Heh, rondine, näistä löytyy niin monta mielipidettä kuin äitiäkin. Itsellä ollut esikoisella pehmeä koppa ja olen ollut siihen todella tyytyväinen. Ainoa miinuspuoli on ulkonäkö, mielestäni kova koppa on kyllä kauniimpi. Tuohon tilakysymykseen vaikuttaa vaunujen merkki olennaisesti, eli jos olet jo päättänyt tietyn merkin niin kannattaa vertailla sen pehmeän kopan kokoa muihin.
Meillä teutoniat, jotka ovat muuten todella sirot ja kevyet vaunut (kolmella isolla ei-ilmapyörällä), mutta tuon pehmeän kopan leveys ja koko muutenkin on aivan eri luokkaa kuin esim. Emmaljungissa, jotka ovat muuten taas paljon massiivisemmat ja painavammat. Esikoisemme on nukkunut talvikeleillä kunnon pakkasissa päikkärit pehmeässä kopassaan vielä 1,5 vuotiaana, joten ei kyllä ensimmäisenä talvena ainakaan pitäisi olla ongelmia mahtumisen kanssa. Muuten päiväunia nukuttiin vaunuissa kesäkeleillä vielä parivuotiaanakin.
Muutenkin pehmeä koppa on muunneltavissa nopeasti vauvan tarpeisiin sopivaksi, juuri tuo pääpuolen kohotus oli jo alle puolivuotiaana tarpeen, jotta yhtään viihtyi hereillä vaunuissa. Samaan aikaan oli kuitenkin täysin tarpeellista vielä olla siinä samaisessa vaunukopassa, joka toimii "jalkapussina" vielä pitkään, lisänä yleensä tulee vielä erillinen jalkapeite. Kopasta saa kovan pohjan helposti pois, jolloin asentoa voi kohottaa niin paljon kuin haluaa.
Meille tärkeimpiä ominaisuuksia olivat kaupunkielämässä vaunujen ketteryys (kääntyvät isot etupyörät), sirous ja keveys. Pyörän koko vaikuttaa siihen kuinka hyvin vaunut liikkuvat hangessa. Kolmella pyörälläkin tein päivittäin vaunulenkkejä lumihangessa. Toki isot ilmapyörät ovat varmasti paremmat vielä tässä. Ja tosiaan jos julkisilla tulee liikuttua niin sirot vaunut ovat kätevämmät tässä, samoin kuin autoon laitettaessa. Aluksi sektiohaavan vuoksi olikin minun kohdallani todella hyvä että oli kevyet ja sirot vaunut, jotta ne sai helposti autonkin kyytiin.
Mieti itse, millaista elämää aiot viettää lapsen kanssa, missä asutte jne. Maaseudulla ja maastossa ketteryydellä ja siroudella ei varmaankaan ole niin paljoa merkitystä kuin silloin, jos pyörit kaupoilla ja kaupungilla paljon.