrättää.

Vesimeloni: tuskinpa ajattelee. Ja loppujen lopuksi, jokainen tavallaan ja omien arvomaailmojensa mukaisesti.

Meillä vaunuiksi valikoitui reilusti alennettu 2010 malliston Crescent Comfort. Ei mitään ylimääräistä, mut kaikki sopivat jutut (siskoni mukaan ainakin [:)]) sellaisessa paketissa, joka mahtuu mun suht kompaktiin autoon. Mulla on ajatuksissa hankkia tälle tulevalle vielä yksi sisarus jossain vaiheessa, joten ostettiin sellaiset vaunut, joitten pitäisi kestää toinenkin lapsi. Ei noista kuitenkaan mennyt ihan vararikkoon niin kuin uusista Emmaljungista ois mennyt.. Aateltiin, et koska Crescent valmistaa hyviä fillareita, ni eiköhän nuo rattaatkin oo sit ihan kelvolliset. Ainakin lähtöhinta oli sellainen, että sietäisi olla.

Huomasin just, et kaikki mitä ollaan hankittu on vaaleansinistä [:D] Oisko kuitenkin ajatuksissa, et tulokas ois poika? Ostin alennuksesta ihanaa vauvalankaa, josta sit tässä kevään mittaan ajattelin neuloa jonkun pikkuisen nutun tai haalarit tai molemmat (äiti sanoi, et ostin ihan liikaa sitä lankaa [:D][:D]). Nyt mullakin alkaa tulla se kauan odotettu vauvakuume [:)]

No joo, hei tulipa taas kärkevästi kirjotettua... Varmaan purkasin tohon tekstiin kaikki ylimääräset adrenaliinit ennen nukkumaan menoa kun olin tullu iltavuorosta, sai olla ihan kaks kertaa elvyttämässä vuoron aikana..
Kyl sitä aina tulee sellanen vähä ihmeellinen olo jälkeen päin, mut tosiaan, en halunnu kuulostaa näin mustavalkoselta tai syyllistävältä mitä kuulostin. Kukin tekee omien arvojensa mukaan ja se mitä toiset tekee on niiden asia, ei mun. [;)]

Onhan se niinkin ettei kaikilla ole tuttavapiirissä pieniä, joten se kierrättäminen käy vähän haasteellisemmaksi. Itse oli alun perin tarkoitus ottaa kierrätysvaunut, mutta tilanne on se että kun toiveissa on että jos meillekin tulisi sitten joskus ehkä se kakkonen niin hänellekin tarvitaan samat kamat. Pare siis ostaa kerralla nuo kalliimmat eli turvaistuimet ja vaunut uutena ja käyttää niitä sitten seuraavalla. Vaatteita toivoisin että saataisiin lähipiiristä, mutta tilanne alkaa olemaan se että suurin osa kavereista on jo lapsensa tehnyt ajat sitten joten ei ole juuri enää jäljellä. Kirppiksiä olen hiukan kiertänyt, mutta ei oikein huvita maksaa 2€ nuhjaantuneesta bodystä jos 3€ saa uuden. Aikoinaan ostin kaverin lapselle lähes uusia vaatteita kirppikseltä mutta nyt mitä olen vähän käynyt laatu on aika heikkoa [&:] Pitäis osua kai oikeaan aikaan ja oikeaan paikkaan. Aikaa vaan ei niin kauheasti ole kun töissä ja tässä kahden asunnon elämässä menee niin sukkelaan viikot [:)] Ensi viikolla taidan Kiinan reissulta ostella vaatteita, jos siis lennot toimii. Ainakin toistaiseksi näyttäis että toimii.

Meilläkin edelleen lähes kaikki hankinnat tekemättä... Tosin selvillä on jo aika hyvin että mitä hankitaan. Siskolta olen saanut kolme kassillista vauvanvaatteita, hänellä jo kaksi lasta eikä kai kolmatta ole tulossa, niin luopui paljosta. Ja ajattelin sitten ehkä maaliskuussa käydä niitä tarkemmin läpi, että jos on jotain, mitä omasta mielestä tarvitsisin eikä niistä kasseista löydy. Lisäksi siskolta on tulossa pinnasänky, joten sitäkään ei tarvitse hankkia. Mutta mistä sitä tietää, että mitä kaikkea tarvitsee ennen kuin on se pieni nyytti? Esim. että minkälaisista bodeista tykkää, onko nepparit hyvät pääntiessä vai ei... Joten kai sitä sitten sen nyytin kanssa pärjää ja menee sitten ostoksille, jos tuntuu, ettei millään vaatteet istu [;)]

Anoppi haluaa ostaa meille vaunut, joten ostakoon :) Saadaan kyllä itse päättää millaiset, mutta suvussa on kuulemma periaate, että heidän suvun mummut ostaa aina vaunut... Turvakaukalo autoon ostetaan uutena, muuten olen valmis muut hankkimaan käytettynä. Ajattelin, että sitten maaliskuussa äitiyslomalla koluan kirpputoreja :)

Joten toteutusta vaille valmiina nämä meidän hankinnat! [:D]

Soraya Joo ja tosiaan noista vaatteiden määristäkin toiset vauvat puklailee ihan tolkuttomasti ja toinen tarvitsee vain yhden vaatekerran per päivä. Sekin on niin kiinni millainen se kultakimpale sitten on. Toiset on vannottaneet body&puolipotkarien nimeen ja toiset taas olkaimellisten tai jopa koko pukujen perään. Joten tosiaan itselle varmaan joku noista tuntuu sitten aikanaan luonnikkaimmalta [:)] En kyllä malta maaliskuulle odottaa! [:D] Vaikka tosiaan silloin on aikaa, ja hyvässä lykyssä vielä pitkälle huhtikuun puolellekin. No eikäöhän sitä jotain "silittämistä" sitten keksi aikansa kuluksi.

Mekään ei olla hankittu vielä mitään, mutta esim. pinnasänky ja turvakaukakalo saadaan ostettua miehen työkaverilta. Vaunu-rahat saadaan varmaan anopilta ja apelta ja sitten muita kalliimpia mun vanhemmilta. Heille kaikille tulossa ensimmäinen ja kun ei koskaan tiedä onko myös viimeinen lapsenlapsi ja haluavat auttaa, niin auttakoot sitten [:D] Turvaistumia joudutaan kyllä ostamaan kaksi kun on kaksi autoa, ettei sitten käy niin että se on aina väärässä autossa....tai en tiedä...molemmilla on se Isofix-kiinnityssysteemi, että jos se on tosi näppärä siitä telakasta irrottaa, niin sitten varmaan pärjätään yhdellä. Täytyy sitten aikanaan katsella.

Järki-kädessä ajatuksella tässä olis tarkoitus mennä [:D] että ei ainakaan vaatteita tulis ostettu turhaan liikaa. Tuttavapiirissä on jo lapset niin isoja, että sieltä ei varmaan saada juuri mitään ja kirppareita ei jaksa lähteä kiertelelmään. Muuten kyllä mulle olisi ihan sama ovatko käytettyjä vai ei, niin vähän aikaa niitä kuitenkin pidetään.

Mutta nämä ostokset tehdään sitten vasta ensi vuoden puolella. Kun me ei tosiaan lastenhuonetta aleta sisustamaan mitenkään erikseen tässä vaiheessa, niin kamat olisi vaan tiellä.

Vaunumerkeistä ajatuksissa on katsella tarkemmin Emmaljunga, Cresent ja I coo. Meillä molemmilla isot autot, joten sen puolesta kaikki käy. Tosin farkun peräluukussa on sitten kaksi isoa koiraa ja vaunut, että ehkä sitä kokoontaitettavuutta vähän pitää miettiä [:D] Syöttötuoliksi haluaisin Tripp Trapp-tuolin ja turvaistuimista ei vielä mitään hajuakaan [8D] Muilla kamoilla ei niin merkillä väliä. Mm. hoitoalustaksi tulee varmaan Ikean puhallettava malli.

ALKUPERÄINEN: Vesimeloni

Toivon että kukaan ei silti ajattele vauvan juttuja hankkiessaan vain sitä että "mitä MINÄ haluan" (pakko olla tätä merkkiä, tätä väriä, uusi)... Vauva ei oo kuitenkaan mikään trendikapine jonka avulla voi edustaa. Tietenkin laadukasta on hyvä suosia, mutta ei kaiken tarvitse olla uutta vain sen takia että "minulla on varaa uuteen, niin en halua käytettyä"... Se on hyvin epäekologista ajattelua - vauvan monet tarvikkeet ovat kuitenkin meillä niin lyhyen aikaa, että ne säilyvät hyvinä käyttäjältä toiselle.

Itselläkin on kyllä kova kiusaus ostaa uusia söpöjä vaatteita kauheesti mutta sitten kelaan uudelleen ja uudelleen että haloo, kirpparilta saa, samoin kuin käytettyjä kavereilta. On hyvin itsekästä ajatella että pukisin vauvaa itseni vuoksi niihin omiin valitsemiini söpöihin vaatteisiin, vaikka olisin voinut ajatella paljon yhteishyvällisemmin ja kierrättää.

Mielenkiintoinen näkökulma, mutta itse en allekirjoita ko. enkä kertonut ostavat kauheasti kaikenlaista söpöä pikkukivaa, vaan ehkä ennemmin mietittyä, kestävää, ei-turhaa [;)] Ekologista yhtälailla kuin kierrätys. Toisaalta ei sekään häpeä ole, jos on varaa ja halua ostaa laadukasta uutta?

lis: ja juuri sama tilanne kuin tuolla yllä IhaNaisella - kaverit saaneet vauvansa jo aikoja sitten, ne babykuteet kiertäneet useammallakin, ei oo edes tarjolla. 

Mulla ei oo juuri omia tuttuja, joilla ois lapsia (tai ne lapset on just nyt ihan pieniä, eikä tutut ole kovin läheisiä..). Onneksi mulla on superihana isosisko, jolla on miljoona tuttua ja kaveria ja joka on enemmän kuin innoissaan meidän jälkikasvusta. Sieltä tulee puheluja vähän väliä, et nyt ois tarjolla tällanen ja tällanen tavara/vaate tms. et kiinnostaisko [:D]

kävin nuo vauvan vaatteet tänään läpi, kylläpäs oli vihreävoittoista [:)]
60 cm löytyy ehkäpä jo liikaakin, mutta 56 cm saapi ostella, kun niitä ei ole juuri laisinkaan..

harmittaa vain tuo valkoisuus vaatteissa, kun pitää ostaa valkoisia kun ei tiedä kumpi tulee, kun suurin osa vaatteista menee vain tytölle tai vain pojalle eli siis punainen ja sininen jaottelu...
Tosi vähän olen lytänyt vaatteita jotka menevät molemmille.. voin kyllä pojalle pukea punaista tai tytölle sinistä mutta se että kun useimmissa on joku kuvio esim prinsessa tai auto... niin se ei ole kovin kiva..

Että jos jollain tulee mieleen joku hyvä nettikauppa mistä sais unisex vaatteita niin vinkakkaa mulle :)

Joo, itsekin olisin kiinnostunut hyvasta nettikaupasta. [:)]

Itsekin kiertaisin mielellani kirpputoreja, koska mielellani ostaisin esim. vauvoille vaatteita sielta. En nimittain ajatellut pukea pikkuisia samanlaisiin vaatteisiin. [:D] Taalla ulkomailla sellaisia ei vain valitettavasti ole, joten se ei ole mahdollista.

Myoskaan ystavilta, sukulaisilta ym. ei valitettavasti loydy kaytettyja tarvikkeita tai vaatteita. Mika on kylla harmi. Mutta nailla mennaan. [;)]

Minulle se, etta minka arvoinen tuote on, ei vaikuta juurikaan ostopaatokseen. Hankin sen, mika tuntuu meidan perheelle parhaimmalle. Varsinkin kaksosia odottaessa juurikin kaytannollisyys sanelee aika pitkalti hankinnan. Tietenkaan turvallisuutta unohtamatta. Mutta myonnettakoon, etta jos samalla viivalla painii parikin vaihtoehtoa, niin taatusti kallistunut sen omasta mielesta paremman nakoisen puoleen. [:)]

Tänään saapui sitten turvapaketti eli turvakaukalo, -istuin ja telakka. Hienot on! Sopii siis olla tyytyväinen. Samoin kävin vaunukaupoilla pikaseen kun en enää keksinyt mistä hakisin sitä oikeaa biisiä ja tempoa olevaa soittorasiaa. No sieltähän vihdoin löytyi oikea. Samalla katsoin taas kerran vaunut läpi ja itseasiassa tein alustavan varauksen, mennään sitten ensi viikolla miehen kanssa varmistamaan mitkä tilataan. Nyt tää alkaa tosissaan jo olemaan jännää, vaikka onhan se ollut tähänastikin!
Itselle pukkas sitten mahtiyskä päälle ja nyt vähän pelottaa toivottavasti tämä ei ole mitään vakavaa...

Jatkoa 15.12: Saikulla eilisestä. No neuvolakuulumisia kirjoitin jo tuonne toisaalle. Tänään käytiin myös ostamassa vaunut :) Haetaan ne vasta sitten lähempänä H-hetkeä.

Taidan olla vähän yliinnokas näiden tavaroiden hankinnoissa, mutta täytyy ne nyt hankkia kun on vielä töissä, tulee lisät...
Mutta meillä on hankittuna melkein kaikki paitsi,
puuhamatto, sitteri... :D
Tekisi mieli jo pestä vaavin vaatteet, mutta kun ei nyt aivan vielä viitsi, kun meillä on nuota karvaisia eläimiä niin helpommalla pääsee kun pesee ne lähellä laskettua aikaa..
Ostaisin vauvalle varmaan kuun taivaalta jos mies ei toppuutelisi yhtään :D
Nyt kun melkein kaikki on jo ostettuna, niin ei tiedä mitä seuraavaksi tekisi... laatikotkin on järjestetty jo varmaan 10 kertaa... :D

Tilasin juuri autorattaat, eli nyt meillä on sitten kaikki isto hankinnat tehty! Loput taitaa jäädä sitten myöhemmälle kun ei ole enää mitää suuria rahanreikiä. Seuraavaksi pitäisi alkaa panostaa tämän asunnut tyhjentämiseen ja muuttamiseen... Aika omituiselta tuntuu, onneksi tällä asialla ei ole mitään kiirettä. Vaatteita ei vielä ole tarpeeksi, mutta josko sitä tuossa lähempänä alkaisi tuttujen kaapeista tyhjentyä ylijäämää meille niin olisi ihan kiva. Kestovaippoja ainakin on tulossa yhdeltä vasta vauvan saaneelta työkaverilta, hän kun ei aio niitä käyttää. Imuosia pitäisi tehdä ja harsoja, en kyllä tekis harsoja mutta kun äidillä on valtava pakka harsokangasta niin turha niitä on ostella.

Takaisin